رواية حب في الصعيد
الفصل الثالث عشر 13 والرابع عشر 14 والخامس عشر 15
بقلم فاطمة الألفي
حاول وليد الاتصال على جواد لكن لا يوجد أى رد قرر العودة إلى بيت العزازى.
علمت حب بمكان سكن عائلة المنشاوى بوصف والدها وحاولت أن تصل إلى مكان البيت بمفردها لكن ضلت طريقها فجميع البيوت تتشابة ظلت حائرة في أمرها إلى أن رائت شاب فاوقفتة تتحدث معة.
حب: لو سمحت يا كابتن
الشاب باستغراب: تجصدينى انا ياعروسة
حب بابتسامة: من فضلك فين بيت الحاج عبدالرحيم المنشاوى ممكن توصلنى هناك
الشاب بمكر: وها وانتى عايزة الحاج عبدالرحيم المنشاوى لية جريبك اياك
حب: أيوة قريبى.
الشاب: بس شكلك غريب عنينا
حب: اوف هتوصلنى ولا اشوف حد غيرك
الشاب: بس الطريج مافهوش حد واصل والحج عبدالرحيم كيف جدى بس انتى جريبتة صوح
حب: أيوة وجايا من مصر ممكن توصلنى بقى اوف
الشاب بمكر: جولتيلى جايا من موصر يبج انت بنت ولدة محمد مش كدية ياعروسة
حب بقلق: لا لا مش بنت ولدة انا قربتة من بعيد
الشاب بابتسامة: وها مالك عاد اتلجلجتى لية الحج عبدالرحيم مالوش جرايب من مصر غير ولدة محمد لم ساب البلد زمان.
حب: ممكن تبطل كلام كتير وتوصلنى من سكات
الشاب بمكر: ومالة ياعروسة نوصلك
الشاب بمكر لنفسة (ياحلاوة ياولاد لازمن اخبر بوى ان ولد المحروج باعت بتة يعنى اكيد هيجى بنفسية يعنى خبرة جريب جوى يابوى دة الدم هيبج بحر هههههه )
اوصلها الشاب، إلى منزل المنشاوي وظل جانبها ليخبر صديقه عامر بوصول ضيفتهم
الشاب: ياعامر ياعامر ياخوي
عامر: خبر إيه ياحسين بتنادم عايز إيه عاد
الشاب: بس تعالى ياخوى نتحدتو.
عامر: خير ياغراب البيت
حسين: البت دى جريبتك وعايزة جدى عبدالرحيم
عامر: وها مين انتى ياحورمة
حسين: دى بت عمك محمد جاية من مصر
عامر: مين بت مين انتى اونطقى
حب: انا عايزة جدى عبدالرحيم
عامر: خلاث ياحسين هملنا انت السعادى وتشكر
حسين: وها أنا غريب ولا إيه ياخوى
عامر: خلاص ياحسين هملنا عاد لم نشوفو حكايتها إيه دى
حسين: طيب ياخوى هبج استناك على الجهوة ماتعوجش
عامر: طيب
عامر: تعالى خشى.
عامر: ياجدى ياستى ياعمى تعالو شوف مين عنيدنا تعالو شوف عمار يا ماهر ياعمى كلهاتكم تعالو شوف مجايب مصر
عبدالله: خير ياولدى
عبدالرحيم: في إيه يا عامر بتزعج لية ياولدى حوصل حاجة
نجية: خبر إيه يا ولد ولدى في إيه
مهجة: وها مين دة ياعامر اوعاك تكون اتجوزت علية من مصر
عامر: اجفلى خاشمك يامهجة خالص
عمار: في إيه ماتفهنا ياخوى ومين دى.
عامر: دى بت عمكم امحمد خايف يجى لحاله بعد العمر دة كلهاتو باعت حورمة بدالة تستسمحنا نرضى عنية مش كدية يابت البندر ابوكى باعتك بعد ماهرب زمان كيف الحريم باعت بتة مش جادر يجى يوجف جصادنة باعت حورمة
حب: اتكلم على بابا كويس دة يبق عمك احترمة يااخى.
عامر: ماليش عمام عمى اللى سبب في موت بوى مايبجاش عمى واصل إللى يهرب كيف الحريم ويخرج عن طوع ابوه ويتجوز بنت العزازى ويهرب برة البلد مايبجاش عمى لم ابوى يموت بسببة عمى دى لو شوفتة انا هقتلة بيدى وهاخد بطار ابوى منية الاول جبل مااخدو من ولاد العزازى.
حب: أنا غلط لم جيت هنا وبابا مش خايف يشوفكم ولا يواجهكم انا إللى اصريت ان انزل اتعرف على اهلى الاول وبابا مش ضعيف ولا جبان ولا خايف منك ولا من غير وانا راجعة مكان ماجيت مادام اهل بابا رافضين وجودى
عبدالرحيم: انا بس إللى اجول مين يجعد ومين يمشى تعالى يابت الغالى في حضن جدك
حب بابتسامة: تقبل يد جدها وتحضنة وتحضن جدتها نجية
نجية: ياجلبى كانى شايف امحمد ابنى ياحج ريحة محمد فيكى يابتى.
عامر: يعنى عايزها تفضل ياجدى
عبدالرحيم: ايوة دى بيت جديها لم اموت ابج اعمل كيف مابدك ياولد ولدى بس طول ماانا عايش ماحدش هيمس بت ولدى الازغير وكلامك عن عمك مايرضنيش ياولد الغالى وماتحدتنيش واصل
عامر: وانا خارج برة الدار واصل
مهجة: استنى بس ياخوى
عمار: هملية يامهجة هيشم هوا ويعاود تانى
عبدالرحيم: مش هترحبو ببت عمكم
عبدالله: نورت دارك يابت اخوى انا عمك عبدالله
حب بابتسامة: ازيك ياعمو بابا حكالى عنك.
عبدالله: تعالى اضمك لصدرى انت كيف بناتى
حب بابتسامة: تحضن عمها
عبدالله: وها رحبو بت عمكم
مها: اهلا يابت عمى وحضنتها
اما مهجة بدون نفس: اهلا يابت عمى
ماهر بابتسامة: ازيك يابت عمى نورتى الدار
حب: شكرا
عمار: مرحب
زينب: انا مرت عمك عبدالله مرحب بيكى يابتى
حب: تسلمى ياخالتى
بهية: مش هرحب بيكى ولا لية صالح بيكى دم جوزى في رجبت ابوكى وامك
نجية: تعالى ياجلب ستك هتجعدى جارنا في الجاعة الجبلية تعالى معايا.
عبدالرحيم: حضرو الوكل
حب: الله حلوة اوى الاوضة ياتيتة
نجية: دى بتعت ابوكى يابتى وماحدش بيدخلها غيرى وانا بروجها بنفسى وبشم فيها ريحة ولدى اتوحشتو جوى يابتى
حب: خلاص هخليكى تتكلمى معاه في الموبايل دة ماشى
نجية: وها بجد يابتى هسمع حسة
حب: أيوة استنى هتصل علية
نجية: اسمك إيه يابت الغالى
حب بابتسامة: اسمى حب ياتيتة سهل اوى
نجية: حب بجى مش سمى على اسمى ماشى يامحمد هو اسم نجية مالو
حب: زى العسل ياتيتة.
نجية: عندك اخوات غيرك يابتى
حب: لا انا بس
نجية: وها لية مش خواكى وجابلك راجل يكون سندك وعزوتك يابتى لية يهملك لحالك
حب: نصيبة بقى ياتيتة ههههه انتو الصعايدة كدة اهم حاجة عندكم الولد لكن البنت تطوخوها عيران هههه
نجية: وها ياجلب ستك والله حبيتك ودخلتى جلبى طوالى
حب: حبيبتى يا تيتة ياقلبى انتى
هنكلم بابا بقى
حب: اهو جرس بيرن ايوة يا بابا ازيك ياحبيبى في مزة هنا عايزة تكلمك
محمد: ههههه بطلى هزار.
حب: والله جد اتفضل
نجية بدموع: امحمدد كيفك ياضانى اتوحشتنى يا امحمد يا ولدي
محمد: امى ازيك ياست الحبايب هي حب عندكم
نجية: ايوة ياولدى لسة واصلة دلوك
ماتخفاش عليها ياضنايا دى لحمنا
محمد: عارف يا امى ربنا يخليك ليا ويبارك في صحتك الحج عبدالرحيم كيف صحتة
نجية: نحمدو ياولدى مش هتعاود يانضرى.
محمد: والله لو عايزينى اجى من دلوقتى هاجى بس انا شايف لسة شويا لم الدم ينتهى بين العيلتين يا امى اخاف انزل دلوقتى ويحصل حرب
نجية: اه ياولدى الصبر من عندك يارب جادر على كل شئ ياولدى.
.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
الحلقة 14
.
الفصل الرابع عشر
أتت رساله من هاتف جواد إلى وليد ليخبره بذهابه إلى القاهرة لعمل هام
وليد بصدمة: هاااار اسود
(وليد انا اطريت انزل مصر في شغل مهم خلى بالك من حب واوعى تسبها تعمل اى حاجة من غير لم ترجعلك وماتنساش تطمنى على الأشعة اول لم افتح موبايلى لانة انت عارف مابستخدمش خطى دة في الشغل سلام يا ليد )
وليد: وانا إللى عايز تكلم حب انت وتفهمها طب اعمل إيه بس
صبرى: مالك ياولدى بتحدت نفسيك.
وليد: ازيك ياجدى لا بس مستغرب هو جواد نزل مصر
صبرى: من بدرى ياولدى ربنا يصلح حالة ويجوية على اعدائة
وليد: يارب ياجدى طب حب فين
كريمة بحزن: مشيت ياضنايا بعد ماولفت علينا والله حبيتها جوى كيف قمر وبدر
وليد بصدمة: نعم راحت فين هي كمان ازى تمشى
صبرى: وها ياولدى مالك متزربن لية عاد البنتة لاجت سكن الجامعة وهملت الدار نجولها لا عاد دى مصلحتها ياولدى.
وليد بشرود: اكيد راحت عند ذئاب الجبل طب هقول إيه لراجل المقنع لم يتصل اكيد هيشيل انا الليلة
صبرى: بتجول إيه ياولدى
وليد: ها ولا حاجة ياحج ربنا يستر
نجية: تعى كولى لجمة رمى عضمك انتى معصصة كدية لية إيه امك مش بتواكلك عاد
حب: ههه لا بتواكلنى والله ههههه
نجية: انا عمالة فتة كوارع تستاهل خاشمك السكر دة
حب بابتسامة: والنبى انتى إللى سكر يا نوجة
الحج عبدالرحيم قاعد على طبلية الطعام وعبدالله ولدة وماهر وعمار.
نجية: هو عامر لساتو برة ياحج
عبدالرحيم: اجعدى جارى يابت ولدى
حب: حاضر ياجدى
مهجة: وكلك ياجدى اهو لوحدية
حب: إيه دة
مهجة: وكل جدى مسلوق وجيلع
حب: بس دة دسم اوى وعلية كيلو ثمن دة يتعب جدى
مهجة: وها بلاش نحوطلو ثمنة يا اسمك إيه انتى
حب: اسمى حب محمد عبدالرحيم المنشاوى
ماهر بابتسامة: اسمك حب
حب: أيوة وحش الاسم
عبدالرحيم: لا يابتى اسمك زين كيفك.
حب: إيه رائيك ياجدو انا هعمل الاكل بتاعك علطول وهاكل معاك كمان بس فين المطبخ
بهية: وانتى يابت امنة بتعرفى تعملى بيضة عاد
حب: انا بنت محمد وامنة واة بعرف اطبخ ياطنط
نجية: مها مع بت عمك وريها المطبخ يابتى
مها: طيب يا ستى
مها: دى المطبخ وعندك كافة شئ تحتجية ياحب واسمك حلو كيف شكلك
حب بابتسامة: شكرا يامها انتى غير مهجة خالص ههه.
مها: ماتخديش على خاطرك من مهجة هي تلاقيها غضبانة منيكى عشان عامر همل البيت لكن هي طيبة جوى
حب: طيب سبينى بقى عشان اعمل اكل جدو
مها: لو عوزتى حاجة نادمى علية
حب: حاضر. : بدءت حب في اعداد طبق خضار سوتيه (خضار مسلوق) في قليل من الشربة منزوعة الثمن ورشة ملح وكمون وتوابل:
وبعد ربع ساعة احضرت الاكل.
حب بابتسامة: بص بقى ياجدى احسن طبق شربة هتاكلو في حياتك من ايد شيف حب.
عبدالرحيم: تسلم يدك يابتى اجعدى كولى امعاي
بهية: ايوة طباخ السم بيدوجو
حب: إيه رائيك ياجدو
عبدالرحيم: والله طعم جوى يابتى بعد كدية مش هاكل غير من يدك ياغالية
نجية: كولى يابتى رمى عضمك خودى دى من يدى
حب: لا انا هاكل مع جدى
نجية: وها لية تاكلى وكل جلع يابتى دى كوارع
حب: معلشى ياتيتة مش بحب الاكل دة بقرف منه
بهية: وها تجرفى لية احنا نضاف يابنت البندر ولا هتنسى توبك اياك.
عبدالرحيم: سوبو البنتة على راحتها وهملوها تاكل لجمة عاد وكفايا حديت ماسخ
عبدالله: طب دوجى الفتة دى عمايل ستك
حب بابتسامة: شكرا ياعمو تسلم ايدك يانوجة
بهية: وها اتحشمى كيف تجولى لستك كدية مافيش خيشة ولا حية
نجية: طالعةمن خاشمك كيف السكر زى ابوكى جوليلى نوجة كيف مابدك
حب: ههههه حاضر يانوجة
مها وماهر. ههههههههه
وليد في غرفتة شارد بيفكر في حل لتلك المشكله، كيف لحب ان تترك المنزل بدون علم أحدا منهم.
وفجاة جاء اتصال
جواد يتصل
وليد: اوبا الرجل المقنع طب هقولو إيه دة ممكن يطلع من الموبايل يطخنى ربنا يستر
وليد: جواد حبيبى
جواد: بقولك إيه ماعنديش وقت الامور عندك تمام
وليد: اه طبعا كله تحت السيطرة ياكبير انا هنا مكانك
جواد: خليك مع حب وبلغ جدى كل حاجة عشان يكون معانا ويقدر على عمى وجمال وانا هخلص المأمورية وارجع بسرعة واوع حب تتصرف أى تصرف طايش
وليد: طيب ماتقلقش ربنا معاك.
جواد: قولى الايكو بتاع حب كويس ولا في مشاكل لقدر الله
وليد بكدب: لا الحمدلله تمام
جواد: الحمدلله طمنتنى اسيبك لازم اتحرك دلوقتى سلملى على حب وقولها مش هعرف اكلمها اليومين دول
وليد: هقولها انك صاحب المهام الصعبة ههه هسيطك عنديها ماتقلقش
جواد: اقفل مش فاضيلك
وليد: ربنا معاك ياوحش...
وليد بشرود انا لازم ابلغ جدى عشان ممكن الناس دى تعمل فيها حاجة لازم جدى ياخد خبر واللى يحصل يحصل.
.
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔵🔵
الحلقة 15
.
الفصل الخامس عشر
في بيت العزازى
وليد: جدى عايز اتكلم معاك
صبرى: خير ياولدى
وليد: هو الموضوع يعنى صعب شويا بس حضرتك لازم تعرفة
كريمة: جول ياولدى جلجتنا خير
وليد: بصراحة حب تبق بنت خالتى امنة
صبرى: وها كان جلبى حاسس
كريمة: ياحبيبتى يابتى دخلتها علية كانى كنت شايفة بتى امنة لية ماخبرتناش ياوليد
صبرى: لية ياولدى جواد ماجالش ولية جال انها ضيفة
وليد: عشان ماكنش حد فينا يعرف انا هقولك كل حاجة، :
في بيت المنشاوى.
حب: مين القمر دة
مها: دى بتى رحمة ودى عبعزيز وعبدلله ولاد عامر ومهجة
حب: تعالى ياقمرى انتى عندك كام سنة
رحمة: امى تجولك انا مش خابرة
حب: ياختى عسل عندها كام سنة يامها
مها عنديها تلات سنين وشجيه جوي هههه
حب: بس عسولة ماشاء الله عليها وانت يازيزو عندك كام سنة
عبدالعزيز: اسمى عبعزيز انا راجل والراجل مايجلعش عاد
حب: طيب يا راجل احنا اسفين هات بوسة بقى
عبدالعزيز: وها مافيش احترام واصل عيب اتحشمى.
حب: ههههه بس انا عمتك وخالتك كمان عادى لم ابوسك
عبدالعزيز: لا انا راجل مش هبوس حد اختيشى
مها: ههههه جاتك إيه ياعبعزيز دى ياولدى عمتك وخالتك كمان زي كدية
عبدالله: ابوسك انا ياجمر انت
حب: ههههه تعالى يا بودى ولا انت كمان ماتحبش الجلع هههههه
عامر: إيه المرجعة دى اتحشمى مع عيالى دول رجالة وبعدى عنيهم فاهمة دول رجالة ولد راجل مش مجلعين ولا تربية البندر همليهم مالكيش صالح بولادى فاهمة ولا نفهموكى تانى.
حب: تعالى يامها عايزاكى
مها: اومرى يابت عمى
حب: تعالى معايا اوضتى عايزة اتكلم معاكى ممكن
مها: وها طبعا ممكن
في غرفة حب: حب: عايزة اعرف كل حاجة عن جدى وتيتة وعمى إللى هو والداك وكل حاجة كل حاجة
مها: وها هحكى كل دة احنا عايزين أيام نقعد نحكى فيها
حب: طب احكيلى أى حاجة عايزة اعرف عيلة بابا
مها: ابويا طيب جوى وبيحبنا جوى جوى وماهر الكبير ومتكلم على بنت خالى اسمها زاهية
حب: متكلم لية على بنت خالك مش فاهمة.
مها: يعنى مقرى فاتحتهم من وهم عيال صغيرة وكمان جدى جال هيعملو الفرح والدخلة بعد شهر
حب: اه بجد يعنى هحضر فرح ابن عمى
مها: طبعا هتنورى الفرح كل لم يتحدد الفرح جدى يتعب ويتاجل ههههه مش عارفة لية تجريبا حسد
حب: هههه ان شاء الله المرة دى هيتجوزو بقى هههه كملى بقى
مها: ومهجة بعد ماهر ومجوزة من ولد عمى عامر وعندهم عبعزيز وعبدالله وانا الصغيرة ومجوزة من عمار وبعشجة عشج ومخلفة رحمة بس.
حب: ولية زعلانة ربنا يباركلك فيها
مها: يارب بس مرت عمى مغصة عيشتى كل شويا عايز اجيب الولد طب اعمل إيه لسة ربنا ما رادش انا خايفة لتجوز عمار والله هتقهر وطق اموت
حب: بعد الشر ان شاء الله هي ههههه
مها: هههههه هي واعرة جوى وشديدة
حب: أيوة خدت بالى ههههه بس طنط زينب طيبة اوى وكمان عمو عبدالله حنين وكان بيحضنى بحب
مها: ايوة ابويا دة كل حنية الدنيا فية هو صعيدة اه بس بيحب بناتة اكتر من ولدة الوحيد.
حب: ربنا يخليكم لبعض طب إيه رايك لو قلقانة او خايفة من حكاية الخلفة دى ممكن نروح نطمن عند دكتور
مها: وها انكشف على راجل غريب عايزة عمار يطلقنى
حب: يابنتى في ستات دكاترة انا هتصرف فكرى لو وافقتى انا هعمل كل حاجة ومتقلقيش
مها: يعنى دكتورة هي إللى هتكشف علية
حب: أيوة طبعا
مها: خلاص ادورها في دماغى كدية وارد عليكى
حب: ماشى بس موقف عمار إيه من حكاية البنت والولد والخلفة.
مها: عمار بيحبنى بس بيعمل حساب لمرت عمى وبيسمع كلامها لو جالت ارمى روحك في المالح هيرمى
حب: طب وعامر واضح ان شخصيتة قوية وميسطر
مها: اه عامر جوى والكل بيعملو الف حساب بس برضك بيسمع كلام مرت عمى جوى جوى وهي إللى مجواية على وخدان الطار ودايما تمغص عيشتنا وتخوفنا على جوزنا احنا خايفين نترمل ياخيتى من قصة الطار لولة جدى وابوى إللى واجفين في وش عامر كان زمان البلد كلهاتها دم.
حب لنفسها: ربنا يستر يعنى ام عامر هي الأساس دى عايزة تخطيط لوحدها بقى هي إللى بتحرك عامر وعمار
مها: بجولك ياحب انتى شبة امك ولا ابوكى انا نفسى اشوف عمى
حب بابتسامة: انا شبة بابا وماما كمان يعنى كوكتيل كدة ههههه
مها يامها
مها: وها عمار بينادم علي هروح اشوفة
حب: ماشى
في غرفة عمار
عمار: خير كل دة مش سمعانى
مها: لا ياجلبى ماانا جيت اهو
عمار: بجولك إيه امى بتجول ابعدى عن بت البندر دى.
مها: وها دى بت عمك وعمى كيف دى حب طيبة والله ياعمار وانا حبيتها جوى
عمار: ماشى يامها بس ماليش صالح لو امى شافتكم مع بعض وزعلتك ماتجيش تجولى مرت عمى عملت ومرت عمى سوت ماشى
مها: طيب يا روح جلبى
عمار: هههه إيه الرضا دة يابت عمى
مها بابتسامة: وها يا ود عمي اتوحشتك
عمار: وانت ياجلب ود عمك طفى النور وتعالى نخاوى البت بتك هههههه
في بيت العزازى
صبرى: كل دة يوحصل وانا اعرف دلوك يا ولدى.
وليد: والله غصب عنى ياجدى وجواد قالى اقولكم وجى سافر فجاة عشان شغلة وحب اتسرعت وراحت عند عيلة ابوها
كريمة: طب اتحدت معاها لازمن اطمن عليها
صبرى: اه كلمها ياولدى خلينا نحكى معاها ونطمنها احنا في ضهرها ياولدى
وليد: طيب ياجدى حالا هتصل.
في بيت المنشاوى
في غرفة حب
وليد يتصل
حب: وليد ازيك
وليد: ازيك انت ياهرابة ينفع تمشى من غير حس ولا خبر هو دة اتفقنا يابنت خالتى.
حب: معلش حقك علية يا بن خالتى بس لو قولت كنت هتمنعنى عشان جواد قال بلاش تهور بس احسن حاجة هو وقوع البلا ولا انتظارة ههههه طمنى جدو وتيتة كويسين والله وحشوني
صبرى: بج كدية يابت بتى ينفع اعرف انك حتة منى من غيرك يابتى
حب: جدو حبيبى والله اسفة ماتزعلش منى كنت حابة ادخل عيلتكم وتحبونى قبل ماتعرفو ان بنت بنتك.
صبرى: خلاص إللى فات مات يابتى المهم انك بخير يا ضنايا وانا وستك معاكى وفي ضهرك ماتحمليش هم واصل وانا هنية هتحدت مع خالك حكم ولد خالك جمال ونوصل لحل ان شاء الله
حب: يارب ياجدى المهم تكون راضى عن امى ياجدى وتيتة كمان
كريمة: جلبى وربى راضين عنيها يابتى دى ضنايا حتة منى كيف مش اكون راضية عنيها خدى بالك على نفسك وابق اتحدتى معانا وطمنينة عنيكى ياضنايا
حب: حاضر ياتيتة دعواتك بقى.
ظلت حب شاردة في أحداث اليوم وبعد تفكير دام لوقت طويل ذهبت إلى احلامها الوردية انها تتفائل بالخير وان الله سوف يجمع شمل عائلة العزازى عائلة المنشاوى
فحب دائما متفائلة
تفائلو بالخير تجدو.
الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا