قصة عشقك لعنتي
البارت الثلاثون 30
بقلم شروق مجدي
صلى على الرسول صلى الله عليه وسلم ♥️
في مكتب يحيي
تحدث مروان بصدمه مما يحدث وقال: هو انا في فيلم هندي هو ايه اللي بيحصل ده يعني انتم عايشين بجد طب والدموع والعياط و الحزن اللي كنا فيه ده كان على مين ، طب ما حدش حتى يعرفني طب ليه ، انت وهو مش فاهمين انا حسيت بايه اول مره احس اني ياتيم انا لما ابويا وامي ماتوا ما حسيتش بكده طب ليه ما حدش فيكم قال لي اي حاجه
يحيى بتفهم من صدمه مروان : بص يا مروان انا فاهم كويس انت حاسس بايه بس حقيقي كان الموضوع صعب علينا احنا نفسنا ما كناش نعرف واديني اهو حكينا لك كل حاجه لو كنا نعرف كنا اكيد هنبلغك بس
قطعوا الاخر بغضب : بس عرفتم بعدها وكان المفروض تبلغوني مش تحطوني قدام امر واقع كده و انا بجد مش عارف اقول لكم ايه ، 25 يوم او اكثر عايشين وانا ما اعرفش انكم عايشين وبحاول اقف جنب نورهان وسيليا وحسيت ان ما لهمش حد غيري وانت وهو موجودين
عيسى ليحاول تغيير الوضع : خلاص بقى انت هتقلبها دراما يا مروان
وقف مروان بحزن وزعل منهم : تمام اى المطلوب مني دلوقتى اني اعمله عايز ترجع انت وهو الشقه تمام اوي اهلا بيكم ها خير في حاجه تاني
اقترب زيدان منه وهو يحتضنه بقوه : حقيقي وحشتني وكنت محتاج جدا اني اتكلم معاك وحشني حضنك مع انك رخم وضارب بوز بس يلا يا عم وحشتني يا صاحبي
احتضنه الاخر بدموعه وهو يقول : انت كمان وحشتني قوي وحشتني يا ابن الذين
ابتسم عيسى وقرب منهم وهو يحتضنهم بقوه : انتم على فكره المكسب الوحيد في حياتي انا ما ليش حد غيركم وفخور ان عندي اصحاب زيكم بحلوكم بقى بمركم كلكم على بعضكم بسلطاتكم بابا غنوجكم انا بحبكم
ضحكوا ثلاثه بقوه واكمل زيدان : احنا كده محتاجين نبدا من الاول ونبدا صح الكافيه ده هو هيكون مكاننا وشغلنا كمان
نظر لهم مروان بتفكير وهو يقول : بس انا لسه شغال في شركه جديده وبصراحه الشركه كويسه جدا وحقيقي مش حابب اخسرها فانا ممكن اجي لكم بعد الشغل ايه رايكم
زيدان : ما فيش مشكله احنا كده كده اصلا عايزين نعمل شفتات فاللي عنده شغله ملتزم بشركه هيكون شغال بالليل واللي ما عندوش زي انا وعيسى هنكون بالنهار ايه رايكم
عيسى : فكره كويسه جدا ان نكون مراقبين الصبح و بالليل صحيح ايه اخبار سيليا يا مروان
وضع مروان يده على راسه وهو يقول : سيليا اه فكرتني بسيليا انت قلت لي ان نور عارفه لكن سيليا لسه واضح انك بتدبسني مع سيليا صح يعني عارف ان الدخله اللي بعد كده هتكون ان انا اللي اقول لسيليا على كل حاجه صح ولا ايه
نظر كل من يحيى وعيسى لبعض وضحكوا بقوه واكمل مروان : اخ يعني اللي حسبته لقيته انا اللي هتدبس مع اختك انسى انا لا يمكن اعمل كده اختك مجنونه وممكن تفتكر ان انا عارف وكنت مخبي عليها
يحيى بمرح : لا يا صديقي انت اللي هتقول لسيليا
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
.........................................
ليلا بمنزل نورهان
اتجهت سيليا للداخل بدموع وفرح ووقفت امام نورهان بعدم تصديق وهي تقول: عايش عايش بجد عايش مش مصدقه نفسي
وقفت نورهان امامها وهي تحتضنها بقوه: ايوه عايش الحمد لله انه بخير وعايش مكنتش قادره اعيش كده تعرفي انتي الحاجه الوحيده الى كانت بتصبرني على فراقه
قبلت سيليا وجنتها واكملت : وانتى كمان يا نور كنت بحب اوي اكون جنبك لان هو حبك اوي
ولكن ارتفع صوت رنين هاتف نور وكان المتصل يحيى ابتسمت نور وقالت : اهو بيتصل بيا استني عشان نكلمه سوا وضغطت على زر الهاتف وقالت : اهلا يا يحيى عامل ايه
يحيى : انا الحمد لله كويس لسه مروان كان ماشي معانا من شويه مش عارف بقى قال لي سيليا ولا ايه بس هي وحشتني جدا
نورهان بمرح : لا قال لها وواقفه معايا حالا وعايزه تكلمك
خطفت هي الهاتف من نور ببكاء وهي تقول : زيدان وحشتني وحشتني قوي معقول معقول تعمل فيا كده معقول زيدان ازاي تبعد عني كل ده انت عارف ان انا ما ليش اي حد في الدنيا غيرك
تحدث الاخر بحزن : قلب زيدان عارف يا حبيبتي ما كانش ينفع اقول لك انا اصلا ما كنتش اعرف ولما عرفت ما كانش ينفع اني اقول ، انتي وحشتيني جدا يا سيليا وانتي كمان عارفه ان انا ما ليش حد غيرك عايزه اشوفك بكره انتي ونور تعالوا نفطر سوا ايه رايك
نور : مش عارفه بس ممكن يعني ماما ما توافقش اصلها مش بتحبني افطر بره في رمضان غير لو عند ليان وعمران
قاطعها الاخر بتاكيد : تمام يبقى انت هتقولي لها انك هتفطري مع ليان وعمران بره ايه رايك هاتيهم وتعالى وكمان هاتي مريم وبيشوي معاكي
صفقت سيليا بفرح وهي تقول : الله بجد هيبقى يوم حلو قوي
قطعتها نور بتوتر : ايوه بس ازاي يعني هقول لهم ايه
يحيى : هتقولي لهم على كل حاجه وتقول لهم اني عازمهم بكره عشان اتعرف عليهم مش لسه هستنى لما اجي اتقدم لك المفروض ان هم عارفين اني جوزك وكمان انا حابب اعرفهم ولا انتي مش حابه
نورهان : لا طبعا حابه طيب خلاص هظبط معاهم ولو كده نفطر بكره عندك ان شاء الله في المطعم
يحيى : عندنا عندنا في المطعم بتاعنا بتاعي انا وانتى وعيسى وسيليا ومروان تمام
نور : تمام يلا سلام بقى عشان اظبط معاهم ولو كده نتقابل هناك طيب هتاكلني ايه بقى
يحيى بتكبر : علشان خاطرك هطبخ لهم بنفسي مع انك عارفه كويس مش بعمل كده وما حدش جرب اكلى غيرك انتي وبس بس يلا خليها عليا
نور بمرح : يا على التواضع لا لا لا مش معقول يا فندم ده انت متواضع جدا
يحيى : عشان خاطر حبيبي اعمل اي حاجه في الدنيا
سيليا : احم احم نحن هنا ايه يا عم انا لسه موجوده
يحيى بغيظ : طيب ما تشوفي حته تقعدي فيها بقى ولا ايه
ضحكت سيليا بقوه وهي تقول : لا مش خارجه ها انت اللي هتقفل عشان نظبط مع الناس ونتقابل بكره انت مش متخيل انت واحشني ازاي هو انا ما ينفعش اجي لك دلوقتي
يحيى : مش هينفع حبيبتي الدنيا ليل واحنا خلاص هنتسحر هشوفك بكره ان شاء الله حاولي حتى تنزلي وتيجي بدري تمام
نور : خلاص ماشي هجيبها واجي لك بدري انا كده كده هحاول اخد اجازه من الشغل بكره سلام
اغلقت نور مع يحيى الهاتف وحضناتها سيليا بفرح وهي تقول انا بحبك بحبك قوي قوي قوي قوي يا مرات اخويا ضحكت نورهان بقوه عليها
.........................................
في منزل عمران
استيقظت ليان وحاولت القيام من جانبه ولكن هو كان يحاوط خصرها بقوه وهو ينام بعمق حاولت اكثر من مره ولا فائده التفتت له وهي تحرك نفسها ببطء حتى اصبحت وجهه مقابل وجهها ظلت تنظر له ولملامحه وبدون ان تشعر رفعت يدها وهي تحركها على خده ببطء شديد الى ان وضعت اصبعها على شفتيه
تحدث هو وهو ما زال يغمض عيني : ايه شكلي حلو قوي كده وانا نايم
ثم فتح عين واحده واكمل: وبعدين ايدك الحلوه دي على شفايفي ليا قليله الادب
احمر وجهها بشده وحاولت القيام وهي تقول بتوتر : لا خالص انا بس كنت يعني كنت بحاول بس ان انا اقوم فكنت عايزه اصحيك بس مش اكثر يعني
ضحك بقوه على توترها ووجهها الذي اصبح احمر بشده واكمل بخبث : ولا بتفكري في حاجه قليله الادب عادي انا جوزك على فكره ولا انتي شايفه ايه
عضت على شفتيها بحرج وحولت القيام واكملت: طب اوع بقى عشان عايزه احضر السحور ولا هنفضل نايمين بالشكل ده
ابعد يده عنها وهو يجلس و ينظر لهاتفه ويقول : اي ده دي نور بعته رساله بتعزمنا بكره على الفطار
بتقول في مطعم يحيى
ليان وهي تقف وتستعد للنزول وترتدي الجاكيت الخاص بها : هو انت تعرف حاجه عن الموضوع ده
عمران بتاكيد : اه قالت لي من شويه كده قبل ما ننام وفهمت كل حاجه وعارف انك عارفه انتي عندك مشكله ان احنا نفطر بكره معاهم
ليان : لا خالص بالعكس ماعنديش اي مشكله تمام طيب انزل بقى احضر السحور
وقف الاخر واكمل : انا كمان هنزل معاكي احضر السحور
رفعت عيونه له باستغراب اكمل هو : ايه عادي حابب اساعد مراتي حبيبتي عندك مشكله
ليان بتوتر من كلامه المعسول لها :لا خالص براحتك يلا بينا
جائت تتجه للاسفل وجدته يضع يده على خصرها ويقول بهمس : رايحه فين
ليان بتوتر : هنزل حضر السحور
جذبها للمرحاض وهو يكمل : حضرتك هنغسل وشنا وسناننا الاول وبعد كده ننزل
اكملت هي وهي تحاول الفرار منه : طب نغسل تحت اشمعنا هنا يعني
وضع شفت،يها على شف،تيها بقبله خاطفه واكمل : انا بحب انا ومراتي حبيبتي نعمل كل حاجه مع بعض هنا ايه رايك
ولكن رفع حاجبه باستغراب من صدمتها فهي تنظر له بذهول مما يحدث اكمل بمرح : في اي مالك بلمتي كده ليه انا جوزك وطبيعي اني اقرب منك باي شكل انا حابه ولا عندك اعتراض
ليان : هاااا لا ما عنديش اعتراض طيب يلا
دخل بها على المرحاض وهي ما زالت تحت تاثير الصدمه مما يفعله معها
ولكن ما صدمها اكثر هو انه ووقف خلفها داخل المرحاض وفتح صنبور المياه وبدا يضع المياه على وجهها بيده
وايضا الغسول وهي تنظر للمراه بذهول مما يفعله ايضا
اكمل بهمس جانب أذنها : غمضي عيونك يا روح مارو عينك كده توجعك
غمضت عيونها بقوه وخجل من اقترابه لها الى ان انتهى
جهز لها فرشه الاسنان واكمل : ها تفتحي بقك اعملها لك انا ولا تحبين انت تغسليها
ليان بذهول : هاااا
اكمل بمرح : هو ايه الى ها مالك هو انا بعمل حاجه غلط لو عايزين اعمل غلط ممكن اعمل مع انه هيكون صح جدا
تحدثت هي بصدمه : غلط صح اي ده اللي تعمله مش فاهمه
اكمل الاخر بمرح : عادي يعني اي غلط صح انتي حباه زي مثلا اني مش حابب الجاكيت عليكي انتي لابسه ليه
ليان بتوتر : عشان الجو ساقعه هو في ايه انت ايه اللي حصل لك مالك
ضحك بقوه واكمل وهو يقترب منها اكثر : عادي بحب مراتي وبحب ادلعها تصدقي حلو قوي كلمه مراتي دي او انك حقي مثلا او انك بتاعتي انا لوحدي حلوه احساس جديد كده
ليان بتوتر وهي تنظر له في المراه : اه ايه بقى بص انت بجد تصرفاتك دي بتلخبطني يعني حاسه ان انا هو انت مالك
وضع وجهه في عنقها واكمل بشغف : لازم تتعودي عليا وتعرفي اني جوزك مش اخوكى انتي مراتي حقي انا فاهمه
عضت على شفتيها بحرج وجدته يجذب يدها للخارج ويقول : طب تعالي بقى عشان نحضر السحور
واتجه بها للاسفل و بمجرد دخولهم المطبخ وجدته يضع يضع لسليمه حول قدميها برفق ورفعها برفق شديد لتجلس على رخامه المطبخ واكمل وهو يقبل وجنتها ويقول : النهارده انا اللي هعمل السحور وبكره كمان لان بكره اخر يوم في الصيام وعايزه انا اللي احضر السحور ايه رايك
ابتسمت بتوتر وهي تفرق يدها وقالت : اوكي مش هقول لك لا اكيد ما فيش ست تلاقي الراحه وما تدلعش مش كده ولا ايه
ضحك بقوه اكمل وهو يجهز السحور : اسمها اللي يلاقي دلع وما يتدلعش يبقى عبيط
ابتسمت عليه وبدات تشاهده وهو يجهز كل شيء ولكن ضحكت بقوه عليه ونزلت من على الرخامه المطبخ واقتربت منه وهي تقول : انا شايفه انك ما شاء الله راجل بيت فاشل بما انهم بيقولوا ست بيت فاشله فانت راجل بيت فاشل حضرتك روح اقعد وانا اللي هعمل السحور
نظر لها بغيظ وقال : لي يعني عملت ايه انا ما انا زي الفل اهو الفول على البوتاجاز وحطيت البطاطس في مكنه التقطيع اهي وهتتحمر والطعميه جهزت العجينه اهو
ضحكت بقوه واكملت : اه واضح حاطط لي اربع بيضات على شويه طعميه وبصلايه قد كده كل دي بصلايه في الطعميه واربع بيضاتي يا مفتري
عمران بتفكير وهو ينظر للعجين : كان المفروض احط اكتر ولا ايه انا مش عارف هي ثابت كده دي ليه
اكملت بمرح : لا خالص خالص ثابت عشان المفروض نحط بيضه واحده بس مش اربع بيضات يعني المفروض لما بنبقى كتتير بنحط بيضتين لو العجينه كبيره وبعدين كل دي بصله ليه يعني مش فاهمه بص انا شايفه انك تروح تقعد
قبل شفت،يها برفق قبله خاطفه واتجه يجلس على الكرسي : واكمل تمام تمام انا هسيب روح قلبي هي اللي تعمل لما اشوف اختراعاتك اديني قعدت اهو بس اعملي حسابك انا اللي بكره هعمل الاكل
ظلت قرمش بعيونها بصدمه مما فعلوا اكمل هو: لا صحصحي معايا بقى ما هو انا مش كله مقرب منك تعملي كده لسه في حاجات جايه كتير عايزين نركز مع بعض
ابتسمت بخجل وبدات تجهز باقي الطعام
وبعد وقت جلسه بالفعل على طاوله الطعام وجدها بدات تقطع له الخبز كما تفعل لتسهل عليه الاكل ولكن هو بدا يطعمها في فمها وقال : انت قطعي لي العيش وانا هاكلك
عضت على شفتيها بحرج وهي تقول : طب وانت مش عايز تاكل هتفضل تاكلني كده
عمران : ما انا باكل اهو طول ما انا باصص لعيونك الحلوه دي انا شبعان ودي اهم حاجه انك جنبي وفي حضني
ابتسمت بخجل شديد وهي لا تصدق عينيها من هذا الذي امامها هو اخاها عمران الذي كان يكره قربها ويقول لها انها ليست على باله ام انه هذا الشخص الذي امامها الذي يعشقها وبقوه ويتمنى قربها بل ويحاول اسعادها والتقرب والتردد لها وهي سعيده لما يفعلها اليوم
فكان بالسابق بارد المشاعر معها وهي كانت تكره ذلك لكن الان اصبحت تعشق جنونه و حركاته معها وتتمنى منه المزيد فانه هو حبيبها ومعشوق روحها الذي يتمنت ان يكون بجانبها دائما
.........................................
في الصباح كان بالفعل يحيى يضع يافطه المكانه مغلق للتجديد ولا يوجد بالمكان غير يحيى وعيسى
اتجهت للداخل نورهان ومعها سيليا ومروان ومجرد فتح سيليا للباب بفرح شديد من انها اليوم ترى اخاها وجدته اقترب منها وحملها بقوه داخل احضانه وظل يدور بها كثيرا وهو يقول : وحشتيني يا سيلو وحشتيني قوي قوي قوي قوي قوي قوي قوي قوي ظلت تبكي بقوه داخل احضانه ولا تصدق انه معها الان فهو الوحيد الذي بجانبها من عائلتها وبغيره هي بالفعل يتيمه توقف يحيى عن الدوران وانزلها برفق وهو يتمسك بها بشده ويقول : لا لا لا مش عايز دموعك الحلوه دي ليه يا سيليا كده انت مش فرحانه ان انا جنبك
ابتسمت بمرح وسط دموعها واكملت : انا انا مش مصدقه اصلا ان انت معايا
ولكن قاطعهم صوت عيسى يقول : الله الله وانا ما وحشتكيش ولا ايه يا سولي ضحكت بمراح واقتربت منه وجاءت تحتضنه كما كانت تفعل من صغرها ولكن وجدت مروان يجذبها من ملابسها بغيظ مثل الارنب ويقول : في ايه يا ماما في ايه يا حبيبتي ما تعرفيش تسلمي بايدك
ضحكت بقوه وهي تكمل بمرح : الله انتي بتغيري يا بيضه
نظر مروان لها بصدمه اكملت نورهان بضحك : اكيد دي اتعلمتيها من مريم الكلمه دي بتاعه مريم
ضحكت سيليا بقوه واكملت : فعلا بتاعه مريم دي علمتني كلام كثير خالص اقوله لك يا مرو
مروان بغيظ : لا يا اختي شكرا شكرا مش عايزك تقولي لي حاجه
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
يحيى : طيب يا ريت بقى انتي يا سولي مع عيسى ومروان تجهزوا المكان هنا وانا ونور هنجهز الاكل جوه
قاطعهم عيسى بضيقه وهو يقول : لا يا بابا انا اللي هدخل معاك اعمل الاكل جوه علشان نلحق الفطار والناس اللي انت عازمها اما نورهان فتفضل هنا مع مروان وسولي مش هنستظرف مش تدخل جوه حضرتك تحبلي فيها وما نفطرش النهارده
مروان بمرح : معلش وانت ما تفطرش ليه هو انت صايم اصلا احنا يا ابني اللي صايمين مش انت عيسى : لا عادي انا كمان صايم وبحب اشجعكم مش متسحر معاكم يبقى اصوم وبعدين ما هو عازم بشوي ومريم جات عليا انا يعني
ضحك الجميع بمراح وقالت نورهان بخبث : انا برضه شايفه ان عندهم حق احنا في رمضان يا يحيى وصايمين كمان ادخل اعمل الاكل مع عيسى
سيليا بمرح : انا ممكن اتبرع واجي معاك انا يا يويو ضحك هيحي بقوه وجذب يد سيليا للداخل وقال: تمام انا موافق ان سولي تيجي معايا انما عيسى ده لا ابتسمت نورهان عليهم وبدات بالفعل هي وعيسى ومروان يجهزون ويرتبون المكان بالخارج
بعد وقت وخاصه في اقتراب اذان المغرب حضر كل من عمران وليان ومريم وبيشوي واتجهوا للداخل اقتربت منهم نور وهي تقول : يا اهلا يا اهلا في مطعمنا المتواضع
ابتسم عمران واكمل : متواضع ايه بس بسم الله ما شاء الله المطعم جميل جدا وتحفه والتجهيزات بتاعته كمان جميله
اكملت نور : طيب هدخل انادي يحيى عن اذنكم
سلم مروان عليهم وهو يقول : اعرفكم بعيسى صديق الطفوله
عيسى بغيظ منه : مش طفوله قوي انت هتهزر هتكبرني ولا ايه دي كانت صداقه جامعه يعني احنا اصدقاء من ايام الجامعه تشرفت بمعرفتكم يا جماعه
نور كانت بتحكي كثير عنكم
بيشوي : الشرف لينا يا استاذ عيسى احنا كمان نور حكيت لنا كتير قوي عنكم
عيسى : لا استاذ ايه بقى عاجبك كده يا مروان بسبب كلمه الطفوله بتاعتك اهو بيقول لي استاذ لا لا قوللي عيسى عادي
اتجه للخارج يحيى ومعه اخته سيليا ونور اقتربت منهم سيليا وسلمت عليهم جميعا وهي تقول ليحيى : يحيى اعرفك عمران وبشوي ودي بقى مريم وليان حقيقي حسيت ان انا وسط عيلتي معاهم
ليان بمرح : احنا نتحب يا بنتي ورفعت عيونها بمرح ل زيدان واكملت : انت بقى زيدان
ابتسم عليها وقال: وانتي بقى ليان نور كانت بتحكي كثير قوي عنك بتحبك جدا على فكره
ليان بمراح : ما لازم تحبني مش اختها وعلى فكره انا الصغيره كمان ومش مرتبطه يعني لو عندك حد حلو وامور وكاريزما زيك كده انا موافقه
نور بصدمه : احم احم ليان بتحب تهزر مش كده ولا ايه يا ليان عمران هينفخك
عمران بخيث منها : وايه كمان يا حبيبتي احب اعرفك انا عمران جوزها
ضحك يحيى بقوه وهو يقول : ما انا عارف ان انت عمران جوزها وعارف كمان انها لذيذه وبتحب تهزر بس اعتقد هي مختلفه كثير عن النور نور مش كده خالص
اكملت ليان بمرح : لا نور جد وبعدين ليها كده في الضرب والاكشن والحاجات دي انا اطلاقا ما بحبش الكلام ده انا وديني ملاهي مراجيح ديسكو بحب الحاجات دي
يحيى بمرح : لاء الله يكون في عونك يا عمران انا ما ليش في الكلام ده خالص ، وعلى كده بقى بيوديكي
ليان بتهكم : اه جدا مش عايزه اقوللك بيمرجحني في الشركه كثير قوي وبيغرقني بالمشاريع والشغل وبيرقصني في البيت على صوت خناقه
ضحك لجميع بقوه عليها وابتسم لهم عمران بحرج منها وقال لها : مافيش كنترول خالص مش بتسطري في حته خالص
ضحكت بمراح واكملت : بس هو كويس
ضحك الجميع واكمل يحيى: اه واضح واضح ده انا حاسس ان شويه كده وهتطلبيه في بيت الطاعه
ضحكه الجميع عليهم مره اخري واكمل يحيى : على العموم يا ليان انا بقيت خلاص اخوكي الكبير لو عمل لك حاجه بس تعالي قولي لي وانا هشوف شغلي معاه
ليان بمراح وهي تصفق : ما هي دي احلى حاجه ان كل ما يضايقني اروح ابات عندكم
يحيى بصدمه : يعني اعتبريني مش اخوكي الكبير قوي يعني
ضحك الجميع بقوه عليهم
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
عمران بيغيظ من جنانها : طيب مش هناكل بقى ولا ايه المغرب على الاذان ولا ايه راي حضرتك
ضحكت بمراح وقالت : اوكي يلا فين المطبخ عشان نجهز الاكل يحيى لا لا ما يصحش انتوا اقعدوا واحنا هنحضر الاكل
ليان بمرح : والله ابدا احنا اللي هنحضر الاكل يلا بينا
وبدات فعلا ليان تجهز الاكل هي ومريم ونورهان وسيليا تحت اشراف يحيى وباقي الشباب يجهز المائده
والغريب ان الجميع اخذ على بعض بسرعه وكانهم معرفه من قديم الزمان جلس الجميع على المائده وصوت الاذان يملا المكان بدا كل منهم بشرب العصير تحت دعوات كلا منهم بدعوه الاذان
ثم قال يحيى يلا يا جماعه نبتدي اكل ويبقى عيش وملح مع بعض بدا الجميع ياكل ولكن لفت نظر يحيى عدم تحرك يد عمران والغريب او ما اعجبه بعلاقته مع ليان انها بدات تقطع له العيش ولفت نظره انه يقول لها : حبيبي في رز انا هاكل الرز
ابتسمت بخجل وقالت: بس انا عارفه انك بتحب الملوخيه فعادي يعني
رفع يده السليمه وقبل يدها وهو يقول : ربنا يخليكي ليا نظرت له بخجل شديد مما فعله
ولكن مريم بمرح: نحن هنا يا جماعه انا شايفه ان في علاقه حب الناحيه دي وده ما يصحش في رمضان
ضحك الجميع عليها واكمل بيشوي : وانتي مالك ما تاكلي وانت ساكته
ضحكت الاخرى بقوه واكملت : واكل وانا ساكته ليه يعني معيش فلوس ادفع حق العزومه مثلا ولا حد ماسك عليا ذله ثم ان انت مالك هو انا بتكلم من بقك
عمران بمراح : اوه اوه كسفه كسفه كسفه يعني احرجتي الراجل يا مريم
مريم بمر ح : دي اقل حاجه عندي حضرتك
نورهان بغيظ منهم : طبعا مش قادره اقول لك ايه رايك في عيلتي لانها عيله مش مشرفه بالمره
ضحك بقوه وقال : بالعكس انا حبيتهم جدا حد كده تاخدي عليه بسرعه و حلوين اوي قوي بس ما فهمش حد في شخصيتك شويه غير عمران ممكن انما الباقيين لا
مريم وهي تاكل بمرح : لا خالص يا عم احنا ملناش في الاكشن انا وليان وسيليا اختك لو قعدنا في قاعده واحده نخربها
ضحكوا كلهم عليها
نورهان بحرج وهمس له : معلش على عم دي اصل دول فضيحه
ابتسم وهو يضع يده على يدها بحب وهمس لها : صدقيني مش مضايق خالص بالعكس انا حاسس اني اعرفهم من سنين
عمران : سيبك منهم يا يحيى تسلم ايدك على الاكل حلو جدا نور قالت ان انت بتعرف تطبخ مش معقول تكون انت اللي عامل لنا الاكل ده كله
يحيى بتكبر : لا لا انا اللي عامل الاكل ده كله
ليان بصدمه : بتهزر يعني انت اللي عامل بنفسك الرومي والمحشي والرز والباميه والسلطات والملوخيه كل ده لوحدك طب والعصير بقى مين اللي عامله
يحيى بمرح : انا برضه
ولكن تحدثت سيليا بغيظ منه : نعم نعم انا اللي عامله العصير
ليان بمرح: ما انا برضه بقول الحاجه الوحيده اللي طعمها يقرف
سيليا بغضب: نعم يا حلوه ليه ان شاء الله ما هو زي الفل اهو انتي جايه تهزري بقى
وقف يحيى وقال : طيب تعالى يا عمران انت وبيشوي والشباب تعالوا نشرب القهوه نور حضري لنا القهوه بقى انتي والبنات وشيلوا الاكل ده
ليان : اه دي ضريبه ان انت عملت الاكل بقى ثم ان انت بتامرها اتفضلي يا ست نور بدا يتنطط عليك من من دلوقتي
نور بغيظ : اه ما انا خدت بالي ماشي ماشي براحته يحيى بمرح وهو يقبل خدها : انا اقدر برده انا اقصد يعني لو سمحتي يا نور يا حبيبه قلبي ووجه عينيه ل ليان واكمل : بطلى يا سوسه انتي
بشوي بمرح : ده ينطبق عليه مثل انا راجل في بيتي ضحك الجميع بقوه عليهم
ليان : طب انت عارف بقى ان نور فاشله اخر حاجه في المطبخ
ضحك بقوه وهو يقول : طبعا طبعا عارف انتي هتقولي لي هي اخرها تقطع السلطه
مريم : طب وانت على كده بقى بما انك بتعرف تطبخ بتعرف تعمل كحك العيد ولا ايه
يحيى : مش عارف الصراحه ما جربتش قبل كده بس ممكن اجرب هو انتم بتعملوه ولا بتشتروا جاهز
مريم : لا بنعمله ماما وطنط ناهد بيعملوه سوا وبيقرفونا احنا معاهم
يحيى بمرح : طب حلو يبقى انا اعمل حسابي بقى ما اشتريش الكحك وهاكل معاكم
ليان : اه قول كده بقى انت راجع عشان تاكل كحك العيد ضحك الجميع بقوه عليهم
يحيى بغيظ منها : انا هاخد من نور حبيبتي ما حدش طلب منك حاجه يا رخمه
ليان بدلال : الحق يا مارو بيقول لي يا رخمه
عمران بمرح : دلوقتي بقيت مارو امال ايه اللي كنت بتقوليه من شويه عليا بما انه بقى اخوك الكبير والجو ده فانا ما ليش دعوه انتم عيله مع بعض
يحيى بمرح : جبتي لنفسك الكلام
ضحك الجميع عليهم واتجهت نور للمطبخ وهي تقول يلا يا جماعه بنتين هيشيلوا الاكل واثنين يعملوا القهوه خلصونا
بعد وقت جلست الشباب في المطعم بعد ان جمع يحيى كراسي على شكل داير ما يدور ووضع بالوسط طاوله صغيره جلس الجميع منهم من يشرب القهوه ومنهم من يشرب عصير او مشروبات اخرى
تحدثت ليان بمرح : ايه رايكم لو نلعب
عمران بتهكم : نلعب ايه بقى ان شاء الله نجيب كوره ونلعب بيها
مريم بمرح : حلو ده وهو بالمره نكسر الديكور الجميل اللي عمله يحيى
يحيى بصدمه : طب انا شايف ان انتم تقوموا تروحوا احسن
ليان بغيظ منهم: بس بقى انت وهو انا اقصد نلعب لعبه اسمها الجاسوس
توتر يحيى انت تكون ليان تعرف شئ ويضع نورهان في موقف محرج بهذا الشكل
فهمت نورهان توتره ووضعت يدها على يده ليطمئن وقالت : ياعني اي انا تقريبا اعرفها مش دي الى كنتي بتلعبيها في الشغل مع صحابك
ليان : اه هي دي
عمران بغيظ: مشاء الله رايحه الشغل تلعبي
ليان بمرح: طبعا وبس بقه بصوا هفهمها لكم هي اللعبه ان احنا نكون 10 اشخاص مثلا او اقل او اكثر وهنختار مثلا اكل او اماكن تمام اللعبه بتطلع اكله احنا هنعمل اتنين الجاسوس عشان احنا كثير اثنين تمام المفروض اللعبه هتبدا ثلاث دقائق بالظبط وكلنا نسال بعض اسئله والمفروض ان احنا نوقع الاثنين جاسوس قبل ما الثلاث دقائق تخلص او الجاسوس يكسب
عشقك لعنتي بقلم شروق مجدي
فكلهم قالوا تمام يلا بينا سيليا بتفكير: بس انا ما فهمتش حاجه
ضحك مروان عليها واكمل : هفهمك لما اللعبه تبدا انتي هتفهمي
فعلا بدات ليان اللعبه وقالت : يلا كل واحد يحط ايده على الموبليل عشان يشوف اسم الاكله من غير ما خد يشوف التاني
يحيى بمرح : طيب تمام حلو قوي انا هعرف اسال فيها كويس اكل حلو
فعلا بداوا اللعبه ليان حطيت الموبايل على الطاوله وقالت : كده العد بدا
بيشوي بسرعه وتركيز شاور على يحيى وهو يقول بصوت عالى : يحيى الاكله دي فيها بصل
ضحكه الجميع على طريقه سؤاله وكانه يستجوبه يحيى بخوف : اي يا جدع خضتني بالراحه في ايه اه فيها بصل
بيشوي : اذا مش انت الجاسوس
ليان بيغيظ منهم : على فكره ما ينفعش تعمل كده لان هو ممكن يكون جاوب بالصدفه وطلعت صح وبعدين لو انت عارف ان هو الجاسوس المفروض تقول بس لو طلع مش هو الجاسوس انت اللي هتطلع بره لو انت مش الجاسوس فلازم تتاكد من الشخص قبل ما تقول له انت الجاسوس
عمران بمرح : طب يا اللي عماله ترغي انتي الاكله دي بيتحط عليها شوربه
ليان : اه ممكن يتحط عليها شوربه ، و اسالك انت بقى الاكله دي بتتعمل على البوتاجاز ولا فرن البوتاجاز
عمران : في فرن البوتاجاز
سريعا قالت مريم بفرح اول جاسوس
ضحك الجميع عليها
عمران بغيظ: ايوه انا الجاسوس
نورهان بمرح عليهم : كشفنا الاول فاضل الثاني عيسى
رفع عيسى يده بمرح وهو يقول : مش انا مش هنا في ايه
ضحك الجميع عليه
نورهان بمرح : لا اقصد يعني ان انا هسالك
عيسى : افتكرت حاجه تاني
نورهان بتغيظ منه: ما انت كده كشفت نفسك انك مش الجاسوس اتلهي بقى نسال مريم مريم الاكله دي بيتسبك لها
مريم بمرح : اه بيتسبك لها طبعا ولو عايزه تقليها كمان بيتقللها
سيليا وهي توجه نظرها لمروان : مروان الاكل دي اسمها ايه
ضحكوا كلهم بيشد عليها وقالت نور : هو انت مش عارفه اصلا اسمها ايه
سيليا بتفكير : لا انا طلع لي اعمل نفسك الجاسوس وانك عارف
يحيى بصدمه : يا خيبه املي فيكي يا فضيحتي بقى مش عارفه ان انت الجاسوسية رقم 2 لا لا طلعت ذكيه جدا
نور بمرح : هي دي اختك ازاي
سيليا بتفكير : هو في ايه
ليان بمرح : لا يا حبيبتي بس الحمد لله طلعتي انتي الجاسوسه رقم 2 فبالتالي اللعبه انتهت يلا هنبدا دور جديد
ضحك كلهم عليها وقال لها مروان : يا خيبه املي فيكي طلعتي انبه اخواتك
سيليا بتفكير : هو انا كان المفروض ما اقولش ان انا الجاسوس صح
مريم بمرح : صح يا اختي صح بس حلوه قوي قوي يا فضيحتي دي يا يحيى
ومر اليوم في اللعبه والضحك والمرح وعدى اليوم وكانت ثاني يوم هو يوم وقفه عيد الفطر المبارك ويوم عمل كحك العيد بعد ان حددت نورهان موعد المقابله مع والدها اول ايام العيد بعد الحاح شديد منها لوالدها