قصة من نظرة عين البارت السادس والثلاثون 36والاخير بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت السادس والثلاثون 36والاخير
بقلم نجلاء فتحي


(فى القاهرة )
【الشركة】 

مش هتتجوز هتعيش كدة خمس سنين ومفيش أخبار عن عيالك ولا أمل  

جاسر/ متأكد عيالى مع أمل بس هى فين معرفش 

حازم/ بعلاقتنا فشلنا هى فين فوض أمرك لله  وبعدين الحادثة إللى على الطريق فى نفس وقت غيابها  وكان  فى جث_ث،، لسيدة ومعاهم ٣ أطفال  ممكن يكونوا أمل وعيالك 

جاسر بغضب/ أمل وعيالى مش ماتوا التحليل طلع مش هما أكيد هى مستخبية وهتطلع إللى قهرنى مش صورت عيالى زمانهم عندهم ٦ سنين دلوقتى  لأخر يوم  فى عمرى هلقيهم 

حازم/ لسة بتحب أمل

جاسر/ عشقتها كنت غبى لما ضيعتها والله كنت أرجعها بس أحل الدنيا حتى أمى ماتت هى كمان أرتاحت وسابتنى 

حازم/ زين 

جاسر / مالة

حازم/ آن الأوان تعترف بية دة بقا ١٣ سنة

جاسر/ لا ،،،  هو ناقصة أي أنا متكفل بية

حازم / هاتة ونس معاك فى البيت يا صاحبى  الواد عامل مشاكل خايف يدخل السجن،   ،على العموم فى أقرب وقت عايزين نفتح  فرع لشركتنا  فى المنصورة هناك البلد حلوة  

جاسر/ مش فاضى 

حازم/ دى هتكون بأسم مستعار،،، بتاعتنا ورأس مالها خاص بيا لوحدى فى الخفاء علشان لو الزمن مال علينا نلاقى حاجة نستند عليها وأدام الناس ملناش علاقة بالشركة وفى الأوراق بتاعتنا قولت اي

جاسر/ أشمعنى المنصورة 

حازم/ هنادى أساسها من هناك  وأصلا هتكون الشركة دى بتاعتى ملكى وهدية لهنادى ومنها للعيال علشان الضرايب وأأمن مستقبلهم هنادى حامل فى ولد كمان محدش ضامن الظروف 

جاسر/ كويس خليت هنادى تشتغل مش تقعد فى البيت 

حازم/ مينفعش هنادى مهندسة شاطرة ،،، تعبت لما خلتها تندمج وتتعامل مع الناس ،،،مين هيدير الخير دة كلة بعدى ،،، لازم تعرف خير جوزها وعيالها ،،سرى كلة معها  تعتبر دراعى اليمين ،،، ومهما حصل مشكلة بينا فى البيت جوا الشغل بنتعامل عادى،،،، بتعرف تفرق بين الشغل والبيت ورغم كدة قايمة بواجبها كزوجة وبتطبخ  و بتشوف طلبات بيتها والشغل مش مأثر على بيتها ورافضه حد يدخل يخدم فى البيت خايفة أخونها غبية لو عايز كدة شقة المزاج مفتوحة 

جاسر/ لسة بتروحها 

حازم/ من يوم ظهور هنادى فى حياتى مش لمست واحدة مش محتاجها  كفاية عليا هنادى مجننانى لوحدى والحمل دة صعب مزاجها متقلب 

جاسر/ هتبدأ أمتى فى شركتك الخاصة دى 

حازم/ هنادى بتقول فى مكان فى المنصورة حلو يعتبر وسط البلد وموقعة حلو لسة هروح كمان يومين أتفرج أي رأيك تجى معايا نتفرج على البلد دى 

جاسر/ لا

حازم/ لا هتجى وحيات أمل لتجى 

جاسر/ اةةةة أمل يا ترى أنتى فين وعيالى فين 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
____
[فى عيادة خاصة تعمل أمل بكل نشاط ]

الدكتور/ أمل 

أمل/ نعم يا دكتور 

الدكتور/ بقالك معايا ٤ سنين ونصف ومش شوفت منك حاجة وحشة وأتعودت عليكى وأنتى صغيرة وحلوة ومش جبتي ال٣٠ سنة من غير لف ودوران عايز أتجوزك 

أمل بأبتسامة/ أسفة حضرتك أنا أم الرجالة

الدكتور/ عيالك عيالى هيتربوا مع عيالى 

أمل/ قلبى ملك لأبو عيالى دة أول دقة 

الدكتور/ هو أسمة أي

أمل/ يهمك فى أي أسمة  سبنى فى حالى يا دكتور أنا طالع عينى لما عيالى جم فى حضنى ،،،ثم سكتت حتى لا تبوح وتقول علاقتها بجاسر وأنها مهندسة شاطرة  ٠

أمل ضحت بنفسها وأحلامها  وأهلها وطموحها علشان عيالها

ثم خرجت تباشر شغلها فهى لا تصاحب حد ولا تكلم حد وقافلة على عيالها حتى بيتها أخترتة فى منطقة بعيدة عن البلد وسط الأراضى الزراعية 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
______
[فى بيت هنادى وحازم]
【على السفرة الطعام】

حازم/ لحقتى تعملى الأكل دة أزاى طول اليوم معايا فى الشركة 

هنادى بحب/ جوزى حبيبى نفسة فى أكلة وأقولة لا

حازم/ كدة تعب عليكى

هنادى بحب/ تعبك راحة

حازم/ أنتى حامل

هنادى بضيق/ خلااااص بقاااا أوووف

حازم بترقب/ أقسم بالله هرمونات الحمل دى بنت ستين**** 

هنادى بعصبية / ميت مرة أقولك بلاش ألفاظ   خارجة  الواد يسمعك يلقط منك قليل الأدب 

حازم/ أصلا هو نايم ،ولما يسمع أمة تشتم أبوة عادى 

هنادى رفعت حاجبها لة/ اصلا قليل الأدب صفة  فيك مش شتيمة يا قلبي 

حازم بعشق/ تجى أقولك كلمة فوق سر

هنادى/ حازم أعقل الدكتورة قالت ممنوع،،، البيبى كنت هتضيعة أخر مرة بتهورك ويلا كُل  عندك ميعاد الساعة ٨ بالليل أوعى تنسى الصفقة دى مكسبها كويس 

حازم/ ربنا يخليكى ليا

هنادى بعشق/ ربنا يخلينا لبعض  ويباركلنا  فى أبننا وفى إلى جاى ،كان  نفسى فى بنت

حازم/ لا بنات لا ولا أقولك تعالى نخلف لما تجى البت أحنا ورانا حاجة غير قلة الأدب ثم غمز ليها
،،،،،قفزت هنادى وبعدت وقالت مجنون   قليل الأدب وجريت وهى حامل منظرها جعل حازم يفطس من الضحك عليها 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_________

أتى موعد زيارة حازم وجاسر لمدينة المنصورة الساحرة الجميلة وفعلا أهلها ناس طيبين 

جاسر/ لية الناس تحب تعمر فى بلاد أجنبية بلدنا جملية  وفيها أماكن أجمل 
(عزيزى القارى حد هنا من المنصورة أيه أكتر حاجة مشهورين بيها )
تحية خاصة من أهل البحيرة ليكم⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️

حازم/ فعلا للى يقدر الموقع حلو 

جاسر/ فين الراجل إللى هنشترى منة المكان

حازم/ تلفونة مغلق

جاسر بضيق/ نعمممم أوعا تقول نصاب بعد دة كلة

حازم/ أهدأ بس لحد ما  أتصل على السمسار  ،،،
وبعد وقت بلغة السمسار آن الراجل مريض وبيستأذن أنهم يروحة لية بلدة فى أرياف المنصورة  لكى يمضى العقد فهو مريض للغاية

جاسر  أعترض
وحازم  جعلة يوافق لكى يذهب فالمكان دخل دماغة 
____
وبعد ساعتين وصلوا القرية بعد صعوبة بلد هادية وطيبة القلب تنعكس هذا على وشوش الناس الطيبة الجميلة فى التعامل ،،، ولضيق الشوارع تركوا السيارة على مدخل البلد وساروا للداخل على رجليهم  ،،ووصلوا لبيت الراجل وبعد مدة تعب الراجل منهم  من الكلام ،،،،

لطمت زوجتة وقالت أنبى يا ياشا خليك حداه . 
أورح أنادى الست أمل الممرضة  من بيتها وخرجت جرى

جاسر/ نظر للراجل بضيق وقال سلامتك يا حج

الحج/ تسلم يا باشا

بعد وقت حضرت أمل  بروحها المرحة كالعادة مع المرضى ولم تنتبة لحازم الذى يكلم زوجتة واتس ولا جاسر الذى يشك أنة يعرفها فهى ترتدى عباية سمراء اللون مع طرحة سودة  وجسدها زاد فعلا من يراها يقول  أم  فهى أصبحت من أصحاب الوزن السمين وليها أرداف وجناب لكن مازال ملامح وشها صغيرة جميلة 

أمل/ سخنى الحقنة يا أم عبدة ،،،وأنت يا حج بتدلع ههههه عايز الولية تتجوز ههه

الزوجة/ خدى يا ست أمل الحقنة

أمل/ نام على بطنك علشان أعلم عليك ههههههه،أةةة أية دة أنا إيدى خفيفة  ذى المرزبة هههههه

أعتدل الراجل بعد الحقنة وقال بصراحه إيدك خفيفة 

أمل/ ومالك بتقولها من تحت ضرسك لية ها 

الراجل بأبتسامة/ كتر خيرك يا بنتى ربنا يبارك فى عيالك محمد ومحمود ومصطفى  ربنا يحميهم ويرجع أبوهم بالسلامة من السفر

تنهدت أمل/ يارب ،،،أمشى بقا،،
وقبل خروجها توقفت على صوت متردد وقال  أمل 
لفت تلقائي وشهقت جريت للخارج   جرى وراها جاسر ، وحازم بيجرى وقال ياخربيتك علشان أسمها أمل تبقى حبيبتك أستنا يا جدع الناس هنا تفرمك جوزها يعلقك 

جاسر/ أمل أستنى 

أمل بهسترية / عيالى لاااااا عيالى لااااااا

جاسر/ لحقها وحاوط كتفها  وبدون سابق أنذار حتى يتأكد هى أم عيالة ولا لا فشكلها اتغير أنقض على شيفاها  وجدها نفس الطعم نفس الأحساس الذى يشعر بيها معها جذبها لصدرة وقال وهو ينهج من الجرى وراها. عيالى معاكى

أمل من فعلتة حضنتة بشوق ولهفة / أسمهم عيالنا أيوة 

جاسر بعتاب/ لية عملتى كدة لية هربتى

أمل/ أنت السبب دوقتك كأس العذاب[ ٥ ]سنين حرمتك منهم ذى ما حرمتنى منهم  سنة كاملة وكنت ممكن تحرمني  منهم  العمر كلة بتوجع صح 

جاسر أبعدها من حضنة/ لازم نتجوز وعيالنا تعيش بينا

أمل زقتة/ ببساطة كدة ولوولولوى توتة توتة خلصت الحدوتة 

جاسر بغضب/ أمال عايزة أي

أمل بقوة/ تتربى يا جاسر بية تتربى

جاسر/ أي إللى يرضيكى

أمل/ تبلغ عن نفسك أنك اعتديت عليا   وأخذ حقى منك  

جاسر بغضب/ نعممممممم وهز كيانى أذا كان ليا أبن من زينة  ومش معترف بية عارفة لية علشان متسجل لقيط رغم طفل شرعى

نظرت لة أمل بقوة وقالت طول عمرك   ،أنانى عمرك م هتتغير أتفوة عليك أةة قبل مأنسى عيالنا محمد ومحمود ومصطفى  ذى أساميهم إللى أنت مسجلهم هما فاكرينك أعظم وأنظف أب فى الدنيا وبيحبوك من كلامى عليك وعارفين أنت مسافر   مش مطلق أمهم 

،،وأياك تقرب منهم اتنازلت عن شغلى وأشتغلت ممرضة علشانهم،، البلد هنا هادية وعلى قدها مفيهاش شركة ذى بتاعت أشتغل فيها أبعد عن طريقى،  مش قادرة أنسى أنك ضيعت فرحتى وأهانتى وسجنتنى مش قادرة أنسى مش رضعت عيالى ولا شوفتهم إلا بعد سنة  وكانت ممكن تطول 

وقبل رحيلها أمسك إيدها جاسر وقال علشان خاطرى 

تنهدت أمل وقالت ألبس نظارتك عينك مبقتش تأثر فيا هاتلى ذكرى حلوة معاك تشفعلك مفيش،،،    وحيات عيالنا أبعد عنى سبهم يتربوا فى حضنى فى بيئة نظيفة بعيدة عنك خليهم فاكرينك محترم يا بية ،،،إذا كانوا فى بيتك وعليهم  حراسة الكل بيشد بيها ورضوان وصل ليهم لو مكنتش موجودة مع رضوان عارف  كان ناوى يعمل أيه يد*بحهم  ويبعت ليك فيديو يحر*ق قلبك عليهم أنا بقا ربنا معايا ٥ سنين والعيال محمية من غير حراسة  ظهروك يبقى ناوى على موتهم رضوان لسة عايش ،،،،

جاسر/ أتجوز زينة

أمل/ كمان يعنى الخطر  موجود أبعد وأنسانى ،،لو عايز تشوفهم مقدرش أمنعك أنت أبوهم بس من بعيد مدرستهم أسمها &&&&& وأياك تقرب منهم  بحذرك  

جاسر/ مش هشوفك تانى

أمل/ لما ربنا يأذن،، خلى الأيام تقول كلمتها٠

ثم ورحلت 

أهتز جاسر من جواه من قوة كلامها  وعينة تتابعها ترحل بعيد عنة  وسط الأراضى الزراعية حتى أختفت  

وصل لية حازم الذى يتابع الحوار من بعيد وخبط على كتفة وقال ولا يهمك إللى عملتة فيها من شوية  المهم أنها بخير والعيال ،  شوية وتهدأ 

جاسر بتوهان / أمل قويت مبقتش أمل بتاعة زمان 

حازم/ يعنى أي

جاسر/ هى عندها حق خلى العيال تعيش فى بيئة نظيفة أنا مشرفتش عيالى  فلوسى ومركزى  وماضيا  نقطة سودة فى حياة العيال ،،،،

عيالى دول بتوعها هى حافظت عليهم أكتر منى ،،، أما زين بتاعى شبهى أنا وأمة زينة مشاكل وكتلة مشاكل متحركة  ثم رحل  ووراة حازم  الذى خاف من كلام أمل معقول أبنة  وطفلة التانى وإللى لسة مجاش الدنيا  حد من أعداءة يخلص علية معقول ،بث الرعب فى أوصاله  وذاد قلقة على هنادى زوجتة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_____
رجعت أمل لبيتها حضنت عيالها وتبكى وهى تصرخ جواها وتقول بحبك يا جاسر من نظرة عين أول عينى ما شافتك بحبك والنهادرة لولا عيالنا وخوفى عليهم كنت مش خرجت من حضنك بعشقك يا أول دقة لقلبى ،،، ومازلت بحبك مينفعشى عيالك تظهر زينة ورضوان موجودين هيخلصوا عليهم ضحيت بحبى وحياتى ومستقبلى وحلمى وأهلى علشان أولادنا  دفنت نفسى فى الأسود علشان أم الصبيان لا أم الرجالة يارب عوضنى خير وأقف جنبى أنت سندى يارب مشوارى طويل مع عيالى ،،يارب عيالى لما تكبر وتفهم مش عايزاهم يكرهونى أنا بحميهم أبوهم حياتة مش نظيفة وكلها خطر يارب ثم شددت على أحتضان أطفالها  الثلاث 
وتوتة توتة خلصت الحدوتة 
مش كل النهايات سعيدة  من وجة نظر أمل تصرفها صح 
وجاسر قرر البعد بعد كلامها  فهل يستمر  الفراق طويل القرار لة 
مع الأيام 
⚘️ هل أمل تصرفت صح ولا غلط  ؟

⚘️قيم القصة وطريقة السرد!!

⚘️هل هى مقرر ولا فكرة جديدة؟

⚘️هل تتوقعون النهاية هكذا؟

⚘️ما أكتر شخصية حبتوها 
أمل ،أحمد  جوز أختها، زينب أختها، جاسر ،أمة،حازم، هنادى زوجتة  وكانت صاحبة أمل، ،زينة ،،ورضوان  
هل هذة القصة لو أتجسدت فى التلفزيون تصلح او عادية لا تشد المتابع 

♥️شكرآ  ليكم على المتابعة والدعم ♥️

أطول قصة أكتبها كانت قبل رمضان والحمد لله عدت على خير فى رمضان فونى باظ وراح التوكيل وكان متسجل علية ١٤ بارت جاهزين للنشر والحمد لله كتبتها تانى بل أحسن من الأول و ذودت مشاهد بجد فرحانة أنى قفلتها وحزينة ذى أى قصة بنودع أبطالها  إلى اللقاء فى قصة جديدة بأذن الله[[[[ بعنوان
 الملاك النائم 


                         تمت بحمد الله 


وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات