قصة دقات مؤتلفه البارت الخامس 5 والاخير بقلم زهرة الربيع


 قصة دقات مؤتلفه

البارت الخامس 5 والاخير 

بقلم زهرة الربيع


محتاج لك قوي يا حنان لسه هتنطق قرب منها بسرعه وباسها بقوه وقرب بيها على الكنبه وهو لسه مكمل وبدأ يتهجم عليها بقوه 


حنان بقت تبعده وبتقول بخوف...سييني يا عصام باشا ارجوك

بس مكانش سامعها ومكمل 

وبقت تبكي و وهيه بتقول.. انا الغلطانه اني وثقت فيك و جيت اسال عنك يا حيوان 


عصام وقف بسرعه اول ما قالت كده وبعد عنها وهو بيشد شعره لورا وبصلها بدموع وقال امشي ومتجيش هنا تاني ..مش عايز اشوفك..روحي اتجوزي الحيوان اللي باعك من اول جوله.. امشي من هنا 


حنان  بصتلو بدموع وجريت بسرعه وهيه بتساوي هدومها الي اتبهدلت 


عصام  كان عايز يجري وراها يوقفها ويضمها لقلبه  بس مقدرش قعد مكانه بدموع هو بيفكر في قربها اللي جننه من اول لحظه شافها فيها 


ثاني يوم كان معمول حفله علشان كتب كتاب حنان وفرحها واتعملت في الفيلا زي ما والد حنان طلب من الباشا 


عصام  كان بيبص على التجهيزات من البلكونه بيشرب وهو متضايق جدا من اللي بيحصل قال بغضب في نفسه.. ايه اللي مضايقك في كده واحده كنت عايز تقضيلك معاها  ليلتين ومحصلش نصيب فيها..افرض يعني  في غيرها كتير وبقى يحاول يقنع نفسه بالفكره وهو متضايق جدا .. 


لسه هيدخل شافها كانت واقفه مع العمال لان والدها تعبان فضل يبصلها بشرود 


حنان شافتو  واقف بيبصلهم من البلكون ابتسمت بسخريه ولسه هتمشي  طلع بسرعه وقال... ايه يا عروسه حتى مش بتردي السلام ..انتي زعلانه على اللي حصل امبارح 


حنان بصتلو بضيق وقالت ..هزعل ليه عادتك  ولا هتشتريها 


عصام ضحك ووقف قدامها وقال ابدا وحياه عيونك ما هي عادتي ومش بتحايل على اي واحده ولا متعود اضايق واحده كده واقف في طريقها كل شويه..وقرب منها وقال..بس انتي حاجه ثانيه..حنان..حنان  انتي متاكده من اللي بتعمليه ده فكري تاني يمكن بعدين تندمي 


حنان  قالت بضيق اظن حتى لو ندمت دي حاجه متخصكش يا باشا 


ولسه هتمشي شدها عليه  وقال لا تخصيني تخصيني قوي يا حنان مينفعش تتجوزي لمجرد انك عايزه تهربي مني 


حنان ضحكت بسخريه وقالت اهرب منك ..اهرب منك ليه ..انا كده كده كنت هاتجوز دلوقتي او بعدين 


عصام مسك ايدها وبص لعيونها جامد وقال... يعني انتي بجد عايزه تكملي معاه قلبك مش ميال لحد تاني لما بتقعدي لوحدك كده مش بتفكري في حد او... 


قاطعته وقالت بسرعه ودموع ..انا قلبي بيبقى ميال للي يصون كرامتي يا باشا قلبي ميال لابن الحلال اللي يطلب الحلال ودفعت ايده و مشيت على بيتهم وهي دموعها بتنزل ومش عارف سببها ايه 


بالليل جهزت وبقت زي القمر وكانت الحفله في الجنينه وكل قرايبهم فيها والماذون وصل والكل كان مستني  العريس الي اتأخر جدا 


ابوها استغرب جدا وقال غريبه الوقت اتاخر هو انتي يا بنتي زعلتيه في حاجه 


حنان قالت بتوتر  ابدا يا بابا والله انا كلمته في الظهر وكان تمام وراحت على زاويه وبقت ترن له 


بس اتفاجأت بصوته من وراها بيقول ..مش هيجي ما تتعبيش نفسك 

بقلم...زهرة الربيع

التفتت بزهول لعصام اللي كان لابس البدله وزي القمر قالت بسخريه..معقوله الباشا بنفسه هيحضر فرحي 


عصام ابتسم وقال طبعا ...ازاي افوت على نفسي فرصه اني اشوفك وانت بفستان الفرح طالعه تجنني على فكره قمر زي العاده 


حمحمت و قالت بكسوف كنت بتقولي ايه بقى.. هو مين اللي مش هيجي 


عصام ابتسم باريحيه وقال...  العريس مش هيجي 


حنان قالت باستغراب ..انت بتقول ايه..هو فيه ايه بالظبط 


عصام قرب عليها خطوات وقال ..ابدا هو قالي انه مش هيجي علشان ما تستنيهوش كثير 


حنان اتسعت عنيها وبصتلو بزهول وقالت...اوعى يكون اللي في بالي يا عصام 


عصام ابتسم وقال...حلو سمي من غير القاب طالع من شفايفك زي اللوز ..على العموم  اه فعلا هو اللي في بالك على فكره خطيبك ده جاي في اي حاجه  وباي مبلغ 


حنان نزلت دموعها وقالت ...انت سافل انت زباله..انت... 


انا بحبك..قالها بسرعه وهو بيبص لعيونها بنظرات جميله 


حنان اتسعت عنيها بزهول وعصام كمل .. متسألنيش امتى وازاي انا معنديش اجابه بس الي اعرفه اني مش هقدر اسيبك تتجوزي حاسس اني بتخنق.. انا عايزك جنبي 


حنان  بصت له بخنقه ولسه هترد حط صباعه على شفايفها وقال اهدي من غير ما تشتمي وتقل ادبك مش اللي جيه في دماغك انا هتجوزك 


حنان اتسعت عينيها بزهول وقالت انت بتقول ايه 


عصام شدها عليه وقال ...هتجوزك عايز اعيش معاكي مش انتي قولتيلي ادي نفسك فرصه تعمل اسره وتستقر انا اخترتك انتي للاسره دي ما فيش غيرك ينفع معايا اصلا 


حنان  ابتسمت بزهول وهي مش مصدقه نفسها وقالت انت..انت  متاكد ولا بتسرح بيا 


عصام  ضحك جامد وضمها ليه وقال حبيت قربت من اول لحظه هتجنن من امبارح ما فيش حاجه ما عملتهاش علشان انسى انك هتكوني لراجل تاني قلبي كان هيقف انا عايزك ومش عايز غيرك يا حنان ممكن تديني فرصه 


ابتسمت بسعاده وبادلته  بقوه وقالت ..موافقه مبسوطه قوي مكنتش عارفه اقول لك ازاي..اني بافكر فيك ليل نهار و مش عارفه ازاي هتجوز غيرك كنت بموت بالبطيئ 


عصام قال..يعني مش زعلانه على الي عملتو 


حنان ابتسمت وقالت..كنت هزعل لان الناس هتقعد تتكلم وتقول ايه اللي حصل علشان العريس يمشي وكده بس بما انك موجود اكيد مش زعلانه 


عصام قال بدهشه..ياسلام يعني علشان  مصلحتك وبس 


حنان ابتسمت وقالت..لا مش علشان مصلحتي..علشان مأذيش اهلي ويتكلمو عليهم ولان دي نيتي ديما ربنا بيعوضني خير... انا مبسوطه بيك اوي ومرحبه جدا 


عصام قرب لها وقال وانا مبسوط اني قابلتك يا حنان مبسوطه انك هتونسي ايامي اللي جايه مشتاق لك قوي كل ما بتتحركي من جنبي بشتاق لك وقرب منها بس بعدت  بسرعه وقالت استني لما نكتب الاول يا خفيف ولا عايز تخلع 


عصام ضحك بقوه ومسك ايدها  وقال.. حتى لو عايزه اخلع عيون البقره اسروني ومش هارف اهرب منهم 


ضحكت جامد وراحت معاه على الماذون وكتبوا الكتاب واخدها قدام المعازيم ودخل بيها على الفيلا وسط  الجمع اللي كانوا بيحسدوها  عليه 


كان بيبص لها بابتسامه جميله وقال . مبسوطه يا حنان 


حنان بصتله بحب شديد وقالت عمري ما انبسطت بالشكل ده ..طب وانت 


عصام  ابتسم وقال  انا لسه مش متاكد بس اللي متاكد منه اني هنبسط قوي جوه  


حنان ضحكت بقوه ..وهو تاه في جمال ضحكتها وابتسم  وقال بعشق ..بموت في ضحكه اهلك دي ربنا يقدرني واحافظ عليها 🥰🥰



                   تمت بحمد الله 

      لقراءة جميع حلقات القصه من هنا 


وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات