البارت الثالث والثلاثون 33
بقلم ولاء حامد
ياسر عرف في اللحظه دي ان حور فاقده الثقه في كل الناس وامانها وحصنها هي هدي ولو نطق بإسمها هايبقى قضى عاى اي مصدر امان ليها هزت رأسه بسرعه بنفي :لا مش أمك وكمل بإستعباط هي أمك تعرف اللي حصلك
حور :بتستعبط اكيد هي لان ليها كام يوم سيرتك في كل كبيره وصغيره وهي اللي أصرت اجيبك
ياسر بهدوء مفتعل : مردتيش عليا أمك تعرف اللي حصل ولا لاء
حور بصتله بصدمه وترقب وقلب قرب يقف من صعوبه الموقف وصوتها طلع بخفوت: لو مش امي اومال مين
ياسر بقوه: جبل
حور بصدمه وشك: جبل أمته وازاي وامتا علاقتك بيه ايه ولا تعرفه منين علشان يبقى في بينكم حكاوي اوصل لموضوع زي داه
ياسر قراء الشك في عنين حور وترجمه من كلامها: يوم الجمعه اللي فاتت لما شوفته بيضايقك روحتله البيت خفت من كلام الناس في الحاره واتخانقت معاه وقولته ان اللي بينكم خلص ولو فكر يتعرضلك انا هاقفله قالي بصفتك مين اصلا قولتله ابن عمها وخطيبها قاللي اللي حصل محسيتش الا وهو تحت رجلي ومكسره وأبوه وصاحبه بيبعدوني عنه
حور بصدمه قعدت على الرمل وسكتت متكلمتش وجوزها كميه وجع رهيبه من خسه ونداله جبل اللي وصلت لطريق صعب حتى انها تصدقه لو تستوعبه
ياسر بهدوء: حور انتي بنت عمي ولحمي ودمي وعرضي وشرفي والي حصل ميعيبكيش داه كان غصب عنك يعني انتي مغلطتيش ولا حتي كان بمزاجك عشان احاسبك عليه
حور اخدت نفس طويل وطلعت مره واحده وكأنها بتخرج معاه الوجع اللي طابق على صدرها: عارفه ومقتنعه بكل اللي بتقوله وعلشان انتا ابن عمي بقولك مينفعش انا سبق وقولتها لجبل وأبوه وأمه كمان مش انا اللي اتجوز للستر على ذنب معملتوش وانا بقولها دلوقتي انا مش هاقبل اشيلك شيله مش ليك ولا ذنب مش ذنبك ايه اللي يجبرك تحط على اكتافك عار غيرك وتحمل هموم مش همومك
ياسر بعصبيه: متقوليش عار انتي كنتي متجوزه يعني مش زنا الفرق انه حصل قبل الفرح انما انتي في الشرع والقانون متجوزه فاهم ثانيا انا قابل انتي مالك
حور بصبر تحسد عليه: وانا مش قابله اللي حصل هايفضل حاجز بينا لا انتا هاتقدر تنساه ولا تتخطاه هاييجي يوم وتتعب من الحمل اللي يشيل شيله زي دي عاشق من قلبه رامي الدنيا تحت رجله وكلام الناس في كعب جزمته فاهم
ياسر بعند : لاء مش فاهم ومش عايز افهم ايه خايفه ييجي يوم واعايرك مثلا
حور : داه اكيد هاييجي اليوم انا وانتا يا ياسر عاملين زي قضبان السكه الحديد ماشيين مع بعض على طول بس مستحيل يتقابلوا ويتحدوا لأنهم لو اتحدوا معناه ان القطر هاينهار ويتقلب بكل اللي فيه
ياسر: مستحيل انتي بنت عمي وانا مقبل في حقك الكلمه وياستي العشره بتعلم وبتخلق الحب ابويا وامي اتجوزها من غير حب ابوكي الله يرحمه اتجوز أمك جواز صالونات ايه اللي حصل يعني
حور :اللي حصل ان لا اني ولا امك كانت ظروفهم زيي هاييجي يوم وتقابل اللي تحبها وتخطفك وتسرق قلبك من ضلوعه متسعجلش الأمور خليك في ضهري اخ مش محتاجه حاجه اكتر من كده
ياسر بتعب وإرهاق من كتر المجادله مع حور: طيب فكر وخدي وقتك بلاش يبقى رفضك في نفس لحظتها اقعدي مع نفسك وخدي وادي وفكري قبل ما تقرري
حور : صدقني الموضوع محسوم جوايا فكر بعقلك مش بقلبك يلا خلينا نرجع ليهم اتأخرنا عليهم
ياسر هز رأسه بتعب من عند حور
بس حور سابته ورجعت في المكان اللي الكل متجمع فيه
مر الوقت بسرقعهووالمل قاعد يتأمل في جمال الطبيعه
***********
عند يونس جاله مكالمه مهمه
يونس بإنصات: ايوه
الطرف الثاني: البنت اللي بلغتي اتابعها من بعيد حاليا هي وأهلها في قريه البانوراما في البركه ومعاها ناس كتير اوي
يونس :من أمته
الطرف الثاني: من كذا ساعه وبحاول اتصل بيك بس تليفونك مش مجمع شبكه
يونس: كنت في موقع طيب تمام خليك هناك وانا اساسا في موقع قريب منكم يعني بالكتير تلت ساعه او نص ساعه واوصل يلا سلام
قفل المكالمه وركب عربيته وقبل ما يتحرك ركب مازن
يونس بنفاذ صبر: في ايهويا مازن ورايا مشوار مهم
مازن ببرود: جاي معاك انا اصلا جاي بعربيتك يا باشا عربيتي عن المكتب بتاعك
يونس نفخ بنفاذ صبر: لما مش راجع المكتب انا اريح مشوار مهم
مازن بنفس البرود : لازق فيك يا برنس يلا اتوكل على الله
يونس نفخ بنفاذ صبر وساق: عيل تنح وبارد
مازن: ميرسي يا قلب مازن من معاميعه من جوه
وعدي الوقت ووصل يونس المكان اللي بلغه بيه الشخص اللي كلفه يتابع حور من بعيد
مازن: يا ابن الايه وكنت عايز تيجي هنا لوحدك اخص عليك والله
يونس مردش عليه وفضل يتلفت بعنيه لحد ما لمح حور وقرب منها مسافه كافيه بحيث انها متخدش بالها منه
****************
هدير: بقولكم ايه يا جماعه ما تيجي نكسر الملل داه ونغير شويه
هدي: هانعمل ايه يعني هانطبل ونرقص ونبقى فرجه لخلق الله
هدير: لاء نلعب اي حاجه نغير الملل شويه
شذا بسرعه: انا معايا كوتشينه تيجوا نلعب الشايب
الكل رحب بالفكره وبدائو يوزعوا الورق وكان البخت من نصيب حور الشايب
نرمين بخبث: اوبااا وقعتي يا بيضا
حور :اخلصي يا بت وبلاش احكام مستفزه
نرمين بترقصه حواجب عنيا يا حوريه قلبي
الحكم تغني الاغنيه اللي تعجبك
حور بصلتهم بصدمه بمعني بتقولوا إيه
نرمين بإبتسامه: هو داه الحكم يلا يلا يا قلب اختك ماكنش يومك يا شابه
حور بإبتسامه بسيطه غمضت عنيها بتداري فيها الوجع لأنها لما بتغني بتطلع كل وجعها في الغنا ومكنتش حابه انها تغني قدام اي رجاله هي لما غنت قبل كده غنت قدام اصحابها وبينهم وبين بعض فتحت عنيها والكلام أنساب من لوحده على لسانها
((ووجع عمال بيزيد ويزيد والله انا لو كان قلبي حديد كان يفني ويصبح نار ورماد
ودموعي تزيد وتزيد وتطفي حريق وتطفي لهيب
ووجع عمال بيزيد ويزيد والله انا لو كان قلبي حديد كان يفني ويصبح نار ورماد
والنار بتزيد وتزيد وتزيد واتحول صبري يا ناس لوعيد
والله انا لو كان صبري جبال يتهد في لحظه ويبقى رمال يتداس ع الارض اكتر م الوجع اللي انا حساااه
غدر الأصحاب واسى الأحباب الكي يدوس على وجعي بمداس مبقاش رحمه الباقي اسي وعذاب
ووجع عمال بيزيد ويزيد والم عمال بيعيد ويعيد من كل حبيب ومن قريب أو حتى غريب
ووجع عمال بيزيد ويزيد والله انا لو كان قلبي حديد كان يفني ويصبح نار ورماد)))
خلصت الاغنيه والكل مصدوم من صعوبه كل كلمه طلعت من بوق حور
حور اخدت نفس طويل وحاولت تفك الجو: اييه وحدوووه
الكل: لا إله إلا الله
حور :مالكم بلمتوا كده ليه زي اللي واكل سد الحنك
شذا: ابدا يمكن من خزان الأحزان اللي فتحتيه علينا وبصت لنرمين منك لله يا شيخه كانت شوره مهببه لما قولتيلها تغني
حور بإبتسامه وجع: يالهوي للدرجادي الاغنيه وحشه
شذا بسخريه: كفا الله الشر كنا عايزين قيمه عشره خمستاشر علبه مناديل كده بس يمكن يقضوا
حور : يلا مش خساره في طيبه قلبكم
نرمين: بتاع مين الأغنيه دي يابت
حور بشرود: مش بتاع حد انا بحب ادندن مع نفسي
كل داه وهاله وهدير الاثنين باصين لحور وكل واحده شارده في وادي تاني
حور بقولكم ايه انا هاقوم امشي رجلي شويه قربت تقف من القعده وحبست الدم جواها
سابتهم ونفذت هدومها ومشيت شويه لحد ما بعدت مسافه كافيه شدت كرسيت وقعدت عليواحد وخلت رجليها على الثاني وغمضت عنيها وبدئت تدندن مع نفسها بس صوتها كان مسموع
وااه وااه وااه وااااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه.
وااه وااه وااه واااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه
واه يا عبد الودود وااااه وااااه من دي قلوب قاسيه وخاينه واااه واااه والله مابينا الطيبه فيها مكتوبه عيبه
وااه وااه وااه وااااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه.
وااه وااه وااه واااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه
الغدر فيها اه اه اه والله ماليها ااااه اااه اااه اه
مالناش فيها ااااه كلمه عيبه ولا ليها فيا سلامه نيه
وااه وااه وااه وااااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه.
وااه وااه وااه واااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه
ضحكه وجع ي قلبي يا جدع
تصدق بإيه بتطلع بروحي مش بين شفايفي
بترسم جروح في القلب و الروح
وكل جرح بيتملي شوك
تفتكر هاينفع كيف وازاي وأمته وليه
انا فين في دنيا الجروح لاقي فيها طيب ولا لاقي فيها روح
وااه وااه وااه وااااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه.
وااه وااه وااه واااه آآآآآآه ااااه ااااه ااه
كل داه ويونس سامعه وهي مش عارفه بوجوده
يونس قعد على كرسي قريب منها بس مداري نفسه تحت شمسيه :اااه من وجعك يا حور ايه اللي جواكي طيب ابداء ازاي ومنين علشان اقدر اعرف اللي جواكي كل كلمه كانت بتطلع من قلبك مشبعه بالوجع وبعدهالك عامله زي المتاهه اللي دخلتها ومش عارف اطلع منها اجيلك من انهي شكه طيب فضل واقف فتره طويله عينه عليها وشارد بعقله في محور حياته الحالي المتماثل في كلمه واحده حور
ياسر قرب علشان ينادي عليها لمح يونس وعينه على حور وسرحان فيها وقف فتره يفتكر هو شافه فين بس عقله مسعفهوش
أما عند مازن فضل واقف متنح في شذا خطفته بعفويتها وضحكه وانها تقدر تقلب اي موقف من النقيب للنقيض في لحظه وقف لحظات وانتبه لنفسه واتحرك مكان ما يونس موجود
مازن: يونس يا ابني
يونس على نفس وضعه بص بعينه مكان ما يونس بيبص لمح بنت جميله جدا قاعده وفرحانه مع نفسها خبط يونس على كتفه
يونس بعصبيه طفيفه: ايه يا بني في إيه بتخبط كده ليه
مازن برفعه حاجب: لا والله بقالي ساعه عماله انادي وانتا ولا إنا هنا عينك مع الأخت إيه نسيتك حوريتك ولا إيه
يونس بهزه راس :لاء
مازن بمكر :ولو نسيتك يحقلك البت تحل من على حبل المشنقه
يونس قام منطور :عينك لو مش لزماك بصلها تاني
مازن بصدمه: ايه يا بني هي تخصك في حاجه اللي يخصك الست حور بتاعتك مالك ومال دي بقى ولا هو البحر يحب الزياده ختم كلامه وهو بيغمزله بعينه
يونس وهو بيكي على اسنانه: هي دي حور يا مازن واقصر الشر
مازن بصدمه وبق مفتوح: ها مين معلش لأحسن حاسس اني ودني بتصفر
يونس: هي دي حور
مازن بتبرقه عنيه: يخربيت كده دي شغاله ميكانيكي وواقفه وسط كوك رجاله وكل تعاملها مع الرجاله ومش خايفه منهم دي جمالها يوقع اعتى الرجال يخربيت كده وانا بقول نقطع السمكه وظيلها اتاريني كنت بوقع الكسر منهم حظوظ
يونس بحده: مازن ازبط كلامك عنها علشان صدقني في الموضوع داه بالذات مممكن نخسر بعض
مازن بتفهم: ياسر يارب من غيرتك العميا دي حافظها انا ملكش حل فيها بس انا مش قصدي لنا اقصد انها فعلا معادله صعبه شغله صعبه واللي يشتغلها واحد قلبه ميت انما بنت وجميله كمان في المجال داه صعبه اوي هاتكون مطمع
يونس: حور غير بنت بألف راجل ولو وسط مليون محدش يقدر يلمس طرفها اسألني انا اللي عرفته عنها يكفي
مازن: ربنا معاك بس خلي بالك الطريق مش سهل
قطع كلامهم صوت من بعيد
حور يا حور يلا علشان هانغير ونروح
حور :تمام انا جايه اهو
مازن وهو بيبص ليونس اللي العصبيه واخده منه نصيبها وزياده: مين الأخ اللي جاي بقلب جامد وينادي بإسمها داه
يونس بتمالك اعصاب وهو كازز على اسنانه وضامم ايده بقوه لدرجه بروز عروقها: ابن عمها
مازن بقلق من وضع يونس: يعني في مكانه اخوها اهدا انا عمري ما شوفتك بالحاله دي طول عمرك هادي واعصابك بارده ايه اللي حولك كده
يونس غمض عنيه بتهرب: انا مش عصبي انا بقولك انه ابن عمها
مازن: كزه سنانك وعروق ايديك اللي كانت هاطق دي ايه مش كبت غضب
يونس قعد على الكرسي واتنهد: قلقان عليها طول هي بعيد عني شغلها صعب ومخليها مطمع صحيح انها قويه ومستقويه ولسانها زي الكرباج بس بردوا في الأول والآخر ست والكتره تغلب الشجاعه
مازن بتعقل: خلاص مادام قلقان عليها كده خد خطوه واتقدم رسمي
يونس : داه هايحصل اجلا عاجلا بس الأول اشوف دنيتها ايه لما تكون قدامي طول اليوم واكون قدامها اشوف مشاعرها اشوف حياتها اشاركها والأهم اعرف ايه سبب حزن عنيها داه
مازن: ربنا معاك ويقويك
يونس لما اتأكد انهم اتحركوا كلها والدنيا ليلت: يلا بينا الجو بداء يبرد جامد
مازن: بالعكس المكان تحفه والجو كمان تحفه
يونس: يلا يا مازن لو عايز تقعد اقعد انا هاروح
مازن:يلا يا هادم اللذات يلا نروح عربيتي مش معايا
ركب الاثنين وطول الطريق يونس بيفكر في حور وازاي هايبداء معاها وهايوصل بيهم الطريق لفين
مازن شارد في الضحكه اللي خطفت قلبه: ياتري انتي مين وحكايتك ايه بتعرفي تقلبي اي لحظه لضحك فيكي حاجه تشد حاجه غريبه فعلا الحب زي القدر وشكلك قدري يابنت الايه بس حظي يبقى نحس لو طلعتي متجوزه ولا مرتبطه بس اعرف الأول انتي مين وايه حكايتك بص ليونس اللي سايق ومش حاسس بالدنيا شكلك على حق يا يونس الحب قدر بيخطف خطف