قصة أرغمت على عشقها البارت الرابع والثلاثون34 بقلم هيام شطا


قصة أرغمت على عشقها
البارت الرابع والثلاثون34
بقلم هيام شطا


وصلوا جميعا إلى روما  استقبلهم ماكس بحفاوه 
وذهبوا معه إلى الفندق الذى سيقومون فترت بقائهم فى روما
صعدت جاكلين مع سراج وسليم دلف سراج اولا الى غرفته
تركها سليم وهو يقول بإبتسامه مصطنعه
تصبحى  على خير جاكى 
جذبته من يده وهى تقول بجرأه 

  مارايك سليم أن تأتى معى الى 
   عرفتى نشرب شئ ونجلس قليلا 

عرف من نظرتها اللعوب وهمسها المغرى أنها تنوى على فعل شئ 

ولكنه قال لها بمكر 
عزيزتى جاكى اكيد أود أن انضم إليك 
ولكن دعينا نحتفل غدا بعد توقيع عقود الصفقه واعدك أنه سيكون احتفال رائع 
انهى كلماته وهو يرفع يدها ويفبلها

إجابته جاكى بفرحه قاربت أن تقفز من عينيها 
        حسنا حسنا سليم سأنتظر 
         الاحتفال غدا 
دلف واخيرا الى غرفته وهو يسب جاكلين بأسوء السباب
ذهب إلى الحمام ليأخذ حماما دافئا يريح به اعصابه المحترقه من تلك اللعبه القذره المضطر هو عليها لكى ينهى خطر چو على عائلته 
خرج بعد فتره وجد هاتفه ينير بأسم من أنارت له حياته  نور 
التقط الهاتف واجاب بسرعه
     نورى 
جائه صوتها العذب

سليم حمدالله على سلامتك يا حبيبى

قال بلوعة مشتاق وكأنه غاب عنها لسنوات وليست بضع ساعات

الله يسلمك يا روح سليم وقلب سليم  

وحشتينى يا نورى
همس بتلك الكلمات 
كلمات لمست قلبها واثلجت نار الشك به 
قالت بدلال اذاب قلبه 
وحشتك  ايه يا روح قلبى دول كلهم كام ساعه  لحقت اوحشك
قال بعشق تنطق به كل جوارحه واولهما قلبه ويترجمه لسانه
بتوحشينى وانتى قصاد عينى 

بحبك يا سليم 
كلمات نطق بها قلبها وهتف بها لسان حالها
وانا بموت فيك يا نور قلبى 

هتفت بغيره لم تستطع السيطره عليها بينما تذكرت أن تلك الحرباء ترافق زوجها فى تلك الرحله
سليم 
أجابها بوله وهو مازال تحت وطأت تلك اللحظه الجميله بينهم
قلب سليم
فين جاكلين 
أجابها ببلاهه 
جاكلين مين
صرخت بغير بينما تبدل حالها مئه وثمانون مره
نعم جاكلين مين
أجابها بسرعه وهو يحاول استيعاب تقلبها المفاجئ

وانا مالى ومال چاكلين يا روح قلبى
انا مش عارف عنها حاجه من ساعت ما وصلنا 
ثم أكمل وهو يحاول أن يبث لها الطمأنينه فهى لا تحب تلك الجاكى وهو أيضا يخشى منها فهى مثل الحرباء تتلون بكل الالوان حتى تنال ما تريد

سيبك من جاكى وزفته دى انا قولتيك أنها معانا هنا هنقضى بها مصلحه وهتروح لحال سبيلها
قالت بغيره واضحه
اول ما ترجعوا مصر تمشيها من الشركه يا سليم
قال لها بحب
حاضر يا قلب سليم
خد بالك من نفسك يا سليم واللبس لبس تقيل ايطاليا برد مش زى الصعيد 

اختلج قلبه من نبرتها الحنونه 
سألها بمكر 
خايفه عليا 
إجابته بقلب يعشقه 
بخاف عليك من الهو يا روح قلبى 
انهى معها المكالمه وعزم أمره أن تكون نهاية جو قريبه جدا حتى ينعم معها ومع أهله بالأمن والحياه الهادئه....
................   ...................

هتف بمرح وعشق وهو يحاول افاقتها من النوم 
هل غفت وهى تحدثه
زهره زهرتى 
همهمت بكلمات غير مفهومة
قال بشقاوه 
زهرتى انتى بقيتى اليومين دول بتحبى النوم اكتر منى

آفاقت من نوبة النوم التى تسيطر عليها فى الاونه الاخيره 
وقالت بعتاب ودلال

انا يا سراج بحب النوم اكتر منك 

ايوه يا روح سراج تنكرى انك نمتى وانا بكلمك 

قالت باعتذار وقد حق فى كل ما يقوله

والله يا سراج انا مش عارفه مالى عوزه انام دايما 
وحاسه بخمول دايما
بدأ الخوف يدخل قلبه 

سألها بقلق
مالك يا زهره انتى تعبتى بعد ما سافرت
قالت بسرعه ولهفه عليه من القلق عليها
لاء لاء يا حبيبى انا كويسه جدا بس زى ما نت عارف انا بحب النوم شويه

قال بسماجه وهو يناغشها بشقاوه
بتحبى النوم شويتين يا قلب سراج

هتفت بغضب 
سراج
قال بوله لكى يمتص غضبها

قلب سراج وروح سراج وعمر سراج كله

خدرها ذلك الماكر بغزله نسيت فورا غضبها
قالت ببلاهه  
بحبك 
ضحك بصخب بينما علم تأثير كلماته عليها التى انستها  غضبها منه 
قال وهو ينهى مكالمته معها 
وانا بموت فيكى يا اجمل زهره فى بستان الهلايله
............   ........   ....... بقلمى هيام شطا
..............    ..........   
فى اليوم التالى جلسوا جميعا فى مقر شركة 
ماكس فى إيطاليا جلسوا جميعا على طاولت الاجتماعات
أنفق الجميع على الصفقه التى ستصل مصر بعد شهر من الاتفاق
جلس مسؤول الشؤن  القانونيه الخاص بشركة ماكس يراجع بنود الصفقه

قال بجديه وقلق حين وصل لآخر بندين اضافهما عابد محامى شركة الهلالى 
ولكن مستر عابد انت هكذا تحمل شركتنا جميع الخسائر إذا حدث شئ فى صفقة الأغذية وبذلك إذا حدث شئ ستفلس شركتنا بعد أن تدفع لكم ثمن البضاعه وايضا التعويض

قال عابد بحنكه ومراوغة ثعلب 

وما الشئ المقلق فى تلك الشروط سيد مارك
أنها مجرد بنود نحمى بها أموالنا وطالما أن بضاعتكم سليمه فلا شئ يقلق 
ثم نظر إلى ماكس الذى شحب لونه من الخوف من الوقوع فى فخ خسارة شركته بينما علم أن عائلة الهلالى ليست تلك العائله السهله

قال بعد تفكير دام لدقائق

ممكن نأخذ بريك مستر سليم وانا سأجرى مكالمه هاتفيه ونجتمع مره اخرى بعد البريك

قال سليم بهدوء جعل الخوف يتمكن من ماكس
حسنا مستر ماكس كما يحلو لك 
ثم أضاف بمكر كى يضغط على ماكس 
ولكن اسرع مستر ماكس فاانا صبرى بدأ ينفذ

خرج ماكس وأجرى اتصال مع چو 
اجابه جو  بلهفه

هل تم الاتفاق 
قال ماكس بغضب من بين أسنانه.

هذا الاتفاق لو تم ستكون نهاية شركتى فى إيطاليا انت لا تعلم ما فعله ذلك المحامى الداهيه الذى جاء معهم

قال ماكس بتحذير 
انا لست مطمأن لتلك الصفقه چو
مارايك أن نلغيها
صرخ جو بغضب

لا يمكن ماكس لابد وأن تتم هذه الصفقه.
قال ماكس بجديه 

ولكنى اريد أن اؤمن شركتى من الافلاس چو

تمالك چو نفسه بصعوبه وهو يسال ماكس

ماذا تريد ماكس

اجابه ماكس بجديه 
اسهم شركتك هنا فى روما
سأله جو ببلاهه 
ما بها أسهم شركتى
قال ماكس بغضب.
اجعل مسؤلى الشون القانونيه عندك فى الشركه ينقل أسهمك فى شركتك إلى أسمى 

قال جو بغضب 
هل جننت ماكس 

لا چو ولكنى اؤمن نفسى وشركتى والا اذهب الان الى سليم وأخبره بكل شئ  

اللجمت الصدمه وتهديد ماكس لسان جو 

هتف چو خائفا 
لا ....لا ماكس انتظر انتظر 
سأجرى اتصال بخالى فيليب هو المسؤول عن شركتى الان سأطلب منه تحويل كل اسهمى فى الشركه بأسمك

قال ماكس بهدوء عندما ضمن حقه إذا فشلت الصفقه وتم كشفها أنها فاسده

حسنا چو سأنهى الاجتماع اليوم وأؤجله إلى الغد حتى تنهى نقل الاسهم بأسمى

قال چو بغضب
وان تمت الصفقه بنجاح

اجابه ماكس ببساطه

سأعيد لك اسهم شركتك وفوقها أرباحك من تلك الصفقه 

ثم قال بفحيح 
هذا اخر كلام عندى چو والا سأنهى تلك المهزله انا لست مجبرا على تلك الصفقه

قال چو بغضب 
حسنا ماكس غدا ستكون كل أسهم شركتى بإسمك وسننهى تلك الصفقه

قال ماكس بفرحه وقد أمن شركته وضمن أمواله حتى ولو خسرة تلك الصفقه 
اتفقنا مستر چو.
انهى چو المكالمه مع ماكس المكالمه وذهب لكى يخبر سليم أن يؤجل عقد الصفقه للغد بعد أن يؤمن شركته 
............    ..................
جلس سليم بصحبة سراج وعابد وبالطبع كانت معهم جاكلين التى جلست تخطت كيف تعود وسليم ملك لها من تلك الرحله 

صدح هاتف سليم برقم مصطفى الذى استمع الى مكالمة جو وماكس 
واتصل بسليم بسرعه لينبهه أن يوافق ماكس فى تأجيل الصفقه يوم

اجابه سليم بسرعه 

قال بمراوغه 
ايوا يا رحيم
علم مصطفى أنه يجلس مع جاكين 
اجابه مصطفى بسرعه

سليم اسمعنى كويس

انتبه سليم لحديث مصطفى .
قال مصطفى بجديه

ماكس هيجى الوقتى ويطلب منك تأجل الصفقه لبكره واكيد هيجيب اى حجه
وافق يا سليم على التأجيل واكيد هتمضى الصفقه تانى يوم

اجابه سليم بجديه تمام يا رحيم اعمل اللى شايفه صح
وما هى إلا دقائق 
وما قاله مصطفى فعله ماكس
وطلب منه تأجيل الصفقه للغد حتى يدرس مسؤول الشؤون القانونيه شروط العقد مره اخرى 
هتف سراج بإعتراض

لاء ده اسمه كلام فارغ

مسك سليم يد سراج وأوم له أن يهدأ قليلا 
وان يترك له التصرف معه

قال سليم بحكمه

حسنا مستر ماكس نؤجل توقيع العقود للغد 

ثم أضاف بمرح ومكر فى نفس الوقت

لنستغل اليوم ونتجول قليلا فى روما 

هتفت جاكلين بفرحه

وانا سأرافقكم فى تلك الجوله

وبالفعل ذهب سليم وسراج برفقة جاكلين 
تجولو فى روما قامو بالتسوق قضو اليوم فى المرح والتقاط الصور فى اشهر الاماكن بروما 
وبالطبع استغلت جاكين اليوم التقطت العديد من الصور مع سليم على هاتفها 

لم يمانع سليم حتى لا تشك بأمره أن اعترض وخاصة  ان سراج  كان معهم وأخذ الموقف على أنه طبيعى فهى تعد صديقتهم
انتهى اليوم وذهبوا بقوى منهكه إلى الفندق 

قال سليم وقد بدى عليه الإرهاق 

انا مقتول نوم يلا تصبح على خير يا سراج
دلف سراج الى غرفته
قال سليم بود مزيف لجاكلين.

تصبحى على خير جاكى
قالت له بدلال وهى تقترب منه لكى تقبله ولكن سليم ابتعد عنها فى لحظه

كان يوم رائع سليم
أجابها بمكر بعد أن أخذ خطوه للخلف

نعم جاكى كان يوم رائع

ولكن انا اسف سأضطر لتركك حتى أخذ قسط من الراحه  فأنا متعب

اقتربت منه وهى تتلوى كالحرباء 
وقالت بغنج

ما رايك سليم أن تأتى معى فى الغرفه كى اعمل لك جلست مساج فأنا ماهره به

أبتعد سليم بمهاره عنها وقال لها بمكر 

او عزيزتى جاكى كم اود بذلك

ولكن الآن لابد أن أتحدث مع عابد المحامى واخلد إلى النوم لكى ننهى أمر تلك الصفقه

ولكن اوعدك أن تكون بيننا جلست مساج مميزه فى مصر 
مارايك
قالت بفرحه
اكيد سليم سانتظرك حتى نعود مصر

تركها ودخل إلى غرفته واخيرا ترك قناع الكذب الذى يرتديه عنوة عنه لكى يجارى جاكلين فى لعبتها

قال بغضب
هانت يا جاكى كلها ايام واخلص منك ومن جو فى ضربه واحده

اتصل بمصطفى الذى قص عليه كل محتوى چو وماكس 
هتف سليم بفرحه

يعنى معنى كلامك ده يا مصطفى أن چو أتنازل عن أسهم شركته لماكس

اجابه مصطفى بتأكيد 

ايوه ده اللى حصل وه أجل الاجتماع  
علشان يضمن انتقال الاسهم بأسمه علشان يغطى اى خساره ممكن تحصل له لو الصفقه اتعرف أنها اغذيه فاسده
طبعا هيضطر  يدفع لكم حق الصفقه
وكمان التعويض.
فبده بيحمى نفسه وشركته  من الافلاس

قال سليم بفرحه 
والله ماكس ده كتر خيره ساعدنا من غير ما نطلب منه حاجه

قال مصطفى بجديه
المهم تخلصوا بكره يا سليم وتتفقو على ميعاد الصفقه وياريت تكون فى أقرب وقت علشان 
اكيد چو هيجى المينا علشان يرشى 
موظف الصحه اللى هيفرج عن الشحنه 
بس متقلقش انا مظبط كل حاجه والشحنه مش هتخرج من المينا وهتتعدم فيها 
وانت كدا كدا امنت نفسك من الخساره.
قال سليم بمكر 
وماكس أمن نفسه 
يبقى الخسران فى الموضوع ده كله

اكمل مصطفى بنشوة النصر المنتظر.
چو 
خسر كل حاجه خسر ابوه وفلوس ابوه كلها فى البنك وطبعا حسباته اتقفلت من ساعت ما اتسجن

وبعد ما ماكس اخد أسهم شركته هو كدا رسميا فلس 
يبقى لسه الضربه القاضيه أننا نقبض عليه يوم الشحنه ما توصل يبقى كدا چو انتهى 

قال سليم بحذر 
مصطفى انا خايف ليهرب تانى 
ساعتها مش هيبقى عنده حاجه يخاف عليه وهيأذى من غير حساب 

قال مصطفى مطمأنا 
متخفش يا سليم كله تحت السيطره
.............    .....بقلمى هيام شطا.......
وها هو سليم وسراج يوقعون على الصفقه مع ماكس فى اليوم التالى  
ليتفقو على أن تصل
شحنة الاغذيه إلى مصر 
بعد ثلاثة أسابيع 
بعد يومين عادوا جميعا إلى مصر 
عادوا وكل شخص يستعد للدفاع عن ما له
سليم يستعد للدفاع عن زوجته 
حب حياته وعائلته
من شر چو
وسراج يستعد لأخذ اخر ثأر له من عائلة سعد راشد وهو القضاء على چو

جاكلين ترسم وتخطت لتحصل على سليم وكل أمواله وايضا لتنتقم من نور 
التى لم يكن بينهم فى يوم من الايام الا العداء

وهناك شخص آخر يستعد للقضاء على چو لإقامة العداله والقضاء على الشر
وايضا العوده لمن سرقت قلبه والفوز بها هو وعدها بذلك لن يعود الا بعد أن يقضى على چو 
أنه مصطفى ................  ...
..............     ............     

جلس الجميع فى انتظار عودة الاحفاد 
وبعد قليل عاد سراج بصحبة فريد الى بيتهم 
بينما عاد سليم بصحبة رحيم أخيه
قال سليم بسماجه لفريد الذى جاء لاصطحاب  سراج
دلوقتى چاى تاخد سراج ومن خمس شهور
كنت بتقولى الحقنى يا سليم سراج هيموت زهره

تغير وجه فريد إلى الأحمر وهو ينظر إلى رحيم وسليم وسراج وهم ينفجرون من الضحك عليه بعد مزحة سليم الثقيله

قال رحيم وهو يغمز لسراج وسليم بعينه
مش عارف ايه اللى حصل يا سليم.
واضح كدا أن بسمه مسيطره

قال سراج بفخر 
طبعا لازم تسيطر مش بنت الهلاليله بنات الهلالى دايما مسيطرين

نظر لهم فريد وقد أهدى سراج بتلك الكلمات له فكره من ذهب 
قال بمكر وهو ينظر لثلاثاهم
اكيد بنات الهلالى مسيطرين 
بدليل أنكم من يوم ما اتجوزتو وانتو مش بتسمعوا الا كلام المدام

نظروا له بدهشه من ما قاله بينما انفجر سليم فى الضحك وهو يقول 

الواد فريد طير الجبهه مش بس قصفها 😜
.....................   ......................

دلفو إلى غرفهم بعد رحلة عمل استمرت اسبوع ولكنه كان اطول اسبوع على قلوب العشاق
دلف بلهفه وهو يضمها إلى صدره 
قالت بدلال 
سليم  براحة هتموتنى فى حضنك

قال بوله بعيد الشر عنك يا روح قلبي
وحشتنى يا نورى كنه مش اسبوع اللى غبته عنك 
قالت بصوتها العذب  وهى تبتعد عنه قليلا وتلف يداها حول عنقه 

كنها سنه يا روح قلبي

حملها فى لحظه وهو يهمس ببحة عاشقه.
يا بوى نور الهلالى بتتكلم صعيدى يا سليم
وضعها برفق على الفراش وهى مازالت تحاوط عنقه ضحكت بدلا هدم اخر حصون صبره وهى تقول نور تعمل اى حاجه علشان خاطر سليم
التقط شفتيها بين خاصته يقبلها بعشق 
لا ينضب أو يرتوى منه مهما شرب من نهر عشقها 
...............     ..............   ............

ضمها بعشق وهو يهمس لها أما شفتيها 
التى كاد أن يلتقتها لولا أنها ابتعدت عنه وهى تفك عقدة روبها الحريرى الاسود الذى انزلق بنعومه تضاهى نعومة بشرتها وجمالها لينكشف  أمامه 
ذلك الثوب المغرى التى ارتدته تحت ذلك الروب 
قال سراج بوله وهو يبتلع رمقه وقد اشتعل جسده من تلك الفتنه التى أمامه تلك الفاكهه الشهيه التى تدعوه  أن يأكلها
ايه الجمال ده يا زهرتى 
انا مقدرش على كدا
ضحت ضحكتها الحلوه وهى تقول

خد شور يا حبيبى انا مجهزه لك الحمام 
قال بشقاوه حمام ايه يا زهرتى انا كدا كدا هاخد حمام
تخضب وجهها من الخجل من تلميحات ذلك المنحرف

قالت بغضب مصطنع تخفى فيه خجلها 
سراج
قلبه وعقله وروحه 
دفعته إلى الحمام وهى تقول بمرح خد شور بسرعه وانا هستناك

دلف مسرعا لأخذ حمامه 
خرج مسرعا وهو يرسم احلام ورديه منحرفه لتلك الليله ولكنها تبخرت عندما وجدها تنام براحه كالملاك البريئ

هتف لها بإحباط
زهرتى انتى نمتى
ولكن هيهات فهى لن تستيقظ فهو يعلم أن نومها ثقيل 
جلس بجوارها محبط ولكنه ابتسم لها بعشق وأخذها بين زراعيه يحتضنها بشوق وهو يقول بمرح
انتى بقيتى بتحبى النوم اكتر منى ومن اى حد يا زهرتى قبلها بعشق وهو يضحك على أحلامه لتلك الليله التى تبخرت فى لحظه........
.................بقلمى هيام شطا.............
بعد أسبوعان 
قال چو لموظف الصحه الذى استطاع أن يرشيه بمبلغ ضخم حتى يمرر الصفقه 
وتوزعها شركة الهلالى فى السوق ثم تسمم تلك الاطعمه الناس وقد تودى بحياتهم 
اى تفكير شيطانى هذا الذى لا توثر فيه أرواح بريئه ستزهق لا ذنب لها إلا انتقام ذلك المريض المسمى ب
           چو
عرفت هتعمل ايه يا مرعى

قال مرعى بمكر 
اطمن يا خواجه اعتبر الصفقه بتتوزع خلاص فى السوق انا خلاص 
امنت كل حاجه الدكتور اللى هيكشف عليها وكمان بتوع الجمرك والمينا
قال جو بشر حتى يضمن ولاء 
مرعى 
اصرف ميهمكش يا مرعى وانا هجيب لك ضعف اللى اخدته
قال مرعى بمكر 
خيرك سابق يا خواجه 
عاوزك تحط فى بطنك بطيخه صيفى 
قال چو بعدم فهم
نعم
ضحك مرعى بمكر 
لاء ده مثل كدا بنقولو علشان تطمن يا خواجه.
...........    ............   
انصرف چو وبعد قليل خرج مصطفى من الحجره المجاوره لمكتب مرعى 
قال مصطفى بنبرة صوت منتصره

حيث أنه استطاع أن يجند مرعى مسؤول الصحه وطبيب الصحه وكل من فى المينا قبل چو وأمرهم بالتعاون معه وأخذ الأموال منه حتى لا يشك فى أمرهم

برافو عليك يا مرعى كدا هو مطمن
على الاخر 

قال مرعى بصدق اطمن يا مصطفى باشا حتى لولا حضرتك طلبت منى  
اجاريه كان زمانى مبلغ  عنه وعن الصفقه
قال مصطفى بجديه 
عارف يا مرعى ومتأكد من ده

طيب فلوسه دى هنعمل فيها ايه 
قال مصطفى بمرح 
حلال عليك يا مرعى 
قال مرعى بزعر
حدالله بينى وبين فلوس الحرام دى يا باشا انا عمرى ما اقبل قرش حرام

رتب مصطفى بفخر على كتف مرعى 
وهو يقول.
ربنا يبارك لك فى اولادك يا مرعى. 
امن مرعى على دعاءه 

..................   ..............    
قال سراج بمشاكسه وهو يقبل رأسها 
ويهمس بإسمها لعلها تفيق من نوبة النوم المسيطره عليها منذ اسبوعين 
منذ عودته من روما فهى تنام أكثر من نصف اليوم وكل الليل
زهرتى
همهمت بنعاس وهى تهمس باسمه
ضحك مجددا ثم بدأ يلعب فى شعرها

قال بمشاكسه 

قومى يا كسلانه انا قربت انسى 
ضحكتك من كتر نومك

قامت بخمول وقالت بنبرة حزن
مش عارفه انا مالى يا سراج انا بحاول ابعد النوم عن عنيا بس بنام بردو 

سالته بشك وبراءه

تفتكر انا تعبانه 
قال بلهفه.
لاء يا روح قلبى 

ثم أكمل مطمأنا لها

كلنا كدا يا قلبى بيجى علينا وقت وبنحب النوم

قالت ببراءه 
يعنى هخف
قال وهو يتأملها بوقاحه فى ثوبها المثير
لو بس تركزى معايا ومتنميش بسرعه منى هتخفى بسرعه يا روح قلبي ♥️

هتفت بخجل سراج
قال بوله 
روح سراج ودنيته

قبلها بخفه 
ثم نهض وهو يودعها بمحبه.
انا مسافر مع سليم ورحيم 
علشان البضاعه هتوصل النهارده
مش عوزه حاجه من اسكندريه 
قالت بحب
ترجع بالسلامه يا حبيبى

حثها على النهوض 
حتى يطمأن أنها تناولت فطارها
قال بتشجيع
يلا قومى افطرى معايا تحت علشان توصلينى وانا مسافر

قامت مسرعه بنشاط وهى تهتف بحب
خمس دقايق وهنزل معاك

جلسوا جميعا على طاولت الطعام
قالت بسمه بمشاكسه

زهره هتنورنا وتفطر معانا جرى ايه للنوم هو زهق منك ولا ايه 

ضحك سراج وبسمه بينما نظرة زهره لهم بغضب
قال جاد مدافعا عن حفيدته

جرا ايه يا بسمه انتى هتعدى على زهره بتنام قد ايه هى حره فى بيتها

قالت نجيه بمجبه 
نوم العوافي يا حبيبتى 

تذمرت بسمه بغضب مصطنع
يعنى انا كدا اللى بقيت وحشه

قالت زهره بطيبه 

لاء ابدا يا بسمه انا فعلا بقيت بنام كتير

قالت نجيه بعد تفكير 
ولا بتنامى كتير ولا حاجه يا حبيبتى بس لو اللى بفكر  فيه صوح يبقى ده طبيعى وعادى كمان 
سألها سراج ببهاله
ايه اللى بتفكرى فيه يا جدتى 
قالت بمكر 
بكره تعرف اول ما ترجع من اسكندريه
ثم قالت بجديه
همى يا زهره وصلى سراج وتعالى انتى وبسمه بعد ما سراج يسافر بالسلامه
......................   .............
قفزة بسمه من الفرحه بعد أن سمعت طلب جدتها التى امرتها أن تحضره دون علم أحد بينما وقفت 
زهره وهى لا تكاد تصدق ما أخبرته به نجيه
قالت بفرحه بينما ظهرت تلك الدموع فى زرقاواتها 
يعنى بجد انا ممكن اكون حامل يا تيته

قالت نجيه بفرحه تفوق فرحة زهره وامل احدث صخبا فى قلبها

أن شاء الله يا حبيبتى تكونى حامل هنتأكد اول ما بسمه تجيب اختبار الحمل ده 
وما هى إلا لحظات وعادت بسمه 
قالت بفرحه 
يلا يا زهره ادخلى اعمليه واحنا هنا هنستناك
دخلت زهره إلى الحمام وبعد قليل خرجت تحمل ذلك الاختبار وتنظر له بأمل
سألت نجيه بلهفه
ها يا زهره 
قالت زهره بخجل  لسه يا تيته لازم نستنى عشر دقائق
وقبل أن تنقضى الدقائق ظهر فى الاختبار تلك العلامات التى تنطق دون لسان أن هناك فرحه قادمه لجاد الهلالى 
عوض الله الذى طال انتظاره فرحة وعوض يثلج قلب نجيه التى فقدت وحيدها ليعوضها الله وكم أن عوضه جميل 
سجدت نجيه إلى الله نشكره وتحمده على هديته لها فهى سترى أبناء سراج
بينما جلست زهره تبكى من الفرحه فهى تحمل جزء منها ومن حبيبها الذى ارغمها على عشقه منذ أن رأته وهو ارغمها لتكون له الحبيبه و الزوجه واخيرا ام ابنائه 

صرخت بسمه بفرحه
جدى .......جدى.....
جاء جاد بسرعه وخوف
قال بلهفه 
خير يا بسمه جدتك فيها حاجه
قالت بسمه بفرحه 
جدتى وانت يا جدى هتبقى جد تانى 
سألها بحيره جد جد ايه يا بنتى
قالت بفرحه 
جد اولاد سراج 
زهره حامل يا جدى 

هتف بفرحه وهو يسال نجيه
صوح الحديت ده يا نجيه
قالت بفرحه وقد اغرورقت عيناها بدموع الفرح
صوح يا جاد ربنا عوضنا وكرمنا بكرمه
احتضنت نجيه زهره بحب واحتضنها جاد وهو يدعو لها بأن يتم حملها على خير
قالت زهره برجاء 
ممكن محدش يقول لسراج
انا عوزه اقول له أنا
أجابها جاد بفرحه 
اللى تشوفيه يا مرت الغالى وام الغالى
...............     ...............
وقفت نور تودع سليم ورحيم أما مقر الشركه 
هتفت بغيره وهى ترى جاكلين تذهب مع سليم لاستلام الشحنه بدلا عنها
سليم 
انا وافقت بس علشان انت بتقول خايف عليا بس انا مش قادره اتحمل زفته دى اكتر من كدا
ابتسم سليم لها بمحبه وهو يقول
ولا أنا وحياتك يا روح قلبى بس هانت كلها ايام ونخلص من كل حاجه

سالته بأمل 
بجد يا سليم قبل رأسها وهو يودعها 
بجد يا قلب سليم
ذهبوا جميعهم الى الاسكندريه بينما بقت نور فى الشركه مع فريد وجدها سلطان الذى اصر أن يبقى معها خوفا عليها وعلى حملها
..................    ..............
وقف سليم مع موظف الصحه بالميناء وهو يكشف عن الشحنه 
بينما اختبئ چو فى مكان قريب حتى يشهد بداية نهاية عائلة الهلالى 

قال الطبيب وموظف الصحه المسؤول عن الإفراج عن الشحنات الغذائيه داخل المينا
اعدم الشحنه دى 
الشحنه غير صالحه لاستخدام الأدمى 
كل اللى فيها فاسد 

صرخ سليم بغضب مصطنع حتى تنطلى على چو الخدعه

شحنة ايه اللى فاسده الشحنه سليمه ميه فى الميه
قال الطبيب بجديه الشحنه دى هتتعدم هنا ومفيش حاجة هتخرج منها وانتم هتيجو على القسم تمضو على كدا وتخلو مسؤليتكم  منها 

صرخ چو بغضب مكتوم 
ازاى ازاى انا كدا ضعت.
ماكس هيدفع لسليم الهلالى حق الشحنه والتعويض وهياخد أسهم شركتى تعويض عن خسارته 

نظر چو بحقد إلى سليم وسراج
وجدهم يضحكون مع شخص ثالث
وكأنهم هم من انتصروا 
قال بحقد
دول بيضحكوا كدا ليه.
وفى لحظه واحده عندما سمع الشخص الثالث الواقف معهم يهتف
بغضب
قفلوا مداخل المينا وفتشوا كل شبر فيها

علم چو أنه وقع فى الفخ 
وان سليم سبقه بخطو ولابد أن يهرب الان
اخرج سلاحه وهو يستعد للهرب
ولكن كيف له أن يهرب بعد أن قفل  ذلك الضابط وقواته جميع مخارج الميناء 
نظر إلى البحر وتلك الزوارق المصطفه 

إذن هذا هو المخرج الوحيد له 
توجه إلى مرسى تلك الزوارق متسلالا  حتى لا يراه أحدا
وينجو بنفسه 
وقف بجانب تلك الزوارق ينتظر أن ينطلق اى واحد منهم 
ولكن حظه العسر أن سليم فكر نفس تفكيره 
عندما لم يجد چو ولم تعثر عليه قوات مصطفى  توجه هو أيضا الى مرسى الزوارق
ذهب سليم مسرعا اليه وجد شجار حاد بين شخصين عرف الاول وصرخ بصوت عالى 
چو  
نظر چو بكره فقد علم أنه تم كشف خطة هروبه 
ثم فى لمح البصر صوب المسدس إلى صاحب الزورق المسكين وضربه بالرصاص وقع صريع دفعه چو خارج الزورق وانطلق هاربا 😡

اندفع سليم فى الماء لينقذ صاحب الزورق 
وهو يصرخ بأسم مصطفى 
مصطفى الحق چو  واتصل بالاسعاف الراجل هيموت 
انطلقت الزوارق  تطارد چو الذى اختفى وتبخر فى لمح البصر بينما  انقذ سليم صاحب الزورق من الغرق

خلع عنه قميصه ليظهر أمامه جرح غائر فى كتف صاحب الزورق خلع جاكت بدلته وربط كتف صاحب الزورق المسكين الذى كاد ان يفقد حياته دون ذنب 
وصلت سيارة الإسعاف لنقل صاحب الزورق بينما صرخ سراج الذى عاد خالى الوفاض مع قوات الأمن التى لم تلحق بچو 
ابن الك......لب هرب هنعمل ايه

هداه مصطفى ورحيم قال رحيم بتعقل حتى لا ينفلت زمام الأمور أمام جاكلين ويقولو أمامها مالا يحمد عقباه
الحمد لله يا سراج احنا مش هنخسر حاجه فى الشحنه احنا كدا كدا هناخد تعويض من الشركه المصدرة وحق الشحنه كمان
ثم أكمل بجديه وكان شئ لم يكن

وهما يلا نخلص المحضر بتاع الشحنه مع الأمن الغذائى فى المينا.

نظر سراج بغضب وكاد أن يتحدث لولا يد سليم التى سحبته خلفهم بعد أن وعى على وقوف جاكلين منتبه لكل حرف يخرج من سليم أو مصطفى

تحركوا جميعا لإنهاء أمر تلك الصفقه 
بينما اوصل سليم جاكلين إلى أحد الفنادق واهمها أنه سيبقى به أيضا هو وسراج ورحيم ولكن بعد أن ينهو اوراق الصفقه
بينما ذهب هو وسراج ورحيم إلى مكتب  مصطفى  فى مدرية امن الاسكندريه 

قال سراج بغضب
هنعمل ايه يا مصطفى كدا چو هرب ومش هتعرف نوصله
قال مصطفى بمكر 
لاء هنوصله بس يمكن منأخر شويه
سأله سليم 
هنوصله ازاى وهو كدا كشفنا
أجاب ذلك الماكر الصامت رحيم 
هنوصله عن طريق  جاكلين
نظروا له ثلاثتهم
بينما قال مصطفى مؤاكد على حديث 
رحيم

فعلا هى جاكلين هى اللى هتوصلنا لچو  واكيد هيتصل عليها قريب وهيستنى لو تتبعنا الخط والمكالمه ومكان المكالمه اللى اكيد هيمشى منه 
بعد المكالمه بسرعه لو روحنا هناك يبقى هو كدا اتأكد أن جاكلين احنا كشفناها 
اكمل سراج بعد أن فهم خطة مصطفى 

ولو مروحناش هيدى الامان لجاكلين تانى ونستنى الوقت المناسب ونقبض عليه
قال رحيم بإعجاب
برافو عليك يا مصطفى 
وما هى إلا لحظات وصدح هاتف مصطفى ليعرف قال بإهتمام
حولى المكالمه اسمعها وحدد مكان جو 
وبالفعل استمعوا الى مكالمة جو وجاكلين
قال جو بحقد 
انتى ازاى مبلغتنيش أن الشحنه متبلغ عنها
قالت جاكلين بهدوء غير مباليه من غضب چو
الشحنه مش متبلغ عنها 
صرخ بغل 
ازاى وهى اتصادرت واتعدمت فى المينا
قالت بثقه
ده كان عملك مستر چو انك تشترى  مسؤول الصحه ليكتب فى تقريره أن الشحنه مطابقه للمواصفات الصحه
وهذا لم يفعله المسؤول بل
صادر الشحنه واعدمها 
ثم أكملت بثقه
إذن مسؤول الصحه خدعك وأخذ أموالك 
صرخ فيها جو بغل
اخرسى جاكى واسمعى ونفذى ما سآمرك به
قالت بثقه
تحت امرك دائما مستر جو
قال بحقد 
نور اريد نور 
سالته ببرود وكيف لى أن أحضرها لك 
قال بثقه 
هذا عملك جاكلين الذى دفعت لك أموال طائله حتى تقومى به
سالته بشك
وكيف ستأخذها وانت مطاد 
قال بغل
سأخذها ولو ليوم واحد ثم اموت بعدها فأنا لا أبالى لم يعد لدى ما اخسره
ضحكت بشر وهى تقول حسنا مستر چو سأحضر لك نور وانا سيكون سليم لى 
قال لها بكره افعلى ما يحلو لك 
أنهى المكالمه وهو. يبتعد قليلا عن مكان الذى كان فيه لينتظر أن جاءت الشرطه إذن فاجاكلين مراقبه وان لم تأتى إذن هو مازال يمسك بخيوط اللعبه
...............    ...........بقلمى هيام شطا....
...............    ...............
صرخ سليم بغضب بعد أن استمع لتلك المكالمه 
انا لازم اقتله 
مسكه رحيم وهو يحاول تهديداته 
أهدى يا سليم احنا لو روحنا له فى مكانه كل حاجه هتتكشف وهو هيفضل خطر علينا
اوم مصطفى وسراج بموافقه  لما يقوله رحيم
أما هنعمل ايه
قال مصطفى بحكمه هتفضلو هنا للصبح وهتروحوا الصعيد وتحكوا طبعا على اللى حصل للصافقه 
ونستنى چو 
اكيد هو هيسافر الصعيد واول ما هيكلم جاكلين هنحدد مكانه  ونقبض عليه 
قال سليم بشك 
تفتكر المره دى هنقبض عليه.
قال مصطفى بجديه لكى يطمانه 
اكيد أن شاء الله هنقبض عليه 
بس انت كمان مش عاوز جاكلين تشك فى اى حاجه وسايرها 
قال سليم بتعب فهو يعلم أن نور ستقيم القيامه أن بقت جاكلين فى البيت
حاضر يا مصطفى 
............      ...................  
عادوا جميعا إلى الصعيد 
دلف الى غرفته التى وجدها تغرق فى الظلام 
ضحك بخفوت وقال 
كنت عارف انها هتنام 
وفجأه أنارت الغرفه التى زينتها بأبهى زينه كما تزينت هى
قال بوله وهو ينظر لها 
ايه الجمال ده يا زهرتى
اقتربت منه وأحاطت عنقه بيدها وقالت بعشق وهى تقترب منه
ايه رأيك يا حبيبى
روعه يا قلبى 
قالت بمراوغه وهو يقترب منها ليقبلها

استنى فيه ضيف جاى.
نظر لها بغيره.وقال بشر.
ضيف مين اللى جاي وانتى لبسه كدا
ضحكت بمكر وقالت 
مهو مش غريب
هتف بغضب
زهره اتعدلى فى الحديت
ضحكت بصخب  على غيرته العمياء
مسكت يده وهى تضعها على بطنها برفق وقالت له بمحبه فاضت من عينيها 
انا نسيت اقولك أن الضيف هيتأخر  ست شهور على ما يوصل بس هو هنا معانا
نظر لها ببلاهه ولموضع يدها التى تحتضن يده فهم مغزى كلماتها ولكنه لم يصدق
سألها بشك 
زهره انتى...تقصدى 
أومت له وقد ملأت دموع الفرحه عيناها 
ايوه يا سراج انا حامل 
صرخ بفرحه أيقظت من فى البيت وهو يحملها ويدور بها فى الغرفه 
الله اكبر 

انتفض جاد من النوم على صراخ  حفيده 
قال بفرحه 
ولدك كأنه اتجن لما عرف أن مرته حبله يا نجيه
قالت نجيه بفرحه 
ربنا يفرح قلبه كمان وكمان يا جاد
............   ................... ...    
دلف سليم ورحيم وجاكلين إلى بيت سلطان الهلالى
قال سليم بغضب حاول السيطره عليه
هيا جاكى اذهبى إلى غرفتك حتى تستريحى
نظرة بدهاء إلى رحيم الذى سبقهم ثم اقتربت من سليم بمكر وهى ترى نور 
فى مقدمة السلم تنتظر سليم دون حديث منها 
كادت أن تحتضنه 
أبعدها سليم بسرعه ثم قال لها بدهاء حتى يخدعها 
هيا عزيزتى جاكى اذهبى إلى النوم وسنتحدث غدا
قالت بفرحه
سنتحدث غدا سليم 
أجابها بمكر 
نعم جاكى
صعدت إلى السلم وهى تدعى أنها لم تكن ترى نور 
قالت بدهاء ثعبان ماكر.

او نور مرحبا عزيزتي. لم انتبه عليك

استمع سليم اسم نور وعلم أنها شاهدت كل ما حدث وايضا استمعت له
علم أنها لن تمرر ما حدث وان القادم اسوء
صعد خلف جاكلين وهتف بفرحه
نورى وحشتينى يا روحى 
كاد أن يحتضنها 
أبعدت يده عنها وذهبت من أمامه تحرق الأرض
ركض خلفها دلف إلى غرفتهم 
قال بمحبه 
مالك يا نور 
اجابته بغضب 
انت هتستهبل.
قال بغضب حاول كبحه
نور  اظبطى كلامك
إجابته بغضب اكبر
مش لما تتظبط الاول يا سليم بيه
قال لها بصدق 
صدقيني انتى فاهمه غلط 
قالت بغضب فهمنى انت الصح
أجابها بتعب مش دلوقتى 
صاحت بغضب
البت دى رجعت معاكو ليه مش كفايا اللى حصل للصفقه بسببها
أجابها بمهادنه وهو يحاول امتصاص غضبها 
معلش يا حبيبتى استحمليها كمان يومين
صرخت بغضب ولا دقيقه 
ثم أكملت بهياج وقد طار عقلها من كلماته ومن نظرات تلك الافعى لزوجها

وانا لا هى فى البيت ده يا سليم
قال لها بغضب انفلت منه ولم يستطع السيطره عليه
وهى مش هتخرج من هنا الا بمزاجى يا نور 
صدمت نعم صدمت من رده 
هل سيبقى على تلك الحيه بدلا منها
دفعته بكبرياء خارج غرفتها وهى تصرخ بغضب وصل صوتها إلى غرفت جاكى التى علمت ان الخلاف دب بين العاشقين ضحكت بإنتشاء وهى تغلق باب غرفتها
قالت نور بغضب اعمتها غيرتها.
اطلع بره يا سليم ومن بكره انا هروح بيتى وهسيب لك ولجاكى البيت بحاله علشان تبقى براحتك ........بقلمى هيام شطا......... 
...........     ...............
بعد مرور شهران
شهران مرو كأنهم عامان شهران من الخصام بين نور وسليم شهران لم يرق له قلبها برغم كل المحاولات التى قام بها ليراضيها
قال لها بمحايله لكى تأكل
كلى يا نور علشان خاطرى 
قالت بغضب 
اطلع بره يا سليم انا قولت مش عوزه اشوفك ايه اللى جابك
قال لها بعشق وهو يعطى لها كل الحق فى غضبها فهو ابقى على جاكلين فى بيته وشركته لكى يطمأن جو ويتصل بها ويصلون إليه
طيب كلى دى وانا همشى
صاحت بغضب اطلع بره يا سليم وملكش دعوه بيا أو بإبنى
نظر إلى بطنها المنتفخه فقد دخلت شهرها السابع. وظهرت معالم الحمل التى ذادتها فتنه قال بوله
وحشتينى يا نور 
دفعته بغضب وهى تقول .روح لجاكلين قول لها الكلام ده
وما هى إلا لحظه ورن هاتفه بأسم مصطفى 
انتبهت على المكالمه .قال سليم بجديه
ايوه يا مصطفى.
قال مصطفى 
جو اتصل على جاكلين وهى هتتصل بيك دلوقتى هو طلب منها تخليك تقابلها فى أول البلد خرج مسرعا لكى ينهى تلك اللعبه القذره 
انتبهت على كلمته وهو يقول 

خلاص هقابلها فى أول البلد

اكلتها الغيره وانتظرت حتى اختفت سيارته عن عيناها.خرجت خلفه 

قال جو بتفكير شيطانى هو يختبأ فى مكان قريب لكى يرى جاكلين وسليم
كلها دقائق وهقتلك يا سليم وجاكلين تلبس هى القضيه وانا اخطف نور 
واربى انا ابنك
ثم ضحك بشر وبصخب
وما هى إلا ثوانى وحضر سليم وخلفه جاكلين 
احتضنته جاكلين وقالت بغنج 
وحشتنى سليم  
جذبها من زراعها وهتف فيها بغضب جحيمى فقد فقد صبره على تلك الافعى
فين چو يا جاكى
واوعى تقولى مش عارفه مكانه
انا اتأكدت انك على علاقه به 
قالت بخوف من نظرة الغضب الذى يتحدث بها سليم 
سليم صدقنى انا مش عارفه حاجه عن جو 
كدابه صرخ سليم بغض
اقتربت منه وهى تقول بخوف 
حسنا  يا سليم   انا سأخبرك بكل شئ
چو كان يريدنى أن اسهل له اختطاف نور ثم أضافت بتردد
ولكننى......
هتف فيها بغضب 
ولكن ماذا 
قالت ببحه مختلفه 
I love you Slim

وقبل أن يعى ماذا نطقت به أويعرف مقصدها 

اطبقت بشفتيها على شفتيه تقبله 

تفاحئ من فعلها الجرئ
دفعها بعيدا عنه وصاح بها
انت.......اتج
وقبل أن يكملها 
هتفت معذبة قلبه ومالكته من خلفه بغضب
سليييييييييييم
انهار العالم من حوله ماذا سيقول لها بعد أن رأت چاكلين وهى تقبله 
انه الان فى نفس موقفها 
اندفع لها لكى يعرفها حقيقة الأمر
لكن ما حدث اللجم  لسانه وشل حركته 
انه چو الذى جذب نور من يدها 
وأشهر السلاح فى وجه وهو يقول بشر
ابعد بعيد يا سليم 
الخطوه الجايه الرصاصه هتكون فى قلبك دفعته نور بعيدا عنها بكل قوتها.
وهى تندفع نحو سليم بخوف تحتمى به
ولكن جو صوب سلاحه على سليم فى لحظه 
انطلقت تلك الرصاصة التى اصمت الاذن وقفت نور أمام سليم لتتلقى هى الرصاصه مكانه صرخ بخوف وهو يتلقى جسدها 
نورررررررر 
قالت بوهن قولتلك انا هضربك هنا وضعت يدها على قلبه ولم يصدر عنها اى شىء بعدها...


                        الخاتمه من هنا 
تعليقات