رواية الاخ الاكبر الفصل الواحد الخمسون51 بقلم حبيبه










ا 

ا
رواية الاخ الاكبر
الفصل الواحد الخمسون 51
بقلم حبيبه

صدمه والجمت روان جعلتها ترجع خطوه للخلف 

عبدالله بغضب: ومن امتى واحده ذي دي تعملي انا الاكل انتي اتجننتي يافتحيييييه 

فتحيه بخوف: اا ا اا اسفه يابيه سامحني 

روان بسرعه: ا ااا انا انا اللي دخلت المطبخ غصب عنها هي ملهاش ذنب الحق عليا انا 

عبدالله: وليه كنتي عاوزه تدخلي المطبخ ان شاءلله ايه كنتي عاوزه تحطي سم في الاكل ولا ايه

عز:كفاية كده وخلي بالك من كلامك كويس يااستاذ عبدالله مراتي مش شبهك علشان تعمل الافعال الو س خ ه دي  

روان: عز اهدى ارجوك دا ابوك

عز بغضب: اهدى ازاي انتي مش شايفه بيتكلم ازاي وبيتهمك بأايه

روان: انا قابله ياعز هو ذي ابويا ولازم احترمه 

عبدالله: انا ابقى ابو حساله شبهك 

عز بعصبيه وصوت عال: عبدالله 

عبدالله: عز انا ابوك ايه عبدالله دي انت اتجننت 

روان بدموع:وحيات لا اله الا الله تهدى ارجوك ارجوك

عز:اهدى ازاي وهو عمال يغلط فيكي ببجاحه  

روان: انا مسمحاه انا مسمحاه 

عز: بس انا مش مسامحه وبحذرك تغلط مع مراتي تاني 

عبدالله بأستهزاء: ولو غلطت ياعز افندي هاتعمل ايه

عز:........ 

عبدالله: ايه سكت ليه ماتتكلم قول هاتعمل ايه في ابوك لو غلطت

عز: هابلغ عنك 

عبدالله: هههههه هههههه هههههه هههههه وياترى هاتقولهم ايه بابا مارضيش ياكل من اكل مراتي هههههه هههههه 

عز: لأ هاديهم الورق اللي يثبت نزاهتك الز ب ا له والرشاوي اللي حضرتك بتاخدها من اهالي المساجين علشان تخرجهم 

#توقف الطعام في فم عبدالله واخذ يسعل بخوف

عز: هههههه دادا فتحيه اديله مايه بسرعه 

#اخذ عبدالله الماء من يدها بسرعه 

عز: براحه يااستاذ عبدالله لتموت براحه 

عبدالله: اوراق ايه

عز ببرود: اوراق توديك في ستين دا ه يه 

عبدالله: اوراق مزوره انا لا باخد رشاوي ولا حاجه كله عارف اني بدافع عن الغلابه ومش مرتشي يعني اللي معاك. بله واشرب مايته 

عز: طيب بما انك واثق اوي كده يبقي اسلمه للنيابه وهي تشوف الكلام ده يلا ياقلبي 

عبدالله: عز انا ابوك ياعز هاتحبس ابوك

عز: ابويا بالنسبالي مات خلاص 

عبدالله بصدمه: عز انت بتقول ايه انت اتجننت 

عز: اه 

روان: عز دا ابوك ياعز ابوك ربنا يديله الصحه ويطول في عمره

عز: سامع رغم كلامك ليها اللي ذي السم برضو بتدعيلك وتتمنالك الخير 

عبدالله: مش محتاج دعوه من واحده ذيها 

عز: اﻧ........ 

روان: عز كفايه علشان خاطر ربنا كفايه تعال معايا

عز: بس........ 

روان ببعض العصبيه: عز قولة تعال معايا 

عز: تمام

عبدالله في سره: اوراق ايه اللي عز حكى عنها يمكن قال كده علشان اقلق لا ممكن يكون بيتكلم بجد معقوله يكون معاه حاجه بجد طيب جاب الورق ده ازاي ومنين لازم اوصل للاوراق دي واخلص منها بأي طريقه 

#اخذ عز يتنفس بعصبيه 

روان بهدوء تام وضعت يدها على صدره: اذكر الله ياعز واهدى

عز: اهدى ازاي ياروان اهدى ازاي وانا عندي اب ذي ده 
عاوزاني اهدى ازاي ياروان قوليلي ازاي 

روان: الا بذكر الله تطمئن القلوب 

عز: ونعم بالله العلي العظيم 

روان: عز دا ابوك ياعز بمزاجك او غصب عنك ابوك 
وواجب عليك تحترمه 

عز: بس ده اب اناني ياروان اب كداب اب حرامي ومجرم ده اب بالاسم وبس عمرنا ماحسينا انه اب بس رغم كده كنت بحبه وبعتبره مثل اعلى ليا بس لما اكتشفت وشه الحقيقي كرهته كرهته اوي اتولد جوايا كره وسواد ليه قادرين يح ر قوه لو اكتشفت انه السبب في م و ت نور اختي اقسم بالله  لكون السبب في نهايته خالص... 

روان: مافيش ابن يكره ابوه ياعز ومافيش اب يق ت ل بنته حبيبته ابوك يمكن عامل اغلاط كتير اوي بس عمرك ماهاتقدر تكرهه ماتكدبش على نفسك ياعز 

عز: غلطانه ياروان غلطانه انتي ماتعرفيهوش دا بنأدم بيعشق الفلوس اكتر مننا 

روان: انتم لحمه ودمه ياعز انت قوته وسنده وضهره واكيد كنت انت الابن اللي يتمناه حاول ياعز تشوفه بنظره تانيه غير نظرتك دي سامح ياعز سامح ماتخليش السواد يملى قلبك ارجوك 

عز: هحاول ياروان حاضر بس سؤال انتي ازاي كده

روان: يعني ايه 

عز: يعني رغم الاهانات اللي بيقولها ليكي دي كلها ومش بتكرهي بيسمعك كلام سم وبرضوا مش بتكرهي او حتى تقولي عنه كلمه وحشه ليه كده ياروان انتي ازاي ساكته كده

روان: اممممممم لاني بخاف ربنا بعامل الناس بأخلاقي مش بأخلاقهم انا مااتربيتش تربيتهم ولا اتزرع فيا اخلاقهم وادبهم انا اتزرع فيا اخلاق بابا واحترام بابا ليه اهين اخلاقه واقل منها ماقدرش

عز: على فكره بحبك 

روان بخجل: احم شكراً 

عز: هههههه برضوا مكسوفه يابنتي انا جوزك والمشكله اني بقيت جوزك رسمي نظمي ولا نسيتي

روان: عز بطل قلة ا د ب 

عز: هههههه هههههه هههههه لا والله هو ده قلة ا د ب بالنسبالك اومال لو قولتلك قلة الا د ب بجد هاتعملي ايه 

روان بوجه احمر من الخجل: عز بطل قلة  ا د ب  والا والله اعيط 

احتضنها عز بحب وهو يضحك على خجلها: هههههه طب خلاص ياقلبي اهدي المهم الحقي البسي علشان رايحين عندكم 

روان بسعاده: بجد 

عز: اه ياقلبي بجد وكمان علشان النهارده هانقراء فاتحة  ندى 

روان: اختي ندي بجد 

عز: اه ياروحي اسلام جاي يتقدملها النهارده 

روان: بس ماحدش قالي حاجه 

عز: محمد رن عليكي علشان يقولك بس حضرتك ماكنتيش موجوده فاانا كلمته وقالي ابلغك ونروح 

روان: ماشي هاجهز بسرعه ونروح

♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
#اللهم إني ظلمت نفسي ظلمآ كثيراً فلا يغفر الذنوب الا ان فااغفر لي مغفرة من عندك وارحمني انك انت الغفور الرحيم.... 
مر الوقت وجاء اليوم المنتظر 

روح: لولي لولي لولي لولي لولي لولي وعندنا فرح وادلع ياعريس يابو نسا نايلوا والله وهاشوفك عروسه يابت ياندوش 

ندى: وطي صوتك يابت هاتفضحينا يخربيتك وبعدين فرح ايه يامجنونه دا دا مجرد قراية فاتحه بس 

روح: وماله حتى لو قراية فاتحه المهم انه فرح ولولي لولي لولي لولي لولي لولي 

ندى: هههههه مجنونه وعمرك ماهاتعقلي 

روح: هو في احلى من الجنان يابنتي. ربنا يخليني ليا 

ندى: روح ياقلبي 

روح: نعم ياحبيبتي 

ندى: امشي من قدامي يابت بدل ماانادي على محمد يعلقك 

روح: ها محمد طب سمعليكم انا هاكلم ناديه 

ندى: هههههه شاطره 

روح: ماما ماما ماما مامااااااااااال

ناديه: ايه يابنت المجنونه في ايه 

روح: ايه ياناديه فينك عماله انادي بقالي ساعه ايه للدرجه مابقتيش شيفاني 

ناديه: اه

رروح بصدمه: ايه وكمان جالك قلب تقوليها في وشي ياناديه 

ناديه: روح ياقلبي 

روح: نعم يانوحي

ناديه: عارفه ياحبيبتي لو مامشيتي دلوقتي هاخلي شب شبي يبصم على وشك 

روح: ها 

ناديه: شكله وحشك طيب بسم الله 

#ركضت روح سرعآ من امامها: اعاااااااااااا اهدي ياوليه مش كده 

ناديه: امشي يابت من هنا الصبر يارب علي الق رده دي 

محمد: مالك ياست الكل مين معصبك كده 

ناديه: اه ياني هو في غيرها 

محمد: هههههه روح

ناديه: اه هي نكده 

محمد: معلش ياست الكل انا هاظبطها بت ياروح 

روح: نعم يامحاميحوا

اسلام من خلفهم: هههههه هههههه محاميحوا هههههه هههههه تصدق حلو 

محمد: كملت منك لله ياروح جايه تقوليها قدام ده مايصدق يمسك عليا حاجه 

روح: وانا مالي يالمبي 

محمد: بسببك ال ت ور ده سمعك ياذفته

اسلام: مالك يامحاميحوا متعصب كده ليه بس تصدق فرحت اني مسكت عليك حاجه واخيرآ هاخد حقي  منك هعهعهعهعهعهعععهعهع

روح: ايه ضحكت الشر دي يااوڤر انت 

اسلام: اصل فرحان اوي علشان هانتقم من اخوكي 

محمد: والله والله يااسلام ان فكرت بس تنطق الاسم ده لعلقك على باب الحارة تحت وافرج. عليك امة لا إله إلا الله 😾

اسلام: ايه ده مالك بس اتعصبت يامحامي....... قصدي يامحمد 

محمد: شااااطر يلا هش من قدامي دلوقتي 

اسلام: شايفه ياناديه ابنك بيكلمني ازاي هو انا علشان غلبان يعني 

محمد: نعم ياخويا غلبان دا من اني اتجاه بس ثم خد هنا انت ايه اللي جابك دلوقتي هو مش ميعادك بالليل ياض

اسلام: ها اه بس ك كك ك كنت ج جاي اتطمن على ع عل على ناديه حبيبت قلبي 

عماد بجانبه: تطمن على ناديه ودا من امتى ان شاءلله 

اسلام: من النهارده يارخم ياللي شبه اخوك انت 

محمد برفعة حاجب: بتقول حاجه ياسكر

اسلام: ها لا لا أبداً مابقولش أبداً 

عماد: ههههههههههههه ياعيني 

اسلام: بس ياض

محمد: طيب اتطمنت خلاص يلا حبيبي اتكل علي الله 

اسلام: ايه

محمد: هو ايه اللي ايه بقولك اتكل علي الله ياعم نشوفك بالليل ان شاءلله وانت مس تحمي كده وبتبرق وهات معاك ورد ياض بلاش ع فان ها 

اسلام: ورد 

روح: اه ورد اوعى تهزر وتقول انك كنت هاتيجي من غير حاجه 

اسلام بصوت هادي: بصراحه اه

محمد: اييه

اسلام: هاجيب هاجيب

روح: نهارك ابيض كنت هاتيجي فاضي بجد

عماد: مش هاين عليك تجيب شوكولاتة او حتى دستتين جاتوه اخييييي

اسلام: بس ياذفت انت وهي هاجيب ياختي انا كده كده كنت هاجيب بس انتم ماسيبتونيش اتكلم 

محمد: لا والله طب يلا امشي بقى

اسلام: في ايه ياعم هو انا تقيل اوي كده عاوز اقعد معاكم شويه 

روح: اشمعنا

اسلام: اصلكم وحشتوني اوي اوي اوي 

عماد: ياحنين 

اسلام: بس ياض 

محمد: امشي يااسلام واخلص 

اسلام: ماهو

محمد: امشي لالغي كل ده وانت عارف اني هاعملها 

اسلام: ها طيب سلام عليكم 

روح: هههههه فلسع

عماد: ماشاء الله علينا عيله مخها لسع 

محمد: عماد 

عماد: نعم 

محمد: انا ملاحظ انك بتختفي فين كل يوم الصبح بقالك كام يوم 

عماد: بب ب بروح المدرسه

محمد: انت على مااذكر خدت اجازت الامتحانات ياعماد

عماد:............. 

محمد: في ايه ياعماد ساكت ليه ياحبيبي ماتقول بتروح فين يابني 

روح: بص يامحمد بصراحه عماد بيشتغل 

محمد باستغراب: بيشتغل 

روح: اه بيشتغل 

عماد: روح 

روح: خلاص ياعماد محمد عرف وخلاص 

محمد: انا مش فاهم حاجه في ايه وشغل ايه ياروح فهميني

روح: بصراحه عماد بيشتغل صبي مكانيكي في ورشه بعيد عن بيتنا بشويه 

محمد: ورشه طب ليه وانت عندك ورشتك يابني ليه تشتغل صبي عند الغريب وانت عندك ورشتك ياحبيبي 

عماد: قولة اساعد يامحمد 

محمد: تساعد مين هو انا قصرت معاك في ايه عمرك طلبت مني حاجه وانا قولتلك لاء 

عماد: يامحمد انا هابقى معنديش دم لو سكت وانا شايفك بتتعب علشانا حبيت اساعدك حتى لو هاخف عنك مصروفي 

#ذهب محمد واحتضن عماد بحب 

محمد: ايه رأيك ياماما عماد الصغير كبر اهو وبقا راجل وبيشيل مسؤليه وبقا سندي

ناديه بدموع: ربنا يباركلي فيك ياحبيبي ويحفظك وتبقى سند اخوك دايما يارب 

محمد: يارب ياماما 

اسلام: خلاص بقا ياجدعان هاعيط والله 

محمد: ابو شكلك فصيل يلا هش ياض 
...... 

محمد: الو ايوه يامريم

مريم بدموع: مح م مم محمد الحقني يامحمد ارجوك 

تعليقات