قصة عائلة همام البارت الاول1بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الاول1
بقلم نجلاء فتحي 


فى مدينة أسيوط تحديدآ قصر همام يتكون هذا المنزل من همام الكبير  وأبناءة وأحفادة  سوف نتعرف على حياتهم نفرح بفرحهم ونحزن بحزنهم  وكالعادة مش محددة بتتكلم عن أية ولا قصتها أية نسمى الله  وأقول على بركة الله نبدأ حكايتنا وهى حكاية   عشق من نوع خاص جاف إلا معها عصبى إلا معها بخيل بمشاعرة  إلا معها غيور عليها   وبشدة غيرتة نار تحرق الأرض واليابس عشقة يدون ويسجل  فى كتب العشاق  عشق من نوع أخر  لا يتناسب مع شخصيتة أبتسامتة لا يراها أحد غيرها كأنة لدية أنفصام فى الشخصية  ورغم صغر سنها هل سوف يحصل عليها أم يخضع للعادات والتقاليد وتقيدة هل يكسر كلمة همام الكبير أم يقنعة بشخصيتة للحصول على من جعلت لة قلب ينبض  بالحياة هل  هى تتقبلة  بشخصيتة ولا ترفض مين هى فى الشخصيات الله أعلم  

____
            【الشخصيات 】

همام  الكبير تاجر وغنى غناء فاحش وكبير العائلة ولا أحد يقدر أن يكسر كلمتة 
            [[أولادة ]] 
[ سويلم وجابر  وبثينة وعاصم ]
الأولاد بالترتيب 

🥀سويلم الأبن الأكبر  / متجوز من  روحية  العقربة وتعتبر ست البيت بحكم  مرات الأخ الكبير  ولدية أبن أسمة أسد  ٣٤ سنة نسخة من جدة همام  الكبير  بل أشد منة مش متعلم  يدوب بيعرف يفك الخط بالعافية ومخة ذرى فى الحسابات أزاى معرفش  ،،،وأخوه أسمة كرم  فى أخر سنة  فى الجامعة كلية طب  ومثلة الأعلى عمة عاصم أو الدكتور عاصم  ونفسة يعيش فى القاهرة    وشخصية فكاهية عكس أخوة  أسد  وأخت أسمها كريمة  عندها ١٨ سنة  ومش متعلمة وبنت عادية جدا 

🥀جابر الأخ الثانى / متجوز من نرجس ولدية من الأطفال  ريان طيب القلب وبيحب أسد  أبن عمة ،،، وجاسر  عكسة وبيحقد على أسد  تقريبآ قريبين لسن أسد 

🥀بثينة الأخت الثالثة بتحقد  وتحسد زوجات أخوتها الصبيان  على أنجبهم لأولاد ذكور / متزوجة من منصور  الزراع اليمين لأبوها همام  ولم تنجب أولاد ذكور وتسعى بكل الطرق  لذلك فهى أم البنات فريدة  فريال  تؤأم  ودول نسخة من أمهم وعايزين كل حاجة ليهم وبيسمعوا كلام أمهم فى كل حاجة عندهم  ٢٠سنة  ولم يتقدم أحد لخطبتهم لماذا سوف نعرف فى القصة  وفادية أخر العنقود عندها ١٨ سنة ومش متعلمين أيضا 
كلهم عايشين فى بيت واحد  ويعملون فى التجارة والبيع والأستراد والتصدير ومجال زراعة الأراضي كل هذا أساسة ملك لأبوهم همام  كأنهم موظفين كدة وطبعآ جوز أختم معاهم  معدا 

🥀عاصم  الأخ الرابع أخر العنقود الذى أصر على التعليم منذو الصغر عكس أخواتة  /أرمل ولدية بنت أسمها عطر تبلغ من العمر ١٤سنة  ولم ينجب غيرها  ولم يتزوج بسبب حبه ووفائة لزوجتة التى توفت فى حادث ألم   وعايش فى القاهرة فى بيت حلو أووى بحكم شغلة دكتور مشهور  ولم ينزل ويزور الصعيد إلا فى أضيق الحدود بسبب أنشغالة بعملة وبيخاف على بنتة عطر  من أقل شئ  ومتعلمة وفى ٣ أعدادى  عندها ١٤سنة لأنة دخلت أولى أبتدائى على عمر ٦ سنوات بسبب ألتحاقها فى مدرسة أنترنشونال  وهى فى مرحة الروضة حاليآ  وبسبب خوف أبوها جعلها ساذجة لأقصى درجة ومش بتتكلم كتير وهادية تحس أميرة فى نفسها كدة وبرنسس   وعايشة فى عالم لواحدة   طلباتها آوامر 

ربنا يستر ومش أتلخبط فى الأسماء دة نوع جديد عليا بكم الشخصيات دى  ومعرفش العادات والتقاليد بتاعتهم فلو كتبت معلومة غلط محدش يزعل منى كلة خيال فى خيال مجرد كلمات مكتوبة  والأحداث من خيال الكاتبة ليس تمد بصلة بالواقع وربنا يستر شكلها هتكون طويلة وممكن جزء تانى مش عارفة لسة مش محددة شئ معين  أنا متحمسة مين معايا 
بسم الله توكلنا على الله 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
___
    【فى القاهرة 】  
عاصم / مينفعش تخرجى لوحدك

عطر/ رايحة المدرسة 

عاصم/ السواق تعبان حتى أنا هسوق بنفسى النهاردة 

عطر/ لازم أروح المدرسة كدة أتأخر 

عاصم بشدة/ قولت النهاردة أجازة عطر على أوضتك من فضلك 

عطر بحزن/ حاضر  

عاصم نظر لأثرها وقال لنفسة أسف يا بنتى مقدرش أسيبك تمشى لوَحدك  كدة غلط 
_____
عطر فى غرفتها حزينة وجلست تذاكر وخلاص فهى تعشق المذاكره  ونفسها تكون طبيبة مثل أمها المتوفية  وأبوها
____
   
            [[فى الأقصر ]]

الجميع متجمع على سفرة الأكل على الفطار 

روحية بضيق/ بناتك فين يا بثينة 

بثينة بحنق/ حطاهم فى رأسك لية عاد دول بنتة وبنات بثينة همام يحضروا فى أى وجت 

روحية/ المفروض  يساعدوا فى البيت بدل دور الهوانم إللى عايشينة عاد وقطع كلامهم نزول فريدة و فريال  وجلسوا على السفرة  بدون كلام 

روحية/ لسة نازلين دلوجتى م لسة بدرى كان الفطور يطلع لحد عنديكم  ولا نطلبلكم دلجرى ولا دفجرى دة

فادية هههههه/ أسمة دلفري يا مرات عمى 

روحية/ أنتى إللى  فيهم يا فادية زينة البنتة بثنية أمك  مخلفتش غيرك

فادية بصدمة / فريال وفريدة يبجوا آيه

روحية بلوية بوز/ دول ميصلحوش يفتحوا بيوت بجولك تتجوزى كرم  ولدى

فادية/ بحزن لع

روحية / ليه

فادية/ كرم أبن خالى ذى أخويا 

بثينة/ جرا أية يا روحية يا مرت أخويا بتسمعي البت أيه البت لسها صغار جواز أية  ونيلة أيه خوتها الكبار يتجوزوا  الأول 

روحية بلوية بوز/ يبجا جنيتى على فادية العمر كلة وتبجا عانس 

فريال / هو كرم جال عايز يتجوز يا مرت عمى لو رايد يبجا يبجا ٠٠٠

                      البارت الثاني من هنا 

تعليقات