قصة من نظرة عين
البارت التاسع والعشرون 29 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحي
مصطفى/ ألو
إيلن/ لا رد
غمض عيونة وقال مش عايزة تكلمينى طب لية فتحتى عليا
إيلن/ لا رد
مصطفى /أقفل وأمشى أنا برا الفيلا
إيلن بلهفة / بجد 😲😲
مصطفى أبتسم/ أكيد أطلعى بصى عليا من بلكونة أبوكى تعرفى
إيلن/ صعب أدخل غرفة بابا وماما هما جوا 🥺🥺
مصطفى / عايزة أشوفك عارف أول مرة أطلب منك وأقولك كدة و٠٠،،ثم سكت
إيلن بحماس/ أدخل الفيلا
مصطفى/ دة أبوكى يخلص عليا ،،أقولك بكرة عندك جامعة أستنينى بعد ميوصلك أخوكى يامن و يمشى أو أبوكى وأستنى منى مكالمة
إيلن/ لية
مصطفى/ بكرة تعرفى تصبحي على خير سلام
إيلن / سلام ،،وأخذت تقفز من فرحتها فهى سمعت صوته وأتى أدام الفيلا علشانها وأخذ عقلها يطرح سؤال ماذا يريد منها غدآ
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
فى فيلا جاسر بعد ما جنن أمل أزاى هى شافتة جوا البلكونة ومرة واحدة لاقتة قدامها شوفوا البارت السابق مكسلة أكتب الحتة دى علشان إللى بيقول عليا رغاية ،،دى رواية يا بابا ولازم فى مشاهد تتكرر لتذكير القارئ😉
أتى فى بالة فكرة فمنظرها هزة ويريدها الأن أحم أحم 🤭،وهو طول اليوم منكد عليها
أخذ شاور وأرتدى طقم شيك بيتى عبارة عن شورت قطن أسود ضيق وعلية قميص أبيض مفتوح وصدرة عارى وصفف شعرة بعناية ونعم ذقنة ووضع برفان مثير وجلس على كنبة جلد أو بمعنى أخر ممدد عليها مسترخي وقال لنفسة ،عبطانى بالروج النبيتى أجرب طريقتك معايا لو فشلت أمسحها من قاموسى ،،السؤال هنا كيف تدخل أمل الغرفة تانى ،،،لم يكمل جملتة وجدها تقتحم الغرفة وإيدها فيها مبخرة تفوح منها رائحة البخور وتمتم بكلمات غير مفهومة
جاسر أعتدل فى جلوسة وكح/ يا ساتر أرمى الهباب دة نفسى أتكتم الأوضة بقت دخان ،،كح كح
أمل/ أنبى يا أخ على جنب الأوضة مسكونة بنسخة منك
جاسر/ كح كح بجد صدرى وجعنى
أمل نسيت الخلاف وقالت يبقا أنت عفريت الريحة مش طيقها ،، ونفخت فى وشة دخان البخور
جاسر/ كح ،كح يا زفتة أنا جوزك
أمل/ أشمعنا أنا مش متأثرة بريحة البخور
جاسر بتعب/ علشان جبلة يا حبيبتى ،،كح كح مش قادر كح كح
أبعدت أمل الدخان من أمام عيونها فالغرفة مثل الضباب وشهقت من منظر جاسر التى أول مرة تشوفة كدة وقالت ألعب دة أنت عفريت مز طحن يا واااد ألعب ،فينك يا زفت تشوف عفريتك أنبى عسل مسكر يا واد
هههههه
جاسر بصدمة/ نهارك مش فايت بتعاكسى عفريت أقصد أنا أقصد مش عارف أقول أي،، يا قليلة الأدب متجوزك على أي ،،كح كح
أمل فتحت شباك البلكونة وسحبت جاسر للخارج وقالت صدقت فعلا عفريت ولما الحارس تحت قالى لية جاسر بية نط من البلكونة للبلكونة قولت لازم أربيك يا عديم الأحساس دمى نشف
جاسر يلتقط أنفاسة من الدخان وقال علشان بهزر معاكى تكتمى نفسى عايزة تموتينى
أمل بجراءة / أيوة ،بس بعد إللى عملة فى نفسك دة تتاكل يا عسلية ،أي الحلاوة دى
جاسر لنفسة/ أتأكد أن أمل تعشقة ومازال يهينها وهى تبدأ بالصلح حضنها وقال وحشتينى
أمل لفت ظهرها لصدرة وقالت بدلع ممزوج بعتاب/ يا سلام تفضحنى الصبح وعايز تصالحني دلوقتى
جاسر لفها لوشة /دور المحن دة مش مناسبك ليكى عجبنى فيكى الشبحنة ولسانك الطويل
أمل بعتاب/ بجد كنت مع بنت لما جيت وش الصبح
جاسر/ وحيات أمى إللى مبحلف بيها باطل أبدآ من يوم ظهروك فى حياتك ملمستش واحدة
تنهدت أمل / مدام حلفت صدقتك ثم زقتة فى صدرة فوقع على الأرض ورفع حاجبة وقال أهدى هتعملى أي
أمل برغبة/ جوزى وواحشنى
جاسر/ المفروض الخطوة دى منى ،،،،،،،
أمل بنظرة تفترس جاسر غمزت لة وقالت مش مهم كل الطرق تؤدي إلى روما تعال يا عجوز يا متصابى ولحد هنا نسيت أمل الخلاف وحكاية الخصم فى الشركة و أستطاع جاسر بعشقة يجننها وزال العتاب وتلاشى الخصام وسحبها هو لبحور عشقة ٠
إللى عايزة أوصلة لعقل القارئ مهما كانت المشكلة بين الزوجين مصيرها الزوال فى حالة إذا حبوا بعض بجد مش شرط عتاب لا العشق الصح يساعد مشكلات الحياة تذوب ولازم تنازلات مش نكابر ومستنى هو يبدآ الأول أمل واعية مش عايزة بيتها يخرب وبدأت هى بالسلام ومحدش يقول معندهاش كرامة لأن مع الحبيب مفيش كرامة وهى تعلم جيدآ شخصية جاسر العند أساسى عندة
وهى فى الأول والآخر خسرانة لا تستطيع آن يمر يوم من غير التقرب لة والنظر لعيونة إللى مجنناها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
أتى المساء ووصل جاسر مقر الراجل الكبير وجد حازم ورضوان هناك
حازم بصوت واطى/ متأخر لية شكلك تعبان
جلس جاسر بتعب/ مفيش،،،، ورفض يقول أن أمل السبب🤭 وهو مش أستريح وحضر الأجتماع وبينة وبين نفسة يحسد أمل التى تركها تنعم بالنوم 🤣
أتى الراجل الكبير الذى نادرآ ما يظهر أعتدلوا
الثلاثة جاسر وحازم ورضوان فى وقفتهم ليه وأنحنوا لة ،،ثم جلسوا بأمر منة ،،جلس هو ووضع رجل على رجل وقال أخر مرة شوفتونى من سنين ممكن أفهم إللى بيحصل دة
نظروا الثلاثة لبعض بعدم فهم ،،،
الراجل/ الناس عارفة جاسر وحازم أعز أصدقاء مقدرش أنكرها لكن الحقيقة أن رضوان عدوكم الأول فى كار المخدرات مش الهندسة
جاسر/ فى مجال الهندسة مش عدوى كان لازم تكون كدة ستار أدام الناس ،، ،ثم قال بغل وفى شغلنا التانى حوووت
الراجل/ رضوان،،،، عارفت باللى حصل فى فيلا المنصورية الموضوع أنا دريت علية والناس عارفت ماس كهربائي بسبب حفلتك فى حد عاقل يعمل إللى عملتة
رضوان بتوتر/ كنت بطفى نارى
،،،باخد طار بنتى
الراجل/ غببببببى لو أحتاجتنى كانت بنتك فى حضنك من أول أسبوع غياب ،أنت معملتش كدة
رضوان بتهرب/ مش عايز أشغل بالك يا كبير
الراجل/ رجالتى بقف جنبهم دة أخر أنزار ممنوع التصرف من دماغك تانى
رضوان / حاضر
الراجل/ أما أنتم برافو عليكم فاكر يا جاسر لما جيت ليا وأنت شاب ومش لاقى تاكل بعد زينة مخلتك على الحديدة ،،،وقبلت تشتغل معايا وقتها نبهت عليك شغلنا خطر ،،قولت أنت عايز أعيش وأعيش ماما لا يمكن جاسر أبن الحسب والنسب يشتغل أى شغلانة ساعتها كنت محتاجنى ومع الوقت كبرت ونجحت وقولت ومالة مدام بعيد عننا ومحدش حس بينا عادى ،إللى مش عادى تشتغل لحسابك من ورايا
جاسر بلع ريقة / تحت طوعك يا كبير
الراجل/ ههههههه ،،حازم أبوة كان معانا وعرض عليا أدخل أبنة وهو عمر ١٨ سنة وأتدرب ووافقت ولحد م مات أبوة محدش يعرف سرنا وحازم غلط لما جابك ليا على طول بدون أذنى عارف ومقدر عايز يخليك تمسك فلوس وربنا ستر وتطلعت جدع لحد الأن ،،،بقيتوا رجال أعمال وشركات وفيلا وعربيات ومستوى وحراسة بمجهودكم من الهندسة مقدرش أنكرها مع أن يا جاسر شركتك رأس مالها مالى
جاسر/ مش سرقتك كنت بشتغل معاك وباخد حقى عرقى
الراجل/ موافق على كلامك ،،
فاكر لما السنيورة إللى معاك ومخلياك مش شايف غيرها ظهرت،، جيت قولت عايز أبطل شغل ،،قولتلك أي،،،، أفتكر
جاسر/ إللى عايز يبطل فى حالتين يموت موتة من عند ربنا أو رصاصة مجهولة وسرنا يموت معاة ،،،أنا مغلطش
الراجل بحدة/ لاااااا ،غلطت أنت والزفت إللى جنبك ،لما تشتغلوا لحسابكم وتتعدونى تبقوا غلطوا ،، حازم مسك أبنة جاسر وجهزة يكون خليفتة فى تجارة المخدرات وبعدة عنى وخلاة فى المنصورة بجحة يمسك شركة الهندسة هناك ،،، وأنت يا جاسر خليت مصطفى أبنك يكمل مسيرتك كل واحد ورث حد من عيالة الشغلانة قولت أسيبكم عيال بتلعب لكن تشتغلوا على كبير وتنافسونى
حازم بتوتر/ محصلش مكانك محفوظ يا ريس أنت الكبير وكبرنا كلنا ولا أي يا جاسر
جاسر/ أيوة
الراجل/ أخر صفقة إللى أبنك مصطفى أستلمها وجاسر أبن حازم أتصرف وباعها فى المنصورة ب عشرة مليون جنية الراجل دة تبعى كان طعم علشان تقعوا طبعا الفلوس دى بالنسبة ليا صفر على الشمال لية تعملوا كدة ليا حق أصفيكم دلوقتى وأخلص منك وأيتم عيالكم
حازم بترجى/ أخر مرة يا ريس أعمل خاطر لأبويا دة كان من رجالتك برضو
الراجل/ موافق بس بشرط
الجميع أنتبهوا لة
الراجل/ لازم الكل يعرف أن جاسر و حازم و رضوان أتحدوا فى مجال الهندسة والحقيقة إللى عايزة تتنفذ ودة أمر تتصالحوا وتتحدوا فى شغلنا ،،،،أعملوا أعتبار أنكم قد بعض ،،وتخرجتوا من كلية واحدة حتى القدر خلاكم نسايب ومش بس كدة وفى مجال المخدرات عايزكم أضلاع المثلث لو حطيتوا إيدكم فى إيد بعض شغلنا يكبر وأفتكروا مش عايز أجتمع بيكم تانى المرة الجاية دة إللى يتكلم ثم شاور على سلا حة
،،،،،نظر لجاسر وقال غلطت لما دخلت أبنك محمد كلية الشرطة وخليتة ضابط ،،موقفة أي لما يعرف أبوة وأخوة من أكبر تجار السموم البيضاء فى الوطن العربى قولتلك مجالنا مفيش فية جواز ولا خلفة ودى النتيجة ثم نظر لرضوان وقال أم بنتك دارين إللى لحد الأن بتحبها ماتت أزاى
جاسر/ موتة ربنا هو قال كدة
رضوان بحزن/ علشان رفضت أبيع الريس الكبير للجماعة التانية قتلوا مراتى قدامى بعد ما أغتص٠٠٠٠ وسكت ولم يقدر على أكمال الكلمة ،
بث الرعب فى قلوب حازم وجاسر كل منهما لزوجتة
وأنتهى الأجتماع دون النطق بحرف بين الثلاثة ورجعوا لمنازلهم وعقولهم مشغوله وأنتهى اليوم على كدة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
أتى الصباح وإيلن فرحانة هتشوف مصطفى اليوم ولا تعلم أنة سوف يعترف لها بحبة لكن سمعت صراخ أمها بالأسفل ٠٠٠٠٠
______
فى فيلا جاسر العويل ملآ البيت
حالة من الهياج والصراخ كارثة فاجعة حلت بيهم