قصة قلوب ارهقها نبضها
البارت السادس والاربعون 46
بقلم ياسمين رجب
المحامي/ ده إجراء متوقع زي ما فاهمتك قبل كده في التليفون وانا كمان حاولت مع وكيل النيابة أنه يخرجها بضمان محل إقامتها أو كفاله ولو أن انا عارفة انه مستحيل بس قلت اجرب وللأسف زي ما توقعت بلظبط
بيجاد/ و العمل انا عاوز اعرف والعمل هنقف ايدينا متربطة كده وخبط بايده مجروحة على الحيط و نسي اصلا أنها مجروحة جرح عميق هو حاسس أنه روحه بنتاخد منه أن حتة منه رايحة اصلا مش عارف يعمل ايه ثم التفت بيجاد الي محامي وقال بشدة
بيجاد / انا لازم نشوف حل انا مش هقف اتفرج كده عليها وهي محبوسة و انا هنا برا عاجز احساس العجز ده صعب قوي
المحامي / اهدي بس انت علشان ايدك بتزفت كتير الخدمة اللي اقدر اعملها استعجل اللجنة اللي هتفحص الفيديو وبدل ما تاخد ثلاث ايام احاول اقصر المده بس دلوقتي وقفتكم دي ملهاش لازمة
ماجد/ . بيجاد الله يخليك تعالي ناخدك علي اي مستشفى نخيط الجرح و نرجعلها اديك شايف أن وقفتنا زي قلتها تعالي انت نزفت كتير وكمان علشان تقدر تقف معاها لو انت وقعت مين اللي هيكون جمبها
المحامي / للاسف كمان رجعكم تاني لهنا ملهوش اي لازمة هما مش هيسمحولها بزيارة غير لما تقرير اللجنه الي شكلته يظهر ويبين أن الفيديو متفبرك وان هي اللي مش في الفيديو
ماجد/ بس اللي يشوف الفيديو استحال يقول إنه مش متفبرك دي حاجة زي الحقيقة بلظبط
المحامي/ لاء ده شغلهم هما و هما بيفهموا في كويس وعارفين يفرقوا بين الحقيقي و المتفبرك
بيجاد / بعصبية وافرض ان اللي لجنه معرفتش تثبت أنه متفبرك ايه الحل و ايه أقصي عقوبه ممكن تتعرضلها
المحامي /للاسف هيتحكم عليها خمس سنوات وان شاء الله ميحصلش انا متفاءل خير ان شاء الله
شهقت عطر ووضعت ديها علي فمها و دفنت رأسها في محمد و انهارت عياط بهستريا
كل ده ومحمد ساكت و لكن علامات الغضب علي وجه وكأنه ناوي يعمل حاجة
لا حظ ماجد و بيجاد ملامح محمد ولكن قطع كلامهم المحامي
المحامي / بصوا هو كل اللي المدام مسك محتاجه دلوقتي اكل و مايه و كتروا الاكل علشان ناس اللي معاها تحت نكسر عنيهم و هاتو كرتونه سجاير توزعوا علي العساكر و نزلوا الباقي تحت مع الأكل كده اضمنوا أن مدام مسك حتتشال تحت علي كفوف الراحة و محدش يقدر يضايقها
امجد/ اعتبروه حصل نص ساعة وكل حاجة تكون موجودة زي ما حضرتك قلت بس اعمل ايه علشان اوصلها الاكل
المحامي انا عطيهم خبر كلم انت العساكر وهما معاهم أوامر يظبطوا الدنيا
ماجد / وانا هاخد.بيجاد اخيط ايده ونتقابل هنا بعد ما نخلص
والتفت ماجد لمحمد و قاله وهو بيشاور علي عطر
ماجد/ يلا انت يا محمد خد عطر روحها و اللي انا شايفة في عينك اصرف نظر عنه علشان متبوظش شغلنا حق بنت عمك هيرجع متقلقش كل حاجة معمول حسابها
محمد/ بس ده شرفي أنا اللي اتمرمغ يا ماجد و مش هيرجع غير بالد*م
بيجاد بعصيبه وقد جاب آخره من كثره الالم
وانا ايه خيال مقاته يا محمد الله يكرمك ما تبوظش اللي انا عمال اخطط له اصبر لو انا ما عرفتش ارجع حق مراتي ابقي انصرف انت و يلا بقا روح عطر و استني تليفون مني اكيد هحتاجك بس اعمل حسابك هنسافر البلد
محمد / ماشي يا بيجاد هستني تليفونك و التفت محمد الي عطر و اخدها و ماشي و هو ساند عطر منهاره علي اختها
و ماجد اخد بيجاد علي أقرب مستشفي علشان الجرح
و امجد نزل السوق اشتري كرتونه مايه وعصائر كتير و مشويات مشكلة و حلويات سجائر كتير وراح القسم
قابل العسكر
ماجد/ مساء الخير يا دفعة وطلع علبة سجائر انا جيبك من طرف محامي ذكي
التفت العسكري حواليه شمال و يمين وقال بصوت منخفض:
- اه اه تعالي ورايا
اخده علي جمب واخد منه الاكل
وعند مسك من ساعة ما نزلت الحجز و هي قاعده علي جامب مساهمة قدامها و ساكته وكأنها علي قيد الحياة بدون حياه
جلست بجوارها متهمة من اللي المتواجدين معاها
قالت المتهمة وهي تقترب منها :
- هي الحلوة قالتلنا اسمها ايه
ظلت مسك ملتزما الصمت و حتي لم تلتفت إليها
المتهمة / طايب بلاش اسمك ممسوكه في ايه انطقي
ونفس رد فعل مسك حتي أنها لم تلتفت لها من اصله
رفعت متهمة حاجبها وقالت بغضب:
- هو في ايه يا بيت احنا مش قد المقام ولا ايه لاء فوقي لنفسك يا ختي احنا هنا كلنا في الهوا سوا مافيش فرق يا جناب البرنسيسة و اهدي وادي معانا كده خالي المركب تمشي و الوقت يقصر احسن الوقت. هنا مش بيعدي انتي سمعاني يا عروسة
صدر صوت عالي من مكان قريب
- جري ايه يا محاسن البت مش عاوزة تتكلم سيبها في حالها شكلها بنت ناس مش شبهك و يلا قومي ابت من جمبها احسن ما اقوملك انا
محاسن / خلاص يا معلمة تحية قايمة اهو أن شله عنها ما نطقت شكلها خرصة ولا ايه حكايتها ولا جاية من أنه نصيبا
تحية / اتلمي. بقا في ليلتك وخليها تعدي و اتفضلي قومي من هنا
فتح الباب ودخل العسكري وقال بسخرية :
- اتفضلوا يا ولاد المحظوظه اكل عمر اهلكم ما اكلوا واجب من الست و شاور علي مسك ليكم و التفت اللي معلم تحية وقال
العسكري/ المدام في حميتك يا معلمة و المعلوم كله مع الأكل أهلها رشين رشه جامد علي حجز كله محدش يقرب لها ولا يجي جانبها والكيسة دي فيها اكلها لوحدها
محاسن / ومتاكلش معانا ليه بقا أن شاء الله علي أيدها نقش الحنه و لا احنا مش قد المقام علشان جناب البرنسيسة تأكل معانا
تحية / في ايه يا بنت يا محاسن الدفعة قالك المدام في حمايتي وانتي مصممة بردو ايه عاوزة تشوفي الوش التي بتاعي ولا ايه
محاسن / لا خلاص يا معلمة سكات اهو و حاطت ايديها علي بقوها
التفت تحية للعسكر
تحية / خلاص يا دفعة المدام في حمايتي بس قولي هي مين شكلها حد تقيل و ايه هي تهمتها
عسكري / معرفش بس الدنيا مقلوبه عليها برا واهلها كلهم في القسم
وعند بيجاد في المستشفى تم تنظيف الجرح و خياطة وكان الجرح غميق ولكن بيجاد غير مهتم بالألم كل تفكيره مع مسك و ايه اللي ممكن يعملوا في فاطمة
التفت إلي ماجد
بيجاد./ ماجد انا هسألك سؤال واحد بس انت لسة باقي علي فاطمة
ماجد/ باقي عليها ازي مش فاهم
بيجاد/ يعني ناوي ترجعلها تاني ولا ايه
ماجد/ لا طبعا ارجع لمين دي شيطانه بس البنات هما اللي شغالين كل تفكيري
بيحاد / انهاردة أن شاء الله بناتك هيباتوا في حضنك بس لازم تنسيهم أن ليهم ام علشان فاطمة هتنتهي
ماجد / بيجاد انت ناوي تعمل ايه انا مش فاهم اوعي تعمل حاجة تضيعك اوعي يا بيجاد ابنك لوحده هناك ومسك مستقبلها مش باين اوعي يا اخويا تعمل حاجة تندم عليها هي كلبه ولا تسوي بس انت ماضيعش نفسك بالله عليك
بيجاد / ما تقلقش يا ماجد مش هعمل حاجة انا بس هعلم عليها علشان تعرف أن الله حق مسك امانه في رقبتك انا مسافر البلد كام يوم انا ومحمد بناتك عبعتهم مع أي حد من الغفر هناك ادي هند خبر و لازم هند تحببهم فيها و فاهمها انهم مش جاين زيارة هما حيقعدوا علي طول و انزل شوف بيت اكبر من اللي انت قاعد في او اشتري فيلا. علشان تقضيكم
ماجد / قولي ناوي علي ايه بس ريح قلبي الله يكرمك انا قلقان عليك
بيجاد / قلتلك ما تقلقش بس فاطمة محتاجة رباية وانا اللي هربيها و قسما بالله ما هرحمها علشان هي ما رحمتنيش انا و مسك و انت و ابويا كل دول ضحايها وهي حتي مرفلهاش جفن
خرج ماجد و بيجاد من المستشفى
اتصل بيجاد يا امجد
بسجاد / أيوة يا امجد جاهز ولا ايه
امجد/ انا جاهز بس انت كلمت محمد يجهز علشان متاخرش
بيجاد/ لسة هكلمه بس انا عطيلوا فكره أنه يكون جاهز تمام استناني في المكان اللي اتفقنا عليه وانا حاجيب محمد واجي علي طول
التفت بيجاد و قال له
بيجاد./ ماجد مسك امانه في رقبتك اوعي تسبها انا هغيب بس يومين وان شاء الله هكون معاها وهي بتخرج واكون جبتلها حقها
اتقابل التلاته وركبوا سيارة امجد و طلعوا علي بلد
اتصل محمد برجاله بتوعه
محمد / ايوا يا صلاح حضرت اللي اتفقنا عليه
صلاح / زي ما قلت كل حاجة جاهزة
محمد تمام حضرلي كام راجل و استناني علي أول البد علشان المهمة هتبداء و مش عاوز غلطة
وصلوا البلد و اجتمعوا مع الرجاله وكان الوقت قرب الفجر
طلعوا علي بيت فاطمة دخل بيجاد وامجد من نواحي المندرة و صلوا علي اوضة البنات
استيقظوا علي حركة في الغرفة
فرح /عمو بيجاد وحشتني انت فين من زمان وبابا فين وجدو و تيتا
بيجاد/ حبيبت قلب عموا من جوا عاوزة تروحي لبابا
فرح / بجد انا نفسي اروح انا ورحمة قوي علشان ماما بتزعق كتير و بتضربنا وكل شوية تقولنا انتم شبه ابوكم مش عاوزاكم
امجد/ معلش حببتي تعالوا يلا علشان بابا مستنيكم
رحمة / انا كمان عاوزه بابا
ببجاد/ يلا بقا اخلصوا قبل ماما ما تصحي و تمنعكم تيجو معانا
نزلو البنات معاهم و سلمهم بيجاد الغفير و عطالوا عنوان ماجد
اتصل بيجاد لماجد
بيجاد/ ايوا يا ماجد البنات في الطريق استناهم
ماجد/ تمام و هي رضيت تسبب البنات كده علي طول
بيجاد هي لسة ما تعرفش أننا اخدنا البنات كلمت هند
ماجد./ انا رجعت لقتها نايمة هصحيها واتكلم معاها
دخل ماجد علي هند كانت صاحت وبترضع لوجين
ماجد./ هند انتي صاحبتي
هند/ تعالي يا حبيبي معلش نمت قبل ما تيجي من التعب بنتك مطلعة عيني
ماجد/ ولا يهمك يا قلبي
هند/ طمني علي مسك ايه الاخبار
ماجد/ مسك ان شاء الله يومين وتكون وسطينا بس انا عاوز اتكلم معاكي في حاجة تانبة
هند ظهر علي وشها الاهتمام خير يا حبي في ايه قلقتني
ماجد/ مافيش قلق بس كنت عاوز اقولك انا اخدت البنات من فاطمة و هيجوا يعيشوا معانا هنا
هند / بفرحة بتتكلم جد بناتك هما بناتي هما جاين أمتي
ماجد/ يعني بجد انتي مش مضايقة
هند / وانا ايه اللي هيزعلني بس دول اخوات بنتي
ماجد قام حضنها ربنا يباركلي فيكي يا عمري
هند/ ما قولتليش هما جاين أمتي
ماجد/ قدامهم ساعتين ويوصلوا أن شاء الله
هند / يادوب اقوم اعملهم كيكة و حاجات حلوة
ماجد/ هند هو انا قلتلك ان بحبك قبل كده
هند/ و انا قلتلك أن بعشقك يا ميجو
و عند بيجاد شاور الرجاله يطلعو
طلعوا أوضه فاطمة كتموا نفسها و شلوها
اخدوها علي مخزن قديم فاضي رموها في الأرض ماكتفه و حوليها خمس كلاب كبار مربوطين بنها و بنهم نص متر بس وهي في النص و علي الارض مجموعة فئران و حشرات كتير مختلفة شالو من علي عينيها الرباط
اتفجاءة فاطمة من المنظر كلاب محوطاها مثل الدائرة و وصوت نباح الكلا بيرن في مكان
فاطمة بفزع انا فين مين جابني هنا صواتها من الخوف هو المكان كل ما الكلاب تقترب و الفئران بتقرب منها وهي مش قادرة تتحرك لو اتحركت هتقرب من كلاب رعب مخيف وفجاءة انقطعت كهرباء عن مكان و اصبح ظلام رهيب صوت نباح كلاب و صوت الفئران و حشرات ماشية عليها وعلي جسمها و عمالة تصوت و هي مربوطة يد و ساق لا تقدر علي حركة
محمد / التفت بيجاد حتسبها كده قد ايه
بيحاد / لحد ما تستوي خالص لسه قدمنا يويمن سبها لحد ما تقول إن الله حق
روح محمد وبيجاد بيوتهم القديمة
دخل محمد علي عمة فايز
محمد/ بصوت عالي كده بردو يا عمي كده هانت عليك مسك لدرجة دي انت تصدق أن بنتك تعمل كده
جاء صوت عواطف من ورا
عواطف / ومايصدفش ليه هو احنا بنتبلي عليها البلد كلها مصدقة اشمعنا احنا اللي مش حنصدق
محمد التفت لها وبصوت كله غضب هز اركان البيت
محمد/ تعرفي تخرصي انتي يا حرباية انا بتكلم مع عمي مش معاكي بيقي تحطي لسانك اللي بينقط سم ده جوا بوقك و تسمعينا سكاتك و ياريت تورينا جمال خطوتك لحد ما امشي من هنا
عواطف / انت ازاي تسمح لنفسك تتكلم معايا كده
محمد/ بلا اسمح بلا زفت انتم خلتوها خل خالص بدل احنا ما نقف جنبها ونسندها لا احنا كمان بننهش فيها زي الغرب
فايز / انا دمي فار لما شوفت بنتي كده
محمد/ دي مسك يا عمي تربيتي و تربيتك يعني استحاله تعمل كده انا اللي هقولك علي مسك بس الواضح أن اتلكلام ملهوش عوزه بنتك بريئة عاوز تصدق صدق مش عاوز سبها في حالها مش انت و الزمن عليها كفايا اللي فيها مش كمان الضربه هتكون من اللي منها يا عمي
و سابهم و مشي
فتح بيجاد الكاميرا يتفرج علي فاطمة و رهبه الخوف في عينيها
السابع والاربعون
.فتح بيجاد كاميرا يتفرج علي فاطمة و رهبه الخوف في عينيها
بيجاد في نفسة احسن انتي لسة شوفتي حاجة انا هطلع عليكي كل السنين اللي قرفتينا فيهم واحنا مستحملينك علشان خاطر ماجد و كله كوم واللي عملتيه في مسك كوم يا بنت ال....
فاق بيجاد علي صوت رنت تليفونه
بيجاد / الو أيوة يا جابر خير في حاجة حصلت
جابر/ صوات الست اللي في مخزن مسمع الدنيا ما بطلتش صوات من ساعة ما قفلنا النور و كلاب مش مبطلع نباح عليها
بيجاد بعصبية مبالغ فيها
جاااااابر
اتنفد جابر من صوت بيجاد وقال مسرعا
افندم بيجاد بيه
بيجاد بنفس العصبية /
تعرف تعمل نفسك مش سامع سبها تصوت كده لحد ما يبان لها صحاب انا عجبني قوي صواتها انغام موسيقى في وداني و متنساش تسيب عليها رعد حبه كده بص يا جابر أنا مش عاوزها تغمض خالص عاوزها تنسي حاجة اسمها نوم
جابر / اعتبره حصل يا بيجاد بيه بس بلاش رعد دلوقتي خليه لما حضرتك تيجي
بيجاد/ ماشي تمام صيحيح عملت صوت تكتكت المايه الصوت ده بيعصب عاوز صوت رنه الماية وهي تسقط ترن تتعب اعصابها
جابر / هههههههههههه انا عملته بس مافكريش هكيون عندها وقت تركز معاه أصلها مش ملاحقة صوت الكلاب و الفئران غير أنها متكتفه والحشرات ماشية عليها
=هو ده مطلوب يا جابر أنا عاوز اعصبها تتوتر و تبوظ لابعد حد اياك.تخليها تنام اقلب ماية ساقعة علي الارض مش عاوزه تغمض فاهم اه ناسيت اقولك هو احنا مش كان عندنا خلية نحل زمان فاكرها هي راحت فين
- اه طبعا يا بيجاد بيه فاكرها لسة موجوده بس جناب العمده ما كنش حببها فا كنا سببتها في اخر السريا بعيد
= تمام حلو قوي يا جابر ايه رايك نخليها تلعب طول الليل مع كام نحلة كده حلوين
- تمام اعتبره حصل بس احنا طايب هنسبها كده لحد امتي اصل انا مش عارف
= لاء لسة بدري خالص عليها لحد ما تستوي وتبقي علي التقشير اتكا علي الصبر دي الغاليا لازم نقوم معاها بالواجب وزياده وكمان علشان النحل يشبع من د*مها لون أن انا خايف علي النحل لا يتسمم
جابر / تمام يا بيجاد بيه هروح انفذ
شغل بيجاد الكاميرا و بقي مستمتع جدا بمنظر فاطمة. وهي مش عارفه تمشي الحشرات من علي وشها و علي لذغات النحل ليها و الفئران حوليها و مش قادرة تتحرك من قرب الكلاب منها و صوت دقه ماية علي. الارض استمر الوضع ده اكتر من 30ساعة وهي علي نفس وضعية من غير اكل ولا شرب
وكل ساعة ماية مثلجة بتتقلب علي و هي مش شايفة حاجة في الضلمة غير أن جابر اتوصي ووضع قوالب من الثلج تسيح بجوارها
اتصل محمد علي بيجاد
محمد/ ايه الاخبار يا بيجاد
ببجاد/ انت فين من امبارح يا محمد ما جتش بيت معايا ليه ما انت عارف ان البيت فاضي مافيش غيري انا و امجد بس
محمد/ كنت بشقر علي ابويا و امي وحشوني و عديت امبارح علي عمي و عاتبته علشان اللي عمله مع مسك
صحيح اخيار. شيطانه ايه لسة علي قيد حياة و لا ايه نظام
بيجاد/ هههههههههههه استوت و عاوزة الآكال
محمد/ انا اقل من عشر دقائق اكون عندكم
بيجاد/ هات فطار معاك للبيت فاضي مافيهوش حد وانا من غير اكل من امبارح و عندي علاج لازم اخده
محمد / اوف ناسيت خالص حكاية ايدك انت عامل ايه دلوقتي احسن إمال فين امجد
بيجاد/وانا الحمد لله بس جرح شادد قوي تقريبا امجد جاي يستجم و يريح دماغ. من ندي من ساعة موصلنا وهو نائم
محمد/ هههههههههههه تلاقية زي حالتي بياخد ورديه بليل ينبم فيها بنته
بيجاد/ هههههههههههه هي عطر بتسهرك بدالها هههه
محمد/ نعمل ايه الاتنين بيعيطوا مع بعض سوا لما الأعصاب ايه خلاص
وصل محمد عندهم ومعاه الفطار كام امجد صحا فطروا وشربوا شاي
بيجاد/ يلا بينا يا رجاله لما نتسلي علي فاطمة كفابا عليها كده
محمد / هي بقاله اد ايه ما اكلتش.
ببجاد / من امبارح الفجر تقريبا من ساعة ما خطفنها ومعرفش هي من قبلها من امتي المهم يلا بينا
وصلوا المخزن الباب انفتح دخلوا الثلاثه و أضائوا المكان بكشفات عاليه جدا
رفعت فاطمة رأسها علي اخر صوت تتوقعة وهو صوت بيجاد
بيجاد / ايه الاخبار عندك يا ام فرح خيبه لتكوني كويسه أو مرتاحة علشان من بعد انهاردة انسي تشوفي يوم راحة في حياتك انا عملك الرضي و هطلع عليكي القديم و الجديد
فاطمة / مش قادرة تفتح عينيها في الضوء جامد
وبصوت مبحوح من الصوات
فاطمة / بيجاد انت اللي عملت كده فيها ولا لا ادفعك التمن
بيحاد/ انتي ايه مافيش حاجة بتهدك يا شيخة شيطان لسة فيكي نفس تتوعدي لحد
فاطمة / البنات فين و دتدوهم فين ممكن اعرف
بيجاد/ لا انتي تنسي انك خلفتي من اصله هنقولهم امكم ماتت و ريحت البشرية من شرها
فاطمة / لاء يا بيحاد كله الا تحرمني من عيالي لا مش هسمح بده كله اللي عيالي
بيجاد/ ليه يا فاطمة كله الاعيالك ليه هو فراق الضنا غالي قوي كده وانا معرفش
فاطمة / طبعا مش عيالي
اقترب منها بيجاد و بحركة فجاية مسك بشده لاعبي رأسها وقعت طرحتها و بأن حلق شعرها
بيجاد / بحركة عنيفة علي رقبتها و لما هو فراق الضنا غالي قوي كده حرمتي مسك من ابنها اللي لسة حتي ما ضمتهوش لحضنها ملحقتش تشم ريحته حتي و لا هو حلال عليكي وحرام علي غيرك و زقها وقعت وهي متكتفه بصوت رج اركان المكان
بيجاد/ دوقي بقا من نفس الكأس اللي دوقتي بيه مسك اشربي نتيجة اعمالك
محمد / بسخرية ممزوجة بكره و احتقار بس ما اختش بالك يا بيجو من نيو لوك اللي شيطانه عملاه في شعرها
بيجاد / اخدت بالي طبعا عيب عليك و اكيد دي مسك معلمة عليها صح
امجد/ صح وكل شيء متصور صوت وصوره
بيحاد / طايب ايه عاوزه تكمل باقي الفيلم تحبوا نبداء با أنه فقره اصل الفقرات معانا كتير
محمد / نبداء بقفرة الساحر طبعا بتكون اخلي الفقرات
امجد/ لاء انا شايف أننا نأكلها علشان حرام زمنها وقعت من ابجوع و نأكل الكلاب بالمرة احسن لو جاعوا اكتر من كده هياكلوها
بيجاد تمام / وبصوت عالي جابر يا جااابر
جابر جري مسرعا ثم التفت اللي بيجاد
جابر/ أوامرك بيجاد بيه
بيجاد/ جابر اكل الكلاب و حطلها ماية كل الكلاب فاهمني
جابر/ طبعا فاهمك يا بيه وضحك
و حط جابر اكل الكلاب كلهم و حط لفاطمة اكل في أطباق الكلاب ونفس اكل كلاب حتي الماية حطهلها في نفس الإناء الي بيشرب منه الكلاب
بيجاد / يلا بسمله افطري حاجة كده علي ما قسوم
امجد/ بس يا حرام يا بيجو ايديها مربوطة لورا حتاكل ازاي دلوقتي بقا
اتحرك بيجاد من مكانه سهله خالص يا امجد هتاكل كده
وماسك رأسها قربها من طبق علي أرض
و فاطمة قرفانه من ريحة الاكل وشكله و شكل الطبق اللي محطوط في الاكل و الماية
محمد/ شكلك قرفانه صح بس معلش بقي تخيلي انتي طبق كلب هيكون شكله عامل ازاي كلي واخلصي علشان لسة الحساب بدري عليه
دفس بيجاد راسها في قلب الاكل اللي كان عبارة عن رجلين فراخ مسلوقة و عليها سمك مسلوق وريحة يع بصراحة صمم بيجاد أنها تأكل و الحشرات علي طبق اووف
اكلت فاطمة غصب و طلعت لسنها علشان تعرف تشرب العطش كان حيموتها أجبرت نشرب من طبق الحقير جداا بتاع كلب كله ده و جابر بيصور
بيجاد حلو كده قفلنا المطعم خلاص نبداء فقرة الاكروبات بقا
بيجاد / رعد يا رعد تعالي هنا
رعد ده عبارة عن كلب ضخم جداااااااااااااااااااا شكلة مرعب فوق الوصف
فاطمة شافت رعد بقت تصوت باعلي صوت من رهبه و الخوف
اقترب منها الكلب و بداء ينبح عليها جامد و بدأت كل كلاب اللي حوليها تنبح من جديد و كأنهم بيقربوا عليها و لكنهم مقيدين و بعاد عنها بنص متر لكن رعد كان قريب منها
بيجاد / اسم مهندس اللي عمل الزفت ده ايه انطقي
فاطمة/ معرفش معرفش
بيحاد / اتمام مترجعيش تعيطي و تقولي محذرتكيش من اللي انا هعمله انا محدش يتوقعني خالص
فاطمة/ كفايا انا اعصابي خلاص بس بقا حد يقفل ماية دي وترت اعصابي عازة انااام
امجد/ خير انتي فاكره نفسك في فندق خمس نجوم قولي يابت اسم مهندس ده مين
فاطمة بعصبية :
مش هنطق بكلمة
بيجاد:
سهلة جدا حاضر أنا هخليكي تبوسي رجلي علشان ارحمك و سايت الكلاب كلها عليها بقت كلاب تطلع فوقها و تخربشها و تشمش فيها وفي منهم عضها
فاطمة بزغر وصراخ من الالم :
هتكلم خلاص المهندس أسمه احمد برمجيات اكيد تعرفوا أو سمعتم الاسم قبل كده
بيجاد شاور لجابر
الاسم ده يكون هنا في ظرف نص ساعة علي بال ما أحضرله استقبال يليق بحضرته
وعند مسك الوضع زي ما هو قربت منها تحية
تحية/ خير يا بنتي هتفضلي من غير اكل كده كتير الوضع كده غلط عليكي بلاش تاكلي اشربي اللبن و العصير. علي الاقل علشان حتي خاطر عيالك لو ليكي عيال مستنينك
التفتت لها مسك و ابتسمت و مدت أيدها اخدت اللبن راحت تحية منولها سندوتش مع اللبن و هزت لها رأسها وابتسمت
ابتسمت لها مسك هي كمان و بدأت تاكل
ماجد و يوسف متابعين شغل مجامي خطوة بخطوه علشان نتيجة اللجنه
المحامي / اطمنوا أن شاء الله تطلع نتيجة التقرير انهاردة نخلص وتكون لصالحنا انا متفاءل خير اللجنة كمان انا حاسيت بتعاطفها معانا
يوسف / علي الله يا متر بس علشان خاطر البنت اللي غلبانه اللي مرمية في الحجز دي
وعند بيجاد في مخزن
فاطمة بدأت تنهار من قله النوم و اصوات كلاب اللي ما بتسكتش و صوت مايه غير أن وجهها ورم من كثرة لدغات النخل تقريبا مافيهاش حته سليمة
دخل عليهم جابر وهو ساحب اللي اسمة احمد ده من ملابسة و لقاه علي الارض تحت رجلين بيجاد
بيجاد اول ما شافه بصق في وجه و وضع رجله علي راسة
بيجاد / أنت يا صعلوق يا حشره اللي شهرت بسمعة مراتي و خليت الناس تتكلم عن شرفها والله شوف الله في سماه لا اخليك عبرة و غلاوة امك لا لبسك طرحة وهتشوف أن انا اقدها ولا لاء مش مرات بيجاد ابن كبير البلد اللي بتعمل فيها كده يا شوية زباله اقسم بالله لاندمكم انتم الاتنين علي يوم اللي فاكرتم تلعبوا معايا في
احمد/ احب علي رجلك يا بيه انا مليش زمب انا عبد المأمور الست فاطمة. وأبوها هما اللي قالولي اعمل كده
بيجاد / انت عبد القرش الفلوس هي اللي بتحركك يا حساله سمعت و شرف الناس ملهوش عندك اعتبار اي كلب يرميلك عضمة تجري عليها وانت مغمض بس انا هربيك هخليك تحرم تخرج من بيتكم بعد اللي هيحصلك علي ايدي اقسم بالله ما حخليك تساوي بصله حتبقى كلب مذلوا
والتفت ليهم ويلا بقا نشوف نصيبك أنه فقرة نبدأ بيها
واووووو فاكرة الاغراء والإثارة يلا خالي الشباب تتفرج مش انت شهرت وفضحت وليه ملهاش زمب اتفرج بقي علي فضيحة الموسم و اجمد لقاء جابر دخل البطل اللي هيقوم بالواجب مع الانسة حد يقوم يجهز الآنسة علشان ليله دخلتها عاوزها عروسة با اجمد قميص نوم و اوعوا تنسوا مكياج عروسة
قام محمد و امجد بسحب احمد و خلع جميع ملابسة امام الجميع و فاطمة و لبسوا قميص نوم احمر و باروكه حمرا و لطخوا وجه ب مساحيق التجميل كل ده بيتصور فيديو
كل ده واحمد كل ما يقامومهم أو يدفع أيدهم ينزل قلم علي قفاه يخرصه انتهوا من تحضيره دخل المخزن راجل من كمال الاجسام طول بعرض مثل الحائط و بداء فى انتهاك احمد أمام الجميع تحت صراخ احمد و ترجيه لبيجاد ان يرحمه
احمد/ لاء لاء خلاص بقا ونبي يا بيجاد بيه خليه يبعد عني انا اسف جزمتك و جزمت مراتك فوق راسي انا مستعد اروح اشهد ان الفيديو ده متفبرك
بيجاد و هو يضع ساق فوق الأخري
ما انتي هتتبسطي يا قطة و بردو حتروحي تشهدي علي نفسك بس بعد الصباحية بقا علشان عندنا في البلد عيب قوي العروسة تطلع قبل صبحيتها
انتهي الرجل ما يفعله تحت صراخ احمد الهستيري
بيجاد/ الف مبروووك يا عروسة
احمد متكوم علي الارض و غنية مكسورة وججه ممتلئ بلدموع
بيجاد لاء فوق وصحصح كده علشان تخش علي فقرة التانية أتصدق انك محظوظ علشان عندك فقرتين بس انما غلبانه دي فقراتها مش بتخلص لسة مطوله معانا شوية
خلينا نخلص منك انت الاول ونفضلها بقا
وبصوت عالي اتفضل يا دكتور
دكتور دخل و في ايده شنطة
دكتور انا جاهز. فين اللي هنعنله العملية
شارو بيجاد علي احمد اهو اللي مرمي ده
دكتور
تمام أمسكوا جامد بقي عاوز كام واحد صحة كده يمسكوا من ايده ورجله علشان زي ما طلبت مش عاوز بنج صح
بيجاد/ صح عاوزة يحس بكل حاجة بتحصل
كل ده تحت نظر وسمع فاطمة اللي خلاص أوشكت علي الانهيار من الرعب
احمد اتعدل وجلس وقال بزعر وفزع:
هو انت هتعمل ايه تاني انا مش فاهمة
ببجاد/ ايه يا عروسة انتي لسة فيكي نفس متقلقيش هي عملية صغنونه خالص هتلبسك طرحه طول عمرك علشان تحرم تتكلم في أعراض الناس يا حساله
ودخل أربعة شبه الحائط كل واحد ماسك رجل وايد و ثبتوا في الأرض جامد و ضع الدكتور بلستر طبي علي بقه علشان الصوت و بداء يشتغل في عملية البتر
فور أن انتهي كان اغمي عليه
بيحاد فوقوا و هو بنفس قميص النوم و طرحة و ركبوا حمارة بلمشقلب و خلوا يلف البلد كلها علشان يكون عبره لغيره و لازم الكل يعرف أن ده اللي فبرك الفيديو لمسك
فاق احمد
احمد / ا بصوت ضعيف و دموع مغرفة وجه انا هوديكم في داهية انا هبلغ عنكم
امجد./ خير يا سوسن صوتك طالع ليه يا قطة انتي لسة فيكي نفس اعلي ما في خيلك اركبيه و اثبتي أننا اللي عملنا فيكي كده يا قطة يلا بقي علشان تغيري جو ما هو مافيش عروسة بتتحبس لازم تتفسح و شاور الرجاله يفسحوا
التفت بيجاد لفاطمة الي كان الرعب تملك منها من هول ما شافت اللي حصل لاحمد
بيجاد / تحبي بقا يا مرات اخويا بتعمل فيكي ايه تحبي الاول اعد كل المصايب اللي عملتيها من اول العمل اللي اتعمل لابوبا و خلتي ماشي تحت طوعك و كرهتي فينا و لا ماجد اللي عملتيه فيه وخالتي يكره حياته بسببك اكبر غلطة غلطها ماجد أنه خلف منك يا فاطمة الحاجة الوحيده اللي مسكاني عنك عيالك اقسم بالله لولا أن عندك بنات كان زمان متصورلك فيلم زي بتاع مسك بس بجد وانتي عارفه أن اقدر اعمل كده انا هكون رحيم بيكي ومش هعمل كده انا هستكفي أن احجزك في مصحة للعلاج النفسي و اوصي عليكي يتوصلوا بجلسات الكهربا يمكن مخك ينعدل وادعي لبناتك اللي رحموكي مني
فاطمة/ بانهيار لاء يا بيجاد مصحه لا ده اللي داخل فيها مفقود لا يا بيجاد ارحمني مصحة لاء لاء لاء
بيجاد بسخرية / وانتي مين قالك انك ليكي لازمة برا اصلا احنا مش عاوزينك و سطينا انتي عبارة عن وباء طاعون عايش وسطينا الموت هيكون ليكي رحمة من اللي هيحصلك في المصحة انا موضي عليكي هناك احسن توصية