قصة تربية حواري
البارت الخمسون 50
بقلم ولاء حامد
بصوت واطي
حور : ها طمني
الشخص: حصل بس حصل حاجه غريبه
حور كشت حواجبها: خير حصل ايه
الشخص : لما روحنا كان في عربيه تانيه جايه ورانا وكان عينهم على الجدع اللي بعتيلنا خبر عنه
حور بكشه حواجب: وبعدين
الشخص: كان تقريبا بردوا قاطرينه معانا ونزلوا طحن فيه بس لا نعرفهم ولا يعرفونا وكسروا عربيته فساعدناهم مجدعه
حور بشك: طيب ومحل الحاج همام حد منكم ليه يد فر حرقه اصل واضحه للأعمي انه بفعل فاعل ومقصود
الشخص: لا يا ست الكل حد الله بينا وبين قطع الأرزاق انتي ادرى الناس بينا
حور :تمام يا معلم تسلم وباقي حسابك هايوصلك زي ما اتفقنا عدي على الحاج راضي هايديهولك وزياده
الشخص :تسلمي يا ست الكل وتؤمري رقابينا في خدمتك ايوتها وقت
حور بهدوء: قد القول يا معلم تسلم مع السلامه
قفلت حور ومسحت المكالمه وسرحت في اللي عملته لأول مره تبقى محتاره
فلاش باك
طلعت من الحمام على طراطيف صوابعها مسكت الموبايل وشر العالم جواها وطلعت الرقم ورنت لحظات ورد
حور بجمود وشر: ازيك يا حاج راضي
راضي بترحاب: رضي يا بنت الغالي
حور : عايزه منك خدمه يا حاج
راضي : اؤمري مش تطلبي ورقبتي سداده
حور بهدوء حذر :قد القول يا حاج وهو داه العشم عايزاك تجيبلي حد من الجماعه اللي قلبهم ميت
راضي بعدم فهم: مين يعني
حور بشر: حد مرازيني في شغلي وعايزه أدبه قل أدبه يرضيك
راضي بحمقه: داه لا عاش ولا كان قوليلي مين وانا اجيبلك خبره بنفسي
حور بود : تسلم يا حاج قد القول بس انتا عارفني مبحبش إبان في الصوره تقدر ولا اشوف اغيرك انا عارفه انك كبير السوق دلوقتي
راضي بمدح: بفضلك يا بنت عامر ساعه زمن ويبقى معاكي نمره واحد من حبايبي قوليله المطلوب وهو اعمي وآخره واطرش
حور : تمام يا حاج
خلصت ومسحت المكالمه ودخلت استحمت وطلعت لحظات وكان الرقم وصلها بإسم الشخص في رساله
مسكت الرقم ورنت
حور : الو سيد الشبح معايا
سيد : ايوه محسوبك سيد اؤمري
حور :انا من طرف الحاج راضي
سيد بترحاب: يا تلتوميت اهلا وسهلا اؤمري يا ست الكل الحاج راضي قالي ان في حد مرازيكي شاوري بس وسيبي الباقي علينا
حور بشر: هابعتلك اسمه وصورته وعنوانه عايزاه نضيفه من غير دم يعني تعلم وبس من غير دم تكسر مش تكسح تضرب مش تقتل واللي عايزه في جيبك
سيد بزعل: عيب الكلام داه يا ست البنات يحقلك متعرفيش مين هو سيد بس معذوره اللي عايزاه اعتبريه حصل تمام عدي على الحاج راضي نص الفلوس هتاخدها والباقي لما اسمع الخبر
سيد :من عيني يا ست البنات ابعتي بس هو ومين وانا هابعت عصفوره يقطره لحد ما نجيبه من غير حس ولا خبر
حور : داه العشم ومش محتاجه اقولك لا تعرفني ولا اعرفك
سيد: عيب يا ست البنات ولا حتي مريتي عليا في طريق حتى لو وقعت انا ورجالتي لا نعرفك ولا تعرفينا خرص وعمي وطرش ولا يكونلك فكر ولا تشغلي بالك
حور بإطمئنان: يبقى استبينا
سيد: استبينا: شكلك بنت سوق
حور بحسم: عدي على المعلم راضي يلا بالسلامه
وقفلت المكالمه
عوده للواقع
حور بنفخه: وبعدين بقى مين وراها ومين دول اللي كانوا قاطرينه وكملت بتهكم شكل حبايبك كتير يا ابن ثريا وانا هاشغل بالي ليه يا خبر بفلوس بكره يبقى ببلاش الصبر الصبر
فاقت من شرودها وطلعت من اوضتها تشوف اللي وراها
******************ياسر قاعد في شغله وجاله مكالمه طلع من مكانه ورد
ياسر: اممم طمني حصل
الشخص: حصل يا كبير بس يعني مقولتش انك مناول المقاوله لحد معانا
ياسر بعدم فهم: مش فاهم حد مين
الشخص: كان معانا ناس قاطرين الزبون شكل حد كاريهم عليه ونزلوا معانا طحن فيه مسبناهوش الا وهو قاطع النفس
ياسر: يخربيت ابوك انا قولت تعلم عليه مش تجيب أجله
الشخص: يا باشا متقلقش دول شويه كسور انا بعت عصفوره وراه قطروه على المستشفى ومحجوز مدشدش جلاطه مادام قال من غير دم يبقى من غير دم
ياسر بتنهيده: طيب والمحل
جلاطه: عيب عليك ولا الهوا خناقه وانفضت والحكومه اللي قالت كده والله عيب يا شبح لما تستفسر ورا جلاطه دي تبقى عيبه في حقي لا مؤاخذه يعني هي اول مره يا كبير ولا إيه
ياسر: وداه العشم يا غالي بالليل هاعدي عليك عند الدوامه اللي عند الترب اديك باقي حسابك بس اسأل ابن الهرمه داه مرمي في انهي مخروبه
جلاطه: تؤمر يا كبير يلا بالاذن
قفل ياسر واتنهد تنهيده طالعه بنار من جواه وهو مطمن ان اللي عمله في جبل هايفكر الف مره قبل ما تيجي حتى صوره حور في خياله وكش حواجبه وابتسم بتهكم: والله يا بنت عامر وعرفتي طريق الشبيحه عشان تبعتيهم ليه ورحمه ابوكي انتي اللي وراها كنت هارف انك مش هاتعديها على خير ضحك لحد ما اسنانه بانت ونظره مكر اترسمت على وشه
******************
همام فضل قاعد في الطرقه مش حاسس بالدنيا مش عارف ايه المصايب اللي بترخ على دماغه زي المطر غمض عنيه والدموع لأول مره من سنين تغلبه وما أصعب دموع العجز : لا حول ولا قوه إلا بالله العلي العظيم اللهم اني لاأسالك رد القضاء ولكني أسألك اللطف فيه يارب اللهم أجرني في مصيبتي خير وأخلف لي خيرا منها يارب مر الوقت وهو بيدعي ربنا بقلب صادق وراضي بقضاء الله
الممرضه خرجت: لو سمحت يا حاج ابنك فاق وعايزك
همام قام بصعوبه ودخل لابنه وهت بيجر رجليه
جبل راقد على السرير وعينه على الباب
دخل همام واتصدم جبل من منظر أبوه
جبل بخوف ولهفه: بابا مالك ايه اللي حصل مبهدلك كده
همام بدموع لسه اثرها على وشه: الحمد لله يا ابني قدر ولطف الحمد لله على كل حال
جبل بتكرار: ايه اللي حصل الشويه اللي رقدت فيهم
همام بتنهيده واترمى على الكرسي رجليه مشالتهوش اكتر من كده: خناقه في الحاره والمحل ولع وبقى حتة فحمه
جبل بصدمه: إيه ازاي الكلام داه
همام بتعب: الحمد لله على كل حال وهز رأسه بأسي نصيب يا ابني انا لو صعبان عليا صعبان الناس اللي بيوتها كانت مفتوحه من وراه
جبل بشر :حووووور اكيد هي اللي وراها
همام رفع راسه وبصله بعدم فهم: وهي مالها ومالك الحوار ليها زمن لا ليها دعوه بينا ولا لينا دعوه بيها ايه اللي هايخليها تحرق المحل ودي مش أخلاقها يا ابني بلاش تظلم الناس من غير بينه ولا دليل
جبل بشر: زي ما بقولك اصل الكونتيسه اتخطبت وانا عرفت المحروس انها شمال ومش بنت بنوت
همام بصدمه وتبرقه عنين: انتا بتقول ايه انتا مكتفتش اذاى للبت بتكمل عليها لما ربنا عوضها انتا ايه شر أمك بيجري في دمك انتا شيطان زيك زيها متقلش عنها بشيئ
جبل بتبرير: يا بابا انا عملت كده عشان يسيبها وميبقاش قدامها غيري وترجعلي
همام بصدمه: انتا ايه منك لله يا شيخ منك لله اعمل فيك ايه مخدتش من الدنيا حاجه غير اذيه خلق الله شر أمك وارثه منها الله يحرقها مطرح مهي قاعده منغصه عليا عيشتي حتى وهي بعيده
جبل :يا بابا
قبل ما يكمل دخل ياسر بهيبته وهو حاطط ايديه في جيب البنطلون وبسماجه: سا الخير عليكوا ايه يا شبح مالك راقد كسيح ليه مش إمبارح كنت عامل دكر وفارد قلوعك وضحك بسخريه بس الشهاده لله البت حور دي بنت ابوها بصحيح عملت معاك الصح إمبارح فاكر يا خ..... انك هاتعرف تلمس ضفر من بنت عامر النصراوي
همام بصدمه: في ايه يا ابني مال حور ومال جبل كل واحد راح في وادي
ياسر بتهكم: ياراجل قول كلام غير داه لسه المحروس مقلكش مين اللي دشدشه إمبارح لما جالك متعلم عليه لاء ومن مين من مرا يا دكر تؤتؤ تؤتؤ اخييي على الرجاله داه لو حسبتكم منهم
همام بص لابنه: هي كلمه واحده عملت ايه يا ابن ثريا
جبل بنفس: معملتش حاجه يا بابا
ياسر بخبث وتريقه: يا كداااب هاتروح النار يا وحش اكيد ماما نسيت تقولك
وفجاءه ملامحه اتحولت لشر مستعر ونار طالعه من عنيه : المحروس إبنك حاول يتهجم على حور إمبارح وهي اللي رنته العلقه اللي جالك بيها أما اللي حصل انهارده داه قرصه ودن
جبل بشر: انتا اللي وراها
ياسر بسخريه: ليه فاكر يا روح امك انتي كنت هاسيبك تتعدي على حريم بيتي واسكت
وبص لهمام: انا جيت بيتك وحذرتك مره
والمره دي قرصه ودن
التالته هاخلي ابوك يترحم عليك في قبرك وبردوا هايبقى قضاء وقدر
جبل بكره: لما تشرف في السجن نبقى نشوف
ياسر بضحكه سخريه وعنين مليانه بالشر: وماله يا ابن ابوك قول ما بدالك انا والبورش حبايب ومعارف من زمان بس يمين الله ما هايعدي 24 ساعه واكون طالعلك بس طلوعي بطلوع اخر أنفاس من جسمك اصل يا اهطل انا وقت الخناقه كنت بجيب بضاعه للمحلات من مصر وورقى مثبوت في كل مكان وكاميرات الوكاله اللي جيبت منها وكاميرات المحل عندنا غير الردار اللي معدي عليه رايح جاي وشاورله بإيده رايح راجع
جبل بإستفزاز: دانتا بلطجي بقى
ياسر بمكر: انا صايع يالا والعيله اللي مفيهاش صايع حقها ضايع وخلي بالك مني واحذر انا زي العقرب قرصتي والقبر ولو فاكر نفسك صايع وناصح فأنا بقى اعلم الشيطان الشر فخلي بالك يا ننوس عين ابوك وأمك،،،،،وبص لهمام بتهكم: بالاذن يا حاج
مشي ياسر وساب وراه وجع كبييييير
همام بص لابنه: حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا ثريا كأني شايف أمك قدامي بشرها وخبثها ومكرها فوله واتقسمت نصين لغيتوا ربنا من حسباتكم إيه للدرجه دي الشر اساسكم
وبص لابنه بعنين خاليه من اي مشاعر نظره ميته: انتا مين انا حاسس ان اللي قدامي واحد معرفوش ابني كان قلبه طيب وابيض حتى لما غلط ندم وبكى انتا مين
جبل غمض عنيه بوجع من كلام أبوه وميل رأسه في الأرض وسكت
همام بوجع: رايح تفضح ستر وليه وانتا عندك ولايا رايح تتهجم على بنت تاني وتغ سكت ومقدرش يمكن الكلمه انا انتا
سكت لما ما قدرش يكمل كلامه ويجمعه سند ايديه على رجليه وحط رأسه بينهم ودموعه نزلت من الوجع والكسره والقهره
*****************************
يونس قاعد في الموقع شارد في كل اللي حصل هايموت ويطمن على حور بس كيف وازاي غمض عنيه وفتح وبص للسماء وبحرقه: يارب حلها من عندك يارب متعلقنيش باللي مش ليا يارب لو كانت ليا يسرها من عندك ولو مليش نصيب فيها متعلقش قلبي اكتر من كده بيها انا تعبت يارب
خلص مناجاته مع ربه واتنهد براحه وافتكر منظر حور وهي بتضرب جبل وكانت عامل زي بتوع المصارعه ابتسامه اترسمت على وشه من غير ما يحس اتحولت لضحكه شقت طريقها من الودن للودن
مازن جمبه بسخريه: اش اش يا عم ايه الحلاوه دي يا عم تصدق من زمان مشوفتش شكل أسنانك
يونس بكشه وش وعبوس شبه الأطفال: يا أعوذ بالله منك يا أخي هو انا جايبني أرض اىض غير نقك عليا ارحمني يرحمك ربنا
مازن بترقصه حواجب: هييييح اوعدنا يارب
يونس خبطه في كتفه: استرجل يلا مالك كده عندك تصحر عاطفي
مازن بحرقه مصطنعه: تصحر تصحر المهم اشوف صنف نسوان في حياتي فير امي اللي مشيبه حياتي
يونس بضحك: الله يخرب عقلك اكتر مهو خربان يا سيدي ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تستاهلك
مازن بجديه: على سيره بنت الحلال بقى عملت ايه في موضوعك
يونس براحه جواه: مش عارف هو الموضوع معقرب بس جوايا إحساس كبير مسيطر عليا انه قرب يتحل مش عارف ليه
مازن بصدق: يارب يا صاحبي ان شاء الله ربنا يريح بالك وعقبااالي
يونس هز راسه بضحك: الله يهديك مفيش فايده
مازن: طيب يلا خلينا نروح نشوف الشغل يا معلم
يونس بهزه راس: ماشي يلا وقبل ما يتحرك كان تليفونه بيرن بص في التليفون ورجع بص لمازن طيب بص ابقى وانا دقايق وجاي وراك
مازن هز رأسه ومشي
يونس: ايوه يا ياسر
ياسر : بخير الحمد لله
يونس بحرج: طيب وحور اخباره ايه
ياسر افتكر اللي سمعه وابتسم رغم عنه: ميتخافش عليها زي العفريت المهم اسمعني كويس وفتح دماغك وودانك معايا
يونس كش حواجب بإستغراب: خير
ياسر: بص حاول تروح بكره او بعده الورشه لحور او اول ما تنزل انا هابلغك وتطلب الجاكيت بتاعك او تطمن عليها وتطلبه وبالتأكيد هاتقولك عدي عليا بكره وحاول تفتح معاها سكه في الكلام اللي قاله ابن الرفدي داه آمين يا هندسه
يونس بتفكير في كلام ياسر: انا فعلا كنت بفكر افتح معاها الكلام بس مجاش في بالي موضوع الجاكيت داه خالص
ياسر :اي خدمه عد الجمايل
يونس بضحك: بعد لما من كتر العد بقيت بعد النجوم كمان
ياسر بضحكه عاليه: ربنا يحنن عليك يا أخويا انتا جدع وتستاهل
يونس :تشكر يا ياسر وفعلا الأزمات بتبين معدن الناس وانتا معدن نضيف بجد
ياسر :تشكر يا كبير يلا بقى عشان معطلكش واشوف اللي ورايا
يونس: تمام سلام
وقفل المكالمه اللي جات على نفس تفكيره وكأن ربنا بعتله اشاره انه ماشي على الطريق الصح
***************************
جميله خلصت الدرس وطلعت اتصلت على عم مجاهد اللي ابوها عطاها الرقم بتاعه تحسبا ان تليفونه ممكن ميجمعش ولسه متعرفش باللي حصل في البيت ولا في اخوها رنت على الرقم وانتظرت لحد ما رد
جميله بهدوء :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ايوه يا عمو مجاهد انا جميله
مجاهد :وعليكم السلام يا بنتي
جميله: عمو انا خلصت ومنتظرة حضرتك قدام السنتر
مجاهد بخبطه على دماغه: يا الله والله نسيت يا بنتي وطلع مع ناس بوديهم الغرق
جميله: طيب انا ممكن انتظر حضرتك
مجاهد: يا بنتي الغرق دي مشوار علقه وانا لسه رايح وموصلتش لنص الطريق دانتي في وشك ولا ساعتين تلاته
جميله: طيب والحل يا عمو
مجاهد: بصي هو الموقف مش بعيد يا دوب بس فركه كعب اتمشى الحبه دول وخدي عربيه لحد البلد
جميله بتردد: البنات اللي معايا من البلد مشيوا من بدري
لو اعرف كنت مشيت معاهم والوقت اتأخر اوي
مجاهد بإعتذار : معلش يا بنتي والله سوهى عليا
جميله بتقدير: خلاص يا عمو حصل خير انا هاتحرك اهو معلش عطلت حضرتك
مجاهد: ولا يهمك يا بنتي توصلي بالف سلامه
قفلت المكالمه وفصلت واقفه محتاره تعمل ايه ما بين حيرتها انها تروح لوحدها ومابين تتصل بأبوها
جميله بحيره: ياربي والعمل طيب اتصل ببابا ييجي اوووف يا جميله بابا شكله بره المحافظه اصلا داه قالي احتمال يبات انا هاروح اركب منا قبل كده كنت بروح وارجع لوحدي وحسمت امرها واتحركت في طريق الموقف
**************************جبل بضمير بداء يصحي ويأنبه وهو شايف ابوه مكسور وحزين ومقهور على شقا عمره اللي ضاع وهو كان سببه لان اللي حصل فيه وفي ابوه ما كان الا رد فعل للي عمله في حور
جبل بقهره: بابا
همام رفع رأسه وبص لابنه بعيون دبلانه ومليانه حزن واسي: خير خير يا ابن ابو جبل
جبل ميل رأسه في الأرض دموعه لمعت في عنيه: انا اسف عارف اني غلطت وشيطاني عماني مكانش قصدي انا والله العظيم بحبها وهي مغفرتش مدتنيش فرصه وداه وجعني وجرحني اوووي
همام بنفس وضعه: طيب حط نفسك مكانها لو اختك خطيبها عمل فيها عملتك دي لو اتهجم عليها تاني لو فضحها هاتعمل إيه وانا سبق وقولتهالك انتا وأمك احنا في حاره كلام الناس بيموت بالبطئ
جبل للحظه فكر في اخته قلبه وجعه اوووي وغمض عنيه ومقدرش يرد
همام كمل بدون مايراعي تعب ابنه: ايه اللي غيرك الشر استعر في قلبك لدرجه اني لما ببصلك بحس اني شايف ثريا قدامي مش ابني ليه ايه اللي حولك للشيطان اللي قدامي وعمال يأذي في خلق الله
جبل غمض عنيه: اللي عرفته واللي سمعته
همام بشك: سمعت إيه وشوفت إيه أنا معرفهوش
جبل اتنهد بوجع: روحت أزور ماما عند خالو عاصم من فتره طويله وروحت هناك لقيت خالو ومراته مبهدلينها اخر بهدله زعقت فيهم هي في الأول والآخر امي بس اللي قالوا خالو ومراته كان القشه اللي قسمتني وحولتني للشيطان ادوس على الناس بدل ما اتداس عرفت اني طول عمري أسير وتابع لهيا بتحركه بين ايديها زي عرايس الماريونت
همام بنفاذ صبر: ايه اللي خالك قاله عمل فيك داه كله
جبل بتنهيده حكاله كل اللي حصل في بيت خاله وكل اللي اتقال
همام طول ما هو بيسمع عنيه مبرقه من الصدمه لحد ما خلص كلامه تمام
همام بعصبيه: الله يحرق ثريا واليوم اللي شوفت فيه ثريا إيه أمك دي شيطان وانتا قررت تمشي على خطاها
جبل بتبرير: يا بابا والله ما اقصد انا من صدمتي انا موجوع
همام بألم: ومين فينا مش موجع أمك سبب وجع لكل اللي حواليها الفتره اللي أمك نزلت فيها مصر كانت اتخانقت مع واحده في الكويت والموضوع كان وصل للشرطه مكانش عندي حل غير اني انزلها مصر قبل ما يتقبض عليها لحد ما احل الموضوع علشان ميوصلش للسفاره وحليته وقبل ما ابعت اجيبها فوجئت بيها في المطار وبتتصل بيا اجي اخدها وحتى مسألتهاش جت ليه ولا كيف ولا اي حاجه
جبل: انا فاكر الوقت داه بس معرفش كل اللي حصل
وقطع كلامهم موبايل جبل
طلعه همام من جيبه لأنهم سلمهوله مع متعلقاته الشخصيه في المستشفى بص لقيه رامي
همام رد : الو ازيك يا ابني
همام بصدمه :انتا بتقول ايه انتوا فين دلوقتي
وفجاءه التليفون وقع من ايده وسابه وطلع يجري من غير ما يحس
يا ترى حور هاتقول ليونس الحقيقه وتبرر موقفها....؟
يا تري رامي كلم جبل ليه.....؟
يا ترى همام طلع يجري ليييه .....؟