رواية أسيرة البدر الفصل السابع 7بقلم ملك شكري


رواية أسيرة البدر

الفصل السابع 7

بقلم ملك شكري

سليم وعمر بصدمهه: بجددد

الدكتور ببتسامه على فرحتهم: اه والله الحمدالله على قد ما كانت الحادثه دي فيها خطر على حياته على قد ما عوضته حمدالله على السلامه بعد اذنكو

عمر وسليم حضنو بعض بسعاده كبيره واشتياق ف نفس الوقت

سليم: تعالى ننزل الكافتيريه شويه على ما بدر يفوق

سليم: احكيلي بقا كل حاجه حصلت

عمر: شوف ياسيدي

حكالو عمر كللل حاجه حصلت من اول يوم جت فيه قمر حتى سبب مجيها او خطفوها ليه كل حاجه حكهالو والسبب الي خلا بدر يفقد بصره والسبب ده انتو هتعرفو قريب 

سليم بصدمه: ياااه كل ده حصل ياعمر وقمر دي حرام بردو صعبت عليا اوي ياعمر بصراحه

عمر بحزن: وانا والله شكلها كان يصعب على الكافر وموت والدها كسرها بردو

اتكلمو شويه وبعد كده قامو عشان يطلعو ل بدر يشوفو فاق ولا لأ 

طلعو فوق والممرضه قالت انه فاق وبيهلوس ب اسم قمر

دخلولو بسرعه لقو بدر نايم مغمض عينه بيقول بضعف: ق قمر ق قمر ا انتي ف فين قمر ا انا بحبك متسبنيش

سليم: قوم يابدر قوم ياصحبي

بدر فاق بتعب وبيفتح عينه وبيرمش كذا مره عشان يتأكد اتعدل بسرعه وفضل يرمش كتير هو هو شايف كل حاجه حواليه فضل يرمش كتير بص ل عمر لقا نفسه شايفه وبص ل سليم كذلك

بدر بفرحه: ههه انا انا بشوف ههه سليم واحشني ياض

جري سليم عليه وحضنو بشتياق والحضن طال ل دقايق

وبعد كده بعد عنه وحضن عمر نفس الكلام

بدر: انا فتحت ازاي

حكولو كل الي الدكتور قالو

فرح بدر وحمد ربنا بعد كده وشه اتبدل للحزن والندم تاني

عمر: اهدى ياصحبي انا بعت رجالتنا وراها وكلموني وقالولي انها حاليا ف البيت ومن ساعه ماراحت منزلتش

بدر بحزن: انا السبب ياعمر انا السبب ياسليم انا السبب ف موت باباها هي قالتلي كده انا السبب

سليم بحزن: الاعمار بيد الله ياصحبي ده عمره ومكتوب ليه حتى لو مكنتش ظهرت ف حياتها اصلا ده قدره مكتوب انه يموت ف الوقت ده

بدر: ازاي هرجعها ليا ازاي هخليها ترجع تحبني ازاي

عمر وسليم بصو ل بعض بخبث ونظراتهم بتقول الي بتفكر فيه انا كمان بفكر فيه

سليم: شوف ياسيدي انت خطوبتك الاسبوع الجاي

بدر بعصبيه: نعم ياخويا انا بحب قمر ياض ومش هتجوز غيرها

عمر ضحك بهستيريه كمل سليم: ياعم اتهد بقا اقصد يعني دي هتبقا مسلسل عشان نرجع ليك قمر وهنلعب على الحتى دي وف نفس الوقت مش هنسيبها هنفضل نراقبها عشان نطمن عليها

وفي مكان تاني عند نور صاحبه قمر فونها رن وكان المتصل ب اسم سيرين(ايواااا هي الي جت ف دماغكم😂) 

ردت نور بسرعه: سيرو حبيبي عامله اي

سيرين بتمثيل: الحمدالله يانونو وحشتيني

نور: وانتي اكتر لسه فاكره تسألي عليا

سيرين: معلش بقا ياحبيبتي انتي عارفه اني بشتغل مع بابي ف الشركه ومشغوله مووت

نور: ولا يهمك ياحبيبتي

سيرين: بقولك يانور هي قمر مظهرتش يعني

نور بحقد: يووه ياسيرين كل حاجه قمر قمر

سيرين بتمثيل الزعل: ليه بس دي قمر حبيبتنا من ثانوي

نور: المهم بتسألي عليها ليه

سيرين: ابدا اصل بقالي فتره ملمحتهاش حتى

نور بكره: اه يختي ما بدر المحمدي اشهر رجل اعمال ف الشرق الاوسط وقع فيها كلمتني اول امبارح من فونو وقالتلي وقد اي اسلوبو معاها حلو وبيحبها معرفش على اي اصل

سيرين بصدمه: ايههه بدر المحمدي

نور بستغراب: مالك مستغربه ليه

سيرين بتمثيل الا مبالاه: ها لا ابدا مفيش بس مكلمتكيش ف حاجه تاني وبعدين هما حبو بعض بالسرعه دي

نور: تدفعي كام

سيرين: الي نفسك فيه 

نور بستغلال: اوك اتفقنا اسمعي ياستي

نسيب العقربتين يتكلمو ونروح ل قمر

قاعده ف اوضه باباها وبتعيط بهستيريه وهي بتبص ل صورتها هي ورهف وفرح ومامتها وباباها وهما متجمعين ف صوره واحده وكلهم بيضحكو ضحكه صافيه 

بتلمس الصوره بهدوء ودموعها نازله: وحشتوني اوي بابا من كتر حبو ليكي ياماما مقدرش يستنى وراحلك انتي وفرح ورهف وسبتوني لوحدي ف الدنيا مخدتونيش معاكو ليه بابا كان دايما بيحكيلي عنكو وعن ذكرياتكو زمان وعن حبكو الي مكانش ليه مثيل عارف يابابا انا عارفه ان بدر ملوش ذنب وده قضاء ربنا بس بس مجليش الجرأه اني اقعد ف وشه وانا عارفه انه حتى لو مكانش السبب بس كان ليه يد ولو بجزء بسيط ف الي حصلك انا ضحيت بحبي عشان يابابا انا بحبو اوي بس مش هقدر مش هقدر

نسيب قمر ونروح عند بدر الي قعد وسمع كل خطتهم

بدر: طب وهنجيب البنت دي منين

سليم: انت اهبل ياعم ريم اختي انت ناسي هي حاليا بتكمل تعليمها ف تركيه ياعم الي كانت هتتجنن عليها قعدت معايا سنه واربع شهور وبقالها ست شهور ف تركيا

بدر: صححح دي وحشتني اوي 

سليم: اهو بقا عندها 19سنه دلوقتي

عمر سرح بحب ف اميرته الي بيعشقها هو بيحب ريم جدا ومن زمان من قبل حتى ما سليم وريم يسافرو وحس بغيره بسيطه انها هتمثل حتى انها هتبقا خطيبته بس ده مش وقته

بدر: طب. انا عايز اشوفها ولو حتى من بعيد 

عمر: مينفعش يابدر 

بدر: حسو بيا ارجوكو انا عايز اشوفها مش هعرف كل ده مشوفهاش كفايه حتى معرفش ملامحها عامله ازاي عمر وسليم قدرو موقفه وخلو الدكتور يكتبلو خروج على مسؤليتهم وفعلا خرج وراح على طول على الشارع الي فيه عماره قمر كانت عماره متوسطه الحال وقفو العربيه ونزل بدر كان لسه هيطلع لقا قمر نازله من مدخل العماره وعلى ملامحها الهدوء والحزن بصلها بدر واتصدم وبرق من جمالها قد اي جمالها ساحر وعيونها الزرقا فضل مركز ف كل تفصيله فيها واتصدم اكتر لما لقا الحجاب على راسها مع انها مكانتش محجبه لما كان مغمى عليها لمس شعرها الي عدا نص السرير من طوله كان بيغطي شعرها حجاب زادها جمال ولابسه فستان خروج سمبل لونه اسود وفي ورد ابيض وشوز ابيض وشنطه كروس بيضا ومن غير ولا نقطه ميكب 

بدر مقدرش ينطق من كتر جمالها الي صدمو

قمر كانت بتتصل ب نور: انتي فين يانور

نور: انا جايه اهو داخله عليكي

سليم الي كان واقف ورا بدر ووراهم عمر

سليم بيصفر: وااااو اي القمر ده اسم على مسمى 

بدر ضربه ف كتفه: اتلم ياحيوان 

عمر: بس دي كانت بشعرها

بدر اتغاظ ان عمر الي شاف شعرها بس هو لا

بدر: هو لون شعرها كان اي

عمر: غريب ياجدع لون الدهب بظبط 

بدر: ما تتلم يااض

بصو تاني ناحيه قمر الي لقو بنت داخله عليها ووشها كله ميكب عكس قمر تماماً

عمر بتريقه: مين الأرجوزه الحمرا دي

كلهم ضحكو بهستيريه

بدر: تقريبا كده دي نور صحبتها حكتلي عنها قبل كده بس مكنتش اتخيل انها كده

سليم: اي ياعم ده اي البودره دي كلها تحسها دبه وشها ف طبق دقيق ونزلت لا وكأنها واكله حد بالروج الاحمر الي ف خلقتها ده

عينهم دمعت من كتر الضحك

لسه كانو قمر ونور هيمشو ف طريقهم راحو بسرعه ع العربيه واتحركو

كانو ماشيين وراكبين العربيه لقو بنت بتجري من كلب بلدي ف الشارع كانت ماشيه ناحيه عربيتهم وكان سليم الي سايق وقف سليم وداس فرامل على اخر لحظه والا كان خبطها

بدر: انت تخصص خبطات ولا اي

نزلو من العربيه وسليم متعصب: مش تحاسبي 

البنت بصتله ببرائه: معلش والله بس انا بخاف من الكلاب وكان في كلب بيجري ورايا

بصلها سليم ببلاها من جمالها: واد يابدر اي القمر الي قدامي ده

البنت بعصبيه: احترم نفسك

سليم بصدمه: انااا


               الفصل الثامن من هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات