قصة أحلى صدفة البارت الخامس 5 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحى


 قصة أحلى صدفة
البارت الخامس 5 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحى
 
فى غرفة حسام

 تجلس هند نصف جلسة على السرير ورفعة الملاية عليها  وتنظر لة بأحراج ومش عارفة تتصرف أزاى    ف بسبب ظروف حسام لم يتم صك ملكيتة بشكل كامل  نظرت لة وجدتة  يجلس وصدرة يعلو ويهبط من الغضب  
 تقدمت للأمام  وحاوط ظهرة وسندت رأسها علية  وقالت   ممكن نجرب تانى 

حسام/ مفيش فايدة   فقدان رجلى   عائق  مش عارف أتحكم  شكلك هتفضلى خطيبتى  مش مراتى 

هند/ أكيد فى حل  تعال نخرج ناكل برا  ونحاول مرة تانى بعدين  وشوف أى وضع يريحك  أنا معاك فية 

حسام/ حرر نفسة منها وألتقطت  كرسية  ونقل نفسة علية عن طريق زراعة   ثم دخل الحمام  بدون كلام 

نظرت هند لأثرة  وبكت  بسبب حزن حبيبها ومش فارق معاها إللى حدث وقررت تتكلم مع أحد لكى تسعدة فرجعت عن تفكيرها فكيف تحرج زوجها وحبيبها  ونفس الوقت هى ٢٠ عام وليس ليها تجارب أو معلومات عن مثل هذة الظروف  ثم ألتقطت  ملابسها وأرتداتها  وجهزت ملابس بيتية لة لانة نسى يأخدها معة وتركتها على السرير    ونزلت  للمطبخ لكى تجهز الفطار    وقلبها  حزين

ملحوظة  / هند مدلعة ولا تعلم حاجة عن شغل البيت والمطبخ وخلال السنة الماضية وهى مكتوب كتابها على حسام طلبت أنها تتعلم هذة الأمور  وأتعلمت  من طرف تغريد لكنها لم تتقن جميع الأكلات   فركزت على الاكل الذى يعشقه حبيبها حتى أتقنتها رغم أعتراض حسام لأنة سوف يحضر من يساعدها فى الفيلا     فهى تريد أن تكون زوجة بمعنى الكلمة  وليس نسخة من أمها جيهان هانم

فى المطبخ

الخادمة/ لولوووووولى ،،،،صباحية مباركة يا هانم 

هند/ أبتسمت رغم قلبها الحزين   ،،،،شكرا  

الخادمة/ بتعملى أية حضرتك أستريحى  وأنا أجهز الفطار 

هند/ لا أرتاحى اليوم أنا أعمل الأكل وأنتى نظفى المطبخ ورايا  وكلمتى تتسمع

الخادمة/ حاضر   ثم قالت لنفسها   شكلك هتقرفينى مدام بتطبخى نظفى وراكى بالمرة  يالاة  ملعون أبو الحوجة 

هند/ أنتى واقفة عندك بتعملى أية  أسمك أية 

الخادمة/ خادمتك سهير 

هند/ أرمى اللبانة إللى فى بؤك  دى وألبسى حاجة محتشمة  ودارى إللى طالع دة ولمى شعرك 

الخادمة بمياصة   وهى تهز بجسدها   ماهو دة لبسى والجو حر 

هند نظرت لها وحولت تتحكم فى غضبها  فهى تغير على حسام بشدة ،،، وقالت أذا كان أنا العروسة مش لابسة كدة وماما تغريد بتقول  لازم ألم  شعرك علشان الأكل 

الخادمة/ متخافيش ياهانم متعودة أطبخ وأنا كدة 

هند/ نفخت فهى لا تريد عمل مشكلة يكفى من ساعة دخولها البيت أمس بفستان الفرح ودموعها مش جفت فى عنيها  وأنشغلت فى تجهيز الفطار ثم حملتة على صنية  وطلعت غرفتها  

فى المطبخ،  قامت الخادمة سهير بالاتصال على جيهان تبلغها بما حدث 

جيهان / بقا بنتى بتطبخ   أسمعى لازم تعرفى حصل حاجة بينها وبين المشلول دة ولا لا  وكمل جوازهم ولا لسة 

سهير / ودى أعرفها أزاى 

جيهان/ أتصرفى  أنا عملت المستحيل علشان مكتب الخدم يوديكى الفيلا عند المشلول دة   أتصرفى 


فى غرفة حسام 

دخلت هند الغرفة وهى راسمة على وجهها أبتسامة   وتحمل الصنية   وكانت ترتدى بجامة حرير بينك اللون وتركها شعرها بعد ما أخذت شاور ووضبط نفسها فى غرفة أخرى  وجدت الغرفة خالية  لسة هتذهب للحمام لة   وجدتة فى البلكونة يدخن  حملت الصنية وذهبت للبلكونة ووضعت الصنية على الطاولة الصغيرة وقبلت خدة وقالت  يلا نفطر يا قلبى 

حسام بأحراج  / مليش نفس  

هند/ لابست الرجل لية أنت فى البيت الجو حر 

حسام/ لا كدة حلو ،،،، هند أنا فكرت  كويس  فى الأنفصال   روحى وأنتى طا٠٠ ،،وحركة سريعة وضعت أديها على فمة وقبلتة لدرجة عضت  ثم بعدت عنة وبكت وأتعصبت  وقالت   أنت أية ليييية سلبى قولتلك مش فارق معايا الموضوع دة مستعدة  أكون جنبك بالوضع دة وكرامتك محفوظة،،،  بعدى عنك موتى  أهئ أهئ

حسام/ أنتى عايزة طفل وأنا مش عارف  بسبب رجلى 

هند/ ليييية فاقد الأمل فى ربك  أمال كبير عنى ومتدين أزاى  حرام عليك يعنى يوم ميتقفل  علينا باب السعادة تهرب من الشباك ثم مسكت أيدة وقالت بحنان   تعال نعيش حياتنا ونسيب الموضوع الخاص  للظروف وبعدين وسيم أبن صاحبك مالى علينا الدنيا  ماما تغريد لما تجى هخدة يعيش معانا 

حسام/ ضمها لصدرة  نفسى أفرحك 

هند/ ابتسامتك فرحتى  ثم غمزت لة لكى تخرجة من مود الحزن   على فكرة أنت جامد أمبارح  

حسام/ بجد 

هند/ أيوة أية رأيك نروح لدكتور اكيد عندة حل  

حسام/ الدكتور مش لية علاج المشكلة أنى تمام  وانتى شوفتى  أمبارح بعينك حالتى الفكرة فى رجلى  انا حاسس بنفسى  ودة إللى تعبنى 

هند/ بأحراج  منة    غيرت مجرى الحوار   أنا جعانة أووى  مكلتش من أنبارح 

حسام/ أبتسم وفطروا سوا 

   أتى المساء 

نزلت هند جرى  من على السلم وقبل وصولها لحضن أبوها  شدها حسام وقال سلام من  غير بوس وأحضان

هند/ دة  بابا 

عادل بضيق /  دى بنتى  أوعا تمنعها من حضنى سامع 

هند / حسام مش يقصد أكيد سوء تفاهم 

تغريد/ صلوا على النبى  هند سلمى على أبوكى  وأنت يا حسام  عادل أبوها  وخلى اليوم يعدى 

حسام / هى كلمة  لو كسرتي كلمتى تروحى مع أبوكى 

عادل  اتنفض من مكانة /  أنت أزاى تقول لها كدة  وأدامى الحق مش عليك الحق على بنتى إللى سمحت ليك تتحكم فيها كدة  ،،،،هند تعال فى حضنى 

هند/ أسفة يا بابا مقدرش أكسر كلمة جوزى    ووضعت وشها فى الأرض 

عادل/ كدة خلصت  يا حرم المهندس حسام   أخر مرة  أدخل بيتك  لكن بيتى مفتوحلك فى أى وقت  سلام

تغريد/ جريت للباب ووضعت أديها تمنع خروجة وأصتنعت التعب  ،  اةةةة قلبى قلبى 

عادل/ حملها على زراعة وجلس على الكنبة  أنتى زعلتى لييية إبنك صعب  وبنتى جزمة بتسمع كلامة 

تغريد بتصنع التعب/ قلبى  اةةةة  ملناش دعوة بحياتهم هما قبلين بعض كدة الواد غيران على البت شوية وهند هترجع ليك تانى  

هند/  أنتى تعبانة بسببى 

تغريد/ ربتت على شعرها بحنان   ،    لا يا نور عينى  أنا تعبانة علشان حامل  

حسام/ نعممممممممممممممم

هند  بفرحة /  ماما تغريد حامل  أيوة بقا هيكون ليا أخوات ألعب بيهم  وأخذت تتنطت  
صدمة أحتلت تغريد  و حسام من مزاج هند المتقلب   معدا أبوها لانة يعلم هذة عنها  

هند/ قفزت فى حضن أبوها، ، مبرووووك يا أحلى بابا فى الدنيا   وتعلقت فى رقبتة وأخذت تمطر على خدة قُبلات

حسام/ بغضب """ كفاية كدة تعالى هنا 

عادل/ حضنها جامد وحملها وأجلسها على رجلة وطلع لسانة لحسام 

هند بجوار أذن  أبوها/  حسام زعلان 

عادل/ يتفلق ،،أنتى فرحة عمرى وملكى قبل متكونى ملكة دة عبيط غيران منى دة أنا أبوكى 

هند/ بلاش تقول كدة خليك فاتح عليا الباب ولو على الحضن  نحضن ونسلم وحسام مش واخد بالة 

حسام/ بتقولوا أية تعالى هنا أنتى بتاعتى 

هند بفرحة/ بجد   وقفزت من على رجل أبوها  ووقفت بجوار حسام الذى فجأها وشدها على رجلة ونظر لأبوها بتحدى   وقال بنتك مراتى  يا بشمهندس عادل  وبيتى مفتوح ليكى فى أى وقت   وقُبل خدها 

هند/ ضربتة فى صدرة وقالت   عيب أتلم بابا وماما تغريد  موجدين 

تغريد جلست بجوار عادل / شوفت بيحبوا بعض أزاى 

عادل نظر ليها بنصف عين/ يعنى مش تعبانة 

تغريد/ لا بضحك عليك  عندك مانع

عادل/ لا المهم تكونى بخير   تعرفى تشوفى الواد تمم جوازة من البت ولا لسة بنتى هبلة  اصلآ 

تغريد / ملناش دعوة هما أحرار تقريبا لسة هند بحيوتها وبتتنطط عادى 

عادل/ أحسن برضو 

تغريد/ عادل لاحظ بتتكلم عن ابنى 

عادل/ أنا اتخنقت من ابنك يلا نروح جعان 

تغريد/ شوية بس  لسة جاييين 

عادل/ ماشى 

حسام/ بجد حامل 

عادل/ أيوة عندك اعتراض برضو،، عقبال عندك 

حسام/ سكت 

هند/ بسرعة   ،،  تشربوا أية   ودارت الموضوع 
وفى أخر الليل ذهب عادل وزوجتة للبيت  ونامت هند وحسام   

ومر ٤ شهور  على أبطالنا والحال هو الحال 
و الحزن والدموع محصورة فى قلب هند 
وأثناء  هند وهى بتذاكر  رن جرس الباب  وفتحت الخادمة  و.
  


تعليقات