قصة قلوب ارهقها نبضها البارت التاسع والثلاثون39بقلم ياسمين رجب









قصة قلوب ارهقها نبضها

البارت التاسع والثلاثون 39

بقلم ياسمين رجب


ماجد /ماشي يا ام فارس الواد بيجاد بيكلمك ولا مقصر. معاكي قولي لي علشان أشد ودانه

مسك/ اه الحمد لله و فارس مشاء الله عليه بيكبر كل يوم حبه والحمد لله المربية واخده بالها منه كويس و بتحبة 

ماجد/ ربنا يباركلك فيه يا مسك وتفرحي بيه ويقرب البعيد 

مسك / ويباركلك في بناتك يا ماجد و يصلح الحال 

ماجد./ خلاص خلصت يا مسك الحال مش حينفع يتصلح 

خلاص انتهت 

وفجاءة سمعت صوات عطر بتولد

مسك/ اده دي عطر استر يارب سلام دلوقتي يا ماجد هروح اشوف مالها لتكون هتولد ده معادها 

ماجد./ماشي يا مسك بس ابقي طمنيني علي عطر 

قفلت مسك الخط وجرت تشوف عطر بسرعة 

مسك / بلهفة و قلق خير في ايه يا عطر مالك

عطر اللحقيني يا مسك حموت مش قادرة شكلي بولد ااااه فين محمد يا مسك مش قادرة اااه انا موت 

مسك/ بعد شر عنك يا حببتي أن شاء الله تقومي بسلامة و ما حدش يربي عيالك غيرك و تفرحي بيهم أن شاء الله

عطر / اااه مش قادرة اتصلي بمحمد بموووووت ااااه يا مسك الحقيقي محمد فين محمد

جرت مسك علي التليفون مسرعة

مسك بخوف

الو أيوة يا محمد انت فين 

محمد / خير في ايه حصل يا مسك وآية صوت الصوات ده عطر مالها

-اللحقني يا محمد عطر بتولد وانا مش عارفه أو عمل ايه هي تعبانة قوي و انا لوحدي و خايفة

= مسك اتصلي بسرعة بالاسعاف وانا هجيلكم علي المستشفي مشواري بعيد علي ما اجي و نرجع علي المستشفي وقت كبير وهي تعبانة مش هتستحمل 

-  تمام يا محمد. طيب اقفل انت و انا هبقي اطمنك عملت ايه بس متتاخرش علينا 

اتصلت مسك بالاسعاف و جهزت عطر و وصلوا المستشفى تحت صراخ عطر متواصل 


أمسكت عطر يد مسك قبل ما تخش غرفة العمليات وقالت : 

-مسك لو جرالي حاجة اللي في بطني امانه في رقبتك انتي اللي تربيهم و احكلهم عني يا مسك كتير و قوللهم أن انا حبتهم من قبل ما تشوفهم 


قالت مسك بدموع وهي تحضن يد اختها:

- بس بقي يا عطر هو انتي اول واحده تولد ولا ايه بطلي شغل الدراما بتاعك ده سمي الله كده 


وصل محمد و يلهث انفاسة واقترب منهم و التيم لعطر ليطمئنها وقال بحب 


الحمد لله لحقتك يا حببتي قبل ما تخشي. ربنا يقومك بسلامة يا حبيبتي انا قلبي معاكي 

عطر / محمد خالي بالك من العيال ولو جرالي حاجة ادعيلي أو عا تنساني أو تتجوز هطلع عفريته انططك فاهم

ابتسمت مسك وقالت  / عطر انتي في ايه ولا ايه بس 

دخلت عطر غرفة  العمليات و انتظروها  مسك و محمد في الخارج و القلق مسيطر عليهم بشده 

فجاءة مسك لمحت ماجد بيجري بخوف وقلق شديد واضح علية 

صاحت مسك بصوت عالي / ماجد ماجد وجرت عليه مسرعة وقالت بقلق

- في ايه يا ماجد مالك ايه حصل و اية اللي جابك ووشك عامل كده ليه لونه مخطوف خالص 

ماجد  بزعر / هند هند يا مسك بتروح مني تعبانه قوي 

شهقت مسك بخوف :

- في ايه مالها. حصل ايه يا ماجد مالها هند 

= هند بتولد تحت بعد ما قفلت معاكي سمعتها بتصوت هي كمان تقوليش ظبطنها سوا 

- تمام ربنا يقومها بسلامة فين المشكلة ما  عطر كمان بتولد يارب يقومهم بسلامة هي كمان 

اجاب  ماجد بدموع

= هند بتموت مني نزفت كتير ومش قادرين يسيطروا علي النزيف يا مسك انا هموت لو جرلها حاجة ادعليها يا مسك ادعيلها و نبي انا اول مرة احس اني عاجز مش قادر اعمل حاجة مخي واقف خلاص 


قالت مسك  وقد تملك منها القلق علي صديقتها 

- و انت ايه اللي خلاك تسبها دلوقتي لوحدها ليه


= لاء  مامتها معاها وانا طالع اجبلها دم لأنها محتاجة نقل دم بسرعة 

- و البيبي اخبار ايه

الحمد لله كويسة في الحضانه دلوقتي لكن عند هي اللي تعبنا 

- يعني هند ولدت كمان طيب الحمد لله ربنا يطمنك عليها

اه ولدت هي دخلت المستشفى في حاله حرجة ولدوها بسرعة علشان الاكسجين كان ضعيف ع البيبي والحمد لله من حسن حظي أن المستشفى قريبة من البيت 

فضلت مسك في  حيرة  ما بين الاطمئنان على هند و انتظار خروج عطر من غرفة العمليات 

نزلت مسك بسرعة تطمن علي هند و كانت حاله ولدتها لا يرثي لها اقتربت مسك عليها 


مسك /طنط ازيك ايه الاخبار عاملة طمنيني علي هند.

والدت هند / باستغراب مسك انتي ايه اللي جابك ومين اللي قالك أن هند بتولد يا حببتي 

مسك/عطر فوق بتولد هي كمان و شوفت ماجد فوق وهو اللي قالي أن هند بتولد 

ولدت هند / ربنا يقومهم بسلامة يارب يا بنتي 

مسك /و هند عملة ايه دلوقتي طمنيني عليها 

ولدت هند/ ادعلها يا مسك ادعلها بالله عليكي احسن هموت عليها بنتي بتروح مني يا مسك و مش عارفه اعملها حاجة 

طبطبت مسك علي كتفها بحنان وقالت لها:

- ان شاء الله خير يا طنط ربنا هيقومها بسلامة

نزل ماجد ومعه اكياس الدم 

قال ماجد لمسك 

-عطر خرجت اطلعها بسرعة 

= بجد و هي كويسة يا ماجد

ماجد اه الحمد لله اطلعي بس لتكون محتجالك وانا هنا جنب هند متقلقش 

طلعت مسك لوجدت عطر خرجت وبدأت تفوق و محمد بجوارها  

دخلت مسك و علي و شها ابتسام 

مسك /حمد الله على سلامتك يا قمر والف مبروووك العريس والعروسة 

عطر/ انتي كنتي فين يا مسك لما طلعت ما كنتيش واقفة مع محمد رحتي فين 

مسك اصل هند بتولد تحت هي كمان 

قالت عطر بتعب شديد

- بجد وهي عاملة ايه ولدت ولا لسة 

=الحمد لله كويسة اهتمي انتي بس بنفسك و التفت لمحمد ها مقلتش بقا هتسموا الاولاد ايه 

نظر محمد لعطر ومسك أيدها وقال:

- البنت عطر هتسميها اما بقي الباشا الصغير أنا اللي هسمية احنا كنا متفقين علي كده 

مسك/ أيوة بردو يعني اسمهم ايه ماقلتوش

قالت عطر بصوت منخفض و متعب 

انا هسمي البنت مسك 

محمد/ وانا هسمي الولد حمزة 

التفت مسك لعطر و قالت لها بفرحه:

- عطر انتي  هتسمي بنتك علي اسمي ياااه 

عطر/ هو انا عندي اغلى من اسمك علشان اسمي بنتي عليه دي بنتك يا مسك كمان احنا أن شاء الله هنكبرها سوا 

مسك /ربنا يباركلك فيها يا حبيبتي و تفرحي بيها و يجعل حظها اجمل من حظنا 

محمد/ حلو قوي. كده حمزة و مسك الله ربنا يبارك

ثم قال محمد مبتسما :

- عارفين انا شفت الأولاد البت حتة من مسك نفس العيون بلظبط ويارب تطلع نفس الروح بتاعتك يا مسك 

ابتسمت مسك وقالت :

- ربنا يخليلهالك  و يجعل نصبها في الطيب 

ثم التفت اللي عطر وقالت لها.: 

- عطر انا اطمنت عليكي حنزل اطمن علي هند شوية واطلع 

عطر ماشي يا قلبي و ابقي طمنيني عليها يا مسك 

مسك و هي خارجه حاضر يا عطر 

نزلت مسك وجدت ماجد قاعد حاطت ايده علي راسه ولم ينطق و ولدت هند دموعا سبقتها 

مسك بخضه

- في ايه ايه حصل هند كويسة حد ينطق هند جرلها حاجة تتكلموا

ولدت هند /

ادعلها يا مسك الدكتور طلع وقال لو مقدرتش يسيطروا علي نزيف هيصتئصلوا الرحم ااااه يا بنتي

مسك/ ان شاء الله خير ان شاء اذكرو الله و ادعولها هي محتاجة دعواتك دلوقتي احنا مافيش في ايدينا غير الدعاء وان شاء الله ربنا كريم أن شاء الله 

جلست مسك بجوار  ماجد وقلبها من القلق يكادو يقف 

وبعد مده من الزمن خرج الطبيب وعلي وجه ابتسامة رضا

الدكتور / الحمد الله ربنا كرمكم و قدرنا نسيطر على النزيف حمد الله على سلامتها وسلامة العروسة الصغنونه 

التقت ماجد انفاسة بصوت مسموع وقال: 

- الحمد لله الحمد لله يارب يا ما انت كريم يارب 

حضنت والدت هند

الف حمدالله على سلامتها الحمد لله 

مر اسبوع علي ولادتهم و الحمد أصبحو بصحة جيده 

مسك \ احنا عاوزين نفرح بقا عاوزين نعمل سبوع كبير 

كفايا مروة كسروا فرحتها و ما عرفناش نعمل لها  سبوع 

ماجد / اتصدقي بالله يا مسك انا كنت لسه بفكر في كده ايه رايكم نعمل سبوع مجمع 

مسك الله عليك يا ماجد هو ده الكلام و انا ليكم عليا اعمالكم حته سبوع ما حصلش ولا عمرة  هيحصل 

رن تليفونها فعينيها لمعت من الفرحة 

ماجد ؛ اااه شكله الواد بيجاد جه في وقته هاتي بقا اكلمة احسن واحشني 

مسك:  يا دمك التقيل ما هو لو كان عاوزك كان اتصل بيك انت 

قال محمد ضاحكا : 

اجري ردي احسن يزهق و يقفل و متلاقيش حد يكلمك بعد كده

مسك : اه شكلكم استلمتوني اخلص المكالمةاو ارجعلكم

جرت مسك علي غرفتها  وفتحت الاتصال 

بيجاد بحب 

مسك غمضي عينك عاوز افرجك علي حاجة 

مسك /في ايه يا بيجاد قول بقي

بيجاد/ لا مش هقول غير ما تغمضي عينك الاول 

مسك /ماشي يا عم بيجو لما نشوف اخرتها معاك 

اغمضت مسك عينها وسمعت صوت بيجاد فتحي يا قلب بيجو 

فتحت مسك عينها وشهقت بفرحة فارس طلع اول سنه ليه 

دمعت عيون مسك من الفرحة ابنها طلع اول سنة قد ايه كان نفسها تكون معاه وهو بيعمل كل اول خطوة في حياته 

بيجاد /مسك اوعي تعيطي يا حببتي اوعي أن شاء الله كل حاجة هتتصلح

مسك/ مافيش حاجة هتتصلح يا بيجاد اوعي تجيب فارس و تيجي اوعي علشان مصلحته احنا بنحارب علشان مصلحة ابننا لازم يتربي بعيد عن هنا اوعدني يا بيجاد  انا كفايا عليا قوي اطمن عليه من بعيد وطول ما هو كويس انا كويسة انا كمان

بيحاد/ مسك هو انا قلتلك أن بحبك و بعشقك 

مسك / لا خالص بقا طيب هو انا قلتلك انك نبضي

بيجاد /بحبك قوي يا مسك ربنا يباركلي فيكي يا حبيبتي

مسك بدلع ؛:

روح بقا علشان قاعدين بنحضر علشان هنعمل سبوع جماعي أن شاء الله

بيحاد /اوعي تنسي تعملي لفارس هو كمان متعملهوش سبوع 

مسك/ الله بحد أنا هعمله احلي واجمل سبوع ده فارس باشا 

بيجاد وصلي التليفون لماجد عاوز. اكلم معاه 

مسك / حاضر. من عيوني يا حبيبي

خرجت مسك وهي تحمل المويايل 

اقتربت من ماجد وقالت وهي تمد يدها بلموبايل 

خد  يا ماجد بيجاد عاوز يكلمك 

بيجاد بحب :

- ميجو مبروك ما جالك يا حبيبي ربنا يباركلك فيها و حمد الله على سلامت مراتك هو اسم العروسة ايه 

ماجد / سمتها نور  علشان تبقي النور اللي ينور عتمتنا 

بيجاد ربنا يباركلك فيها و تخويها المهم يا ميجو اعملو حساب فارس باشا معاكم في السبوع هو كمان. 

قال ماجد بتحمس للفكرة: 

يا سلام الأستاذ فارس هو عريس السبوع 


قفل ماجد مع بيجاد وبدأو في تحضير السبوع 

نزلت ندي و مسك اشتروا كل حاجات و مستلزمات السبوع


             البارت الاربعون من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات