قصة أنا الذي أحبك البارت التاسع 9 والاخير جزء ثاني بقلم ريهام أبو المجد

قصة أنا الذي أحبك 

البارت التاسع 9 والاخير جزء ثاني 

بقلم ريهام أبو المجد


 خرج آدم وبالليل جات مني وياسمين لآسيا وطلبوا منها تلبس فستان أبيض كان جميل اووي وكان فيه شغل بس جميل، فآسيا استغربت وقالت: ودا لي هو أنا عروسة يا بنتي أنتي وهي؟!


ياسمين: بطلي غلاسة بقى والبسيه، وبعدين قولتلك دي حفلة لواحدة صاحبتي هتتجوز قريب وعزمتنا، كأنها حفلة إنتهاء العزوبية.


آسيا: حبيبتي هي العروسة مش أنا، أنا البس لي بقى فستان أبيض وبعدين هو دا فستان فرحها وأنتم سرقينه؟


منى وياسمين ضحكوا ومنى قالت: لا يا حبيبتي عيب عليكي، وبعدين متقلقيش واسمعي مني.

ياسمين بسرعة: ايوا وبعدين كلنا هنلبس كدا.

آسيا: أنا هثق فيكي يا منى اوعي تكوني بتضحكي عليا زي البت دي.

منى بضحك: لا متخافيش.

ـــــــــــــــــــــــ& بقلمي ريهام أبو المجد &ــــــــــــــــــــــــ


وفعلًا آسيا جهزت وانبهروا بجمالها وقالوا: أي الجمال دا كله، الله يكون في عون آدم، عنده حق يحبك اووي كدا ويغير عليكي من الهوا الطاير.

آسيا: بطلوا غلاسة عشان بتكسف.

ياسمين: خلاص يلا.


آسيا لاقتهم مش لابسين فساتين بيضاء شبهها فاستغربت اووي.

آسيا: أي دا أنتم مش قولتوا أننا كلنا هنلبس ابيض، لي بقى لابسين أنتم الأتنين بنفسج شبه بعض وأنا المختلفة؟

ياسمين: أصل ملحقناش نشتري زيك فقولنا مش مشكلة بقى.

آسيا: مش مرتحالك يا ياسمين، وحساكي بتكدبي عليا.

ياسمين: أنا لا طبعًا، مش صح يا منى.

منى: ها ايوا يا آسيا متكبريش الموضوع ويلا بقى عشان اتأخرنا.

آسيا: مش مرتحالكم بردك مش عارفة لي.


وركبوا العربية وياسمين اللي ساقت، وبعدين وصلت لمكان جميل حواليه بحر، فآسيا استغربت وكمان لقت الأنوار مطفية فقالت: ياسمين أنتي متأكدة إن دا العنوان وصاحبتك مضحكتشي عليكي؟

ياسمين: كملي مشي بس وخدي امسكي البوكية دا في إيدك.

آسيا: ودا لي إن شاء الله؟

ياسمين: امسكي وأنتي ساكتة.


مشيت وهي متغاظة منهم بس فجأة كل الأنوار اتفتحت وبصت لاقت كوشة جميلة اووي وتصميم جميل والكراسي محطوطة وكل العيلة قاعدين، وصحاب آدم وزوجاتهم قاعدين، وأصحاب آسيا وياسمين ومنى.


آسيا بصتلهم بإستغراب وقالت: أي دا؟

محدش رد عليها وبعدين بصت على نفسها تاني وعلى فستانها والبوكية اللي في إيدها وبصت لمنى وياسمين بصدمة وقالت: أوعوا تقولولي إن أنا العروسة؟!


منى وياسمين ضحكوا وقالوا: ايوا بالظبط كدا.

آسيا اتصدمت ولسه هتتكلم لقت اللي بيحاوطها من ضهرها وقال بحب: ألف مبروك يا عروستي.

آسيا بصدمة: آدم هو دا حقيقي؟


ـــــــــــــــــــــــــ & بقلمي ريهام أبو المجد &ـــــــــــــــــــــــ


آدم لف ووقف قدامها وهي انصدمت من جماله، كان لابس بدلة سودا وتحتها قميص أبيض وكان عامل شعره بطريقة حلوة زي ما هي بتحب.


آدم مسك إيدها وباسها وقال: النهاردة فرحنا يا حبيبتي، حبيت أعملهالك مفاجأة، وبعدين أنا وعدتك إني هعملك فرح وأخليكي أسعد واحدة في الدنيا، ولو أنتي نسيتي أنا عمري ما انسى.

آسيا حضنته وقالت: تعرف إني بحبك اووي.

آدم بضحك: عارف، أنا اصلًا أتحب.

آسيا بضحك: مش قولتلك قبل كدا بطل التواضع بتاعك دا؟!


بعدين كملت وقالت: أنت أكيد مجنون، وبعدين عملت كل دا امتى؟ 

آدم: عملتوا من الصبح يا حبيبتي وكل دول عازمهم من أسبوع ومعرفهم.


آسيا ضحكت وقالت: يعني الكل عارف إلا العروسة لا جديدة دي.

آدم ضحك ولاعب أنفه بأنفها وقال: كله عشان خاطر عيونك يا حب عمري.


آسيا ابتسمت وحضنته وقالت: بحبك اوووي يا آدم.

آدم بحب: وأنا بعشقك.


وبدأ الكل يهنيهم وهي قربت من سماح وباست إيدها بحب، وسماح باست راسها وقالت: مبروك يا حبيبة قلبي.

آسيا: الله يبارك فيكي يا أجمل ماما.

سماح بحب ودموع في عيونها: ربنا يبارك فيكي يا آسيا ويجبر بخاطرك زي ما بتجبري بخاطري يا بنتي.

آسيا مسحت دموعها وقالت: أي يا ماما دا النهاردة حتى فرحي مش عايزة أشوف دموعك دي تاني.

سماح: حاضر يا حبيبة قلبي، يلا روحي مع زوجك وافرحوا يا حبايبي.

ــــــــــــــــــــــــ& بقلمي ريهام أبو المجد &ـــــــــــــــــــــــــ


آدم باس راسها وإيدها واستأذنها ومشي مع آسيا، ووقفوا في النص عشان يرقصوا سلو سوا، على أغنية اختارها مخصوص عشان آسيا، بتوصف حياتهم واللي عاشوه وإحساسه تجاهها.


كل وعد وعدتهولك هوفهولك متخافيش

كل حلم هيجي وقته وبأوانه متخافيش

مش هقصر يوم معاكي صدقيني

اجمديلي أنا بقوى بيكي متضعافيش

أنتي نفسك كنت حلم في يوم حلمته

فضلت عافر في الحياة دي لغاية ما طولته

وأنتي زي ما أنتي في ضهري واقفة

هتسنديني وهعمل أكتر من اللي عملته.


كان آدم حاضن آسيا بتملك وشالها ولف بيها وهي حضناه جامد وفرحانة اووي، وبتدعي ربنا يفضل جنبها العمر كله.


واليوم خلص وكان أجمل يوم، بس طبعًا بعد اليوم اللي اتكتبت فيه على اسم آدم حب عمرها وشريكها في الحياة.


بعدها بكام يوم اكتشفت آسيا أنها حامل في شهر، ومكنتشي تعرف وفرحت اووي وقررت تقول لآدم بس حبت تعملهاله مفاجأة.


بالليل كانت آسيا جهزت عشاء رومانسي وجو جميل، وآدم رجع من الشغل لقى الشقة كلها ضالمة، فنادى على آسيا، وجي يفتح الكوبس، لقى حد بيحضنه من ضهره.


آدم: آسيا!

آسيا: وحشتني اووي يا آدم.

آدم بحب: أنتي أكتر يا حبيبتي، بس لي مضلمة الشقة كدا؟

آسيا: عملالك مفاجأة، وبعدين مش كفاية نوري.

آدم ضحك وقال: ايوا والله بس قوليلي بقى مفاجأة أي؟


ــــــــــــــــــــــــ& بقلمي ريهام أبو المجد &ــــــــــــــــــــــــــ


آسيا راحت ولعت الشمع اللي موجود على الترابيزة وبعدين رجعت مسكته من إيده وشدته وقعدته وفضلت تأكله وياكله في جو رومانسي.


وبعدين راحت فتحت النور وقربت منه وقالت بدلع وهي بتحاوطه من رقبته: آدم حبيبي أنت عايز ولد ولا بنت؟

آدم بإستغراب: مش فاهم أي السؤال دا؟

آسيا بعبوس: جاوب وأنت ساكت.

آدم ضحك وبعدين قال بإستغراب: اللي يجيبه ربنا الأطفال أحباب الله، بس أنا نفسي في بنوتة شبهك كدا وتاخد نفس عيونك.

آسيا: ما احنا عندنا أسيل أهو وعيونه شبهي.

آدم: بردك أنا عايز بنوته مننا احنا الإتنين.

آسيا: بس أنا عايزة ولد شبهك وقمور كدا، وكاريزما ويخطف قلوب كل البنات شبهك.

آدم ضحك جامد وقال: يا جامد، دا أي المدح الجامد دا.

آسيا: عشان أنا بحبك اووي يا آدم.


آدم: طب أي سر سؤالك دا؟


آسيا مسكت إيده وحطتها على بطنها وقالت: عشان في بيبي هنا.

آدم مصدوم ورمش عدة مرات وقال: أنتي قولتي أي؟

آسيا قربت منه وباسته بحب وقالت: بقولك في هنا حتة منك يا حبيبي، وعنده شهر بالظبط.


آدم فضل يضحك وشالها ولف بيها، وهو فرحان اووي والدنيا مش سيعاه، ومش مصدق.


آسيا: نزلي يا آدم عشان البيبي.

آدم نزلها بالراحة وقال: آسيا أنا مش مصدق، بقالك شهر حامل ومعرفتيش إزاي، يعني عملنا فرح وأنتي حامل دا كدا خطر على البيبي.

ــــــــــــــــــــــــ& بقلمي ريهام أبو المجد &ــــــــــــــــــــــــ


آسيا: مكنتش أعرف يا حبيبي، وبعدين متخافيش الدكتورة قالتلي أنه كويس.


آدم باسها بحب وقال: أنا مش مصدق إن أخيرًا هيبقى ليا بيبي منك.


آسيا حضنته وقالت: أنا اللي مش مصدقة إني هكون أم لطفلك يا آدم.

آدم: بصي أنتي متتحركيش خالص وأنا هعملك كل حاجة.

آسيا: حبيبي أنت قلقان كدا لي، وبعدين هو أنا أول مرة أحمل، أمال حبيبة مامي اللي مغلباني جوا دي أي؟

آدم: ملييش فيه، اسمعي كلامي.

آسيا: حاضر يا حبيبي.


وآدم شالها وحطها على السرير، وغير هدومه ورجع نيمها في حضنه.


مرت شهور الحمل على خير واللي اكتشفوا أن آسيا حامل في توأم ولد وبنت، وآدم قرر يسمي الولد أحمد عشان أسم أخوه يفضل مذكور دايمًا في البيت، والبنت قرروا يسموها أيتن، عشان تبقى إمبراطورية الألف.


بعد سنة مرت عليهم بحلوها ومرها، وطبعًا مش بتخلي من المشاكل بس أهم حاجة أنهم بيعدوها مع بعض وإيدهم في إيد بعض، وبقوا عيلة جميلة وكبيرة، وسماح قدرت تمشي على رجليها من تاني بمساعدة الكل وخاصة آسيا، وبقوا بيتجنبوا مرفت لأنها مش بتتغير، وياسمين اتخطبت لواحد بيحبها وعوضها عن كل حاجة، وهي كمان حبته.


كانوا قاعدين كلهم سوا وخطيب ياسمين إسلام كمان معاهم.


آسر: ماما آسيا ممكن أشيل أيتن؟

آسيا: أكيد يا قلبي تعالى.

آسر شالها وباسها وقال: ماما آسيا لما أكبر هتجوز أيتن.


آدم كان بيشرب ماية فشرق وكله ضحك، وآدم قرب من آسر وأخد منه أيتن وقال: بقولك أي واد أنت كله إلا بنتي ملكشي دعوة بيها ولا حتى تبصلها عشان مزعلكشي، وبعدين حبيبة بابي دي مش هجوزها خالص.


منى بزعل: ودا لي بقى إن شاء الله ابني ألف مين تتمناه، القمر دا، دا كفاية أنه كله أحمد حبيبي الله يرحمه وقمور شبهه.

آدم: يروح للألف واحدة وملوش دعوة ببنتي حبيبتي.

منى بصت لآسيا وقالت: عجبك كلام جوزك دا يا آسيا؟


آسيا ضحكت وقالت بحدة خفيفة: بتقول حاجة يا آدم، أصلي مسمعتش؟

آدم: لا يا حبيبتي دا أنا كنت بقول أيتن لآسر، وآسر لأيتن.


كله ضحك عليه وآسيا قالت: أنا سمعت كدا بردك، حبيبي يا دومة.

آدم بصله بحدة وقال: أي دومة دي متتظبطي، وبعدين مش قدام الناس.


عصام بضحك: مش قولتلك بلاش تتجوز وتدخل نفسك في حوارات.

آدم: عندك حق، يا ريتني سمعت كلامك يا أخويا يا حبيبي.


آسيا أديقت وقالت: بتقول أي يا حبيبي؟

آدم: بقول دا من حظي الحلو إني اتجوزتك يا قلبي، سيبك من كلام عصام دا أهبل.


 ضحكوا عليه وعصام قال: بقى كدا، طلعت أنا الأهبل.

آدم بضحك: قلبك أبيض يا حبيب أخوك.


أسيل صحيت من النوم وأول ما شافها آدم، عطى أيتن لآسيا وراح لأسيل وشالها وضحك وقال: حبيبة بابا صباح الخير.

أسيل ضحكت وقالت: بابا.

آدم ضحك وقال: حبيبة بابا يا ناس، بحب اسمع منك كلمة بابا دي يا قلبي، أنتي بنتي الأولى وحبيبة قلبي.


إسلام: آدم.

آدم: نعم يا إسلام.

إسلام: كنت عايز أقولك إني أنا وياسمين حددنا ميعاد الفرح وعايزينه بعد شهر من دلوقتي.

آسيا بصت لياسمين وقالت: دا بجد يا ياسمين؟ طب والله هو دا الكلام عشان تجبيلي بنوتة حلوة كدا عشان أجوزها لأحمد حبيب مامي دا.

ياسمين: حبيبة قلبي يا آسيا، طب أي رأيك هسميها آسيا عشان تطلع جميلة اووي شبهك كدا.

آسيا: والله أنتي حبيبتي.


آدم بصلهم وضحك وقال: خلاص يا إسلام مدام حددتوا وشايفين إن دا مناسب ليكم، فمفيش مشكلة.

ياسمين: ربنا ميحرمنيش منك يا حبيبي.

إسلام بغيرة: لمي نفسك.


آسيا ضحكت وآدم قال: لا يا حبيبي أنت هتغير مني دا أنا أخوها، وبعدين أنا حبيبها الأول.


آسيا: معلشي يا إسلام مش هتعرف تغلب آدم.

آدم ضغط على إيدها وقال بغيرة: لمي نفسك ومتكلميش راجل غيري.


كله ضحك وإسلام قال: دا أسرع كما تدين تدان.


ـــــــــــــــــــــــــ& بقلمي ريهام أبو المجد &ـــــــــــــــــــــــــــ


كله ضحك واليوم خلص في الجو الجميل دا، وبالليل آدم وآسيا بعد ما نيموا العيال قعدوا في البلكونة زي ما هم متعودين، مع كوباية الشاي بلبن والقهوة.


آسيا: تعرف يا آدم أن أحلى حاجة في نهاية يومنا هي قعدتنا دي.

آدم بحب: أحلى حاجة هي وجودك جنبي يا آسيا.

آسيا: بحبك اووي يا آدم، وعيشت معاك أجمل سنة كانت بعمري كله.

آدم: أنا السنة دي كانت جنة ربنا كافئني بيها، ورزقني حبك يا آسيا.


آسيا قامت قعدت على رجله ونامت على صدره وحطت إيدها على قلبه وقالت: قلوبنا كانت غريبة وربنا أراد أنها تتلاقى ويكونوا وطن لبعض.


كملت وقالت: تعرف إني لسه محتفظة بكل جواباتك يا آدم.


آدم: بجد؟! طب تعرفي إن الجزء المفقود من الجواب الأخير لسه محتفظ بيه.

آسيا قامت وبصتله وقالت بدهشة: بجد؟

آدم: ايوا والله، تحبي أقولك كان فيه أي؟

آسيا بفرحة وحماس: يا ريت بجد.


آدم حط راسها على صدره تاني وحضنها جامد وقال بصوت دافي وكله حنية: خليكي في مكانك يا آسيا واسمعي دقات قلبي مع كل كلمة بقولهالك.


*" أنا الذي أَحَبَّكِ وليشهد عليا قلبي، ولتشهد عيني التي لا تبصر غيركِ"*


"*أنا المتيم بحبكِ، أنا الذي أبحر لشاطئ عينيكِ"*


"*أنا الغريق في عمق عينيكِ، والمبحر نحو روحكِ"*


"*أنا الذي أحلق في سماء حبكِ لعلني أصل إلي عنانها"*


"*أقسم بالذي أبدع خلقكِ أنني صرت مجنونًا بحبكِ"*


                تمت بحمد الله 

       لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 


وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات