قصة من نظرة عين البارت الثالث 3 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحي


قصة من نظرة عين
البارت الثالث 3 الجزء الثاني 
بقلم نجلاء فتحي

وصلت أمل لمدرسة الأولاد 
مثل كل يوم الصبح وهنا كانت المفاجأة 

مدير المدرسة/ ينفع إللى حصل دة يا ست أمل الكل بيشد بأخلاقك العليا شهادة لله  

أمل نظرت لأولادها  الثلاث الذين أنزلوا رؤسهم  للأرض   فقالت 

أمل بعقل/ أى حاجة عملوها بلغنى وأنا أعاقبهم هما أشقية ودة شئ طبيعى بالنسبة لسنهم لكن مش ناقصين تربية و٠٠٠

المدير بمقاطعة/ عيالك مترابين يا ست أمل لكن  محمد دة عفريت ومصطفى تقيل فى نفسة ومحمود هادى  ربنا يحميهم 
أمل أخذت نفس براحة وقالت بثبات أمال زعلان لية 

 المدير/المدرس إللى أنضرب 
ضيقت أمل عنيها وقالت مضربتش مدرسين لا مضربتش 

المدير بترقب/ أنتى بتضربى

أمل/ أيوة 
من طريقتها خاف المدير وقال الأستاذ وهو مروح أمبارح من المدرسة عربية سودة خطفتة وأنضرب  وأترمى وواحد من البلطجية قال 
عيال جاسر بية خط أحمر وبلغ زمايلك بكدة ،،،
مين بقا جاسر بية دة

مفاجأة كبيرة  لأمل معنى كدة منذو أخر لقاء بينهم لما ذهبت لبيت الراجل المريض،ووجدتة هناك وطلبت البعد وهو وافق كان بيضحك عليها كل السنين دى  متراقبة وتحت عينة شعرت براحة وأمان فقالت ،المدرس دة أكيد عمل حاجة لعيالى أعرف عمل أية قبل ما أقول هو مين  

المدير/ معملش حاجة

أمل/أسمة أية 

المدير/ أستاذ سعدون

أمل بحدة/ أستاذ سعدون عمل لحد فيكم حاجة أمبارح 
محمود خاف وسكت كالعادة، 

،،،،محمد بشجاعة/ ضرب مصطفى
أمل رغم القط والفار مع أبنها مصطفى وتعلم أنة يمتلك صفات أبية  ،،أم الأن هو ابنها  وأتهان هى تضرب حد غريب لا،،أحمرت عينها وقالت بحدة  ضربك لية أنطق 

محمد/ عايز يروح الحمام والأستاذ سعدون قالة لا 

مصطفى/ قولتلة اربع مرات قالى ش*خ.   على نفسك يا أبن الممرضة 
أمل هدأت وقالت " حبايب ماما على الفصل يلا

المدير/ مفيش دخول للمدرسة العيال دى لازم ينفصلوا 

أمل بصوت عالى وتحولت لأسد، رفعت السبابة أمام وجة المدير وقالت الله فى سماى لو العيال أترفدت أو أنفصلت أقفل ليكم المدرسة دى أبنى مغلطش طلب حمام نداء الطبيعة واستأذن والأستاذ رفض الواد يعمل على نفسة ها ،،،عيالى لو حد فيهم غلط فيكم يتأدب فى الحال دول تربية أمل مش تربية خايبة  وأية أبن الممرضة دى بيعاير الواد أمة ممرضة  هو أنا رقاصة ماشى حاضر ياعيال يلاااا على الفصل وعايزة حد من المدرسين وكلهم موجودين أهو وصوتى عالى  يقرب ليكم عيالى غلطوا يتأدبوا  غير كدة عيال جاسر بية مقامهم من مقام أبوهم كدة يا حضرة المدير جوبت على سؤالك  ،،،،ودلوقتى عايزة أشوف الأستاذ سعدون دة 
المدير والجميع تملكهم الرعب فالنساء لديهم ليس لديهم صوت فى هذة القرية بسبب العادات والتقاليد  وأمل منذو العيش فى هذة القرية ملتزمة بقواعدها أما الان ظهرت أمراة جديدة عليهم كيف للأنثى تكون بهذة الشجاعة  والقوة هناك أعين أعجبت بيها وتمنت تكون زيها وأخرى تلعنها 

المدير بخوف/ يا أستاذ سعدون تعالا خلينا نخلص بقا من اليوم الشين دة ،، أبتعد الناس  وظهر سعدون ذلك المدرس اللعين الذى يتشبت فى رأسة فكرة ان المرأة التى تعيش بدون زوجها تكون سيئة السمعة  ،،،وكان رأسة عليها جبيرة وزراعة اليمين مكسور ووشة بية كدمات وورام ويتعكز على عصا خشبية  

أمل بغل / كنت ناوية أكسر إيدك إللى ضربت بيها أبنى  بس أبوة قام بالواجب  شدت من لياقة قميصة لوشها بشراسة وقالت بين أسنانها  عيالى متربين أحسن تربية أشقية أةةة ناقصين رباية لااااا دول عيال أمل أنااااا ،،،،،،
عايز أبنى يعمل حمام على نفسة والعيال تزفة
أنا لو مكانهم أعمل كدة  الحمام مش بيتمنع سؤال أبنى مصطفى أستأذن منك ولا خرج من الفصل بدون أذن

سعدون بخوف/ أستأذن وكتير 

أمل  زقتة وقالت  أبنى مش غلطان وخبطت على كتفة بقوة ألمتة وقالت متحطش عيالى فى دماغك أبوهم مش هيسكت ثم رحلت (ملحوظة ) هذا الحوار خارج باب المدرسة والمدرسين والعاملين بيها حضروا العرض لايف بسبب صوتها وليس هم فقط بل حراسة جاسر الذين صورا كل لحظة  

سارت أمل لشغلها وبالها مشغول هل تهرب بالعيال لكن هو لو عايز ياخدهم كان خدهم بسلطتة أم على وعدة معها ترك ليها الحياة والعيال   ،،جواها شعور أنها محمية هل لانة اعترف لها بحبة الذى لم تصدقة أم من أجل اولادة فقررت لشئ ما حتى تظهر الحراسة تابعة  

_____
【فى بيت جاسر】
يقف أمام المراية يضع برفانة وهنا أنتبة على  أشعار فى الفون وفتح الفيديو الذى أرسله لة أحد الحرس وقال بعد مشاهدتة  بحبك يا أم عيالى ياريتنى قبلتك فى ظروف أحسن من كدة ماشى يا أمل طلعتى مجنونة وشرسة متأكد دلوقتى أنتى عارفتى أنتى والعيال فى حمايتى  لسة اللعب مش بدأ هموت وأتذوق مش شهد شيفاكى يا مجنونة ،،الصبر حلو معاكى 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات  
______
【فى بيت رضوان 】

مالك بتعيطى لية يا دارين 

دارين/ عينى وجعانى 

رضوان/ على بابى  برضو الدادة قالتلى على كل حاجة مش عايزك تسكتي لزينة تانى 

دارين / هى مراتك ذى ماما

أعترض رضوان/ مراتى أةةة ماما لا محدش ذى أمك الله يرحمها أنتى ورثة منها كل حاجة عارفة بحبك اوووووى بنت رضوان بية مش تعيط لا هى إللى. تخلى الناس تعيط وتبوس رجليها

دارين/ مش فاهمة حاجة 
رضوان حضنها وقال بكرة تفهمي مش عايزك ضعيفة خليكى قوية خلى إللى قدامك يترعب منك يموت فى جلدة من نظرة عينك 

دارين/ حاضر 

رضوان/ ودلوقتى عايزك تذكرى عايزك تمسكى الشركات بتاعتى  وزينة دى أعتبرها خدامة عندك مش مرات أبوكى أنتى هنا صاحبة البيت أوعى  تفكرى علشان عندك ١٢ سنة صغيرة لا أنتى كبيرة بنت رضوان ودلوقتى عايز أعلمك تمسكى السلاح  وتدافعى عن نفسك وأعلمك برضو شوية حركات تحررى نفسك من إيد أى حد ،،وفى حاجة مهمة لازم تحطيها فى دماغك مفيش حاجة أسمها حب أوعى تسلمى نفسك لشاب ولا قلبك دول دمار عليكى 
نظرت دارين وأخذ عقلها الصغير يستوعب ما يقولة أبيها  فهذا كلام بالنسبة لها ألغاز 
عزيزى القارى شخصية جديدة ظهرت معانا دارين بنت رضوان الذى تزوج أمها اول زواج شرعى  وانجب هذة الفتاة فكان ينوى الاستقرار لكن أرادة الله فى كل شئ وبسبب ما يفعلة مع الفتيات والنساء 🤭 من علاقات حرمها الله  انتقم شاب لأختة وقتل زوجتة  ،رغم ذلك  لن يتوب بل أستمر بية الحال حتى تزوج زينة التى تعتبر الزوجة الشرعية الثانية   ،هل فهمتوا قصدى 
_______
سارت أمل لطريق البيت بعد عملها وتريد أخراج حراسة جاسر كيف فعلت ليظهروا!!!!!
______
[فى بيت أحمد وزينب ]

أحمد / زينب فين البنات 

زينب/ آية فى درس التأسيس، ،وجنة وماسة  بيلعبوا جوا 

أحمد/ ربنا يحميهم بلغى ميس العربى آية مش تنقل معها فى الحروف ومش تجرى بيها براحة عليها 

زينب/ حاضر ،،،عايزة أشترى كام لعبة للبنات هدية 

أحمد/ حاضر ،،،،،مالك اليومين دول مش مبسوطة لية

زينب تنهدت/  أمل أختى وحشتنى عايزة أسمع صوتها ٧ سنين ولا حس ولا خبر 

أحمد/ متخافيش عليها  هى بخير ومحافظة على نفسها 

زينب/ أنت عارف مكانها 

أحمد بتوتر/  لا ذى زيك

زينب/ أزعل منك بجد لو عارفت مخبى عليا مكانها

أحمد/ حضنها وتنهد فهو عارف  مكانها من أول يوم سكنت فى أرياف المنصورة  وأمل بتكلمة على طول لحد الان وعلى تواصل معها لكن يظهر للجميع عدم معرفة مكانها 
 ثلاث بنات كمان ظهروا أية وجنة وماسة  اولاد زينب وأحمد  محدش ينسى



                البارت الرابع من هنا 
تعليقات