اسكريبت قدري المر بقلم مى رأفت


اسكريبت قدري المر

بقلم مى رأفت 

جاءت سلسبيل من الخارج قائله : اي دا اللي جاب البني ادم دا مش كفايه اللي عمله بجد معندكش دم يا رامي والله احنا مش أطلقنا وخلصنا في اي تاني لكن الحق عليا علشان قبلت بوضع غلط من الاول اني قبلت اقعد معاك بعد ما اتجوزت عليا انت مفكرتش في ولادك دول ممكن يبقى وضعهم اي بجد انت بني ادم اناني 

رد رامي قائلا : ساعه شيطاااان وراحت لحالها ياسلسبيل ارجوكي سامحيني اول مرة اكون غلطان في حقك كدة ونا عارف اني اهانتك كانت صعبه في كل مرة بس والله حقك عليا الف مرة 

سلسبيل لرامي قائله : الكلام بينا خلص وياريت تبعد عني بقاا علشان مودكش في ستين داهيه كفايه ولادنا اللي هيشيلوا ذنب اللي عملناه في نفسنا

والده سلسبيل ردت قائله : رامي خلاص نصيبكم اتقطع لحد كدة كان نفسي اقولها كلام في جنابها لكن للاسف المرة دي مش هقدر اقول كدة لان الغلط من عندك انت اخلاقك مع بنتي ومد ايدك عليها مرفوض وكويس أنها عقلت ورجعت على بيت ابوها

رد رامي قائلا : أنا مش هقدر استغنى عنك يا سلسبيل حرام عليكي الولاد تحرميهم من ابوهم انتي متعرفيش ربنا كدة حرام عليكي تحرميني من الولاد وتخليني اشوفهم بالمحكمه وعلى يد محضر لي كدة

والدة سلسبيل :  اخررررس أنا اللي قيلالها تعمل كدة وبعدين بنتي مش ظالمه انت اللي ظلمت يا رامي وكمان كنت عاوز تخلي بنتي بالغصب معاك

ردت سلسبيل بعصبيه قائله : ولادك هتفضل تشوفهم بالمحكمه وملكش عندى غير كدة وتطلقني فاااهم وتديني حقي بالكامل فاهم

رامي قائلا بعصبية : انتي هتندمي ندم شديد اووي على اللي بتعمليه دا ياسلسبيل وهاخد الولاد منك قريب اووي وهتشوفي 

سلسبيل لوالدتها : أنا خايفه ياماما ياخد الولاد مني بجد أنا من غير الولاد مش هعرف اعيش والله

والدة سلسبيل : متخافيش ياحبيبتي متخافيش ياماما مش هيقدر ياخدهم ولاهيقدر يعمل محضر دا عنده سابقه هيخاف يقرب من القسم بكره هنروح ونعمل محضر أنه اتعرضلك وكان عاوز ياخد الولاد 

ذهبت سلسبيل إلى قسم الشرطه وبلغت عن رامي بخطف اولادها

سلسبيل قائله للضابط : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ياحضرت الضابط كنت عاوزة اعمل محضر في طليقي اتهجم عليا في البيت وكان عاوز ياخد الاولاد

الضابط : متقلقيش حضرتك هنجيب الاولاد وهنمضيه على تعهد ان ميتعرضش لحد فيكم تاني عاوز حضرتك تطمني

رامي قائلا لسلسبيل : بتبلغي عن ابو عيالك ياسلسبيل وديني ماهتشوفي عيالك تاني ابدا

سلسبيل ردت قائله : حرام عليك يا رامي بقااا كفايه بقااا انت عاوز توصلنا لفين تاني تقدر تقولي العيال عيالنا ذنبهم اي ذنبهم اننا اخدنا بعض مجبرين انت علشان تاخد ورثك من ابوك وانا علشان اعرف اعمل الكارير اللي بحلم بيه في شغلي كل دا مش فارق معاك اننا كنا مجبرين على بعض وبتبص على حرماني وحرمانك من الولاد فوق بقاا أنا مش راجعه معاك البيت وولادي تجبهملي فاااهم 

والدة سلسبيل ردت قائله : ولادك هما ولادوا يابنتي  روحي معاه في الاول وفي الاخر سبيهم هو هيخاف عليهم وانتي هتشوفيهم وقت مانتي عاوزة لو عملهم حاجه هناخدهم بالقانون متخافيش ياحبيبتي 

سلسبيل ردت قائله : يا ماما هيحرمني منهم ونا عارفه أنا مش عارفه مش راضي يسبني في حالي لي 

رامي  رد قائلا : جربي ياسلسبيل ترجعيلي وعيشي معايا صدقيني هتشوفي واحد تاني غير اللي شايفه قدامك دلوقتي

بعد فترة جاء رامي لتجهيز حفله عيد ميلاد سلسبيل وفي نفس اليوم اتصل بها قائلا 

رامي : صباح الخير وحشتيني ياحبيبتي انا عارف اني اذيتك كتير لكن اديني فرصه اثبتلك اني اتغيرت تعالي في الكافيه اللي كنا بنقعد فيه  وقت خطوبتنا مستنيكي وكمان عملك مفاجاه حلوة اووي 

سلسبيل ردت قائله : اي دا اي دا ايه الجمال دا كلو يا رامي مين عمل الحاجات الحلوة دي كلها

رامي : أنا اللي عملت دا كله قولت مينفعش عيد ميلادك المرة دي تقضيه لوحدك انتي والولاد يارب بقا زوقي يعجبك شوفي الخاتم دا 

سلسبيل ردت قائله : حلو اوووي زوقك جميل يا رامي انت فيك اي لالا العيد ميلاد دا وراه حاجه

رامي رد قائلا  : انتي دايما ظنه فيا الوحش لي بس  ياسوسو هو حبيبك بيحاول يتغير علشانك دا مش كفايه ولا اي

سلسبيل : ربنا يهديك ليا يا نور عيني ويبعد عنك ولاد الحرام اللي معصينك عليا أنا والولاد

رامي : قررت ابعد عن تجارة السلاح والمخدرات لو دا يريحك ويرجعك ليا مستعد اعمله المهم توافقي ترجعيلي

سلسبيل ردت قائله : ربنا يعمل اللي فيه الخير يارب

عادت سلسبيل إلى بيتها وهي في قمه السعادة من تغير رامي المفاجأ معها

والدة سلسبيل جاءت ونظرت إلى حال سلسبيل وقالت : اي مبدل حالك كدة يابت انتي مش كنتي متعصبه ومش طيقانا طول النهار اي حصل خلاكي مبسوطه اه صح دا النهاردة عيد ميلادك كل سنه وانتي طيبه

سلسبيل ردت قائله : ايوا هوا فعلا عيد ميلادي النهاردة ونا مبسوطه علشان احتفلت بيه مع جوزي حبيبي رامي اتغير اووي ياماما بيعمل كل حاجه تبسطني علشان اوافق ارجعله بس 

والدة سلسبيل ردت بتنهيدة وقالت : ربنا يسعدك يابنتي ويخليلك عيالك وميخيبش ظني فيه لاني حاسه بصراحه انو ناويلك على نيه سودة معرفش لي 

سلسبيل ردت قائله : أنا عمري ما هرجعله حتى لو اتغير ياماما متخافيش لأن ممكن يكون بيعمل كل دا علشان يحرمني من الولاد بقيه عمري

والدة سلسبيل ردت قائله : أنا هكلمه متقلقيش بس انتي عاوزة تكملي معاه ولالا بصراحه متكسفيش مني 

سلسبيل  ردت قائله لوالدتها : والله مش عارفه ياامي أنا من ساعه ما ابويا مات ونا حاسه اني لوحدي اووي حتى كان في وجود رامي بحس بكدة بس بعد الجواز

والدة سلسبيل ردت قائله لها : حرام عليكي تعبتيني عاوزه ولالا الاجابة ب أيوة أو لا وبس

سلسبيل نظرت لوالدتها وقالت : متزعليش مني ياامي انا عاوزة ابقى معاه علشان اضمن عيالي والله يعني مش حب ولا حاجه زي ما انتي فاهمه

والدة سلسبيل : انتي عامله خاطر لعيالك ومش عامله خاطر لنفسك يابنتي يهون عليكي نفسك ازااي كدة يعني عيالك تقدري تحميهم بالقانون وبعدين اخوكي موجود ياحبيبتي

سلسبيل ردت قائله لامها : اخويا مازن فيه كتير حرام عليكي ياامي أنا مش هبقى عبئ عليكم حرام عليكي مش ابقى أنا ومراته عليه وشغله كمان فيه مشاكل لا عارفه لو بلغتيه مش هكلمك خالص تمام

والدة سلسبيل ردت قائله : خلاص اولعي هو انتي الله يساعدك ضغطه يعلى ياشيخه اوعي 

جاء اليوم المشؤوم سلسبيل اتت بفستان الفرح وقالت لرامي : أوعى تفتكر اني هسامحك على اللي عملته قبل كدة دي مجرد فرصه وبس هديهالك يعني حاول متضيعهاش 

 رد رامي قائلا بابتسامة: متخافيش ياحبيبتي المرة دي مش هخيب ظنك بيا يلا علشان نكتب الكتاب 

المأذون : اللهم بارك لهما وبارك عليهما واجمع بينهما في خير 

الجميع : اللهم بارك لهما وبارك عليهما واجمع بينهما في خير عدة مرات

المأذون قائل لرامي : استاذ هل تقبل أستاذة سلسبيل زوجه لك مرة أخرى على سنه الله ورسوله 

رامي رد قائلا : نعم اقبلها كزوجة لي

المأذون : هل تقبلين يامدام سلسبيل استاذ رامي زوج لكي مرة أخرى 

سلسبيل ردت قائله بتردد : نعم اقبله كزوج لي 

سلسبيل في خوف وحيرة قائله في نفسها : يارب ياترى اللي عملته دا صح ولا اتسرعت في القرار دا 

 مازن اخو سلسبيل جاء إلى البيت بسرعه قائلا : سلسبيل فين ياامي وحشاني اووي عاوزة اشوفها مستنى انزل من برة مخصوص علشانها 

والدة سلسبيل ردت قائله : والله يابني أنا مبقاش عجبني حالها خالص سلسبيل اتجوزت بني ادم مفتري كل يوم خناقه ومشكله وبيمد ايدو على اختك وقبل كدة هددها باانه هياخد الولاد وهيا راحت عملتله محضر وفي الاخر رجعتله

مازن : اولا هو غلط يمد ايدو عليها ونا هحاسبه على دا بطريقتي الخاصة ملكيش دعوة بالموضوع دا هتصرف أنا

والدة سلسبيل ردت قائله : هتعمل اي يابني فهمني بس انا مش عاوزة اختك تخسر ولادها

مازن : القانون في أيدها لأنها حاضنه للاولاد يا امي يعنى حقها الولاد مش من حقه ياخدهم 

مازن طرق الباب على بيت رامي قائلا : يااستااااااذ رامي افتح الباب يا بيييه يا محترم استأمنتك على اختي وانت تغدر بيها مش عايزها قولي إنما تجوز عليها دا مش مسموح بييه ابدا وكمان بتهددها بالولاد يا بجاحتك يا أخي اي الهبل دا بجد انت اتجننت رسمي

رامي رد قائلا : أنا عملت كل دا علشان عاوزها إنما حكاية جوازي دي بقاا كانت لما حصل بينا مشاكل وهيا اتهمتني بالخيانه والغدر أنا كنت في الوقت دا متجوز هيا محاولتش تفهم وقتها كل حاجه وظلمتني مش اكتر وياريت تفهمني يامازن أنا مش عاوز غيرها هيا والولاد والله

مازن رد قائلا : عاوزها متمدش ايدك عليها علشان دا لو حصل هطلقها منك في ساعتها انت فاهم

رد رامي قائلا : فااااهم يامازن أطمن أنا اتغيرت خالص ووعد مني قدامها أهو أنا مش همد ايدي عليها خالص لو فيه اي شي حاصل أول حد هقوله انت تمام كدة

مازن رد قائلا : ياريت علشان معملش حاجه احس اني ظلمتها بيها سلسبيل اغلى ما في حياتي فياريت تحافظ على الامانه اللي ادتهالك

رامي رد قائلا : متقلقش عليها سلسبيل في عينيا والله يامازن

مازن رد قائلا والله اتمنى كدة جدا ربنا يسعدك ياحبيبتي

تمت قصتنا قدري المر 🥰

مي رافت
تعليقات