قصة ضوء القمر
البارت السابع 7
بقلم سحر السحرتي
*تم نقل تولين الى المستشفى وجد الطبيب ان الجرح تلوث واصابها بارتفاع في درجه الحراره بسبب تدريبها الذي امرها بالتوقف عنه
*عندما افاقت وجدت زياد بجانبها وامسك يدها
:حمد لله على السلامه تعبتي وخطفت قلبي معاكي
*فسحبت يدها :هو ايه اللي حصل
: هبلغ الممرضه وكابتن مجدي انك فوقتي
*اسرع الكابتن اليها وبحده في صوته
: انت مجنونه عملتي في نفسك كده ليه اتمرنتي من ورايا ولوثت الجرح وكمان كنت عارفه ان عندك حراره ونزلتي
: كنت محتاجه لدرجات التفوق في البطوله
: في داهيه الدرجات ما انت جايبه تقدير كويس الترم الاول
:للاسف مش هعرف اجيبه تاني المدرس اللي كان بيشرح لي سافر
:حتى لو افرضي جرى لك حاجه والدتك كانت هتعمل ايه وكمان لو زياد ما لحقكيش كنت هتبطلي سباحه خالص
: ليه هو ايه اللي حصل بالظبط
:فقدت الوعي وكلنا فكرناك مبسوطه فغوصتي لولا زياد نزل وطلعك لو كانت الرئه اتملت ميه كنت اكيد مش هتعومي تاني اشكري زياد لانه انقذ حياتك
*توجهت بنظرها لزياد :شكرا يا استاذ زياد
:هو التعب اثر على مخك استاذ ايه ده زياد زميلك
:شكلي فعلا مش مركزه عموما يا كابتن اوعدك اني مش هعملها تاني
:طب ارجع انا للفريق وانت معاك زياد ... يا زياد اول المحلول ما يخلص هاتها وتعالى عشان نتحرك ونرجع مصر
:حاضر يا كابتن
بقلمي سحر السحرتي
*كادت ان تنادي مجدي كي تخبره ان ياخذ زياد معه لكنه خرج مسرعا توجهت اليه وقالت
:تقدر ترجع المعسكر انا هاجي لوحدي انا بقيت كويسه
*نظر لها زياد بعدم فهم لكل هذا العناد
:انا عرفت اللي حصل في الحفله وخلاك تعامليني كده
:هي مامتك قالت لك ايه البجاحه دي
: حتى وانت تعبانه لسانك طويل لا مش ماما اللي قالت بابا اللي قال لي وقال لي كمان ان لو هي مش حاسه ناحيتك بمشاعر ما كانتش هتعاملك كده بتكابري ليه
*اخذت نفسا عميقا وردت بكل حزن والم
:عشان بكل المقاييس ما ينفعش وقلت لك اسبابي واحنا على الشط
:اولا كان مش هينفع لو انت اللي كنت اعلى مني في المستوى الراجل هو اللي بيشد لفوق ثانيا احنا مش عايشين في القصر اللي شفتيه ده بتاع عمي ولو كنت قعدتي لاخر الحفله كنت شفت امي وهي بتتجوز عمي
: امك ازاي وعمك
: بابا طلق ماما من كام شهر وهي اتجوزت عمي والاعاقه اللي اتكلمتي عنها انت اتحدتيها وهتفضلي العمر كله كاسرة عيني انك فوزتي عليا تسمحي بقى تبطلي ترفضي حبي
:واخره الحب ده ايه
:النهايه الطبيعيه بس مش هقدر اتقدم دلوقتي وانا طالب كلها كام شهر هخلص وبعد ما كنت عايز اتفوق واتعين لقيتك دافع اقوى اتفوق عشانه
:واهلك هيقولوا ايه
:بابا موافق ومرحب وعايزني اتقدم دلوقتي بس رفضت لاني هتقدم واقول ان انا طالب بس بعد كام شهر هقول معيد في الجامعه
: ومامتك مش هتوافق
:بكره لما تعرفك هتحبك زيي واكثر
: ما افتكرش هي عملت كده عشان تعرفني حجمي الطبيعي
: تولين ارجوك ما تكبريش الموضوع بابا موافق وده اهم حاجه عندي وماما مشغوله بجوزها ومع الوقت هتنساني قلتي ايه
:في ايه
:انت هتستهبلي
: انت من اولها هتطول لسانك
: اولها يعني موافقه
بقلمي سحر السحرتي
: بس مش هقدر اقول لماما
:ممكن تخبي عليها الكام شهر دول وبعد كده نبلغها وانا جاي اتقدم
:يعني اكذب عليها
:هتكذبي عليها في ايه احنا هنتقابل في التمرين عادي وهشرح لك زي الاول كل اللي هيزيد كلمتين حب اقولهم بس
: ايوه بس هحس اني بعمل حاجه غلط
:هو ايه الغلط اللي هتعمليه احنا مش هنخرج مع بعض من وراها مش فاضي للكلام ده
:كلام ايه سيادتك
:تولة افهميني كويس انا بلاقي وقت بالعافيه للتمرين لان نفسي اتعين ساعديني لو قلت لمامتك اكيد هترفض وتمنعك عني وانا بتجنن لو ما شفتكيش كل يوم
*وامسك يدها وقبلها فسحبتها
: ارجوك بلاش ده غلط وانت عارف
: اسف مش هعمل كده تاني
*ابتسمت له و كانها اعطته التصريح باقتحام قلبها
*مر الترم الثاني بين التمارين والشرح كما وعدها زياد بعدم التجاوز سوى ببعض الكلمات وابدائه بمدى حبه وعشقه لها
*لم تسلم تولين من مضايقات حاتم لها وزاد بعض التحرشات التي لم تستطع الافصاح عنها لاحد مراعاه لمشاعر اختها ولكنها تحاول التهرب من لقائه كلما زارهم في المنزل
*بعد الانتهاء من الامتحانات ذهب حاتم لوالده ولاء ليطلب منها تحديد موعد الزفاف
:ازاي هنحدد ميعاد الفرح وانت لسه ما استلمتش الشقه
: انا قدمت وخلال كام شهر خلاص هستلم وممكن نقعد عندنا في البيت على ما استلم
:هو عندكم في مكان شقتكم صغيره يا ابني
:خلاص نقعد هنا
: هنا اللي هو فين
: في اوضه يوسف
: ويوسف يروح فين
:هو بيجي يومين في الاسبوع ممكن ساعتها تولين تقعد مع حضرتك او العكس
: ده انت مرتبها بقى ومستعجل ليه ما تصبر لما تستلم الشقه
:بصراحه بحب ولاء ومش قادر ابعد عنها
*فهمت ما يخطط له حاتم وقالت بحدة
:تولين ادخلي اوضتك يا حبيبتي
: ليه
:في كلمتين مع اختك وخطيبها سر شويه
: حاضر
:قلت انك مش قادر تبعد عنها ولا حصل حاجه بينكم
*ونظرت في عيني ولاء وانتقلت الى عين حاتم بالتبادل توترت ولاء وكان وجهها يجيب
*تحدثت بكل حسرة والم
:هي دي اخره تربيتي فيكي هقول للناس ايه
حاتم: هتقولي انك حسيتي بظروفي ووقفتي جنبي
: اخرس يا ندل يا خاين الامانه انت من الاول مرتبها ومخطط لكده بنت يا ولاء انت حامل
: انا اسفه يا ماما ما تزعليش مني وزه شيطان وبعدين ده جوزي
*وضعت هدى يدها على فمها من الصدمه
:كان نفسي تقولي ما حصلش حاجه انا كنت حاسه وبكدب نفسي واقول انا مربياها صح
*وامسكت حازم من ياقه قميصه
: وانت مفكر هتحطني قدام الامر الواقع
:انا عملت اللي عليا وجيت اصلح غلطتي وبراحتكم بقى
:امشي اطلع بره يا كلب انا ما يتلويش دراعي ومن بكره تطلقها
بقلمي سحر السحرتي
*وفتحت باب المنزل وطردته انهارت ولاء من البكاء
:جايه تعيطي دلوقتي بعد ايه انت الكبيره وعملتي كده وانت قدوه امال الصغيره هتعمل ايه
تولين :مالك يا ماما بتزعقي ليه
: امشي خشي اوضتك
*واسرعت تولين من أمام والدتها ودخلت غرفتها لتتحدث مع يوسف
:انت فين
: خارج من الكليه ورايح لواحد صاحبي
: تعالى بسرعه ماما بتزعق وحالتها صعبه
: ليه
:الزفت حاتم كان هنا وشكلها طردته وبتزعق لولاء بسرعه انا خايفه على ماما
:مسافه الطريق
*عاد يوسف سريعا الى المنزل وجد والدته وولاء يبكون احتضنهم واخذ هدى لغرفته وقصت عليه ما حدث قبل يوسف راسها ويدها
: اهدي يا حبيبتي بالعقل كده هي ما عملتش حاجه غلط هي اتسرعت بس ده جوزها وما حصلش حاجه يتجوزها هنا كام شهر بنتك ولازم تستحمليها وتغفري لها غلطتها انت عارفه ولاء حساسه وطول عمرها محرومه من الحب وتعلقت ببابا قوي زي تولين بس هي اكثر لانها يتيمه عشان كده حاتم اول ما قال لها كلمتين حلوين اتعلقت بيه من غير تفكير هي مغيبه سبيها تخوض التجربه واحنا جنبها نسندها
: انا كان نفسي الجوازه دي ما تتمش وياما نصحتها حاتم ده ما ينفعهاش كده رجلها غرزت اكثر
:ماما هنعمل فرحها بعد 10 ايام وهتقعد في اوضتي ولما هرجع هقعد معاكي في اوضتك ولا مش عايزاني انام في حضنك زي زمان بس بابا مش موجود يمسكني من قفايا ويرجعني سريري فاكره هههههه
:كان بيحس انك ضرته ودايما يتضايق منك ولما يتغاظ اكتر يروح ينام وياخد تولين و ولاء في حضنه هههههه انتم اغلى حاجه في حياتي .... صعب ابقى عارفه ان بنتي هتقع في بير ما لوش قرار واسيبها
:ماما احنا كبرنا وكل واحد مسؤول عن قراره ويتحمل نتيجه اختياره وافقي بقى ولاء مقطعه نفسها من العياط هخليها تدخل تعتذر لك خذيها في حضنك
:حاضر يا يوسف
*تمت موافقه هدى على اقامه الفرح واقامه حاتم معهم في المنزل وطلبت من ولاء ان يحضر لها غرفه نوم ويختار مكان اقامه الفرح ..... لكنه تهرب انه مفلس وليس معه مال لكل ذلك
: خلاص يا حاتم اطلب من صاحبك يقبضك الجمعيه اللي انت داخل فيها بفلوسي وتجيب منهم احنا داخلين على سنه ولسه ما قبضناش
: اسف يا حبيبتي صاحبي طلع ندل ونصاب واخذ فلوس ناس كثير وهرب ولسه عارف الموضوع ده من يومين
: يعني انت منعتني ادي ماما الفلوس وكانت هتحوشهم لي لان خلاص تولين خلصت ثانويه وبقت مش محتاجه لهم وقلت لها هدخل جمعيه مع واحده صاحبتي هقول لها ايه وهنعمل ايه انا ما صدقت توافق على الفرح
: قولي لها ان اتنصب عليك اتصرفي بقى اقفي جنب جوزك
:ما انا واقفه من زمان وجوزي ده اللي حطني في موقف زي الزفت مع اهلي
: انت بتغلطي هزعل وانا زعلي وحش وانت مجربه
*رفعت يدها امام وجهها لتحميه من صفعات حاتم
: خلاص خلاص هتصرف احنا هنعمل الفرح قريب مش معقول يبقى وشي ازرق هقول لهم ايه على وشي لو لقوه مزرق
:احبك وانت مطيعه
:ثارت هدى على ولاء بعد علمها بضياع جميع اموالها لكن يوسف وتولين قاموا بتهدئتها
:تولين اهدي يا ماما انا معايا مبلغ محترم محوشاه من الحفلات ومكافات البطولات انت رفضت تاخدي حاجه مني نجيب اوضه محترمه لولاء والباقي نعمل لها فرح محترم يليق بيها
هدى: وانت ذنبك ايه تدفعي بدل النطع اللي هي متجوزاه
: انا مش بدفع بداله انا بقف جنب اختي يا ماما ياما هي دفعت في البيت واحنا بندرس وعايزين نفرح بيها ونعمل لها فرح يسعدها ان كان عليه عايز يقعد معانا من غير فرح بلاش تنكدي عليها
يوسف: وانا كمان معايا مبلغ كويس من مكافاه التفوق خديها كمان واشتري لها هدوم جديده ودلعيها عروسه بقى
تولين :افرحي بقى يا هدهد لولولولوي
*وامسكت بصينيه الطعام تقرع عليها كالطبل وضحك الجميع وبداوا في تجهيزات الفرح
#كيف سيمر الفرح وهل حاتم يستحق ولاء حقا ام انه شخص مستغل...