قصة عائلة همام البارت الثالث عشر13بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الثالث عشر13 
بقلم نجلاء فتحي


جاسر/ أية رأيك يا ست البنات

كريمة بضيق/ ملكش صالح بيا

جاسر / أمسك زراعها ووقفها وقال أنا جوزك

كريمة بهجوم/ بَعد يدك عنى ثم رمت السلسلة الذهب الذى جلبها لها فى الأرض

جاسر/ ليه أنا عشجك

كريمة لنفسها  وأنا عاشجة أخوك
،، 
أتت فريدة  ألتقطط السلسلة وقالت بحب فهى تحب جاسر ،،،، حد يرمى حاجة جاسر جبها

كريمة /لاترد 

جاسر  بضيق /أنتى مالك واحد ومرته مالك أنتى ومالنا غورى من وشى 

فريدة بحزن/ أعطت له السلسلة وجريت من أمامة قبل الإعتراف بحبها له

جاسر بزل / لية إكدة بحبك يا كريمة بحبك أنت خابرة مين جاسر ومعاكى واحد تانى 

كريمة بحزن/ سبنى فى حالى 

جاسر/ أنا جوزك يا حب الجلب 
[القلب]

كريمة/ تركتة ومشيت 

جاسر/ خرج برا البيت وفى إيدة السلسلة الذهب وهو غضبان وأخذ يردد معقول قلبها يريد شخص آخر لكن كيف وهى لم تخرج من باب البيت ولا يوجد شباب إلا أخوتها أسد وكرم وهو وأخوة ريان معقول تحب ريان لا هى تتعامل معاة أخوها وهذا ما أقنع نفسة بيه

كريمة دخلت الحمام فى الأسفل تلطم وتكتم نفسها حتى لا يخرج صوتها للخارج وتقول أةةة على حبك يا ريان بجيت مرت أخوك يا نن عينى 😭😭😭😭
_____
تسحبت فادية لغرفة كرم وفتحتها براحة  وبحركة خفيفة شدها هو للداخل وأغلق الباب ثم زقها برفق للحائط وحاصرها وقال بمكر جاية لية

فادية بتوتر/ أنت جوزى أما بتجول عادى أدخل أوضتك صوح

كرم بحب / صوح 

فادية/ طب تعال ألعب معايا عطر مبجتش أشوفها وكريمة خيتك[ أختك] من يوم كتب الكتاب وهى حزينة ومش راضية تلعب معاى ذى الأول 

كرم/ حاضر أخلص مذاكرة وألعب معاكى  وبعدين كريمة عروسة هى مش حزينة هى متوترة 

فادية بفرحة/   تجاهلت كلامة إللى قالة على أختة كريمة وقالت ،،،بجد ينفع أجعد جارك ومش أتكلم

كرم/ ينفع تمشى دلوجتى جبل م أتهور ذى أسد أخوى على عطر

فادية شهقت / هتضربنى

كرم/ حضنها وقال عمرى تنجطع يدى أنتى حلوة جوى طاهرة  ونجية( نقية )وأنا مش جادر (قادر ) على دة كلة

فادية/ يعنى أية

تنفس كرم وقال يعنى بحبك يا فوفه

فادية/ أنا فادية

كرم بأبتسامة ساحرة / بدلعك عجبك

فادية/ أممم حلو جوى وأنا ينفع أدلعك

كرم/ براحتك

فادية نظرت لعيونة وقالت أنت كرملتى الحلوة يا كرم

كرم غمض عيونة حاول يتحكم فى أعصابة ومشاعرة  
الروجو لية   ،،،ولهى عقلة من فعل متهور معها وأعطى لها الفون بتاعة لكى تلعب فية وهو يحاول يذاكر إذا ذاكر  أصلا وهى أمامة 
وقرر يتجوزها ويتخرج  من الجامعة فهو فى أخر سنة ويسافر مصر يشتغل ويشوف علاج لعقلها 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____
          [فى المطبخ ]

بثينة/ فريال خدى طبج الحلو دة وطلعية لجوزك ريان

فريال/ مش فاضية الوكل على النار يشيط

بثينة/ جولت سيبى إللى فى يدك وأسمعى كلامى

فريال/ لع

بثينة بأنفعال لكزتها فى كتفها / جولت أسمعى الكلمة وأفردى بوزك عايزة جوزك يزهج منك جبل الفرح

فريال / ياريت ثم تركتها وخرجت تبكى

ضربت بثينة على صدرها / يفضحتك فى بتك يا بثينة ياترى وراكى أيه يا بت بطنى 

بالصدفة ريان نزل من على  السلم وجد فريال خارجة من المطبخ تبكى لم يهتم وكمل طريقة ولا كأنهم  مكتوب كتابهم 
______

(فى الأرض الزراعية )

أسد/ ماسك راجل غلبان شغال عندة فى الأرض الزراعية وأخذ يضربه بقوة  فقد فعل فيه هذا بدون سبب حتى يخرج غضبة من عطر فية

جاسر جرى علية وحاول يخلص الراجل بين إيدة فشل مرة التانية العاشرة وأخيرا نجح جثى فى الأرض يتفقد الراجل ثم أعطى لة فلوس وآمر الرجال الذين يشاهدون الموقف برعب  يأخذونه ويرحلوا   

جاسر بزعيق/ أنت أيه مصنوع من أيه بتفترى على راجل غلبان حرام عليك

أسد بضيق / مين أنت علشان تحاسبنى

جاسر بثقة/ أبن عمك وجوز خيتك[ أختك] كريمة  وتانى حفيد بعدك  وراسى من راسك

أسد/ هههههههههه أممممم كلة كوم وجوز كريمة كوم مش معترف بيك راجل علشان تتجوز خيتى (  أختى)

جاسر بمكر / الراجل إللى يتجوز فى النور ويلتزم بكلمتة ويحترم العادات مش يدخل على مرتة غصب ويسرج [يسرق ] فرحتها من غير فرح وأستغل أنها عيلة صغيرة لعلمك أنا شوفتك وأنت نازل بيها من سلم السطح وهى مغمى عليها ولمحت وشها متبهدل وبعديها منعت حد يدخل أوضتك وجبت دكتور يدارى عملتك السودة وبالفلوس الممرضة جالت أن عطر دراعها فى جبيرة  طبعا تلاجيك فرمت البت تحتك يا أبو نسب

أحمرت عيون أسد بالغضب  ثم أخرج سلا٠حة  ورفعة أمام وش أبن عمة لأول مرة وقال ممكن أجتلك دلوجتى وأرتاح ومحدش يعرف وأخفى جتتك 

بلع جاسر ريقة بخوف فهو يعلم أسد لكنة واقف ثابت وفتح دراعة ونظر لعيونة وقال ، أضرب لو راجل أضرب مستنى أية أضرب أخوك وأبن عمك وجوز خيتك  أضرب وامسح أيام لما كنا صغيرين وكل حاجة بنجسمها [بنقسمها]  مع بعض حتى لو صغيرة 

أسد/ كلام النسوان دة ملوش جيمة [قيمة] فى راسى ،،،ثم أبعد سلا٠حة وأطلق رصا٠صة  فى الشجرة وأخذ يخرج غضبة فى ضحكة عاليا وأنصرف 

نظر جاسر ببطئ وترقب الشجرة التى خلفة ومكان الطلقة  و أخذ نفس وقال مجنون مجنون ربنا معاكى يا عطر يا بت عمى يبجا هو إللى  مجسى[ مقسى] كريمة عليا شكل الطريج   صعب يا كريمة  الله يسامحك يا جدى أنت السبب عايزة نسخة منك أهو بجا أقوى منك ومننا كلنا 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_______

   [فى مكتب الأرض الزراعية ]

همام يجلس على الكرسى وساند زقنة على العصاه،،،،،العمال بيجولوا أنتم أنخانقتوا ورفعت يا أسد السلا٠ح فى وش جوز [خيتك]

أسد بمكر/ أثبت

جاسر/ حصل ،،وبدأ يحكى له الحوار

الجد/ عادى أخوك بيضحك معاك

جاسر بصدمة/ دة دة كان هيجتلنى

الجد/ متكبرش الموضوع  يلا أطلعوا وأتكلموا عادى وبينوا للناس دة هزار وأسد كان بيفرجك على السلا٠ح  وبيهزر معاك

جاسر/ نظر لأسد الذى يبتسم كالعادة بفخر 

الجد/ ها الموضوع منتهى ومش عايز أبوك جابر يعرف 

جاسر  بضيق/ أوامرك يا جدى 

الجد/ أرحل وأنت يا أسد أستنا عايزك

وبعد قليل خرج أسد والغضب يتطاير منه فقد أهانة الجد جامد 
_______
مر أسبوع  كامل وحال الأبطال كما هى وأكيد عطر آسيرة لغرفتها  ودة مزعل روحية من أسد جامد وأسد بيساعد عطر غصب عنة ذى يأكلها ويدخلها الحمام يلبسها  عطر طلعت مش سهلة فقد أتعافت لكنها تصتنع التعب فى وجود أسد حتى يخدمها وتتسلى علية  فهى محبوسة من غير فون ولا تلفاز ولا ميشو القط 
_____
عطر داخل الغرفة بتسرح شعرها سمعت صوتة لابست الشيالة التى تضع  فيها إيدها  المصابة وجلست على السرير وتصنعت المرض ونعكشت شعرها  ،،،،

دخل أسد الغرفة وأتجاهلها ثم فتح الدولاب وأخذ ملابسة ثم دخل الحمام  وعند سماعها صوت الدوش قفزت من السرير وضعت أذنها على باب الحمام وأخذ تكتم ضحكتها بأيديها ثم رجعت لمكانه على السرير 

خرج أسد وهو لافف وسطة بفوطة فقط  والصابون على شعرة وجسدة ،

شهقت هى  وغمضت عيونها 

أسد  بغضب/  أنتى إللى حطيتى فنيك فى الجزازة [ زجاجة ] وكلور 

عطر ببراءة هى وضعت أشياء رئحتها كريهة فى رف فى الحمام لم تعلم أنهم للتنظيف وضعتهم فى عبوة سائل الاستحمام حتى تدايق أسد ،فقالت أنا أعمل لية كدة مش بقدر أتحرك من السرير أصلا ممكن تلبس بسرعة وتدخلنى الحمام من الصبح مش دخلت 

أسد بغضب/ أمال مين إلى عمل إكدة 

عطر بكسوف/ معرفش ورح ألبس حاجة فى بنوتة معاك عيب يا أسد الغابة 

أسد هدأ من لقب أسد الغابة وهيتجنن فهو يعلم أنها لا تقدر على الحركة كيف حدث حاجة فأقنع نفسة أن هذا السائل فاسد 
جرى للحمام وقضى وقت طويل بالداخل حتى يزيل رائحة الفنيك والكلور أما هى وقفت على السرير ترقص وتتنطط ولم تنتبة للوقت  وأتسعت عينها بالذى واقف أمامها فقط سقطت ملابسة النظيفة فى الأرض فخرج بفوطة على وسطة فقط 

عطر/ تكلمت بالإنجليزية بمعنى تريد الموت من منظرة 

أسد/ يعنى بجيتى ذى القردة وممرمطانى 
معاكى بجالى أسبوع لع سبوعين  [أسبوعين ] تعالى أهنة 
قفزت عطر من على السرير لأرض ورمت تلك الحمالة التى تعلق فيها زراعها وأخذت جولة القط والفار فى الأوضة 

أسد/ دراعك خف 

عطر/ ربنا عايز كدة  ،  وبتجرى
بالصدفة فتحت الباب وخرجت برا الغرفة لم تعلم أين تذهب لكنها تجرى وخايفة  وهو غير منتبة لحاله وبيجرى وراها ،،،،

حريم البيت طلعوا 

روحية ضربت على صدرها / يا مرى يا مرى أستر نفسك يا مفضوح أسسسسسد يادى العار عليك يا أبن بطنى مش جادر تصبر ليوم الفرح 

بثينة تضرب على رأسها/ يادى الشيلة  ويادى الحطة  ولدك مفضوح على نفسة يا روحية مش إكدة الكلام دة بالليل مش فى النهار خلية يحترم حالة فى بنات عزارة مدخلوش دنيا عاد ثم نظرت لبناتها وأتعصبت عليهم وكلهم جروا للمطبخ وفادية مش فاهمة حاجة  فالجميع أعتقد أسد وعطر أحم🤭
______
جريت روحية وأخذت عطر فى حضنها تسترها فهى ترتدى بجامة ستان القطعة العلوية بحمالة رفيعة  والقطعة السفلية شورت فهى ترتدى من ملابسها التى جلبتها من مصر علشان كدة أسد بيعايرها ويقولها بطنك ذى ظهرك أعتقد المعنى أحم وصل فهى طفلة قولا وفعلا 

روحية/ أنت أزاى يا عادم ناسك تخرج بالوضع الشين دة يا عرة رجال همام 

أسد/ أنتبة لحالة وأتوتر

روحية/ يا مرى مال وشك 

أسد لنفسة/ دة خف أمال لو شفتية من أسبوع كان أزاى ،،،فقال،،،وجعت علية  ورفض يقول حكاية زراعها

روحية بحنان/ ملست على بطنها وقالت أسمعى كلام جوزك يا حبيبتى وبلاش تتنططى خلى الواد يجى بالسلامة 

عطر بعدم فهم/ واد أيه 

روحية / ربعت اديها على صدرها، ،،، أبنك ما أنتم بتلعبوا أنتى وأسد طول الليل والنهار ومش عتقك أمال لما تكبرى تعملى أية

عطر / مش بيلعب معايا دة رخم وغلس أوى ومانع ميشو أشوفة  وبيشخر بالليل وبيعمل أصوات تانية ريحتها وحشة لا  ،،بلييييز طنط روحية خلية يودينى لبابى 

روحية بتوهان نظرت لأبنها،،،،،
أسد شد عطر وباس خدها مما جعلت عطر بحركة طفولية مسحت مكان البوسة بظهر اديها  معترضة ،،وقال طبعا يا أما عايزة تروح لأبوها غير إكدة بكولها وغمز لأمة 

ضحكت روحية / ههههه ينيلك  يا واد بطنك كسفتنى  ،هووووش عمتك بثينة تحسدك ولا مرت عمك جابر أدارى فى الأوضة وخلى بالك وأنت إكدة سنكر باب الأوضة بالمفتاح  المرة دى طالع بالفوطة المرة الجاية تطلع من غيرها وتنحسد  يا بن بن روحية 

أسد/ حمل عطر وغمز لأمة ودخل الغرفة 

شهقت روحية وزقتة لغرفتهم وأغلقت الباب وعيونها تنظر فى جميع أنحاء البيت خايفة من عيون نرجس الغلبانة وبثينة العقربة  على أبنها  وقررت تتكلم مع الحج همام يقدم ميعاد الفرح خايفة يحصل حمل لعطر خلال الشهر 
_____

      [فى غرفة أسد ]

رماها فى السرير وقال  أنا بشخر 
وأنا نايم وبعمل ريحة وحشة يا أم بطن عفشة  هو إللى فيكى بتجبية فيا يا بت 

عطر واقفت على السرير بأعتراض  عيب أنا ريحتى حلوة وجميلة بابى بيقولى كدة أنت إللى رحتك وحشة أففففف بتجي من برا عرقان يععععععع ومش برضى أقولك 

أسد / بجا أنا أسد سويلم همام حلم بنات الصعيد أبجا إكدة 

عطر / أنت كابوس  مش حلم وكابوسى المزعج 
أنقض أسد عليها فقفزت من على السرير  لأرض وسقط أسد على بطنة على السرير بالعرض طلعت عطر  على ظهرة وجلست وهى بتعضة من قفاة وإيدها الأثنين تضربة  كل هذا وهو مازال بالفوطة 

دخلت روحية الغرفة وهى تحمل صنية فاكهة وجدت الوضع كدة وضعت الصنية على الطاولة  وقالت أنا جولتلك أجفل على نفسك بالمفتاح يا مفضوح بت يا عطر جننتى أسد الرجال واد يا أسد أعكس يا أبن سويلم ثم خرجت وهى سعيدة 

زقها أسد وأمسك شعرها وفعلا الوضع أنعكس وقال أعمل فيكى أية أما بتفهم غلط منك لله  أنا أجرب لطفلة لية من جلة البنات بلا جرف ثم أبتعد عنها وجلس على الكرسى  وعقد بين حاجبة فهى مازالت على وضعها صنم فقربة منها جعلها تتعرض لمشاعر غريبة خافت منها نعم خافت ثم تكعورت فى وضع الجنين وبكت 

أسد/ أهو هو دة إللى أنتى فالحة فية لما تزنقى تعيطى ثم تركها وكمل لبسة 

       [مر أسبوع أخر ]

أسد وعطر قط وفار والابطال كما هم وبالفعل أقتنع الجد بتقديم ميعاد الفرح أسبوعين قبل حمل عطر ف الجميع يظن أسد 🤭
[أتى موعد الفرح ]



تعليقات