قصة الأميرة والمغترب البارت التاسع والسابعون 79 جزء أول بقلم آلاء اسماعيل

    

قصة الأميرة والمغترب

البارت التاسع والسابعون 79 جزء أول 

بقلم آلاء اسماعيل

هز المعلم سيد  رأسه بإستسلام بينما يغادر بدر بثقة لكنه فجأة تذكر شيئا فإلتفت و قال 


اه قبل ما انسى يا معلم ...أنا عارف  بنتك و حافظ الاعيبها كويس ...قلها اوعة تحاول تاني او تفكر تن"تقم..


و كمان البيت ده يبقى بيتي و هي مجرد وحدة قاعدة فيه بتربيلي بناتها اللي هوما بناتي لو فكرت تشيل كرسي حتى من مكانه و تطلعه برة البيت أو تعمل حاجة تضرني ساعتها  هأنسى كل اللي انا قلته ده  و هيبقى عداني العيب في اللي هأعمله فيها صدقني ..


خرج بدر من المكان وسط صمت رهيب 

كان علاء سيتكلم بغضب و هو يقول لابيه :يابا  انت ازااا...


قاطعه سيد بصفعة اسقطته أرضا و هو يقول : اختك عاملة مصيبة توديها ورا الشمس و انت بدل ما تلم الموضوع رايح تصب بنزين عالنار !! بتقوله افرض انت غدرت بينا  يا ابن الگلب !!

كإنك  ما تعرفش طول السنين دي اخلاق جوز اختك اللي كل البلد بتحلف بيها و ان كلمته سيف فوق رقبته !! ده احنا الناس بقت تحترمنا من لما ناسبناه بس  !! 


فتحي بتذمر -لا يا معلم احنا كل الناس كانت بتعملنا ألف حساب من قبل ما نجوزه اختنا 😤

-خوف ..مش احترام يا فتحي ...فيه فرق كبير بين المرجلة و البلطجة .. فهم ده لأخوك 


قالها و هو ينظر الى علاء بإح"تقار

علاء بتذمر:يا ابوي انا ..😰

-انت ايه !!!  انت كان مفروض اسميك غباااء بدل علاااء-


نظر إليهم بغضب فأطرق الجميع خوفا

-و انتوووو !! بعد ما شفتو بعينيكم المصيبة اللي اختكم وقعتنا فيها  جايين تقفوا جنب الغب'ي ده بدل ما توقفوه عند حده ؟؟😡


صرخ بأعلى صوته 

  .... محموووود !! 

-اؤمرني يابااا

-خذ الصايع ده مش وشي الساعة دي خليني افكر أعمل ايه مع اختك اللي هتتطلق بأربع بلاوي دي 😤 ...و انت يا مصطفى أفتح القهوة خلينا نسترزق و هاتلي قهوة سادة و انتم..كل واحد على محله يالا 


كان خالد في طريقه الى القصر حين رن هاتفه و كان محامي ياسين 

-مرحبا سيد خالد 

-سيد مارتن طاب يومك 

-اتصل بي محامي السيد ايهاب المنصور يقول أنه يريد منا ان نقرأ الوصية بحضور رئيس هيئة التجمع الإسلامي 

و قد حددوا يوم الغد من أجل ذلك ...


تردد قليلا ثم قال بإحراج : فهل تعتقد أن السيدة جاهزة لذلك ؟

خالد : أجل سيد مارتن أعتقد انها كذلك ... سننتظرهم غدا عند الساعة العاشرة صباحا .


وصل الى القصر و كانت سحر مع أم أحمد في الردهة 

-سلام عليكم 

-و عليكم السلام يا ابني نورت

-اهلا يا خالد اتأخرت 

-معلش يا سحورة على ما خلصت شوية معاملات ..بقولك ايه 

سحر : ايه ؟؟ 

خالد : هي أميرة فين عايز اكلمها 

-في الجنينة..

-طب انا رايح لها 


كان سيتوجه نحو الحديقة حين ناداه صالح 

-خالد ...استني يا ابني عايزك 

توقف خالد بترقب بينما يقترب صالح منهم و من خلفه فاتن المتذمرة..و هم يحملون حقائبهم

-خير يا عمي عايز حاجة ؟ و ايه الشنط دي؟

-أيوة يا ابني ...انا بقول كفاية لحد كدة احنا هنرجع بيتنا

-معقولة عايزين تمشو في الظروف دي يا عمي؟؟

فاتن : قلتله..بس هو مصر يمشي و بيقول اهلها  معاها 🙄


نظر إليها صالح بغضب ثم قال لخالد : لا يا ابني اساسا  الوضع متلخبط و احنا مش عايزين نتدخل في حاجات عائلية ما تخصناش ...لو تحجز لنا طيارة النهاردة يبقى كثر خيرك

خالد : طيب حاضر بس ان  كان و لا بد خلوها بكرة 

صالح بتوجس: ايش معنى؟؟


خالد : بكرة جاي محامي الوا'طي مع المحامي بتاعنا عشان يقروا وصية ياسين ...و عايز الكل موجود 

لمعت عينا فاتن بفرحة فسيتسنى لها قضاء يوم آخر علها تظفر بما تريد 

صالح : سايب وصية !! ليه؟ هو كان عارف مثلا أنه هيمو"ت

خالد : لا يا عمي ..بس في الغربة كلنا بنعمل كدة ...و ما تدري نفس ماذا تكسب غدا ..و ما تدري نفس بأي ارض تموت " صدق الله العظيم 

سحر : صدق الله العظيم ..هو أكيد مكانش عايز املاكه تتقسم وفق قانون كندا لو حصله حاجة مش كدة يا خالد؟

خالد بتصديق: ايوة كدة يا سحر 


توجه خالد للحديقة الخلفية و قالت فاتن  لصالح : خلاص انت سمعت قال ايه يا صالح ...يالا بقى رد الشنط دي 

-يعني انتي ما  صدقتي !!

سحر : أم  أحمد انا كنت محتاجاكي في موضوع 

ام أحمد : اتفضلي يا بنتي ..انا كنت داخلة المطبخ 

سحر و انا اصلا محتاجاكي في طبق حلو أميرة بتحبه مادامت مش عايزة تاكل اي حاجة  و خلاص 

ام أحمد : طب يالا قدامي انا اصلا غلبت احضرلها ايه عشان تاكله 


توجهت سحر و ام أحمد للمطبخ و نظر صالح لفاتن بشك و قال 

-بقولك ايه يا فاتن 

-اي تاني ؟؟😏😕

-هو فين ايه بيتك و بين سحر ؟؟

-هو انت ايه حكايتك يا صالح ؟؟ كل شوية تنط لي بحاجة  ؟ هيكون فيه ايه بيني و بين بنتي يعني 🤨 ؟؟ 

-انتي فاكراني اعمى يا فاتن ؟ انا شايف و حاسس بتنافر غريب ما بيتكم اليومين اللي فاتوا دول بس مش عارف ليه 

-لا يا اخوي مفيش حاجة انت اللي بقيت شكاك زيادة و بعدين انا و سحر دايما ما بيننا تنافر .. مش هي دلوعتك انت !!🙄


نظر اليها مطولا  فقالت : اييييه !!! عايز تاخذ لي صورة !! يالا شيل الشنط عايزة اغير هدومي و اشيل  الهدوم الثقيلة دي مادام مش رايحين لمكان 


امسك صالح الحقائب بإستسلام و كانت فاتن تهم بحمل الاخرى المتبقية حين رن هاتفها 


نظرت لصالح و قالت : دي مرات اخوك شاهين! أكيد عندها خبر ماهي بومة مش بترن الا لما يكون فيه حاجة


امسكت هاتفها و إجابت: أهلا يا مديحة ازيكم يا حبيبتي ...

-الحمد لله احنا كلنا بخير ها ايه الاخبار ؟


سقطت الحقيبة من يدها و شهقت بصدمة: بتقولي ايه يا مديحة !!! بنتي !!!!! 😱

وقع الهاتف من يدها و هي تصرخ ؛ الحق يا صاااالح !! حاااولوا يق"تلوا بنتي !!! 😱😱


كانت تجلس في الحديقة بشرود حين اتى خالد من خلفها 

-ما لحقتش اعزيكي يا مدام أميرة ..البقية في حياتك

-حياتك الباقية يا خالد ..شكرا على وقفتك معانا 

-ده واجبي...انا  مستحيل اسيبك في الظروف دي.. المرحوم كان اخوي مش صاحبي بس

-تسلم يا خالد 😔

-المحامي أتصل بيقول عايزين يجوا بكرة الصبح يقروا الوصية اللي كاتبها ..


تردد قليلا ثم قال :و ايهاب هيبقى موجود .. لو مش مستعدة انا ممكن اطلب منه يأجل..

-لا يا خالد ...أنا جاهزة  ..يتفضلوا ف أي وقت

خالد : طب انا عندي خبر تاني ...

-خير يا خالد 


كان سيتكلم حين سمع الجميع صرخة فاتن من الداخل فهرع كل من خالد و أميرة من الحديقة و خرجت نحوهما سحر و ام أحمد من المطبخ  فوجدها الجميع على تلك الحال واقعة على الارض و تلطم بذعر


سحر: خير يا بابااااا !!!  هي ماما مالها بتصرخ كدة ليه !؟؟

صالح بقلق : مش عارف ...اتصلت بيها ام جابر بتقول  حاولوا يقت"لوا حنان ! بس ما فهمتش حاجة !


أخذها صالح الى الاريكة القريبة بينما نظرت سحر بسرعة بديهة الى الارض و امسكت الهاتف و كانت لا تزال على الخط..


نظر صالح إليها بترقب ينتظر تفسيرا لما سمع 

-ألو خالتي مديحة .. ازيك يا مرات عمي  

-الحمد  لله يا بنتي .. الف مبروك الخطوبة و كتب الكتاب 

-الله يبارك فيكي ..قوليلي يا خالتي ايه الكلام اللي قلتيه لماما ده


حكت أم جابر ما حدث بإختصار لسحر

-طيب  يا خالتي هي عاملة ايه دلوقت ؟

-منهارة و الدكتورة بتقول محتاجة تنام عشان ما تفكرش في حاجة و اضطرت تديها مهديء  

-طب  ارجوكي طمينينا عنها لما تصحى 

-حاضر


اقفلت سحر الخط و هي مصابة بالهلع بقدر فاتن

صالح بقلق: هاا طمنيني يا سحر مرات عمك قالت ايه ؟!

-ضرايرها حاولوا يس"مموها  بس من حظها جات في القطة المسكينة 


عادت فاتن للصراخ ثانية 

-قلتلك يا صالح ...قلتلك بلاش ترمي بنتي الرمية المهببة دي !!! ما سمعتش كلااااامي !!! البنت هتروح في شربة مية بسببك !! 😭😭


نظر الجميع لبعضهم و لم يدرو ماذا يقولون 

خالد : معلش يا عمي خذها اوضتها ترتاح الظاهر اعصابها تعبانة 

صالح : مش وقت الكلام ده يا فاتن ..تعالي هاخذك على اوضتك


اوصلها الى غرفتها فقالت بضيق 

-أنا عايزة اسافر لها يا صالح 😰

-تسافري ايه بس انتي اتجننتي !!😒

-بنتي ف خطر ..هيمو"توها و انا هنا مش عارفة اعمل حاجة 

-يعني لما تروحي هناك هتحميها!! ماهو جوزها معاها هو هيتصرف!!

-كان أتصرف قبل ما يحاولوا يس"مموها!! 😭

-يوووه ..انا هأطلع أتصل بمرسي أشوف بدر عمل ايه ف الموضوع ده 


فردوس :و بعدين يا ممدوح !! هنفضل كدة لحد امتى؟؟

-لحد ما ربنا يفرجها يا فردوس 

فردوس بضيق: انت بس لو  كنت قلتلها ان الفلوس اللي كانت  معاها و حتى مرتباتنا  دفعناها في العملية ..هنكمل الشهر ازاي ؟؟ 

ممدوح -يعني انت مش شايفة الست وضعها عامل ازاي ؟؟ المخلوقة هتمو"ت من قهر"تها و انا هقولها قاعدين نصرف عليكي من فلوسنا ؟؟ شايفاني بالنذ"الة دي ؟؟ ولا انتي فاكراني ابنها الوا'طي يا فردوس ؟؟


فردوس بتذمر: بس يا ممدوو....

قاطعها ممدوح بتذمر: و بعدين بنصرف ايه يعني ؟ ماهي زي ما نوديلها الاكل بنرجعه و بنطفحه احنا بقى بتتلككي على ايه حضرتك ؟؟ 

- يا ممدوووح انا مش قصدي عالاكل ... انا بس كنت.. 

-سدي على السيييرة دي يا فردوس ..انا طالع الشغل ..يالا ادخلي هاتي العشاء احطهولها في طريقي على الله بس تاكل المرة دي


دخلت فردوس بتذمر للمطبخ و في تلك اللحظة رن جرس الباب 

فتح ممدوح ليجد ابن الجيران إياد ذو العشر سنوات يحمل ظرفا كبيرا 

-خير يا اياد مامتك عايزة حاجة من طنط فردوس؟؟

-لا يا عمو .. واحد اداني الظرف ده بيقول فيه امانة للحاجة مفيدة  و طلب مني اديهالك توصلها لها بإيدك

ممدوح بتساؤل : انت تعرفه ؟؟

-لا يا عمو ممدوح انا عمري ما شفته 

-طب يا حبيبي يالا روح على  بيتكم 


أمسك الظرف و اقفل الباب بينما تخرج فردوس بحافظة الطعام

-الأكل اهو ...هو مين اللي كان عالباب ؟؟

نظرت لما في يده و أكملت : و ايه  الظرف ده !!


ممدوح بتساؤل: مش عارف اياد بيقول ان حد اداله الظرف و طلب منه يديهولي 

نظر إليها بدهشة و كمل: بيقول امانة للحجة مفيدة!! 🤔

-طب مستني ايه ...أفتح نشوف فيه اي!!


فتحه ممدوح بتوجس فصدم الاثنان معا !!

-اي ده !! كل دي فلوس !! 

عدها ممدوح بتعجب  ثم قال : دي  عشرين ألف جنيه ! 

فردوس: يعني تغطي ثمن العملية و زيادة خمس الاف ! يا ما انت كريم يا رب ! 

ممدوح بدهشة: تفتكري مين اللي باعثهم !! مش معقول يكون المرحوم ...!!

فردوس: ايه الكلام ده يا ممدوح ؟ و هو المرحوم ابن خالتك كان هيعرف منين انها عملت قسطرة بعد مو"ته ب 15 الف و اننا هندفع  المبلغ  اللي باعثه كله؟!

-مش عارف...المهم ..خليني اروح دلوقت اتأخرت يالا سلام  عليكم 

-و عليكم السلام 


عاد بدر الى المنزل بعد يوم طويل و شاق و كان مرهقا للغاية لكنه كان يحمد الله أنه وفق و مر موضوع سنية و أهلها على خير بل أن الجميع قد استغرب هدوءهم و موافقتهم على الطلاق بتلك الشرووط الغريبة و لكن أحد لم يجرؤ على التساؤل خوفا من بطش عائلة سنية .


لكن ما كان جليا للجميع هو أن هناط شيئا خطيرا جعله يتخذ تلك الخطوة فالكل يعرف شيم بدر و عدله و إنه لم يكن ليطلقها لو لم يكن الأمر بهذه الخطورة.


عاد الى المنزل مع المغرب و كان والداه بإنتظاره برفقة جدته

-سلام عليكم 

-و عليكم السلام 

الجدة حسنات: عليكم السلام يا ولدي .. تعال ريح جنبي شكلك بهتان كنك طول اليوم واقف على حيلك

-لا انا رايح أشوف حنان 

هنادي -حنان نايمة في اوضتها تعال اقعد و قل لنا حصل ايه

مرسي: خير يا بدر عملت ايه  مع الحر"باية مراتك !!


تنهد بدر و جلس بحزن قائلا 

-طلقتها بالثلاثة  يابا..


ضربت هنادي على صدرها ؛ يا مصيبتي! و تفتكر انها هتسكت بعد عملتك دي !! ده انت ولعتها اكثر يا بدر ! طب و المؤخر و الذهب اللي لهفته مننا ده  كله!! 


-انا مضيتهم على تنازل بكل حاجة...و سنية ما تقدرش تعمل حاجة 

-طب اهلها  وافقوا ؟؟ 

بدر : هوما كمان ميقدروش يعملوا حاجة يمة... الأدلة اللي عندي تدخل بنتهم السجن المؤبد ده ان مكانش اعد"ام ...انتي ناسية ان الشروع في القت"ل حكمه هو  نفس حكم الق"تل لوجود النية؟

مرسي : طب و شغلك هناك؟

بدر - انا اجرت الأرض لباقي الموسم يابا لحد ما أشوف لي بيت تاني هناك 

هنادي : بس انت كدة هتخسر كثير يا ولدي !! موسم الغلة قرب و كل تعبك فيها ضيعته على أجرة ب ملاليم  !

بدر بإستسلام -اعمل ايه يمة... هأبقى أشوف لي مشروع تاني هنا بالفلوس اللي اخذتها من الراجل 


صالح بندم-انا آسف يا ولدي ..اتغصبت عالجوازة المطينة دي  بسببي و انا عارف انهم ناس مش من ثوبنا

-ما تقولش كدة يابا ..مقدر و مكتوب.. اومال اسيبهم يأذوك؟


الجدة: مرسي معاه حق ...   العيلة العرة دي مكانتش  هتفكر تناسبنا  و تاخذ ولدنا  زينة الشباب كلها لولا المشكلة اللي كانت بينه و بين ابوها على ارض الزرقا ..الحمد لله ان ربنا خلصك منها و بانت الح"ية على حقيقتها ... حقك تفرح مش تزعل


بدر بحزن انا مش شايل غير هم البنات يا ستي ... كنت يحاول اصلح الغلط اللي كانت بتزرعه فيهم دايما ..لكن دلوك هتستفرد بيهم و تكبرهم عالحقد و الشر 


هنادي -ما تخافش يا ولدي ...اصلهم و منبتهم طيب...ما تقدرش تعمل معاهم حاجة ...مهما طال الزمن هيرجعو لأصلهم الطيب ... أهي حنان قدامك ...مش تربية فاتن؟! و مع اكدة اتغيرت مئة و ثمانين درجة و ظهر معدنها الحقيقي لما بعدت عن س"موم أمها و كرهها لكل حاجة حواليها


ابتسم تلقائيا لدى ذكر اسمها قائلا بشرود : معاكي حق يمة 

حسنات: ايه جاب سيرة الحر"باية دي دلوك يا هنادي!


 أخرجه صوت جدته من شروده فقال بإحراج :  ألا صحيح هي الدكتورة قالت ايه يمة؟؟

-قالت انها مش بتاخذ الأدوية  بتاعتها و كمان محتاجة راحة  نفسية و انها تبعد عن اي ضغط و توتر و ادتها مهديء و من ساعتها و هي نايمة

بدر بقلق : يعني ما اكلتش حاجة من الصبح يمة! 

هنادي: نعمل ايه يا ولدي ! خفنا نصحيها تترعب تاني 


قام بدر و هو يقول  :طب يا ريت تحضرلينا لقمة و انا هروح اصحيها و نتعشى سوا ...بالإذن 

مرسي-اذنك معاك يا ولدي 


كان يهم بالتوجه الى غرفته حين اوقفه صوت هناء الباكي 

-بدر 🥺


الوقت إليها بغضب -عاوزة ايه تااااني !! 


هناء بندم : سنية وقعتني يا بدر ..ضحكت عليا عشان تخلص منا احنا الإثنين .. ارجوك يا بدر تسامحني😭😭


-اساااامحك !!! أسامحك على ايه !!! هو انتي كس"رتي فازة ولا زودتي ملح في الاكل !!هاااا !! أسامحك على ايه ؟؟؟ 😡😤

هناء ببكاء : عارفة ان غلطتي كبيرة ...بس انت قلبك كببر يا بدر !! 😭

- قلتي غلطة!!  دي جريمة ق"تل يا هناء ...انتي كنتي عاوزة تقت"لي مراتي و ابني عارفة يعني ايه الكلام ده!! يعني كنتي عاوزة تطفئ فرحتي قبل ما تتولد .... انتي كنتي عاوزة تحرميني من حبي و تقت"ليني بالحيا يا هنااااء !!


هناء: قتلك سنية ضحكت عليا ليه مش عاوز تصدقني  😭😭

-و انتي كنتي عيلة عاااد !! بتسمعي كلام سنية ليه؟  مش كفاية اني راضي بيكي و انتي مش قادرة تجيبيلي  حتة عيل !! لا و كمان عايزة تق"تلي العيل اللي ربنا رزقني بيه!


ثار و جلجل صوته كل المنزل وسط بكائها و نحيبها المتواصل بينما أكمل بدر بغضب جحيمي 

-بس خلاص لحد هنا و كفاية !!! مش مضطر اتحمل أكثر 

انتي طالق يا هنااااء ...طااا.....

-لااااااا يا بدر !!! لاااااا اوعااااا يا ولدي !! 


  البارت التاسع والسابعون جزء ثاني من هنا 

تعليقات