قصة جعلتني أقوي
البارت الثالث عشر 13
بقلم شيماء صبحي
قرب منها وقال بهدوء " ممكن نتكلم !
روح بصتله بضيق وحركت راسها بلا ..يونس ضغط علي ايديه بغضب وقال" في موضوع ضروري لازم اقولك عليه!
روح قامت من جمبه وراحت قعدت جمب والدتها وهوا فضل باصصلها ومستغرب تعاملها معاه!!
الجرس رن وطلبت ماجده من روح انها تفتح ولاكن يونس منعها وقام هوا يفتح!!
روح كانت بصاله بغيظ علشان هيا بتحب تفتح الباب دايما ولاكنها فضلت باصه في الارض وساكته لحدما سمعت صوت هيا عارفاه كويس بتقول" روح؟؟
كل اللي موجودين رفعوا عينيهم ولاكن روح وقفت بصدمه وهيا بتقول" عبيرر؟؟
عبير كانت بصالها بصدمه ومستغربه انها رجعت تتكلم وقبل متسالها ازاي اتكلمت روح جريت عليها وحض"نتها وهيا بتعيط وبتقول"
عبير انتي وحشتيني اوي انتي عامله ايه وهربتي ازاي من منصور؟؟؟
عبير كانت فرحانه جدا انها قدرت تشوفها تاني وضغطت علي حض"نها وهيا بتقول" انتي اللي وحشتيني قوي يا قلب عبير!!
عبير بعدتها عن حضن"ها وهيا بتتفحصها وبتقول" طمنيني انتي عامله اي حصلك حاجه!!
روح ابتسمت وهيا بتهز راسه بلا وقالت" انا كويسه الحمدلله انتي عارفه يا عبير انا لقيت ماما!!
عبير بصتلها بصدمه وغيره ورفعت حاجبها وقالت" وهي فين ماما دي.. عبير كانت بتبص علي نادرة وماجده وهيا بتقول هيا فين !!
روح لفت علشان تشاورلها علي نادره وعبير وقتها كانت باصه علي ماجده؟؟
نادره كانت مستغربه مين البنت الي روح حضناها دي ووقفت علشان تسلم عليها وهيا بتقول" انا نادرة يا بنتي ام روح!!
عبير بصت لروح علشان تتاكد من كلام الست دي وروح هزت راسها وقالت" ايوا يا عبير هيا تبق ماما!!
عبير بصت للست نادره بغضب وقالت" وحضرتك بق كنت فين كل السنين دي وسايبه بنتك في مكان زي دا انتي عارفه هيا مرت بايه هناك.
يونس ومراد كانوا بيتفرجوا عليهم ومراد مكنش فاهم ايه علاقه عبير بالبنت اللي في بيت يونس لاكن اللي صدمه اكتر ان عبير بتزعق للست دي..!
نادره بصت لعبير وقالت بحزن" انا مليش يد في اي حاجه يبنتي ابوها هو السبب هو اللي حطها في الدار دي وكان مفهمني انها تاهت!!
عبير دمعت وهيا بتبص لروح وبتضمها ليها وبتقول" متخافيش يا حبيبتي انا خلاص رجعت واوعدك المره دي محدش هيقدر ياخدك مني مره تانيه!!
نادره بصت لعبير بصدمه وقربت من عبير وقالت بغضب"" تاخدي مين دي بنتي انا محدش هيقدر ياخدها مني مره تانيه..!
مراد بص ليونس والاتنين قربوا منهم ومراد اخد عبير ويونس وقف قدام الست نادره وهو بيقول" اهدوا علشان نعرف نتكلم!!
عبير كانت بتبص لمراد وبتقول بعياط" دي روح يا مراد اللي حكتلك عنها البنت اللي انا ربنها علي ايدي دي وكنت بحبها اكتر من نفسي ..
مراد بص لروح وابتسم وقرب تاني من عبير وهمس في ودنها وقال" خلاص يا حبيبتي اهدي انا عارف انك بتحبيها بس لازم تهدي علشان نقدر نفهم كل الحكاية!!
عبير بصت لروح اللي كانت واقفه خايفه وهيا بتقرب منها وبتقول" قولتلك متخافيش تعالي ..
يونس بص للست نادره وطلب منها تقعد وقرب من عبير وطلب منها تسيب روح وتقعد ومراد قعد وكل دا وماجده قاعده تبصلهم وساكته !!
يونس قرب من روح وضمها لصدره وهوا بيقول" روح انا عارف انك كبيرة وعاقله وتقدري تاخدي القرار الصح مش عايزك تظلمي مامتك هيا ملهاش ذنب!!
روح بصتله وابتسمت لانه قال عليها كبيره فقالت بهمس..يعني انت شايفني كبيره اهو يعني ممكن نتجوز..!
يونس بصلها وغمض عينيه وقال" الظاهر كده انك عنديه ومحدش بيقدر يتناقش معاكي!!
روح ضمت حاجبها بغيظ ويونس ابتسم وهو بيقول" خلاص بق بلاش الضمة دي انا مش قدها..!
الست نادره كانت بتبص لعبير بضيق ولاكن عبير كانت بتبص لروح ومستغربه ازاي هيا موجوده في حض" ن الشخص دا ومبسوطه ..
مراد قرب منها وقال بهمس..الطاهر كده ان في علاقة حب بين يونس وبنتك..
عبيرضمت حاجبها وهيا بتقول ..علاقة اي دي لسا صغيره وبعدين مش دا قدك..بقلمي شيماء صبحي
مراد ابتسم علي غيرتها الواضحه علي روح وقال..لا يا ستي انا اللي اكبر،،؟
عبير هزت راسها وهيا بتقوم وبتقول ،" ولو برضوا مينفعشي يقرب منها كده هوا فاكر نفسه مين ..؟
مراد لسا هيشدها فلقاها قامت بسرعه وقربت من يونس وشدت روح من حض"نه وقالت بغضب..ايه اللي بتعمله دا دي لسا صغيره علي الكلام دا ،؟!
يونس بص لعبير بضيق وروح بصتلها بضيق وقالت بهمس..بتعملي ايه يا عبير منك لله دانا مصدقت اقرب منه!!
عيير قرصتها من دراعها وهيا بتقول" مكنتش اعرف انك اتعلمتي قلة الادب تعالي اقعدي جمبي!!
روح ضمت حاجبها ومشيت جمبها ويونس بص لمراد وشاورله علي مراته بضيق ومراد ابتسم وشاورله يجي علشان يفهمه ايه اللي بيحصل!!
يونس قرب منهم وبص لعبير وقال" بصي يا عبير انا عارف انك بتحبي روح وانك ربتيها من وهيا لسا ٦ سنين بس دا ميمنعش ان ليها اهل هقابلهم في يوم من الايام وطبعا هما اللي ليهم الحق ياخدوها !!
عبير بصت ليونس وهزت راسها برفض وقالت" بس روح تقدر تختار هيا معدتش طفلة واكيد مش هتحتار غيري !!
يونس بصلها وعرف ليه روح طالعه عنديه ؟؟
روح كانت بتبص للست نادره واللي كانت ملامحها حزينه وهيا بصالها .. فلفت جسمها وهيا بتبص لعبير وشافت قد ايه خوفها عليها فضلت روح قاعده وهيا بتفتكر ذكرياتها مع عبير وفي نفس الوقت هيا عايزه مامتها..؟
روح وقفت وبصت ليونس وقالت" يونس انا عايزه افضل مع ماما وعبير !!
يونس بصلها وهوا فاتح عينيه وبص لنادره وعبير اللي كانوا باصيين عليها بنفس النظره وساكتين!!
ماجده لاحظت اللغبطة اللي بتحصل قدامها ووقفت وهيا بتمسك روح من ايديها وبتقول" روح هتفضل معايا هيا ومامتها كمان ودا قرار نهائي ومش مسموح للنقاش فيه!!
مراد بص لجدة مراد وهوا مبسوط لانها عملت معاه الصح لان لو روح كانت اختارت عبير بس كانت عبير هتقرر تاخدها معاهم للبيت ومش بعيد تخليها تنام في حض"نها!!
يونس بص لجده وابتسم لانها كده حلت المشكله!!
عبير كانت لسا هتتكلم مراد شدها عليه وقال" متسيبيها بق مع مامتها انتي ناسيه انك متجوزه وخلاص يا ستي انتي عرفتي مكانها ابق تعالي زوريها !!
عبير رفعت حاجبها برفض ووقفت ولاكن مراد شدها عليه تاني وقال" مينفعشي اللي بتعمليه دا يا عبير وبعدين انتي لسا معرفتيش روح انك اتجوزتي!!
مراد قال جملته الاخيره بصوت عالي علشان روح تنتبه ليه واول ما روح سمعت ان عبير اتجوزت بصتلها بصدمه وقالت" انتي فعلا اتجوزتي يا عبير !!
عبير اتوترت وهيا بصالها وهزت راسها بايوا وقالت" بس كله علش..!
روح جريت عليها بفرحه وقالت" مبرووك يا عبير انتي فكراني زعلت بالعكس انا فرحانه وبعدين عمو دا شكله بيحبك!!
مراد اتحرج من كلامها ونظراتها ليه وعبير كانت مستغربه ان روح تقبلت جوازها بفرحه عكس توقعاتها!!!
يونس قعد من التعب وهوا باصصلهم وسابهم يخلصوا كلام وبص لجدته وقال" خلاص كده يا نانا كلمتك مش هتتغير روح ومامتها هيفضلوا هنا!!
ماجده هزت راسها بابتسامه وقالت" اكيد مش هتتغير المهم بس انك تحل العبث اللي بيحصل دا'؟
يونس بصلهم وهوا مبتسم وقال" لا هيا اتحلت لوحدها!!
مراد وقف وساب روح وعبير يتكلموا وقرب هوا من يونس وقال" هو دا الموضوع اللي قولتلي عليه!!
يونس هز راسه وقال" هوا بس لسا ناقص حجات بسيطة!!
مراد ضم حاجبه وهو بيقول" حجات ايه!
يونس بص لعبير وقال" محتاج من مدام عبير انها تحكيلي عن اللي كان بيحصل في الملجأ....؟