قصة مجنونة المستر البارت العشرون20 والاخير بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات


















قصة مجنونة المستر 
البارت العشرون20 والاخير 
بقلم نجلاء فتحي عاشقة الكلمات 


       [[مر أسبوعين ]]

يوسف  فى تحسن وعلى فترات يتعرض لنوبة خفيفة  من تأثير العمل ومع العلاج بالقرآن فى تحسن  ونادين مش سابتة طول اليوم معة وبعد  صلاة العشاء تذهب لشقة هبة  

وفى يوم أستيقظ يوسف من نومة لم يجد آحد فى البيت فخرج للهواء يشم هواء نظر للأرض الواسعة  أول مرة يأخذ بالة منها ولفت نظرة سيدة تجلس على حوض من الأسمنت خاص سقى  الزرع  أنتبهت لة نادين وأبتسمت وقال حمدالله على السلامة 

يوسف من صوتها عارفها فقال/ شكرا 

نادين / أنت قولت أيه

يوسف/ شكرا يا نادين  ولا أقول يادكتورة نادين

نادين/ شكلك خفيت 

يوسف/ الحمد لله  وحماد قالى كل حاجة أنا مش عارف أزاى كنت غبى و٠٠

نادين/ بلاش تفتح الماضى عيالك أمانه معايا  ودلوقتى أنت أحق بيهم هما عند هدى وعارفين أنت مسافر  

يوسف/ حماد قالى رانيا وأمها ماتت موته بشعة مش عارف أقول الاولاد أيه لما يكبروا 

نادين / إللى عملتة فيك وقتلت أمك يكفى الموتة الصعبة ،،قول لأولاد أمهم تعبت وماتت بلاش تسوء سمعتها أدامهم ممكن العيال تتعقد لما تكبر الكلمة الطيبة صدقة 

يوسف/  لو عيالى معاها يوم الحادثة كان الوضع أيه

نادين/ متفكرش كتير

يوسف/ عايز أشوف عيالى
وبعد وقت  يوسف وهو محتضن أولادة وراكب القطار  
ونادين وهدى وحماد على الرصيف وبيكلموا بعض من الشباك

يوسف / شكرآ يا حماد وأنتى ياهدى على مراعيه أولادى وأنا

حماد بضيق/ الدكتورة نادين هى السبب مش أحنا 

يوسف/ أسف يا نادين مقدرش أقبل حبك مقدرش أتجوز تانى رانيا كرهتني فى الحريم 

حماد/ هى دى كلمة شكر ليك للدكتورة 

نادين بثبات  رغم قهرها/ وأنا مش بفرض نفسى عليك يكفينى أنك بخير 

هدى واقفت بجوار صاحبتها  وساندتها 
أطلعت صفارة القطار وبدأ يتحرك  وسرعتة ذادت  جريت نادين على الرصيف حتى نهايتة ثم توقفت تنهج وتشاور ليه👋 فقد رأها يوسف وغمض عيونة  بحزن ،،،لحقها حماد الذى أرتمت فى حضنة تبكى وهو أستقبلها بحضن أخوى وهدى تربت على ظهرها 

نادين ببكاء/بعد دة كلة يرفضنى ليييه لييية الدنيا مش عايزة تفرحنى 

حماد بغيظ من يوسف/ ولا يستاهل دمعة منك دة ولا بلاش أنا مؤدب برضيك

تململت نادين فى حضنة فحملها على زراعة وخرج بيها برا المحطة لسيارتة وتجاهل نظرات الناس  وهدى زوجتة غير مدايقة 
فهى تحب زوجها وواثقة فيه 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

(مر شهرين )
رجع نادين القاهرة بعد م أستردت حيويتها فهى رفضت ترجع لأهلها وهى منهارة وأستقبلتها أمها بأحتفال فقررت نادين أن أهلها يرجعوا الشقة القديمة إللى أتولدت وأتربت فيها رفض الأب فهو باعها ولما علم أن نادين أشترتها تانى فرح ورجعوا  

،،،،،
فتحت نادين بلكونة غرفتها ونظرت لبلكونة يوسف وتنهدت بوجع وما لفت نظرها شباك بلكونة يوسف مفتوحة والأولاد بيلعبوا بالداخل فرحت فوجدت فتاة حزنت  وقالت يوسف أتجوز 

_____
أتت نادين من شغلها  وجدت يوسف بيركن سيارتة ونزلت من جوارة تلك الفتاة التى ترها فى شقتة فتجاهلتة  حتى لا تسبب مشاكل مع زوجتة الجديدة 
فتوقفت على صوت يوسف وبعد السلام والترحيب فهذا أول لقاء بينهم من أخر مرة ودعها فى المحطة

نادين/ أزيك يا مدام  زوقك حلو يا مستر 
الفتاة/ هههههههه أنا أخته  وجوزى سافر ومعنديش أولاد فعيشت مع أخويا يوسف أرعى الأولاد

نادين بفرحة / أختة أختة 

الفتاة / أيوة أنتى مين

نادين/ نادين 

الفتاة/ نظر ليوسف وقالت هى دى إللى حكتلى عنها ولا تشابة أسماء
يوسف/ هى 

الفتاة/ أخذت الأولاد وطلعت لفوق وغمزت ليوسف أخوها

يوسف/ أزيك 

نادين/ بخير 

يوسف/ نظر لبير السلم وقال  مش بيفكرك بحاجة دة 

نادين / ثانية أثنين أفتكرت لما قبلتة أول قبلة ليهم ،،ثم شهقت بتصنع وقالت عيب ،،فكرنى أتكسف تؤتؤ أيه رأيك تتكرر

يوسف بمكر/ بجد

نادين/ لا يا حلو بالحلال ثم جريت لشقتها وهى سعيدة 

يوسف لنفسة/ كفاية لحد كدة  حبك يا نادين أستغلة علشان علشان تراعى أولادى وأنا فى شغلى  بس أزاى أتقدم ليكى ومعايا عيالى   رانيا كرهتني فى الحريم 

(مر يومين )
يجلس يوسف فى شقة نادين  ثم دخلت نادين وتحقق حلمها فهى تحمل صنية العصير الذى كانت تحملة له وهى عمر ال١٨ عام وتتمنى هذة اللحظة  وجلست بجوار أبوها بخجل 

الأب/ مش موافق بنتى بعدت عن حضنى بسببك  ولا يمكن أجوزها لواحد متجوز لا وأيه مخلف أثنين

نادين بصدمة/ بابا حضرتك عارف الحكاية من الأول بلاش كدة 

يوسف/ أسمعنى 

الأب/ أعطى ظهرة ليوسف وقال شرفت يا أستاذ معنديش بنات للجواز
أنحرج يوسف ثم أنطلق لشقتة 
نادين ببكاء رفعت النقاب وقالت 

بمعاتبة / لية تعمل كدة 

الأب/ يوسف مش ينفعك أبن صاحبى شافك مهندس وطلب إيدك للجواز وأنا وافقت أه لو عايزة تهربى تانى أهربى ما أنتى متعودة 
نادين جلست على الكرسى تبكى وقالت مستحيل أهرب تانى 
الأب/ يوسف مش ينفعك 
نادين / هتكون خيانة لأى شخص هتجوزة جسدى ملكة وقلبى وعقلى ليوسف 
الأب/ هو أهانتك   وقال مش عايز يتجوزك ولما فاق بيحركك ذى قطعة الشطرنج  أنتى لو غلطتى معاة غلطة هيشترى دماغة ومفيش ثقة بينكم بسبب طلاقتة وعمايلها  أهل مراتة مش هيسيبوا الاولاد هتعيشى فى تعاسة جربى تفتحي قلبك لواحد تانى
نادين/ أنا بقيت مجنونة يوسف مجنونة المستر بابا مفيش جواز لو أتجوز يبقا  يوسف وبس 

الأب/ خلاص ورينى هتكسرى كلمتى أزاى 

نادين/ يا بابااااا 
الأب / يا بنتى مش عايز أزعلك أسمعى أنتى حاربتى  الدنيا وأهلك وواقفتى جنبة  ولو هو بيحبك هيحاول تانى ويتقدم ليكى وساعدتها أوافق علية 

نادين / ولو متقدمش ومش حاول 

الأب/ يبقا مش بيحبك يوسف شكلة عايز واحدة بتحب أولادة وهو جربك لما عيالة كانوا معاكى فى الصعيد فهمتي دة حتى محاولش دلوقتى يجادل ويقنعنى بالجواز أنتى كبيرة فكرى فى كلامى والزمن مرمطك يا دكتورة
كلام أبوها فوقها معقول يوسف بيفكر كدة طب أزاى 

_____
[مر شهرين كمان]
لم يكلم يوسف نادين وأخذ عدم موافقة أبوها علية أهانة  وبقا يتجاهلها  وهنا تأكدت نادين أن كلام أبوها صح  وفرحت لما نده عليها
يوسف بتحدى/ أنا هتجوز  واحدة بنوتة ووافقت على ظروفى  بعيالى 
نادين كلام أبوها رن فى ودنها وقالت / صعبانه عليا نفسى  ضيعت فرحة عمرى وأجمل سنين عمرى فى وهم وساعدت أنسان ميستهلش  تصدق أنت ورانيا كنتم لايقين على بعض  وأنا كمان هتجوز 
يوسف/ أييييه
نادين/ كفاية بقا ألف مبروك يا يا مستر وتركتة وصعدت شقتها أستقبلها أبوها فى حضنة وقال بتعيطى ليه
نادين/ موافقة أتجوز أى شخص يتقدم حتى لو عاطل 

الأب/ على فكرة الشاب المهندس عارف ظروفك معدا هروبك وقولتلة كنتى بتدرسى  وحبك ليوسف ممنوع يتفتح تانى الشاب دة هيتجوزك وهيسافر بيكى لشغلة  فى الأمارات يعنى فرصة حلوة أبدأى حياة جديدة وربنا معاكى 

هزت نادين رأسها بيأس  ووافقت ثم دخلت غرفتها وأغلقت باب بلكونتها  ولم تكتفى بذلك بل حركت الدولاب ناحية البلكونة وأغلقتة  بيه

أبوها وهو بينهج/ كدة الأوضة كتمت 
نادين/ مش مهم 
أبتسم الأب وفرح أن بنتة عقلت  فيوسف لا يستحق حبها ولا قدر تضحياتها  ٠
فى أشخاص لا يقدروا كل  ما فعلناة لهم  شبابنا وحياتنا بضيع مقابل شخص مش بنى أدم 
يوسف زوجتة وقفت شغل الأعمال من عشر سنين وأنا وضحت كدة وكان عايش حياة عادية هو إللى أختار شغل الدروس الخصوصية  وأستطعم طعم الفلوس رانيا السبب فى وضع رجلة على الطريق لكنة عمل وأصبح عبد للمال والنتيجة خسر نادين وخسر نفسة وشكله  ويوسف محاولش يحارب ويتقدم لنادين تانى لا أول لما الأب قال أعترض خلع  يبقا أية مش بيحبها ونظرية أبوها صح يوسف عايز يستغل حبها خدامة لعيالة 

                      تمت بحمد الله


وايضا زورو قناتنا سما القاهر للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك

                 
تعليقات