قصة عائلة همام البارت الحادي عشر11بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت الحادي عشر11 
بقلم نجلاء فتحي


[فى غرفة أسد]

نظرت عطر من الشباك  وجدت سيارة أبوها تسير للخارج تاركة وراها عاصفة ترابية ،،،،،أخذت تصرخ بأسمة وتولول 

أسد/ بيبعدها من أمام الشباك  تعرقلت غصب بدون قصد  فى ملابسها الصعيدى فوقعت  على الأرض ودماغها لبست فى حرف الطاولة 
تفتكروا قلبة ينخض  وهنا بداية شرارة الحب لاااااااااا وألف لاااااااااا المحن   دة مش عنددددى دة أسد سويلم همام  أسد  أسيوط بل الصعيد كلة 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

عطر/ 😲😲😲😲 أةةةةةةة حاولت تقوم تسقط  وأتسعت  عيناها حين وجدت بعض من قطرات الدما ء تسقط على وجهها وضعت إيدها  عليها وقالت بعد ما شفتها   قت.لتنى   أةةةةةةةة 

وهنا الأم خبطت على بابة ،  أفتح الباب مينفعش كدة عطر بتصوت ليه أبعد عنها  أسسسسسسد ،،يا مرررررررى ألحجنى يا عمى الجاج البت صوتت ونفسها أنجطع أفتح يا أسد أفتح

الجد من الأسفل بحزم/ ملكيش صالح يا مرت أبنى أرحلى 

روحية / البت أ٠٠٠

الجد بشدة / جولت أرحلى بدل م خلى جوزك يطلجك
ضربت روحية على صدرها  و قالت  هى حصلت يا عمى دة أنا بنت أخوك 

الجد بحزم / المرا الحرنانة  وصوتها عالى أهنة تغور 
شتدها بثينة  ونرجس حتى لا ينفذ تهديدة الحاج همام

ثم قال / كلة يرحل عريس وعروسة ودخلتهم كانت من شوية طبيعى تسمعوا أصوات 
الجميع نفذ ولا يعلم أحد أن تلك العصفورة الصغيرة الأسد مكمم فمها  ثم أبتعد بعد م شاور ليها ممنوع أصدار صوت  ثم دخل الحمام يغسل إيدة مكان د مها 
ثم خرج يلعب فى الفون بدون أهتمام 
وهى جلست فى ركن فى الغرفة تتنفض تنظر لة وتصرخ بأسم أبوها داخليآ  وتزوم بأنين ،،،طفلة يا جماعة قولا وفعلا

بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
   
   [فى المساء ]

دخل سويلم غرفة نومة وجد روحية زوجتة تجلس فى نصف السرير رابطة دماغها وشكلها كأنة ميت لها حد عزيز 

سويلم بضيق/ يا ساتر ميت مرة أجولك الأسمر  دة برا الأوضة جوا أهنة الدلع أمال الخلجات دى أشترتها لية

روحية بنصف عين/ عجبك إللى ولدك عملة 

سويلم/هو حر 

روحية/ أنت يا أبن عمى أتجوزتنى وأنا أصغر من عطر بسنة وكنت مجدر ومش جربت منى غير لما عوتنى  عليك  
 وكسرت العادات ولما كبرت وفهمت حبيتك  بسبب الموقف دة  ،،،مليت عليا الدنيا ،،،، كِيف أسد جرب من البت من غير فرح عارفة حلال بس عوايدنا فرح وبعديها دخلة بلدى كيف أبنك يعمل إكدة 

سويلم / طب جومى يا حبيبتى غيرى الأسمر دة طول اليوم عليكى وألبسى حاجة ملونة إكدة وبعدين نتكلم

روحية بأعتراض/ لللللع لحد ما أبنك ينضبط  مفيش ملون ثم ضربتة على صدرة وقالت ولا إللى فى راسك ويلا نام على الكنبة 

سويلم بصدمة/ أتخبلتى عاااااد أنا راجلك يا مرا

روحية بعند / أثبت

سويلم / عدى اليوم  طول النهار طالع عينى عايز أنعس
روحية بغضب زقتة فى الأرض قبل أستعدادة للنوم وقالت ،،يمين بالله  متنام جارى  بَعد  عننننننننننى ودثرت نفسها بالغطاء
أعتدل سويلم فى وقفتةوهو مصدوم فأول مرة زوجتة تعلن العصيان  علية  وقال المرا أتخبلت ماشى يا روحيةأستغلى حبى ليكى كمان  وأنا سايب الأوضة أشبعى بيها ويارب تسمعى خبرى علشان تلبسى الأسود على طول ثم خرج بعد م رزع الباب بقوة 
أعتدلت روحية فى نومتها وأخذت تلطم فهى تعشق زوجها 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____

[فى وقت متأخر من الليل ]
تسحبت روحية  من غرفتها تبحث عن زوجها فلا أتى لها النوم وراجلها حزين وغضبان  منها وبعد البحث وجدتة فى مكتب أبوة يشرب الشيشة وأول لما شافها قال  أطلعى برا ولا عايزة تطردينى من أهنة كمان 
روحية بتوتر خلعت عبايتها السوداء وكانت ترتدى عباية بيتى ملونة لونها أحمر ضيقة وبنصف كوم وجميلة و  هو بيحبها عليها 
جرى ليها وسترها بشالة وقال كِيف تعملى إكدة حد يشوفك 
روحية بدلع / حجك عليا شيطان ورحل وأستطالت على أطراف  أصابعها  وقبلتة من خدة  وتململت فى حضنة ،،،أهون عليك روح جلبك تريدك  وعايزة تصالحك وأنت تجلاااان
ضعف سويلم فهى حب عمرة ومجلوش نوم   فقال بمعاتبة ،،، عيل صغير تضحكي عليا أهون عليكى أجولك تعبان وأنتى مرتى تجولى أثبت
روحية/ خلى جلبك أبيض بجا وحضنتة
أبعدها سويلم وأعطى ليها ظهرة 
صعبت عليها نفسها لكنها تعلم أنها أخطأت  فى حقة وقبل خروجها من باب المكتب بعد م أرتدت العباية السوداء وغطت شعرها شهقت لما حملها زوجها على زراعة مثل العروس قالت بلهفة  جلبك [قلبك ]تعبان نزلنى نزلنى 
رفع ليها سويلم حاجبة ف لهفة عنيها تكفى تزيل الزعل والخلاف فقال  وحيات إللى شفتة فى عينك لتكونى عروسة الليلة 

روحية/ ههههههه طب نزلنى يا أبو أسد أنا تجيلة[ ثقيلة] عليك

سويلم / أهو أنتى جولتى أبو أسد ثم خرج من المكتب وصعد على السلالم وقال أمام باب غرفتهم أتوحشتك يا روح الروح 

روحية / أختشى يا راجل وأتكسفت ثم دخل الغرفة وأغلق الباب برجلة 

بثينة / خرجت من وراء عمود لأنها كانت تجلب لزوجها مياة من المطبخ فى الأسفل وشافت أخوها يحمل زوجتة وهما مبسوطين  وأستخبت حتى لا تحرج أخوها   ولا تعلم هذا صُلح  

فقالت / يا لهوووى عليكى واكلة رأس أخوى يلا ربنا يسعدك يا خوى روحية بجت حبيبتى دة كفاية بجت حمات فادية مكنتش أحلم أنها تتجوز  ثم دخلت غرفتها 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_____
[فى غرفة نرجس وجابر] 
جابر/ يلا طفى النور وتعالى أنعسى

نرجس/ حاضر 

جابر/ أستنى لية البكاء 

نرجس/ صعبانه عليا عطر وجعت فى يد جساوة أبن أخوك

جابر/ طول عمرك جلبك أبيض ونظيف ،،،ولا عاجب حد مش علشان صغيرة لع علشان تربيتها غيرنا 

نرجس بأحراج/ كِيف أسد يخلف وعدة ويدخل على عطر وكِيف  عمى الحاج همام يسكت على إكدة خابرة زين دى مرتة بس عرفنا الفرح الأول  حتى لو كتب الكتاب سنين 

جابر/ إللى عجبنى فيكى طيبة بلاش نشغل دماغنا طول اليوم معرفش أتلم عليكى خلينا عايشين جنب الحيط وأخر اليوم ندخل هنا ننام مرتاحين وبلاش دماغك تشتغل روحية بتحميكى فى غيابى من سم خيتى بثينة  وكمان بجت حمات أبنك جاسر  ولو علمت كلامك دة يبجا يا سوادك أهنة 

نرجس/ بس يا جابر البت صعبانه عليا 

جابر/ طول عمرك طيبة وجميلة 

فرحت نرجس/ بجد بعد العمر دة كلة لسة حلوة

جابر بأبتسامة/ أكيد يا أم الرجالة  يلا طفى النور وتعالى  وننعس علشان نصلى الفجر حاضر  ونحمد ربنا عيالنا ريان وجاسر عرسان 

نرجس / مسحت دموعها وطفت النور ونامت 
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
 كلة كوم وفى غرفة فريال كوم  فأسد صك ملكيتة لعطر رغم أصبحت زوجة ريان لكنها لا تعترف بهذة الزيجة 
________
[أتى يوم جديد على أبطالنا ]
الجد همام نظر للخلف وقال كلة جاهز لصلاة الفجر 
الجميع أيوة 
روحية/ أسد وعطر مش موجودين 
الجد/ مش مهم عرسان جداد ثم قال ،فين فادية 
بثينة/ فادية عندها مانع يا بوى
الجد بتفهم/ ماشى 
نزل أسد / أستنوا 
الجد/ أنت عريس و٠٠
أسد بمقاطعة/ عادى يلا نصلى 
بثينة/ عرستك فين
أسد بجمود/ عروسة وتعبانة 
الجد/ بلاش كلام الصلى أهم
فريال/ تصلى وعقلها مشغول بكلام أسد 

[وبعد وقت ]
أتجمعوا على الفطار  
كلهم معدا عطر وأخذ أسد صنية فطار وصعد غرفتة ورفض حد يدخلها طبعا علشان محدش يشوف جرح عطر فى وشها لانة تذكر لم تأكل ولا تشرب أمس أى شئ
عطر/ مش عايزة عايزة بابى
أسد بهدوء عكس غضبة/ لازم تأكلى ولسة بيشدها تكعورت على نفسها  وصرخت أنتبه الجميع فى الأسفل لمصدر الصوت لانهم مازالوا متجمعين على طاولة الأفطار  فقال الجد ،،خليكم فى حالكم عريس وعروسة  عقبالك يا بنات شكلك يا روحية هتكونى جدة جريب 
روحية بفرحة / يارب
نظر الجد نظرة سريعة لغرفة أسد وأبتسم 
_____
أسد / جولت كولى مش متعود أعيد كلمتى 
عطر بتعب/ أنت وحش وبكرهك 
أسد/ عادى مش فى رأسى مش عايزة تاكلى براحتك الوكل جدامك أها  ثم خرج للبلكونة يدخن 
نظرت عطر بترقب لية ثم أستندت على الأثاث  وفتحت باب الغرفة وجدتة مفتوح فرحت خرجت برا وجدت الجميع متجمع خافت منهم لأول مرة منذو دخولها البيت فلا أحد نجدها تسحبت على السلم لأعلى على السطح وجلست فى زاوية ووضعت أمامها كركبة حتى تحجب نفسها عن النظر وفى ضميرها تهرب 
،،دخل أسد الغرفة بعد أنتهاء السيجارة لم يجدها ولفت نظرة باب الغرفة مفتوح خرج وقال بغضب  عطر عندك يا أما
روحية/ لع هى معاك ومش نزلت لو آكدة كنا شفناها
أسد أتبرجل / عطر مش أهنة 
حالة من الهرج والمرج زادت فى المكان الجميع يبحث عنها فخرج أسد لغرفة المراقبة لم تخرج للخارج إذا هى بالداخل لكن أين هى فالبيت لا يوجد بية كاميرات جلس على الكرسى يفكر أين هى  
فادية أبتسمت ثم تسحبت على السلم وتنظر للخلف مثل الحرامية ثم صعدت على السطح وأسد كان بالصدفة مركز مع فادية لأنها صاحبتها وقريبة منها وتسلل وراها 
فادية/ عطر أنتى هنا عطر  أنا فادية لو أنتى مستخبية أهنه أظهرى أبية أسد هيموت عليكى 
عطر أنتى هنا
عطر/ لا مش هنا عطر مش هنا
فادية بفرحة ميزت وحددت  مكانها  وأبعدت  الكركبة  / بخ مساكتك جاعدة أهنة لية يا لهوووى أية إللى فى وشك دة د م مجلط من أية 
عطر / أونكل أسد أقصد وقعت 
فادية/ تعالى يا عروسة وشك وارم جوى وعينك مش باينة  هو أبية ضربك تانى
عطر/ لا تملك غير أنها حضنت فادية وبكت ومع قلة الأكل والشرب أزيد من يوم لو كانت صايمة كانت فطرت وبسبب  أرتفاع درجة الحرارة أغمى عليها ووقعت ممدة فى الأرض فاقدة وعيها 
صرخت فادية فكمم فمها أسد وقال بنبرة تهديد ،،إياكى حد يعرف باللى حصل 
فادية بخوف/ هى ماتت
أسد/ لا دى لعبة وهى خسرت كنت بلعب معاها 
فادية/ لعبة والبيت  المجلوب [المقلوب ] عليها تحت 
أسد بضيق/ لو بتحبى أبية أسد أسمعى كلامى 
فادية/ حاضر 
أسد/ حلو،،، أنزلى ألهى الجماعة تحت لحد م أدخل بعطر أوضتى 
فادية/ حاضر ثم نزلت من السطح لبهو المنزل وصرخت أةةةةة بطنى بطنى 
الجميع أتجمع عليها 
كرم / ظن هذا الوجع من الظرف الذى أعلنت علية أمها عند صلاة الفجر لأنها مش صلت معهم وهى لم تتحمل ألمة  
كرم لهفة / مالك يا جلبى وبدأ يدلك لها بطنها برفق أمام الجميع فهى زوجتة   
نظرت لة فادية وحست بإحساس حلو نسيت ألمها  المصتنع وغمضت عيونها تلقائى  من كسوفها فهم كرم أنها مكسوفة هذا أسعدة أنها ليست طفلة بل جواها مشاعر تسعدة 
نظر أسد فى الخفاء وجد الجميع مشغول مع فادية دخل غرفتة جرى وأغلق الباب بالمفتاح  ثم رماها بغضب على السرير ولخفة وزنها نطرها السرير على الأرض فنزلت على وشها  لو فايقة كنت صرخت  ثم حملها ووضعها على السرير تانى حاول يفوقها فشل فجاب برفانة ووضعة أمام أنفها بدأت تتململ وبكت بشدة حاولت ترفع زراعها لم تقدر
رفع أسد كم العباية  وتفحص زراعها الأيمن وجدة فى فصل أو كسر لم يعلم  أتعصب وأدرك أنها لما وقعت أنكسرت نعم هو كسر زراعها دون قصد وأمس بهدل وشها وإيضا دون قصد ماذا يفعل  
نزل جرى وقال لقتها كانت مستخبية فى الحمام ومختش بالى ممنوع حد يدخل أوضتى  ثم خرج دون أنتظار الرد 

الجميع/ سامع صوت عطر أةةةةةة زراعى  بابا  ألحقنى وبدأت تتكلم باللغة الإنجليزية  بمعنى  أسد وحش أسد ضربها وعورها كرم فهم الكلام وللأسف لم ينطق  بحرف 

_________
[فى القاهرة]
عاصم/ يعنى أية مفيش حل 
المحامي/ كل بلد ليها عادتها وبنتك أتجوزت بموافقتها وموافقتك أنت ودة فى الصعيد ومش الصعيد بس لا هنا كمان وفى الأرياف بتحصل  والمشكلة الأكبر ولو البنت كتبت عرفى على يد محامى والبلد كلها عارفة وتخلف وتجى بقا تكتب رسمى بعد م تكمل ال١٨ سنة المشكلة لو جوزها مات الطفل ضاع حقة أو العريس طلع ندل أو بينهم خلاف يرفض يكتب رسمى وضاع حقها وبرضو لو أم الطفل صغيرة   ويكون الطفل مجهول الهوية 
عاصم/ أزاى وأهل جوزها ينكروا الطفل
المحامي/ فى بينكر وفى لا شايف الرف دة كلة قضايا من النوع دة بناشد بلاش جواز عرفى البنت والطفل هما الضحايا برضو مفيش فايدة فى طفل عمرة ١٠ سنين وملوش أوراق ولا دخل مدرسة ولا متسجل بسبب برضو أمة أتجوزت ١٥ سنة عرفى ولما كملت ال١٨ جوزها مات  قبليها وأهلة رفضوا يعترفوا بالطفل رغم البلد كلها شاهدة وحضرت فرحهم  دى بقا مش فى الصعيد لا فى بلد أرياف فى بلدى يا دكتور 
عاصم بتوهان/ خايف بنتى تكون زيهم بس لا أهلى محترمين 
المحامي/ وفى ذى بنتك والحياة ماشية عادى ناس بتراعى الله  لو واثق من أهلك يبقا الموضوع عادى وتدرس فى بيت جوزها 
عاصم/ بنتى طفلة 
المحامى/ لو كنت أعلنت كدة للمحامي مكنش وثق عقد الزواج  العرفى أنت أخطأت جاى تعترض الأن  بعد ما أصبحت مراتة أدام الله ولا تصلح لحد غيرة دة على كلامك 
عاصم/ كنت فى صدمة 
المحامى/ دخلت البوليس ومعملش حاجة جاى ليا أنا أسف يا دكتور قضيتك خسرانة أنا مش قد الصعايدة دى مشاكل عائلية بينكم ولا حد يقدر يدخل على حد علمى عائلة همام مش شوية وصوتها مسمع لهنا فى القاهرة 
عاصم ضرب المكتب بكف إيدة / يعنى أية خلاص كدة بنتى ضاعت لااااااااااا دة أنا أهد الدنيا حتى لو خسرت روحى 
المحامى/ صوتك يا دكتور دة مكان أكل عيش ومش عايز شوشرة  دى مشكلتك ومفيش أى محامى هنا يقدر يدخل لعائلة كبيرة فى الصعيد  فى مشاكل معاهم ،،شرفت يا دكتور 

تعصب عاصم وخرج من المكتب غضبان  
______
[فى الصعيد ]
حضر أسد ومعاة شخص يرتدى بدلة ويحمل حقيبة صغيرة وبنت معاة 
الجد/ مين دول 
أسد بثقة/ دكتور وممرضة
الجد/ لية
أسد/ لعطر 
الجد والجميع /٠٠٠٠٠٠
تفتكروا الموقف يمر بسلام  ويكتشفوا إللى حدث لعطر  ولا لا


تعليقات