قصة الأميرة والمغترب
البارت التاسع والثامنون 89 جزء ثاني
بقلم آلاء اسماعيل
-حنان مش هتروح معاك لأي مكان يا بدر.. بنتي هتجي معاي و معاها ورقة طلاقها 🙄
همست هنادي لبدر: بتقول اي دي؟؟
-اللي سمعتيه يا هنادي 🙄 🙄
قالتها فاتن بحدة و هي تنظر الى عيني بدر بتحدٌٍ
شهقت حنان بصدمة بينما أتت سحر من خلف فاتن و هي تحاول أن تبعدها عن الباب بضيق بينما تنظر إلى بدر بإحراج شديد : اي اللي بتعمليه ده يا ماما ! 😰
-ابعدي انتي ما تتدخليش 😤
بدر بغضب: طلاق اي و كلام فارغ اي اللي بتتكلمي عنه يا مرت عمي!!
-زي ما سمعت كدة يا بدر ...انا مش مستغنية عن حياة بنتي و ولادها عشان اسيبها ترجع معاك
امسكت حنان بيد بدر بتوتر وقد بدأت عيناها في ذرف الدموع تلقائيا قائلة لفاتن : بس انا مش عايزة أتطلق يا ماما ...أنا و ولادي مكاننا جنب بدر 🥺😥
فاتن : بدر !! بدر اللي مكنتش طايقة تسمعي اسمه حتى !!
كان بدر سيتكلم لكن جاءت ممرضة في تلك اللحظة و قاطعته و هي تقول بحدة: من فضلكم دي مستشفى مش عايزين صوت عالي
سحر بإحراج : يالا يا ماما بلاش فضاي"ح سمعتي الممرضة قالت اي 😥
فاتن بعند: ما يهمنيش حد و مش متحركة من هنا غير لما اخذ بنتي معايا 😤
همست الممرضة بحدة : لو مش هتوطوا صوتكم يبقى اتفضلوا برة المستشفى و اتناقشوا زي ما انتو عايزين. .
بدر بإحراج : احنا آسفين يا آنسة هنطلع خلاص 😥
اوقفته فاتن بغضب : و انا قلت حنان ما لهاش روحة معاكم يعني ملهاش روحة معاكم 😤
غادرت الممرضة مسرعة بتوعد فقالت سحر بتذمر
-يا ماما حرام عليك هو انتي جاية تشوفي حنان ولا جاية تعملي فضي"حة في المستشفى ؟؟ 😰
-لا انا جاية احميها من الناس دي
هنادي : اي الكلام الماسخ ده يا فاتن ! بقى بدل ما تفرحي مع بنتك و تباركيلها جاية تقهريها و هي نفٓسة.. و كمان عايزة تطلقيها من جوزها و تخربي عليها بيتها؟ 🤨
-هو فين البيت ده يا اختي 😏!! البيت اللي حاولوا يمو"توها هي و ولادها فيه🤨! لا يا هنادي يفتح الله ....حنان مش هتعتب بيتكو تاني ..و ده آخر كلام عندي 🙄
نظرت الى حنان بحدة و قالت : يالا يا حنان ...انا مش هسيبك لحظة وحدة مع الناس دي كفاية اوي لحد كدة😤 يالا
نظرت حنان الى بدر بتوسل و تشبثت به اكثر فقال لها بحب : ما تخافيش انا مش هسيبك أبدا
في تلك اللحظة جاءت الممرضة و معها فردين من أفراد الأمن
في المستشفى
خرج الطبيب من غرفته بعد ان فحصه و ازالت الممرضة المحلول من يده و كافة الاجهزة
بعد مدة دخل خالد و ام أحمد و أميرة إليه و قال خالد بفرحة: حمد لله على السلامة يا وحش...الدكتور قال وضعك كويس اوي و تقدر تطلع من المستشفى بكرة ☺️
ياسين بتعب: ليه بكرة ؟؟ مش النهاردة ليه يا خالد 😮💨؟؟
جلست أميرة بجانبه قائلة : لانك لسة تعبان انت أكيد مش هتعرف احسن من الدكتور ...
أم أحمد : مراتك معاها حق يا ابني ..انت كنت نايم لأكثر من يومين و عامل عملية خطيرة أكيد لسة دايخ و موجوع
ياسين :بس انتي اكثر واحدة عارفة اني مبحبش رقدة المستشفيات يا ماما 😓
-معلش يا ابني هي ليلة وحدة بس استحمل
نظر ياسين الى أميرة و خالد فأومآ بتأكيد على كلام أم أحمد فقال بإبتسامة متعبة: يعني اتفقتوا عليا كلكم مش كدة ؟!! ماشي ..حكم القوي 😟
أميرة : على فكرة الدكتور قال تفضل اسبوع لحد ما يشيلوا الغرز بس خالد قالهم انك مش هتوافق و اتحايل عليهم عشان يمضولك على خروج بكرة يعني تحمد ربنا انها جات على يوم
خالد :صح .. بالعافية لما وافق الدكتور تطلع بكرة بس أصر يبعث معاك ممرضة 🙄
نظرت إليه أميرة بحدة و قالت بدون وعي:
قصدك ممرض يا خالد 😤
سرعان ما انتبهت لنفسها فأطرقت رأسها بإحراج بينما غمز خالد لأم احمد و خرجا معا و هما يضحكان
ضحك ياسين بتعب و قال بصوت خافت بينما يمسك بيدها و يمسح عليها بحنان : مين قال اني هاحتاج لممرض أصلا !!
نظر الى عينيها بعشق و قال :من النهاردة انتي هتكوني الممرضة و الدكتورة و العلاج الطبيعي و النفسي و كل حاجة لقلبي الموجوع و المشتاق و المحروم ده. 🥺
بادلته النظرات الهيام و قالت : بعد الشر على قلبك
ياسين:بجد يكفيني وجودك جنبي عشان اكون بخير ☺️
في مصر في مستشفى الولادة
-اي الدوشة اللي انتو عاملينها دي !! انتو في مستشفى يا حضرة ...
بدر بإحراج : آسفين يا افندم احنا رايحين حالا
امسك بدر الحقيبة بيد و حنان باليد الاخرى بينما تساعدها هنادي من الناحية الاخرى
رافقهم أفراد الأمن رفقة فاتن الغاضبة الى أن اوصلوهم الى خارج المستشفى
اقترب مرسي مسرعا ما إن رآهم كانت سلمى و الآخرين سيلحقون به لكنه اوقفهم و هو يقول للجميع : خليكم هنا محدش يتحرك لما اشوف اي الموضوع
توجه مرسي نحوهم بينما بقي الآخرون في سياراتهم ينتظرون وصولهم الى موقف السيارات
-خير يا ابني اي اللي اخركم كدة و عايزين اي دول ؟؟
قالها مرسي و هو ينظر الى أفراد الأمن الواقفين بجمود ودهش حين قال احدهم بصرامة: من فضلكم تبعدوا عن المستشفى و تحاولوا تحلوا مشاكلكم العائلية في بيتكم
دخل فردي الأمن الى الداخل و نظر مرسي بتعجب الى بدر قائلا
-هو اي اللي بيحصل هنا يا ابني ..مشاكل اي اللي بيتكلم عنها الراجل !
خرجت فاتن من خلفه قائلة بوقاحة : قل لإبنك بسيب بنتي تمشي بالتي يا مرسي احسن ما اخلي فض"يحتكم بجلاجل يا عيلة الراوي يا مجر"مين 😤
مرسي بغضب: اي قلة الادب دي يا ولية يا ناقصة انتي !! ما تلمي نفسك بدل ما ألمك انا 😡...
-لما تلم فضي"حتكم الاول يا ...كبير العيلة 🙄😏
نظر الى بدر بصدمة قائلا: عتقول اي قليلة الحيا دي يا بدر ؟😤
فاتن بغضب -اخرس قطع لسانك 😡
شدتها سحر بإحراج شديد : ماما ارجووو..
-ابعدي انتي قلتلك ما تتدخليش خاااالص 😡
بدر بغضب : ابعدي انتي عن طريقنا احسن لك يا اما هانسى انك أم حنان و مرت عمي... حنان حرمتي و مش هأطلقها و لا هابعد عنها لو انطبقت السماء عالارض 😤
فاتن بتحد: هتطلقها و رجلك فوق رقبتك يا اما هأجرجرك في المحاكم و هارفع عليك قضية طلاق الضرر و هأدي المحكمة كل الأدلة اللي تثبت انك ما تقدرش تحميها لا هي و ولادها و مش هتطول ظفر واحد منهم طول ما انا عايشة
هنادي : هي بتخرف بتقول اي دي !! ضرر اي و ادلة اي 🤔
حاول بدر تمالك اعصابه من اجل زوجته فقال بهدوء : اخزي الشيطان يا مرت عمي ..حنان مرتي و ملزومة منها انا وعدتها اني أحميها هي و ولادي و أديني طلقت الإثنين عشانها .. محدش هيقدر منهم يقرب لها
فاتن بصوت عال صدم الجميع : بس ما تقدرش تحميها من بنتك ...مش المحروسة برضو هي اللي حطت لها شامبو عالارض عشان توقعها !!🙄😤
شهق الجميع و اولهم حنان فأكملت فاتن بشر
-حتى بالامارة انت عرفت بالموضوع و بدل ما تعاقبها طبطبت عليها و قلتلها اوعي تعملي كدة تاني يا حبيبتي مش كدة !!! 🙄
نظرت حنان الى بدر بصدمة و ابعدت يدها عنه
في منزل سنية
تطوي تلك الصالة ذهايا و إيابا تنظر الى الساعة و هي تتساءل عما حدث
-اكيد ولعت بينهم ...يا رب تتوفق فاتن و تعرف تقنع بنتها
أكيد هتتصدم صدمة عمرها منه. ...ايوة ..متأكدة انها مستحيل هتكمل معاه بعد اللي حصل لها ده
ابتسمت بشر و هي تهمس؛ ابقى وريني هتعرف تقنعها ازاي تفضل معاك بعد اللي هببته ده😁
ده أقل عقاب ليك يا بدر على اللي عملته فيا ... و لسة ...انت ما شفتش حاجة من شري لحد دلوقت ...هوريك سنية تبقى مين
بدر بينما يمسك يدها و هو ينظر إليها برجاء-حنان 🥺😥..الموضوع مش زي ما انتي فاهمة صدقين...
فقاطعته حنان بدهشة: بنتك !!! 😳و انت كنت عارف !! 😳😱
ابتسمت فاتن بشماتة بينما اكمل بدر بتوسل
-حنان ارجوكي افهميني... دي مجرد طفلة ...أنا فهمتها غلطتها و هي وعدتني انها مش هتكررها 😟...أديكي شفتي كانت مبسوطة باخوها قد اي خصوصا بعد ما سمته هي!🥺!...اوعدك انها هتتغير معاكي ... ارجوكي يا روحي خليكي واثقة فيا و اوعي تخافي على نفسك او ولادك طول ما انا معاكم
-مفيش حاجة هتتغير.. مادام أمها سنية تبقى عمرها ما هتتغير مادامت الحية امها بتبخ فيها الس،م هتفضل قات"لة لحد ما تكبر
هنادي: يا شيخة حرام عليكي عايزانا نعملها اي يعني نقت"لها؟!
فاتن : لا بس فيه حاجة اسمها سجن الأحداث 🙄
بدر بغضب: عايزاني ابلغ عن بنتي و اسجنها و هي ما كملتش احداشر سنة !!! انتي مجنونة !!! 😡
فاتن : لا تسيبها براحتها طبعا تسرح و تمرح عشان اي حد مش حاباه تمو'ته ..
نظرت الى حنان و كملت : يعني تخيل تكون بنتي نايمة في أمان الله تصحى تلاقي ابنها في حضنها مقت"ول بس"كينة في قلبه
مرسي : اخرسي بقى انتي ايه !! شيطاااان !!!😠
هنادي : أعوذ بالله منك و من شرك 😤
كانت الصدمة تعقد لسان حنان و لم تستطع أن تستوعب الامر حتى !
نظر الجميع إلى بعضهم بصدمة و تساءلت هنادي في سرها هي العقرب دي عرفت الموضوع منين أصلا ؟؟ محدش عارف غيرهم هوما الثلاثة بدر سلمى و هي !!
أكملت فاتن وسط دهشتهم بحدة : شي"طان !! شي"طان لإني عايزة احمي بنتي منكم ؟؟
يعني عايزني أأمن لبنتي و ولادها معاكم ازاي في البيت ده بعد كدة و هي اتعرضت فيه لمحاولة قت"ل مرتين هااا!!
كان بدر يشعر بقهر شديد فهو بين نارين.. سيخسر زوجته و ولديه بسبب ابنته..لكنها مجرد طفلة لا يمكنه معاقبتها 😰
نظر إلى حنان بضيق و قال : حنان حبيبتي. .انتي بتثقي فيا مش كدة !! لو عندك ذرة ثقة واحدة بس فيا ...اتاكدي اني مستحيل أسيب حد ولا حتى بنتي يقرب منك تاني لا انتي و لا ولادي .. ارجوكي ما تسمعيش لكلامها.. ارجوكي عشان خاطر حبنا...بلاش حبنا..عشان خاطر ولادنا 😰
هنادي:جوزك معاك حق يا بنتي محدش هيقدر يلمس شعرة منك طول ما انتي معاه
-يا اختي كان حماها في المرتين اللي فاتوا.😒..اهو ربنا سترها مرتين بس مش كل مرة تسلم الجرة ...
إقتربت من حنان المصدومة و امسكت يدها لتأخذها معهم قائلة : يالا يا حنان ...احنا هنمشي و ان رفض يطلقك بالذوق من بكرة هأشوفلك اجدعها محامي و هارفعلك عليه قضية خلع
-محدش هيقدر يبعد حنان عن جوزها ...و ان كان فيه حد هيتطلق النهاردة فهو انتي يا خا"ينة 😤
التفت الجميع و قالت فاتن بصدمة: صالح...