قصة عائلة همام البارت الرابع والعشرون24 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الرابع والعشرون24
بقلم نجلاء فتحي


            [فى الصعيد] 

يتعرق وينهج وهو نايم  شاف عطر بتبكى  منهارة فى حضن أبيها حاول يذهب لها أختفت وراء غبار يشبة الدخان حاول يخترقة لم يقدر وأنتهى أى حلم كالعادة بعطر وهى تقول أنا إللى أرجعلك بمزاجى  ،،،،،،، 

أستيقظ من نومة  وقال محدش بيرجع من الموت  ثم صعد للسطح وأخذ ميشو فى حضنة  

           [فى أمريكا]

وصلت الطائرة وكالعادة أنبهرت عطر بالمكان من المطار حتى وصلت للمدرسة الدخلى  لم تعلم أنها ستكون فى سجن أخر أستقبلها المدير بأبتسامة فهو مصرى وصاحب المدرسة وصاحب أبيها    كان الوادع بينهم يدمع العين وعدها أبيها سيكون على تواصل معها  ،،،،،، 
مر شهر  عطر تأقلمت على المكان وأبيها على عهدة معها كل خميس عندها   يأخذها ويفسحها  وتقضى الجمعة معة فى فندق ثم ترجع المدرسة فى نهاية الجمعة وهو يرجع القاهرة 

تضم المدرسة من الطالبات والطلاب المصرين والعرب فقط  حتى المدرسين مصرين وعرب فقط وكذلك العاملين  بالمكان 
_________
    
   [فى الأقصر]

على فين العزم أن شاءالله 

جاسر / مريان عايزة تخيم فى الجنينة يا مرت عمى

روحية/ يعنى أية

جاسر بأبتسامة/ نقضى اليوم فى الجنينة
روحية دخلت المطبخ بغل 

وأمسكت زراع بنتها/ فى أية أهو إللى خايفة منه حُصل يا بهيمة البت واكلة عجلة [ عقلة] حلاوة  شوفى الخلجات إللى لابساها وأنتى لابسة أية 

كريمة/ عايزانى ألبس من غير هدوم 

روحية/ ومتلبسيش لية يا أم مخ تخين مدام لجوزك وفى أوضة نومك بت الغسيل مفهوش قمصان نوم ليييية فادية إللى هى فادية الهطلة غسيلها كلة إكدة  ولسة لما تخلف ،،،،،،،، يجصد أية جوزك أنة راجل وعندة طاقة دى أنتى منعة نفسك عنه

كريمة  بتوتر/  لع

روحية / شهور ومفيش حمل أكلم عمى أستأذن منه ونزور الحكيمة جايز فيكى حاجة تمنع

كريمة/ لع لع أنا زينة هى مسألة وجت [وقت ]

روحية بشك/ وجت [وقت] متأكدة والأجنبية إللى بجت ضرتك دى بكرة تخلف واد وجاسر يرميكى عارفة لية علشان أنا أمك وحاسة نفورك من جوزك ومكسوفة اعاتبة والخلل عند بتى أطلعى الأوضة ألبسى خلجات لع قميص نوم حلو و٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

كريمة/ أتكسف

روحية/ خلاص مبروك طلاجك يا أخت الرجالة 

كريمة/ فى الفترة الأخيرة أنشغل عقلها بجاسر وأفعاله وريان بدأ فى الزوال  معجول حبها لريان وهم أو مجرد ضرتها دى شئ من كرامتها لا تقبلها   خرجت للحديقة وشافت جاسر مندمج مع مريان  شعرت بغيرة عايزة تخلص من مريان فقررت تنفذ خطة أمها حتى ترفع رأسها أمام البيت كلة وخصوصا عمتها بثينة التى ترمى عليها بالكلام 

دخلت غرفتها وفتحت الدولاب واختارت قميص نوم جرئ لحد الفخد يظهر أكثر ما يخفى   نظرت فى المراية شهقت مكسوفة عايزة تلبس حاجة غيرة لكن أمها معها  سرحت ليها شعرها وقالت خليكى أهنة  لع أجولك ،،،،،،شدتها فى الحمام وسكبت سائل الاستحمام فى الأرض  وقالت أعملى نفسك أتزحلجتى وبسرعة ،،نفذت كريمة  غصب عنها  
خرجت الأم تولول  
دخلت مريان وجاسر فى أية يا مرت عمى

روحية بعويل/ سمعت صوت وأنا فى المطبخ طلعت لاقيت كريمة واجعة فى الحمام  يالهوووووى
قفز جاسر بلهفة لغرفتة ،، أمسكت روحية إيد مريان  وقالت  رايحة فين يا سحلية

مريان بخوف/ ماذا تقصدين بسحلية ،،أدخل مع زوجى

روحية بمكر/ لعععع واحد ومرتة تعالى أعلمك الطبخ ثم زقتها للمطبخ  برجليها 
نرجس وبثينة خرجوا على الصوت لكن عندما وجدوا كلامها مع مريان أدركوا  أنها   لعبة 

بثينة/ الحكاية فيها آن

روحية/ كل مرا تخليها فى حالها

بثينة/ ههههههه أخوى أتجوز مافيا 

نرجس/ براحة علية جاسر دة ولدى

روحية بلوية بوز/  وأنا إللى مربياة معاكى لازم أثبت فى راسى حاجة وحيات لهفة عينة 
دى ليشوف النجوم فى عز الظهر

نرجس/ ماشى بس براحة علية 

بثينة/ خايبة يا مرت أخوى روحية حاطط ولدك فى رأسها يبجا علية العوض هههههه
سكتت نرجس فلا تملك غير الصمت ،،  ولا ننسى مريان التى واقفة مش فاهمة حاجة  
فى غرفة جاسر أقتحم الغرفة ودخل للحمام وأتسعت عيونة ثم حملها بسرعة ووضعها على السرير وأخذ يتفحص رجليها تحت كسوفها  وهنا أنتبة لها وبهذا الوضع دقات قلبة أعلنت العصيان ما هذا الجمال التى تخفية تلك الملابس الصعيدية  
عيونة تأكلها بعشق قلبة يدفعة للنيل منها فهى مراتة وعقلة يرفض لابد من تربيتها على فعلتها فهى منعت نفسها عنة  
كريمة شدت الغطاء عليها ولم تنطق ،،تعصب داخليا من فعلتها فهى مازالت تعاملة راجل غريب ليس لة حق بيها أعتدل فى وقفتة وقال من أمتى بتلبسى خلجات العرايس دى 

كريمة / عادى كنت بتحمم ووجعت 

جاسر/ حاسة بحاجة 
كريمة لأول مرة تكون ضعيفة   لا تعلم هل لأنها كانت بين إيدة وقربية منة أو لأنة رأها بهذة الملابس  فقالت ،،بخير

جاسر بغضب مصتنع يدارى شعورة ليها بالأشتياق / مدام بخير  عاملة دوشة لية  ثم أنحنى إليها ،،زقتة وجريت لركن فى الغرفة ،،تنهد جاسر  بصبر فما أدراك أن حبيبك بين يدك ويتمنع منك وبهذة الفتة دمااااااار لراجل مثلة ضعيف أمامها بعشقة،،فقال إكدة أطمنت عليكى بجيتى زينه ،،بشكر الوجعة خليتني أشوف حاجات فاقت خيالى ثم قال بخبث لكى يضايقها مريان عندها أكثر منك صارووووخ صوووح
ثم خرج بل من القصر كلة لعلى صورتها تمحو من ذاكرتة  بهذا الوضع  ثم ذهب للأرض الزراعية لكى يلهو عقلة 

أما كريمة /  نظرت لنفسها فى المراية فقد أهان أنوثتها وضربها فى مقتل فقالت بتكبر ،،لع أنا كريمة سويلم همام أخت الرجالة أسد بية والدكتور كرم لا يمكن أغير من حتة أجنبية كاشفة لحمها لكلاب السكك  ثم شهقت، ،لع جاسر مش  🐕  دة سيد الرجال وهنا توقفت تستغرب نفسها هى الأن تدافع عن جاسر فأين ريان من تفكيرها لعنت نفسها للأسف لم يعد ريان شاغل تفكيرها الأن جاسر وبس ،،ثم غمضت عيونها وافتكرت فرحة كرم بحمل فادية تمنت هذة اللحظة والغريب من  مَن من جاسر نعم جاسر عقلها مشتت  خصوصا أن ريان بدأ يتجاهل وجودها فقالت يمكن أعتبرك أخوى يا ريان مش عارفة لو بحبك بجد  مكنتش نسيتك كدة جاسر بقا يشغل بالى كتير أووووف الصبر من عنديك يارب تعبت  ،،،الله يسامحك يا أما يجول عليا أيه بالخلجات دى  وعند هذة النقطة أنقبض قلبها ،،معجول فهم أنها لعبة  !!!!!!
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

[المدرسة الداخلية ]

 داخل قاعة الدراسة تذاكر عطر وهنا جلس بجوارها شاب أو فتى بمثل عمرها فهى فى أولى ثانوى 

الشاب/ أنتى جديدة هنا

عطر بأبتسامة/ أيوة من مصر وأنت

الشاب بأبتسامة/ من مصر بابا راجل أعمال مشهور وأنفصل عن أمى وكل واحد عايش حياتة ثم تنهد وقال وأنا هنا وبابا بيدفع ليا مصاريفى أو تقدرى تقولى  مرمى هنا ومش بشوفة خالص غير مرة واحدة فى السنة   بالكتير ساعة أو أقل ومش فاكر ملامحة أوى وماما مش فاكرها أصلا

عطر بحزن/ عندك ماما

الشاب/ أيوة هى متجوزة ومخلفة ومش بتسأل عليا علشان بفكرها بابا وبابا كذلك متجوز ومخلف  وبيقولى جوازى من أمك غلطة  وندمان عليها 

عطر بأحراج/ مش عارفة أرد أقول أية

الشاب/ ولا حاجة  المهم هتقضى ال٣ سنين هنا

عطر / أيوة وبعديها أدخل الجامعة 

الشاب/ أنا بقا موجود  من عمر ٧ سنين يعنى أخذت الابتدائية والأعدادية هنا وكمان أخذ الثانوية 

شهقت عطر/ كل دة دى مدرسة داخلى مش  بتنزل مصر 

الشاب / لا ،،ولا أعرف حاجة برا السور دة كل الفسح عن طريق المدرسة ثم مال بجزعة بجوار ودنها  ،هنا ذى السجن  الأكل بحساب والنوم بحساب وفى عقاب كمان  حتى الكلام بحساب  أةةة مش عارف لما أخلص الثانوية أعمل أية 

عطر بثقة/ ترجع بلدك وتدخل الجامعة هناك

الشاب سند زقنة على إيدة / واحد زى ،، أهلة مش عايزينة  لية أهمية لا المدرسة دى على قد سجنها على قد أتربيت فيها وحبتها بقول لنفسى ممكن هنا أفضل من برا صح يا ٠٠٠

عطر/ أسمى عطر 

الشاب/ أسم حلو ومميز ،، أسمى  وليد  

عطر بخجل/ أسمك حلو ،،أحم بابى دكتور و٠٠ ثم سكتت فرفضت تقول أى شئ أخر عن حياتها كما قال لها أبيها 

وليد 😉 غمز لها/شكلك كتومه  ممكن نكون أصحاب أنا معنديش أو هما بيخافوا يلعبوا معايا

أعتدلت عطر بأهتمام/ ليييية

وليد/ علشان علشان وسكت 

أبتسمت عطر وربتت على كتفة/ كل واحد عندة سر فى حياتة عادى  بابى دايما يقولى إللى يكلمك كلمية وإللى يتجاهلك أعتبرية هوا ولا يهمك أنا بقا أصدعك كلام أية رأيك 

وليد بفرحة / كنتى فين من زمان 

عطر/ أنا جعانة ومفيش أكل

وليد نظر فى ساعة إيدة/ للأسف الأكل هنا بميعاد فاضل ٣ ساعات  على الغداء

زمت شيفاها الاماميه بزعل طفولى/ أنا جعانة أوووى لا كدة كتير فين أيام الأكل كنت بعمل بيه مقالب وأرمية دلوقتى مش طيلاة أةةةة

وليد بخوف ينظر يمين وشمال/ هووووووش عايزة تتحبسى ولا أية ممنوع الصوت العالى ،،،، 

عطر بصوت منخفض  / جعانة أووى 

وليد /تعالى معايا

 عطر / على فين 

وليد/ عايزة تاكلى 

عطر/ أيوة

وليد/ وطى صوتك دة،،، شايفة الباب دة بيطلع على الجنينة خلى بالك ممنوع الخروج لازم أخرج أنا وأنتى من غير الكاميرات م تشوفنا غير كدة عقااااب

عطر/  فى أكل 

وليد/ أوووف أيوة 

عطر بحماس/ يلا بينا

وليد أمسك كف إيدها وسار عادى فى الممر وبالفعل تفادى الكاميرات ثم خرجوا للحديقة الخلفية للمدرسة التى تتكون من  مزرعة كبيرة يزرع فيها الفاكهة والخضروات للمدرسة والباقى يباع للخارج  

عطر بأنبهار/ كل دة ،،،دى جميلة   أهو أحنا جينا ياعم ،،،،ممكن تقولى ناكل أية وأزاى

وليد/ كُلى فاكهة

عطر بعدم فهم/ فين

وليد / على الشجرة ثم صعد هو على الشجرة  وأخذ موز ثم نزل وأعطاه لها

عطر/ شاورت بأيدها ورأسها بالرفض  ،،،،لا لا حرام دى سرقة وبنت الدكتور عاصم مش حرامية 

وليد بضيق/ بس أنتى جعانة ،،،
وهنا أصدرت بطن عطر صوت من الجوع فوجبة الفطار ليس كافية بمجرد عينات لا تشبع طفل صغير وبيكون باكرا  أخذت تنظر لأيدة الممدودة لها بالموز  ، وإيدها على بطنها تتلوى من الجوع    ،،،نعم عطر جربت طعم الجوع حتى فى بيت أسد لم تجربة إلا يوم ولم يكن هذا الجوع والألم  بالشدة التى تشعر بيها الأن 
ماذا تفعل عطر هل تأكل أم لا🤔🤔
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

      [فى بيت همام]

كريمة دخلت المطبخ  وجدت مريان تطبخ وهى تغنى بلهجتها  فقالت  بضيق، حسك عفش وماسخ زيك

مريان نظرت لها / ماذا تقصدين فريمة 

كريمة بغيط/ بت شغل العجارب [العقارب] مش عليا أسمى كريمة لع ستك كريمة ثم زقتها فى الحائط وأخذت تنظر لها بتفحص لما يظهر منها بسخاء وتذكرت كلام جاسر لما أهانها وقارنها بيها وقالت بجا أنا معنديش زيك لية هو صحيح أنتى بيضة وملونة بس لع السمار نص الجمال أنا لو أهتميت بنفسى شوية أبجا جميلة ثم حزنت وقالت أتجننتى بتكلمي نفسك غيرانة منها لعععع وأية جاسر دة ريان وبس زعلت لأول مرة من نفسها شعرت بغصة فى قلبها معقول جاسر لية غلاوة عندها حين ذكرت أسم ريان 

مريان/ لم أفهم منك شئ أرجو التوضيح 

كريمة  بتوتر/ بتحبى جاسر 

مريان/ نعم المرأة التى تكرة جاسر لا تملك السعادة فهو السعادة بعينها

كريمة/ سعادة جاسر أبن عمى سعادة!!!!!!!!

مريان بمكر / لماذا لا تقولين زوجى لماذا تجعليه يمل منكى   هل تعلمى أن عشق الراجل لأمراة لا يدوم  طويل  ،  وصبر العاشق لحبيبته لم يدوم ،، فكرى فى كلامى ربما لديكى فرصة لأصلاح حياتكم وإذا أستمرتى فى عنادك سيكون صيدة سهلة لغيرك 

كريمة  نظرت لها بترقب /طبعا أصتدتى فى الماية العكرة يا خطافة الرجالة
مريان بغيظ/ جاسر لة حق يتركك ويتزوج  غيرك إيتها الحمقاء 
كريمة /٠٠٠٠٠٠


تعليقات