قصة قلوب ارهقها نبضها البارت الثامن والخمسون 58 بقلم ياسمين رجب

قصة قلوب ارهقها نبضها

البارت الثامن والخمسون 58

بقلم ياسمين رجب


عطر / فارس أن توهت ولا ايه انا بكلمك علي بابا وماما سوسو مش ماما مسك انت شكلك اتلغبط بس

فارس /ما انا عارف انتي بتتكلمي علي ايه وانا بتكلم عن ماما مسك يا عطر سوسو هي ماما مسك امنا يا عطر سوسو هي ماما 

و حضنها فارس بقوه وقاعد يبوس في رأسها و أيدها 

اتكهرب الجو واحمر وجهة مسك و سارعت ضاربات قلبها بشده وكاده يقف 

و عطر كأنها مغيبه في عالم غير العالم وكان المفجاءة شلت تفكرها 

بيجاد/ فارس انت بتقول ايه وجبت الكلام ده منين 

فارس وهو مازال حضن مسك وكانه عثر على كنز ثمين يخشي فقدانه 

فارس/ من حاجات كتير يا بابا من حننها الغريب لما بضمني لصدرها من شعوري بدفا والأمان انا معاها

و كمان من لاب توب بتاعك و الصور اللي عليه 

بيجاد/ انت لقيت لاب توب ده فين انا قلت إن ناسيتة في المانيا و استعوضت ربنا في الصور 

فارس/ الاب كان في صندوق اللي كان في حاجتي عاوز إثبات اكتر من كده 

وفقت عطر تصفق جامد برافوووووو عرض مسرحي جامد صراحة بس للاسف مبيضحكش 


عطر بدموع / وصوت مخنوق خلاص الكل خلص اللي عنده خلاص اتكلم انا ايوااااااة انا 

ممكن حد يقولي ايه الذنب اللي انا عملته. علشان اعيش محرومة من امي العمر ده كله وهي هنا عايشة توزع حننها علي عيال غيرنا و الكل هنا بيقولها يا ماما وانا اتحرمت من الكلمة دية وكان نفسي انطقها 

اتحرمت أن أقول ماما عارفين لما كان بيجي عيد الام و كل العيال معاهم امهم وانا مع المربية بتاعتي تسوي ايه اللحظة دي حد يرد عليا حد يرد تسوي كام 

ولا أول يوم بلغت فيه ومحدش فاهمني ايه ده ويعني ايه وأجبرت اسال اصدقائي وكل واحد بمعلومة شكل تسوي إيه حد يرد عليا و انا هنا امي عايشة بتوزع حنانها وانا مفتقداه عارفين لما كنت بصحي الصبح الاقي نفسي في مدرسة داخلي الفطار بمعاد و الغدا بمعاد والنوم بمعاد ولا كأننا في سجن و لما كنت بصحا من النوم نفسى في امي تسرحلي شعري و اقعد اقولها سرحيلي تسرحتك اصلي بحبها قوي 

شهقات متتالية كان نفسي قوي البس هدومها الكبيرة عليا و امشي بجزمتها ام كعب في البيت كان نفسي اول مرة قلبي يدق اجري عليها واقولها و حكيلها 

لكن احنا كنا بترجع من اجازة المدرسة لايد المربية بتاعتنا اللي بتبقض اخر الشهر تمن تربيتنا يعني المفروض انها بتؤدي شغلها علي اكمل وجه مافيش مجال العواطف ده شغل قصاده فلوس يعني مافيش حد بيطبطب

ولا كله كوم و ليلة الامتحان دي بقا لوحدها و انت محتاج ايد تحضنك علشان تطمنك صحيح بابا كان بيعمل كده بس انا بنت وكنت محتاجة امي في كل مرحلة من عمري محتجالها تقولي البس ايه و ماتلبسي ايه اجري احكلها عن صحباتي 

كل ده ليه وعلشان ايه اديني مبرر واحد بس يقنعني أن بعدك عننا كان غصب عنك انتي بعدتي عننا في أصعب سنين عمرنا منتظره مننا ايه اول ما تقولي انك امنا احنا نرمي كل حاجة ورا ضهرنا ونجري نترمي في حضنك 

كنتي فين لما فارس جاتله حمي مسالتيش نفسك مين اللي سهر عليه كنتي فين وانا بتعلم لسة امسك القلم و انا بتعلم اتلكم انتي استحاله تكوني امنا استحاله انتي حد غريب عننا مافيش اي مبرر علي وجه الارض يبرر بعدك عننا غير الموت 

فارس / عطر ممكن تقعدي كده و تفهمي كلام ايه اكيد هي عندنا تبرير قوي للي حصل اقعدي اسمعي منها هي حتقول ايه

عطر /زقت ايد فارس ااايه انت اللي بتقول كده انت اللي انحرمت من اجمل احساس انت مش فاكر يوم الرحلة لما كل واحد كان جايب امه علشان المسابقة بتاعة الطبخ فاكر انا وانت كنا قاعدين فين وكانت اول مرة اشوف فيها دموعك فاكر احساس الكسرة و هما بيختارو اللي معاهم امهم وبس ااايه لاحقت تنسا بسرعة كده اوعي تقولي ناسيت لما كنا بنخاف ننام بليل في ضلمة و تيجي المربية تزعق وتصمم تقفل النور والباب و نقعد نحضن بعض علشان نطمن بعض في ايه فارس جري ايه كل ده اتنسي ازاي 

كل ده ومسك منهاره بشده في حضن فارس و كان الزمن رجع لورا ووقف

بيجاد بحده/ في ايه يا عطر اخوكي قالك اقعدي و اسمعي و بعدين احكمي اتفضلي اقعدي بقا لو كلام معجبكيش ابقي ارمي التهم زي ما انتي عاوزة لكن متظلميش امك كفايا قوي اللي عاشته بعيد عنكم وحرمنها منكم 

قاعدت عطر وهي منهارة بشده ومسك كمان قاعدت قدمها وبدأت تحكي مسك حكايتها من اول ما بيجاد لما شافها لحد دلوقتي و مع كل كلمة الزمن بيرجع لورا و عطر و فارس بيسمعوا و عقلهم مش عارف يستوعب اللي حصل 

فارس/ اده هو في ناس كده و ازاي جدو محمود يعمل فيا و فيكي كده ومحدش يقولي اصل كان معموله عمل وكلا فارغ ده كل واحده عنده عقل وراس عذره أقبح من ذنبه لانه فاق لنفسة ومع كده مرضتش اعتبار امي 

ولا منع عنها الاذية بلعكس لحد اخر وقت كان واقف مع فاطمة و تعرفوا جدو لما جه يعتذر لامي في بتها قبل الحادث بتاعة عمل زي اللي خانقتي في حارة و صالحني في زقاق يعني هنها قدام الناس و صلحها لوحدهم جدو كمان مشترك معاهم 


بيحاد / خلاص بقا يا ولاد احنا اتجمعنا اهو من تاني ومش عاوزين اي حاجة تفرقنا عن بعض تاني بقاااااااااااااا 


فارس/ في حاجة عاوز اقولها انا اتاكد من أن الفيديو فيك و الجميلة بقا أن انا لاغيتة من كل المواقع وقدمت بلاغ في كل المواقع دي كمان 


قامت مسك ودموع نازله زي شلال من مكانها وحضنت عطر جامد قام بيجاد وحضنهم هما الاتنين من ضهرهم وفتح ايده لفارس اللي قام هو كمان جوا الحضن ده و احتضنوا بعض كلهم كأنهم بيعوضوا وحشت السنين دي كلها

فارس /بروح فكاها ايه رايكم ننزل نتعشي برا كلنا احتفالا باليوم الجميل ده 

مسك/ لاء طبعا انا حاخد بنوتي و نخش المطبخ نعمل اجمل اكل لاجمل عيله وانت اقعد انت وبابا اتفرجوا علي التلفزيون في لب و سوداني البت موكا كانت جيباهم

لمجرد سماع اسمها حركت قلبه و بداء يخفق

فارس وهو بيحاول يداري خفقان قلبه لذكرها 

فارس/ انا كمان هساعدكم عاوزين مني ايه اعمله فرصة لن تتكرر

مسك/ طايب تعالو نخش المطبخ نبتكس و رجعت بضهرها وانت يا استاذ بيجو قدامي يلا معندناش حد يانتخ الكل هيشتغل و نساعد بعض ايد واحده 

دخلو المطبخ جلس فارس علي الترابيزة يعمل السلاطة

ووقت مسك علي البوتاجاز و جمبها عطر بتتعلم منها ازي تعمل المكرونه بالبشاميل و مسك وهي شغاله بتشرح طريقة لعطر

وبيجاد وافق علي باب المطبخ ساند ظهرة علي الباب و ايده في جيوبه و هو باصص عليهم و عنيه مليانه دموع علي العمر اللي راح وهو مفتقد الدفا ده و الجو الأسري ده فاق علي صوت مسك 

مسك / حبيبي لو سمحت ناولني اللبن و البيض من التلاجة 

بيجاد / اتعدل في وقفتة عنيا يا راحة قلبي 

التفتت عطر الله يا بابا انت قلت لماما ايه 

نزلت دموع مسك بشده علي كلمة ماما دي قوي لدرجة أن شهقات بكاءها كانت مسموعة التفت الكل ليها وجري عليها بيجاد وشدها لحضنة 

بيجاد/ خلاص بقا يا راحة قلبي كل حاجة انحلت واجمل ما كنا نتصور وعيالنا حوالينا كمان اهدي بقا و عاوزين نأكل من ايدك الحلوة دي بقا انا واقع من جوع يا راحتي و دنيتي وحياتي 

فارس / احم احم نحن هنا يا قوم و راعو أن في سناجل معاكم 

ضربه بيجاد علي راسة من ورا و قاله

بيجاد/ دي السنجلة چنتله يا هبل اش عرفك انت مشفتنيش وانا سنحل اسال اعمامك 

مسك / و نبي ايه بقي السنجله جنتله ماشي يا عم بيجو

بيجاد/ الاااا رفعت راية البيضا انا بعلن استسلامي 

ثم التفت لفارس وضربه تاني علي راسة 

بيجاد/ عجبك كده حتوقعنا في الحكومة اتنيل اعمل السلطة وانت ساكت 

الكل اشتغل بحب في المطبخ و انتهوا من تحضير العشا خرج فارس وعطر يحضروا السفره برا 

راح بيجاد علي مسك وضمها جامد لحضنة

بيجاد/ يااااااااه يااااه واخيرا انا مش مصدق نفسي أخير

مسك / ده عوض ربنا ليا يا ه عوضة جميل قوي يا حبيبي ربنا يدمها علينا نعمة يارب يارب عوضك جميل قوي 

دخلت عطر و هما حضنين بعض 

عطر/ احم بقاااااااااااااا يا قوم راعونا حبه بقا 

بيجاد وهو مازال حاضن مسك في ايه يا بت انتي حببتي و بحضنها ليكي شوف في حاجة 

جاء صوت من وراها و هو حاطت ايده علي كتف عطر 

فارس/ لا طبعا بيجاد باشا يعمل اللي هو عاوزة بس احنا دلوقتي جاعنين ممكن تاجلوا نحنحة دي لبعد الاكل 

مسك / ايه يابني الألفاظ دي انت متاكد ان شهادتك من المانيا صح 

فارس / خير يا ماما عندك شك طبعا من المانيا البلد 

مسك / لا طبعا يا قلب امك اتاكدت خلاص 

واتجمعوا لاول مرة كلهم علي سفرة واحدة واخيرا رجع الدفا تاني لحايتهم والكل بياكل بحب وفرحة 

انتهوا من الاكل وقامت عطر ومسك في تنظيف السفرة وعمل فارس الشاي واتجمعوا كلهم قدام التلفزيون بيجاد حاطت راسة علي رجلين مسك و مسك قاعده و حاضنة عطر و أيدها التانية بتلعب في شعر بيجاد و بطانيه واحده مجمعاهم 

وفارس ماسك اللب عمال ياكل 

عطر/ فارس هات حبه لب بقا

فارس / قومي خدي الطبق قدامك اهو هو انا مخبية

عطر / يا بااااي علي رخامتك انا قاعده انا وماما تحت البطانية مدفين قوم بقي اديني حبه

فارس/ بت انتي قومي خدي اللي انتي عاوزه بطلي صداع بقا

مسك / انا خلاص فصلت عاوزة انام بجد مش قادرة

فارس /انزلي انتي و بيجو تحت وانا والمفعوصة حنام هنا يلا عدو الجمايل بقا 

بيجاد/ صفر. ايوا بقا ابن ابوك هو ده كلام 

فارس / وهو بيغمزله بعينه عد الجمايل بقي يا عم بيجو اي. خدمة انت زي ابويا بردو 

عطر/ اشطا قوي كده انا دخله انام. بقاااااااااااااا علشان انا كمان فصلت 

فارس بس اعملوا حسابكم كلنا بكره أن شاء الله اجازة من كل حاجة من الكليه و المطعم هنخرج كلنا عيله واحدة و نتجمع مع الكل 

بيحاد/وانا الصبح حتصل بأعمامكم علشان يجوا معانا وانتي كلمي اختك يا مسك 


عطر / ايوااااااا بقااا يا فري يا جااااااااامد هو ده اخيرا حنخرج ونشوف اسكندرية 

فارس /انا حنزل بس اجيب غيرات ليه وطالع حالا

نزلت مسك مع بيجاد و شدها لحضنه 

بيجاد/ مسك هو انا قلتلك بحبك انهاردة. 

مسك / امممم مش فاكرة قول كده تاني يمكن افتكر 

بيحاد / ضمها ليه واخد يوزع قبلات علي كل وجهها بحبك بحبك بحبك يا راحت عمري و يا بنت قلبي 

وضمها قوي ونام و كأنه ملك العمر كله بين ايده 

وفي الصباح فوق عند فارس دخل الحمام ياخد دوش و خرج كالعاده و وهو ملفوف بلفوطة نصة تحتاني و المية لتسقط منه ولكنه تسمر مكانه فور سماع شهقات عليا 

فارس / يخربيت عقلك انتي ايه الي جابك دلوقتي

مسك / ينهارك اسود أنت بتعمل ايه هنا و في حد بيطلع من الحمام بلمنظر ده ااايه وكاله هي من غير بواب وازاي ماما سوسو تسيبك كده 

ولكن ما حدث شل تفكيرها شدها فارس له. و التهم شفتها في قبله عنيفة مما جعل شفتها تؤلمها

فارس /دي قرصت ودن علشان تبطلي كلام كتير و اتكلمي بصوت واطي و تتعودي تسمعي اللي قدامك و كل ما تتكلمي كتير حعمل كده تاني ماشي 


مسك زقته بحركة لا إرادية حتي كاد أن يقع وقالت له بغضب 

مسك / قالت ووشها يكاد ينفجر من الاحمرار هو محدش قالك قبل كده انك قليل الادب

فارس / وهو مستمتع بارتبكها الشديد يووو. الكل عارف ان قليل الادب معلومة مش جديدة

مسك دون أن تنظر لعينة من شده الخجل 

مسك / تعرف لو عملت كده تاني مش حتتوفع رد فعلي يا بتاع بلاد بره انا حخلي البت الاسكندرانيه تعلم عليك بجامد قوي فاهم يا مسكر 


فارس / هههههههههههه حلو مسكر دي يا حلويات 


موكا بغضب /هي ماما سوسو فين مش شايفها 

بيجاد /وهو يتعمد يثير غضبها سوسو اممممم لا اخش البس وارجع اقولك سوسو فين دلوقتي احسن جو تلج 

مسك /اقسم بالله رخم اوي برود انجليزي 

بيجاد/ من بعيد سمعتك علي فكرة 

جرت مسك علية إييه ياعم رايح فين دي الأوضة بتاعتي وفيها هدومي و حجاتي 

فارس /طايب منا عارف انها واضتك وعلشان كده اخترت أنام فيها بلعند فيكي 

مسك / ينهار اسود انت كمان كنت بايت هنا من امبارح هي سوسو فين وانت عاوز ايه مني يا جدع انت 

التفت ليها فارس وكأنه بيشوفها لاول مرة 

وقال بحزم/ اده ايه المسخرة دي هو انتي ماشيتي في شارع بوشك كده شبه البلياتشو و طبعا كنتي حتروحي بالمنظر ده الكلية كده شكلك بتلعبي في عداد عمرك ولا ايه 

مسك/ ايه يابا انت صدقت نفسك ولا ايه انا اللبس الي يعجبني علي فكرة وانت ملكش في اصلا 

فارس / وغلاوتك لاو حتنزلي بلبس ده ولا بلشكل ده لتكون ليلتك مش فايته يا مسك 

مسك / وتطلع مين انت علشان تحكم وتتحكم فيها كده 

فارس/ اطلع كل حاجة في حياتك انا عملك الاسود يا مسك وتعلمي بقا ازاي تتكلمي بزوق و أن صوتك ده يوطي وانتي بتتكلمي معايا مفهوم 

مسك/ أتصدق خفت انا خفت منك يا مامي حموت من الرعب 

قطع كلامة صوت جرس الباب جرت مسك تفتح الباب وهي متعصبه جداا 

اتفجاءت بمسك الكبيرة و بيجاد حضنها من ضهرها 

موكا غمزت لمسك ايه في اية خير اللهم اجعله خير أنا غبت عنك سواد الليل بس من الواضح في حاجات كتير اتغيرت يا سوسو 

دخلوا مسك وببجاد واول ما شافوا فارس شهقوا 

بيحاد /فارس انت واقف شبه ترازان كده ليه عيب عليك في بنت واقفة 

وكان فارس افتكر أنه فعلا لسة ملبسشي هدونة

فارس/ينهار اسود وانا عماله اتخانق معها وانا كده وجري علي الاوض 

وقعت مسك وعطر من الضحك 

موكا / لاء بجد حد يفاهمنبي ايه اللي بيحصل هنا و ايه التطورات الجامده اللي انا شيفاها

عطر / انا حافهمك يا ست موكا 

موكا / اوبا وعطر كمان بايتة هنا من امبارح امممم لا انا كده فاهمت وجرت علي خالتها وحضنتها الف مبروك رجوع اولادك لحضنك يا اجمل مسك في دنيا 

خرج فارس من جوا وكان فعلا فارس نازل من علي جواده

ألقي نظرة غضب علي مسك 

فارس/ موكا هو الكلام مش بيتسمع ليه انا مش قلت شيلي القرف ده 

موكا/ فارس باشا هو انا مقلتلكش 

فارس / لا والله محصليش الشرف 

موكا/ لا اعرفك مش انا مش بسمع كلام ولا بقول حاضر 

فارس /اممم لا انتي كده فله وانا بحب اللي مش بيسمع كلام علشان يرضي بالأمر الواقع و يخبط دماغة في الحيطه 

راح المطبخ وأحضر زجاجة ماية ومنديل وشدها قدام الكل فجاءة تحت اندهاش الجميع وماسك منديل ومسح و شها 

وفجاءة وبحركة غير متوقعة


       البارت التاسع والخمسون من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات