قصة ليس العمر حاجز
البارت الثاني عشر 12 جزءالثاني
بقلم جنات بدر
وفي يوم جنه قعده وحست بحاجه بتجري في رجليها وقفت بسرعه وبصت على هدومها اتصدمت لما لقيت د م الكل اتصدم وأولهم جنه وبقيت تبكي وجريت على الغرفه
طلعو وراها عايشه والبنات
جنه انصدمت ومش عارفه تقول ايه
قربت منها رشا وقالت اهدي ياجنه مفيش حاجة متخافيش نامي على ضهرك شويه وبعدين هنخدك لي الدكتوره
فعلا نامت جنه على ضهرها وبقيت تبكي وحطط ايدها على بطنها وقالت بدموع يارب افحظه ليا يارب
بعد شويه جات رشا وساعتها غيرت هدومها وبعدين نزلت
معاها وقالت رشا يونس مسافر مش لازم يعرف ونقلقه ياجنه
هزت راسها وخدتها عايشه وراحت معاهم جبريه وكمان رضوان
وصلوا عند الدكتوره وجنه حكت ليها اللي حصل
كشفت الدكتوره عليه خرجت الدكتوره وقعدة على الكرسي
قالت جنه بخوف الجنين كويس يادكتورة
قالت الدكتوره بهدوء اهدي يا مدام جنه
حضرتك حامل بتؤام كيس كويس و النمو في تمام
والكيس التاني ضعيف وده اللي نزل منه الد،م
ابتسمت جنه وقالت أنا حامل بتؤام طيب إيه وضع الحامل دلوقتي
قالت الدكتوره أنا هكتب ليكي علاج تخديه بانتظام وتنامي على ضهرك ممنوع الحركه غير لي الحمام بس
ابتسمت جنه وقالت شكرا
ابتسمت الدكتوره وقالت ده واجبي
خرج من عند الدكتوره
وصلوا البيت جنه طلعت غرفتها
قالوا لي الكل اللي قالتو الدكتوره
الكل اتمنى ليها الشفاء وتكون هي والجنين بخير
والكل خرج وسابها ترتاح
كانت جنه بتمشي ايدها على بطنها بخوف شديد
وتقول يارب احفظهم ليا يارب
على الجانب الآخر كان رضوان كلم يونس وقال ليه على اللي حصل
فصل يونس مع رضوان ورن على جنه
فتحت جنه عليه
قال يونس بلهفه جنه إنتي كويسه طمنيني عليكي يا حبيبتي
قالت جنه بدموع يونس أنا عايزاك جنبي عشان خاطري تعال يايونس
قال يونس بخوف اهدي ياحبيبي مفيش حاجة وكل حاجه هتكون بخير بس بلاش توتر وانا مسافة الطريق وهكون عندك
بس بلاش عيط ياقلب يونس ماشي
خلي بالك من نفسك وبلاش حركه لغاية مارجع تمام ياقلبي
قالت حاضر وقفل يونس
وفعلا يونس كان بيكلمها وهو في الطريق
عدوة 7 ساعات ويونس وصل في أقصى سرعه
دخل البيت وراح على غرفته بسرعه
دخل يونس الغرفه بص لي جنه لقيها نايمه تنهد بتعب
ودخل الحمام غير هدومه وبعدين خرج من الحمام
قرب من جنه ومسد على شعرها بحنان وقبل جبينها
بحب وقال يارب يارب احفظ مراتي واولادي ويارب اجعل أيامها يارب تم فرحتها بخير يارب
فتحت عيونها بنوم وقالت "يونس أنت جيت
خدها في حضنه وقال ايوه جيت ياقلب يونس
انا معاكي وهتكوني بخير
بص عليها لقيها نايمه قبل جبينها ونام هو كمان
اشرقت الشمس بيوم جديد
بدأت جنه تتحرك بس كانت مقيده بأيدين يونس فتحت عيونها
ليس العمر حاجز بقلم الكاتبه جنات بدر
وبصت عليه وابتسمت بحب
ومشت ايدها على وجه بحنان وقالت بهمس يونس
مردش عليها كان ظاهر عليه التعب من السواقه طول الليل
قالت تاني بصوت مسموع يونس حبيبي أنت سامعني
همهم يونس بنوم هممم
أنت وصلت امتى
قال بنوم ومازال مغمض عيونه وصلت الفجر
قالت بهمس يونس أنا خايفه على أولادنا
فتح يونس عيونه وقال أولا صباح الخير
ردت عليه صباح النور
ثانيا وحشتيني وخوفتيني عليكي
ابتسمت جنه وقالت وأنت كمان
بعدين قال ثالثا وده الأهم موضوع الحمل والأولاد دي حاجه في ايد ربنا إحنا علينا الالتزام بكلام الدكتوره وعلينا الدعاء لي ربنا إنو يحفظكم اكتر من كده مش عايزك تشغلي بالك واي حاجه لازماكي قولي وانا معاكي
ابتسمت جنه ومسكت ايده وطبعت قبله رقيقه عليها وقالت بحب
انا عملت ايه حلوه عشان ربنا يكرمني بيك
ابتسم بحنان وقال انتي تستاهلي كل خير ياجنه والكل اللي بعمله قليل في حقك
حضنته بعشق وقالت أنا بحبك يايونس
قال يونس بحب بيعشقك ياروح يونس وقلبه
عده اسبوع وجنه مازالت نايمة على ضهرها بس كانت حالتها النفسيه تحت الصفر وكانت بتصرخ بصوت عالي وتقول
ااااه ااااه ياضهري انا تعبت تعبت قوي من قلة الحركه انا مش قادره وبقت تعيط جامد
مسحت دموعها عايشه وقالت اهدي ياضنايا خلاص هانت بكره رايحه لي الدكتوره خلاص هانت
قالت جنه بوجع تعبانه قوي ياامي
عايشه خلاص فات الكتير ويونس زمانه جاي من تحت لو شافك كده هيزعل
مسحت دموعها وقالت إنا كويسه خلاص
عده يوم كمان خد يونس جنه لي الدكتوره
طمنتهم الدكتوره على الكيس السليم دخل فيه النبض وكويس
لكن الكيس أتاني اتصفه وبقي مفهوش روح
حمدو الله على الكيس السليم وقال دي نعمه
عدة الايام والشهور وجنه كانت في الشهر السادس
كانت جبريه بتضغط على جنه ديما وتخليها تعمل مجهود كتير
وجنه كانت تستحمل عشان يونس
كآنت جبريه توسخ الحاجه قصد وتطلب من جنه تنضفها
وفي ليله كانت جنه ويونس قعدين
ويونس طلب منها تجبله شاي
جنه كانت بتوقف بالعافيه ومش قادره تقوم من اتعب
ضحك يونس وقال ايه ده انتي عجزتي بدري ولا ايه قومي وبلاش دلع
قالت جنه بغضب ايوه بدلع أنت تقول دلع وامك تقول دلع انا كرهت الحمل ده ومش عايزه
قال يونس بغضب جنه إنتي بتعالي صوتك عليا وايه الكلام اللي بتقوليه ده
قالت جنه بغضب ودموع ايوه انا كرهت الحمل ده ومش عايزه ومحدش ملاحظ تعبي والكل بيقول بدلع
بص ليها يونس بغضب وساب الغرفه ونزل
نامت جنه ودموعها على خدها وباقلها فتره كل ليله تنام ودموعها على خدها وكانت بتمر بضغط نفسي شديد
فضل يونس فتره بره وبعدين طلع غرفته بص لقي جنه نايمه تنهد بتعب ونام هو كمان
اشرقت شمس الصباح
صاحي يونس بدون كلام ولبس عشان كان مسافر فتحت عيونها جنه لقيته بليبس ونزل قالت يونس أنت هتسافر
قال بجمود ده لازم عندي شغل مهم
مسكت ايده وقالت بلاش انهارده بصي سافر بكره
قال بنفس الجمود لا لازم النهارده وسابها ونزل
قعدت على السرير وبقيت تبكي جامد عشان مشى وهو زعلان
عدو يومين وجنه انضفت خالص وبقيت حزينه
فاقت من شرودها على رنت الموبايل
ردت بلهفه وقالت يونس
تنهد يونس وقال نعم ياقلب يونس طمنيني عنك
قالت بدموع يونس أنا زعلانه منك انت ازاي تمشي زعلان أنت قلبك قسي عليا يايونس
تنهد يونس وقال قلبي ميعرف القسوه معاكي ياجنه انتي اللي زعلتني منك
قالت بحزن حقك عليا متزعلش مني يايونس انا مش قصدي
قال بحب مش زعلان منك بس اهتمي بنفسك وخلي بالك من بنوتتنا الحلوه
ابتسمت بحب وقالت حاضر
ابتسم وقال يحضرلك الخير ياتعبه قلبي
قالت بدلع انا يايونس ده انا بحبك
ضحك وقال وانا بحبك ياقلبي ووحشني مو،ت ونفسي اخدك في حضني واشم ريحتك اللي وحشاني
ابتسمت جنه وقالت وأنت كمان وحشني خلص شغل بسرعه وتعال....
عده اسبوع والأمور تمام ويونس وجنه أمورهم كويس
بس جبريه اللي كانت حاطه على جنه ومنكده عيشتها وبتضغط عليها
وفي يوم جنه كانت تعبانه قوي وكانت رايحه جايه في ألبيت بتعب
قالت عايشه بخوف مالك ياجنه انتي كويسه يابتي
قالت جنه بتعب تعبانه ياامي بطني وجعني قوي مش قادره أتنفس
قالت عايشه بخوف خلاص يلاه نروح لي الدكتوره
قالت حاضر هكلم يونس واروح وفعلا جنه كلمت يونس وبعدين لبست راح معاها رضوان ونواره
كانت جنه تعبانه وكل ماده يزيد التعب وصلو لي العياده كانت في الدور التاني طلعوا الدور الأول
جنه وصلت الدور الأول واغمى عليها و.....