قصة أنت مرادي
البارت السادس 6
بقلم يارا ابراهيم
في فيلا مراد نزلت ياسمين وقالت........
ياسمين:/بعياط.... يارا.. مراد مش فوق.
نجلاء وقعت اغمي عليها شالوها وبعدين قالت يارا لعمها....
يارا:/رن عليه يا بابا يمكن يرد.
خالد:/رنيت كتير وتليفونه مغلق.
يارا:/طيب معاك رقم عمر صاحبه.
خالد:/اه معايا.. استني هرن عليه.
رن خالد علي عمر ومش بيرد....
خالد:/رنيت ومش بيرد.
يارا:/طيب انت متعرفش الاماكن اللي ممكن مراد يرحها.
خالد:/لا.... مراد مش بيقول هو بيروح فين.
يارا:/امم طيب ممكن تبعتلي رقم عمر.
خالد:/هتعملي بيه ايه هو مش بيرد.
يارا:/فعلاً هو مش بيرد بس علي الاقل تليفونه مفتوح وممكن اوصله عن طريق الجي بي اس.
خالد:/طيب لحظه هبعته.
*********************
في مكان بشع كله معاصي كان قاعد مراد فدخل عمر عليه وقال وهو بيشده......
عمر:/مراد انت بتعمل ايه ومن امته بتشرب.
مراد:/من انهارده وسبني علشان عايز انبسط وانسي الهم اللي انا فيه.
عمر:/يابني احنا ناس مؤمنه بالله وبعدين لو أنت مهموم كان المفروض تصلي ركعتين وتدعي ربنا انما حضرتك عملت العكس.
مراد:/عمر سبني مش همشي ف مش تتعب نفسك.
عمر:/بعصبيه شديدة..... لا هتقوم وانا قولت اللي عندي.
مراد وهو بيسحب ايده من من عمر قال....
مراد:/ابعد عني علشان مش همشي.
عمر اتعصب جدا و بدأ يضرب مراد بقوه لحد لما مراد وقع اغمي عليه شال عمر مراد علي العربيه وفجأه وصلت عربيه يارا اللي كان فيها خالد وياسمين وهنا فضلت جمب نجلاء فقال خالد....
خالد:/فين مراد يا عمر يابني.
عمر:/بتوتر... نايم هنا.
خالد استوعب هما واقفين قدام ايه بالضبط وبدأ يبص لعمر بعصبيه وقال.....
خالد:/نايم بردو يا عمر!
عمر:/ا.. اه نايم.
خالد قرب من العربيه وشاف مراد في العربيه وحالته لا يعلم بيها اللي ربنا خالد حس بالشفقه ناحية ابنه لانه عمره ما اذي حد..........
خالد:/هي البت دي قالتله ايه بالضبط.
عمر:/هقولك كل حاجه بعدين بس خلينا ناخد مراد المستشفى دلوقتي.
خالد:/طيب يلا بسرعه قبل ما نجلاء تصحي وتسأل عليه.
ركبوا كلهم العربيه وفي عربيه يارا رن تليفونها وكانت هنا فردت يارا وقالت.......
يارا:/في ايه يا هنا ماما كويسه.
هنا:/لا مش كويسه خالص صحيت وقعدت تعيط جامد وهي مصممه تدور علي مراد.
يارا:/رني علي الدكتوره سهيله هي قريبه منكم وهتروحلك بسرعه.
هنا:/انا عملت كده وهي شويه وجايه.
يارا:/طيب وانا شويه وهرن عليكي اطمن.
هنا:/ماشي.
خالد:/مراتي مالها يا بنتي.
يارا:/فاقت وقعدت تعيط بس هنا رنت علي الدكتوره سهيله.
خالد بتنهيده علي عيلته اللي حالها انقلب في يوم وليله ومن مين من واحده لو كانوا ربوها من الاول مش كانوا وصلوا لكل ده قطعت يارا تفكيره........
يارا:/مش عايزاك تقلق والله لهخليها تندم علشان تعرف بعد كده انها بتلعب مع ناس هي مش قدهم.
خالد:/اطمن بس علي ابني وهفتح كل الحسابات وساعتها مش هرحم حد.
وصلوا المستشفى وعمر شال مراد و دخله وبعد شويه من دخلوا مراد المستشفى قال عمر لما شافهم متوترين........
عمر:/في ايه يا دكتور مراد ماله.
الدكتور:/الاستاذ مراد من كتر الشرب جاله تسمم لانه شكله اول مره يشرب صح.
عمر:/اه فعلاً يا دكتور.
الدكتور:/وبسبب كده هنعمله غسيل معده حالا ف ياريت حد يجي معايا يخلص الاجراءات.
خالد:/انا هاجي معاك.
خالد:/عمر خلي بالك من البنات لحد مرجع.
يارا كانت بتحاول تهدي ياسمين اللي كانت منهاره فقالت......
يارا:/خلاص بقي يا ياسو في المواقف اللي زي دي لازم نحمد ربنا.
ياسمين:/باستغراب... احمد ربنا ازاي وانا في موقف صعب.
يارا:/لا متقوليش كده لازم نحمد الله في السراء والضراء (والحمدُ للهِ تَملأُ الميزانَ»، أي: إنَّها تُوزنُ وتملأُ الميزانَ بالأجرِ والثوابِ، فترجَحُ كِفَّتُها، وكلمة الحمد لله تكون سببا في محبة الله الودود إن الحمد من أحب الكلام إلى الله تعالى، فعن سمرة بن جندب رضي الله تعالى عنه قال: قال النبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم: «أحبُّ الكلامِ إلى اللهِ أربعٌ : سبحانَ اللهِ؛) فهمتي ليه بقي.
ياسمين:/فهمتي.
يارا:/دلوقتي قولي.. اللهم لك الحمد والشكر كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك.
ياسمين:/ بترديد ورا يارا.... اللهم لك الحمد والشكر كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك.
يارا:/ايوه كده... وبعدين خليكي فرش اخوكي عامل زي الحيطه هيقوم متخافيش.
ضحكت ياسمين علي كلام يارا وسمع عمر الحوار كله وقال في نفسه....
عمر:/ماشاء الله تبارك الرحمن واحده زيها قضت حياتها في لندن وكمان مش درست الدين الاسلامي هناك ومع ذلك محافظه علي نفسها وقلبها وكمان عارفه معلومات انا اللي درست الدين مش عارفها.
قاطع تفكير عمر كلام خالد وهو بيقول ...
خالد:/الدكاتره هتبدأ العمليه دلوقتي.
يارا:/اتطمن يا بابا ان شاءلله خير.
خالد:/ان شاءلله يارب.... كلمي هنا علشان نطمن علي نجلاء.
يارا:/حاضر يا بابا.
رنت يارا علي هنا فردت هنا وقالت يارا.....
يارا:/ها يا هنا ماما عامله ايه دلوقتي.
هنا:/الحمدلله الدكتوره اديتها مهدئ وقالت هتصحي علي بكره الصبح.
يارا:/طيب الحمدلله.
هنا:/وانتوا عملتوا ايه لقيتوا الاستاذ مراد.
يارا:/اه الحمدلله واحنا في المستشفى دلوقتي وحكتلها يارا اللي حصل.
هنا:/لا حول ولاقوة الابالله... بس الحمدلله على كل حال وربنا يقومه بالسلامه.
يارا قفلت مع هنا وقعدت مع خالد وياسمين تهدي فيهم.
***********************
في لندن عن الناس اللي بتراقب يارا قال زعيمهم اللي اسمه جورج......
جورج:/ها ما اخبار ملكتي الصغيره.
الشخص الاخر:/وبدأ يحكي كل اللي حصل مع يارا.
جورج:/امم.
الشخص الاخر:/فيما تفكر سيدي.
جورج:/كنت اريد احضارها اليوم ولكن غيرت رأي وسأترك ضغيرتي تنتقم وبعدها سأفعل شيء غير متوقع.
الشخص الاخر:/لم اري شخص يحب احد بهذه الطريقه.
جورج:/انا لا احبها انني اعشقها.
الشخص الاخر:/قريبا ستكون لك وحدك.
جورج:/امم اتمني ذلك واللي سأفعل شيء لم يتقبله احد.
******************
استووووووب
جورج هرسن شاب عنده 28سنه كان زعيم مافيا ولكن بالصدفه شاف يارا من سنتين وحبها ومن يومها وهو اتغير تماما ساب المافيا ودخل الدين الاسلامي وكمان اتعلم اللغه العربيه عشانها.
*********************
عد اليوم بسلام علي ابطالنا وتاني يوم الصبح في المستشفى عند مراد صحي ولقي الكل نايم حوليه كان يارا وعمر وياسمين وخالد مرضيش يعمل صوت وبدأ يسترجع اللي حصل امبارح
flash back
مراد كان في الفيلا وماكنش هيروح الشركه رنت عليه نهى فقالت........
نهى:/مستر مراد في واحده هنا عايزة حضرتك ومصممه انك تيجي تقابلها.
مراد:/طيب طيب جاي.
نهى:/بس حضرتك هي قالت كلام غريب جدا.
مراد:/كلام ايه.
نهى:/بتوتر...... امم.. بتقول انها مرات حضرتك.
مراد:/بعصبيه....... مين ياختي.
نهى:/والله حضرتك هي اللي بتقول كده في الشركه كلها.
مراد:/طيب انا جاي حالا.
نزل مراد وكان مستعجل جدا ف مش عرف يعرف حد انه رايح الشركه... وصل مراد الشركه ودخل لاقي كل موظفين الشركه بتبصله فزعق فيهم وقال.....
مراد:/كل واحد يشوف شغله عشان مش اطربقها فوق دماغكم.
كله رجع يركز في شغله وراح مراد لمكتب نهى وقال....
مراد:/فين البت اللي عايزاني.
نهى:/بتوتر.... في المكتب.
مراد:/بعصبيه.... دخلتيها المكتب كمان ماشي يا نهى اخلص من البلوه اللي جوه دي وهروقلك.
دخل مراد المكتب وهو بيزعق وبيقول ازاي تقولي انك مراتي ولسه هيكمل كلامه لفت اللي كانت واقفه انصدم مراد وابتدا يزعق بصوت اعلي وقال....
مراد:/نهى
دخلت نهى وقالت بتوتر...
نهى:/نعم يا فندم.
مراد:/طلعي الجربوعه دي بره عشان مش اتهور واقتلها.
نهى:/يلا يا استاذه اطلعي بره.
مراد:/لا لا دي مش هيمشي معاها الادب.
اتكلمت البنت وقالت.....
البنت:/انا جايه اقول كلمتين وهمشي.
مراد:/كلمتين ايه هو الجواب اللي سبتيه مش كفي كلامك ولا ايه بصي يا ريماس انا خلاص طهقت منك وخلاص والله لو لمحتك في حته مش هسيبك وانتِ عرفاني كويس.
ريماس:/انا هقول كلمتين بالضبط وهمشي.
مراد:/انجزي عشان مراتي مستنيه بس.
ريماس:/انت اتجوزت.
مراد:/امال هزعل علي واحده جربوعه من الشارع زيك.
ريماس:/علي العموم جايه اعزمك علي فرحي انهارده.
مراد:/قولتي اللي عندك يلا بره وانا مش يشرفني احضر فرح الناس الجرابيع اللي زيك.
مشيت ريماس ومراد قعد في مكانه رن علي عمر وقاله كله اللي حصل.....
عمر:/طيب بصي انسي كل اللي قالته وقولي انت فين.
مراد:/انا.. انا ولا حاجه يا عمر بعد كل اللي عملته فيا لسه بحس بمشاعر تجاها.
عمر:/يابني ركز معايا انت فين.
عمر مش لاقي رد لان مراد قفل السكه ونزل راح المكان اللي عمر راح جابه منه..
Back
صحيت يارا لقت مراد صاحي فقالت..........
يارا:/استاذ مراد حضرتك حاسس بحاجه انادي الدكتور.
مراد:/لا لا انا كويس شكرا ليكي.
يارا:/الشكر لله وحده.
طلعت يارا وراحت تجيب الدكتور عشان يشوف لو ينفع يخرج فصحي عمر وقال.....
عمر:/عامل ايه انهارده يسطا.
مراد:/متكسه اهه ولا مش شايف.
عمر:/بتوتر... يعني بص المسامح كريم.
مراد:/كريم ده جوز خالتك انا بس اقوم وانا هوريك مش علشان تفوقني تكسر دراعي.
عمر:/خلاص بقي كوتش اله.. بس قولي ايه رايك في يارا.
مراد:/بعصبيه.....اسمها الآنسه يارا ولا اقولك مش تقول اسمها خالص.
عمر:/هههههه هو الكتكوت بيغير ولا ايه.
مراد:/تصدق بأيه.
عمر:/بالله.
مراد:/كان المفروض تضرب بالنار.
عمر:/اهون عليكي يا بطه.
مراد:/اطلع بره يلا عشان مرارتي.
عمر:/مالها.
مراد:/هتتفقع ياخويا.
**نصيحه **
لازم تعرف حدودك مع ربنا وإن مش من صلاحياتك الإعتراض على الأقدار والأرزاق .. إنت مطلوب منّك تقول (الحمد لله وسمعنا وأطعنا) مش (إشمعنا).
ربنا سُبحانه وتعالى (إذا كلف أعان وإذا حكم عدل) وإنتَ ما عليك إلا الحمد والرضا.
إنسى النتايج لإنها مش بتاعتك، إنتَ بس إجتهد وما تقصرش والنتيجة دي بتاعت ربنا .. وكُل اللي يجيبه ربنا فضل ونعمة وكتير علينا كمان..