قصة عائلة همام البارت الثالث والثلاثون33 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الثالث والثلاثون33
بقلم نجلاء فتحي


أسد / ذة ماعرفت طريح عطر عايز أعرف طريج فراولة

كرم/ هنلجيها  المهم الولد
،،   ثم قال بترقب  دلوجتى على زمتك ٣  واثنين مخلفين جلبك ميال لمين فيهم 

أسد / فريدة جوازة مصلحة علشان جدك ممكن يحرمنى من الورث ،،،وفراولة  عملت معاها *** مرة واحدة نتيجتها ولد إللى نفسى فية صدجنى لو بت أو جاتلى حامل زمنها مع أخواتها تحت التراب  

كرم بلع ريقة/ لية تعمل إكدة إلا الدم أفرد حد منهم خلف ولد 

أسد نظر لهم / لع فى بطنهم بت وأنت كشفت عليهم بنفسك  إللى تحت التراب كلهم ماضى وس*  مش عايز أفتحة  فراولة الوحيدة فيهم عيونها جوية الوحيدة إللى شايفانى مش راجل  مش ممكن تنكسر طبعها جريب من طبعى فى الشدة دى رفضت ألمسها وهى مراتى  ودة عجبنى فيها  
ضربتها وحاجة جوايا بتعنفنى على إكدة 

كرم/ يبجا حبتها

أسد بنفى/ لع 

كرم/ أمال أية أنا جلبى عاشق فادية بظروفها  الحب قوة  وهى تستحقك كفاية أم الواد،،،،أحم وعطر 

أسد/ مش بطيجها   وفى الفترة الأخيرة أتعلجت بيها حبيت أهتمامها وضحكها  حتى لما عرفت خبر موتها الوهمي  أتجننت حالى ساعتها بجد مش مصتنع حسيت بكسرة  حتى الجط [القط] بتاعها محتفظ بية  وبكل حاجة منها  فريدة مطقتش تنام مكانها تانى يوم أغلقت الغرفة وأخذت غرفة تانية  لحد الأن ممنوع حد يدخلها  
لو خيرتنى بين الثلاثة  عطر بعديها فراولة   فريدة مش عايزها 

كرم/ حالتك صعبة  جلبك عشج عطر وحب فراولة وهما  ثم سكت 

أسد/ سكتت ليه كمل   هما طفشوا صوح ،،،ثم أبتسم بمرار الواد إللى حلتى مريض جلب عمرة على كف عفريت 

ربت كرم بحنان على كتف أخوة ،،محدش عارف بكرة مخبى أية  أرتاح دلوجتى علشان بكرة فى مواجهة بينك وبين عطر 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____
      [فى أسيوط ]

ريان بحزن / أنتى طالج بالثلاثة  

فريال شهقت و بكت

ريان بغضب / بتبكى لية أزيد من ٣ سنين بجولك حبى لكريمة وهم دى مرت أخوى   حبك أنتى حجيجى أدينى فرصة نعيش حياة طبيعية رفضتى يبجا مفيش حب ولا زفت ملعون أبو الحب كدة أحسن طلبتيها مرتين منى ولما تحججت بتبكى أنتى حرة يا بنت عمتى ثم أبتسم بسخرية  الأسم متجوزة ٣ سنين وطلعتى بت  البلد هتزفنى لو أتجوزتى تانى  ويعيبوا فيا وأنتى إللى مانعة نفسك من بكرة هتجوز وأخلف وأحر"ق  جلبك  وأخلف  دلعتك وأنتى جاسية  عايز أرجع من برا ألاجى أوضتى فاضية مش عايز ليكى أثر من اللحظة دة أتحرمتى عليا وأعمل بأصلى وهكون أبن  خالك وبس  ثم تركها ورحل 

لطمت فريال وبشدة  لما شعرت بالضياع فجأة هى حبت أسد ولا تبوح  مش شايفة ريان جوزها وللأسف لم يفعل معها شئ سئ تكرة بسببها  دة جبلها فون وتلفاز وكان بيفسحها ويدوقها حلويات كتير وأكل غريب الحلو والغريب عاشتة معاة وهى من طلبت الطلاق مرتين الان تبكى الأن شعرت بقيمتة فقد فات الأوان وأصبحت لا تجوز لة ليوم الدين فقد رمى اليمين بالثلاثة  ٠

غبية يا فريال بكل المقاييس 🥺
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

[فى الجامعة  عطر ]

يقف أمام الجامعة فى الشارع  بهيبتة الصعيدية الطاغية و وقاره  لافت الأنظار وبجوارة كرم  ثم أبتعد بعد ما شاور لأسد على عطر أتسعت عيناة فهى جميلة فتنة متحركة ترتدى بنطلون كأنة جلد ثانى لها  وبلوزة حمالة رفيعة وجزء من نصفها العلوى يبان بسخاء ومكياج صارخ  وشعرها الطويل جسد متناسق لأبد حد أنثى بمعنى الكلمة وهنا تذكر لما شافت مريان ونظرت لها وقالت نفسى عندى زيها أبتسم أبتسامة جانبية فهى تفوقت على مريان  قام بالنداء عليها بنبرة صوتة الصعيدى الممزوجة بالخشونة، ،عطررررر 

تسمرت مكانها ولفت لمصدر الصوت وجدتة أمامها لم يتغير كثير عارفتة وقعت منها كتابها  أنحنت وألتقاطتها وتجاهلتة بقوة مصتنعة   ،،  فقام بالنداء عليها مرة ثانية   ،،،،،غمضت عيونها ولفت لة فهو سار لها وواقف وراها،، رجعت لخطوة للخلف وبلعت ريقها من نظرة عيونة التى لا تتغير بث فى أوصالها الرعب  تنفست وقالت مين أنت 

أسد/ أسد سويلم همام الميت جوزك يا حضرة المرحومة عطر عاصم همام 

زادت ضربات قلبها وبشدة فهى أعتقدت تلك المدة التى أعلن فيها كرم عن زواجها الرسمى والهدوء  نسى أسد الأمر  الأن يقف أمامها ،،،،،، 
أسد خلع شالة وفردة ووضعة عليها من أول رأسها لحد أطراف  رجليها  وقال أول مرة شوفتك وأنتى عندك ١٤ سنة غطيتك بشالى  وثاني مرة أسترك بشالى  يا بت همام  ،، كلمة زيادة مش عايز جدامى على العربية

عطر رمت شالة فى الأرض وقالت بتحدى،،،عطر الطفلة مش موجودة أناعطر بنت الدكتور عاصم  وقريب هكون دكتورة يا جاهل أبعد عن طريقى

أسد بهدوء  أنحنى  وألتقط شالة ووضعة عليها وثبتة وقال،،،  بهدوء إكدة أسمعى الكلمة بدل مجرجرك 

عطر/ البلد فيها قانون

أسد/ محدش يجدر يمنعنى أنا جوزك يا جردة 🙊  فاكرة اللقب دة ولا أتنسى 

أتى كرم الذى شاهد الحوار من بعيد وخاف يتجاوز أسد ووضعة يضيع وهيبتة  فى الجامعة
،،     لمحتة عطر فقالت أبية كرم ألحقنى 

كرم بخبث / دفعها  وواقفت بينة وبين  أخوة   ،،وأصتنع  الخوف عليها  ملكش حق يا أخوى تعالى معايا يا عطر ثم أمسك إيدها وركبت عربيتة 

عطر/ عربيتى 

كرم/ متجلجيش عليها 

عطر/ دة مش طريق البيت

كرم بخبث/ أسد هيوصلك فى بيتك   هتقعدى عندى مع فادية 
فى بيتى ،،،،لأسف عطر وثقت فية ولأنها لم تعرف طريق بيتة دخلت عليها الأمر 
وبعد وقت رن جرس الشقة 

عقدت حاجبها بعدم فهم لكنها سكتت وقالت لنفسها يمكن نسى المفتاح  
شهقت عطر لما وجدت أسد يفتح باب الشقة  دفعها كرم للداخل فألتصقت بصدر أسد وقال  مرتك عندك حافظ عليها دورى أنتهى ثم غمز لة وقال ألحج فافتى وحشتنى بجالها يومين 

عطر  ضربتة فى صدرة  وبصراخ/ أبعد عنى  كدة يا كرم كدة حرام عليكم   باااااااابى باااااابى ألحقنى 

رماها أسد على الكنبة وقيد إيدها ورجليها  بشالة   وصورها وبعتها لأبوها وأرسل رسالة صوتية   ،،متجلجش على بتك ،،معايا والمرة دى دخلتها بجد تحب أصورها 

عطر/ أتفوةةةة عليك حيواااااااان

صفعها على  وشها بقوة 

عطر بصراخ/ دة أخرك دة تمامك  الضرب وبس طلقنى مش بحبك ،، بحبك وليييييد وأنت لاااااااااا

أسد/ هرميكى رمية الكلاب بعد ما أخذ حجى الشرعى يا بت
ال*******

عطر بخوف / أسد بليييز 

دق قلبة بعنف فكان يتمنى يسمع أسمة من غير أونكل وهى عمرها ١٤ سنة الأن تقولة ،،جلس  بجوارها وأبعد شعرها عن وجهها  ،،،،أدايق من نفورها منه فقال بضعف وعيونة تأكلها 🤭 هربتى منى لية  جلبك حب وليد لييية فى أيه أزيد منى 

عطر/ أبعد إيدك الحب مش بالعافية  مش عايزاك

أسد بحنان/ فاكرة فى يوم نمتى فى حضنى بأمان  فاكرة المجالب إللى كنتى بتعمليها  فيا  ولا مرتضيش تاكلى علشانى أنا مكلتش  معجول نسيتى كل دة 

عطر بهجوم/ كنت صغيرة فرحانة بأى حاجة جديدة وفاكرة ضربك ليا وقسوتك 

وضع أسد إيده على بطنها مباشر وقال تمنيت البطن دى تشيل والدى

حاولت عطر تزق نفسها وقالت بصراخ  ،، بقرف منك أبعد إيدك يع كل حاجة فيك مقرفة  ولييييد أحسن منك يا جاهل 

أشعلت غضب الأسد بكلامها فقال بخبث  بعد ما وقف أمامها  أنا هاخد حجى الشرعى دلوجتى  وإللى محصلش وأنتى صغيرة هيحصل دلوجتى حررها من الشال وجثى فوقها  حاولت تزقة وتنادي على أبوها  ووليد حبها   تصرخ وتصرخ  ولحظة وتخسر نفسها وتكون من ممتلكاتة وعند هذة اللحظة أنتبة أسد على رن الفون   تجاهل ،،،لكنة تشتت بسبب الرن المتواصل كمم أنفاسها بيد والأيد الأخرى  أمسك الفون  

أسد/ خير يا حاج

سويلم/ بتنهج لية

أسد/ طالع السلم 

سويلم   بحزن/ تعال حالا بوى بيموت 

أتنفض أسد بفرحة / جدى  وأغلق الخط وأرتدى ملابسة وقال وشك حلو يا جردة 🙊  نأجل دخلتنا لوقت تانى يا خسارة كنت خلاص مش مهم تتعوض ثم خرج سلا"حة ،،، وقال أسترى نفسك بسرعة هتنزل معايا أسيوط

عطر ببكاء ولم تقدر على الحركة/ لا
ضرب هو طلقة فى الفازة بجوارها خافت عطر وأترعبت وأرتدت ملابسها ثم منعها  ودخلت الغرفة وأفرغ من الكيس عباية سمراء وطرحة قد أشتراها لها بعد ما كرم أخذها من الجامعة    وقال أسترى نفسك يا صعيدية   
جلس ينظر لها وترتعش وقد خضعت لأمرة  وضع السلا'ح  على رأسها وقال  طول الطريج خليكى هادية عارفة حركة إكدة ولا إكدة رصا،صة فى جلبك 

عطر بخوف / حاضر حاضر 

أخرج منديل من جيبة وأمسك زجاجة مياة وأفرغها علية ومسح وشها من المكياج السائح  ودموعها  ثم قبل جبينها وأمسك إيدها وسار لسيارتة ومنها أنطلق  لأسيوط  

لا ينطق بحرف طول الطريق، ،وقف فى أستراحة ونزل من السيارة وفتح الباب وأمسك إيدها وقال أحنا فى مكان عام  خليكى هادية  محتاجة الحمام  

عطر بتفكير/ لا أقصد أيوة 

أسد بخبث/ سحبها للحمام ودخل معها الكبينة وقال خلصى 

عطر أتسعت عيونها ،، أتجننت
أزاااااى

أسد بسخرية/ وأنتى صغيرة كنت بدخل وشوفت كل حاجة ثم أنحنى بجزعة عليها وقال ومن شوية شوفت كل حاجة وأتمتعت بيها  

عطر/ قليل الأدب، ،خلاص مش عايزة 

أسد / براحتك ثم أمسك إيدها وخرجوا للخارج وجلسوا على طاولة  طلب ليها  أكل مكرونة وفراخ إللى بتحبها وقال أكلتك المفضله  

عطر/ مش عايزة منك حاجة 

أسد/ أخرج سلا٠حة  ووضعة على الطاولة  وقال لو خلصت أكلى وأنتى طبجك [طبقك] مخلصش هفرغ السلا"ح فى رأسك الطريج طويل 

🤣يسلاااام قلبك حنين يا ياواد يا أسد البت نوجا ظلمتك بطبعك ملهاش حق 🤪

بدأ يأكل بتمهل حتى تنهى وجبتها ثم ركبوا السيارة وكملوا طريقهم لأسيوط 
وبعد وقت وصلوا للشقة التى بسببها دخل فيها غيبوبة وعطر أبوها خدها فقال فاكرة الشقة دى  ها  دى شقتك مش هتعيشى فى البيت لحد مرتب أمورى أنتى فى نظر الناس والعيلة ميتة  

عطر/ أوعا تحبسنى 

أسد/ لع مش أحبسك ومش أجفل الباب بالمفتاح  لو عايزة تهربى تانى هيجبك تحبى تعرفى كنتى لابسة أية يوم سفرك من مصر لأمريكا  تحبى تعرفة مواعيد أكلك هناك ولا المدرسين أسمهم أية كنتى تحت عينى السنين إللى فاتت وأخبارك عندى معرفش بقيتى جميلة أوى كدة

عطر بتحدى / أهرب مرة واتنين ومليون

أسد / ومالة تمنها المرادي روح أبوكى فى يدى ومش جديد عليا بلاش تشوفى غضبى لعلمك وليد هباب البرك لو شميت ريحة غدر منك أقسم بالله  أجيب رجبتة فى شوال ليكى خليكى عاجلة    [عاقلة] يا جردة  🙊 ثم خرج

جلست عطر على الكنبة تتفحص الشقة وقالت دخلت ووشك حلو عليا ورجعت لبابى وكملت تعليمى كملى جميلك وأنقذنى تانى أووووف أتجننتى يا عطر بتكلمى نفسك 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______
وصل أخيرا أسد القصر  وجد الجميع منهار فقال بتصنع جدى بخير 

بثينة بدموع/ اتأخرت لية 

أسد مصتنع الحزن/ مااات

بثينة/ جدك عايش على المحلول  اتصل على كرم 

أسد / جدامة ساعتين ويوصل هو فى الطريج  

مرت بعض الوقت  وأخيرا وصل كرم 

أسد تعال يا دكتور نطمن على جدك   صعدوا لغرفة الجد وأصبحوا هما الثلاثة فقط ورفضوا حد يدخل  

أسد / مش عايز تموت لييييه

كرم / ماسك فى الدنيا لية حارمتنى من الورث  ليييية

أسد / أخرج من جيبة الوصية التى فيها تعديل وأن كرم لة حق فى الورث وأخذ صوباع الجد ومضاة غصب وهو معترض ويهز رأسة بالرفض     

ثم أخرج ورقة أخرى وقال  الكل عارف أنك مميزنى وبتحبنى علشان إكدة تنازلت تنازل عام على كل أملاكى ليا وبرضو جعلة يمضى بالقوة    أبتسم بنصر  فهو أصبح يملك كل شئ  والجميع فى البيت لا يملكون قشة حتى أبوة    ثم نظر لأخوة وقال المستشفى بتاعتك هتتبنى جريب وأى مكان تختارتة 

أكتفى كرم بأبتسامة  فرحة  ،

الجد بتعب شديد / إكدة يا أسد تعمل فيا إكدة 

أسد / ذى مأخذت حج أخوك وأكلتة فى كرشك وفرحان وأنت بتحكى الحكاية وهى أعظم أنتصاراتك أتعمل فيك 

الجد وهو ينهج/ ربيتك علشان تكون بعدى وتدير الخير دة كلة لواحدك بعدى  وتكون الأسد ذى الأسد  تعض اليد إللى أتمدتلك 

كرم بتصنع/ مشهد مؤثر أهئ  أهئ ثم قال بمكر  الحج همام همام السر الإلهي طلع يعنى يا  عينى 

أسد/ كفاية عليك كدة عندى ٣٨ سنة دلوقتى همسك مكانك أمتى لما أخرف لع  هتوحشنى يا جدى

رغرغت الدموع بعين الجد  / أوعاك تعمل إللى فراسك أنا سترت عليك فى بلاويك سبنى سبنى أعيش

أسد أنحنى بالقرب من وشة، ،علشان كدة لازم تبجى ماضى أحسن تخرف وتخربط بالكلام يمين وشمال عليا  ،،،،كرم 

كرم/ أوامرك يا كبير 

أسد/ شوف شغلك 

 كرم أبتسم بمكر  وأخرج من جيبة سرنجة فارغة   وسحبها أمتلات بالهواء  ثم شاور لأسد الذى كمم فمة  بالمخدة وحقن كرم السرنجة فى رقبتة  أخذ الجد يفرفر وأسد حابس أنفاسة بالمخدة حتى فارف الحياة   شاور كرم لة بمعنى كلة تمام  

ثم ضمة لصدرة وقال بصراخ مصتنع  جدددددى للللللللع بركتنا ماااااااااااات أةةةةةةةةة

كرم / جددددددى فووووووج

فى لمح البصر أمتلات الغرفة بأفراد المنزل والعويل حل  فقد فارق الحج همام الحياة  

جاسر ببكاء/ كِيف كان حى

كرم مسح دموعه/ أمر الله حاولت أنقذة كان بيحتضر يا حبيبى يا جدى 

سويلم/ شد أسد من على جدة ،،،كفاية يا ولدى 

أسد/ جدى جدى بسهولة إكدة جوم يا حاج جوم أةةةةةة

سويلم بحزن على أبوة/ الله يرحمك يا بوى

جابر  منهار باس إيد أبوة  / ربنا يرحمك ويوسع جبرك

بثينة بتلطم/ بوى  يا بوى  أعيش لمين من بعدم يا غالى يا كبيرنا   يا لممنا حوالين منيك يا لهووووووى يا لهوووووووى 

⚘️عزيزى القارى بثينة فى هذة الحالة مش من فراق أبوها لا علشان أسد هيمسك كل حاجة والورث ونصيبها صغير وفى نفس الوقت مخلفتش واد ولا ليها لحد الأن حفيد ولد    ولا تعلم أنها لا تطول  شئ وفى أى وقت أسد ليه حق يطردهم من البيت 👿😈⚘️
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

حل المساء وعمل شادر للعزاء كبير للحاج همام وأمر أسد ينصب لمدة ٣ ليالى وكان بارع فى رسم الحزن  أمام الجميع هو وكرم  أتى عاصم متأخر ولم يحضر الدفنة بسبب الطريق 
____
[فى حى  شعبى فى القاهرة فى غرفة فوق السطح ] 

فراولة/ مش عايز تاكل لية 

وحيد/ عايز بوى لية جينا أهنة بوى حنين وعايزة

فراولة/ مسافر

وحيد/ لع أحنا إللى ركبنا العربية مش وأكل  ،،،وتركها وتكعور على السرير نايم  زعلان 

فراولة /علشان دواك 

وحيد/ بوى هنا أخذ الدوا وبس 

فراولة تنفست  بحزن ماذا تفعل 

تكعورت بجوارة وهو داخل حضنها  وأنتهى اليوم على كدة 
_____
 فى صباح يوم جديد عاصم لم يأتى لة نوم عايز بنتة منذو وصول رسالة أسد له  حاول يتكلم معاة وأسد يتجاهله حتى عزاء أبوة مهتمش بية 

عاصم /  أسمع يا ياض أنت  صابر من أمبارح عليك بنتى فين 

أسد وهو واضع رجل على رجل/ بتك مرتى فى الحفظ والصون 

عاصم بغضب/ أتعدل فى قعدتك جدامى  واتعامل بأدب

أسد / أنا  فى بيتى حر أعمل إللى كيفى عايزة  لو عايز أطردك محدش يلومني 

عاصم/ هى حصلت من أمتى لا فوق أبويا الله يرحمة وصى أنت تمسك مكانة  فى الشغل فقط 

أسد/ تؤتؤ متعرفش معايا الوصية  وفيها كل حاجة ملكى 

عاصم / يا أبن********* 

أسد بغضب/ لم لسانك يا دكتور كلمة تانية أنسى أنك عمى

أجتمع الجميع وفجر أسد المفاجأة   
ماذا يفعلوا الجميع وكل شئ فى إيدة ولم يورثوا قشاية 



تعليقات