رواية حب في الصعيد
الفصل الاربعون 40 والواحد والاربعون 41 والاخير
بقلم فاطمة الألفي
حست بعدم الامان بعد أن تاكدت بعدم وجودة جانبها جاءها احساس الخوف وحست انها سوف تغرق بدونة وظلت تصرخ
حب بخوف: جواد الحقنى بغرق
جواد بقلق: اسرع وذهب اليها وحاول مسكها
حب بدموع: حضنتة وبكت وظلت متشبسة بة مثل الغريق المتعلق بقشة لينقظ نفسة من الغرق
حب بدموع: لية سبتنى وبعدت وانت عارف انى هغرق من غيرك لية.
جواد: حبيبتى اهدى ياقلبى انتى كويسة كان لازم اسيبك عشان اعرف اتعلمتى العوم ولا لسة خايفة اهدى انا جنبك اهو ماعرفش انك ضعيفة اوى كدة
ظلت تبكى وتشهق ولا ترد علية
جواد قلق وخاف عليها حملها وغادر البحر وصعد إلى غرفتهم بالفندق ومازالت متشبثة بية.
جواد أنزلها برفق: ادخلى خدى دوش عشان مية البحر المالحة وغيرى هدومك وهطلب اكل بس اهدى ماشى وبلاش دموع في الحمام ولا تحبى اجى أسعدك.
حب بدموع: لا شكرا ودخلت الحمام لتأخذ دوش مكان ماء البحر واكتشفت انها لم تاخذ معها ملابس ترتديها. :
في الخارج اتصل جواد بالروم سرفيس وطلب العشا في الغرفة واحضر لها بيجامة من شنطة ملابسها
جواد: هههه هي بيجاماتها كلها اطفالى كدة مش مهم جوزنا جى بسرعة لم ننزل مصر لازم تشترى لبس جديد وكبير كدة احس انى متجوز أنثى مش طفلة بردو ههههه
جواد: حب خدى جبتلك بيجامة عشان تلبسها افتحى خوديها.
حب بكسوف فتحت ومدت يدها فقط
جواد: هههه تحبى أسعدك
حب: هات بقى ياجواد
جواد: حاضر ياقلب جواد
ارتدت حب البيجامة وخرجت. : جواد. عاملة إيه احسن ثورة الدموع هديت
حب: انت السبب سبتنى لوحدى في وسط البحر
جواد بابتسامة: حبيبى انا جنبك انتى كنتى بتعومى كويس بس لم اكتشفتى انك لوحدك خوفتى كنت جنبك براقب حركتة في المية كنتى كويسة صدقينى كان لازم تكملى انا قولتلك مش تصعفى تحتاولى مرة واتنين مش تياسى من اول محاولة.
حب: لا انا مش كدة
جواد بابتسامة: امال انتى إيه عرفينى بنفسك
حب: انا
جواد: تقريبا الاكل وصل هفتح خليكى مكانك
ذهب واحضر الاكل
جواد: تعالى بقى كلى الاول انا جعان اوى
حب: وانا كمان طلبت إيه
جواد: اكل مشوى تعالى اقعدى جنبى كلى بقى
في بيت المنشاوى
نجية: البت حب اتوحشتنى جوى ياحج والله جطعت بينا ياحج
عبدالرحيم: ربنا يسعدهم ياحجة احنا عاوزين إيه غير سعادتهم
عبدالله: حكم كلمنى يابوى وجالى ان العرسان سافرو يتفسحو.
نجية: يعنى إيه مش هنروح نطمنو على البت سافرو وين
عامر: راحو شرم الشيخ ياستى بلد كدة حلوة وفيها بحر اكدية
عبدالله: ربنا يسعدهم ياحجة لم يعاود بالسلامة نبج نروح ياحجة
عمار: جدى هاخد مها ونروح نكشفو ونطمنو عليها
عبدالرحيم: ومالو ياولدى ربنا يجومها بالسلامة
نجية: انتى في كام شهر دلوك يابتى
مها: في الرابع ياستى
نجية: يجومك بالسلامة يابتى وعبجال ماافرح بعوض حب بت ميحمد يارب
عبدالرحيم: يارب جادر ياكريم. :.
في بيت الحاج صبرى العزازى
نعمة: هطج ياسيدة البت خدت ولدى وسافرو
سيدة: وها مش ولدك كبير هو ازغير اياك ولدك يحبها ويعشجها عشج (بيعشها عشق )
نعمة: وها ياسيدة كانك بتحميلها عاد
سيدة: البت يتيمة وغلبانة وماشفناش منيها حاجة عفشة واصل وحكم مواكد على احطها جوة حبابى عناى دى بت خيتو الله يرحمها وبعدين البنتة زينة وطيبة ومجطوعة من سجرة ربنا يهديكى ياخيتى
عمليها كيف بتك برضك
نعمة: بج اكدية ياام كامل.
سيدة: وها احنا عندنا بنتة يانعمة عمليها زين ياخيتى عشان مش تخسرى ولدك
نعمة: ماشى لم نشوف بت البندر هتعمل إيه مع ولدى
عودة إلى شرم الشيخ.
بعد أن تناولو وجبة العشاء
جواد: حب عاوز اتكلم معاكى شويا بس اوعى تفهمينى غلط
حب بابتسامة: اتكلم ماتخفش هفهمك صح
جواد: لية كنتى خايفة ومرعوبة لم امى دخلت ليلة فرحنا ومعاها مرات عمك وصلنى احساسك بالخوف والفزع كمان كنتى عارفة هم عايزين إيه.
حب بحزن: اممم عارفة افتكرت ليلة فرح ماهر وزاهية والموقف اتعاد قدامى من جديد وكمان شوفت ماما وبابا وانا بتعرف عليهم
جواد بحزن: حصل إيه احكى.
حب بدموع: يوم الفرح استغربت الناس كلها فصلت موجودة رغم أن العرسان في اوضتهم مش كنت فاهمة إيه بيحصل لكن فهمت هم كلهم مستنين إيه عايزين يدبحوها ويعرفو الناس انها كدة كويسة بيدبحو بناتهم بسبب عادات وتقاليد ومفاهبم غلط معتقدات في دماغهم بس مش بيفكرو ان دى تربيتهم وثقتهم في بناتهم مش موجودة اهم حاجة عندهم الناس تطمن على شرفك وانت مش واثق من شرفك اكيد عارف انك ربيت بنتك صح على قيم ومبادئ واخلاق وعلى تعاليم دينها صح يبق لية اخاف ولية احط بنتى في موقف زى دة زعلت جدا اتكلمت مع جدى ومع الموجودين وفكرهم بيتكلمو بمنطق غريب الناس تعرف ان بنتنا سليمة ونطمنو عليها يعنى بيفكرو الناس عاوزة إيه والناس مالها اصلا ببنتك ولا ابنك حسيت بقهر وظلم البنات هنا لية بيعملو كدة ويعرضوهم لموقف صعب زى دة ازى.
جواد بحب: كلامك منطقى مليون المية بس انا مش معاكى في حكاية تشبيهك بالدبح دى هههه مهم كان بيكون جوزها على سنة الله ورسولة ودة حقة شرعا مش اغتصاب عشان تقولى بيدبحها.
حب: لا اغتصاب اغتصب حرمتها وحقوقها انها تعيش حياة عادية مع جوزها ودى لحظات خاصة ازى تكون كدة بالاسلوب دى ويقولو حق جوزها طب حقة بيكون بتراضى من الطرافين مش عشان اهلة عايزبن يطمنو يبق بالغصب كدة دة بيقتل حاجات حلوة جواها ويتسبب في عقدة كمان ازى يعنى اعيش لحظات خاصة مع جوزى والناس تتفرج علية وتدبح فية عشان مجرد فكر متخلف مريض دة حتى ماحصلش في الجاهلية ازى في التقدم إللى احنا وصلنا لية دى وفي ناس لسة عايشة في مستنقع العادات والتقاليد والجهل ربنا كرم النساء والرسول الكريم علية الصلاة والسلام وصى على النساء لانهم مخلوق ضعيف وقال( رفقا بالقوارير )وشبهنا بالقوارير عشان حساسة وهشة سهل تتكسر من أى حاجة واللى بيتكسر مش بيتصلح بسهولة وربنا خلقنا من ضلع آدم عشان نكون تحت ظلكم وتحتونا بحنيتكم وطمنونا ونعيش تحت جناحكم يبق كرم النساء ولا لاء.
الرسول وصى على النساء لم قال( اتقو الله في الضعيفين )وسالو الرسول ماهم الضعيفين يارسول الله قال( المراءة واليتبم )
هل كدة بيعملو بوصية الرسول ويتقو الله فينا
جواد بابتسامة: مكنتش اعرف انك فاهمة كل دة بجد انا فخور بيكى وبفكرك انتى تفكيرك أكبر من سنك بكتير
حب بابتسامة: دى اقل حاجة عندى ههههه
جواد: ههههه ماشى ياكبيرة طب تعرفى عندى كام سنة
حب: لا ماعرفش
جواد: طب تدينى كام سنة
حب: اديك تأييدا ههههه.
جواد: بقى كدة ماشى ضيفى عليهم خمس سنين اشغال شاقة ههههه
حب: هههههه 30 سنة
جواد: اممم أكبر منك 12 سنة عشان كدة حاسس انك بنتى وطفلتى وبحس معاكى حاجات حلوة اول مرة اعيشها واحسها
حب بكسوف: زى إيه
جواد: هههه لا لم تكبرى هقولك
حب: بقى كدة ماشى هو انت زعلان منى
جواد بابتسامة: انا مين قال كدة لا طبعا عمرى ماازعل منك لية قولتى كدة
حب بكسوف: اصل تيتة قالت يعنى مازعلكش و، و...
جواد بابتسامة: عايزة تقولى إيه ياحبى قولى
حب بتوتر: يعنى قالتلى بلهجة جدتها نجية
(لازمن تسمعى كلام جوزك وتراضية يابتى واوعاكى يغضب عليكى وتهجرية يابتى واوعاكى تسيبى راجلك زعلان منيكى راضية وخدى بالك من طلباتو هيشيلك جوة عنية وانتى تحطية جوة حبابى عنيكى واتكحلى علية اسمعى كلامة ورضا الرب من رضا جوزك عنيكى اوعاكى تمنعى نفسك عن جوزك الملايكة تنعلك يابتى لو نام جوزك وغضبان عليكى ).
جواد: هههههههههه بتتكلمى صعيدى جامد
حب: دة كلام تيتة نجية
جواد: انا حبيت تيتة نجية اوى ابقى اسمعى كلامها هينفعنا بعدين هههه
حب: طب انت دلوقتى زعلان منى زى ماتيتة بتقول والملايكة تلعنى يعنى إيه.
جواد بجدية: بصى ياحبيبتى كلام تيتة صح طبعا في حالة انك مانعانى اخد حقوقى الزوجية وحلال ربنا إللى مشرعهولى بس انا دلوقتى مش زعلان منك في حاجة عشان ظروف جوزنا جت بسرعة من غير ترتيب انا كان نفسى اعملك احسن فرح في الدنيا ونتجوز في ظروف احسن من كدة بس ارادة ربنا فوق كل شئ احنا صحيح بنحب بعض بس احنا مش حيوانات يعنى نمشى ورى الشهوة احنا بنى ادمين عندنا مشاعر واحاسيس وطبعا انتى محتاجة وقت تقربى منى واقرب منك ونشيل كل الحواجز إللى بينا وساعتها هتبقى مراتى قدام ربنا والناس كلها وانتى معاكى كل الوقت إللى تكونى مستعدة فية تكونى مراتى نفسيا وجسديا ولم نطمن على وضع القلب مش ممكن اخوطر بحياتك عشانى مثلا.
حب بدموع: بحبك اوى ربنا يخليك ليا
جواد: بموت فيكى ياحبى
حب بابتسامة: بموت فيك
.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
الحلقة 41 - الاخيرة
.
رواية حب في الصعيد للكاتبة فاطمة الألفي الفصل الحادي والأربعون والأخير
مرت عشر أيام في حب وسعادة وجاء موعد مغادرة شرم...
بعد عدة ساعات وصل جواد وحب إلى المنيا.
في بيت الحاج صبرى العزازى
رحب الاهل بقدوم العرسان
قمر: حمدلله على سلامتك ياخوى كيفك يامرت خوى
حب بابتسامة: الحمدلله واحشتونى اوى فين ادهم وصبرى وكامل واحشونى اوى
ادهم: كيفك ياخالة اتوحشتك جوى
حب: وانت ياادهومى اتوحشتك اوى اوى
جواد: ولا ياادهم العب بعيد عن مراتى وانتى ياحبى ماحدش يدلع في البيت دة غيرى فاهمة.
كامل: ولا انى ياعمى
جواد: ولا انت ياروح عمك
نعمة: كيفك ياضناى كنت بتاكل زين مالك ضعفان اكدية لية عاد
جواد: هههه انا تمام وزى الفل فين وليد
جمال: في الميستيشفى هيكون وين عاد
جواد: خلاص هبق اروح لية المستشفى قبل ماازنزل مصر عشان اجازتى خلصت ولازم اكون بكرة في شغلى خلى بالك من حب ياجمال واوع امى تزعلها دى امانة في رقبتك ياخوى
جمال: وها حب كيف خيتى مش تحمل هم واصل ياخوى سافر وانت مطمن.
جواد: حب تعالى معايا نروح الأرض نسلم على جدى ونروح بيت جدى عبدالرحيم
حب بابتسامة: حاضر
وصل جواد وسلم على جدة وكامل في الأرض ووصى على زوجتة وذهب إلى بيت المنشاوى.
رحب الجميع بهم
جواد يهمس بجانب حب: بقولك إيه روح جنب ستك واسمع نصايحها هتفيدك في المستقيل
حب بابتسامة: بس بقى
نجية: عاملة ايه يابتى
عبدالله: كيف صحتك ياغالية
حب بابتسامة: الحمدلله انا كويسة انتو واحشتونى اوى.
مهجة: حب عاوز اجولك بلاش تشيلى منى لو زعلتك
حب: انتى اختى يامهجة انتى ومها ولا يمكن ازعل منكم واصل هههه
زينب: عملالك وكل بتحبها جوى لازمن تاكلو لجمة معانا
جواد: طبعا هناكل تسلم ايدك
مها: حب مش الضاكتورة جالت هخلف واد واتفجت مع عمار نسمية رحيم كيف ماجولتى
حب بفرحة: بجد مبروك الف مبروك ياعمار ربنا يقومك بالسلامة
مها: عبجالك ياجمر
مرة الزيارة في جو الحب والالفة بين العائلة.
في غرفة جواد.
حب بدموع: هتسافر وتسبنى لوحدى
جواد بحب: حببتى انتى مش لوحدك وانا اوعدك هظبط شغلى وتيجى تعيشى معايا هناك بس هتستحملى غيابى في الشغل
حب بدموع: أيوة انا عايزة افضل معاك ونبق نيجى هنا زيارات نشوف اهلنا.
جواد: خلاص اوعدك هظبط كل حاجة المرة دى والمرة الجاية هترجعى معايا انا والله غصب عنى اسيبك يا حبى هخلى وليد يوصلك الجامعة في الاول وبعد كدة عمى حسن سواق جدى هيبق يوصلك ويرجعك ماشى خلى بالك من نفسك وانا هكلمك دايما اطمن عليكى وعايزك ماتزعلش من امى انا عارف ممكن تضايقك بس معلش عشان خاطرى كبرى دماغك وماترديش ماشى انا عارف امى كويس
حب: هعاملها كويس ماتقلقش هي زى ماما وانا والله بحبها بس هي مش بتحبنى.
جواد بابتسامة: مين يعرفك ياقلبى ومايحبكيش مع الوقت انا واثق ماما هتقرب منك وتحبك زى ماكلنا بنحبك
جواد احتضنها وودعها وذهب إلى المستشفى يودع وليد.
في المستشفى
وليد: اهلا بالعريس
جواد: واحشتنى ياليدو عامل إيه
كلمت الدكتورة ولا لسة
وليد: مستنى تشجيعك هههه
جواد: عايز اسمع اخبار حلوة لم ارجع اجازة ماشى
وليد: نويت خلاص.
جواد: أيوة جاى اسلم عليك واقولك خلى بالك من نفسك ومن حب ولازم عمتى نجاة ترجع البيت عشان خاطر حب فاهم مش مطمن انا من امى هههه انت فاهم بقى
وليد: اطمن كلة هيكون تحت السيطرة ماتقلقش هوصل حب الجامعة بنفسى كل يوم وترجع مع الاسطى حسن
جواد: تسلم ياليد اوع تعملها من غير مااكون جنبك
وليد: اوع تتأخر احسن خلاص صبرت كتير هههه
جواد: ماتخفش مش متاخر انا بقيت راجل متجوز بقى هيراعو ظروفى هههه.
وليد: قولى اخباركم إيه صحيح
جواد: عادى يابنى كلة تمام بس ممكن افترسها لو فضلت هنا انزل الشغل احسن بقى
وليد: الصبر ياعم هو انا اللى هقولك
جواد: الحمدلله خير انا همشى بقى مش هوصيك
ذهب جواد إلى القاهرة واستلم عملة وطمئن زوجتة على وصولة وتابع عملة.
قرر وليد ان يصارح الدكتورة شذى بحقيقة مشاعرة ووافقت علية وطلب ان يتقابل مع اهلها لمناقشة امور الخطبة والزواج.
الامور على مايرام في بيت المنشاوى
ولم يحدث أى جديد.
اما في بيت العزازى
حضرت نجاة وتقربت من حب وظلت بجانبها خوفا من نعمة ان تفتعل معها أى مشاكل.
كان وليد يوصل حب كل يوم إلى الجامعة بنفسة وتابعت دروسها ومحاضراتها وكان السائق حسن يذهب ويصطحبها إلى البيت.
ذهب الجد صبرى وولدة حكم ووليد إلى بيت شذى لطلب يدها ورحب اهلها ووافقو على إتمام الخطبة وتم قراءة الفاتحة ورجعو إلى البيت بفرحة خطبتة وليد.
كان يتحدث كل يوم مع زوجتة الحبيبة ويعلم احوالها وماسار في يومها وهو أيضا يخبرها مايحدث في يومة وعلم بخبر خطبة وليد وقرر أن يفاجئهم في يوم الخطبة.
يوم الخطبة كان الجميع مستعد لذهاب إلى بيت العروس.
ظلت حب حزينة تتمنى حضور جواد في أى لحظة: قمر: اللى واخد عجلك
بدر: اكيد حبيب الجلب هههه
نجاة: بس يابنتة عيب اكدية ادعيلو ياجلب خالتك يتوفق في شغلة
حب بحزن: حاضر ياخالتو
نعمة: من يوم مااتجوزك وهو تارك البيت تلاجيكى نكديتى علية ماهو الراجل مش يحب العوج ولا النكد عاد
كريمة: حب زينة البنتة وجواد يحبها ويعشجها ومش بيزعل منيها واصل.
نجاة: مالكيش صالح يانعمة هملى البنية لحالها...
صعدت حب إلى غرفتها لترتدى ملابسها لتذهب إلى بيت شذى وفجاة وجدت الباب يفتح ويطل منه جوادها الحبيب باحلى ابتسامة
حب بفرحة: جوااااد وذهبت الية ارتمت في احضانة
جواد بشوق وشغف يضمها بقوة آلية: ويقبلها من وجهها: واحشتينى جدا جدا جدا
حب: وانتى كمان واحشتنى اوى حاسة انى بقالى سنة ماشوفتكش
جواد بحب: وحشنى ضحكتك وجنانك وزعلك وكل حتة فيكى واحشتنى.
حب بفرحة: مبسوطة انك معانا وهنحضر خطوبة وليد مع بعض
جواد: ماقدرش ماحضرش وليد دة صاحبى واخويا وكل حاجة ربنا يسعدة يارب
حب: يارب.
مرة يوم الخطبة بسلام وفرحة تغمر الجميع
وعند دخولهم البيت تفاجو بصراخ بدر والم الميخاض.
وتم نقلها إلى المستشفى وذهب الجد والاب حكم وجمال وكامل ووليد وجواد واصرت حب ان تذهب معهم ووافق جواد...
دخلت بدر غرفة العمليات وتم عملية الولادة وجاءت مولودها على الدنيا بأول صرخة في الحياة وبعد الاطمئنان على الام والمولدة
جمال: حمدلله على السلامة يابدر
بدر: الله يسلمك
جواد: مبروك ياابو كامل تتربى في عزك مبروك يابدر الحمدلله على سلامتك
حب بفرحة تحمل الصغيرة: دى صغيرة اوى هتسموها إيه
جمال: بدك نسميها إيه يابدر
بدر: انا جولت جبل سابج لو جبت بت هسميها حب
جواد بابتسامة: عايزة تسميها حب
جمال: ومالو نسميها حب.
حب بفرحة: على اسمى
بدر: انا وعدتك مش اكدية
حب: بس عادى والله لو اخترتى اسم تانى مش زعلانة ربنا يخليهالك
جمال: وها مافيش احسن من اسمك مرت الغالى وخيتى كمان
حب: ربنا يخليك ياابية
جواد بغمزة: عبقال بنتنا بقى نسميها عشق ههههه
بعد 3شهور
انتقلت حب للعيش في القاهرة مع زوجها وذهبت إلى جامعة القاهرة واصبحت الحياة بينهم تسير في سعادة وحب.
أنجبت مها طفلها وتم تسميتة رحيم وفرح الجميع بالمولود الذي دخل على العائلة.
تزوح وليد وشذى وانتقل للعيش في بيت والدة واخذ والدتة معة لتعيش معهم. :
أصبحت الحياة طبيعية بين جواد وحب وتم شفاءها وبدات تمارس حياتها الطبيعية بدون قلق أو خوف لكن تأخذ علاجها بانتظام لتحافظ على قلبها.
تم ترقية في عملة واصبح مقدم
وذهبو إلى النجع كل فترة لقضاء وقت الراحة هناك
مرت خمس سنوات
وتخرجت حب من علاج طبيعى وانجبت طفل
صغير يحمل وسامت والدة وصفات حب في العناد والإصرار.
حب بصراخ: فارس يافارس
جواد: بتصرخى لية يا حبى
حب: شوف ابنك اخد اجندة كنت بكتب فيها
جواد: فارس تعالى هنا مزعل ماما لية
فارس عمرة 3سنوات
فارس: انا مازعلتس حد هي بتصرخ كدة عطول
جواد: ههههه سامعة ابنك يقول إيه.
حب: فين الأجندة يافارس كانت هنا
فارس: خبتها عسان تلعبى معايا علطول بتكتبى تكتبى انتى كبيرة لسة بتكتبى لحد دلوقت انا عايز أكبر وابق ظابط زى بابا عسان مس ازاكر خالث
جواد: ههههههه بتكتبى إيه ياحبى
حب بابتسامة: بكتب قصة ههههه
جواد باستغراب: قصة هو مش انتى بردو متخرجة من علاج طبيعى إيه علاقتة بالقصص بقى
حب بابتسامة: دى قصة هتعجبك اوى اول لم تشوف اسمها
جواد بابتسامة: شوقتينى
حب: الاول انت اجازة كام يوم.
جواد: معاكى أسبوع ينفع هههه وهننزل النجع
فارس بفرحة: هاااى عشان العب مع نور بنت عمو وليد
جواد: ولا اشمعنا نور مافى حب ورحيم
فارس: لا انا بحب نور حب غلسة زى تيتة
حب بصدمة: ولد عيب كدة
جواد: ههه حتى انت يا ذات الثلاث سنوات هههههه
طب هات الاجندة بتعت ماما عشان اخدك تشوف نور
فارس بفرحة: حاضى
ذهب الصغير وجلب الأجندة
اخذ جواد الأجندة وفتح اول صفحاتها وتفاجاة بعنوان القصة. : (حب في الصعيد ).
حب: دى حكاية معاك من ساعة ماشوفتك في القطر لحد دلوقتى
جواد بفرحة: بجد كاتبة قصتنا ومبسوطة معايا بقى ولا كاتبة إيه ها
حب: اسعد لحظات حياتى قضتها معاك ربنا مايحرمنى منك انت وفارس وفي حاجة كدة عاوزة اقولك عليها
جواد: قولى ياحبى
حب بابتسامة: هنجيب نونو بعد8 شهور
جواد بفرحة: قولى والله يعنى هناخوى الواد فارس ياحبى الف مبروك ياقلب جوادك
فارس: بابا انا جاهز اهو.
جواد: فارس حبيبى تعرف ماما هتجيب نونو صغير ويكون اخوك او اختك وانت تخلى بالك منها هتكون الكبير
فارس بفرحة: يعنى هيكون عندى اخ صغير والعب معاة زى ولاد عمو جمال وعمو كامل انا عاوز اخوات كتير عسان اكون انا الكبير بقى واخلى بالى منهم
جواد بغمزة: وانا موافق نجيبلك دسة عيال ههههه
حب بدموع: ربنا مايحرمنا من بعض
أننا نزداد قوة عندما ندرك أن يد العون التي نحتاجها توجد في نهاية ذراعنا،.
لا نعتقد أن نهاية الأشياء هي نهاية العالم، فليس الكون هو ما تراة عيناك،
كل بداية لها نهاية، وهذة النهاية هي بداية لشئ آخر؛.
((أدركت في النهاية لا نرسم مانسكنة، بل مايسكننا. )).
تمت بحمد الله
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا