قصة أخي العنيد البارت الثالث 3بقلم اسيل زرارقة

قصة أخي العنيد

البارت الثالث 3

بقلم اسيل زرارقة


**نيفين:** هكلم "أمير" علشان نروح نقدم طلبك في أقرب وقت...


ملامح السعادة كانت باينة على وش "رنا"، وأخيرًا هتبقى مع اللي بتحبه من زمان... لكن هيهات...


**رنا (بسعادة):** بجد؟


**نيفين (بمكر):** أكيد...


**رنا:** شكراً جزيلاً يا خالة "نيفين"...


**نيفين:** إنتِ الوحيدة اللي تناسب عيلتنا النبيلة...


"نيفين" كانت بتخطط لشيء ما... فـ"رنا" رغم إنها بتحب "أمير" لكن هي بنت بريئة... وبتصدق كل حاجة تتقال، ومش زي البنت اللي "أمير" يحبها. "نيفين" كانت عايزة تتخلص منها بأي طريقة...


وفي الوقت ده:


**تسنيم:** خلاص... أشوفك بعدين يا "مريم"...


**مريم:** وداعًا...


وبعد شوية:


**أدهم (بمكر):** مرحبًا "تسنيم"...


ملامح الانزعاج كانت واضحة على وش "تسنيم"... فـقالت بضيق:


**تسنيم:** عايز إيه يا "أدهم"؟


**أدهم:** أنا بحبك وعايز أتجوزك... ليه تعاندي؟


**تسنيم (بصرامة):** عشان أنا مش عايزاك... ومن فضلك ما تعترضش طريقي تاني... إحنا في الشارع ومش عايزة حد يشوفنا ويخدها غلط... أنت زي أخي "مالك" بس... ولا أكتر من كده...


**أدهم:** حاضر...


بعد ما راحت "تسنيم":


**أدهم (بشر):** استني يا "تسنيم"... وهتشوفي... مش هيفضل اسمي "أدهم" لو ما خليتكش ذليلة إنتِ وأخوك...


فجأة طلع حد من العدم:


**تامر (وهو سمع كل حديث "أدهم"):** كنت بتكلم مع نفسك عن إيه يا "أدهم"؟؟


**أدهم (بارتباك):** ت... تامر... أفزعتني يا راجل...


**تامر (بشك):** بتخطط لساية تاني يا ابن عمي...


**أدهم:** مفيش... مفيش...


**تامر (بعدم تصديق):** ياريت يكون كده...


وفي الوقت ده:


**تسنيم (بخوف):** يا ريت... مش عارفة أعمل إيه؟ هل أخبر أخي... لا لا... هيعمل جريمة ويصبح قاتل...


وفي الوقت ده:


**نيفين:** أهلاً بعودتك يا "أمير"...


**أمير:** أهلاً يا ماما... خير، إيه السعادة اللي باينة على وشك؟ حصل حاجة؟


**نيفين:** كله خير... خير...


**أمير (بضيق):** في إيه؟


**نيفين:** اتفقت مع عمك "فارس" إننا نروح نقدم طلب يد ابنته "رنا"... الأسبوع الجاي...


ملامح وش "أمير" تحولت لانزعاج...


**أمير:** هتطلبها لمين يا ماما؟


**نيفين:** لك طبعًا... عندي ابن عازب غيرك؟


**أمير:** يا ماما... "رنا" زي أختي... ليه مش فاهمة ده؟


**نيفين (بغضب):** إيه ده يا "أمير"... لسه متعلق بـ"سيرين" دي؟!


**أمير (بغضب):** ماما... اتكلمي بشكل لائق عن "سيرين"...


**تامر:** صديق أمير من الطفولة... عنده 30 سنة... جسمه رياضي ولحيته خفيفة... يدير شركات "المنشاوي" للحديد والصلب...


**رنا:** ابنة عم "يوسف" و"أمير"... عندها 26 سنة... بنت جميلة جدًا وطيبة بتحب أمير من الطفولة... بتشتغل رسامة وكاتبة روايات...


**أدهم:** ابن عم "تامر"... شاب صايع وزير نساء... عنده 26 سنة... بيحب "تسنيم"...


**أمير (بغضب):** ماما... اتكلمي بشكل لائق عن "سيرين"...


**نيفين (بنفس الغضب):** إيه ده؟ عملت كده؟ ترفع صوتك على أمك عشان قمامة زيها؟؟


هنا حس "أمير" بعصبية شديدة...


**أمير:** مش هرد عليك لأنك ماما بس...


وفي الوقت ده:


**تسنيم (بقلق):** يا ريت... أنا خلاص هفجر من القلق يا مريم...


**مريم:** في إيه يا "تسنيم"؟ قوليلي...


**تسنيم:** "أدهم" لسه ورايا وبخاف أخبر أخي ويعمل حاجة...


**مريم (بجدية):** دي مشكلة كبيرة... طيب ماتقلقيش هفكر في حل وأقولك...


**تسنيم:** شكرًا جزيلاً يا "مريم"...


**مريم (بابتسامة):** مافيش شكر بين الأصحاب...


وفي الوقت ده:


**أدهم:** ودي القصة...


**تامر:** يعني أنت معجب بالبنت دي وهي لسه رافضاك؟؟


**أدهم:** أيوه... بخاف أفقد السيطرة وأعمل حاجة غلط...


**تامر (بجدية وتحذير):** احذر يا "أدهم"... احذر... لو البنت رفضت ماتجبرهاش...


**أدهم:** لكن...


**تامر:** كم سنة عندها؟


**أدهم:** 15 أو 16...


**تامر (بعدم تصديق):** عايز تكون طفلة زوجتك؟! مش مصدقك...


**تامر:** لم أكن أتوقع منك هذا يا "أدهم"...


**أدهم:** لكني أحببتها... والله أحببتها...


**تامر:** وبتتوقع أهلها هيرضوا؟


**أدهم:** أهلها متوفيين ولها شقيق واحد بس...


**تامر (ببعض الغضب):** ولما شفت إن مافيش أبوها أو أمها قلت تلاعب عليها إذن...


**أدهم (بلهفة):** لأ... لأ... الموضوع مش كده... كمان شقيقها هو رجل الأعمال المشهور "مالك الشناوي"...


**تامر:** إيه اللي ناقصك يا ابن عمي لدرجة إنك لقيت البنت الصغيرة دي... لحظة... قلتي "مالك الشناوي"...


**أدهم:** أيوه...


**تامر:** البنت اللي كنت بتتكلم عنها هي أخت "مالك"؟؟


**أدهم:** أيوه... تعرفها؟


نهض "تامر" من مكانه بدون ما يهتم لحديث "أدهم"...


**تامر:** نتقابل بعدين...


بعد ما راح "تامر"...


**أدهم (بحقد وغل):** بتخطط لشيء تاني يا "تامر"... دايمًا تفضل العائلة وتكرهني... لكن مش بعد دلوقتي...


وفي الوقت ده:


**يوسف:** في إيه يا "تامر"؟ ليه بتتصل بيا في الوقت ده؟ حلمت بيا في أحلامك؟


الوقت كان 22 مساءً...


**تامر:** يوسف... تعال بسرعة للموقع اللي هبعتلك عليه دلوقتي...


**يوسف (فهم إن في حاجة):** تمام تمام... جاي....


             البارت الرابع من هنا 

  لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 

تعليقات