قصة فتاة بالنقاب تجملت
البارت التاسع والعشرون 29 والاخير
بقلم مريم محمد
شذى
وقفنا المره اللي فاتت لما اهل سلسبيلا كانوا عندها واحمد بعد سلسبيلا وسلمان عن بعض بغيره
احمد بيبعدهم عن بعض بغيره: خلاص كفايه فقرة الحب دي
بعد سلمان عن سلسبيلا وهمس لاحمد: ايه بتغيري يا بطه دا أنا حتي أخوها
أحمد داس علر رجله وبنفس الهمس: احترم نفسك
جلسوا كلهم وفضلوا يتكلموا شويه واستأذنوا أهل سلسبيلا علشان يمشوا
سلسبيلا وهي تحتضن والدتها: هتوحشني أوي يا عائش
عائشه: وانت كمان يا روحي البيت وحش من غيرك
سلمان وهو يلطف الجو لان البيت فعلا وحش من غيرها: لا دا البيت هادي وعسل من غيرك الله يكون في عونك يا أحمد ادبست
أحمد: امشي يلا من هنا دي احلي تدبيسه
سلمان: ماشي يا صاحبي خاليك فاكر اني حظرتك
سلسبيلا: ماشي يا سلمان مردودالك
سلمان وهي يحتضنها: والله بهزر يا سوسو وهتوحشينا كتير
أحمد حس انه هيتفجر سابلهم المكان ومشي
وسلمان خرج وراء اهله ومشي
سلسبيلا لقت أحمد قاعد ومش علي بعضه فقعدت جمبه
سلسبيلا بحب: مالك في ايه
أحمد: مافيش
سلسبيلا بإبتسامة رقيقه: لا فيه قولي بقا في ايه
أحمد: اتضايقت وغيرت لما لاقيتك حاضنة باباك واخوكي انا مش من حقي اقولك ماتخضنهمش لانهم اهلك بس احيننا مش بسيطر علي نفسي
سلسبيلا بحب: عادي لما تغير فمفهاش حاجه بس زي مقولت ددول اهلي بس انا متفاهمه غيرتك عارف الصحابه كمان كانوا بيغبروا فاحاول مزعلكش
أحمد بإبتسامة وهدوء: بارك الله فيك
لقي أروي قاعده في نص الرسيبشان وماسكه الفون وفاتحه الاسبيكر وبتتكلم بصوت مسموع
أروي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مازن: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامله ايه
أروي بجديه: الحمدلله وحضرتك
مازن: ادام الله حمدك الحمدلله كنت بطمن عليك
أروي بخجل: جزاك الله خيراً
وانهت المكالمه معه
ثواني وسمع احمد صوت تلفون وابتسم وتوقعه كان صح كان مازن
مازن: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص بقا انت اتجوزت والله اكبر عليك انا عايز اكتب الكتاب يااااااااا خلق
أحمد وهي يكتم ضحكته: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مالك يا واد يا مازن انت تعبان
مازن: أحمد الله يسترك مش وقتك انا عايز اكت كتابي
احمد ومقدرش يمسك الضحك اكتر وانفجر من الضحك: هههههههههههههه
مازن بغيظ: اضحك اضحك واللي بعده طلع كل اللي جواك
احمد مسك ضحكته واتكلم اخيرا: احم بص هات خالي وتعالي نحدد يوم
مازن بسعاده: الله والله بتتكلم جد
أحمد: لا بهزر
مازن: لا هعتبرك بتتكلم جد
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍.
مرت الايام وسلسبيلا بدأت تعتاد علي حياتها الجديده بس بردوا أهلها بيوحشوها
سلسبيلا كانت نازله لقت اروي قاعده ومدياها ظهرها وسرحانه في الفون سلسبيلا قربت منها وقالت بصوت منخفض ومخيف: الجميل سرحان في ايه
اروي صرخت بخضة ورمت الفون من اديها وسلسبيلا ميته ضحك
اروي طلعت تجري وراء سلسبيلا: تعالي هنا والله مانا سيباك علي الخضه دي وفضلوا يجروي وراء بعض فاروي وقفت فجاءه لما شافت احمد داخل سلسبيلا كانت مديه ظهرها للباب
سلسبيلا: وقفت ليه تعبت ولا خفتي خفتي صح انت خوافه زي اخوكي كدا
اروي عماله تغمز لسلسبيلا وسلسبيلا مش فاهمه
سلسبيلا: مالك يا بت بتغمزي كدا ليه بتبص وراءها شافت أحمد فلفت تاني علطول
سلسبيلا: دا مش احمد احمد لسه ماجاش صح
احمد قرب ولفها ليه: امممم عيدي كدا مين الخواف
سلسبيلا بتعلثم: مين. مين مين قال كدا
أحمد باستمتاع: اممم انت
سلسبيلا: لا لا مش انت اكيد يعني دي البت اروي
أحمد: انا نفسي اعرف هتعقلوا امتي انتو الاتنين واحده متجوزه والتانيه خلاص فرحها قرب انتو متكبروش
اروي اتسحبت براحه لما لاقته بيزعق وهربت علي اضوتها: يا مامي كان هياكلوني يلا خليه ياكل سلسبيلا هاهاهاها
أحمد: ينفع اللي بتعملوا دا الخدم يقولوا عليكم ايه اطفال
سلسبيلا: اهدي بس كدا وروق يا أبو حميد هروح اعملك كوباية ليمون تهدي اعصابك
أحمد: اقعدي انت وخلي الخدم يعملوها
سلسبيلا: لا أنا اللي هعمالها انا اللي هخدم جوزي وانا صغيره كنت اسمع بابي دايما يقول لعائش يجبلها خدم يساعدها وهي ترفض كنت بستغرب بترفض ليه بص دلوقتي فهمت
أحمد بحب: فهمتي ايه
سلسبيلا: فهمت اني مافيش افضل ما الست تخدم زوجها بنفسها
أحمد بإبتسامة: الحمدلله اللي رزقني بك
ابتسمت سلسبيلا بخجل وراحت تعمله ليمون
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مره الوقت ومازن واروي اتجوزوا وكذلك سلمان وأماني ورغد انتقلت تعيش مع محمد ابنها بعد زواج أماني
♥♥♥♥♥♥♥
سلسبيلا كانت قاعده هي ونورهان بيتكلموا ويهزور
نورهان: صحيح احمد مصحيش ليه اول مره يتأخر في النوم كدا
سلسبيلا: مش عارفه بجد هروح اصحيه
نورهان: طيب روحي
سلسبيلا دخلت الاوضه لقت احمد نايم قعدت تنادي عليه وتصحيه وهوا مش بيصحي ابتسمت بمكر واخذت اقلام سيبرتو ورسمت علي وشه رسومات مضحكه وبدين ندهت عليه بصوت عالي: احمد احمد بصوت عالي
أحمد بخضه: ايه في ايه البيت ولع
بص لقي سلسبيلا بتضحك علي اخيرها
أحمد بغضب: تعالي هنا
سلسبيلا واقفه مكانه وبتحاول تمسك ضحكتها: لا
أحمد: انتي اللي جبيته لنفسك وجري وراها نزلت سلسبيلا واتخبت وراء نورهان ونورهان اول ماشفت أحمد فضلت تضحك علي اخيرها أحمد فضل باصصلها شويه بيحاول يفهم هي بتضحك علي ايه
أحمد: بتضحكي علي ايه يا نونا
نورهان ادته مرايا أحمد بص لسلسبيلا بغضب: حسابك معايا بعدين وسابهم ومشي واول مالف ظهره ضحك علي زوجته المجنونه
نورهان: هههههه انا قولتك صحيه مش اعمل مصيبه
سلسبيلا: اعمل ايه هو نومه تقيل ومرضاش يصحي غيرك لما صوت
نورهان: ههههههه محدش كان يقدر يعملها معاه الله يهديك
سلسبيلا: اللهم آمين
نزل أحمد قبل يد والدته وجلس معها لقي سلسبيلا جايه
سلسبيلا: يلا حضرتك الفطار تعالي افطر قبل ما تمشي علي ما أعملك القهوه
قام أحمد فطر شويه لقي سلسبيلا جايبه القهوه
أحمد: يا سيلا البيت مليان خدم ماتتعبيش نفسك
سلسبيلا: دا مش تعب دا اقل واجباتي وانا اللي هأديها وبعدين مارضش اكون قاعده وحد تاني يخدم زوجي
أحمد: طيب براحتك همشي أنا
سلسبيلا: في رعاية الله
💝💝💝💝💝💝💝💝.
سلسبيلا لقت تلفونها بيرن مكالمه جماعيه من أروي وأماني فردت بسرعه
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عاملين يا ياولاد واحشاني
أروي وأماني: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بخير الحمدلله وانت
سلسبيلا: ادام الله حمدكم الحمدلله في زمام النعمه
أروي: عايزينك في موضوع مهم وصعب
سلسبيلا بقلق: خير في ايه
أماني: لا مش صعب للدرجه دي متقلقيش
سلسبيلا: طب قولولي في ايه
أروي: طاعة الزوج صعب جدا وهو لازم اطيعه اروي وهي تقلد مازن ماتعمليش كدا اعملي كدا خليك كدا اوووف طهقت
سلسبيلا بضحك: هههههههه الله لو يسمعك دا انت بتقلديه بالظبط بصي حبيبتي واجب عليك تطيعي زوجك في اي شئ أمرك بيه طالما مش حرام يعني يأمرك باي حاجه مش حرام اعملها ولو حرام ما تعملهاش عارفه بطاعة زوجك تدخل الجنه بس دا مش كلامي دا كلام سيدنا محمد ﷺ قال( إذا صلت المرأة خمسها وصامت شهرها وحفظت فرجها وأطاعت زوجها قيل لها ادخلي الجنة من أي أبواب الجنة شئت.) ورواه ابن حبان في صحيحه عن أبي هريرة رضي الله عنه، والحديث صححه الألباني في الجامع الصغير.
يعني مش هتدخلي الجنه بس لا انتي اللي هتختاري الباب اللي هتدخلي منه بصي انا عارفه انه صعب يا حبيبتي بس حاولي وخاولي ما تشديش قصاده يعني دلوقتي بشوف حالات طلاق لامور تافه جدا بسب عدم الطاعه يعني لما يكون راجل غيور ومايحبش مراته تخرج بالميك اب ويقولها متخرجيش بيه وهي خرجت فليه يعني حبيبتي راجعه نفسك الدنيا مش مستهله وعارفه انا كسلسبيلا احيانا ببقي مش عايزه اسمع كلامه بس بفتكر اني هنقي باب من ابواب الجنه علشان ادخل منه فاقول معلش طالما مش حاجه تغضب ربنا خلاص طالما ما امرنيش اتخلي عن حاجبي زي بعض الازواج ربنا يهديهم خلاص
أروي وأماني بتفهم: هنحاول وإن شاء الله ننجح
سلسبيلا بحب: إن شاء الله حبيباتي
🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀
بعد مرور 7سنين
سلسبيلا قاعده وقدمها اطفال بتحفظهم القرآن
سلسبيلا: ها يا حمزه عليك ايه
حمزه بطفوله: هسمع جديد سورة المائده وماضي سورة الرحمن
سلسبيلا: طيب يلا ابدأ
سمع حمزه ببراعه اخرجت سلسبيلا شوكولاته وادتهاله وقبلت جبينه
صهيب بغيره وطفوله: عمتو بوسني زي ما بوستي حمزه ماليش دعوه
سلسبيلا بضحكه خفيفه: ههه الله يهديك يا صهيب طالع لسلمان ابوك طب يلا سمع ولو سمعت حلو زيه هبوسك
صهيب بتحدي: موافق وبدأ يسمع
سلسبيلا قبلت جبنه واعطته شكولاته: بارك الله فيك احسنت يا صهيب سفقوا لصهيب الكل سفق له
دخل أحمد
أحمد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الكل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
فامت طفله صغيره جريت عليه: بااااابي
أحمد شالها وباسها: حبيبة بابي
عارفه انكم تهتوا ركزوا معايا
اولاد سلسبيلا واحمد: حمزه الكبير وبعديه زيد وبعديه ياقوت بنوته وبعديها افنان وأنس تؤام
اولاد سلمان وأماني: صهيب وعلي وحفصه
اولاد اروي ومازن: عبدالله وآلاء وإبراهيم
جلس أحمد بجانب سلسبيلا: اخبار الحفظ ايه حد قرب يختم
سلسبيلا: أيوا حمزه
أحمد: شد حيلك يا بطل
حمزه باس ايد أحمد زي ما سلسبيلا معلماهم: حاضر يا بابا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸.
استقيظت سلسبيلا وبدأت بتزين الفيلا فاليوم حفل ختام حفظ القرآن الكريم مش حمزه بس لا الكل سلسبيلا اينت لما الكل ختم يعني حمزه وزيد وياقوت وافنان وأنس وصيهب وعلي وحفصه وعبدالله وآلاء وإبراهيم اولا أحمد وسلسبيلا، وسلمان وأماني
، ومازن وأروي
مر الحفل وكان جميل جداً والاطفال كل واحد منهم لبس والدايه تاج واتصوروا معاهم وكانت سعاده لا توصف لسلسبيلا فهي من خفظتهم القرآن الكريم وصبرت معاهم...
تمت بحمد الله
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا
وايضا زورو قناتنا سما للروايات
من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك