قصة من نظرة عين
البارت الثامن والثلاثون 38 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا البارت إللى فات على دخول إيلن المستشفى وأخواتها دخلوا ليها مصطفى غرفتها ومنعوا حد يدخل
أنهز مصطفى من منظرها وهى تتوسط السرير وبشعرها ووشها شاحب صغيرتة دبلت صغيرتة فى لحظة كانت تفارق الحياة بسبب غباء أبوها نظر بعينة للمكان وجد حقيبة سفر فتحها وأخرج منها حجاب ووضعة على رأسها بعد م لم شعرها وأخفاة تحتة وأغلق كام زار من بلوزتها التى تظهر جسدها وعدل الغطاء الخفيف الذى عليها ويحدد تفاصيلها جعلة فضفاض بأختصار جعلها لا يظهر منها غير كف إيدها المعلق فية المحلول ووشها فقط جلس على حرف السرير بضعف ولمس وشها ولتانى مرة أنحنى وقبلها قبلة خفيفة رقيقة من شيفاها وقال لية عملتى كدة عايزة تموتى كافرة
رفع إيدها المصابة لفمة يقبل 😘 جرحها ويبكى نعم مصطفى بكى من قلبة وقال وربى لتكونى ليا غصب عن عين أبوكى فوقى يا حبيبتى فوقى يا روح وقلب مصطفى فوقى ومش أسلمك لأبوكى تانى هو مش قد الأمانة
فتحت عيونها هى ببطئ وثقل من تعبها وقالت:- مصطفى أنت هنا ولا بحلم ، ،،،
من لهفتة رفعها نصف رفعة لحضنة يكاد يكسر ظلوعها ويقول:' أيوة هنا حبيبك هنا ويبقا يمطر على وشها قبولات حارة مختلطة بدموعها ودموعه
،،،،،بالخارج الجميع ينظرون للموقف من الشباك الزجاجى للغرفة مجرد صورة للطرفين من غير صوت حازم وهنادى رافضين مصطفى يقرب لبنتهم وأمل فرحانة وجاسر مصدوم من أبنة وافعالة وخاف على ابنة من بطش صاحبة ،،،،
مصطفى خرج من الغرفة دون كلام للخارج وتجاهل ما يحدث خلفة
دخل الجميع للغرفة وحازم يريد الأنقضاض على بنتة لكن أخواتها وأمل حموها
وبعد وقت حضر مصطفى ومعة
المأذون والجميع أنصدم وبعد مناقشات حارة تم كتب كتاب إيلن على مصطفى غصب عن أبوها وأخواتها كانوا فى صفها مما جعل مصطفى بعد كتب الكتاب ضمها لحضنة وقبلها قبلة حارة ساخنة تحت أعتراضها كأنة يثبت لأبوها ملكيتة ليها وأصر تذهب بيتة وهى أصرت تذهب لبيت أبوها والفرح حين تسترد صحتها وتتعافى أترك ليكم الخيال عزيزى القارئ شعور حازم للأبنتة وعيالة الصبيان إللى ساعدوا فى كتب الكتاب من أجل أختهم وفرحتها
__________
[مر أسبوعين ]
[فى فيلا جاسر ]
خير يا حبيبى فى حاجة
يامن/ عندى مشكلة وعايز مساعدتك ليا
أمل/ عنيا
يامن/ من كام سنة شوفت بنت وحبتها وقولت لبابا عليها رفض
أمل/ مين دى
يامن بتردد/ قدر
أمل بعدم فهم/ قدر مين ،سكتت شوية وقالت قدر بنت زين أبن جوزى حفيدة رضوان عدو أبوك
يامن/ أيوة
أمل/ نهارك طين وعايز مساعدتى أزاى أختك خدتها لأبنى بالعافية كمان أخلية يجوزك حفيدة عدوة،، أبوك مستحيل يوافق،، أبوها وأمها يعنى أنت فاهم حكايتهم
يامن/ عارف وعارف أبوها لحد دلوقتى متسجل زين على ،،،أبن الملجأ مش زين جاسر وعارف أمها بس دلوقتى هما شغالين فى الاستراد والتصدير وهى دكتورة وأنا مهندس ارجوكى يا خالتى ساعديني
أمل/ أمك رافضة أبنى ولولا حركة مصطفى والمازون مكنتش أختك مراتة
يامن/ عايزانى أكتب عليها
أمل/ هى بتحبك
يامن/ معرفش
أمل 😲😲/ وربى غبى ذى إللى خلفك وحماااااااار المفروض تعرف مشاعرها إللى أقدر أقولة ليك زين ودارين وبنتهم قدر مشفتش منهم حاجة وحشة والبنت جدعة وتقف فى ظهرك مش عارفة بقا أقولك اكلم عمك جاسر دى حفيدتة برضو علشان مش يزعل منى لو عملت حاجة من وراة
يامن/ على أساس لو قالك لا على حاجة عايزاها بتسمعي كلامة
أمل/ ههههههه ،كلمتة عليا فى الهوا بس أعمل أية مجرد شكليات أسمع يا موكوس نخلص من فرح أختك وبعديها نحل مشكلتك جدعنتك أشغل قدر الفترة دى وعلقها بيك أقولك الفرح بعد يومين قرب من قدر أمين يا كبير
يامن حضنها وقال ياريتك كنتى أمى مش صاحبة ماما
أمل / أنا أمك يا عبيط وحضنتة جامد
دخل جاسر وقال بغضب/أبعد عن مراتى يا ابن***** ما أنتى بتتحضنى أهو وكل ما أقولك عايزك تقولى مليش مزاج
أمل بهدوء/ يامن روح بيتك
خرج يامن مسرعآ لسيارتة ثم بيتة فهو يعلم سوف تقوم خناقة كبيرة بينهم ،،،،،،قالت أمل بهدوء ،،بطل تخاريف وشوف رايح فين
جاسر/ أنااااااا بخرف
أمل/ لااااااا كبرت وصماويل مخك فكت أنت جد فاهم يعنى أية جد وبطل تفكيرك المنحل دة بعد موت أبنى مليش نفس لأى حاجة أقولك ليك نفسك عارف الطريق
جاسر/ إللى هو أية
أمل/ إللى كنت بتعملة قبل جوازنا ولعلمك مش أدايق وتركتة فى دوامة أفكارة ،معقول دى أمل ،فى زوجة تقول لزوجها كدة ،،ولا موت أبنها جعلها مختلة عقليآ ،هذا ما أقنع نفسة بية فى جملتة الأخيرة ،
______
دخلت أمل المرسم الخاص بأبنها محمود وقالت ممكن أفهم لية جنة كل دة داخلة على شهر وأزيد مجتش البيت وقاعدة عند أبوها كل ما أكلم أختى زينب تقولى مريحة هى مرتاحة عندى وأنت مش على بعضك ومبقتش تقعد معانا
فى حاجة بينكم
محمود/ هى مشيت من البيت غضبانة
أمل/ غضبانة لييييية أنتم الأثنين ولا بتهشوا ولا بتنشوا
محمود بحزن/ جنة سابت البيت وسابنتى وسابت ابنها ومشيت براحتها
أمل/ لااااااااا مش براحتها أية إللى حصل
محمود بحزن/ حضرتك السبب يا ماما
أمل بصدمة/ أناااا يا ضنايا لية كل همى فى الدنيا سعادتك أنت وأخوك مصطفى جنة دى بنت أختى الوحيدة وأبوها أبية أحمد إللى رباني ازعلها لا يمكن
محمود بأحترام ندم على نزل دموع أمة بسببة وقال أنسى إللى قولتة سبيها براحتها
أمل/ لا غلط طب قولى السبب
محمود بتردد/ علشان أبنها معاكى على طول ومش معاها بيقولك يا ماما وهى لا أنتى إللى متحكمه فية وهى لا
أمل بتفهم/ وهى فاضية لية من الصبح للساعة ٣ العصر فى المدرسة وبعديها تجى البيت تتغدا وتنام وتصحى على المغرب تلبس وتتشيك وتروح تدى الدروس الخصوصية هلكة نفسها وهى مش محتاجة فلوس وتجى على الساعة عشرة بالليل أو بعديها وتنام ،،دة يوم مراتك أبنك فين من كل دة،،علشان احتويت حفيدى وتوليت تربيتة ذى ما ربيتك أنت وأخواتك أبقا الجدة الوحشة كلكم فاكرين محمد معايا علشان أسمة على أسم الغالى الله يرحمة، ،منكرش دة ،،بس الواد لازم يحس بأمة وأمة مشغولة عنة أعمل أية أخرب بيتك وأنا عارفة أنت بتحبها وهى بنت أختى ولا أحاول أصلح وكدة كدة الواد فى البيت بينا وعارف هى أمة وزعلانة علشان مش بيقول لها يا ماما أخوك الله يرحمة عمرة منطق كلمة ماما دى مش بالكلام بالفعل لازم تفهمها كدة
محمود/ لية مش عارفتينى كل دة
تنهدت أمل / أنت كمان انشغلت فى لوحاتك سواء فى المرسم هنا فى الفيلا أو المعرض بتاعك وأوقات مش بتخرج منهم بالأيام الطفل دة مصيرة أية يضيع ولا يتربى معايا هى دة كل الحكاية أنا مختش أبنكم منكم ،،أنا ربيتة فى حضنى علشان أنتم مش فاضين لية ثم قالت بغضب ،،مراتك لسة جاية دلوقتى تدور على أبنها أيوة منعت ترضعه عارف لية عايزة ترضعه صناعى وتعودة علية علشان شغلها ،،بعد ما حققت أللى هى عايزاة جاية تدور على ابنها إللى كبر ،،خلاص أبنكم مش ليا علاقة بية من النهاردة وشوف بقا هتقدر على تربيتة وتسيب رسمك علشان تقعد بية وهى تسيب شغلها وتراعية أنا إللى ضحت بشغلى علشان حفيدى يتربى ومش اخرب بيت أبنى جيت على نفسى علشانكم ذى أى واحدة بضحى بحاجات بتحبها علشان عيالها ودى النتيجة واقف تقولى مراتى سابت البيت بسببك،،
تركتة ومشيت تبكى على حالها فالأيام الحلوة فى حياتها قليلة والحزن أكثر الأسم متجوزة، راجل أعمال مشهور وابنها مصطفى مشهور أيضا فى الهندسة حتى محمود رسام عالمى وابنها المتوفى شهيد ،تبكى على حالها أم الرجالة ومشاكلهم وفى حقيقة الأمر لا يمر أسبوع من غير ضغط نفسى عليها تشعر أن أولادها هى بتحل مشاكلهم لو ماتت ماذا يفعلون بدونها محدش فكر فيها فجاسر على قد سلطتة ملوش خلق ولكى يريح دماغه يترك لها الأمور بكت بشدة على ما تعرضت لة طول حياتها كانت تتمنى أبوها وأمها التى لم تراهم ولو مرة واحدة كانت تريد أخ شقيق تجرى تحتمى وتلقى ما بداخلها الأن جواة تنهدت ورفعت عنيها للسماء وقالت أختبارات صعبة عليا يا رب خفف عنى بقا مش قادرة عايزة أستريح من المشاكل دى ،،العيال بتكبر وبيفرعوا (تقصد كونوا أسرة ) ومشاكلهم بتكتر عليا. مسحت دموعها وذهبت بجوار قبر أبنها محمد وزوجتة تشتكى لة إللى جواها، ،
⚘️ساعات يحدث موقف زعله مش مستاهل تلاقينا جبنا القديم والجديد و حر قنا ،،فى دمنا
وتعبنا نفسيآ من الحزن ⚘️
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
محمود ذهب لبيت حماتة أو خالتة زينب بعد كلام أمة
أستقبلة أحمد بصدر رحب وزينب خالتة أو حماتة بضيق ،،
أحمد بعتاب/ لسة فاكر ليك زوجة جاى ليها
محمود/ جنة مشيت بمزاجها والمفروض مش جيت
زينب بحدة/ وكمان بجح
أحمد بشدة/ زينببب أسكتى قومى اعملى شاى قبل ميكون جوز بنتك دة أبن أختك الوحيدة وحامى عرض وشرف بنتك دة أبن أمل
زينب/ ردة مستفز
أحمد بعقل/ ذى ما سمعنا من بنتك حقة نسمع منه وأنتى عارفة طبعة هادى أكيد لما هدأ جة
زينب / أوووف مفيش شاى ،،،أرغى طلع نفسك برئ وبنتى شيطانة
أحمد/ أقسم بالله يا زينب شغل الحموات دة لو متلمش لاخدة برا نتكلم وتبقا إللى بينا عايزة صوتنا يطلع والناس تعرف مشاكلنا هااااا ردى ولا نتكلم ونحل ونصلح مشاكل عيالنا براحة الأول والآخر جنة ومحمود عيالنا غلطوا نعلمهم ونقف فى ظهرهم ونديهم خبراتنا وكلة بالدين والأصول مش نخرب عليهم وفى طفل يضيع علشان العاطفة،لازم نحكم عقلنا جلست زينب ووضعت إيدها على فمها وهى متغاظة من كلام زوجها
محمود بهدوء وأحترام / أكيد جنة قالت أن ماما واخدة أبنها منها ،،،،،بنتك قالت لحضرتك أنها غلطت فيا وفى كرامتى قالت أنها أتهمتنى مليش كلمة لأهلى ولا عليها بنتك قالت ليك مش شايفانى راجل عارف لية علشان مليش كلمة على أمى أمى الست إللى طول عمرها شقيانة علينا أمى إللى ضحت بعمرها علشانها أمى إللى لحد دلوقتى بتضحى
،،ماما سابت شغلها مش علشان موت أخويا لا علشان تربى أبننا بالدليل بعد موت أخويا محمد كانت بتنزل الشغل ودة حياتها ،،أنا كمان غلطان وبدأ يحكى الكلام إللى قالتة أمل وهو الاثنين مش فاضين لتربية الطفل ،،،،،،كنت عايزنى أعمل أية أمى من شوية جالتلى تسأل على جنة ولما زهقت من السؤال والحجج خلصت على أساس ترجع هى بيتها من نفسها قولت لماما أنتى السبب طلعت هى ملاك وظلمناها أنا وجنة غلطانين فى حق أمى
زينب/ طب لو هى مش كانت أتكلمت كنت جيت
محمود/ لا ،،لما أكون مغضبها وطردتها أجى أصلحها أنا جيت دلوقتى علشان أفهمكم الوضع وعارف هى فى المدرسة دلوقتى بنتك يا جوز خالتى معملتش حساب ليا ولا العيشرة إللى بينا ولا المودة والرحمة إللى بعاملها بيها ومستغلية حبى ليها وأنى سامح ليها بالشغل وترجع متأخر علشان مش أزعلها ،،فلوسها بالله مش باخد منها قرش هى ملزومة منى لو عارفت جابت لنفسها لبانة بتاخد حقها منى ،ومصاريفها منى علشان أنا راجل لا يمكن أمد إيدى على عرق واحدة زعلى من بنتك على الكلمتين أللى شتمتني بيهم،، ثم أعتدل فى وقفتة وقال فرح مصطفى أخويا بعد يومين والنهارده أمى شالت إيدها من تربية أبننا البيت مفتوح لجنة عايزة تجى لوحدها ذى لما خرجت لوحدها أهلا وسهلا ،،معها فرصة لحد فرح أخويا تفكر وتعيد حسابها غير كدة ومصممة على قرارها يبقا بعد فرح أخويا بنتك متلزمنيش ،،وخرج بهدوء من البيت
زينب بهياج/ شوفت الواد البجح عايز يطلق البنت ناقص الرباية دة
أحمد بأنفعال/ ناقص الرباية دة كان وقتها ضربها وطلقها على طولت لسانها علية،،،، الراجل جة هنا وأتكلم بكل أدب وأحترام ومشى بكل ذوق ظلمنة أمل قولتلك فى حاجة غلط
زينب بتوتر/ بنتى مش غلطانة
أحمد/ المدة إللى عايشة فيها بنتك معانا كلام أمل صح بتخرج الصبح لحد العصر. وترجع تتغدى وتنام وتنزل للدروس الخصوصية بتاعتها وترجع بالليل تنام تربى الواد أزاى عارفة لو سمعت منك حرف لما بنتك الهانم تجى أطين عشتك يا زينب هى دى الهادية المريحة طلعت سوسة
زينب/ بنتك مصممة على أللى فراسها
أحمد/ وأية هو
زينب/ الواد يتربى معها غير كدة الطلاق
أحمد/ أستغفر الله العظيم ،،طلاق طلاق ،،والواد إللى بينهم نعمل فية أية شايف جوزها عدها العيب وأزح وأعطى لها فرصة لحد الفرح غير كدة هى حرة دى كبيرة نصحنها مش قابلة واقفنا جنبها وراكبه دماغها بجد زهقت منها مش كل إللى بيشتغل كدة فى بنات موفقة بين بيتها وشغلها تضحى بالدروس الخصوصية علشان بيتها وكفاية عليها شغل المدرسة وتتفرغ لأبنها دة ٥ سنين عايز إللى يهتم بأكلة. تعليمة وصحتة أوووف
زينب/ وأبوة فين
أحمد/ تربية العيال لمين ،،لأم دة المفروض والشغل ومصاريف البيت للراجل أنتى ربيتى عيالنا أزاى كنتى واقفة ليهم بيد من حديد
زينب/ الزمن غير الزمن
أحمد/ لا الأصول واحدة غيبنا عن دينا وركبنا الموجة ونسينا إللى لينا وإللى علينا ودى النتيجة خراب البيوت وتشرد العيال ،،ثم تركها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
عزيزى القارئ هل تؤيد تصرف أحمد لبنتة معا أو ضد