قصة قلوب ارهقها نبضها
البارت الخامس والخمسون 55
بقلم ياسمين رجب
كل ده وبيجاد مبهور بشجاعتها و بتحديها لفارس اللي مافيش حد قدر يقوله أو يعمل معاه كده قبل كده سابها بيجاد تقول كل اللي جواها علشان يمكن ابنه يفوق لنفسة ولكنه متوقعش رد فعل موكا العنيف ده اللي وصل فارس أنه ممكن ينتقم
ظل فارس متنح من طريقتها لحد ما قفلوا الباب وراهم
طلعت مسك و الشباب وبيجاد
فتحت مسك الباب بلهفة ولكنها خذلت لعدم وجود فارس معاهم فارس معاهم
مسك / مرضيش يطلع صح يعني صدق صح صدق فارس صدق فيا أن انا كده صح اااه ياااارب رحمتك انت معوض مخلف
بيجاد/ اهدي يا حببتي بقي علشان خاطري كفايا حزن بقا يا راحت قلبي من جوا شبعنا بكا وحزن و سنين من عمرنا
التفت عطر علي كلمة حببتي و رفعت حاجبها باستغراب
لاحظت مسك و لوجين
لوحين جرت علي مسك وحضنتها
لوجين / مسك حببيتنا كلنا واحنا هنا كلنا بنحبها ااااد كدهون ولا إيه يا قمر بس
عطر/ معلش لحظة واحدة بس انا عاوزة افهم ليه فارس مرضيش يطلع و ايه اللي حيكون صدقة مخلي ماما سوسو زعلانه قوي كده حد يفاهمني ايه اللي بيحصل حوليا لان من الواضح أن كلكم عارفين ايه اللي بيدور حولينا
بيجاد حضنها تعالي حببتي نفطر وان شاء الله خير
حمزة لا فطار ايه احنا اتاخرنا و اول محاضر سيف الدين قطز مش هيرحمنا يلا شباب بقا احسن ما يتحول اللي مصاص دماء
مسك/ ويطلع مين سيف الدين قطز ده اللي عاملين له حساب قوي كده
موكا / يا خالتوا ممكن نقول عليه هولاكو دراكولا فرانكش تاين لكن بني ادم صعبه شويه
انفجر الجميع من الضحك
مسك / لا بجد بتتكلموا علي مين اللي في كل صفات دي
عطر حضنتها من ضهرها حيكون مين غيره فارس عصره و أوانه فارس اخويا في الشغل مش بيتعرف بقرابه الكل عنده واحد و اكتر حاجة تعصبة أن حد يتاخر عن معاده
موكا / اسبقوا انتم وانا حخلص مع سوسو و احصلكم
جاسر/ موكا خليها حلوة و يلا معانا بقا كفايا اللي حصل تحت وغمز لها بعينة
موكا / جاسر روحو وانا حخلص واجي يلا بقا علشان متتاخروش
عطر / بس انا جعانه ما اكلتش بقا
مسك / خدي حببتي أنا عملت سندوتشات ليكي
والتفت لموكا وانتي يا ست موكا اتفضلي معاهم و كفياكي مشاكل مع طوب الارض
بس يا سوسو كنت عاوزة اساعدك شغل مطعم كتير عليكي انهاردة
لوجين/ و ليه انتي أن شاء الله ايه هوا انا هنا مش ظاهرة قوي كده روحي يا موكا الله يكرمك و انا هنا مع سوسو
خرجوا جميعهم يجروا علشان اتاخرو فعلا
فارس وهو في طريقه. الجامعة مخه شغال بكلام مسك
فارس / هو انا شاغل نفسي قوي بالموضوع ده ليه انا مالي هي اللي في فيديو ولا مش هي أنا مالي كانت من بقيت اهلي حموت نفسي انا ليه .
وصل فارس الجامعة ودخل قاعة محاضرات بيدور بعينه عليها ملقهاش ابتسم ابتسامة خبث
فارس/ واخيرا جيتي تحت ايدي و حرضلك كلام الصبح بس ايه قدام الدفعة كلها و يا انا يا انتي يلا شبه ايد الهون اللي يشوفك ميعرفكيش قاعده من واقفة
وفجأة خبط الباب و دخلت عطر وحمزة ووراهم مسك
فارس ساعة معاكم كام يا اساتذة
عطر/ بعتذر منك استاذ
فارس / اتفضلي خشي علشان دي اول مرة ليكي
حمزة / وانا كمان بعتذر منك استاذ
فارس/ اتفضل خش علشان بردو دي اول مرة
اتسحبت مسك وراهم وداخلة مكانها
فارس / بصوت عالي علي فين يا آنسة كده
موكا/ علي مكاني ما انت دخلتهم و بما اننا جاين في معاد واحد يبقي زي زيهم
فارس/ بتحدي طايب هما اعتذروا وانتي لا هما اول مرة ليهم بس انتي لا فا من الطبيعي يعني تخشي كده عادي وكان محصلش حاجة
موكا/ طايب هو فعلا محصلش حاجة لكل اللي انت عمله ده لان الساعه معاك مقدمة ودي مشكلتك انت تحلها مع نفسك مش مشكلتي انا علي فكرة
فارس/ بمنتهي التحدي اتفضلي يا انسة برا المحاضرة دي تاني مرة لو محترمتيش المعاد بتاعي متحضرليش
اتكهرب الجو و حاست مسك بالإهانة و بدون اي كلمة اخدت نفسها وخرجت برا المحاضرة و هي في قمة الغضب
خرج وراها حمزة وعطر
احس فارس أنه زودها معاها بس هي اللي استفزته قدام الطلبه كان لازم الرد يكون حاسم
مسك/ انا ممكن اعرف انتم ايه اللي خرجكم ورايا ده تار بيني و بين الباشمهندس و انا عندي سياسة النفس الطويل بقا ما تقلقوش ده كان متوقع بعد محاضرة اللي انا عطتهالوا الصبح أنه يعمل كده بس الصبر حلو
و عند مسك و بيحاد
بيحاد / مسك انا عاوزك تهدي كده علشان نشوف حنعمل ايه في مشكلة دي أن الأوان أن العيال يعرفوا انك أمهم و كفايا كده بقا الحكاية طولت زياده عن اللزوم و باخت قوي صراحة وماعدتش ليها طعم علي فكرة
مسك / يعني انا كنت بعمل كده السنين دي كلها علشان ميعرفوش باللي حصل وفي الاخر نقولهم انا مين و بعد كمان ما فارس شاف اللي كنت خائفة منه
لوجين / ماما بعد اذنك عمو بيجاد بيتكلم صح هما هيفضلوا لحد امتي ميعرفوش الحقيقة وخالي بالكم عطر لاحظت الكلمة اللي حضرتك قلتها لماما مسك اول ما طلعت قلتلها حبببتي عطر ركزت جدا في كلمة
وعند ماجد
ماجد/ شوري عليا يا هند اعمل ايه انا حكتلك كل اللي حصل عن مسك امبارح و اللي موكا قالت عليه كله انتي ايه رايك
هند/ عاوز راي و من غير زعل البت موكا دي طلعت اعقل واحدة في الكل مع أن كل اللي يشوفها يقول عليها شعنونه و عنادية بس دماغها توزن بلد. عننا كلنا انا من رأي اعمل زي ما قالتلك اجمع البنات أو حتي خدهم و اطلعوا اتغدوا في اي مكان و احكلهم كل حاجة بصراحة و سبلهم حرية الاختيار بناتك ما عدوش صغيرين يا ماجد و عارفين الغلط من الصح
ماجد / وده اللي انا حعملة و حالا انا قائم رايح عند البنات
خبط ماجد علي باب غرفة البنات ودخل
فرح كانت بتكلم خطيبها في التليفون و رحمة بتقرا كتاب علي سرير
اول ما دخل قاموا وقفوا الاتنين
فرح / معلش مدحت اقفل دلوقتي و حكلمك كمان شوية
قفلت الخط
رحمة / خير يا بابا وشك في تغيرات غريبة قوي
ماجد / تعالوا يابنات انا عاوز اتكلم معاكم في موضوع مهم بس لازم تسمعوا كويس قوي اللي حقوله وتفهموا كمان انا عملت كده ليه
فرح سابت التليفون من أيدها خير يا بابا بجد شكلك يقلق شكل الموضوع خطير
ماجد/ انا عمري فرقت بينكم و بين عليا
فرح / لا خالص ليه بتقول كده
ماجد / وطنط هند عمرها حسستكم انكم مش بنتها
رحمة / في أيه بس يا بابا ادخل في موضوع علي طول
ماجد / فرح أنتي يمكن تفتكري مامتك علشان كنتي كبيرة شوية عن رحمة
فرح / طبعا فاكرة كل حاجة و فاكرة جدا اليوم اللي عموا بيجاد و عموا امجد جم اخدونا في من البلد و كان ده اخر يوم شوفنا في ماما
ماجد/ بس الغريب أن مافيش واحده فيكم سالت هي فين طول السنين دي كلها
فرح / بابا انت نفسك قلت إن انا مكنتش صغيرة انا كان عندي ٩سنين يعني كنت واعية لكل حاجة بتحصل
ماجد/ طايب انا ححاكيلكم كل حاجة و في وانتم في ايديكم القرار وانا زي ما عودتكم مش حغصبكم علي حاجة خالص و قاعد ماجد و بداء يحكي الحكاية من الاول من اول ما اتجوز فاطمة لحد ما دخلت المصحة
كل ده و البنات في حاله من الزهول وعدم التصديق ان امهم تطلع كده
فرح/ لا انت اكيد بتبالغ صح مش معقول امي تعمل كده وتكون بالشر ده انا صحيح مش بحب مسك الكبيرة ولا الصغيرة بس متوقعتش أن ممكن ماما تعمل معاها كده
رحمة / الغريب أن طنط مسك عمرها ما حسستنا أن ماما ظلمتها أو جابت سيرتها باي كلمة مش كويسة قدمنا
فرح/. وماما فين دلوقتي انا عاوزة اشوفها
ماجد اجهزو و انا حاخدكم و اسافر
وعند موكا في جامعة
انتهت جميع المحاضر و خرج فارس يبحث عن عطر
وجدها جالسة وسط أبناء عممها و حمزة و مسك
دخل فارس عليهم
فارس / مساء الخير يا شباب ايه خلصتوا محاضرتكم
جاسر / اه كلنا خلصنا و طالعين علي ورده مسك نأكل كلنا معانا ولا علينا
فارس / بضحك اللي هو ازي معانا ولا علينا و كل شوية يلقي نظر علي مسك و يحاول استفزازها و إثارة غضبها
كل ده و مسك قاعده كأنها مش موجوده
حمزة / يعني يا باشمهندس لو جاي تبقي معانا و لو مش حلي تبقي علينا
فارس / اممممم لا معاكم طبعا انا واقع من الجوع ما اكلتش من امبارح
حمزة تمام يبقي نقسم نفسنا علي العربيات انت خد البنات و اخد الشباب
فارس / تمام يلا بقا علشان بجد حموت من الجوع
موكا/ بس انا حركب معاك يا حمزة
حمزة/ معلش يا موكا مش هينفع اصل انا لسة هعدي اظبط العجل و هنعمل شوية شغل في عربية عند ميكانيكي و طبعا مش حينفع تقعدي كل ده في عريبية
عطر/ كده بردو يا مسك عاوزه تسبيني لوحدي وانا اصلا معرفش حد خالص في اسكندريه انا نفسي اتفسح وأشوف فيها كل حاجة كفايا قوي منظر البحر ونبي بقا يا موكا تعالي معايا
موكا/ ماشي يا عطر علشان خاطرك بس هقول حاجة لحمزة و راجعة
ميلت موكا علي حمزة و شدته من هدومة
موكا / بتعملهم عليان انا عيب عليك انا الي مربياك يا ميزو ما تعملهمش عليا بقا العربية عاوزه ميكانيكي دانا لما اروح مش هخلي ميكانيكي يعرف يرجعك زي ما كنت هخليهم يجمعوك حته حته و بالحق كلم عطر احسن قالبه علينا ابو حميد و زرابين بتاعتهم طالعه
حمزة/ عندها حق احنا بقالنا يومين مروحناش البيت زمنها علي آخرها مننا ماشي وانا في طريق حكلمها و افهمها
موكا / بص احنا نروح ورده مسك ناكلهم و بعدين نفرجهم اسكندريه وجمالها في الشتا
حمزة / حلاوتك يا موكاااااااا يا جااااامد أشطا
و عند ماجد اخد البنات وسافر بيهم البلد
اول ما دخلوا نواحي البيت لقوا صوان عزا كبير
ماجد/ سال اللي في صوان خير مين اللي مات
الرجل / الحاج نصار تعيش انت
ماجد / لاحول ولا قوة الا بالله امتي ده كان لسة متكلم امبارح هو اتوفي ازاي
الراحل / حادثت عربية و هو بيعدي الطريق
ماجد / البقاء لله و فين بنته فاطمة
الرجل/ يا عني فوق لاحولا ليها ولا قوة و اللي باقي من عقلها راح خالص طول نهار تكلم نفسها
طلع ماجد و البنات فوق عندها كان العزاء شغال وهي في عالم تاني خالص
فاطمة بحقد و غل / حموتك يا مسك انتي يا بنت كلاف البهايم ليكي كل الحظ ده وانا بنت أعيان البلد اتجوز ماجد وبس لاء لاء و اللي خلق الخلق ما يحصل بس انا هههههههههههه اخدت منك اغلي حاجتين عندك انا اللي كسبت ثم نظرت لماجد ا يوة. اه انا اللي كسبت عارفين انا اخدت من مسك ايه مش هما بيقولوا الشاطر اللي يضحك في الاخر انا هههههههههههه بضحك انا اخدت منها شرفها و سمعتها و الأهم اخدت ابنها وهو لسه لحمة حمرا ههههه ملحقتش تشوفوا و بغل واخدت منها كمان حب بيجاد اللي كانت ماشية تتباها بيه بنت كلاف البهايم تربية الزرايب
ماجد/ فاطمة انتي سمعاني طايب انتي عارفة انا مين
فاطمة،/ هههههههههههاء اه طبعا انت اللي دهنت الهوا دكوا صح عرفت يا قروبه
ماجد / فاطمة فوقي بقا انا ماجد ودول بناتك فوقي
فاطمة/ يمامة حلوة و منين اجبها طارت يا نينا عند صاحبها
ماجد/ لاحول ولا قوة الا بالله ربنا يعوض
فرح / ماما انا فرح بنتك يا ماما
فاطمة/ لاء انا معنديش بنات انا اصلا ما كنتش عاوزة اخلف من ماجد انا كنت بكره و بكره بناته يا ساتر و بكره كل عائلته كلها بكرهم و بكرهكم انتم كمان اه بكره كل حد هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه
ماجد/ يا بنات امكم لازم ترجع المصحة تاني ده الحل
رحمة/ يعني خلاص كده آمنا راحت للابد
ماجد/ طايب انتم عندكم حل هي بطريقة دي ممكن انها تأذي نفسها و اللي حوليها
وفعلا اتصل ماجد بالمصحة و احضرتك عرببتها و اخدت فاطمة معاها و انتهنت حكاية فاطمة كده