قصة قلوب ارهقها نبضها البارت الثالث والاربعون 43 بقلم ياسمين رجب









قصة قلوب ارهقها نبضها

البارت الثالث والاربعون 43

بقلم ياسمين رجب


دخلت مسك غرفة العناية المركزة 

وهي تحدث نفسها و تشاورها هل تسامحه ولكن السماح مقرون بالمقدره وهي من داخلها لم تستطيع أن تسامحة 

دخلت مسك وهي علي يقين تام أنها غير قادرة علي السماح و الغفران فما بدر منه ليس بقليل أنه حطم قلبها و مزقه نصفين و لم يكتفي بذلك بل حرمها من ولدها للابد فا المقدرة صعبة جدا عليها 

دخلت مسك وعلي وجهها شبه ابتسامة بعدم رضا 


محمود ابتسم اول ما شافها شبه ابتسامة خفيفة و لكن مسك وقفت متنحه ماكنها من المفجاءة شافت اخر حد تتوقع أن تشوفه أمامها

مسك / بصوت مهزوز وعقل غير مصدق ببيجاد مش معقول بجد مش معقول انت بيجاد صح انا بحلم اكيد بحلم انا جوا الحلم لسة اكيد مش معقول أن ده بجد وانت وافق اني بشحمك و لحمك


جري عليها بيجاد و شلها من وسطها وضمها جااااااااامد بشوق و لهفه وحب واشتياق عاشق ضمها وكأنه يحتضن الشهور التي مرت دون رؤيها دفن راسه داخلها يستنشق عبير رأحتها و نسي أنهما في غرفة العناية المركزة وان والده موجود معاهم .

تناسوا كل شيء حولهما و أصبح العشق هي اللغه السائده في حديثهما اللي غير مسموع أنه حديث الروح للروح أنه العشق يا ساده عندما يتحدث تسقط كل قوانين الحياه أمامه 

انزلها بيجاد علي الارض برفق كأنها قطعة زجاج رقيق يخشي كسرها و امسك وجهها بيده و التقط شفتيها في قبله طويله انسي بها العالم و انسي بعده عنها 

قبله وكأنه يمسك بها الحياه في يده كأنها قبله الحياه التي اعاده له نبضه من جديد وكأنها استعاده نبضها هي الأخري 

التقت الاعين و نشأ صراع النظرات كل منهما يبث شوقه و اشتياقيه الاخر بعينيه وكأنه بيوصل الاخر رساله عشق 

فاقوا علي صوت سعال شديد مصحوبه بشرقة من محمود 

التفتوا له جري عليه بيجاد لكي يطمئن عليه 

بيجاد بخضه / بابا أنت كويس ايه حصل

رفع محمود من علي فمة الأكسجين و قال بصوت متعب 

محمود وهو ينظر لمسك 

محمود/ مسك قربي يا بنتي جنب جوزك عاوز اقولكم كلمتين


ا قربت دون أن تتفوه با اي كلمة لان الوضع كان غير متاح الكلام كتير فيه 

محمود بصوت وهن

مسك اسيمعيني كويس انا عارف ان غلطتي اكبر من ان اتاسف عليها بس طالب منك السماح يا بنتي 

مسك / ربنا اللي بيسامح يا حاج انا اطلع ايه علشان اسمح أو ما سمحش ربنا المستعان 


محمود / عاوز اسمعها منك يا مسك علشان قلبي يرتاح علشان لو قابلت وجه كريم اكون مخلص زمتي عارف ان غلطتي لا تغتفر بس الشيطان كان راكبني سامحيني يا مسك علشان لو جرالي حاجة من غير ما تسامحني حيبقي وزرك في رقبتي العمر كله


مسك/ بدموع مسمحاك يا حاج علشان خاطر ابني مسمحاك و علشان غلاوة بيجاد عندي مسمحاك 


ادمعت أعين بيجاد علي منظرهم 

دخلت عليهم الممرضة تعلن انتهاء الزيارة

ممرضة / مش كفاية كده يا جماعة ده غرفت عناية مش استراحة يلا بقا اتفضلوا علشان المريض يرتاح شوية 


حضن بيجاد ايد مسك وسلموا على والده و خرج وهو حاضن أيدها و مشي وكأنه لم يوجد احد في الخارج ينتظرونهم 

مر كلا من مسك وبيجاد علي من ينتظروا بالخارج وكأنهم مغيبون لم يروا أحد منهم مطلقا 

مروة / إيه إيه يا خونا علي فين نحن هنا ولا منا لاقا احبابه نسا الصحابه

ماجد / لا ولا انتي صادقه نسي أهله كلهم الله يسهلوا 


لم يلتفتوا لهم وكان لم أحد يتحدث لهم و اكملوا في طريقهم مرة أخري للخارج 

مسك/ بشوق و اخدتي علي فين يا بيجاد و فارس فين اوعي تقول ما جبتهوش معاك 

بيجاد / للاسف يا حببتي ما جبتهوش معايا سبته مع المربية كان سخن و ما كنش هيستحمل السفر الطويل ده 

مسك / بدموع عندك حق يا حبيبي بس احيكلي عنه بيحب ا ايه اللي يخليه يضحك بينام في حضنك ولا في حضن المربية لما بيعيط بليل بتحس بيه صح 

بيحاد / مسك براحة هقولك علي كل حاجة بس خليني اشبع منك انتي الاول انا بعشقك وحشتيني قوي واخدها وذهب بيها علي شقة علي البحر بلقرب من بيت عطر بس شقة تحفة زي الكتاب مقال مش ناقصها حاجة و تطل علي بحر مباشرة 

انبهرت مسك من جمال الشقه و وسعها الطريقة الحديثه اللي مفروشة بيها كانت رائعة بجد تحفة

مسك/ بانبهار واوووو شقة مين دي يا بيجاد روعة بجد زي اللي بيطلعوا في التلفزيون بلظبط بجد تحفه 

بيجاد ركن ظهره علي الحائط و ربع يده علي صدرو هو ينظر لها نظرات اعجاب و كأنه مستمع بطفولتها وكأنه يراها لاول مرة.

اتعدل بيجاد في و قفته و شدها عليه بحركة مفجاءة حتي تقاربت أنفسهم وأصبح وكلا منهم يسمع نبض الاخر بوضوح ضمها لحضنة و بداء يقبلها من وجهها قبل متفرقة و يستنشق عطرها وكأنه يختزنه بداخله حملها و دخل بيها غرفت النوم و ضعها علي سرير و بداء في تقبيلها قبل متفرقة أصبح وجهها شديد الحمره من الخجل 

لكنها كانت هي الأخري مستسلمة له بكل كيانها وكأنها هي الأخري تموت عطشان له اخذها معه اللي عالمه الخاص و هما في قمة شوقها 

سلاما لروح سكنتني وطاب لها السكن في أعماقي

وسلاما علي قلبي الذي تركته معك لقد غلب العشق القلوب التي ارهقهت نبضها و تغلب علي الحقد والشر داخل النفوس ولم يقدر احد علي انتزاع العشق من قلوب حتي لو كانت القلوب ارهقها نبضها 


وفي المستشفي فاق محمود و تم نقله اللي غرفه عاديه ولكنه أصبح قاعيد الكرسي المتحرك 

دخلت اشجان علي محمود وقالت وهي تبتسم وتخفي دموعها : 

حمدالله على سلامتك يا حاج قدر الله و ما شاء فعل الحمد لله انك لسة وسط عيالك و نفسك في الدنيا

محمود/ الحمد لله بس بقيت عاجز يا حاجة بقيت مشلول مش هقدر اقوم تاني علي رجلي

اشجان / بس نفسك في وسط عيالك بالدنيا يا حاج 

محمود / ده ذنب مسك يا حاجة ربنا كبير يمهل ولا يهمل ده عقاب ربنا وانا راضي بعقابه المهم ازاي أكفر عن ذنب ده لازم بقي يتجمع شمل بيجاد و مسك تاني بس مش عارف اعمل ايه يا حاجة منها لله الشيطانيه اللي كانت مسيطرة عليا

اشجان / ربنا غفور رحيم و محدش معصوم من الخطأ يا حاج المهم تتعلم من غلطنا و ما نكررهوش تاني 

ولو علي مسك و بيجاد الحمد لله اللي حصل ماهزش حبهم بالعكس زودا و اتماسكوا ببعض اكتر و إن شاء الله مشكلتهم اكيد حيلاقوا ليها حل ربنا كريم 


وفي البلد الغل والحقد مسيطر علي فاطمة وكل ما تنظر لنفسها في المرأه و تشوف شكلها حقدها علي مسك بيزيد وفجاءة خطرت في بالها فكرة اتصلت براجل اللي كان ابوها بيتعامل معاه مهندس برمجيات 

فاطمه/ بغل الو أيوة يا باشمهندس انا بنت حسنين المصري فاكره 

المهندس/ اه طبعا اهلا وسهلا بحضرتك قلبي عندك للحصل لولدك و شكري له أنه ما جبش سيرتي معروف كبير علي رأسي

فاطمة/ ورد المعروف طلب صغير 

مهندس/ انا عنيا للحاج حسين بس ايه الطلب لو في ما قدرتي مش هستخسر


فاطمة/ لاء هو في ما قدرتك طبعا طلبي أن الفيديو يرجع ينتشر تاني و كل كان شهر ترجع تفكر بيه ناس تاني مش عاوزاهم ينسوا خالص الفيديو ده و شاطرتك انك متتعرفش دي شغلانتك بقا و انا ححاول لك مبلغ محترم من غير ما نتقابل او حد يعرف أن احنا علي اتصال ببعض


مهندس / تمام غالي و طلب رخيص جداا في ظرف كام يوم هيكون العالم كله بيتفرج علي البرنسيه في اجمل فيديو ليها 

فاطمة/ وانا بعدها بساعة هيكون في حسابك خمسين ألف جنيه وكل ما ناس تفتكر كل ما حسابك يزيد 

لمع الطمع في عيون المهندس و قال بمكر 

مهندس / واللي يعملك فيديو جديد جبار اكتر من التاني 

فاطمة بفرحة/ يبقي باب السعد انفتح لك و انسي الفقر خالص 

مهندس/ تمام أنا دلوقتي هبعت الفيديو القديم مع شوية تشويق الجديد هخلي الناس علي نار مستنية العرض الجديد

فاطمة/ وانا مش هبخل عليك و هتشوف انت هتتنقل نقله تانية في حياتك سلام يا بشمهندس

قفلت الخط و بغل واضح في عيونها ماشي يا ست مسك كده انتي انتهيني علي الأخير انا قلتلك قرصتي و القبر استحملي بقا و قابلي اللي حا يحصلك 

افضا انا بقا لصاحبة السمو الأستاذة خطافت الرجاله اللي خطفت جوزي مسكينه خالص متعرفش أن انا محدش بياخد مني حاجة غير لما أنا استغني عنها وتبقي ملهاش لازمة عندي غلابه قوي هما الاتنين فاكرين هم ضحكوا عليا ما يعرفوش أننا كنت عارفه من اول يوم و سيباهم بمزاجي علشان هو ما يلزمنيش مش بطيقه بس خلاص كفايا انا عاوزة بقا اللعبه بتاعي ولازماني علشان أكسرها بايدي أصلها ماعتدتش ينفع يتلعب بيها خلاص زهقت منها لازم تترمي لاتنفعني ولا تنفع غيري 


وعند مسك عاشت اجمل لحظات عشق و هيام كأنها في عالم الاحلام فصلوا نفسهم عن العالم الخارجي كله 

حضن بيجاد مسك وقال لها في عشق و هيام

بيجاد وهو يلعب في شعرها برقة شديده/ ايه رايك يا مسكي مخلاص بقا حدوته وخلصت و نلم شملنا تاني وتقرب البعيد أنا مش قادر ابعد اكتر من كده 

قربت مسك قوي منه و كأنها تريد أن تختزن راحته داخلها 

مسك / وانا كمان يا بيجو مش حقدر ابعد عنك انت وفارس اكتر من كده 

بيحاد/ خلاص تعالي سافري معايا و نقعد هناك 

مسك / واهلي واهلك يا بيجاد حنقدر نبعد 

بيجاد/ فطره بس لحد فارس ما يكبر التعليم هناك أفضل ايه رايك 

مسك / بصراحة خايفه قوي يا بيجاد ان في يوم من الايام ابنك يقع تحت ايديو الفيديو ده 

بيحاد و هو يضمها لحضنة متخافيش يا قلب بيجاد من جوا أتمسح خالص من كل مواقع و حتي لو لسة موجود علي بال ما فارس يكبر يكون خلاص اتنسي 

مسك / هو ده رايك يا حبيبي ربنا يسترها معانا بقا 

بيجاد / طبعا راي يا قلب حبيبك من جوا يا عيون حبيبك يا دنيتي كلها بعشقك يا بنت قلبي و عمري يا ست البنات بحبك يا مسك قوي قوي 

مسك / يااااه ياااه يا بيجاد علي كلامك ااه بياخدني لدنيا تانبة من الاحلام بحبك قوي قوي قوي 

قام بيجاد من مكانه وفجأة شلها وخدها لحد باب الحمام 

مسك/ بيجاد نزلتي بقا و نبي خلاص بقا بطل رخامة 

بيجاد/ وهو يضحك بعينك هاتي بوسه و قوليلي بحبك وانا انزلك 

مسك / هههههههههههه خلاص خلاص حقول بس نزلني

بيجاد / يا سلام و البوسه بقا 

مسك / بمكر اه و البوسه كمان بس نزلني 

نزبها بيجاد جرت منه و قفلت باب الحمام و بشقوتها المعتادة 

مسك/ بشقاوة اللي يحصلني يكسرني بعينك يا بيجو 


بيجاد / بضحك ماشي يا قلب بيجاد مسيرك حتطلعي مش حتباتي جوا ماشي يا مسك هانم اخلصي بس علشان ليكي مفجاءة محصلتش 


مسك/ من حوا بتتكلم جد ولا علشان اطلع 


بيحاد / جد يا قلب بيجاد تستعجلي بس علشان الوقت خلاص 

وهي جوا اتصل بيجاد لماجد و اطمن علي والده

ماجد/ ايوا ياعم الله يسهلوا راجع بتقلك يا عم بيجو


بيحاد/ وحيات امك بلاش قر البومه بتاعك ده كفايا قوي اللي بيحصلنا داحنا لو دايسين علي ديل سحلية مطلقه مش حيحصلنا كده بس الحمد لله ناوي اعوضها عن كل لحظة حزن عاشتها عن كل دمعة نزلت من عينيها ناوي اخلي الابتسامة ما تفرفهاش


ماجد/ بنا يهدي سركم يا حبيبي و يخليكم لبعض 

بيجاد/ المهم اسمع بقا انا ناويت اخطف مسك يومين قبل ما نسافر المانيا 

حخطفها علي شرم نقضي شهر عسل جديد و حا قفل كل الموبايلات علشان مش عاوز اسمع صوت حد غير صوتها و حسبلك رقم الاوتيل ما تتكلمش الا لو الموضوع خطير ما يتأجلش غير كده ما سمعش صوتك الكروان ده


ماجد / ماشي يا قلب اخوك ربنا يهنيك يارب و بسعد قلبك يا بيجاد والف مبروووك أن مسك وافقت تسافر معاك المانيا

بيجاد / بابا بقا كويس دلوقتي

ماجد/ اه الحمد لله بس نفسيتة بقا بعد الي حصل 

بيجاد / الحمدلله هي صعبه بس قدر الله وماشاء فعل 

يلا بقا سلام علشان مش فاضيلك


ماجد./ اوعا تكسفنا يا بتاع السنجله چنتله فاكر ياض


بيجاد / بضحك عيب عليك انا بيجو اللي جامد اوي سلام يا ميجو 

فقل الخط مع اخوة في طلعت مسك من الحمام 

جري عليها و بحب و ضحك

بيجاد/ بقا تضحكي عليا و تهربي مني ماشي يا مسكي مش حاعدهالك 

ضحكت مسك بحب و عنيها رجعت تلمع من جديد

مسك / بدلع وهي بتلف أيدها حولين رقبته يلا بقي يا بيجو قولي ايه هي مفجاءة قول بقا

ضحك بيجاد علي طفولتها بجد بيعشقها لما تقلب علي طفله صغيره لتتحول طفله بجد

حضنها بيجاد و قال لها تعرفي يا قلب بيجاد 

انا بحس معاكي كانك امي في حننها اختي في عطفها و حبها و حببتي في دلعها ورقتها مراتي في دفا حضنها عشقتي في دلعك عليا وبنتي لما تطلبي مني حاحة. بعشقك في كل حالاتك يا نبض قلبي و بنتي و مراتي و امي و حببني 

مسك / ااااه قلبي الصغير. لا يتحمل كل الحب ده ب

ب ع ش ق ك قوي يا بيجاد

بيحاد / يالهوي يا مسك علي دلع ده تعالي بقا لما اقولك مفجاءة بتاعتي

مسك وكأنها طفله بين يديه و بفرحة واشتياق 

مسك / قول قول يلا 

بيحاد وهو ينظر لعينيها حتي برا الفرحة فيهم 

انا حاجزت لينا خمس ايام في شرم لوحدينا 

مسك نطت فوق السرير و بفرحة

مسك / احلف يا بيجو. بتكلم جد بجد ونبي ياهووو و نطتت وقعت علي سرير حضنها بيجاد بحب شديد

بيحاد بلا بقي شوفلنا حاجة نأكلها علي ما اخد دوش ونتوكل علي الله وتسافر

مسك وهي تقوم من علي السرير 

مسك / صحيح يا بيجو ما قلتليش شقة مين التحفة دي ولا تكون ما اجرها كام يوم 

بيجاد وهو يستعد لدخول الحمام 

بيجاد/ عجبتك صحيح الشقة

مسك / دي تحفة بجد روعة قوي قوي 

بيحاد / دي شقتك يا قلب بيجاد بتاعك باسمك 

مسك بفرحة انت بتكلم جد لاء انا مش واخده افرح كده قلبي مش مستحمل كل السعادة دي بجد انا فرحانة جدااا 

بيحاد انشاء الله حياتك الجايه كلها فرح و سعاده يا قلب بيجاد من جوا

دخلت مسك تحضر الاكل بساعده بالغة اتصلت بعطر و بلغتها اللي حصل فرحت عطر لسعاده اختها 

سافرت مسك وبيجاد علي شرم و كانو اسعد خمس ايام كأنهم من جنا وقفل بيجاد مويبالات خالص 

وعند هند و ماجد 

هند / وهي تتصفح موبايلها صحيح يا ماجد مافيش اخبار عن مسك و بيجاد بقتلهم ٣ايام لا حس ولا خبر

ماجد / بيحاد قفل الموبايلات علشان يفصل عن دنيا كلها 

هند/ ربنا يسعدهم يارب يستهلوا كل خير وفرحت قوي لما عطر قالتلي أن مسك حتسافر مع بيحاد و يتلموا بقا في مكان واحد و تاخد ابنها في حضنها بقا

ماجد لا صحيح هو بيحاد مطمن علي ابنه هناك مع مربية 

هند/ هناك غير هنا يا ماجد في أماكن مخصصة للأطفال زي مدرسه داخليه كده الطفل بيكبر ويدرس فيها بس بطلعهم قد مسؤوليه و فجاءة صوت هند

هند بصوات / اده لاء لاء مستحيل ده يحصل

ماجد رمي الملفات الشغل من ايده وجري علي هند في ايه يا هند

هند/ بص انفرج شوف اللي بيحصل 

وقف ماجد منتج وفاتح فاه و مخه اتشل


        البارت الرابع والثلاثون من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات