قصة تربية حواري البارت الستون 60 جزء ثاني والاخير بقلم ولاء حامد

      

قصة تربية حواري

البارت الستون 60 جزء ثاني والاخير 
بقلم ولاء حامد

،،،،،،نوال بضحك يوه بتعملي ايه ياوليه يخيبك حاطه البرسيم داه لإيه هما مربيين جديان هنا 
هدي وهي بتقفل الباب بالمفتاح لاء يا اختي عشان البت متتشاهرش
نوال بعنين مبرقه متت إيه 
هدي يا اختي افرض واحده حايضه ولا قاصه شعرها وجات للبت وهي لسه عروسه تشهرها ومتضنيش لا يا أختي 
نوال بضحك وهو البرسيم هايعمل إيه في الموضوع داه
هدي بفخر بيشيل المشاهره للي يخطي عليه وهو عليه نوى بلح 
نوال بعدم فهم وغباء ايوه إيه علاقه البرسيم باللي بتقوليه 
هدي بشخطه يووووه خلاص بقى يا اختي بالعه راديو خلينا نروح يادوب الواحد يطس
جسمه بشويه اوميه ينفض غبار اليوم ويلحق يروح القاعه يا اختي بلا نيله مش عارفه إيه التقاليع اللي طالعه دي كان ماله الصيوان في الشارع ومسرح والكل يتفرج وعوجت بوقها يمين وشمال يا اختي عجايب اخر زمن لازما نتشحطط في  
آخر بلاد المسلمين يلا يلا اهو يوم ويعدي
عند يونس كان الكل متجمع في بيت عمه والكل بيستعد على قدم وساق يونس خلاص لبس بدلته احمد دخل عليه بفرحه ولمعه في عينه 
يونس بإبتسامه ايه يا حجوج مالك شايف إنك جهزت قبلي اهو
احمد سحب الكرافات من ايد مازن وقرب من إبنه 
وربطله الكرفات عارف انهارده تاني فرحه ليا اول فرحه يوم ما شيتلك وتاني فرحه يوم ما شوفتك عريس وتالت فرحه يوم ما اشوف عيالك وقتها بتوصل للمنتهى منتهي الفرحه منتهي السعاده منتهي الراحه حاجه كده بتوصلك للذه غريبه سعاده مش عارف ابعادها 
يونس قرب من ابوه وضمھ بحضن قوووي وتبت عليه وكذلك المثل ابوه ضمھ لحضنه بإيديه الإثنين 
ومازن واقف مبتسم على الراحه اللي صاحبه اخيرا عرف طريقها
البيت مليان والكل بيسابق الزمن يخلص قبل الميعاد 

وقطع انشغالهم خبط على باب البيت 
اتحرك عادل ابن عاصم وفتح الباب وتنح 
سعاد بنهجان افتح الضرفه اللي قبالي الله يسترك اللا نفسي اتقطع 
فتح الضرفه ووسعلها الطريق وبدئت تدخل الصواني اللي مرصوصه في العربيه والكل طلع من اوضه يتفرج وكان الذهول حليف شهيره واحمد ويونس اللي واقفين يبصو لبعض ويرجعوا يبصو للحاجات والصواني اللي بتترص بكميات مأهوله 
خلصت ودخلت بعدها اسبته متغطيه
سعاد دي دقيه الغمزة يلا فوتكم بعافيه بقى عشان اللحق اروح القاعه
مشيت وسابت حواليها عنين مبرقه وابوه مفتوحه كمصيده الدبان
اول من اتحرك مازن وكشف عن بعض الصواني
مازن بصوت عالي اللهم صلي ع النبي روحو انتوا الفرح وسيبوني هنا اتعرف ع الباقي
يونس بضحك طول عمرك همك على كرشك وبص لعمه هي ايه اللي قالت عليه داه
عاصم بتوضيح داه عشا بيكون رايح للعروسه وبيروح صنيه لأهل العريس 
شهيره بضحك صنيه دي باعته مطعم بالكم داه كله انا لحد دلوقتي مش مستوعبه اللي حصل يوم الفرش والحاجات اللي مرصوصه في كراتينها هنا دي كلها دي جايبه جهازين 

احمد بذهول بصراحه مش فاهم ايه العادات دي الحاجات دي مكانتش على زمانا وبص لاخوه طيب داه الاكل مع ان يكفى فرح بس ما عليا ايه الاسبته المتغطيه دي كلها
قرب عادل ويونس وبدائوا يشيلو الغطيان من عليها مازن واقف يضحك ويونس بيهرش في رأسه وعادل مبلم
شهيره بإستغراب في ايه مالكم
مازن بضحك هيستيري والله يا طنط ابنك داه حظه حظ عوالم بصوا احنا نقسم مش بيقولك من حضر القسمه فليقتسم
عاصم بهزه راس الموضوع بايخ اوي على فكره مش بالكم داه كله 
عادل بتأكيد فعلا مش محتاجه تبعت الأكل مرتين مره ني ومره مستوي هانعمل ايه في الحاجات دي كلها ومفيش مكان نرص فيه داه كله 
يونس بصوا رصوهم في اوضه الصالون واقفلو الباب ولما ترجعوا من الفرح يحلها ربنا
عاصم داه الأكل الجاهز يا بيه وبالنسبه لكميه اللحوم النيه والطيور دي هاتبوظ الجو حر جدا 
يونس خلاص يا عمو حطوهم في الفريزر بس ارجوكم شهلو شويه انا كده هتأخر
مازن طيب يا جماعه نسيب الستات تتصرف واحنا ندخل نكمل لبس 
وفعلا دخل يونس سرح شعره ورش برفانه ولبس شوز كلاسيك وكان ليه طله ټخطف العين خطڤ
ومازن اللي كان ليه طله ولا القمر بعينه الخضرا ولابس بدله كحلي تحفه
اخيرا خلصت شهيره وعلا رص الاكل ورتبوا المكان ودخلت شهيره تكمل لبس 
حور لبست الفستان وكانت ملكه متوجه بالحجاب ومكياج سيمبل مع كحل عربي اسود ضهر خصار عنيها المشعب بأزرق وتاج رقيق مع الحجاب
والبنات لابسين فساتين بيبي بلو لامع تحفه خاطف العين خطڤ 
وحور قاعده متوتره وخاېفه وعماله تفرك في ايديها ورجعت بالذاكره للأحداث الصبح
فلاش باك 
واقفه في البلكونه وسامعه الخطبه وصوت الشيخ في الجامع وهي بيقول
المأذون لعابد قول ورايا زوجتك موكلتي البكر الرشيد حور عامر النصراوي على كتاب الله وسنه رسوله وعلى مذهب الإمام ابي حنيفه النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله
عابد كرر الكلام ورا المأذون
ورجع بص لأحمدقول ورايا قبلت زواج موكلتك حور عامر النصراوي لموكلي يونس احمد اللباد على كتاب الله وسنه رسوله وعلى مذهب الإمام ابي حنيفه النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وأجله 
احمد بإبتسامه وهو باصص لإبنه كرر الكلام خلص المأذون وانتهى بجمله بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكم في خير 
وكل اللي الحاضرين في المسجد قال بصوت عالي آمين
قرب يونس بسرعه ومتظرش حد ومضى وبصم على القسيمه 
مازن بضحك واقع واقع يعني مفيش كلام 
عاصم بمكر عقبالي قول آمين 
يونس بعدم فهم هو حضرتك بتفكر تتجوز بعد طنط الله يرحمها اللي اعرفه ان حضرتك رافض الموضوع داه
من زمان
عاصم بعنين بتطلع قلوب كنت فاكر اني متجوز ست الستات طلعت متجوز فردتين شربات ااااه ناس ليها بخت وانا لبخت
يونس عمو مالك
عاصم اقنع مراتك تقنع امها ينوبك فيها ثواب
يونس بشهقه ايه حضرتك عايز تتجوز طنط هدي لا ابوس ايدك اصبر داه الفرح انهارده متخربش بيتي قبل ما ادخله
احمد قرب من ابنه يلا بينا علشان عروستك تمضى على القسيمه 
يونس بفخر مراتي دلوقتي بقت مراتي
احمد برفعه حاجبلسه يا حلو لحد ما تمضي على القسيمه 
يونس بقلق مصطنع لاء ابوس ايدك متكركبش بطني يلا بسرعه هات ماما من مصلى الحريم وانا هاخد عمها واسبقكم 
وفعلا منتظرش حد واخد عم حور وياسر ومازن والماذون واتحرك في عربيته ودخلوا والزغاريد اشتغلت 
طلعت حور وهي لابسه دريس روز فاتح وحجاب اوف وايت ومضت وبصمت على القسيمه انسحب الكل 
يونس بسرعه قرب من حور وضمھا وهمس في ودنها حلفت ما أقرب منك إلا وانتي حلالي هسيبك دلوقتي على عيني بس كلها ساعات وتنورة بيتي وحياتي سلام يا حياتي 
نهايه الفلاش باك
نرمين وهي بتهوش قدام وش حور هوووو روحتي فين

حور ايه في ايه يا بنتي
نرمين بسخريه يا حلوه داحنا بقالنا ساعه بنتكلم معاكي 
حور بقلق نرمين بالله عليكي خفي عليا انا اصلا بطني مكركبه خلقه الله يستركم 
شذا بضحك وغمزه ايوه ياعم الله يسهلو هو العريس جاي أمته 
حور مش عارفه 
وقبل ما تكمل سمعت الهيصه بره والكل طلع 
شذا ابن الحلال على اسمه يبان العريس وصل
يلا يا عروسه
طلعت حور ويونس كان جايب بوكي ورد تحفه ابيض ومزين بالدانتيل وفصوص لولي ټخطف العين قرب من حور وعلى وشه ابتسامه ټخطف القلب 
قرب من حور بخطوات سريعه ومدلها ايده بالبوكيه 
وحط ايده في ايدها قمر قلبي وربنا
حور بصتله ووشها احمر وعنيها زاغت في كل مكان الا انها تبصله
اتحركوا ونزلوا بزفه من الكوافير فتح ليها الباب وساعدها اصحابها تركب من ضخامه الفستان استقرت ولف ركب جمبها ومازن اتولى السواقه 
حور بصت من الشباك يابنات حد منكم يركب معايا والباقي يروح في عربياته 
الكل بص لبعضه شذا رمت مفاتيح عربيتها لهويدا بتعرفي تسوقي اركبوا والباقي في عربيه هدير 
وركبت جمب مازن واتحرك اسطول طويل من العربيات والمتوسيكلات وحبايب الاسطى حور اللي جايين يجاملو وحرفيا كانوا قافلين الطريق واتحركوا وبداء سيشن التصوير ويونس بدع فيه وسط خجل حور واحراجها من الناس واصحابها واتجمع الكل واتصورو صوره جماعيه للذكرى

واتحركوا للقاعة اللي كانت عنوان للفخامه دخلت القاعه وبدئت فقرات الحفل ورقصت الاسلو واللي كانت على اغنيه غمض عنيك وخلصت وفوجئت بيونس شالها ولف بيها كتير لدرجه انها تبتت فيه وغمضت عنيها جامد نزلها وهو ساندها لحد ما قدرت تتمالك نفسها 
وقعدوا مكانهم على الاستيدج وفجاءة اتفتح باب القاعه ودخل كل اصحاب حور وكل واحده ماسكه مايك في ايديها 
شذا بصوت عالي ولااااا ولااااااا اييييه 
شفت العروسة بتقول للعريس إيه.
باقي البنات بصوت واحد إيييه 
إدلع يا عريس يا أبو لاسة نايلون
إتدلع يا عريس وعروستك نايلون.
عند بيت أم فاروق هاي هاي
والشجرة طرحت برقوق هاي هاي
عند بيت أم فاروق هاي هاي.
والشجرة طرحت برقوق هاي هاي
إحنا عريسنا برنس وذوق.
ولاسة لاسة نايلون
إدلع يا عريس يا أبو لاسة نايلون
إتدلع يا عريس وعروستك نايلون.
عند بيت أم صلاح هاي هاي
الشجرة طرحت تفاح هاي هاي.
عند بيت أم صلاح هاي هاي
الشجرة طرحت تفاح هاي هاي.
نيجي نجاملكم في الأفراح
يا عريس يا أبو لاسة نايلون.
إدلع يا عريس يا أبو لاسة نايلون
إتدلع يا عريس وعروستك نايلون.
إتدحرج وإجري يا رمان
وتعالى على حجري يا رمان.
إتدحرج وإجري يا رمان
وتعالى على حجري يا رمان.
أنا حجري حنين يا خدك ويميل
أنا حجري كبير ياخدك ويطير.
ياللي ع الترعة حود ع المالح
وسطي بيوجعني من ايه.
وسطي بيوجعني من قص امبارح
ياللي ع الترعة حود ع المالح.
أهو جالك يا بت فرح بالك يابت
بكرة يأستك الأساتك.
والدهب يملا دراعاتك
ويعوض كل إللي فاتك
أهو جالك يابت فرح بالك يا بت.
إطبخيله الصبح بطة
وإطبخيله العصر بطة.
كتري يا بت الشطة
وأهو جالك يا بت فرح بالك يا بت.
وصلي صلي ع النبي صلي
واللي ما يصلي أبوه أرملي.
وصلي صلي ع النبي صلي
واللي ما يصلي أبوه أرملي.
يا إحنا يا شربتات يا إحنا في الكوبيات يا إحنا
يا بلح بريمو يا إحنا يبتباع بالكيلو يا إحنا.
يا بلح أمهات يا إحنا على عربيات
هيصة هيصة ولمة والخالة والعمة.
هيصة عند العروسة ناكل بسبوسة
هيصة عند العريس نفرح ونهيص
هيصة هيصة هيصة
كل داه وكل واحد تتقدم وتقول جزء لحد ما خلصت الاغنيه وحور قامت من مكانها ونزلت لأصحابها
وقربت هدير من الدي جي وشغل اغنيه احلى أصحاب
وبدأت حور تغنيها
اجدع صحاب صحابي من صغري
دول اللي يمشوا معايا دوغري
دول اغلى ناس هما الاساس واقولكوا ايه
قضينا اجمل وقت في حياتنا
دايبين في بعض بحكياتنا
وفرحتنا بلمتنا نروح ليه
انا كل ما عمري يعدي ونقابل بعضنا
احس كأن انا عندي يجي 16 سنة
افتكر امبارح🥰
ادمع حافظة وممكن اسمع
نفسي الايام دي ترجع ونتلم كلنا
اعز صحاب اوقات يدوبوا ويتقلبوا في ثانية احباب
قعدنا اكتر ما قعدنا في بيتنا سافرنا ورحنا وجينا وبتنا
انا كل ما عمري يعدي ونقابل بعضنا
احس كأن انا عندي يجي 16 سنة
افتكر امبارح ادمع حافظة وممكن اسمع
نفسي الايام دي ترجع ونتلم كلنا
اجدع صحاب صحابي من صغري
دول اللي يمشوا معايا دوغري
دول اغلى ناس هما الاساس واقولكوا ايه
قضينا اجمل وقت في حياتنا
دايبين في بعض بحكياتنا
وفرحتنا بلمتنا نروح ليه
انا كل ما عمري يعدي ونقابل بعضنا
احس كأن انا عندي يجي 16 سنة
نفسي الايام دي ترجع ونتلم كلنا
خلصت الاغنيه والكل بيسقف بحرارة واصحابها مفارقوهاش وحاضنينها بحراره
ومن بعيد واقف جبل يبص عليها ويتحسر ودموعه نزلت من عنيه بكسره وۏجع ولف وشه ومشي من سكات محدش حس بيه ولا ليه مكان وسطهم
في الفرح الكل فرحان ومهيبر وجات فقره ان كل واحد فيهم يغني اغنيه للتاني
يونس مسك المايك 
وغني بصوت جميل والكل ركز عليه
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت

أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
خذني الغرام خذني لحكاية حب حلوة
عشت ليها شفت فيها أجمل حياة
أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيدي
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عيني
أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيدي
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عيني
جوايا شوق قد الحنان اللي في عينيك
روحي فيك نظرة ليك هي الحياة
أجمل نساء الدنيا في عيني أنا
قدرت تخذني في ثانية من روحي أنا
وعد مني ما حب غيرك في الوجود
إحساس جميل جوايا أكبر من الغرام
واللي ما بيني وبينك أكبر من الكلام
إحساس جديد خذنا لبعيد مالوش حدود
إحساس جميل جوايا أكبر من الغرام
واللي ما بيني وبينك أكبر من الكلام
إحساس جديد خذنا لبعيد مالوش حدود
يا أجمل من كل النساء
خلصها وقرب من حور وباس جبهتها قدام كل الموجودين ومتكسفش للحظه انه يبين حبه ليها
وجه الدور على حور مسكت المايك وهي بتفكر في انهي اغنيه تليق بيه وغمضت عنيها 
وغنت 
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام

نسيني سنيني يا عمري ال انا عشتها قبليك
انا عايز يبدأ عمري اول ما قابلت عنيك
اول ما قابلت عنييك
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني الماضي وجرحه وعڈابه وكل ما فيه
دوقني الحب وفرحه خليني اعيش لياليه
نسيني الماضي وجرحهوعذابه وكل ما فيه
دوقني الحب وفرحه خليني اعيش لياليه
خليني اعيش ليالييه
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
خلصت والكل سقف بحراره وحور شها بقى شبه الفراوله من كتر الكسوف
يونس قرب منهاطيب احبك اكتر من كده ايه 
قعدوا في الكوشه ورجعوا تاني يكملوا فقرات الحفله 
البنات قاعدين على التربيزه مع هدي 
قرب ياسر وسلم على مرات عمه بعد ما اطمن وسلم على الحاضرين
لفت نظره نرمين وعينه هاتتخلع عليها وميل على هدي صوت واطي مين القمر دي
هدي بصتله مين فيهم كلهم بسم الله ماشاء الله قمرات
ياسر وهو بيشاور بطرف عينه اللي قاعده قدامك على طول البت اللي عامله زي البطه دي
هدي بخبث اااه دي نرمين صاحبة حور وعينك يا ابن عابد لاخلعهالك دانتا من بصه فصصت البت 
ياسر بمشاكسه والله نيتي خير 
هدي طيب يا عين هدي ربنا يكتبلك الخير بس دول سكتهم دوغري يا عين أمك 
اللا يا ولا صحيح على سيره امك مشوفتهاش في الفرح ليه ولا حتى لمحتها في تجهيزات الفرح خالص
ياسر بتنهيده ابويا وامي أطلقوا يا مرات عم 
هدي بشهقه وخبطت على صدرها يا لهوووي امته حصل داه هما عيال للكلام داه سابوا ايه للعيال
ياسر الظروف متتدخليش صدقيني كل واحد بيحصد زرعة ايده 
هدي بقلق في ايه يا واد انتا مخبي ايه
ياسر بتنهيده مش مخبي بس صدقيني عيشهم اتقطع مع بعض لحد كده
هدي طيب هي فين دلوقتي راحت فين يعني
ياسرعند خالي حسان
هدي بتبرقه عنين يامصيبتي داه مرات خالك تطيق العما ولا تطيق امك 
ياسر منا قولتلك كل واحد بيحصد زرعته
وسابها ومشي وهو مهموم بس لازم يداري علشان ميكسرش فرحه بنت عمه 

روح جبل البيت موجوع مكسور حاسس هو قد ايه خسر كتير بخساره لحور اللي خلاص بقت على اسم واحد غيره دخل من باب البيت كان همام قاعد مستنيه
همام بحسم بردو روحت 
جبل بابا الله يخليك انا تعبان بكره نتكلم
همام شده من دراعه مفيش بكره خلاص
🥰
البنت واتجوزت ربنا يسعدها نصيبكم وخلص لحد كده واللي وصلتله كان بإيدك باختيارك يعني خلاص خلص بص قدامك وفكر في قدام مش هاتفضل طول عمرك تبص وراك وتبكي وتتحسر على اللي فات معاك اسبوع تكون اختارت عروسه ولحد كده وخلص الكلام 
جبل صدقني مش قادر
همام پحده مش قادره لأنك ډافن نفسك في تراب اللي راح الدنيا مبتقفش على حد بتمشي في كل حالاتها سواء عايش او مېت بص لنفسك وخلى اللي فات يعلمك للي جاي فاهمني دور وشوف العروسه المناسبه علشان تقدر تعوض نفسك اللي عملته امك فيك واهي بعدت عنكم بشرها والحمد لله انها جات لحد كده وربنا سترها معانا يا ابني
جبل واول من جه في تفكيره نطق بۏجع ندا 
همام بعدم فهم ندا مين حد نعرفه ولا معاك في الشغل 
جبل اتهبد على الكنبه وشرد ندا بنت خالي عاصم
همام بزعيق لا لا اي حد تاني من طرف امك ولا عيلتها لا سامعني لاء مش هاجيب حيه في بنتي تاني كفايه ثريا واللي جرالنا من تحت راسها
جبل بإبتسامه ۏجعصدقني ندا انسب واحده اهو اقدر اعوضها عن اللي امي عملته فيها 
همام بهزه راس عملت ايه امك فيها ولا مالها ومال امك اصلا واحنا طول عمرنا كنا عايشين في الكويت

جبل بحزن نكس راسه في الارض للأسف امي دمرتها المره اللي نزلنا فيها مصر مع ماما وروحنا بيت جدو ماما اتسببت في إجهاض طنط اميره وأنهم شالوها الرحم ولما اميره شافتها عذبتها واختها اذيه جامده على اي شخص يتحملها مش طفل
همام پصدمه انتا بتقول ايه عملت ايه واذتها ليه وازاي واصلا ازاي محدش بلغني
جبل مش مهم الباقي صدقني مش مهم المهم دلوقتي انها انسب واحده صدقني لو شوفتها هاتحبها جيله وطيبه ومتربيه 
همام مش عارف صدقني مش عارف انا عايز افهم الاول وبعدين نقرر
جبل هزله رأسه بموافقهوحكاله كل اللي قاله خاله عاصم في وجود أمه والكل
همام حط راسه بين ايديه وميل رأسه في الأرض بكسره ياااااااه ايه الجبروت داه امك دي ايه شيطان رجيم شړ ماشي يدمر في الخلق 
اخد نفسه بۏجع صلي يا ابني استخاره وشوف لو كده نحدد ميعاد معاهم
خلص الفرح بعد ما جمع قلوب وولف قلوب وخطڤ قلوب تانيه 
خلص الفرح واخد يونس حور في عريته وانطلق على عش الزوجيه 
وسط دعوات الكل بالسعاده وراحه البال 
واخيرا رجع الكل قرير العين على بيته 

وصلت حور ويونس على شقته فتح الباب وشالها على ايديه ودخل بيها ونزلها 
يونس بحب عارفه يا حور انتي كنت حلم بعيد اوووي كنت بدعي ربنا في كل ركعه تكوني من نصيبي او يشيل حبك من قلبي وميعلقش قلبي باللي مش ليه
حور بإبتسامه مصدقاك عارف ليه لان من سنين اول مره احس اني مطمنه ومرتاحه والخۏف اللي جوايا تلاشي
يونسطيب إيه هانفضل واقفين في الصاله كده كتر
حور بقلق ها 
يونس وهو كاتم ضحكته بصي ادخلي غيري هدومك واتوضي علشان نصلي ركعتين مع بعض وناكل لحسن والدتك باعته عندنا ما لذ وطاب خلى الكل ريقه جري
دانا خدتهم بالعافيه 
حور هزت رأسها بقلق وخوف ويونس كان مراعي الحاله اللي هي فيها لأبعد الحدود
وقفت حور محتاره مش عارفه تروح فين او مكان اوضتهم فين يونس بهدوء اتحرك قدامها ودخلو اوضتهم وساب الباب مفتوح بصي انا هاطلع اغير هدومي في الاوضه التانيه لحد ما تخلصي براحتك 
اخد تريننج وطلع على اوضه الأطفال غير هدومه واخد شاور وطلع يشوف الأكل اللي مرصوص على السفره 
حور في الاوضه اكتر من ربع ساعه بتحارب علشان تفتح سوسة الفستان وأخيرا بعك معاناه قدرت تفتحها رمت الفستان على الأرض ووقفت ببادي كم وبنطلون استريتش 
حور وهي باصه للفستان بغيظ اوووف يخربيتك كنت كابس على نفسي تهمه شيلاها على قلبي والله يقلك طلي بالأبيض طلي 
طلعت غيار واخدت شاور بعد ما غسلت وشها كويس نن المكياج بصت لنفسها في المرايا وابتسمت الطبيعي مفيش احسن منه مش كيلو ونص دوكو على وشب كأنهم عاملين مرمه على وشي 
واخدت شاور وطلعت لبست الاسدال وفضلت قاعده في الاوضه تفرك في ايديها 
يونس بره حرفيا كل 3 ثواني بيبص في الساعه 
مر اكتر من ساعه ونص
يونس بنفخه اوووووف في أي ساعه ونص بتسلخ كلب دي ولا بتعمل إيه 
اتحرك بهدوء وخبط على البابحور خلصتي ولا لسه
حور هزت رأسها مم جوه وكأنه شايفها 
يونس خبط تاني ورفع نبره صوته شويتين حور انتي خلصتي ولا لسه طيب افتح الباب ولا إيه 
حور باصه على الباب وقلبها هايتخلع
اخدت نفس ومردتش 
يونس فتح الباب بشوييييش وبص براسه حور 
اطمن شويه ودخل 
يونس وهو بتلفت عليها قبل ما يشوفها حو وبرق عينيه
كانت لابسه إسدال لونه روز فاتح طاغي بلونه على لون بشرتها
يونس پصدمه احم احم،،🥰
خلصتي
حور هزت راسها وبصوت يكاد يكون مسموع ايوه
يونس اخد نفس طيب يلا نصلي الأول 
اتحركت معاه وطلع الصاله وفتح اوضه جانبيه وقفت حور تبصله بذهول ايه داه 
يونس ايه معجبكيش
حور بنفي لاء خالص بس مش متخيله ان حد يعمل جامع في بيته
يونس بإبتسامه داه مش جامع داه مصلى او زاويه علشان لما نصلي ميكونش حوالينا دوشه او صوت او حاجه تمنع تركيزك وكمان علشان لما ربنا يرزقنا بأطفال نربيهم تربيه سويه ودينيه صح ويتعودو على الصلاه وصلاه الجماعه 
حور بعيون بتلمع وصوت واطيان شاء الله 
وقفت وراه وبداء الصلاه بخشوع وصوت يقشعر الجسم من جماله مر اكتر من تلت ساعه في الركعتين
سلم من الصلاه وحط ايده على دماغها 
اللهم بارك لي في أهلي وبارك لهم في اللهم اجمع بيننا ما جمعت بخير وفرق بيننا إذا فرقت بخير.
اللهم إني أسألك خيرها وخير ما جبلتها عليه وأعوذ بك من شرها وشړ ما جبلتها عليه
قام من مكانه وسندها علشان تقوم وطلع شال المفرش وكان مجهز الأطباق والمعالق والكوبيات 
وبدائوا ياكلوا سوا خلصوا اكل وشالوا باق الاكل بكميات ماهوله في التلاجه بالعافيه 

قعد يونس وحور يتكلموا شويه ويهز معاها اكتر من ساعتين علشان تقدر تعدي التوتر ويكسر حاجز الخۏف والرهبه جواها إلى أن بدئوا حياه زوجيه شرعيه واصبحوا زوجين إمام الله
روحت هدي البيت وهي بتبص على كل ركن وبتفتكر ذكرياتها مع عامر ومع حور خدتها رجليها لأوضه حور وقعدت على السرير ودموعها نزلت وبقيتي لوحدك يا هدي وشك في وش الحيطان حور وراحت بيت جوزها والدنيا صفصفت عليكي وبصت على صوره عامر اللي على الكومودينو جمبها وحشتني يا سندي شوفت بنتك كانت عروسه ټخطف العين يرضيك كده بقيت لوحدي تفتكر هاتنشغل وتنساني ولا هاتعدي تشقر وتطل عليا معرفش اعيش عن حد ولا اعرف اروح ولا اجي طلعت من بيت أبويا على بيتك وانتا كنت بتعمل كل حاجه ومن بعدك بنتك طيب دلني طيب 
فضلت تتكلم معاه ودموعها تنزل لحد ما غلبها النوم ونامت في اوضه بنتها على السرير
مر الليل بكل ما فيه من حلو ومر فرح وحزن على الجميع صحيت هدي بعد ليل طويل تجهز الصباحية لبنتها على حسب عادات اهل البلد قاعده بتعجب الفطير وهو سرحانه 
نوالمالك يا وليه قاعده وعقلك مش فيكي 

هدي بحزن البت وحشتني اوووي 
ام سبارس سنه الحياه يا اختي دانتي حقك تصلي ركعتين شكر ان ربنا كرمها وسترها حكم سترة الولايا خير 
هدي بۏجع حمداه وشكراه بس البيت فضي عليا والدنيا صفصفت من حواليا وبقت بطولي انط
سعاد معلش كلها كام يوم والرجاله يروحو يقابلوها وترجع تنطلك كل شويه وانتي بردوا كل كام يوم ابقى وحي شقري وطلي عليها
هدي بهزه راس ربنا يكتب اللي فيه الصالح
خلصوا تجهيز الأكل والفطير وياسر جالهم بالعربيه ورصوا فطول حور في عربيه ياسر 
ورصوا فطار اهل العريس وعشا اول يوم في السبوع والكحك والبسكوت وحلويات الفرح في عربيه حور وساقها سبارس مع أمه وسعاد 
وصلت سعاد عند اهل يونس لان المسافه أقرب واللي حصل المره اللي فاتت حصل المره دي مع صډمه الكل ومشيت من سكات وكأن شيئ لم يكن
شهيره لاء بجد مش معقول الناس دي بتفكر ازاي ايه الكميات دي كلها داه اكل إمبارح موجود اغلبه تقريبا محدش كل كام لقمه على بعض ودلوقتي مين هياكل كل داه 
احمدبصراحه مش عارف فعلا حاجه تحير ولو حد اتكلم هايقول لك عادات البلد 
عاصم بصراحه يا احمد الموضوع بوخ اووووي وبقى لا يحتمل ايه كميه الاكل دي كلها 
عادل بصراحه سيبكم من داه كله اكلهم تحفه الواحد كان بيجيله مغص من أكل علا اللي لا يتاكل ولا يتسطع خلونا ناكل والفطير سخن وبعدين نفكر يا جماعه حد يقول للحلويات دي لاء
شهيره پحده يا جماعه كده الاكل داه هايبوظ جرام عليهم وعلينا دي نعمه ربنا
احمد اهدي يا شهيره منا قولتلك دي عادات البلد
شهيره بنفخه ماشي يا سيدي مقولناش حاجه تقدر تحولي دلوقتي هانعمل ايه في كل الاكل داه واللي موجود من إمبارح واللي موجود في الأسبوع دي كمان
احمد بهدوء محلوله نشوف الناس اللي ظروفها على القد والجيران والحبايب ونوزع الاكل عليهم ويبقى كده عملنا خير ومزعلناش حد خلاص بقى
شهيره طيب داه الأكل الكراتين اللي موجوده والأوضه اللي ابتعتت دي هانعمل فيهم ايه 
احمد بنفس الهدوء يا ستي نشوف عروسه يتيمه بتتجهز ونبعتهوملها خلاص بقى مش حكايه
شهيره يا احمد نتا بتهون الموضوع 
احمد يا شهيره افهمي دي عادات البلد بتتغير من جيل لجيل صحيح التكلفه بتكون لا تحتمل بس مش هانقدر نتكلم لانها عاداتهم خلاص بقى 
وصل ياسر وطلع مع مرات عمه ومرات اخوها ورنوا الجرس وانتظرها شويه ورنوا تاني فتح الباب يونس بإبتسامه يا مراحب🥰
ياسر بخبث مراحب بيك يا عريس ايه الاخبار طمني
يونس بصله بضحكه وهز رأسه بمعني مفيش فايده فيك
ياسر بخبث امممم خلاص يا عم على وشك يبان 
دخلت هدؤ وزارات بعلو صوتها ومعاها نوال
هدي بلهفه اومال فين حور عايزه اطمن عليها 
يونس اقعدي يا ست الكل وخدي نفسك الأول بس 
قعدت هدي بعد ما حطت الاكل اللي معاهم على السفرهها فين حور بقى
يونس بإبتسامه نايمه هاصحيها حالا
هدي بلهفهطيب خليك وانا هصحيها اللا دي وحشتني اوي
زغدتها نوال في جمبها بكوعها وهمست بصوت واطييا وليه اتهدي واتلمي بنتك عروسه ودخلتها كانت امبارح هاتدخلي تهببي 
هدي اتكسفت وسكتت
يونس استأذن ثواني ودخل صحها وهي نطت بسرعه وهو سابها وطلع علشان تاخد راحتها
وريع ساعه وكانت طلعت اول ما لمحتها هدي طلعت تجري عليها بلهفه وضمتها في حضنها وزغردت بصوت عالي
اتجمع الكل وسط فرحه وحور ويونس أصروا على هدي انها تفطر معاهم وسط رفضها واصرارهم واتجمع الكل على السفره مع بعض 
واستأذن الكل ومشيو مع بعض
مرت الأيام 
واتقدم جبل لندا وتمت الخطوبه وسط غياب ثريا المنبوذه من الجميع في اوضتها فوق پتبكي بحرقه سامعه تحت صوت الفرحه والزغاريد وهي ممنوعه من انها حتى تلمحهم

وبعدها بأيام أتقدم رامي لجميله وتمت خطوبتهم وسط أجواء من الفرحه 
وتمت خطوبه ياسر ونرمين وسط غياب نعيمه وحضور حور ويونس 
وتمت خطوبه مازن والمجنونه شذا في جو مليان بالجنان والهيبره 
واخيرا حور قاعده قدام الشلال بتكتب 
يونس من وراها شد الدفتر بتعملي ايه ايه اللي واخدك مني
مسك النوت وقراء بصوت عالي
اعشقه حين يدللني وكأني ترياق وجوده 
اعشقه حين يخطفني من موجه احزاني ويرسو على شاطئ أحلامي 
اعشقه حين بيديه يدمر قلاع آلامي وبيديه يبني حصون آمالي
اعشقه حين يخطفني من دنيا الاوجاع ويسجنني في قلبه فكان حضه سجني ونبضاته قضباني 
اعشقه حتى بلغ عشقه المحال 
عشقته حتى بلغ العشق عنان السماء
اوباااا ايه الكلام الجامد داه لاء دانا كل يوم بكتشف فيكي موهبه مختلفه هاتعملي فيا ايه تاني يا بنت عامر
حور وهي بتلف ايديها حوالين رقبته سوف اعشقه حتى يبلغ مني المشيب واتذكر ايام الصبا التي وهبتها للحبيب فهل هذا يكفي قلبك ليطيب ام هنا اعتراض في قانون العاشقين 
يونس بإبتسامه يااااااه ياحور من اول مره شوفتك لما صلحتي عربيتي وانتي سړقتي قلبي ولما القدر جمعنا مره تانيه دعيت تكوني من نصيبي

حور بعيون بتلمع بعد الصبر جبر بس قولي اشمعني المكان داه اللي جبتنا نسرق وقتنا من الدنيا فيه
يونس بتنهيده يوم ما جيت المكان داه حلمت انك تكوني معايا ولما مسكت الشغل في القريه دي طلبت اني اعمل شاليه منفصل بيطل على شلال وادي الريان المباشر وصاحب القريه وافق وشريت منه الحزء داه هو صحيح مش كبير بس قدرت استغل كل سم فيه وقررت انه يكون وكر حبنا
حور بضحكه عاليه وكر لا دانتا اتودكت في ألفاظ الحواري اوووي
يونس بضحك لاء عيب عليكي انا ابن بلد اوووي
حور بهمس اوووي اوووي
يونس بمكر اوووي اوووي اوووي يا قلب يونس 
يونس بتذكر صحيح انتي يادوب نزلتي الورشه مرتين ومروحتيش تاني 
حور بإبتسامة سبارس مسؤل عن الورشه 
يةنس بإستغراب اشمعني مع انك دايما تقولي المال السايب يعلم السرقه 
حور برفض خالص سبارس عمره ما يخون ثم انس كتبت 10 لسبارس كشريك يعني هو بيشتغل وبيكبر في ماله قبل مالي ولو فيه حاجه هتابع معاه بالتليفون متخافش
يونس عمري ما اقلق عليكي عارف ان حوريتي دماغها توزن بلد 
حور بتردد 
يونس قولي اللي على لسانك ومش عارفه تقوليه
او متردده اظن اللي بينا أكبر واعقل من كده 
حور بتنهيده ماما بقت لوحدها في البيت وانا مش هاقدر اروحلها كل يوم ومش عارفه اعمل ايه 
يونس بحسم خليها تيجي تعيش معانا صدقني وجودكم مع بعض هايفرق كتير وخصوصا اني احيانا كتير بتأخر في الشغل سواء التصميم الهندسي او حتى موقف العمل وانتي كده هاتكوني مرتاحه وانا اكون مطمن عليكي 
حور بحب ويسألون كيف يكون العاشقين فهما روح انقسمت في جسدين والله انك عشقي ومرادي وكل امنية حياتي أصبحت كالدم في الشرياني 
وتملك عشقك وجداني وصار القلب والعقل والروح يهواك

                    تمت بحمد الله 


وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك


تعليقات