قصة من نظرة عين البارت الثاني والثلاثون32 بقلم نجلاء فتحي

قصة من نظرة عين
البارت الثاني والثلاثون32
بقلم نجلاء فتحي


⚘️ سأفعل المستحيل لتكوني لى حتى لو أجبرتك على البقاء معى غصب عنك لو قيدتك ستكونى ملكى  لو خسرت كل ما أملك لم أتراجع أحارب العالم من أجلك يا سارقة نومى لن اتنازل على من جعلتنى أنسان كنتى الحافز القوى ليا لا تراجع ولا أستسلام فى قرارى ⚘️
______
أتى يوم الجمعة هل يمر بسلام أم يرتاح فية القلوب أو العكس،

جاسر نظر للفون بغباء وقال مالة دة قفل معايا بسرعة واي  مشغول دى النهاردة مفيش شغل أمممم يا ترى ناوى على أي يا صاحبى صوتك مبسوط  معقول هتسيب هنادى تروح منك تؤ تؤ حاسس حليت الدنيا ماشى أما أشوف نهايتك أي ربنا معاك. 
وهنا أنتبة على صوت الهاتف وأتى لة أتصال 

جاسر بملل/ أممممم

الحارس/ بحاول اتصل على حضرتك بقالى يومين مش عارف 

جاسر بملل/ خير يا أبن الرغاية

الحارس/ مدام أمل راحت شركة رضوان بية وأتعينت هناك

جاسر بغضب/ لسة فاكر تقولى دلوقتى أنا معينك انت والبهايم حراسة ليها اخبارها تجى اول بأول لسة فاكر تقولى دلوقتى

الحارس/ مش عارف اوصل لحضرتك
أغلق جاسر الفون  وأخذ الغرفة ذهاب واياب فهو وضع حراسة ليها فى الخفاء رغم أنة طلقها مش عارف لية ويوميا تقرير يومى ليها بيوصلة حتى أمتحانتها سهل الدنيا ليها فى الخفاء وأى دكتور يعترض يتعاقب من جاسر أمل تحت عينة معدا داخل شقتها حرة أول ما تخرج من باب البيت لحد ماترجع محمية فى الخفاء  موفر ليها تاكسى يومى حتى لو مش أستعملتة جاهز والسائق تبع جاسر 
سؤال هنا عزيزى القارئ جاسر طلقها بكامل أرادتة لية بيعمل كدة معها🤔
________

جاسر/ يابنت **** ملقتيش غير رضوان عدوى الأول  دة أوس* ،،منى  لا مش أسكت لازم أتصرف ثم انتبة اليوم فرح هنادى ودى صاحبتها وأكيد معزومة فأمل تعمل الواجب بغباوة وصاحبة جدعة لكن هنادى لم تعلن عن جوازها ولم تعزمة كيف يذهب لبيتها  
أخذ يبحث عن الأميل الخاص لهنادى حتى وجدة،، وجدها نشرة دعوة عامة بلغة رسمية تعلن اليوم حفل خطوبتها و عقد قرانها وفرحها فى أن واحد  ،،أخذ أسكرين شوت حتى يحفظ عنوان القاعة ، فى هذة اللحظة عفاريت الدنيا أمامة 
________ 

[فى بيت هنادى]

يابنتى حرام عليكى شكلك عامل كدة لية 

هنادى بحزن/ سبينى فى حالى

الأم بترقب/ أنتى مكنتيش عايزة العريس،،أحنا مش بنغصب بناتنا على الجواز أخواتك أعطوا كلمة للراجل  بعد مأخذوا  رأيك وقولتى موافقة

هنادى/ عايزة أقعد لوحدى

الأم أمسكتها من زراعها،،لاااا قولى فى أي يا بت شغل القطة المغمضة دة مش عليا أنتى كبرتى وبيشتغلى يعنى عارفة وفاهمة كل حاجة  المفروض واحدة زيك النهاردة ماسكة النجوم بأيدها تتخطب وتكتب كتابها وفرحها فى يوم واحدة كلها ساعات وتكونى فى بيت جوزك يالههههههوى أوعى تكونى مش عايزاة دلوقتى الناس تاكل وشنا

هنادى بدموع/ بحب واحد تانى يا ماما وفاكرة لما أوافق على العريس انساة لا قلبى وجعنى أكثر بحب بحب حازم بية مدير الشركة 

الام/ لطمت على وشها وأغلقت  باب الغرفة بالمفتاح حتى لا يسمعها الأقارب بالخارج ،،
ثم سحبتها بعد وقت للعمارة المجاورة تحديدآ شقة أخوها وانهالت عليها بالضرب فهى من بيت محافظ وممنوع فية هذا الكلام 
ثم خرجت الأم وقالت لأخوتها الصبيان  أختكم بتحب واحد اتصرفوا أختكم ضاعت بعد موت أبوكم 

نظروا الأخوات لبعض ثم دخلوا الغرفة فقد فهموا غلط وضربوا هنادى ضرب مبرح  لن يلين قلب الأم على ابنتها وكأنها تستحق ذلك 

لأسف أكثر الأهل لا يقبلون اعتراف الفتاة بمشاعرها أتجاة شخص  ويكون هذا عقابها وفى جرا يم.     أحيانآ تحدث هل شخصية هنادى تستحق كدة 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

[بعد  العصر ]

وصلت أمل لبيت هنادى وقابلت أمها

امل/ حضرتك مامت هنادى

الأم بملامح جادة/ أيوة أنتى مين

أمل/ أمل صاحبتها من أولى جامعة

الأم/ أممم أسمع عندك أهلا 

توترت أمل وقالت تسمعنى عنى أي

الام/ هنادى بتحبك وتعتبرى صاحبتها الوحيدة وبس كل دة إللى أعرفة عنك أنتى بقا متجوزة ولا مخطوبة 

أمل بحزن على صاحبتها فهى دايما تشتكى ليها من معاملة أمها الجافة  وفرحت ان هنادى لم 
تبوح سرها لحد فقالت بشجاعة  أنا مطلقة  

نظرت ليها الأم بنصف عين ،،بنات أخر زمن مش عارفة تعيش ،،أزاى بنتى تصاحب واحدة مطلقة يبقا أنتى إللى لعبتى فى دماغها

أمل بعدم فهم/  حضرتك بتقولى أي

الام/ واحدة زيك مطلقة أكيد معقدة عايزة إللى فى سنها زيها 

أمل/ الحمد لله بنتك مش زيك أنا هنا لأختى وصاحبتى مش ليكى ثم سألت ست تجلس فى الصالة من المعازيم  عن هنادى وقالت أمها اخدتها للكوافير الصبح 

سكتت شوية أمل فهى متفقة مع هنادى بعد العصر تروح معها أزاى وطول اليوم مش بترد على الفون خرجت من البيت  وقررت تروح لكن قلبها يشير ان صاحبتها فى خطر   ترجلت لمحل تشترى كارت شحن فقال لها الراجل، ،هو أنتى تبع الفرح دة 

أمل/ العروسة صاحبتى

الراجل/ الأنسة هنادى 

أمل/ تعرفها

الراجل/ دة أنا أعرفها وهى لسة نونو بس لية يا بنتى أمها مجرجراها للعمارة إللى ساكن فيها أخوها وبعديها طلعوا  أخوتها يجروا ومش عارف نزلوا ولا لا فى حاجة عندهم 

أمل بتركيز/ مش عارفة يمكن صدفة الله أعلم 

الراجل/ يمكن يا بنتى ،،،خدى كارت الشحن أهو

أمل/ تسلم يا حج
ركبت تاكسى  وفى منتصف الطريق كلام الراجل فى دماغها اتصلت على الكوافير إللى حجزة عندة هنادى وهنا وقعت الصدمة على أذنها  أن مامت العروسة ألغت الحجز

حاولت تهدأ وترتب أفكارها ثم رجعت لبيت هنادى وترجلت لعمو البقال تانى وعارفت شقة أخو هنادى وصعدت لأعلى طبعا وحراسة جاسر فى الخفاء وراها 
تردت تطرق الباب فهى بسبب مرة سابقة  و دور الشهامة دة مع أم جاسر خسرت شرفها ونفسها ومازالت تعانى  الأن ماذا تخسر أتخسر روحها مش مهم المهم صاحبتها ،،سمت الله  وطرقت لم تجد رد وضعت أذنها على الباب سمعت أنين ضعيف تعرفت علية  لم تصرخ أمسكت مقبض باب الشقة تخبط علية وتدفعة ،،  وفى نفس الوقت الحارس اتصل على جاسر وأمرة يساعدها حتى يعرف مين بالداخل 
صعد الحارس على السلم كأنة ساكن فى العمارة وقال أى خدمة يا مدام 

أمل توترت/ هو حضرتك ساكن هنا

الحارس لكى يطمنها/ بقالى يومين ومعرفش حد هنا لو عايزة مساعدة مثلا أكسر الباب لو نسيتى المفتاح جوا مثلا

أمل/ صاحبتى جوا تعبانة تقدر تساعديني 

الحارس / بكل سرور،،ثم دفع الباب بكتفة وفى أقل من ٥ دقايق اتفتح جريت تبحث عن صديقتها حتى وجدتها حاولت تسندها  وخرجت بيها  حاول الحارس يسندها رفضت وقالت معلش كتر خيرك هى لو حاستك بيك تزعل منى مش بتحب حد يلمسها اعمل معروف وقفلى تاكسى 

الحارس/ عربيتى تحت أمركم

أمل/ لا شكرا

الحارس/ اعتبرينى ذى السواق ماهو غريب برضو ثم جرى على السلم يجهز العربية وأمر الحراسة ينزلوا من السيارة قبل نزول أمل ويأمنوا المكان فقد تعرف على هنادى فهى موظفة فى شركة جاسر 
________
【فى بيت حازم】
هنادى أنت بتقول أي هى فين مين إللى عمل فيها كدة  أنا جااااى سلام يا جاسر سلااااام 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
__________

【فى المستشفى 】
( فى قسم الاستقبال )

دة خاتم  وسلسلة ذهب خليهم تحت الحساب صدقنى مش معايا المبلغ إللى طلبتة وبطاقتي معاك أسيب أي تانى 

الموظف/ لازم تأمين خمس تلاف جنية  غير كدة عندك المستشفى الحكومى 

نظرت أمل لصحبتها التى تتألم ووجها ملطع بالدماء فقالت لة. ارجوك أختى تعبانة دخلها لحد مأتصرف فى الفلوس  أعمل معروف

الموظف/ أسف دى قواعد

وقبل أنصرافها حضر حازم الذى ترنح من منظر حبيبة القلب  فأسندة جاسر الذى حضر معة ومعهم الحراسة وكانت  هى تضع على شعرها حجاب بأهمال وخصلات شعرها نازلة على وشها وفستان خروج متبهدل ظن أن حد من أعداءة قرب لها  

رفعت أمل نظرها لهم فهذا أول لقاء بينهم منذو ١٠ شهور طلاق فهو يعرف أخبارها ولا شافها 

أمل تجاهلتة  ومرت ووقفت على صوتة واتنفضت عند ذكر أسمها بقوة لفت لية وقالت  أسمى ميجيش على لسانك  يا حرامى الشرف والعيال 

جاسر سكت فهى أضافت لة لقب جديد وهو حرامى العيال  

موظف الاستقبال  عارف جاسر وحازم  من التلفزيون حب يساعد أمل 【كخير يعنى】 قال لجاسر حوار قواعد المستشفى 

حازم  بدون نقاش حمل هنادى بعد زق أمل التى قالت يا أبن العبيطة يا حازم ،،،،، لحقها جاسر قبل سقوطها فى الأرض لف زراعة كدعامة لخصرها وإيدة الأخرى أمسكت إديها   ومن هذا الفعل الغير أرادى سقطت نظارتة الشمسية عند ذقنة هوب جة العيد لأمل نور غروب الشمس وقت المغرب الداخل من الزجاج تركز فى عيون جاسر ذات حلاوتها  ،،ضى،
لمعة، لهفة، تغير ،حضنة مميز وناعم بربشت كتير فمها أتفتح قليل مع رجفتها، ،أما هو عيونة تتجول على ملامحها رغم حجابها القصير تضع تلك الحمقاء روج نبيتى غامق محدد شيفاة وهذا لونة المفضل  للشيفاة ومكياج كامل  أقترب أقترب لها ، غمضت عيونها أمل بأستسلام وهو أستسلام متجاهيل المكان والظرف كل منها التانى يجذبة لة ، قربهم خطير لدرجة أرنبة أنفهم لمسوا بعض أنفاسهم أختلطت ثوانى مرت كأنة سنين كأنهم لقاء عاشقين يسرقون من الدهر ثوانى   وعند وصول جاسر لمقصدة وهى شيفاها خبط الحارس الخاص على كتفة 【【محدش يشتم】】😄😜 

انتبة جاسر لنفسة وشد أمل وقفها وفى ثانية غمض عينة ولابس النظارة لم يصور حد عيونة ولا الوضع بسبب الحراسة عملوا ستار ولفوا بجسمهم حوالين منهم أحترامآ  لسيدهم  ،،،سار جاسر للدور الذى فية حازم وهو يسب ويلعن نفسة لكن ما لفت نظرة هل  هو فى طريق الشفاء ف أمل حركت مشاعرة🤭 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

أمل صدرها يعلو و يهبط من شدة الأنفعال  كعورت إيدها بغضب كيف حدث ذلك هى قوية او ظنت ذلك أتدربت على هذا اللقاء كثير كيف سيطر عليها سحرها ماذا يظن بيها الأن كيف تستطيع أن تقابلة مرة أخرى  

⚘️لا تلومني أنا أنثى  مهما أحتمى بقوتى سأظل عبدآ لسيد قلبى أول دقة بأسمة فارس أحلامى إللى القدر جعلة كابوس مزعج  لى ياليتنى أستطيع شق صدرى وأخراج قلبى  وأنظفة من عشق جاسر عاشق الجسد والروح لفعلته أهواة بشدة أشتهي عيونة التى تكهربنى وتلجم لسانى ما أكرة فى نفسى ضعفى أمامك يا سيدى بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات ⚘️
______
بلاش رغى وخلصيها  ،،مدايق مش تتابع ،،أنا شايفة تمام كدة الأحداث محدش يكتب كومنت سلبى حظر على طول خلى النقد بذوق



تعليقات