قصة من نظرة عين
البارت الرابع والثلاثون 34 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
أرتجفت هى من لمستة تود تقولة حبيبى تود تقولة مصطفى بدون ألقاب ،فقالت مش خايفة يا أبية
مصطفى/ لو قولتلك تروحى الفرح
إيلن/ ياريت بابى رافض
مصطفى/ فضلت وراة ووافق
إيلن بفرحة/ بجد أنت أعظم مصط،،،أحم أقصد أبية مصطفى عندى ،،،ودعكت إيدها من التوتر
مصطفى/ لية قطعتي الكلمة قولى مصطفى بس من غير أبية يا حبيبتى،،
نظرت هى لعيونة وغمضت عيونها ،،،،
وهو أقترب منها مسحور ببرائتها وغمض عيونة ،،أقترب وأنحنى ورفع زقنها بأنمالة ليقبلها ،،انتبة على صوت أمها بالخارج حاول يصور لها وضعهم عادى مسح دموعها وقال إيلن ،،،فتحت هى عيونها وأنتبهت فهى ذابت بين إيدة وأستغربت هو يجفف دموعها ببرود معقول كانت منتظرة يقبلها قبلتها الأولى نظرت فى الأرض بكسوف ،أجلسها بسرعة على الكرسى وأبتعد يقلب فى ملف على المكتب ويجاهد نفسة لولا سماع صوت هنادى كانت قبلها ،،فحمد الله، ،،،دخلت هنادى وقالت إيلن جاية لية ،،فى حاجة يا مصطفى ،،،،أتعصبت هى ، من فرك بنتها فى إيدها ونظرت لمصطفى،،،،،،
مصطفى بتوتر / عايزة تروح فرح صاحبتها وحازم بية رفض وهى عيطت وجات هنا ،،، أقنعتة أروح معها وهى فى أمان وافق وجيت أبلغها وهى مش مصدقة كلامى
هنادى/ هههههه طول عمرك طفلة ،بجد شكرا يا مصطفى أنت بتحلى حاجات فى حياة بنتى حلوة ،، أخوها بقا ههههههه، أفرحى بقا ،،،عقبال لما أشوفك عروسة ودة مستحيل بسبب أبوكى
مصطفى حب يطرق على الحديد وهو ساخن فقال:- لو حد بيحبها ويتمنى بس رضاها توفقى علية
تنهدت هنادى بقلب أم/ أوافق،،،، الفكرة مبدأ الجواز مرفوضة لأبوها الفترة دى عرسان بتتقدم ليها خايفة أى بنت سوقها ماشى فى وقت وخايفة السوق يضيع منها فهمت
نظر مصطفى لأيلن بحزن وقال:- فهمت ،،،، ثم خرج لمكتبة
هنادى/ بتبصى فين
إيلن / ولا حاجة
هنادى/ عينك على مصطفى
إيلن بخوف/ لا
هنادى/ مصطفى بيتعامل معاكى أخ فى الحدود دى، غير كدة مرفوض رغم أبن صديقة عمرى إلى بقت أختى، بس مصطفى يبقا غير أخوكى وحاجة تانية أنااااا إللى أقف ضدك
إيلن/ ع ع علشان جسمة ووشة
هنادى/ أيوة
إيلن/ قلبة طيب وحنين و أةةةة٠٠٠
لأول مرة تمسكها هنادى بغضب من زراعها بقوة وقالت:' أنااااا صح يا بنت بطنى ليكى مشاعر للمتشو ة،،،، دة بنتى الوحيدة تتجوز دة المرادى لو أبوكى وافق الرفض منى ،،،بس الحمد لله مصطفى بيعاملك أختك ودة مريحنى ،،وأنتى لمى عينك عنة
،،،،إيلن بكت من مسكة أمها لها. وهزت رأسها بمعنى حاضر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
______
【فى الجامعة 】
آنسة قدر
قدر عقدت حاجبها / فى حاجة
إيلن مش هنا
يامن بخضة/ أزاى ،موصلها الصبح والمفروض تروح معايا
قدر بتفهم / متخافش ،هى كلمت السواق وجة وركبت معاة وقالتلي رايحة شركة باباك
يامن على الفور أتصل على أبوة و هو بلغة أن إيلن جات الظهر وهى فى مكتب أمها ونسى يبلغة مش يذهب للجامعة ،، دخل الفون فى جيبة وأعتذر لقدر أنة مش صدقها ،،،أبتسمت هى بتفهم فهى تعلم وضع إيلن لدى أسرتها
يامن/ أوصلك
قدر/ بيتى مش بعيد عند أذنك يا بشمهندس
يامن بمشاكسة/ أوصلك لتوة
قدر بمشاكسة/ أخاف عليك أنت إللى تتوه
يامن فرد زراعة وقال:- توهت خلاااااااص
قدر/ هههههههه إللى يتوهك أبعد عنة سلام يا بشمهندس ،ثم رحلت
يامن/ سلام يا قدرى ،،،
مرت بنت بجوارة ودققت النظر ليامن الذى ينظر بنظرة بلهاء وهيام فى أثر قدر وقالت تعبان
قفز يامن من مكانة ف البنت منتقبة وقال جرا أي خضتينى أووف ورحل وهو يسب ويلعن فى البنت
البنت/ مالة دة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
أتى المساء ومصطفى فعلا عريس ببدلتة وطلتة ،،وأخذ آيلن من بيتها وكانت ترتدى فستان ستان أزرق وحجاب أوف وايت شبة الخمار المليزى وتضع تاج خفيف على حجابها و روج خفيف بينك و أحمر خدود خفيف ودة أول مرة تتزين ،،،وركبت بجوار مصطفى الذى أبتسم لها وقال بأعجاب ،أميرة متوجة ثم ألتقط منديل من علبة فى سيارتة وأمسك زقنها ومسح خدها وشيفاة برفق من المكياج وقال بهدوء كدة الملكة جمالها كمل وغمز لها وأنطلق للحفل
،،،
وصلوا قاعة راقية لأفراح ومعاهم قدر التى ذهبوا لإحضارها،
قدر/ عمى
مصطفى/ أممم
قدر/ البدلة دى جميلة عليك أوووى
مصطفى / هههه بكاشة يا بنت أخويا ،، طول عمرى بلبس بدل أشمعنا النهاردة
قدر/ تعلقت فى زراعة كأنها حبيبتة وقالت لو مش عمى كنت أتجوزتك هههه
مصطفى نظر ليها بنصف عين وقال محدش خلانى متقبل وجود أبوك فى حياتى غيرك
قدر/ وأنت تطول دة بابا دة قمر كفاية عينة لون ولون
مصطفى/ مش أخلص من لماضتك
إيلن ربعت إيدها على صدرها
وقالت بضيق/ نحن هنا
مصطفى بمشاكسة/ غيرانة
إيلن توترت وقالت/ لا ولية ،أنت عمها أخو أبوها ،،،،أحم أحم ،وتركتهم ،شدها هو من طرف حجابها وقال بهدوء طول ما أنا معاكى ممنوع الحركة
إيلن بحزن/ حاضر
مصطفى/ أمسك إيدها مثل طفلة فى إيد أبوها ،،،،وزراعة التانى متعلق فية قدر بنت أخوة التى ترتدى فستان سوارية بيبى بلو تحت الركبة وكات ومكياج كامل وكعب عالى وشعرها مفرود ودخلوا القاعة،،ومنظر مصطفى ملفت للنظر معاة فتاتين الشئ وعكسة يقصدوا محجبة وغير محجبة وهو شكلة مشو ة ،،،تجاهل نظرات الناس لة حتى لا يحزن حبيبتة وجلسوا على طاولة بعيدة عن أجواء الفرح من الضوضاء لكنهم يرون مكان العروسة والعريس بوضوح
قدر/ تعالى نسلم على العروسة
إيلن/ok
مصطفى/هو إي!! إللى ok مفيش حركة
إيلن بحزن/ حاضر
قدر / تعال معنا وخلصت
مصطفى/ بجد طلعتلى منين
قدر بمشاكسة/ محلولة يا عمى
وذهبوا هما الثلاثة والبنات سلموا على العروسة صحبتهم وأتصورا معها ثم رجعوا لمكانهم
قدر أخرجت من شنطتها سندوتشات كفتة ،أتسعت عين مصطفى وقال داريها يا فضيحة أنتى
قدر بأعتراض/ ماما عملتلى سندوتشات علشان مش أتغديت كويس
إيلن/ بجد أزاى قدر والأكل قصة عشق لا تنتهى ومش باين عليكى
قدر وهى تاكل/ الشيطان بياكل معايا علشان مش بسمى
مصطفى بأشمئزاز / لمى نفسك كلها كام سنة و تكونى دكتورة ،،لمى بؤك شوية
قدر/ جعانة ،،ماما عاملة حسابكم ومعايا عصير بيتى مانجا
مصطفى/ كمان
إيلن من منظر قدر جاعت/ ممكن سندوتش صغير
مصطفى بحزم/ قدر
إيلن/خلاص مش عايزة
قدر/ بذمتك أنت عم أنت بدل متجبلى حاجة ساقعة أبلع بيها تزعل
عقد مصطفى حاجبة/ المفروض بكلم إيلن مش أنتى
قدر وضعت أخر لقمة من السندوتش فى بؤها وقالت ،طلعت عم ورق إيلن جعانة
يلا أعزمها على 🍕 بيتزا
لمعت فى دماغة فكرة/ عنيا لحبيبتى ثم أعتدل وأمسكهم وركبوا العربية لمحل البيتزا تحت صدمة إيلن التى لم تنطق بحرف ولم تطلب شئ
_________
داخل محل البيتزا أختار مصطفى طاولة بعيدة عن الناس فى زاوية وأجلس قدر وآيلن أمامة ،
أتى الشاب الذى يأخد طلبهم
قدر/ عايزة بيتزا مكس جبن
مصطفى/ واحدة روز بيف وكتر الشيدر على الوش وعصير كوكتيل
الشاب/ أى أوامر تاني
شاور لة مصطفى بالأنصراف
قدر/ آيلن مش طلبت
مصطفى بغرور/ إللى طلبتة دة لأيلن دة نوع مفضل عندها من البيتزا وبتحب تشرب معها كوكتيل
قدر/ واااو، ،ثم نظرت لأيلن وغمزت لها ،،وإيلن ردت لها ضربة فى الخفاء
(((أتى الأكل ))))
أيلن/ مش تاكل
مصطفى/ مش عايز
إيلن أخذت قطعة من البيتزا وقالت:- لازم تاكل علشان خاطرى
أمسك إيدها وبدأ يتناول البيتزا بتلذذ وهو ناظر لعيونها
،،وقدر تاكل ومركزة معاهم كأنها تشاهد فيلم مثير
مصطفى بهيام/ دى أحلى بيتزا فى حياتى
إيلن بكسوف/ ألف هنا
قدر/ أحم أحم
مصطفى نفخ بعصبية/ أي!!!!!!
قدر بخوف من صوتة / وحد الله أنا بنت أخوك يا عمى والله ،،أقصد البيتزا صغيرة ممكن واحدة كمان
مصطفى/ دى لارج صغيرة أزاى
قدر ببراءة/ طعمها حلوة ممكن واحدة بلييز وبربشت بعيونها كتيير وبعد وقت نامت قدر وشخرت من كثرة الأكل فهى أكلت ٤ بيتزا حجم لارج غير سندوتشات الكفتة كتمت على نفسها نامت على نفسها فى المحل 🤣🤣🤣
مصطفى/ سبيها مخمودة تعالى معايا
إيلن/ فين
مصطفى أخذها وذهب بيها لحديقة تطل على النيل بجوار المحل
وقال بعد مدة من التردد والحيرة أيلن
إيلن/ نعم يا أبية
غمض عيونة وفتحها وقال بين
أسنانه/ بلاش أبية دى. من الأخر بحبك وعايز أتجوزك
إيلن بصدمة/ ماما قالت بتعاملنى أختك
مصطفى/ كنتى الأول دلوقتى حتة منى وشدها لحضنة وقبلها قبلتهم الأولى ،،لم تبعدة كانت مثل الصنم بين إيدة وغمضت عيونها ودابت من قبلتة الحارة المشتعلة التى شعللت أنوثتها وهجمتها مشاعر جديدة تشعر بلذتها معة ،، أما من يراهم يقول هذا الشاب خبرة ولم يعلم أنها قبلتة الأولى ،،شعر هو بسائل دافى على وجنتية أبتعد ويأنب نفسة ،دموعها هى الوحيدة التى تستطيع التحكم فيها فزراعها رفضت أبعادة عنها
مصطفى/ أسف من شوقى ليكى غصب عنى ،،،بحبك والله العظيم بحبك وعايز أتجوزتك
إيلن/ لمست شيفاها التى مازالت تنبض من آثر قبلتة وجريت للخارج😭😭،وهو وراها ،،وجدها ركبت سيارتة فى المقعد الخلفى ،،تنفس بهدوء فظن تجرى فى الشارع منة وتهرب ،،،،،ثم دخل هو محل البيتزا وصحى قدر من نومها وساندها لسيارتة
قدر بنعاس/ مالك، بتعيطى لية
إيلن بكذب/ البيتزا نار
قدر/ شكل الشطة ورمت شفايفك
إيلن بصدمة/ باينة
قدر/ منفوخة خفيفة
إيلن/ غمضت عيونها بكسوف ومازالت تبكى وهى تنظر لمصطفى بعتاب ،وقدر تراضيها
ساق بكل غضب الدنيا يتطاير أمامة دموعها وكلامها يعذبة معقول أخطآ وفك عزرية شيفاها وهى تعاملة كأخ ،،،وصل قدر لبيتها ثم أيلن لبيتها التى مسحت دموعها وتصنعت الفرحة أمام أهلها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
مرت أيام وإيلن تشعر جواها بعدم الراحة فلا يجوز فعل هذا الشئ الذى تم بينها وبين مصطفى ، حين تصلى وتقف أمام الله كأنها مجرمة،،،هنادى أمها ذى معلمتها الأحتشام فى اللبس كمان الفعل ،ومع الوقت تعلمت ولا ننسى عزيزى القارئ أنها فتاة مقيد حركاتها ولسة فى بداية أكتشاف العالم الخارجي، ،قررت تكون فى حدود بينها وبين مصطفى بعد أعترافة بحبة لها حتى تبعدة عنها رغم حبها التى لم تعلن عنة لة فجوازها من مصطفى أو أى شخص مستحيل، وقررت تفعل مثل صديقتها المخلصة قدر التعليم وبعديها العمل فقط فلا وقت لدينا للحب الذى يجعل الأنثى ضعيفة وسلبية أوقات
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
[مرت سنوات ]
وتخرجت قدر وإيلن من كلية الطب ومازالت العلاقة بينهم قوية ومفيش جديد بين أبطالنا غير موقف واحد حازم يريد خطبة أبناءة الشباب وزواجهم وبالفعل تم جواز جاسر أبنة على فتاة غنية من الوسط لديهم مجرد جواز صالونات ولديهم بنت
والعلاقة بينهم روتينية وتعيش فى فيلا حازم لان جاسر مازال يقيم فى المنصورة لكى يدير الشركة هناك ،
يامن/ طلب يتجوز قدر وأخذ رأى أبوة رفض لانة يعلم ماضى أمها وأبوها رغم أنها حفيدة صاحبة الذى يعتبرة أخوة فكتم حزنة داخلة ورفض الجواز وهددة حازم لو أى مخلوق عارف بموضوع قدر حتى لو أمة يتبرى منة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
[فى بيت زين ]
وبعدين قدر رافضة الجواز
زين / حد أتقدم ليها
دارين/ الأول رفضها علشان الجامعة دلوقتى أتخرجت وبتدرب فى المستشفى وأحنا لو فى أسبوع جهازها يكمل الحمد لله خير ربنا كتير، مانعة الجواز لية
زين/ فى حد أتقدم تانى
دارين/ أيوة،،،، المدرس إللى ساكن فى الدور الخامس مامتة كلمتنى
زين/ مش عارف كارة الجواز لية ،،،أمال لو مش بنحب فى بعض أدامها المفروض تغير مننا
دارين/ تفتكر ٠٠٠٠٠
زين/ 🤬٠٠٠٠٠٠