
قصة اختيار القدر
البارت السابع 7 والثامن 8 والتاسع 9
بقلم جنات بدر
البارت السابع 7
تنهد احمد بسرعه وقال نور تتجوزيني
احتلت الصدمه ملامح نور وقالت بغضب حضرتك طلبك مرفوض
زفر احمد بضيق وقال لي يا نور انا قلت حاجه غلط انا رايدك في الحلال عايزك تكوني زوجت على سنه الله ورسوله
ردت نور بحزن وقالت ومن بين بنات العالم يا احمد ما لقيتش غيري انا انا مناسبكش شوف غيري يا احمد
رد عليها احمد وقال ليه يا نور انت ناقصك ايه انت زيك زي اي بنت في العالم
تنهدت نور بحزن وقالت
احمد احنا ما ينفعش نكون لبعض طيب انت لما ده تطلب مني الزواج انت قلت لاهلك خدت راي امك وابوك واخواتك شفتهم هيوافقوا انك تتجوز واحده مطلقه ولا لا يا احمد
احمد انا ما ينفعش ليك انا واحده مطلقه ومعايا بنتين يا ريت كنت مطلقه واحده لا انا معايا بنتين
عشان كده يا احمد رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر انت لازم تتزوج بنت بنوت وتكون اول فرحتك انا هعتبر نفسي يا احمد اني ما سمعتش كلامك ويا ريت ما تفتحش الموضوع ده تاني معايا
نهت كلامها نور وبعدين سابت ومشت
وقف احمد ينظر في اثرها ومحتار هو فعلا يمكن غلط عشان طلب الجواز منها قبل ما ياخذ راي اهله
رجعت نور على البيت والتعب باين عليها من كتر الشغل ولكن تعب امها زاد عليها
اتكلمت رحاب بغضب مسحوق الغسيل خلص يا هانم انتم بناتك اللي مخليينش حاجه في البيت انا قلت البنات دول يرجعوا لابوهم انا مش حمل رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر تربيه بنات لحد ياخدهم ويصرف عليهم هو
قالت نور بتعب و حزن ماما انا بشتغل وبتعب عشان خاطر بناتي فيا ريت ما تزوديش تعبي وانا هدور على شغل ثاني اضافي عشان بناتي ما يحتاجوش اي حاجه نهت كلامها وراحت داخله
غرفتها
جلست نور على سرير تبكي وتندب حظها مش كفايه ان هي تعاقبت بتتعاقب ليها مره ثانيه على حاجه ما عملتهاش ذنب كل اللي يحصل ذنبه ايه هي تعيش كده
خبط الباب مسحت نور دموعها وقالت تدخل
دخل ايوب الغرفه وبعدين قاعد جنبي وطبطب على كتفها وقال ما تزعليش يا بنت من كلام رحاب
ما تاخديش على كلام رحاب هي ما تقصدش حاجه هي قلبها ابيض بس كلامها مدب
ابتسمت نور وقالت لا يا بابا انا ما زعلتش منها انا زعلانه على نفسي يا بابا زعلانه على نفسي ليه بيحصل فيا كل ده يا بابا انا ما استاهلش اللي بيحصل معايا انا تعبت تعبت قوي ما حدش حاسس بيا
حضنها ايوب وربت على ظهرها وقال ما تزعليش يا بنتي ربنا شايل لك الاحسن وبعدين مسك فلوس وحطها في ايدها وقال خدي دول
بصت نور للفلوس وقالت لا يا بابا ما لهش لزوم انا معايا والله مستوره
حط صباعه على بقه هو قال اششش خديهم واسكتي عن رحاب ترميني انا وانت بره البيت
ضحكه نور وقالت ربنا يخليك ليا يا بابا ما يحرمنيش منك.....
عند احمد رجع البيت وزعل بان على ملامحه
دخل غرفه بدون ولا كلمه
دخلت امه وراها وقالت مالك ياابو حميد شكلك زعلان مش عوايدك كده تدخل البيت وانت ساكت بدون ولا كلمه
سند راسه على رجل امه وقال تعبان يا ماما
تعبان قوي يا ماما وحاسس الدنيا ضيقه في وشي
مسد عبير على شعره وقالت ايه اللي تعبك يا قلب امك في ايه حصل معاك احكي لي يا ابني يمكن اقدر اساعدك
تنهد احمد بتعب وقال انا بحب واحده
قالت عبير بفرحه ده خبر حلو ايه اللي مزعلك طيب يا ابني وشايل هموم الدنيا
وقول لي هي مين وبنت مين وانا هروح اطلبها لك على طول يا ابني ده يوم المنى يا حبيبي يوم ما تتجوز انت
مسك احمد ايد امه وقبلها وقال ربنا يخليكي ليا يا ست الكل وما يحرمنيش منك هي اسمها نور واسم على مسمى يا ماما نورت حياتي انا بحس ان انا مالك الدنيا لما بشوفها وانا مرتاح لها وحاسس ان هي دي اللي هتكون شريكه حياتي
ابتسمت عبير بحب يا قلبي ما دايما حابين بعض نروح ونطلبها من اهله وخير البر عاجله
ابتسم احمد بس يا ماما في حاجه صغيره لازم تعرفيها هي مش هتفرق معايا ولا مضايقاني ولا هتقدم لي ولا هتاخر
ظهر الشك على ملامح عبير وقالت حاجه ايه يا ابني
حك احمد طرف مناخيره وقال
ماما نور مطلقه ومعاها بنتين
اتصدمت عبير وقالت"""
البارت الثامن [8]
حك احمد طرف مناخيره وقال ماما نور مطلقه ومعاها بنتين
اتصدمت عبير وقالت مطلقه يا احمد ليه يا ابني ده انت لسه اعزب وكمان معاها بنتين يا ابني هتاخد بواقي الناس يا ابني
من بين بنات العالم يا احمد ما ما لقيتش غيرها هي دي ده بنت عمك يا ابني هتموت عليك ده نهى بتتمنى لك الرضا يا ترضى يا احمد وانت في الاخر تتجوز مطلقه ليها بس يا ابني
تنهد احمد وقال يا ماما بس افهميني مالها المطلقه يا ماما هي ناقصها ايه ولا ذنبها ايه يعني عشان هي اتجوزت وعاشت تجربه فاشله يكون ذنبها ان هي مطلقه
بعدين يا ماما ما تبصيش من المنظور ده نور انسانه محترمه وطيبه ولو شفتيها تحبيها يا ماما وبناتها كويسين قوي وطيبين يا ماما ما لهمش ذنب في اللي عمله ابوهم
انا شايفها بعيني يا ماما ان هي دي اللي هتكون شريكه حياتي انا ما تفرقش معايا مطلقه ولا انسه ولا بنت بنوت ولا الكلام الفاضي
ده المهم ان قلبي حبها يا ماما وارتاح لها عشان كده انا مش عايز
غيرها هي يا ماما انا حاسس ان هي دي الانسانه اللي اقدر اسند عليها وقت تعبي وهي دي اللي هتشيلني وقت ضيقتي وهي دي اللي هتصون بيتي وعرضي عشان كده يا ماما انا شايفه الانسان المناسبه لي
بس ايدها احمد وقال الموضوع وقف عليكم دلوقتي يا ماما وعلى موافقتكم انتم عشان خاطري يا ماما انا مرتاح معاها وحاسس ان هكون انسان سعيد معاه
تنهدت عبير بضيق وقالت والبنات يا احمد البنات هيكون وضعهم ايه هياخدهم ابوهم ولا هيكون وضعهم ايه يا ابني
قال احمد البنات هيكونوا معايا ماما انا هعتبرهم بناتي وهربيهم احسن تربيه ومش هنقص عنهم حاجه ومش هفرط
قالت عبير بحزن بس يا ابني
قطع كلامها دخول زوجها سالم
قال سالم خلاص يا عبير احمد رايدها سيبيه هو شايف حياتها هتكون مرتاحه معاها
جيري احمد علي سالم وحدنا وقال حبيبي يا بابا انت بس اللي فاهمني انا بحبك قوي احلى اب في الدنيا
ابتسم سالم بود وقال قد الجمايل يا باشا عشان هتحتاج تردها
ضحك احمد وقال مصلحجي قوي انت يا ابو السلم
غمز ليه سالم وقال اعمل ايه انا عايش بمده قدم السبت تلاقي لحد بس غير كده ما فيش
دخل محمد من وراهم هم الاثنين وقال بتعمل ايه
قال احمد تعال يا محمد شوف اخوك قرر يتجوز
حضن ومحمد وقال الف مبروك يا حبيبي ربنا يتمم لك بخير
جال احمد المهم انا ما خدتش منكم عوجات نافع اعمل ايه دلوقتي انا عايز موافقتكم
ابتسم سالم وقال يا حبيبي انا اهم حاجه عندي سعادتك اكتر من كده ما يهمنيش حاجه وانا ما عنديش اي مانع في الجوازه دي
نظر احمد لعبير بمعنى ايه يا ماما قلت ايه
ابتسمت عبير قالت ان انت شايف يا ابني ربنا يقدم لك اللي فيه الخير ويتمم لك على خير خذنا ميعاد مع اهلها واللي فيه الخير يقدم ربنا
حضن احمد عبير وقال لها شكرا يا ماما ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي وما يحرمنيش منك يا رب
ضحك احمد وقال هي امك بس اللي لها حضن وانا ما ليش ولا يعني علشان مش والدك الحقيقي
قشر احمد وقال كده زعل منك يا ابو السلم ينفع ده بتقولي ده ده انت الخير والبركه يا حبيبي انت احسن اب في الدنيا كلها ربنا يخليك لنا وما يحرمناش منك ابدا يا رب
ضحك احمد قال وانت كمان يا حبايبي ربنا يخليكم ليا
دخل وليد وانجي وليد قال ايه ده متجمعين عند الله بخير في ايه في الاجتماع ده
قالت عبير عقبالك يا حبيبي اخوك قرر يتجوز
حضنوه وهنوج الالف مبروك ربنا يقدم لك اللي فيه الخير
ابتسم احمد قال طبعا اذنكم انا هروح اقعد معاد من الجماعه عشان نروح لهم
خرج احمد وساب الجميع متجمعين نظرت عبير لاثر بحزن
بس عليها سالم وقال يا حبيبتي مالك سيبيه يمكن هو راحت معاها البنت دي ممكن تكون صح بنت حلال وغلبان
وبعدين مالها المطلقه يعني هي عره ولا عره يا حبيبتي اهم حاجه يكون في بينهم وقبول وحابين بعض وقابلين بعض ده بالدنيا كلها
ابتسمت ابتسامه بسيطه رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر عبير وقالت ربنا يقدم لنا اللي فيه الخير وتكون هي بنت الحلال اللي تريح قلبي انا مش زعلانه بس انا كنت عايزه افرح بيه زي الناس
سالم يوه يا عبير انا بقول لك ايه وانت تقولي ايه هو هيفرح ويعمل احلى احلى فرح في الدنيا وكل اللي نفسك فيه اعمليه
قال وليد خلاص يا ماما انت مكبره الموضوع ليه يعني هي عملت ذنب عملت شرع ربنا كانت متجوز على سنه الله ورسوله وما حصلش نصيب ولا وفق
تنهدت تعبير وقالت ربنا يقدم له اللي فيه الخير.......
كان احمد بيكلم اسيل
ها يا سوسو يا حبيبتي اخبارك ايه دلوقتي مش تمام
ردت عليها اسيل ببراءه وقالت انا كويسه يا صديقي اللطيف
رد احمد وقال بصي رواية اختيار القدر بقلم جنات بدر طيب يا قلبي اللطيف انا عايز اكلم جدو ايوب ممكن تدي له الفون
ردد اسيل حاضر ثواني وانا هدي له الفون
راحت اسيره عند ايوب وقالت له خذ يا جد وصديقي اللطيف عايز يكلمك
ابتسم ايوب وخد الفول منها وقال السلام عليكم
احمد وقال وعليكم السلام حضرتك عامل ايه يا عم
رد ايوب وقال الحمد لله يا ابني في زحام من النعم انت اخبارك ايه والاسره الكريمه تمام
قال احمد الحمد لله يا عم كلنا تمام وبخير الحمد لله انا كنت عاوز حضرتك في موضوع
رد ايوب بحبه قال موضوع ايه يا ابني
رد احمد وقال حضرتك كنت حابب نجي انا ووالدي ووالدتي نشرب معاك كوبايه شاي
ابتسم ايوب وقال انت تنورونا يا ابني وقت ما تحبوا تعالوا
رد احمد بسعاده وقال تمام حضرتك ينفع نيجي لك النهارده بعد صلاه العشاء
قال ايوب مفيش مانع يا ابني تنورونا
ابتسم احمد قال شكرا لحضرتك شكرا وراح فاصل
ندى ايوب على رحاب ونور
جهز ضيافه في ضيوف جايه عندنا
ردد رحاب باستغراب وقالت ضيوف مين اللي جيانا دي
قال ايوب ده احمد واهله
نور زي ما هي واقفه ملامحها ما تغيرتش ولا اتفاجاتش بالموضوع اما رحاب قالت وجاي يعمليها عندنا احمد هو واهله
رد ايوب وقال لما يوصلوا بخير هنعرف بس روحي يجهزوا ضيافه ليهم
قومت راسها بالموافقه رحاب وانصرفت الى المطبخ
اما نور نادهت عليها اسيل وقال ماما موبايل بيرن
راحت نور على غرفتها وشافها تليفون وقالت السلام عليكم
رد احمد بحب شديدوقال وعليكم السلام اخبارك ايه طمنيني عنك
الحمدلله بخير انت عايز حاجه
رد احمد بزعل ايه المعامله النشافه دي
قالت نوم احمد انت جاي عندنا ليه
قال احمد يا حول الله يا رب هو انا جاي عندي انا جاي عند عم ايوب هو انت بخيله ولا ايه انا شكلي خميط فيك
قالت نور بجديه احمد انا مش بهزر انت جاي ليه
تنهد احمد بتعب من تصرفاتها وقال وجاي وطلب الحلال يا نور
وقال انا خلصت لبس وجهزت نفسي يلا كمان انت تاني اروح جهزي نفسك عايزه اشوفك مزه ما استناش منها رد وفصل الفون
وقفت نور زي ما هي محتاره مش عارفه تفرح ولا مش عارفه تزعل كانت مشاعرها مختلطه
بعد كم ساعه كان وصل احمد واهل البيت رحب بيهم ايوب وقعدوا
ولسه هيتكلم في موضوع الجواز خبط الباب
راحت رحاب تفتح الباب اتصدمت من اللي كان على الباب ما عرفتش ترد تقول ايه
فتح الباب حسن وراح داخل على طول وقال منورين يا جماعه متجمعين كده عند النبي ان شاء الله"""
البارت التاسع [9]
دخل حسن وقال منورين يا جماعه متجمعين عند النبي ان شاء
الله الكل اتصدم اولهم نور
نظر له احمد بغضب شديد ولسه هيتكلم
قطع كلامه رد حسن سبحان الله ظهر الحق يعني انا ما كنتش بالف عليكم
انكم انتم عشاق اها جايين تتجوز بعد ما دوبت حب وخيانه وعلى قفاياانا مش على قفا حد
شايف يا عم ايوب بنتك الطاهره اهو ما كدبتش خبر وطلعت انا مش بحشي ولا بقول كلام وخلاص
الكل واقف في ذهول ومش عارف يرد يقول ايه
لسه هيرد ايوب
قطع كلامه احمد وقال له اخرس نور اشرف من اي حد انت عرفته
ضحك حسن بسخريه وتريقه وقال لا يا راجل مين يشهد لي العروسه
وبعدين نظر لام احمد وولد احمد وقال هو حضرتك يرضيك ابنك ياخذ واحده مطلقه ومعها بنتين وكمان ماشيه شمال
نزل الكلام على عبير زي الصاعقه ما بقيتش عارفه ترد تقول ايه
والكل كان في موقف احراج لا يحسد عليه
واولهم النور اللي كانت منهاره من العياط ومش عارفه تعمل ايه
مسك احمد حسن اللي من لياقة قميص بغضب
وقال انت واحد حقير انت ازاي بتقول كده وازاي بتالف كلام كده انا مش هخليك تفلت من ايدي المره دي
اتلمى محمد وليد ماسكين احمد عشان يخلصوا حسن من ايده بس احمد رافض يسيبه
والجو بقى معكر وبعد صعوبه احمد ساب حسن
عدل حسن هدومه وقال مستحيل تتجوز يا نور مستحيل تتجوز احد غيري ولو هتتجوزي هاخد البنات منك غصب عنك انا
ولو حابه اردك انا ما عنديش مشكله بس مستحيل تتجوزي مستحيل تتجوزي يا نور
وقف له ايوب بغضب قال وانت مالك انت هو انت كنت هتحدد مصيرها كفايه اللي حصل منك ما تسيبها في حالها يا ابني حرام عليك
سيب البنت تعيش حياتها ما لكش دعوه بيها خليها تختار مره واحده في حياتها حاجه تريحها وتسعدها
نظر لهم حسن بسخريه وقال اللي عنده قلته وراح سايبهم نازل
حس احمد واهله بالاحراج وقال ابو احمد نستأذن احنا ونرجع وقت تاني مشا احمد واهله
وقعدت نور تبكي وتندب حظها على اللي حصل فيها
قالت رحاب بغضب بتعيطي ليه يا هانم بتنوحي ليه ما ترمي له بناته احنا عايزينهم في ايه وعايزه تتجوز اتجوز وريحيني عشان
انا تعبت منك لو كنت بقلمي جنات بدر قعدت في بيت جوزك وريحتي ما كناش عشنا في الشوشره دي وفي التعب ووجع القلب
ارمي له بناته انت ايه غصبك ان انت تربيهم ارمي له بنات وشوفي حياتك ويعيشي بقى عشان دي مش عيشه
ولو هيردك ليه أنا موافقه
نظر لها ايوب بغضب وقال رحاب مسمعش منك كلمه واحده
دخلت رحاب الغرفه
كان احمد واقف على باب الشقه وسمع كل الكلام اللي دار بينهم
وبعدين خبط باحراج وقال ما عليهش يا جماعه نسيت الموبايل
مسحت نور دموعها ودخلت غرفتها
رد ايوب عليها وقال تعالى يا ابني خذوا ما فيش مشاكل
خد احمد الموبايل وقال عمي احنا موضوعنا لسه ما انتهاش ان شاء الله هنقعد معاك ثاني عشان نكمل اللي ما كملناش
ابتسم ايوب ابتسم وبسيطه قال ربنا يقدم لك اللي فيه الخير
كانت نور منهاره في غرفتها وما لا تبكي وهي على سجاده الصلاه وتدعي ربنا يا ربي انا راضيه بقضاءك و وعدلك يا ربي يا ربي انا راضيه بقضاءك روايه اختيار القدر بقلم جنات بدر و وعدلك يا ربي انا حمداك يا ربي ولعل خير يا ربي عوضني باللي يسعدني يا رب واختار ليا صح يا ربي فوضت امري ليك يا رب حسبي الله ونعم الوكيل
قطع خلوتها رن الموبايل
نظره نور للموبايل هو كان المتصل احمد الكالسينات في وشي ورفضت ترد
رن كذا مره ولكن نور كانت بتقفل في وشه
بعت ليها مسج نور عشان خاطري ردي عليا عايز اكلمك في موضوع مهم
رجع رن تاني احمد عليها
فتحت نور وكانت اثار العياط على صوتها كان صوت مبحوح من كثر العياط
وقالت بصوت حزين يقطع القلب عايز ايه يا احمد سيبني في حالي بالله عليك
شعر احمد بوجع شديد في قلبه من صوتها اللي بيقطع القلب ده وقال نور افهميني انا عايز اقولك
قطعت كلامه نور وقالت بعد إذنك مترنش تاني وقفلت
في وشه السكه
احمد نور انا....وبص في الموبايل لقيها قفلت.....بحبك
دخلت عبير بغضب عند احمد وقالت احمد انسى الجوازه دي يا احمد انا ما يرضينيش اللي حصل كل ده في بيت نور
تنهد احمد بتعب وقال ماما وانا مش هتجوز غير نور
قالت عبير بغضب احمد انت مش شايف طريقه همج ازاي وبيتحداك احنا بغينا عن المشاكل دي انت ليه عايز تتعب قلبي يا احمد معاك
ماما انا مش هرجع عن كلامي انا عايز نور مش هتجوز غيرها
قالت عبير بغضب يانا يا هي يا احمد يا تختار امك وتختار تتجوز نور""".....
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا