رواية الاخ الاكبر الفصل الخامس والخمسون 55 بقلم حبيبه










ا 

ا
رواية الاخ الاكبر
الفصل الخامس والخمسون 55
بقلم حبيبه

فارس: بصراحه انا طالب ايد روح اختك 

محمد: نعععم

فارس: خير يااستاذ محمد هو انا قولت حاجه غلط 

محمد بغضب: هو مش انت اللي اعترضت لاختي في الجامعه قبل كده وانا اتخانقت معاك ولا انا بتخيل 

فارس بهدوء: ايوه انا 

محمد: وليك عين بعد ده تيجي تطلب ايد اختي 

عز: محمد اهدى مش كده 

محمد: اهدى ازاي ياعز 

عز: محمد مش كده احنا في مكان عام وبعدين اسمعه الاول

اسلام: محمد مش كده اسمعه الاول وبعدين احكم

محمد: تمام ياجماعه اتفضل 

فارس: يااستاذ محمد انا مااعترضتش لاختك انا بس كنت بحميها من ناس حاولت تزعجها وانا والله قصدي خير وبجد اخت حضرتك فوق راسي وهي بنت محترمه والجامعه كلها تشهد باحترامها وانا بجد اتشرف انها تكون زوجه ليا ارجوك ماترفضش انا والله العظيم بحبها بحبها اوي وماقدرش ابعد ماانكرش اني حاولت ابعد عنها بس والله ماقدرتش 

محمد بهدوء: انت لسه بتدرس 

فارس: اه خلاص اخر سنه ليا 

محمد: المفروض تبص لمستقبلك دلوقتي و تخلص وتشتغل وبعدين تفكر تتجوز لكن حط نفسك مكاني اوافق ازاي اسلم اختي لواحد لسه بيتعلم هأمنك ازاي عليها 

فارس: انت عندك حق في كل كلامك وانا مش هاكدب عليك انا حتى مش معايا اجيب  دبله علشان اخطبها مع ان معايا فلوس كتير هه وكتير اوي بس دي بتاع والدي وانا مش حابب ابداء حياتي بفلوس حد حتى لو لوالدي عاوز ابداءها بفلوسي انا تعبي انا وبس بس انا والله خايف انها تروح مني علشان كده ماقدرتش اصبر واستنى لو توافق على خطوبه بس حتى لو هاخد من فلوس والدي كاسلفه حتى وانا بشتغل دلوقتي بجانب الجامعه وان شاءلله هارجع الفلوس لوالدي تاني 

عز بأبتسامه: عجبتني وعجبني احترامك لنفسك ولكرامتك هههههه بتفكرني بنفسي

محمد: معاك تجيب دبله دهب صيني 

فارس بأستغراب: افندم

محمد بأبتسامه: بقولك معاك تجيب دبله دهب صيني قصدي بفلوس من تعبك انت 

فارس سريعآ: اه معايا 

محمد: طب حلو تشرفني في بيتي بكره ان شاءلله بعد الفطار انت واهلك 

فارس بسعادة: بجد بجد ي يي يعني مم موافق يعني اجي بجد انا سمعت كلامك صح ولا بتخيل 

اسلام: ياعيني الواد اتهبل جننت الواد يامحمد 

محمد: بس ياض لا يافارس كلامي صح 

فارس:انا اسف بس انا ممكن اجي لوحدي 

محمد: دا ليه ووالدك ووالدتك فين

فارس: موجودين ومش موجودين 

محمد: يعني ايه مش فاهم 

فارس بحزن: يعني مش بشوفهم أصلاً مسافرين دايمآ قاعد لوحدي مع مربيتي هه يبعتولي مسروفي الشهري بس غير كده ولا كأني ابنهم حتى

عز: هههههه طب وزعلان ليه عادي مش لوحدك انا ذيك واهو عايش ذي الفل وياسيدي ممكن تعتبرني اخوك الكبير ها موافق ولا هاتكسفني

فارس: لاء طبعاً دا شرف ليا 

محمد: فارس انت انسان طيب وتستاهل كل خير وان شاءلله مع الوقت هانعرف انت قد المسؤليه ولا لاء يلا مستنيك بكره ماشي 

فارس بسعادة: اكيد اكيد بجد الف شكر 

محمد بأبتسامه: ربنا يوفقك 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡

ايمان:خالتي

ابتسام: خير ياحبيبتي 

ايمان: كنت عاوزه فلوس علشان مصاريف الجامعه

ابتسام: حا ح حاضر ياحبيبتي اديني بس يومين وهاجبلك الفلوس

ايمان: ماشي ياخالتي بعد اذنك 

#ذهبت ايمان من امامها و اتاها اتصا

ايمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

ندى: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مش هاتيجي يابت روان هنا وكلنا متجمعين القعده نقصاكي يلا تعالي

ايمان: ماشي حاضر هاعرف خالتي وجايه على طول 

ندى: ماشي بس ماتطوليش

ايمان: مااااشي يلا سلام 

#ذهبت ايمان سريعآ لتستأذن من خالتها ولكن استمعت لما احزنها.... 

ابتسام بحزن: وبعدين هاعمل ايه الفلوس قصرت اوي المعاش مابقاش مكفي مصاريف البيت ولا جامعة ايمان هاعمل ايه دلوقتي وانا ماعرفش حد استلف منه يسرها يارب 

#ذهبت ايمان سريعآ لتختبئ  لرؤية خالتها تخرج من الغرفه... 

ايمان بهدوء حزين: خالتي

انتبهت ابتسام لها: نعم ياقلبي 

ايمان: ممكن اروح عند خالتي ناديه شويه 

ابتسام بحنان: ماشي ياحبيبتي بس ماتطوليش 

ايمان: حاضر ياخالتي السلام عليكم 

ابتسام: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ذهب شاب الى الامام ذات يوم 🌹🌸
قال ياامام: جربت كل المعاصي والذنوب واريد ان اتوب😔فما استطيع فاعظني ياامام💚🙂

قال الامام: يابني اذا اردت ان تعصي الله فاعصه ولكن اذا فعلت خمسة امور🖐💚

#الاول: اذا اردت ان تعصي الله فاعصه ولكن لا تعصه فوق ارضه☝🤎🤍

قال الشاب: رحمك الله ياامام واين اعصيه 🤷‍♂️وهل الارض كلها الا ارضه وملكه🤲🌹💚

قال الامام: اما تستحي فوق ارضه ثم تعصيه 😐 🤍

قال الشاب: هات الثانيه ياامام ✌

قال الامام: اذا اردت ان تعصي الله فاعصه ولكن 🤚
لا تأكل من رزقه🙂

قال الشاب: رحمك الله ياامام وهل الارزاق كلها الا رزقه وبيده 🙂💚☝

قال الامام: اما تستحي تأكل من رزقه ثم تعصيه🙂

قال الشاب: هات الثالثه ياامام👌😔

قال الامام: اذا اردت ان تعصي الله فاعصه ولكن لا تعصه في مكان يراك فيه😐🤍

قال الشاب: رحمك الله ياامام واين اعصيه وهو يعلم وبيب النمله السوداء في الليلة الظلماء على الصخرة الصماء وين اروح🥹🥲

قال الامام: اما تستحي ان تعصيه وهو ينظر اليك🙂

قال الشاب: هات الرابعه  ياامام✌✌😔

قال الامام: اذا اردت ان تعصي الله فاعصه ولكن اذا جاءك ملك الموت ليقبض روحك فقل له ياخرك لتتوب من المعاصي🤲🤍💚

قال الشاب: رحمك الله ياامام ومن يستطيع 
هات الخامسه ياامام🖐😔

قال الامام: اذا اردت ان تعصي الله فاعصه ولكن اذا جاءك زبانية النار ليجروك في جهنم فاافلت من بين ايديهم واذهب الى الجنه🙂💚

#فبكي الشاب وصرخ: كفى ياامام والله لقد تبت توبة نصوحه🥲🥲🤲💚💚🤍

♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡

ذهبت ايمان لبيت ندى القت تحية الاسلام عليهم واجتمعت البنات معآ.... 

روان بمرح: وحشتيني يابت ياايمان عامله ايه وطمنيني  النقاب القمر فيكي ده عامل ايه معاكي 

ايمان بأبتسامه هادئة: الحمدلله خلاص اتعودت عليه وحبيته 

روان: طب الحمدلله ربنا يثبتك ياحبيبتي 

مريم: احم يابنات كنت عاوزه اخد رائيكم في حاجه 

روح: استر يارب خير يابنتي ناويه على ايه ياترى 

روان: بس يابت ماترخميش عليها قولي ياروحي 

مريم: كنت عايزه البس الحجاب 

روح بغباء: طب ماانتي لبستيه يابنتي 

ندا: عمه غباء مش وقته ذكائك ده هي لبسته علشان رمضان ياذكيه بس

روح: اهااااااااااااا فهمت مغسي يااوختشي 

روان بسعاده: هاتبقي قمر ياقلبي 

مريم: يعني هايبقى لايق عليا 

روان بحب وابتسامه: هايبقى لايق ياحبيبتي صدقيني

مريم بسعاده: خلاص انا هالبسه وان شاء الله هاثبت عليه 

روان: يارب ياقلبي يارب 

روح: بقولكم ايه ماتيجوا نلعب ايه حاجه ونتسلى 

ندى: انا موافقه البت ايمان هبله وبتحب اللعب صح يابت...... ايمان ايمان 

ايمان: ها نعم 

ندى: مالك يابت سرحانه في ايه 

ايمان بحزن: مخنوقه اوى 

روان: مخنوقه من ايه كده يابنتي خير 

ايمان: حاسه ان حملي تقل اوي على خالتي ابتسام مصاريف الجامعه ومصاريفي وهي مش بتشتكي بس انا حاسه بيها حاسه اني ضعيفه اوي اوي مش عارفه اعمل اي حاجه علشان اساعدها 

روان: ممكن تشتغلي ياايمان الشغل مش عيب ياقلبي 

ايمان: عارفه وعاوزه والله اشتغل بس المشكله الجامعه ومافيش اي شغل هايوافق اروح بعد الجامعه 

ندى: لاء في 

ايمان بأستغراب: في ايه مش فاهمه 

ندى: في شغل ياختي يوافق تروحي بعد الجامعه 

روان: بجد فين ده 

ندى: الشغل اللي كنا فيه ياروان مش فاكره

روان بتذكر: ااااه اه افتكرت بس هو مش حصل معاكم مشكله فيه وسيبتوه قبل كده 

ندى: لاء كانت معايا انا بس واتكشفت الحقيقه وبصراحه المدير اعتذر مننا وانتي ياروان علمتينا اننا نسامح صح

روان باابتسامه: صح ياقلبي طيب يعني ايمان ماكنش ليها علاقه 

ندى: لاء هي بس مشيت علشاني ورفضت تكمل في الشركه ومستر توربيتي كلمنا كتير علشان نرجع ايمان رفضته كتير وانا اسلام مش موافق وبس ادي كل الموضوع... 

روان: امممممممممممم

روح: بتفكري في ايه يااوختشي

روان: بفكر ان ايمان ترجع للشركه دي مادام موافقه انها تروح بعد جامعتها واهو تساعد خالتها برضوا 

ندى: حلوتك يارورو 

ايمان: مش هاينفع ارجع تاني الشركه يابنات

مريم: ليه يابنتي دي فرصه حلوه ليكي وكمان تساعدي مع خالتك 

ايمان: بس.... 

روح: مابسش طب تعالوا ناخد الاراء اللي موافق ايمان ترجع الشركه يرفع ايده 

#رفع الجميع يدهم 
عماد من خلفهم: وانا وانا وانا 

روح: انت ايه ياض

عماد: عاوز العب معاكم 

روح: مابنلعبش يااذكى اخواتك 

عماد: اومال رافعين ايدكم ليه ابت

روح: بنصوت مين موافق ايمان تشتغل 

عماد: اهااااااااااااا اشطا وانا كمان موافق 

روح: هههههه وادي عضو جديد موافق 

ايمان: يابنات افهموني المدير كلمني كذا مره بس انا رفضت وكسفته كتير ماعتقدش يوافق دلوقتي وبعدين زمانه عين حد مكاني من زمان

مريم: طيب ماتجربي تكلميه دلوقتي ممكن يكون لسه ماجبش حد مكانك 

ايمان: بس..... 

مريم: جربي ياايمان مجرد تجربه وان صابت يبقى خير ان شاءلله وان خابت مش مهم يبقى ربنا سبحانه الله مقدرلك الاحسن.... 

ايمان: حاضر هاكلمه 

روح بفضول: وافتحي الاسبيكر علشان نسمع الله يخليكي 

روان: روح عيب 

ايمان: لا عيب ولا حاجه انا كده كده هافتحه وربنا يستر بقى

#امسكت ايمان هاتفها وهاتفة رقمه وانتظرت الرد لم ثانيه واتاها الرد 

التوربيني: الو السلام عليكم 

ايمان بحرج: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا ايمان يامستر توربيني فاكرني

التوربيني: طبعاً ياايمان فاكرك مش ناسيكي خير

ايمان: احم بص بصراحه ك كن كنت بس بسألك ل ل لو... 

التوربيني: اه ياايمان تقدري ترجعي الشغل لو حابه 

ايمان بااستغراب: وانت عرفت ازاي اني هاكلمك بخصوص كده بتراقبني ولا ايه 

التوربيني: هههههه هههههه يابنتي مش محتاجه اني اراقبك ولا حاجه أصلاً باين من كلامك ومن تكسير الحروف اللي بتقوليه وواضح اوي ان كرامتك ناقحه عليكي اوي في الكلام فاعرفت ان قصدك علي كده وغير كده انتي أصلاً عمرك ماهاتكلميني تطمني علي صحتي مثلآ اكيد هاتكلميني علشان الشغل اللي حاولة ارجعك ليه مش عايزه ذكاء يعني 

ايمان بدون وعي: ينيلك

التوربيني: افندم

#ضربت ندى ذراع ايمان بسرعه 

ايمان: ها قصدي عندك حق كنت بسأل بس هو لسه مكاني فاضي ينفع ارجع 

التوربيني: اه ياايمان فاضي ينفع ترجعي من بكره 

ايمان بسعاده: ماشي شكرا الف شكر هو ينفع اسأل عن حاجه معلش 

التوربيني: اه ينفع خير 

ايمان: ينفع اخد سلفه بكره انا اسفه لطلبي بس بصراحه محتجاها اوي 

التوربيني بنفس هدوءه: اه ينفع بكره ان شاءلله اول ماتخلصي جامعتك اشوفك في الشركه وانا هاخلصلك كل حاجه وتاخدي السلفه اللي تحبيها حاجه تاني

ايمان: لا لا كده حلو اوي شكراً بجد شكراً 

التوربيني: على ايه العفو كل سنه وانتي طيبه 

ايمان: وانت طيب وبخير وسعادة 

التوربيني: يلا سلام 

ايمان: سلام

ندى بسعاده لصديقتها: مبروك ياروحي الف مبروك الحمدلله 

ايمان: فرحانه اوي ياندى اخيرآ هاخف الحمل على خالتي شويه الحمدلله يارب الحمدلله 

مريم: انتي تستاهلي كل خير ياايمان ربنا معاكي

روان: الحمدلله يلا بقى ياستي اضحكي بقى وفكي التكشيره شويه

عماد: ايوه صح اضحك ياعبدوا الا صحيح فين الرجاله مش باينين وفين الجلاش والكنافه مش شامم ليهم ريحه حتى

روح: في المطبخ يافجعوا 

عماد: اشطا فتكم بالعافيه

روان: هههههه الله يعافيك ياحبيبي 

#ثواني واتى اليهم صوت محمد واسلام وعز فذهبوا اليهم 

روان: ايه اخركم كده 

محمد: خير ياحبيبتي ماتقلقيش ماما

ناديه: ايه ياحبيبي 

محمد: في عريس متقدم لروح 

ناديه: بس انت عارف انها لسه بتدرس 

محمد: ماهو كمان بيدرس ياامي وهايصبر عليها بس هو محترم وكويس وعمومآ بعد اذنك طبعاً انا عزمته بكره يجي وكلميه براحتك ولو عجبك تمام لاء نرفضه 

ناديه: اهم حاجه اختك يابني 

محمد: طبعاً ياامي روح وافقت خير رفضت خلاص كل شيء قسمه ونصيب.. ولا ايه رايك ياروح

#كانت روح تنظر لهم بصدمه فمن هذا الذي طلب يدها ايعقل ان يكون هو لا فااخي يعرفه ولكن لم يذكر اسمه حتى لماذا لم يذكر اسمه أءساله انا ام التزم الصمت ياالله سأتركه الى الله وان كان خيراً لي سياشاء الله بذلك 

محمد: روح ياروح. بت ياروح

#وكزتها ايمان في كتفها بقوه لتنتبه

روح بألم: ااااه يابنت الل..... 

محمد: بت ياروح 

روح: نعم نعم يامحمد 

محمد: مالك ياحبيبتي فيكي حاجه 

روح: لا لا انا كويسه ذي الفل اهوو مافيش حاجه 

محمد: طب ايه رايك 

روح: رائي في ايه 

محمد: في العريس اللي جاي

روح: بس انا لسه بدرس يامحمد وصغيره لسه 

محمد: كملي دراستك براحتك ياقلبي خلاص هايجي بكره وهارفضه بس انتي ماعرفتيش هو مين لسه 

روح بسرعه: يبقى مين

محمد: اسمه فارس

#اخذت طبول قلبها تطرق فور سماع اسمه 

روح: ممم م مم مين

محمد بأبتسامه جانبيه لرؤية اخته الصغيره مرتبكه: فارس 

روح:......... 

محمد: طب خلاص هاكلمه واقوله مش موافقه ومافيش داعي يجي بكره

روح: لاء لاء لاء 

#نظر الجميع اليها نظرت لهم بخوف وصدمه من تسرعها 

روح: انا رايحه انا

ناديه: الظاهر مش موافقه يابني

محمد: يجي بكره وربنا يسهل ياامي 

ناديه: خير ان شاءلله 

محمد:ان شاءلله 

#ذهبت البنات لغرفة روح

ايمان: هههههه اهو  اهو اهو اهو الواد اهو جه اهو  اهو اهو اهو اهو وجه اتقدم اهو مبروك يابت ياروح

روان: هههههه فكرتك هاديه طلعتي هبله ذي روح

ايمان: بكثف يارورو 

روان: هههههه لا والله 

ندى: مالك يابت ياروح مبلمه كده ليه

روح: هو انا سمعت صح محمد قال فارس صح 

ايمان: لاء يابت سمعتي غلط فارس ايه دا قال فهد بس انتي سمعتي غلط 

روح بحزن: ايه ده بجد يعني انا سمعت غلط

مريم: لاء يابنتي سمعتي صح هو قال فارس ايمان بتهزر بس

روان: بس ثواني الظاهر كده انتم تعرفوه وانا والمسكينه مريم الوحيدين اللي مانعرفوش  حتى محمد باين كده يعرفه حد يحكيلنا يابنات

روح: انا هاقولك 

#حكت لها روح كل ماحدث معها منذ ان راءت فارس وعن عراق محمد معه... 

روان:امممممممممممم كل ده حصل بس باين كده من كلامك انه بيحبك بجد والا ماكنش اتغير وقرب من ربنا سبحانه وتعالى 

#جاور من يخاف الله🌸🪷🪻 وحاور من يحترمك وشاور من يحبك وصاحب من يفهمك وابتعد عن الجاهل واياك وصحبة💚🤍 اللئيم فأن الفضل معه عقيم واتخذ من الطيبين خلان يوجازوك الاحسان بالاحسان واجبروا الخواطر وراعوا المشاعر 💚🤍

روح: بجد ياروان تفتكري بيحبني

مريم: طبعاً بيحبك وبعدين ياذكيه لو مش بيحبك هايتقدملك ليه وهو ثبت انه راجل نيته خير ودخل البيت من بابه مالفش ولا حور عليكي 

روان: وبعدين لو نيته من ناحيتك كانت تسليه ولا حاجه غلط ماكنش طلب منك انه مايتكلمش معاكي تاني حتى لو في اطار صداقه... 

ندى: صح صدقينا ياروح هو بيحبك ورايدك في الحلال 

روان: خلاص يابنات سيبوها ترتاح ويلا بينا احنا 

#مر اليوم على خير وهل الصباح معلنآ عن بداية يوم جديد... 

استيقظت مريم وادت فرضها وارتدت خمار وعزمت على الالتزام به 
استيقظ محمد وراء تلك الملاك تقف امام المرءاه تحاول ظبط الحجاب ظل ينظر اليها وهو يردد سبحان الخالق انتبهت اليه مريم فانظرت اليه بهدوء تام

مريم: انا رايحه شغلي 

خرج محمد من توهان النظر اليها: احم تمام خلي بالك من نفسك كويس 

مريم: تمام حاضر 

محمد: مريم

مريم: نعم 

محمد: ليه بنتعامل مع بعض كده ليه الجفاف ده بينا علي الاقل نتعامل كأصدقاء حتى 

مريم:......... 

محمد: مريم ارجوكي وافقي مش بحب اشوفك ضاربه البوز ده في وشي دايما اتعودت عليكي بتضحكي علي طول انتي بتضحكي للكل الا انا فكيها معايا بلاش تكشري ليا كده

مريم:......... 

محمد: مريم قولي حاجه هاتفكي بوزك ده في وشي ولا ايه انطقي بقى يابت

ابتسمت مريم بهدوء: خلاص ماشي موافقه

محمد: يعني خلاص ياجعفر فكيتها في وشي 

مريم: استغفرالله العظيم واتوب اليه هارد عليك بعد الفطار اللهم إني صايمه سلااااام

محمد: هههههه سلام 
♡♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♡
استيقظت ايمان بنشاط وسعاده ذهبت للجامعه وانتهت محاضرتها وذهبت سريعآ للشركه 

#كان التوربيني يضع كل انتباهه في الاوراق بيده اخرجه من انتباهه صوت طرق الباب مما ازعجه 

التوربيني بغضب: ادخل 

دخلت ايمان تبتسم من خلف نقابها: السلام عليكم 

تحول غضب التوربيني فور روئيتها واتسعت ابتسامته: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 


   لقراءة الفصل السادس والخمسون من هنا 
تعليقات