قصة قلوب ارهقها نبضهاالبارت الثالث والعشرون23بقلم ياسمين رجب









قصة قلوب ارهقها نبضها

البارت الثالث والعشرون 23

بقلم ياسمين رجب


اشجان /تسلم ايدك يا بنتي الاكل كله يجنن بصراحة عجبني قوي البيض بطريقة دي 

محمود / بعصبية مبالغ بيها خلصنا بقا وهبد الطبق إمامة انكسر هنقضيها مجمالات ده حلو وده وحش ما هو فطار زي اي فطار ايه مختلف يعني ونسيب بقي الأكل يبرد وانا عندي شغل علشان نقعد نشكر في البرنسيسه مرات ابنك 


قام بيجاد من مكانه و بغضب شديد لم يستطع أن سيطر عليه وقال بحده : 

-بابا بالله عليك كفايا بقي انا خلاص تعبت ما عدتش قادر استحمل الحياه كده مافيش لقمة اكل الا و لازم يتعكنن علينا فيها انا قلتك يا بابا اخد مسك و نعيش برا لوحدينا بس حضرتك اعتراضت قولي قدام الكل دلوقتي ايه المطلوب مني وانا أعملة علشان حضرتك تكون راضي 


وجدت مسك أن الحوار بيشتد بنهم تسلل جواها الشعور بالذنب 

ثم خطرت في بالها فكرة أنها تبعد شوية قالت وهي تحاول أن تسيطر علي دموعها :

- بيجاد عن اذنك انا رايحة ازور بابا اصله واحشني

قالت فاطمة بسخرية

/بعد ما شعللتيها ياختي بين الأب وابنه سيباهم يا كلوا في بعض و ماشية صحيح اللي اختشوا ما توا 


قالت مسك بغضب /

فاطمة تعرفي تخليكي في حالك شوية 


. تملك بيجاد من أعصابه وتحكم فيها بشده احتراما لولاده ما رضش يرد علي فاطمة وسابها تهري من غير ما تعرف اللي بيحصل ثم التفت اللي مسك وقال 

احسن بردو يا قلب بيجاد روحي بس متتأخريش اهو منه تشوفي اهلك ومنه تغيري جو بس اياكي تتاخري بتحوحشي قلبي يا بنت قلبي ونبضي 

قالت مسك /عيوني فداك يا بيجو

فاطمة بغل 

يا لهوي علي كمية المحن دي بصراحة. بضرس منها 

قالت مروة في سرها

موتي بغيظك يا سودا 


خرجت مسك وقلبها ينتفض حزنا علي بيجاد و شعروها بالذنب قد تملك منها و اوحلها شيطانها أنها السبب في خلاف بيجاد مع والده 


التفت لهم بيجاد بعد أن خرجت مسك وقالت بحده مبالغ فيها : 

اهو مشيت مسك علشان نكون براحتنا ونتكلم في كل حاجة لوحدينا ما هي الغريبة اللي بنا

ثم وجه كلامه لولده من فضل حضرتك بقا قولي ايه اللي يرضيك وانا هعملولك مهما كان 


محمود/ ومين قالك أن انا مش راضي عنك بس انت عارف ايه اللي يراضيني ويخليني راضي عنك وانت ومش عاوز تعملة

بيجاد /اللي هو اية يا حاج ايه اللي بيراضيك انت رضاك والجنه فيما قدر المستطاع

ثم اكمل كلامه 

ياحاج إذا أردت أن تطاع أومر بما يستطاع 

قطعت كلامهم اشجان

- ما خلاص بقي يا بيجاد قفل علي الكلام دلوقتي والكل يقعد يكمل اكله انتهاينا بقا 

قال بيجاد

/ماما ما هو مش هينفع العيشة كده بجد تعبت بقالنا شهر ونص علي نفس الموال ده انا مش عارف ارتاح أو اركز في شغلي اعصابي خلاص مش مستحملة انا عاوز. اعرف انا ومراتي بنغلط في ايه علشان كل ما نقعد بابا يسمم بدنا احنا وجودنا هنا غير مرغوب فيه يا امي 


محمود قام من مكانه وقال بصوت مرتفع ممزوج بالغضب:

مين ده اللي غير مرغوب فيه أنت عبيط ولا بتستعبط هنا بيتك وشغلك وحياتك 

وطلوع من هنا انسي ما فهوم يا بن العمده علي اخر الزمن هخالي الناس تتكلم علينا ولاد العمده خرجوا عن طوعوه 


وفي الإسكندرية عند ماجد 

بعد معناه شديده و اخير حدد موعد المقابله ولدت هند. وافقت علي انها تقابل ماجد وجاء المعاد المحدد 

زيزي /اهلا يا بني اتفضل خش البيت بيتك 

دخل ماجد و علي وجه علامات القلق والتوتر وقال بحزم :

- بصي يا حاجة انا راجل اعمالة و مش بحب اللف والدوران و هجيلك دوغري انا بصراحة بحب هند وعاوز اتجوزها هتقوليلي أن انا متجوز و عندي عيال 

قطعت زيزي كلامة وقالت بإصرار : 

- الحمد لله انك عارف كده كويس وعارف ايه سبب رافضي ليك 

ماجد./

مدام زينات انا عارف كويس أن انا متجوز بس اعتبرني مش متجوز انا مش هقعد احكيلك عن مراتي وان ازاي انا مش مبسوط معاها لا انا حقولك كلمة واحده بس انتي هتجوزي بنتك لراجل علي قد كلمته ووعد مني بنتك هحافظ عليها واحطها في عنيا 

زيزي/و افرض انحطيت في مقارنه. انك تختار بنتي و لا مراتك هتتصرف ساعتها ازاي و كفت مراتك هي اللي هتربح 

ماجد/

انتي ناسية أن هند كمان حتكون مراتي بس اوعدك وعد راجل أن هند هتكون في عيوني ولو الظروف أجبرتني انا ابيع دنيا كلها و اكون مع هند حضرتك لسة ما تعرفينش كويس انا بعشق هند ولا كنوز الدنيا تفرق معايا كل اللي يفرق معايا وجودها في حياتي واقسملك علي كده يا حاجة زينات هند كل عشقي و املي في دنيا 

زيزي/ لاء يابني متحلفش سيماهم علي وجهم وانا ارتحتلك قوي كأني اعرفك من سنين خلاص الخيرة فيما اختاره الله علي بركة الله 

ماجد/ يعني افهم من كده أن حضرتك وافقتي علي جواز صح 

زيزي/ بابتسامة رضا صح يا ابني بس انا هديلك حته من قلبي . وعاوزة افهمك هند خارجة من تجربه قاسية قوي حاول تنسيهلها مش هتستحمل صدمات تانية هند في عنيك يا ماجد 

ماجد / وانا هحتويها وان شاء الله هعوضها عن كل حاجة شافتها . أنا حبعت اجيب اخواتي في البلد وابلغهم موافقة حضرتك علشان يستعدوا الفرح 

زيزي/ يعني انت هتقول لاهلك علي جوازة ولا ايه انا مش فاهمة حاجة

ماجد / انا هقول لا خواتي بس مش بقدر اخبي عنهم حاجة دول حياتي كلها وهما هيحضروا الفرح 

زيزي /ربنا يخليكم لبعض بس حيبقي كتب كتاب علي طول كده مش متسربعين شوية ولا اية 

ماجد/ خير البر عاجله ونستني ليه طايب كل حاجة جاهزة و انا عارف هند و هي عارفاني ليه بقي التأخير 


زيزي علي بركة الله يابني نقرأ الفاتحة 

ودخلت هند وفي أيدها شربات و معاها عطر 

عطر /ااايه اسمعكم زغروطة و لا ايه وشكم بيضحك 

زيزي /زعرطي يا عطر خلي الفرح يخش بتنا بقااا

خبط الباب فتحت هند 

هند /محمد كل ده تأخر. 

محمد /اوعوا تكونوا قريتوا الفاتحة من غيري انا سامع صوت زغاريط 

ماجد /وهي بردو تيجي يا محمد 

محمد /الف مبروووك يا كبير. ربنا يتمم بخير و قروا الفاتحة تحت نظرات السعاده والفرحة الغامرة في القلوب وزغاريط الفرح عمت المكان كله 


ماجد قام وافق تمام يا حاجة حضروا حالكم الخميس الجاي بأذن الله كتب الكتاب والدخله انا مسافر البلد وهاجي أن شاء الله كمان كام يوم 

وفي صباح واليوم التالي سافر ماجد البلد و عنيه كلها فرحة 

دخل ماجد وجد الجو مكهرب وبيجاد مصمم ياخد مسك ويعيش برا 

ماجد /السلام عليكم اهل الدار 

التفت كل الموجودين علي صوت ماجد جرت فرح عليه بلهفة

فرح / بابا وحشتني قوي قوي 

شال ماجد فرح في حضنه حبيبة قلب بابا وعقل بابا وروح بابا من جوا وحشتني يا فرحت قلبي 

فرح /انا زعلانه كتير منك كل ده في شغل انت عمرك ما عملتها 

ماجد /يا خبر فرحتي زعلانه ليه بس غصب عني الشغل يا فرحت بابا 

فرح/بس انت مش كنت تسال عليا كل يوم 

ماجد/لاء انا كنت بكلم ماما كانت بتقولي انك نايمة 

جاء صوت. من وراهم بزعيق فرح يلا علي فوق بابا جاي تعبان 

فرح بزعل حاضر يا ماما 

ماجد/في ايه يا فاطمة ما تسببها معايا شوية وحشاني قوي امال فين رحمة هي كمان وحشاني قوي 

فرح /رحمة فوق نايمة يا بابا 


فاطمة /بعصبية يلا يا فرح علي فوق وكان ماجد مش بيتكلم 

بصلها ماجد و سابها ودخل جوا وسامع صوتهم عالي 

ماجد/ هو في ايه يا جماعة ما تصلوا علي نبي كده 

اشجان /علية افضل الصلاة والسلام أهلا يا حبيبي حمدالله على سلامتك 

ماجد /اهلا يا امي ازيك 

محمود /اهلا يا ماجد جيت في وقتك 

ماجد/ خير في ايه ايه يا بيجو مالك بس 

بيجاد/. مافيش حاجة يا ماجد انا مش طالب غير حاجة واحده بس اخد مراتي و نعيش بعيد علشان تبقي حبايب لكن بالوضع ده انا تعبت واللهي يا ماجد مش عارف اعيش و لا ارتاح و لا حتي اكل 

وأمأ امجد براسة لماجد يؤكد كلام بيجاد 

ماجد/ طايب علشان خاطري يا بيجاد فرصة تانية و انا اوعدك محدش هيزعبك 

بيجاد/ ما هما مش بيزعلوني انا يا ماجد بيزعلوا مسك وكأن زمبها انها طلعت لقت ابوها راجل بسيط 

ماجد/ عمر الفقر ما يعيب صاحبة ومسك بنت مافيش منها كفايا لسنها الحلو مع الكل و مش بتزعل حد منها 

محمود/ انا ما اعترضتش عليها بس مش مناسبة لينا 

مروة / بحده قليلة .ليه يا بابا مسك مش مناسبه شوفت منها ايه علشان تقول عليها كده الشهر ونص اللي قاعدتهم معانا لا زعلت حد منها ولا علت صوتها و بتتعامل معانا بكل حب 

محمود بحده

قلتلكم مليون مرة. قبل كده و حا قولها تاني وتالت البنت مافيهاش عيب بس انا عندي مبداء مش عارف أغيره واظن كلكم عارفين مبدأي ايه 

ماجد./مع احترامي لكلام حضرتك بس مبدأ حضرتك اصلا غلط مش صح خالص 

محمود/غلط صح مش حاجي بعد سن ده كله اغير من نفسي علشان ارضيكم انا لما بناسب بحب اناسب عيله علشان لما نقع تلاقي اللي يسندنا لكن بنت كلاف البهايم هتوقعنا معاها في الوحل اللي جاية منه 

بيجاد / شوفتم طريقة الكلام انا اعمل ايه يا نااس 

طايب والحل ايه في اللي احنا فية ده 

هفضل عمري كله كده علشان الاستاذة فاطمة و الحاج مش متقبلين مسك حلها انت يا ماجد لو عندك حل 

نظر ماجد حواليه وقال.

هي فين مسك اوعوا تكون بتسمع الكلام ده هي فين 

ندي /لا مسك راحت بيت باها من بدري 

قالت فاطمة بغل وكأنها بتكلم نفسها بس الصوت مسموع: رجعت لاصلها يارب تفضل عندهم وما ترجع خالي البيت بنضف بقا يا ساتر

مروة مقدرتش تمسك نفسها اكتر من كده وقالت بعصبية :

ا-انا هموت واعرف مسك عملتك ايه متكاده منها قوي كده ليه ايه بتاكل وتمسح في هدومك اتقي اللي بقي انتي عندك بنات يا شيخة خالي ربنا يقف معاهم ما هي العين كده مش بتكرة غير الاحسن منها و مسك مشاء الله عليها حلوة في كل حاجة شكلها و جسمها و روحها الحلوة كمان 

فاطمة / انتي بتدعي علي بناتي يا مروة شايف اخواتك يا ماجد مش طايقني مش عارفه انا بعملهم ايه 

ماجد / بصوت واطي ولا انا طايقك اصلا 

فاطمة /بتقول حاجة يا ماجد 

ماجد/لا ابدا كنت بقول مش هيطقوكي ليه انتي حتي بلسم يا شيخة واستحالة مروة تدعي علي بنات علشان هما حته منها وهي اللي مربياهم يا فاطمة قصري بقي الحكاية مش ناقصاكي هي مولعة لوحده مش ناقصة البابور بتاعك بقي 

ضحكت مروة و ندي 

بصتلهم اشجان علشان يسكتوا 

وعند مسك في بيت والدها 

فايز/و الله وليكي واحشة يا مسك طمنيني عليكي يا بنتي 

مسك /انا بخير يا ابويا الحمد لله و بيجاد طلع راجل وعلي قد كلمتة معايا و بيحبني قوي و مش مخليني ناقصني حاجة الحمد لله

عواطف/طمنيني مافيش حاجة جاية في سكة ولا ايه 

مسك / يعني ايه يا مرات ابويا مش فاهمة 

عواطف/يعني مافيش حمل 

مسك /حمل لا معرفش انا مش شغاله بالي بالموضوع ده اصلا لسة بدري احنا لا حقنا 

عواطف/ازاي بقي انتي داخلة علي شهرين جواز ازي مش واخده بالك اعملي حسابك أن العيل ده هو اللي هيعزز مركزك عندهم و بعدها العمده هيرضي بالأمر الواقع و يوافق عليكي 

مسك /ياريت يا مرات ابويا اخلف دستة لو ده 

هيخليه يرضي عليا احسن هو فاطمة ممررين عشتي 

عواطف /ابعدي عن الي اسمها فاطمة دي خالص انتي مش قدها يكفيكي شرها البت بتاكل في نفسها من الغل أكل 

فايز /طايب و حماتك يا مسك عاملة معاكي ايه 

مسك /بصراحة ست زي حته السكره تتحب بجد 

وفجاءة. مسك انتفضت كأنها افتكرت شيء نظرت في ساعة ياااه انا اتاخرت قوي لازم اقوم امشي يلا بقي سلام بيجاد قالي متتاخربش و انا كلام اخدني معاكم بصرامة كنتم و احشني قوي

عواطف / حتي انا كمان يا مسك وحشتك 

مسك / ليه بتقولي كده يا مرات ابويا صحيح كان بنا مشاكل كتير بس بحبك كفابا انك ربتيني انا و عطر شيلهالك العمر كله يا مرات ابويا 


عواطف/ وانا حا بتكم زي اولادي وربنا يعلم صحيح رخمت كتير عليكم بس كان لمصلاحتكم 


فايز / خلاص يا عواطف بقي البنت اتاخرت 

والتفت لمسك ماشي يا حببتي قومي روحي علشان متتأخريش ابقي تعالي يا مسك و اسألي علينا احنا لوحدينا يا بنتي 

مسك وهي ماشية /حاضر يا ابويا من عنيا وعنيها دمعت علشنهم 

مشت مسك وعلي وجهها علامات زهق أنها راجعة تاني السريا 

دخلت من باب السريا وسمعة صوتهم من برا كان عالي جدا والكل بيتكلم في نفس واحد و الصوت عالي بس مش واضح قربت مسك علشان تعرف ايه اللي بيحصل وسمعت كلامهم ولسة هتمشي علشان متتصنتش عليهم سمعت بيجاد بيتكلم بعصيبة اوفر قوي حب فضول خلاها نقف تسمع 


بيجاد /ماشي خلاصت الكلام علشان بس نعرف نعيش كلنا مرتاحين ايه اللي يريحك يا حاج و انا اعمله انت مش موافق أن اسيب البيت وامشي قولي ايه اللي يريحك يا حاج وانا أعملة علي طول 

محمود /متاكد من كلامك ده يا بيجاد وهتعمل اللي يريحني 

بيجاد /طلما اللي هتقول عليه هيخلينا كلنا عايشين في سلام انا راضي يا حاج

محمود /قدامك حل من الاتنين 

الكل قام واقفين في انتظار كلام ابوهم لأن كلهم عارفين أن قرارات والدهم قاسية ومبالغ فيها وبالذات لما يكون الموضوع مش علي هواه بتكون طلبات تعجزية


محمود/تطلق مسك أو 

فجاءة تعالت شهقات الموجودين ثم أكمل كلامة . 

يا اما تتجوز عليها احلام بنت خالتك واحدة من عيله محترمة وهترفعك معاها لفوق ومسك تفضل بس قدام الكل خدامة في السرايا وخليها معاك تشبع رغباتك فيها البنت حلوة بردو وأنا أظن أن الحل تاني هينسبك اكتر وده اخر كلام عندي يا بيجاد ومش هتراجع فيه 


عمت حاله من الصمت المميت في مكان وكان الكل تحول إلى تماثيل بدون روح 

ولكن قطع الصمت صوت ارتطام شيء ما علي الارض أصدر صوت عالي وكان هذا الارتطام صوت وقوع مسك علي الأرض

و بعد برهه من الزمن استوعب الحاضرين اللي حصل. وجرو بسرعة علي مسك وكان اسبقهم بيجاد 

جري بيجاد بسرعة وحملها و عنية كلها حصره ودموع ولأول مرة تنزل دموع بيجاد أمام اخواته دموع عجز وقلت حيله وقهر 

مروة / بخضة بيجاد طلعها علي فوق بسرعة و حد منكم يبعت يجيب دكتور بسرعة 

الكل كان مسهم وغيامة الحزن عامة على مكان وعنصر المفجاءة مسيطر علي الكل 


مروة /في ااايه بقول دكتور بسرعة ماجد اتصل يلا في ايه هات دكتور مسك تعبانه 

جري ماجد علي تليفون واتصل بدكتور المركز 

فاطمة / هو انتم خال عليكم التمثلية دي كهن حريم وكلنا عارفينه عاوز تستطعفنا مش اكتر لما عرفت انها هترجع لاصلها خدامة قالت أمثل عليهم التمثلية الخايبه دي ما تعرفش أن أبا الحاج مش بيخيل عليه كهن حريم ده 

ندي بعصبية واول مرة صوتها يعلي ا

نتي ايه يا شيخة ااايه استحاله اللي بينبض جواكي ده قلب اكيد شيلاه وحاطه مكانه حجر استحالة تكوني بني آدم زينا استحالة ايه كمية السواد اللي جواكي دي 

فاطمة بصوت عالي 

في ايه يا ندي ما تفوقي لنفسك ولا عاوزاني افوقك 

ندي بقرف 

/بقولك ايه يا فاطمة لا انتي ولا عشرة زيك تقدري عليا ارحمينا من كمية السم اللي جواكي دي كلها علشان خلاص انا زهقت وجبت اخري اتقي الله بقي يا شيخة 

قالت مروة/ ندي انتي هتقعدي تتخانقي معاها دي واحدة مش بتحس من اصله ما تتعيبش نفسك تعالي نطلع نبص علي مسك علي بال الدكتور ما يجي يلا من هنا احسن نفسي بتغم عليا لما يشوفها 

فاطمة /حتي انتي يا مفعوصة طالعلك صوت 


طلعت ندي و مروة و مسرعين و لم يعنوها اي اعتبار وكأنها غير موجوده وجودا باب الغرفة مفتوح دخلو علي طول من غير استأذن 

بيجاد /مسك فوقي يا حبيبتي علشان خاطري بقي طمتيني عليكي ونبي قلبي واجعني قوي فوقي يا قلب بيجاد يلا يا مسك فتحي عينك بقي اوعي يا مسك تكوني داخلتي في غيبوبة اوعي بالله عليكى مش هستحمل

مروة /اهدي شوية يا بيجاد ما تعملش في نفسك كده أن شاء الله هتفوق و تكون كويس 

بيجاد/. دي مسك يا مروة مسك عارفه يا عني ايه مسك انا من غيرها مش هعيش ثانية واحده واجهش بيجاد في بكاء كالطفل 

صعقت مروة من منظر اخوها اول مرة تشوفه كده 

حضنت مروة بيجاد بحنان الاخت و قاعدت تطمن قلبه علي مسك

خبط الباب خرج بيجاد من حضن مروة كان امجد 

امجد /دكتور جه يا بيجاد ادخله

بيجاد / اه يا امجد بسرعة من فضلك 

دخل الدكتور السلام عليكم ايه كل ناس دي داخلين حرب طلع امجد من الاوضة 

وبدأ. الدكتور الكشف علي مسك كشف دقيق 

دكتور/ واضح انها حاله انهيار عصبي واضحة جدا بس انا شاكك في حاجة تانبة 

بيحاد بخوف شديد /شاكك في ايه يا دكتور بالله عليك اتكلم 

بيجاد كان خايف من دور اللي بيجلها لما تزعل 


دكتور/ مافيش حاجة تقلق انا شاكك أنها حامل ده كل اللي في الأمر علشان لو في حمل الوضع هيتغير 

بيجاد /ايه بتقول ايه احلف مسك حامل انت قلت حامل صح 


دكتور/ انا قلت انا شاكك أن في حمل بس مش متاكد 

بيجاد /طايب نتاكد ازاي 

دكتور /لو انت مستعجل ابعت هات اختبار من صيدليه وحيبان حالا يا اما تحليل دم حيبان في ساعتها 

ندي ثواني انا عندي تحليل كنت جايبة و ما ستعملتهوش

جرت ندي علي غرفتها أحضرت التحليل ورجعت

كانت مسك بدأت ترجع اللي وعيها مروة أخري

اول ما فتحت عينيها التقت عيونها بعيون ببيجاد اللي كانت مليانه دموع وحزن عميق 

بيجاد./يا عشق بيجاد و قلب بيجاد يا نبضي فوقي يا حبيبتي فوقي بقي 

مسك /فاقت لنفسها و لكنها تذكرت اللي حصل ودموعها سبقاها علي خدها 

مسك / بعياط هستيري بيجاد انت ممكن تسبني أو تجوز عليا صح قول يا بيجاد انك مش هتسبني لوحدي انا مليش حد بعد ربنا غيرك اوعي تسبني يا بيجاد اوعي 

بيجاد./ بحب شديد اهدي اهدي يا روح قلب بيجاد انا مش هسيبك غير في التربه بس .

هي دي الحاجة الوحيدة اللي ممكن اسيبك فيها افهمي يا مسكي انا بحبك عارفه يعني ايه بحبك 

مسك /يعني محدش ممكن بضغط عليك ويخليك تسبني 

او تتجوز عليا 

بيجاد /انا مليش بعد ربنا غيرك افهمي بقي بحبك يا مجنونه بحببببببك 

ابتسمت مسك شبه ابتسامة 

مروة /ممكن بقي فقرة رميو وجيوليت دي ناجلها لحد الدكتور ما يمشي و لا ايه يا عشاق الكناري 

انتبه بيحاد أن دكتور مازل هنا وانحرج بشده 

بيجاد /بعتذر يا دكتور عطلاناك معانا 

دكتور/لا خالص انا بجد معجب بطريقة العشق اللي بنكم ربنا يخليكم لبعض ويهنيكم 

مروة /مسك يلا بقي قومي تعالي معايا 

مسك / بتعب علي فين يا مروة انا حاسة أن دماغي تقيل. و مش قادرة اتحرك خالص خايفة ادوخ 

ندي/الدكتور عاوز يتأكد من حاجة يا مسك قومي براحة معايا يلا بقا 

قامت مسك مع ندي ومروة دخلوا الحمام 

وبعد وقت قصير طلعت مروة بفرحة 

مروة/بيجو بيجو مسك حامل واللهي العظيم حامل. يا اجمل بيجاد ربنا عوضكم خير يا اخويا 

بيجاد /الحمد لله يارب الحمد لله وحكون اب يا مفعوصة

خرجت مسك و ندي سنداها 

جري بيجاد بسرعة عليها 

بيجاد سندها وبحنان شديد الف مبروووك يا عمري شوفتي ربنا كبير اد ايه استجاب لدعواتنا يا قلب بيجاد من جوا

مسك / الحمد لله يا حبيبي الحمد لله انا الدنيا مش سيعاني من الفرح اخيرا جوايا حته منك يا قلبي من جوا 


دكتور / استنوا بس ياجماعة اسمعوني وكفاية حب الي ولع في ذره ده انا خلاص كده اتاكد في حمل دلوقتي عندنا مشكلة مدام مسك عندها انهيار عصبي وده مش هينفع ناخد الله علاج. علشان الحمل بيقي عامل النفسي مهم جداا في وقت ده ما تتعرضتش لاي ضغط نفس اي كان ممنوع تزعل خالص مافهوم 

بيجاد /تمام يا دكتور والله حنحاول 

دكتور/ اه وكأنه كان ناسي حاجة ما تنسوش طبعا تتابع مع دكتورة نسا علشان تطمنوا علي بيبي 

بيجاد /احنا متشكرين لحضرتك يا دكتور و ونظر لامجد علشان يوصل دكتور 

وقف ماجد.علي باب الاوضه

ماجد/ ادخل ولا ايه حد خالع راسة

مروة /يا خويا خش تعالي وراحت مروة سحبت ايده علشان بخش

مسك بصوت ضعيف من تعب

مسك /هات اللي عندك يا ماجد عاوز تقول ايه اخلص 

ماجد./انتي علطول فقساني كده يا مرات اخويا 

مسك /عيب عليكي عنيك بنتكلم 

وفجاءة طبت عليهم زي القضا المستعجل 

فاطمة /وانتي مالك ومال عنين جوزي يا مسك ولا انتي واخداهم بالدور بيجاد وشركاه 

صمت العالم علي صوت صفعة مدوية قدام الكل علي وش فاطمة من ماجد


        البارت الرابع والعشرون من هنا 

   لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات