قصة عائلة همام البارت التاسع عشر19بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت التاسع عشر19
بقلم نجلاء فتحي


وقفنا البارت إللى فات أن أسد خرج عطر ويوم كان جميل وحدثت مشكلة جعلت الخروجة سيئة لذلك مما جعل اليوم سئ و زاد حين شق ملابسها وأنصدم أنها بدأت تكبر  شوفوا البارت إللى فات  وأنتهى أنة ضربها  
دخلت الخادمة تتسحب وقالت  مالك يا ست عطر 

عطر بحزن / ضربنى

الخادمة/ أية رأيك تروحى للدكتور عاصم

عطر بفرحة/ بجد ،لازم أنفذ كلمتى هو ضربنى وأنا قولتلة لو عملت كدة تانى مش تشوف وشى  تعرفى تهربينى

الخادمة/ أيوة وأوعى فى يوم تجيبى سيرتى دى تمنها غالى أحب على يدك،،،،، أسد بية يدفنى حيه

عطر برعب/ لا لا مش عايزة أهرب خلاص رضيت 

الخادمة/ الدكتور عاصم  على تواصل معايا يوم بيوم أسمعى يا ست عطر حضرى حالك اليوم فى عزومة جاسر بية  هيعاود بضيوف أول مرة ينزلوا الصعيد وفرصة البيت متكهرب لواحدة خدى ألبسى دول هدومى وغطى وشك وأجهزى 

عطر بفرحة / نظرت للملابس التى فى إيدها  جواها شئ حزين لو تركتة هترجع لوحدتها تانى  فقد تعودت على حنان روحية وطيبة نرجس ومشاكسة بثينة وبنات البيت حبوها معدا فريال لكنها لا تهتم بيها   أفتكرت ضربة ليها وقررت الرحيل حتى تهتم بدروسها التى أهملتها ،،،  فهل سوف تنجح !!!!!!
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
   ______    
   
    [فى الأرض الزراعية ]
أسد هايج على العاملين بأنفعال لأنة ضرب عطر يعلم ليس ليها ذنب لكنها تعرض هيبتة للأهتزاز أمام الناس فكيف تتجرأ وتلعب مع طفل صغير فقد أستغلت أنشغالة بالستات التى تكلمة ولعبت مع طفل وصرخت بأسمة عندما وجد الطفل يرش على وجهها شئ أنتبة لها خاف الطفل وجرى  والأمرأتان أيضا لم يهتم أنها حادثة مدبرة لأختطافها  فهى صرخت لأن الولد بيشدها وهى خافت منة صرخت لكى يحميها غبية لو  سمعت الكلام كانت فى حضن أبيها  الأن 
_______
الجد / فين ضيوف والدك 

نرجس/ مخبراش

الجد بضيق / كل حاجة مخبراش  ذى الطوبة فى البيت

روحية بلوية بوز/ ماهى كانت عجباك وكل شوية تجول خليكى ذى نرجس

الجد بحزم/ روحوا حضروا الوكل   مش منتظرين حد 

وهنا سمعوا الغفر بالخارج  فقال،،أهو جُم 

وهنا الصدمة عنوان للكل جاسر يقف بهيبتة وبجوارة فتاة صاررروخ🤣 ترتدى تى شيرت بدن أكمام ولا ينطبق أنة من ملابس الخروج  وشورت جينز ضيق يظهر رجليها بسخاء  وشعرها الأحمر  ومكياج صارخ   وبجوارها شاب يرتدى ملابس كجوال 
 النساء  شهقت وعيونها أتسعت 

كرم/ ألعب 

شهقت فادية ووضعت أديها على  عيونة ودفعتة للداخل وهى تضربة  
شدها هو لمكتب جدة وحاصرها لحضنة ،  فوفتى بتغير 

فادية/ يعنى أية

كرم/مش مهم تفهمي كفاية تصرفك    ،حاولت تزقة زعلانة 
فقال بصدق وحنان ,,جولت إكدة علشان أشوف معزتى فى جلبك 

فادية / بحبك جووى 
كرم أبتسم وقال بعد الغداء عايزك فى موضوع مصيرى ثم قال لها بعض الكلمات أخجلتها 

فادية/ أبا  أبا عيب ثم جريت للخارج

كرم بحب/يا بت ههههههههه وربى ما أنا سايبك يا جلب الجلب 
ريان غير مهتم بالضيفة لكنة مطر يجارى الوضع
جاسر أمسك كفيها ودخل البيت 

روحية/ جوزك جايب دى منين  

كريمة / هو حر 
أتسعت عين روحية فبنتها غير غيرانة على جوزها ثم ضيقت عيونها لما وجدت سويلم جوزها يضحك مع الفتاة فقالت عجباك الملونة 

سويلم لنفسة/ يامرارى الطافح أحم ،، ، ،،ضيفة برحب بيها 

روحية/ مجلتش حاجة مش تلزج فيها ،،،تركها بغضب فهى أظنت فيه سوء  كيف وهى حب عمرة هى إللى أختارها فقرر يربيها بس بطريقتة وقال ماشى يا بت عمى عاملة شاويش عليا حلو غيرتك 

نرجس/ مالك غضبانة لية 

روحية/ ينارى  البت كلت دماغ رجليتنا 

نرجس/ كِيف

بثينة / خليكى إكدة جبلة نفسى أبجى زيك لوح تلج

روحية /  وأنا كمان

نرجس/ ههههههه دى جد عيالهم كلة فشنك خليهم يدوجة العيش الفينو يوجع ويكلكع معدتهم  علشان يعرفوا جيمة العيش البلدى النظيف الصحى
نظرت بثينة وروحية لبعض وقالوا عندك حج طلعتى مش ساهلة ثم أنشغلوا فى تجهيز الطعام 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
على السفرة أتجمع الجميع 
كل زوج بجوار زوجتة سواء من الأبناء أو الآباء  

الجد / فين عطر

أسد بخبث/ نايمة 

الجد/ كِيف أنت دخلت من برا على السفرة عارفت أزاى ومش شوفتها النهاردة 

أسد بكذب وخبث /الخادمة جالت صوح
وبالصدفة الخادمة التى وزت عطر على الهروب  أهتز إيدها وهى تضع الطعام وقالت مخبراش 

أسد بهدوء/ نايمة وأتمنى أطلع ألجيها  أو تنزل الأن
الخادمة  بخوف هزت رأسها بالموافقة 
 
الجد/ بتتكلم مع الخدامة إكدة  لية هى مالها 

لم يرد أسد 

هناك أعين تراقبة بل تأكلة وعجبها الهيبة فقالت بعربى مكسر ،،، وااااو جميل برافو 

رفع ليها حاجبة ثم نظر ليها فقد فهم نظراتها  ولعن فى سرة مجايب جوز أختة .

وبعد وقت نزلت عطر وهى ترتدى عباية بيتى بكم وحجابها وجلست بجوار أسد بضيق  وربعت إيدها ف الخادمة جعلتها تنزل وتغير ملابسها التى أعطتها لها ثم شهقت وأخذت تنظر للفتاة  وعيونها علقت على نصفها العلوى الظاهر بسخاء  ثم نظرت لنفسها وقالت  أية كل دة كبييير  وكتير أوووى كل دول 

فلتت ضحكات من الجميع وبشدة حتى أسد أدمعت عيونة   معدا البنت التى لم تفهم شئ والشاب الذى معها ضحك وعجبتة عطر 

عطر/ نطت ووقفت بجوار البنت وتنظر لصدر الفتاة بتفحص وزمت شيفاها الاماميه بزعل ،،أونكل أسد عايزة أكون كدة 
،،،،،الصمت حل فى المكان 

أسد/ تعالى أجعدى جارى وأتهدى

عطر/ رفعت حاجبها بأنبهار  وصقفت وقالت بالإنجليزية   يوما ما سأكون هكذا ،،،،،،
الجميع مش فاهم 

كرم/ ههههههههههههه أبجا جبلينى هههههههه العينة باينة يا مرت أخوى شكلى أنا وأخوى خدنا مجلب 

أسد/ هى قالت أية 
أتسعت عيونة لما أخوة قالة فى ودنة 

أسد /أنا بس إللى أخذت المجلب فادية صلات النبى عمتك مغذيها صوح عودها فاير  ، ،تعالى أهنة بجا

الشاب الضيف مبتسم 

أسد بضيق/ ضيوفك جاعدين  كتييير 

جاسر/ شهر ثم نظر لكريمة وقال يمكن سبوع يمكن سنة 

الجد/ ينورا يلا كولوا

عطر شدت كوم جلباب أسد / مش عايزة أكل دة ،،،، نفخ بعصبية  وقال بهدوء براحتك  شكلك مش عايزة تبجى ذى البنت  الضيفة 

عطر/ لا لا أكل ثم أخذت قطعة الفراخ من إيدة وبدأت تأكل
أبتسم لها أبتسامة جانبية وربت على رأسها بحنان  ولا كأن فى زعل فهذا هو طبيعة عطر يروق بالها من أبسط الأشياء 
وبعد مدة كرم أستأذن من الجميع بحجة تعبان وفى حقيقة الأمر مع فادية 🤭
أسد ماسك عطر طول الوقت والجميع أعترض وهو لم يسمع كلام أحد

عطر/ حمام

أسد/ لع

عطر/ جدو حمام

الجد /سيب البت أنا أمرت

أسد نظر  لعطر كأنة يحفظ ملامحها وبحركة جريئة بالنسبة للجميع  ملس بظهر إيدة على خدها وقال ترجعيلى لازم ،،،
جريت عطر من أمامة لغرفتهم فقد هاجمها  تلك المشاعر بقربة وخافت منها

الفتاة/ لهذا الحد تحب أختك الصغيرة

أسد بضيق نفخ و ترك المكان

جاسر / عطر تبجا مرت أسد

الضيف/ دى طفلة ثم أعتذر لما وجد وشوش الأخرين تغيرت  بغضب 

الضيفة بعربى مكسر / أريد النوم جاسر 

أبتسم جاسر ثم صعد وهو محاوط كتفها ويضحك
نظر الجد لة ولزوجتة كريمة التى لا مبالاة لها وأدايق

وبعد منتصف الليل   يجلس أسد فى الحديقة يدخن بشراسة وأتى لة فون ثم أبتسم بمكر  وركب سيارتة وأنطلق  حتى وقف أمام سيارة بالعرض  ونزل منها ثم ترجل بهيبتة وفتح باب  السيارة  وربع إيدة على صدرة  شهقت عطر  وأخذت تضم نفسها وتدفس نفسها فى الكرسى رعب أمتلكها غير أى مرة حين  وجدتة أنزل السائق الذى ركع على ركبتة يتوسل لأسد  التى يصوب سلاحة على رأسة   

عطر ببكاء  / سيبة

أسد / تجى معايا ومتفكريش فى هروب تانى واصل غير إكدة أخلص علية

عطر/ حاضر 

أسد/ مين إللى وزك تخطف مرت الكبير 

السائق/ عاصم بية وفى خدامة عندك تبعة 

أبتسم أسد فهو شك فى الخادمة وعلاقتها بعطر وقرر يراقبها حتى سمعها بأتفاقها  مع عطر لما نسى النظارة الشمسية ورجع لكى يحضرها  ،،،، فقال  شكلك ولسانك مش من البلد 

السائق برعب /  أنا من القاهرة  

عطر بتوسل/ سبنى أروح لبابا

أسد / ضرب السائق رصاصة فى رجلة وقال دى علشان جربت من مرتى  مرت أسد بية سويلم همام  وجود مرتى رحمك غير إكدة زمنها فى جلبك جول لعمى الدكتور بتك متجوزة راجل  مش ********* ثم سحب عطر التى تصرخ من منظر الراجل الذى يولول ،،،عقلها ترجم أن ساعات وتكون فى حضن أبوها وفى نفس الوقت شعرت بسجن أسد  لها ،،، تجاهل 
حالتها ثم ذهب بيها لشقة إيجار  حملها وصعد بيها للشقة وتركها وجلس يدخن يلاحظ أنفعالها بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
فى الصباح الباكر الجميع لاحظ أختفاء أسد وعطر لم يحضروا صلاة الفجر ولا حضروا الفطار  وفونة مغلق   
أتى وقت الظهيرة لم يظهر أسد 
الجميع مشغول بالة على أختفاءة 

              [أتى  المساء ]
جلس أسد على كرسى وأمامة  فتاة ترتجف  فقال جولى الحجيجة أنتى خابرة زين مين هو أسد بية
بلعت الخادمة ريقها  ،،،يوم الفرح عاصم بية دفع ليا فلوس كتير وجالى كل يوم تجبيلى أخبارها ودفع ليا فلوس كتير جوى جوى 

أسد بهدوء/ بجالك ٥ سنين معانا بعتى العيش والملح وخوننى أمانة البيت 

الخادمة/ وزت شيطان

أسد/ شكيت فيكى وأمبارح قولت كلمتين خلونى أشك فيكى أكتر  حطيتك تحت عينى وسمعت أتفاقك مع مرتى 

الخادمة/ أرحمنى 😭😭

أسد/ عارفة مرتى لع مرت الكبير تهرب دة معناة أيه 

الخادمة/ 😭😭😭

أسد/ عملتى نصيبة أية تانى 

الخادمة / أمبارح جنابك خرجت تتفسح بالست عطر عارفت وبلغت جوزى يمشى وراكم وسلط مرتان يلهوك وأبنى كان بيجر الست عطر لحد جوزى وبعدها تسافر لأبوها   الدكتور ولما فشلت والفلوس هتضيع مننا جولت لازم أتصرف  وأخليها تهرب وجنابك لحجتها  تانى  😭😭😭😭

أسد بأنفعال / يا ولااااااد ******* وأنهال عليها بالصفعات   ثم قال جدامك لحد بكرة أنتى وجوزك  وعيالك ترحلى من البلد غير إكدة التربة مفتوحة  وتركها وسابها تلطم كيف تذهب لمكان أخر وتبدأ حياة جديدة وعمرها كلة فى أسيوط 

وصل أسد الشقة وفتحها ونادى لسيدة عجوز قد أحضرها لتراعى وتراقب عطر  وبعد ما بلغتة أنها رفضت الأكل رفضت تغير ملابسها  رافضة الكلام رافضة الحياة 
دخل الغرفة وجلس بجوارها على السرير فرجعت هى للخلف ودفنت وشها فى إيدها قال بهدوء،،لية عايزة تهربى منى عارف جملتك وفاكرها لو ضربتك تانى مش تشوف وشى وأنا كسرت كلمتى  أبوكى عايز يخدك منى الأول مش فارج معايا وجودك دلوجتى فارق شكلى أتعودت عليكى جنبى  عايزة أخلص منك ولما حسيت ضياعك روحى أتخنجت مش رجعت إلا لما لاجيتك 
نظرت لة وهى مش فاهمة حاجة ،،،وقالت ببكاء،،عايزة بابا أنت بتضربنى بابا عمرة م كان كدة 

أسد بضيق / أنا مش وحش

عطر ببكاء/ عايزة بابا  !!! عايزة!!! 

أسد تنفس وقال مرت الكبير متلبس هدوم  الخدم  ،،شوفى شكلك  
ثم ندة على الخادمة وأحضرت الصنية وعليها طعام رفضت تاكل 
أعتدل فى وقفتة ثم قال شكلك مش عايزة  تروحى لأبوكى 

قفزت عطر ومسكت  كف إيدة بترجى ،،،،بجد ولا تخلف وعدك تانى 

نظر لعيونها ثم لكف إيدها  وقال كولى وغيرى خلجاتك العفشة دى جايب ليكى هدوم  وبعدين أقرر 

عطر/ أتت لها الحيوية  
     
    [وبعد وقت ]

أنا كلت وأخذت شاور ولابست هدوم حلوة بس  لية جبت هدوم دى أنت قولت بلاش عريان 

أسد بخبث/ جولت علشان فى رجالة فى البيت لكن أهنه مفيش غيرى  ثم ،،،،،قال لنفسة، عايز أشوف مراحل تطور الجشطة ثم أنتبة لحالة وخرج للبلكونة يدخن كيف عقلة صور هذا منذو لما تركها  
،،،،،زمت شيفاها الاماميه بزعل طفولى، ،،ودبدبت فى الأرض وقالت بصوت عالى قد سمعة،،،، الكبير بيخلف وعدة الكبير وحش عااااااااا ثم قفزت على الكرسى وأمسكت مفرش  خرز على الطاولة وأخذت تقطعة من غيظها 

دخل أسد من البلكونة وهو ساند على الأثاث ويترنح غمامة بيضة بدأت تظهر لة وعطر صورتها أمامة تقرب وتبتعد مد إيدة لها ثم سقط نعم سقط لم يتحمل الوقوف قربت لة عطر بترقب وخوف  أول  مرة تتعرض لذلك الموقف كيف تتصرف جلست على ركبتها ووضعت أديها على صدرة تدلك لة  وتقول بنبرة مرتعشة،،،   مالك لازم تفوق علشان أروح لبابا،،،، أونكل  أونكل

أكتفى أسد بالنظر لعيونها وقال وعد حجيجى تعاودى لأبوكى  مستحيل أنتى بتاعتى 
ثم غمضت عيونة 

عطر/ صرخت وتهز فى جسدة ماذا تفعل والست التى معها أسد جعلها ترحل فى وجودة جريت لباب الشقة  وجدتة مغلق فتحت البلكونة دور عالى أوعى ماذا تفعل وليس معها تليفون بأمر من أسد منذو كتب الكتاب 
ماذا تفعل عطر الصغيرة فى مثل هذا الموقف؟؟؟؟؟؟

   [ فى حديقة  القصر ]

جاسر  واقف يضحك غير طبيعتة مع تلك الضيفة التى أتى بيها ويهز المرجيحة التى تجلس عليها   
كريمة ذهبت ليهم وبغل ،،،، أحترم أنى مرتك جدام البيت دة حتى مكملناش شهر 

جاسر/ وأنتى لية محترمتنيش وكسرتى فرحتى وأظن أتفاجنا واضح جدام الناس أسعد زوجين يا أنسة ثم مط شيفاة بسخرية 

أتغاظت كريمة/ حتى لو إكدة مينفعش تجرب منها وإيه المسخرة دى لابسة من غير خلجات 

جاسر/ أنا حر إذا كان الحلال مش رايدنى وأنا شاب لع راجل وعايز أعيش حياتى عايز أخلف وأكون أسرة 

كريمة بضيق/ حد حايشك

جاسر/ لع ،،أتجوزت واحدة لوح تلج فى عرفنا واحدة منعت نفسها عن عريسها فى الحالة دى كفنها يلفها  مسأليش نفسك لية كان فى سكينة على السرير يوم دخلتنا 

كريمة/ أنتظرت الرد فهى أستغربت وجودها لكنها أقنعت نفسها أتت غلط 
جاسر /٠٠٠٠٠٠٠٠
كريمة/٠٠٠٠٠
ثوانى كدة كريمة مش بتحب جاسر لية مهتمية بالضيفة إللى معاة !!!!!
 _____
[فى غرفة ريان ]
فريال  / عندك حاجة تتغسل 
ريان/ هز رأسة بالرفض
فريال/ جهوتك ☕جارك لو عايز حاجة جول 
ريان / أستنى
فريال/ نعم 
ريان/ أنا ٠٠٠٠٠٠
فريال/ ٠٠٠٠٠٠٠٠
________
دخل الضيف التى أتى مع جاسر المطبخ وجد التى تقف تبكى فهو ظن فى بداية الأمر أنها خادمة بسبب عدم أندماجها مع الجميع فقال أنسة فريدة 
شهقت بخضة فقد سكبت على إيدها القهوة التى تسكبها فى الفنجان للجد   
 جرى ليها الضيف وأمسك إيدها بسرعة ووضعها تحت المياة وكانت أمامة أو داخل حضنة أخذت ترتجف ومصدومة و٠٠٠٠٠


تعليقات