قصة أقدار الحب البارت الخامس 5 والسادس 6 والسابع 7 بقلم ريحانة الجنة









قصة أقدار الحب

البارت الخامس 5 والسادس 6 والسابع 7

بقلم ريحانة الجنة


(في عربية أكمل )

أكمل ممكن اعرف أحمد كان عايزك في ايه وايه الكلام اللي لسة مكملش بينكم وكمان موضوع ايه ده اللي عايزك تفكري فيه. 

تسنيم : ولا حاجة . عادي 

أكمل : فرمل العربية فجأة . وبنرفزة انا سالت سؤال ومسمعتش الاجابة .

تسنيم : في ايه يا أكمل حد يفرمل كدة . 

أكمل : انا سالت سؤال . احمد كان عايزك ليه. 

تسنيم : وهي كانت فرحانة بغيرة أكمل . ابدا عايز يقابل بابا علشان يخطبني . 

أكمل : نعم يا ختي مين ده اللي يخطبك . ده بعده هو واهله . 

تسنيم : ههههه ليه بقي ده حتي احمد شاب وسيم وابن ناس وظروفه المادية كويسة يعني لؤطة . 

أكمل : بيجز علي سنانه . بت انتي اتلمي هو مين ده اللي وسيم ولؤطة . انسي احمد لا . 

تسنيم : امممم طيب اقنعني . 

أكمل : اقنعك بأيه هو مش انتي قلتي انك مش عايزة تتجوزي . ايه اللي جد بقي . 

تسنيم : يعني بفكر أغير رايي. 

أكمل : اه واحمد بقي هو اللي حيخليكي تغيري رايك . 

تسنيم : ههههههه. لا مش احمد واحد تاني . 

أكمل : نعم وهو فيه واحد تاني . ليلتك سودة انطقي مين ده هو كمان . 

تسنيم : ههههههههههههه لا تعرف شكلك حلو وانت نرفز كدة 

أكمل : ابتسم. بتروديهالي ماشي والله صدقت انك موافقة . 

تسنيم : هههههه اعمل ايه معقول تجيلي فرصة اغيظك وميغظكش ده حتي يبقي عيب . 

أكمل : هههههههه ماشي يا قطتيتي . قوليلي بقي تحبي تروحي فين . 

تسنيم : اممم وديني الديسكو اللي بتروحوا . 

أكمل : ههه نعم يا حلوةبتقولي حاجة

تسنيم : ايه وفيها ايه مش انت بتروح مع رغدة هناك وكمان البنات اللي بتعرفهم . 

اكمل :اديكي قولتي رغدة والبنات اللي اعرفهم لكن انتي لا انتي مينفعش تروحي هناك . 

تسنيم : اممم خايف عليا . 

اكمل :هو انا ليا كام اخت هي واحدة لازم اخاف عليها . 

تسنيم : اوففففف . 

اكمل :بتفخي ليه مش عجبك بردوا مش حتروحي هناك شوفي مكان تاني . 

تسنيم : انا مش بنفخ علشان عايزة أروح علشان حاجة تانيه . 

أكمل : حاجة ايه . 

تسنيم : ولا حاجة متخدش في بالك ... أكمل هو انا ممكن اسالك سؤال . 

أكمل :طبعا اسألي . 

تسنيم : انت عمرك ماحبيت . 

أكمل : سكت وكان بيبص قدامه وهو سايق . 

تسنيم : ياه للدرجة دي السؤال صعب.

أكمل : لا مش صعب بس . مش عايز اتكلم في اىموضوع ده 

تسنيم : كنت فاكرة اننا قريبين من بعض ومبنخبيش حاجة علي بعض 

أكمل : عايزة تعرفي ايه 

تسنيم : انت عمرك حبيت . 

أكمل :لا حبيت وحبيت اوي كمان 

تسنيم : بحزن . وهي مين وليه مقلتليش . 

أكمل : مش حينفع اقولك دلوقتي . يمكن يجي يوم وأقدر أقولك . بس دلوقتي صعب . 

تسنيم : طيب هي قريبة مننا انا اعرفها. 

أكمل : لا هي مسافرة مش عايشة هنا . 

تسنيم : وهي بتحاول تداري دموعها . اه تمام مفيش مشكلة . ممكن نروح علي البيت . 

أكمل : مش حنتعشي الاول . 

تسنيم : لا مليش نفس انا عايزة انام تعبانة . 

أكمل :كان بيبصلها وصعبان عليه دموعها اللي مش قادر يوقفها . بس لازم نتعشي انا جعان وعايز اكل ولا اهون عليكي تنيميني جعان . 

تسنيم : بتكلم نفسها . صعبان عليك انيمك جعان وانا ليه مصعبتش عليك وانت بقالك سنين بنيمني مجروحة وموجوعة والنهاردة اكتر يوم وجعتني فيه بعد ما كنت طايرة بالتغير اللي شوفته منك . جيبت دلوقتي ونزلتني علي رقبتي وفوقتني . 

أكمل : ايه يا سمسمة مش بتردي عليا ليه . 

تسنيم : لا ابدا مفيش . خلاص روح اي مكان ناكل ونروح بسرعة . 


وراحوا اتعشوا وطبعا تسنيم مكنتش قادرة تاكل ولا قادرة تمنع دموعها اللي اتحججت انها بتنزل بسسب الميكب .وأكمل زيها مكنش قادر ياكل وهو شايفها كدة وخلصوا العشاء اللي مأكلوش منه حاجة ومشيوا ورجعه البيت . واول ما دخلوا البيت لقوا شوكت خارج من المكتب بتاعه . 

شوكت :ايه يا ولاد اللي اخركم كدة . 

أكمل :معلش يا عمي اصل بعد العيد ميلاد روحنا اتعشينا برا . 

شوكت : طيب مش تطمنوني وكمان تليفونتكم مقفولة . 

اكمل : طلع تلفونه لقاه مقفول . اوبس سوري يا عمي معلش مأختش بالي . 

شوكت : معلش المهم ان انت كنت معاها انا عمري مقلق عليها وهي معاك ... مالك يا تسنيم شكلك متضايق . 

تسنيم :ولا حاجة يا بابا انا بس عايزة انام . تصبحواعلي خير . وطلعت 

اكمل :انا كمان حطلع انام حضرتك عايز حاجة . 

شوكت : لا يا بني تصبح علي خير . 

وطلع اكمل بسرعة علشان يلحق تسنيم . ولحقها قبل ما تدخل أوضتها. تسنيم استني. 

تسنيم : وقفت وملفتش ليه . نعم 

أكمل : لفها ليه . مالك زعلانة ليه . 

تسنيم : بصت في عينيه ومن جواها بتقوله منك انت سبب وجعي . بس سكتت . 

أكمل : لقي دمعة نزلت منها . مسحها ومسك وشها . قلتلك محدش يستاهل دموعك فاهمة محدش . اوعي تعيطي تاني . وقرب وباسها من خدها . تصبحي علي خير . 

تسنيم :دخلت الاوضة وقفلت الباب . 

أكمل خبط الحيطة بإيده يغيظ وهو كمان مقدرش يمسك دموعه ونزل واخد عربيتة علشان يروح لمروان صاحبه . واول ما ركب العربية . سمع الاغنية دي . 

انا سرها ( انا سرها انا ابقي نقطة ضعفها . انا الحاجة اللي مخبياها عن الناس كلها. وانا اللي من كتر خوفها علي حكايتنا بتخاف تحكيها لحد . انا اول حب في حياتها انا المشاعر انا الحقيقة . اللي مش بتقولها لحد .انا سرها انا ابقي نقطة ضعفها ). 

ووصل اكمل عند مروان ولما فتح مروان لقي أكمل واقف وساند راسه علي الباب وشكله حزين . 

مروان : أكمل مالك في ايه . تعالي ادخل . 

أكمل : دخل وقعد وشكله تعبان . 

مروان: مالك يا بني فيه ايه . قول قلقتني 

أكمل : حيكون مالي ما انت عارف . 

مروان : تسنيم مش كدة . 

أكمل : هز راسه ايوة هي وهي في غيرها . 

مروان : والله حرام عليك كل الحب اللي بتحبوه لبعض ده وبعاد كدة ده انتوا يا بني يتعمل عليكوا حكاية حبكم وهم ليه البعد ده صارحها بقي حرام عليك . 

أكمل : مينفعش . مينفعش يا مروان . صعب عمي مش حيستوعب الموضوع بسهولة . 

مروان : والله واحد غيره يفرح ان ابن اخوه الوحيد بيحب بنته وعايز يتجوزها . 

أكمل : يمكن لو كنا ظروفنا غير كدة كان ممكن . لكن احنا اتربينا سوا وعيشنا سوا علي اننا اخوات وبنام في بيت واحد واقوات كان عمي بيسافر

كان بيسافر ويسبنا لوكدنا علي انه سايب اخ وخته . لما اجي دلوقتي واقوله اني بحبها حيفكر في ايه اكيد حيفتكر اني كنت خاين وعلي علاقة معاها وهو مش دريان . لما يفتكرني وانا واخدها في حضني علي انها اختي ويعرف فجأة ان انا بحبها حيفكر في ايه .

أكمل كان بيتكلم وهو بيصرخ ودموعه نازلة 

مروان : كفاية يا أكمل متعملش في نفسك كدة . انت متحمل فوق طاقتك . 

أكمل : ولسة بيبكي . وكنت متحمل وساكت وبداري بس خلاص مش قادر تعبت من دور الاخ ده نفسي اخدها في حضني علي انها حبيبتي مش اختي . نفسي اقولها اني بحبها وافرحها نفسي اتجوزها واعيش معاها عمري كله بس عمي مش حيوافق . هو أكيد خايف اني اطمع في الشركة والفلوس واخد البت كمان فوق البيعة . 

مروان: طيب جرب . مش حتخسر حاجة . 

أكمل : لا حخسر كتير . انا دلوقتي بشوفها واقعد معاها واخدها في حضني لما تكون تعبانة لكن لما اصارح عمي ويرفض او يمشيني من البيت ومن حياتها تقدر تقولي بقي ساعتها حعمل ايه . ده انا ممكن اموت لو عدي عليا يوم ومشوفتهاش . انا تعبان يا مروان . تعبان ومحدش حاسس بيا . كلهم فاكرين اني مقضيها بنات وسهر وعايش وانا كل يوم بعرف واحدة اقول يمكن تقدر تنسيني تسنيم واحبها وابعد . لكن كل يوم بحبها اكتر واتمناها اكتر . والمصيبة النهاردة انا كنت حتفضح في حفلة العيد ميلاد 

مروان : ليه ايه اللي حصل . 

أكمل : كنت برقص معاها واول محضنتها نسيت نفسي ومكنش حضن اخ كان حضن حبيب يا مروان انا كنت حبوسها والله كنت خلاص نسيت نفسي والناس لولا الاغنية خلصت وهما سقفوا وكان شكلي زفت . 

تخيل بقي لو ده كان حصل وقدام الناس كان حيبقي ايه الوضع . قولي انا مش عارف ارجع جامد. زي الاول ولا قادر اسيب نفسي تعبت تعبت والله خلاص مش متحمل . 

مروان : والله مش عارف اقولك ايه موضوعكو معقد . بس انا شايف الحل في ايد تسنيم . انت تصارحها وهي تقنع ابوها . 

أكمل : عمي مش حيقتنع ولا حيفهم . ولو صارحت تسنيم . انا عارف هي بتحبني ازاي . دي ممكن تقف قدامه علشاني ولو مشاني عارف انها مش حتسبني وحتمشي معايا وساعتها يبقي حبقي انا السبب في انها تخسر ابوها بسببي . لا لا مش حينفع .. 

انا حروح عايز انام . تصبح علي خير . 

ورجع أكمل البيت وقعد علي الكنبة تحت ونام عليها وبيفكر في حاله وحال تسنيم وبعدين راح في النوم .

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


(((الحلقة السادسة))) 


تاني يوم الصبح 

تسنيم نزلت زي كل يوم علشان تحضر القهوة والاتشيز كيك والفطار لأكمل ولما نزلت لقت أكمل نايم علي الكنبة وزي ما هو بهدومه . راحت قعدت جنبه وكانت علي قد ماهي زعلانة لانها افتكرت انه بيحب واحدة تانية لكن مبتقدرش تمنع نفسها انها تحنله ولا تحقق في ملامحه . وحاولت تصحيه

تسنيم : أكمل ... أكمل ... واضح انه تعبان ونايم متأخر . خلاص انا حروح احضرله القهوة وارجع اصحيه . ولما جت تقوم . أكمل مسك ايديها . 

أكمل : انا صاحي . صباح الخير يا سمسمة . 

تسنيم : صباح النور . ايه اللي نايمك هنا كدة وبهدومك ليه منمتش في أوضتك . 

أكمل : ابدا لما رجعت وقعدت هنا . تقريبا راحت عليا نومة . المهم انتي عاملة ايه . 

تسنيم : كويسة . بس مصدعة شوية دلوقتي حعمل قهوة واشربها معاك يالا اطلع خد حمام وغير هدومك وانا حروح اعملك القهوة . 

أكمل :تؤ انا جاي معاكي ولما اشرب القهوة ابقي اطلع اخد حمام والبس . تعالي .


وراحوا الاتنين المطبخ و أكمل كان بيبص لتسنيم بحنية وصعبانة عليه . حتي بعد ماعرفت انه بيحب واحدة تانية لسة بتخاف عليه وزعلها منه ممنعهاش انها تفضل تهتم بيه وبكل طلباته حتي القهوة صاحية بدري مخصوص علشان تعملهالوا زي كل يوم . 

تسنيم : مالك سرحان في ايه . 

أكمل : ابتسم ولا حاجة . 

تسنيم : طيب اتفضل القهوة . 

أكمل : تسلم ايدك يا سمسمة . فين قهوتك . 

تسنيم : حعملها اهو روح انت اشرب قهوتك . 

أكمل : مسك ايديها . تؤ تعالي اشربي معايا دي . 

تسنيم : لا اشرب انت وانا حعمل ليا علي طول . 

أكمل : قولت لا تعالي اشربي معايا انا وانتي حنشربها مع بعض . وبعدين هي اول مرة ماانتي مقسماني في كل حاجة . 

تسنيم : ابتسمت . ماشي بس متبقاش تزعل لما اشربها كلها . 

أكمل : اشربي ولا يهمك . تعالي . 

وقعدوا الاتنين يشربوا القهوة سوا واكمل كان بيتعمد انه يخليها تشرب الاول وهو يشرب وراها وأكلها معاه الاتشيز كيك كمان . وبعدين .طلعوا علشان يلبسوا ويروحوا الشركة . تسنيم خلصت وراحت خبطت علي أكمل . بس لقته اخد حمام ولابس البيجامة . 

تسنيم : انت ملبستش ليه مش نازل معايا . 

أكمل : معلش يا سمسمة روحي انتي انا تعبان وعايز انام منمتش طول الليل . 

تسنيم : بزعل وقلق في نفس الوقت . خلاص اللي يريحك . طيب تحب اقعد معاك لوتعبان يمكن تحتاج حاجة . 

أكمل : كان بياخد نفسه بصعوبة . وهو نفسة يقولها اه انا تعبان وانتي دوايا ياريت كان ينفع تقدي معايا انا فعلا محتاجك محتاجك اوي 

. تسنيم : مالك يا كيمو مش بترد ليه . 

أكمل : ابتسم . لا يا حبيتي مفيش بس روحي انتي مينفعش انا وانتي منكنش موجودين . عمي حيكون لوحدوا . روحي ومتقلقيش عليا . 

تسنيم : حاضر . سلام . 


ومشيت تسنيم وأكمل كان مخنوق نفسه يجري وراها ويخادها في حضنه ويقولها والله انتي حبيبتي مش واحدة تانية بس مش قادر وفضل واقف باصص عليها من بلكونة أوضته لحد ماركبت عربيتها ومشيت . 


أكمل اخد تليفونه وكلم عمه شوكت . 


أكمل : صباح الخير يا عمي . 

شوكت : صباح النور يا سيدي ايه انت فين مجتش ليه انت وتسنيم لحد دلوقتي . 

أكمل : تسنيم شوية وتلاقيها وصلت الشركة بس انا معلش يا عمي اعذرني انا مش حقدر اجي النهاردة وكمان انا بستأذنك انا مسافر قرية السخنة هما بقالهم فترة عايزيني انا او تسنيم واحنا كنا مشغولين بالمشروع الجديد . 

شوكت : طيب في حاجة حصلت . 

أكمل : لا ابدا بس شوية مشاكل كدة وانا حخلصها ان شاء الله . 

شوكت : تسنيم عارفة انك مسافر . 

أكمل : لا متعرفش . حضرتك عارف لو كنت قولتلها كانت مسكت فيا وصممت تيجي معايا وياريت يا عمي متقولهاش دلوقتي خاليها بالليل انت عارف دي ممكن ترجع وتكتم علي نفسي . 

شوكت : هههههههه انت حتقولي ما انا عارف . بس قولي انت مش عايزها تروح معاك ليه تكونش واخد حد معاك هناك ومش عايزها تتقطع عليك . 

أكمل : هههههه لا والله ظلمني يا عمي انا رايح لوحدي بس بصراحة عايز افكر في موضوع مهم ومحتاج اكون لوحدي . وانت عارف تسنيم لوجت معايا . نزلني البحر نزلني البسين تعالي نتمشي تعالي نعمل شوبنج وحتقرفي معاها . 

شوكت : هههههه طيب والله لقولها واستلاقي وعدك بقي يا حلو وشوف حتعمل فيك ايه . 

أكمل : ههههه اهون عليك بردوا يا عمي . دي مجنونة وممكن تيجي وتبيتني في البحر بسببك . 

شوكت : خلاص مش حقولها . يلا روح انت وانبسط براحتك . سلام . 


أكمل: قفل مع عمه وهو مهموم . كان نفس تيجي والله يا عمي . دي هي روحي انا مش عارف ازاي حقدر ابعد عنها بس لازم احاول لازم اجرب ابعد يمكن اقدر واتعود علشان هي لازم تنسي وتعيش مش ممكن حتفضل كدة متعلقة بواحد جبان مش قادر يعملها حاجة وسايبها تتوجع وهو بيتفرج عليها . اه اه يا تسنيم انا 

مستاهلكيش والله ما استاهلك . 


(في لبنان في شقة نسرين)


مايا : ايه يا ريري بتتفرجي علي ايه في التاب كدة ومبتسمة. وريني كدة . ايه ده مش ده انستجرام بتاع أكمل ابن عمي. 

نسرين : وهي عنيها كلها إعجاب ومبتسمة. اه هو شوفي قمر موز خالص .

مايا : غمزتها بعنيها . ايه يا ريري انا حشك فيكي . انتي معجبة بأكمل ولا ايه . 

نسرين : ضربتها علي دماغها. بنت نوتي . مين دي اللي معجبة بيه ... بس انا ممكن اقولك سر بيني وبينك . 

مايا : في بير وورا الجبل كمان بس قولي يا ريري . 

نسرين : انت عارفة أكمل ده كله شبه مين ملامحة جسمه صوته شخصيته . كل حاجة فيه . زي مين . 

مايا : مين يا ريري . 

نسرين : زي باباه سليم الله يرحمه . 

مايا : اه عمي سليم . وانتي لسة فاكرة شكله . ده مات من زمان اوي . 

نسرين : عمري ما نسيته دايما في قلبي وفي بالي . 

مايا : اوبا لا بقي افهم انتي كنتي بتحبي عمي علي بابي . مش ممكن . 

نسرين : لاطبعا . انا كنت بحبه من قبل ما أقابل باباكي . كنت بشوفه في النادي وكنا نتكلم ومكنش فيه بنت النادي مبتحبوش وحتموت وتكون معاه . 

مايا : هاه وبعدين . لما كنتوا بتحبوا بعض ليه متجوزهوش . 

نسرين : لا انا اللي كنت بحبه لكن هو كان بحب ليلي مراتوا . وكان بيموت فيها ومبشوفش غيرها.

عارفة انا اتجوزت باباكي ليه . 

مايا : ليه يا ريري . 

نسرين : علشان أكون قريبة من سليم علشان اشوفه واتكلم معاه . 

مايا : معقول يا مامي . وانا اقول انا طالعة لمين .ههههههههه . 

نسرين : هههههههه . اعمل ايه كنت بحبه اوي وهو ولا هو هنا كان مجنون ليلي . تعرفي كان نفسي هي بس اللي تموت في الحادثة وهو يعيش يمكن كنا اتجوزنا. 

مايا : امممم واكمل بقي بيفكرك بيه . مش كدة . 

نسرين : هزت راسها . ايوة بيفكرني بيه . لما بيجي ساعات مع باباكي وتسنيم وانا بسلم عليه وبخده في حضني بحس انه سليم ومببقاش عايزة ابعد عنه . 

مايا : امممم طب خالي بالك لبابا يا خد باله . ولاحتي تسنيم . 

نسرين : بقولك ايه انتي ليه متفكريش تتجوزي أكمل . ده الف بنت تتمناه . 

مايا: هههه لا طبعا انتي عارفة اني بحب اياد ومتفقين نتجوز . 

نسرين : إياد بقي انا أقولك أكمل تقوليلي إياد . عجبك فيه ايه ده انا مش فاهمة . 

مايا : بحبه وكمان بنفهم بعض . 

نسرين : بس انا حاسة ان اكمل احسن حاولي تنسي إياد وتفكري في أكمل . 

مايا : مامي مينفعش اللي بيني وبين اياد مينفعش يتنسي . 

نسرين : ليه بقي هو حصل بينكم حاجة . 

مايا : ايه اامم لا طبعا مفيش بس اصلي بحبه وانتي عارفة . 

نسرين : وانتي بقي فاكرة ان شوكت ممكن يوافق عليه ده شحات وتلاقيه طمعان فيكي . 

مايا : مامي مسمحلكيش إياد مش كدة وكمان لو علي بابي انا كلمته في التليفون وقلتله وهو قالي حيفكر . 

نسرين : انتي اتجننتي انتي ازاي تعملي كدة من غير ما تقوليلي . 

مايا : والله دي حياتي وانا حرة فيها ولعلمك لو بابي موفقش انا حنقل حاجاتي واروح اعيش معاه حتي من غير جواز . 

نسرين : انتي بتقولي ايه ده شوكت كان يقتلك ويقتلني معاكي . مستحيل ده يحصل . 

مايا : ليه بقي كل أصحابي هنا عايشين مع بعض . عادي 

نسرين : احنا حاجة وهما حاجة . ابوكي مختلف مش حيوافق علي الكلام ده . 

مايا : والله هو ده اللي عندي عن اذنك بقي انا نازلة علشان حتاخر علي إياد . نسرين : مش ممكن البنت دي حتجنني . 


في البيت بالليل . 

تسنيم قاعدة قلقانة علي أكمل لانها لماورجعت ملقتهوش وكمان تليفونه مقفول . وشوية وشوكت رجع . 

شوكت : تسنيم مالك ايه اللي مسهرك كدة . 

تسنيم : وهي قلقانة . أكمل يا بابا مرجعش لحد دلوقت وكمان ده الصبح كان شكله تعبان وبعدين تليفونه مقفول . مش عارفة اطمن عليه . 

شوكت : لا متقلقيش اطمني . أكمل في السخنة . 

تسنيم : استغربت . السخنه ليه وسافر امتي من غير ما يقولي . 

شوكت : هو كلمني الصبح وقالي انه مسافر وعايز يفكر في موضوع مهم . 

تسنيم : طيب ليه مقاليش ما كنت معاه الصبح . 

شوكت : ههههه حقولك بقي وافتن عليه . هو قالي انك ممكن تشبطي فيه و حتقرفيه وتصدعيه بطلباتك وكمام بيني وبينك هو شكله واخد حد هناك وعايز يبقي براحته . سيبيه يا ستي يعيشلوا يومين . يالاتصبحي علي خير .

تسنيم : مقدرتش تمسك دموعها . وجربت علي أوضتها وقعدت تعيط . بقي كدة يا أكمل انا بقرفك وبصدعك وكمان واخد مين معاك هناك . ماشي انا من هنا ورايح مش حقرفك ولا اصدعك تاني وكمان حتي مش حتصل بيك ولا اكلمك علشان تاخد راحتك . وقعدت تعيط كتيييييير لحد ماصدعت من العياط ونامت . 


في السخنة أكمل قاعد علي صخرة قصاد البحر . وبيسمع الاغنية دي (تنسي واحدة لعمرو دياب )( ليه يا قلبي كل يوم بتحب واحدة ولسة مش لاقي اللي عايزه في اي واحدة .كل اول يوم تقول انك لاقتها . وفي نهاية اليوم بحس انك نسيتها . كل ده علشان بتهرب من الحقيقة كل ده علشان يا قلبي تنسي واحدة . اي واحدة بتقابلها بتبقي حاسة انت مش جايلها ده انت جاي تنسي . انت عارف حتي تعشق حد غيرها ده انت وانت ويا غيرها بتفتكرها . كل ده علشان بتهرب من الحقيقة كل ده علشان يا قلبي تنسي واحدة. قولت حنسي قولت عمري في يوم ماهرجع . حتعمل ايه دلوقتي يوم ماتحب ترجع . ليه وهمت الناس يا قلبي انك ناسيها والحقيقة انت عايش لسة ليها . كل ده علشان بتهرب من الحقيقة. كل ده علشان يا قلبي تنسي واحدة ) 


وفضل أكمل قاعد وبيسمع وبتوجع ومش عارف حيعمل ايه وايه القرار الصح يبعد ويسيب حب عمره لحد تاني علشان ميخسرش عمه ولا يخسره ويخسر الدنيا بحالها ويكسب حبيبته وروحه تسنيم وفضل محتار وبيفكر وقعد هناك اسبوعين علي الحال ده يخلص شغل ويفضل قاعد علي البحر وبسمع اغاني توجعه اكتر وتحسسه بجبنه وتقصيره في حق نفسه وحق حبيبته كمان . 

أما تسنيم لا كانت بتاكل ولا بتعرف تنام بتروح الشغل وترجع حزينه وبتفكر يا تري أكمل بيعمل ايه ومع مين وفاكراه مبسوط وسعيد مع واحدة تانيه وحتي مبيفكرش فيها وكانت بتقام نفسها انها حتي متحولش تتصل بيه ولا تكلمه . بعد الكلام اللي باباها قلهوها علي لسان أكمل وانه حاسس انها عبأ عليه وقارفاه وخنقاه. ودموعها مكنتش بتقف . لحد ماجه يوم وأكمل كان خلاص تعب ومش قادر علي بعد حبيبته وقرر انه ينزل القاهرة وكان الكلام ده بالليل .

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


(((الحلقة السابعة))) 


أكمل فعلا أخد عربيته ونزل القاهرة ووراح علي البيت . في الوقت ده تسنيم كانت قاعدة في الجنينة مخنوقة وبتعيط وأكمل واحشها وحاست انها عايزة تنزل البسين وفعلا قامت وغيرت هدومها ولبست المايوه ونزلت المياه وعامت كتير من ضيقتها وزعلاها ولما تعبت راحت عند حرف البيسين وسندت ايديها وراسها وكانت بتعيط . في الوقت ده . سمعت صوت أكمل وراها . 

أكمل : وحشتيني يا سمسمتي . 

تسنيم : لفت بسرعة ومش مصدقة ان أكمل جه في الوقت اللي كانت بتفكر فيه. فيه . كيمو وحشتني . وطلعت بسرعة من المياه . وجريت علي أكمل واتعلقت في رقبته وحضنته . كدة تسيبني وتسافر من غير ما تقولي . 

أكمل : كان مغمض عنييه وبيحاول يهدا وخايف يحضنها علشان خلاص مبقاش بيقدر يسيطر علي نفسه وخايف يغلط . وخصوصا وهي بالشكل ده ولابسة المايوه . بس خلاص مبقاش فارق معاه حاجة وضمها ليه جامد . اسف اسف . يا سمسمة والله غصب عني . 

تسنيم : خرجت من حضنه وزقته . انت بايخ ووحش وانا اصلا مش حكلمك تاني بس هاه . 

أكمل : ابتسم . ليه بس يا قطتيتي انا عملت ايه . 

تسنيم : يا سلام مش عارف . مش انت قولت لبابا اني بزهقك وبصدعك . قلت ولا مقولتش . 


أكمل : حط ايده في جيبه وابتسم . بصراحة قولت . 

تسنيم : كدة طب حتي اكدب عليا . ماشي انا خلاص مش حصدعك تاتي ولا حكلمك اصلا. 

أكمل : قرب منها . واهون عليكي . 

تسنيم : كانت خلاص حتجنن وهي نش فاهمة منين أكمل بيحب غيرها ومنين متغير كدة ودايما حاسة انه في حاجة جواه ليها وخصوصا لما حضنها حست انه مختلف . وكانت سرحانه. 

اكمل : رفع وشها بإيده وبص في عنيها . هاه اهون ولا لا . 

تسنيم : هزت راسه بلا . لا متهونش وانت عارف . وقربت منه وكانت خلاص . عايزة تتأكد من اللي بالها وأكمل كان حيضعف هو كمان بس فاق بسرعة وبعد 

أكمل : بعد ما بعد أكمل ولف بسرعة وهو بيمسح شعره بيإيده . احممم بقولك ايه ايه رأيك اصالحك . 

تسنيم : ازاي بقي . 

أكمل : حطلع اغير هدومي واجي اعوم معاكي شوية بقالنا كتير معومناش سوا ايه رأيك . 

تسنيم : اممم لا مش عايزة . 

أكمل : ليه بس والله ما كنت أقصد اني ازعلك انا بس قولت كدة علشان كنت خايف تيجي ورايا وانا كنت محتاج اكون لوحدي . 

تسنيم : هاها لوحدك . كداب بابا قالي انك كان معاك حد ومقضيها هناك . 

أكمل : ههههههه هو قالك كدة . والله ماحصل كنت لوحدي . 

تسنيم : مش مصدقاك . 

اكمل : طيب بصي عنيا وانت تصدقي . 

تسنيم : ابتسمت وزقته . روح غير بسرعة مستنياك . 

اكمل : هههههه ماشي يا قطتيتي هوا . وراح أكمل يغير هدوموا. 


وكان في حاجة جواه بتقولو لا بلاش حتغلط. ابعد انت خلاص مبقتش بتقدر تتحكم في نفسك . بس اكمل كان خلاص مش متحمل بعدها وعايزها بأي شكل . وغير هدومه فعلا ولبس المايوه ونزل ولقي تسنيم واقفة بظهرها ليه ووشها للبسين جري عليا بسرعة وشالها ونط بيها في المياه . 

تسنيم : هههههههه والله انت رخم كدة ولما اموت من الخضة دلوقتي . 

أكمل : هههههه لا متخفيش . مش حتموتي . 

تسنيم : طيب بطل بواخة بقي واياك تعملها تاني . 

أكمل : هاها لا يا حلوة انتي شكلك نسيتي كنت بعمل فيكي ايه ده انا مش حسيبك النهاردة وحفضل اشيلك وارميكي في الميه تعالي هنا. 

تسنيم : لا خلاص والله حزعل منك . 

أكمل: لامش حتزعلي انتي اصلا مبتعرفيش تزعلي مني .تعالي ........


وفضل اكمل وتسنيم يعوموا وأكمل يشلها ويحدفها في المياه وفي مرة تسنيم نزلت تحت خالص وشربت مياه كتير ومكنتش عارفة تاخد نفسها من كتر المياه اللي شربتها . أكمل اتخض عليها وشالها بسرعة وخرجها من المياه وحاول يضغط عليها علشان يطلع المياه اللي شربتها . بس لسه مش عارفة تاخد نفسها . أكمل بحركة تلاقائية قرب منها وحاول يسحب المياه منها بنفسه وكررها لحد ما فعلا تسنيم طلعت المياه اللي شربتها واخدت نفسها . 

أكمل : الحمد لله وقعتي قلبي كنت حموت من قلقي عليكي . 

تسنيم : اتعلقت في رقبته وقربت منه . كنت خايف عليا . 

أكمل : حاول يبعد خلاص مش مستحمل اللي هي بتعمله . واول ماجه يبعد تسنيم فجأته بإنها باسته . أكمل مقدرش يتحمل وحضنها وباسها هو كمان . وتسنيم مكنتش مصدقة بس أكمل أنب نفسه وحس انه خاين لعمه وليها وان ده مينفعش يحصل . بعدها وقام بسرعة وطلع علي اوضته . 

تسنيم : اول ما أكمل قام ومشي ندهت عليه . آكمل . آكمل . استني .


بس هو مشي بسرعة ودخل أوضته وقفل بالمفتاح . وكان عمال يخبط راسه بإيده . وهو قرفان من نفسه . غبي غبي ليه عملت كدةليه . حتهرب منها ازاي دلوقتي وانت خلاص مشاعرك فضحتك وهي اكيد حاست بيك حتقولها ايه حتبص في عنيها ازاي . يارب اعمل ايه بس . ودخل أكمل واخد حمام ولبس هدومه ولسة بيفكر حيعمل ايه . 

تسنيم : هي كمان اخدت حمام ولبست وراحت لأكمل وخبطت عليه . أكمل . أكمل انت نمت . شكله نام معقول يكون لحق ينام . 

أكمل : كان صاحي وسامعها ومش قادر يرد عليها . وقاعد محتار . وبعد شوية دخل بلكونة أوضته كان مخنوق وعايز يشم هوا ولما دخل سمع صوت مزيكا في بلكونة تسنيم ولما قرب شافها نايمة علي الصور وبتسمع الاغنية دي (بتخبي ليه لعمرو دياب )( بتخبي ليه حبيبي عليا .ده انا كلي ليك بصلي في عنيا .و قول اللي نفسك تقولوا واستنيتك تقوله . ده انا بحلم طول حياتي باللحظة ديا. مستني ايه ماتريح قلبي . باين عليك مكسوف ومخبي . . قول اللي نفسك تقوله واستنيتك تقوله ده انا بحلم طول حياتي باللحظة ديا . روح لوم عنيك هي اللي نادتلي . فتنت عليك .قلت وحكتلي . ريحني وقولها بصراحة مش لاقي اي راحة . كلمة واه لو ياعمري تقولها ليا بتخبي ليه حبيبي عليا )


أكمل : بعد ماسمعها. اه يا تسنيم يا ريت ييا ريت أقدر اقولها ياريت . والله نفسي 

بس لا خلاص انا مش حستني اكتر انا لازم ابعد والمرة دي حبعد بعيد . هي لازم تنسي لازم . 

وعدت الليلة دي من اصعب الليالي علي اكمل وتسنيم . 


(وفي الصباح ) 

تسنيم صحيت وراحت حضرت القهوة لاكمل بس هو اتاخر طلعت تخبط عليه مش بيرد فتحت الاوضة لقته مش موجود . استغربت ودورت عليه في البيت كله ملقتهوش . راحت تكلمه تليفونه مقفول .

وراحت بسرعة تلبس علشان تروح الشركة وتشوفه . 


في الشركة في مكتب شوكت 

شوكت : دبي . ليه يا أكمل . احنا لسة معانا وقت مستعجل ليه . 

أكمل : معلش يا عمي انا كنت مستني نخلص المشروع الاخير وبعدين اسافر علشان اختار المقر بتاع الفرع اللي هناك وخلاص المشروع خلص وانا حجزت طيارة النهاردة بالليل وحسافر اخد المقر وابتدي ارتب كل حاجة . 

شوكت : اللي يعجبك . مفيش مشكلة وانت معاك حق التصرف شوف عايز ايه وانا معاك تروح وترجع بالسلامة . 

قولي سلمت علي تسنيم . 

أكمل : كان مش عارف يرد . احممم لا بصراحة مش قادر حضرتك عارف احنا قد ايه متعلقين ببعض وصعب اني اودعها . وبعدين هي اصلا كانت زعلانة مني لماسافرت السخنة من غير ما اقولها ولسة يا دوب مصالحها امبارح. مكنش ينفع اقولها اني مسافر النهاردة . حضرتك ابقي قولها وكمان ياريت متقولهاش اني مسافر بالليل . قولها اني سافرت خلاص . 

حتقعد تعيط وانا بتصعب عليا . 

شوكت : اه يعني تهرب انت وانا اللي ادبس في الزن والعياط طيب وحتروح فين لحد بالليل . 

اكمل : عند مروان . حروحله لحد معاد الطيارة . 

شوكت : براحتك يا بني تروح وترجع بالسلامة . 

أكمل : سلمي علي سمسمة وقولها حتوحشني . 

مشي أكمل ودموعه في عنيه ومش مصدق انه حيبعد عن روحه ونور عينه ويسافر بعيد عنها وخصوصا بالطريقة دي اللي عارف انها حتجرحها وتخليها تحس انها قللت من نفسها لما باسته هي وهو بعد وسافر حتي من غير مايسلم عليها . 


في مكتب شوكت . 

تسنيم : سافر دبي . من غير مايقولي . 

شوكت : معلش هو قالي انه مش عايزك تعيطي وتزعلي انه مسافر . سيبي اخوكي في حاله باينه كدة بيظبط موضوع جواز وشكلها كمان من هناك . اه اكيد لما سافر السخنة كان بيفكر واديه اهو اول مارجع حجز وسافر علي طول . يبقي ايه . 

تسنيم : كانت خلاص حتصرخ وتطلع كل اللي جواها وتقول لباباها كل حاجة بس سكتت وخرجت واخدت عربيتها ومشيت وكانت من كتر عياطتها شهقتها تروح روحها منها وهي مش مصدقة اللي بيحصل وقعدت في العربية وكانت مشغلة الاغنيه دي ( تعبت منك لأليسا )( تعبت منك. عشان مليش غيرك ولا بستغني عنك . وعشان بحبك مليش مكان في زعله اروحلوا الا حضنك . وعشان مليييش غيرك حبيب. لو قلت امشي . توحشني قبل ماتمشي خطوة بعيدة عني . تضحك في وشي امسح دموعي وبنسي ليه قللت مني .وبقول مفيش في الحب عيب . بقليلي برادا واستني منك كلمة حلوة تقولها ليا . اسمعها بهدي وانسي اني عشت معاك اقل من العادية . واصبر عليك من حبي فيك . حتحس امتي اني مفيش في ايديا حاجة غير اني احبك . وان كنت ساكته فعشان متحرمنيش فيوم من العيشة جنبك . مقدرش اعيش غير بين ايديك .ليه كل همك في الدنيا تثبت بس اني مش مهمة . والراي رأيك واني انا جنبك مليش ولا اي كلمة . وبعيش معاك صورة وخلاص . انا عشت عمري ارضيك انا علي حساب كرامتي كان كل همي ان انت تغلط واسمعك بتقول حبيبتي . وعشان رضاك خسرت ناس . بقليلي باردا واستني منك كلمة حلوة تقولها ليا . اه اه اه. بقليلي باردا )


وسافر اكمل وقعد حاوالي شهيرين بيحضر مقر الشركة هناك .وكان كل مايتصل بتسنيم يا اما تليفونها مقفول او مبتردش عليه . كان حيتجنن ويسمع صوتها ويطمن عليها بس كان عازرها وعارف ان حقها تزعل منه . 

وتسنيم كانت مجروحة منه اوييي وصعبان عليا نفسها وحست انها رخصت نفسها مع اكمل اكتر من الازم وكانت حالتها صعبة مش بس النفسية لا كمان الصحية لا بتاكل ولا بتنام ولا بتخرج حتي الشركة تروح بس للشغل المهم وطول الوقت بتعيط لحد ما فيوم شوكت رجع من بره وشكله متضايق . 

تسنيم : مالك يا بابا في ايه ايه اللي مضايقك . 

شوكت : والله يا بنتي انا ماعارف الاقيها منين ولا منين أقلق علي مايا ولا أكمل . 

تسنيم : سمعت اسم أكمل قلبها دق وقلقت . مالها مايا وماله أكمل يا بابا . 

شوكت : مايا بقالها كام يوم مبتكلمنيش ولا حتي بترد عليا وكل مااسال مامتك تقولي مشغولة في المذاكرة انا حاسس انها زعلانة مني علشان رفضت الولد ده اللي كان عايز يتقدملها اللي اسمه اياد ما انتي عارفة . 

تسنيم : اه يا بابا عارفة بس هي كانت بتحبه كنت سيبها تتجوزه . 

شوكت : يا بنتي ده واد صايع ولا شغلة ولا حاجة وانا متاكد انه كان طمعان فيها . 

تسنيم : حتموت من القلق علي أكمل . ووووأكمل ماله يا بابا . 

شوكت : انتي متعرفيش ولا ايه هو مكلمكيش بقالوا قد ايه . 

تسنيم : خافت . بقالوا كام يوم . قول يا بابا ماله اكمل . 

شوكت : ولا حاجة . متتخضيش اوي كدة . كل الحكاية انه كان عنده شويه برد وسخن وكان صوته تعبان اوي النهاردة . 

تسنيم : كدة يا بابا ومتقوليش طيب هو يعمل ايه بقي وهو لوحده كدة . 

شوكت : والله ما عارف بس يمكن يكون في حد واخد باله منه . 

تسنيم علي قد ما بتغير عليه بس حبها وخوفها عليه كان اكبر . 

تسنيم : بابا انا ححجز بكرة علي طيارة بعد بكرة الجمعة الصبح واروح اطمن علي أكمل يومين الاجازة ممكن . 

شوكت : ممكن روحي. واهو تساعديه شوية شكله تعب الشهرين اللي فاته دول وكمان انا عايزك تبقي عارفة كل صغيرة وكبيرة دي فلوسك بردوا . وابقي سلملي عليه . 

وحجزت تسنيم فعلا وسافرت علشان تشوف اكمل اللي كان واحشها اووووويييييي...


   البارت الثامن والتاسع والعاشر من هنا 


     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات