قصة فتاة بالنقاب تجملت
البارت الثالث والعشرون 23
بقلم مريم محمد
وقفنا المره اللي فاتت لما أحمد سأل أروي عن ردها
أروي بخجل: اللي حضرتك تشوفه يا أبيه
أحمد بمكر: بس أنا شايف انه مش مناسب
أروي بصدمه وكادت عيناها أن تخرج من مكانها: حضرتك بقول ايه مش كنت بتقول انه ملتزمه ومش هتأمن عليا إلا معاه وكما...
أحمد بمقاطعه وضحك: ههههههه حيلك حيلك كل دا ههههههه
أروي بصتله بغيظ
أحمد احتضانها وابتسم: بهزر معاك مازن مافيش أحسن منه وهقول له موافقتنا
أروي بهمس: مستفز
أحمد بضحكه صفراء: بتقول حاجه يا رورو
أروي أبدا
سمع أحمد صوت تلفونه وكان محمد ابو سلمان
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل ايه يا عمي
محمد وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله في زمام النعمه وانت اخبارك
أحمد: بخير والله الحمدلله
محمد: أدام الله حمد وغفر ذنبك
أحمد: اللهم أمين بقولك ياعمي
محمد:اتفضل
أحمد:حضرتك الشبكه بعد بكرا وأنا عايز أكتب الكتاب يوم الشبكه بالله ما ترفضش
محمد:أنا قولت ليها وهي قالت هاصلي أستخاره
أحمدبسرعه: وقالت لحضرتك أيه
محمد بهدؤء يوقع القلب: امممم موافقين
أحمد بفرح: الحمدلله احم تمام يا عمي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
سلسبيلا كانت قاعده في اوضتها بتكلم نفسها
سلسبيلا: يعني أنا كتب كتابي وشبكتي بعد بكرا أمتحاناتي بتاعة أخر سنه ليا الشهر اللي جااااااااااااي
سلمان: ايه يا مجنونه بتكلمي نفسك
سلسبيلا: بس يا بابا أسكت يا حبيبي وابعت عني صرخت سلسبيلا لقت من يقرصها من أذنيها
سلمان: أنا مش علشان كيوت تسوقي فيها فاهمه
سلسبيلا بوجع: حاضر سيب ودني بالله عليك
سلسبيلا سلمان: بتعمل ايه
سلسبيلا بغيظ: بحضر للشبكه اللي معرفش طلعتي من فين
سلمان بضحك: ما تعرفيش
سلسبيلا: ايه
سلمان: العريس عايز يعملها في القاعه لان هيكون في كتب كتاب كمان وهتكون منفصله
سلسبيلا بغضب: مش هيحصل يعني مش هيحصل
سلمان بإستغراب: أومال انت عايزه ايه
عايزاها هنا في الفيلا
سلمان: اممممم بس
سلسبيلا بمقاطعه: من غير بس روح وكلمه وخلي يلغي اي حاجه لان انا هعملها انا وصحباتي في الرسبشان بتاع الحريم علي طريقتي
سلمان: تمام واخرج هاتفه وكلم أحمد ووافق بعد جدال طويل
سلمان: اه هتعمل ايه
سلسبيلا بغمزه: مفجاءه
خرج سلمان وكلمت سلسبيلا أماني ونور واتفقت معاهم يجولها بكرا
🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷🩷
كانت أروي قاعده بتقرأ ورد القرأن فاستوقفتها ايات معرفتش معنها فرنت علي سلسبيلا
أروي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سووسوووو عامله ايه واحشاااااااااني
سلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله في زمام النعمه وانت عامله ايه يا روحي واحشاااااااااني جدااااا
أروي: ادام الله حمدك بخير الحمدلله كنت عايزه اسألك عن ايه استوقفتني وانا بقرأ الورد
سلسبيلا بفرح: اللهم بارك قولي يا روحي
أروي: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم ({ إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ }
[ سورة التوبة40) مين المقصود هنا
سلسبيلا بإبتسامة: هنا المقصود هنا سيدنا محمد ﷺ
لما هاجر سيدنا محمد ﷺ هو وابو بكر الصديق وكانوا قاعدين في غار ثور وكانت أسماء رضى الله عنها بتجبلكم الاكل هحكي موقف لما طلعوا الغار النبي ﷺ نام علي رجل سيدنا أبو بكر الصديق رضي الله عنه فابو بكر يا عني فرح إن النبي أخيرا نام لانه تعب كتير فجاءه جات حيه ولدغته ابو بكر اتألم ومرضيش يخرج صوت وكتم صوته علشان النبي ﷺ ميصحاش وفضلت الحيه تلدغه في رجل لحد ياعيني دموع أبو بكر وقعت علي وش النبي ﷺ قام النبي ﷺ وقال له بحنان ما بك يا أبو بكر قال له لدغتني حيه
النبي ﷺ قال له مقالتليش ليه قال انا ماصدقت انك نمت شويه يا رسول الله ترتحلك شويه ابتسم النبي ﷺ وتفل علي يده مسح مكان الدغه فشفيت تمام شوفتي بقا حب الصحابه لرسول الله ممكن للسبب دا ربنا اختارهم هما ليكون أصحاب رسول الله وليس أحنا
أروي بتأثر: أحبتت ابو بكر ربنا يجمعنا بيهم تصبحي علي جنه يا روحي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا: اللهم آمين وانت من أهلها وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أغلقت كل من أروي وسلسبيلا الهاتف وناموا
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
وصلت أماني ونور عند سلسبيلا واستقبالتهم سلسبيلا ودخلوا الرسبشان
سلسبيلا بشر مصطنع: هنتقم منكم النهارده
أماني ونور بخوف مصطنع: ليه بس أنا عملنا ايه
سلسبيلا: اهو كيفي كدا بقا
أماني ونور: ياختي خدي كيفيك دا وغوري من هنا
سلسبيلا بجديه: يلا يا جماعه علشان نجهز لبكره وبالفعل بدوا يجهزوا خلصوا وكان الرسبشان جميل جدا زينوا بالزينه والبلونات الجميله جدا جدا بينما سلمان كان يجهز الحديق للرجال وخليها تحفه
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
دخلت سلسبيلا اوضتها وارتمت علي السرير بتعب: ااااه تعبت عايزه انام قامت علشان تاخدت هدوم وتستحم وجدت فستان كتب كتاب لونه أبيض وجميل جدا وخمار ونقاب وورقه بخط سلمان ابتسمت سلسبيلا: للمره التانيه أنسي وللمره التانيه هوا اللي يجبهولي ربنا ما يحرمني منك
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
استيقظت سلسبيلا علي صوت عائشة: يا بت قومي تعبتني دا منظر واحده كتب كتابها النهارده سلسبيلا ظلت نايمت استيقظت تاني علي مايه بتقع عليها
سلسبيلا: الحقواني بغرق الحقوني بصت جانبها لاقت سلمان واقف ومعاه ازازة مايه وبيضحك وعلي وشه ابتسامه صفراء سلسبيلا قامتله عينها جات علي المرايه فصرخت كان سلمان راسم علي وشها أشكال مضحكه
سلمان بإبتسامة صفراء: من أعمالكم صلت عليكم هههههه وببراءه كنت بصحكي يسوسو عشر دقايق وتكون جاهزه الناس بدات تحضر وسبها ومشي
سلسبيلا بتوعد: ماشي يا سلمان حاضر مردودالك
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
جهزت سلسبيلا ولبست الفستان وكانت قمر دخلت الرسبشان وخلعت النقاب وبقت بالخمار لان الكل نساء بس وكانت بطبعيتها بس حاطه روج بس
أحتضناها أم أحمد: أحلي من القمر
سلسبيلا بخجل: حضرتك أحلي
وقفت سلسبيلا في وسطهم كانوا صحابتها وجارتها: وبدأت تتكلم: أنا بفضل الله شبكتي هتكون أسلاميه زي فرح بالظبط ولكن عايزه أحكي لكم أجمل قصة حب عرفتها البشريه وهي قصة حب النبي ﷺ والسيده خديجه رضي الله عنها النبي ﷺ قبل البعثه يعني قبل ما يوحي اليه ويبقي رسول كان معروف في مكه بالصادق الأمين وكانت قريش بتشيل الأمانه عنده لانهم عارفينه أمين المهم السيدة خديجه رضي الله عنها سمعت عنه وقد ايه هوا أمين والسيده خديجه كانت من اكبر تجار قريش فلما سمعت عن أمانتهﷺ بعتت ليه انه يمسك تجارتها ووافق ﷺ وهو خارج لتجاره لها في الشام بعتت معاه غلام ليها اسمه ميسره قالت ليه راقب لي محمد فلما رجعوا لاقت ارباح كتير جدا زايده فجابت ميسره وقالت له أحكي لي أيه اللي حصل قال لها وأحنا ماشين كان في سحابه علي رأسه مضلله عليه والسحابه دي مش يتفرقه وكان بيبع للناس كانت الناس تسيب القوافل التانيه وتجي علشان تشتري من محمد أعجبت السيدة خديجه بسيدنا محمد ﷺ وكانت كل ما تسمع عنه تعجب بيه أكتر فمره كان عندها صحابتها والسيده خديجه عماله تتكلم عن سيدنا محمد فصحباته قالت لها وما حكاية محمد ايه حكايه محمد عماله تقولي محمد راح محمد جيه ايه الحكايه ابتسمت السيدة خديجه فقالت صحابتها اتحبينه قالت لها اجل قالت لها هل تريدي ان اكلمه الزواج منك. قالت اجل مشت صحابتها دي وراحت النبي ﷺ وقالت كيف حالك والكلام دا وبعدين بصي بقا الست الفاهمه العاقله قالت له يا محمد الا تريد أن تتزوج مش عايز تتزوج قال لها بلي ايوا بس مين اللي هتوافق عليا وانا فقير قالت له في واحده قال لها مين قالت له خديجه بنت خويلد قال اوترضي بي قالت له مش عارفه بس أسألها قال لها ماشي وجريت علي السيده خديجه قالت لها وافق محمد شوفتوا الست العاقله وطلعتش صاحبتها قدام النبي ﷺ انها هي اللي عايزاه بل هوا البي عايزها فانت حبيبتي مترخصيش نفسك لاجل حد خليه هوا اللي يحي يدق بابك مش العكس وبالفعل تم الزواج وأحبها النبي ﷺ وظل مخلص لها حتي بعد وافتها في مره النبي ﷺ جاتله واحده عجوزه كبيره في السن فخلع ﷺ ردائه نظام حاجه كدا بتبقي فوق الهدوم فرشها لها وقعدت فمره النبي يضحك ومره يبكي فبعد ما مشت سألته السيده عائشه وقالت من هذه يا رسول الله وليه كنت بشوفك تاره تبكي وتاره تضحك قال هذه من صحوبات خديجه كنا تذكرها فمنت ابتسم وحين اتذمر انها توفت ابكي فقال عائشه رضي الله عنها بغيره فهي كانت غيوره خديجه خديجه اولم يبدلك الله بخير منها وبتشاور علي نفسها بتقول غضب النبي ﷺ وأحمرت وجنتيه حتي قولت ليته ولن اتحدث عنها ثانيا قالت فقال والله لم يدلني الله خيرا منها او علي الارض خيرا منها سبحان الله شوفتوا الوفاء رزقنا الله جميعا بزوج يقتدي برسول الله ﷺ قالت عائشه والله ظلتت ادعو الله ان يهدي رسول الله ولم اتحدث عن خديجه قط
جميل سيدنا محمد وجميل حبه لسيّده خديجه رضي الله عنها
البنات بتأثر: اللهم أمين
وزعت سلسبيلا علي البنات شوكلاته جميله جدا ومعاه مصحف صغير وورقه صغيره
دق سلمان الباب فتحت له عائشه تخلي سلسبيلا تمضي خرجت سلسبيلا لسلمان ومضت واديها بترجف سلمان: اخيرا هتفك منك الله يكون في عون الرجل اللي ادبس بيك ولكن احتضنها لما لقي الدموع في عينيها: هتوحشي يا سوسو
نزل سلمان ودخلت سلسبيلا للبنات وشغلوا اناشيد واغاني بدون موسيقى وغير محركه للمشاعر وظلوا يدخوا ويلعبوا بعد شويه مشي المعازيم وقعدت بتعب ودخل سلمان وأحمد خرج سلمان وجلس أحمد بجانب سلسبيلا ظلت سلسبيلا أنه سلمان لانه كانت مرجعه رسها لوراه مغمضه عنيها وفتحت عينها بفزع لما حست ان حد بلبسها حاجه في صبعها سلسبيلا بخضه وغضب: دكتور أحمد حضرتك دخلت هنا ازاي وازاي تمسك ايدي وتلبسني الدبله
أحمد بضحكه خفيفه: دخلت من الباب أما ازاي أمسك ايدك فدا عادي لانك بقيتي زوجتي
ادركت سلسبيلا الموقف ونظرت للارض بخجل ظل أحمد ينظر لها وكانت دي أول مره يشوفها من غير نقاب ادها الدبله بتاعته ومد ايده له اخدت سلسبيلا الدبله بخجل وخلتها لاول عقله من اصبعه وشالت اديها بسرعه ابتسم احمد علي خجلها وكمل هو الباقي
أحمد: هسيبك تذكري علشان امتحانتك اتبقي علها شهر ذاكر كويس السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا قامت بخجل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته في رعاية الله
ذهب أحمد البيت دخل والقي السلام
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجميع وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جلس أحمد بوسط عائلته والفرحه تعم المكان لتخظت اروي خاتم زواج في ايد أحمد فحبت تغلس عليه زي ما بيغلس عليها
أروي: ايده لابسته الخاتم امته يا ابو حميد
أحمد بإبتسامة صفراء: عند سلسبيلا
دخل عليهم حد فقام الجميع بفرحه ...