رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الخامس والاربعون 45
بقلم ميفو السلطان
في الصباح استيقظت حوريه لتقوم تقبل زوجها وتذهب لاختها سعيده تحكي لها ما حدث لتسعد لؤلؤ بتغير ليل لتهتف.. ربنا يسعدك يا قلب لؤلؤ اخيرا اخيرا هنفرح.
احتضنتها حوريه.. نفرح بس دانا قلبي هيخرج من مكانه دا عملي قاعده تجنن في القوضه وقعد يراضيني كتير انا بحبه قوي.
لتقوم.. قومي اما ننزل نعمل اكل ليهم ونفرحهم جاسر فين. ميفو السلطان
هتف.. خرج يشتري حاجه .
لتقوم الفتاتان وكان ليل نائما لم ينم في ليلته من بعد حبيبته نام النهار بعد ان ارتوي من عشقها لتنزل الفتاتان وتجتمع بساره والسعاده تحاوطهم ..استاذنا الاب ان يرتبا المكان لتبدا الفتيات بوضع لمساتهم الراقيه في البيت ظهر المكان جميلا يشع سعاده لتتجه الفتيات للمطبخ تعدا وليمه رائعة بمساعدة الخادمات هتفت لؤلؤ.. ايه الجمال ده والله احنا مافيش زينا.
صرخت ساره.. دا اليوم فرح وعيد البيت رايج وماعاد فيه حزن ضحكت اسكتو مش البت صابحه هتتجوز واد فلاح غشيم بس ايه حزن امها جبرتها عشان الفضيحه وهيعيشها حزن وبتترجي اعمامي ولا حد معبرها ومرت عمي مابتبطل نواح.
تنهدت لؤلؤ.. الله يسامحهم بقه عاللي عملوه.
هتفت ساره... طب همو بقه اطلعي صحي راجلك يا حوريه وانت تعالي نكمل الباقي علي ماجاسر ياجي.
صعدت حوريه لتجد زوجها نائما تنهدت وتذكرت حنانه لتقترب بهدوء وتبدأ في مداعبه وجهه وشعره ليستيقظ فورا ولكنه لم يظهر ذلك لتهمس.. لولي اصحي وحشتني.قبلت خده.. لولتي اصحي.
لتتنهد.. ايه نومه تقيل ليه كده.. همست... هصحيك يعني هصحيك انا جعانه لتنزل تقبل خده وعيونه.. لولتي اصحي بقه تحرك بهدوء ليفرد ذراعه يحاوطها لتندس بين احضانه وتهمس.. وحشتني قومي يا قطتي احب فيك وتحب فيا.
داعبت شعره.. بحب قمر وشعره قمر.. لولتي انت مالك مسورق كده الله تنهدت تنظر اليه بحب لتداعب مناخيره انكمش وجهه لتضحك مسكت طرف شعرها تداعب وجهه ليقشعر هو ويتحرك ضحكت وهتفت.. طب انا مش هسيبك لتركن عليه وتهيل شعرها وتداعب وجهه وتظل تقبله قبلات كثيره حتي ضحك من أفعالها .
احتضنها يديرها بسرعه لتشهق ضحك .. حد يعمل اكده متجوز عيله اياك.
هتفت.. انت كت صاحي صح مفيش فايده فيك.
تنهد.. ايوه عشان حبيبي يدلعني ويحب فيا.
خجلت... طب مانا هدلعك واحب فيك وانت صاحي يا ليلي..
تنهد.. هو اني استحج كل الفرح ده.
حاوطته.. انت تستحق كل حاجه حلوه انت تستحق احبك بالقوي. انت يا ليل الدنيا اللي كنت بدور عليها عشت دنيتي خايفه لحد مادخلتها انت ضهر حوريه وانا قلب ليل احنا بقينا واحد حاسه اني معاك هبقي اسعد واحده عشان كده هسعدك علي اد ماقدر نفسي أملا قلبك ده سعاده وتاخد من قلبي لاني قلبي طول عمره مليان حب ومالقيتش حد ياخده.
هتف.. اني ربنا بيحبني وراضي عني ان دخلك دنيتي تسعديني اكتر من اكده مامصدجش اني ليل من اساسه اني كت حاجه تجرف.
ضحكت.. كنت بخاف منك قوي يا لولي والله كنت متوحش..
ضحك يداعبها لتخجل هتف... ودلوك متوحش برضك ماتفكريش اني سهل.
دفعت يده... بطل بقه الله وقوم يلا يا قلبي عشان عملتلك وليمه بقه وحاجات حلوه مش انا ست البيت دي زي ماقلت.
احتضنها.. انت ست البيت وست قلبي انا يا عمر ليل. وانت تعملي ليه مافيه ناس تحت
هتف.. لا بقه عشان يتقال ان مرات ليل شاطره وحاجه تفرح.
تنهد.. مين دول اللي يجولو ان شالله ماجالو اني مالي انا ليا حبيبي فرحان بيه وبس.
حاوطته... والنبي فرحان يا لولي.
ضحك.. يا مري.. لولى هينهبل يمين بالله من الجمر.
تنهدت.... عشان حلوه وبس اخص عليك.
ظل ينظر اليها ولا يتكلم وعيونه تشع مشاعر لتهمس بخجل ...ايه عشان حلوه بس اخص عليك.
هتف... مش لاجي كلام اجوله في حياتي ماشفتش حنيه اكده ولا طيبه ولا مسامحه.
عارفه يا حوريه امي ماتت واني سبع سنين من يوميها ماحد حن عليا مافهمتش يعني ايه حنيه. الا لما جيتي كنت بخاف جوايا حاجات غريبه ماحسيتهاش الا معاكي. انت اه حلو وجمر وتتاكلي بس عندك حاجه مش عند حد. اشار الي قلبها. عندك ده ربنا خلجه من دون الناس. طيبه ومسامحه وحب غريب. كت اعمل اللي اعمله وألاجيكي مسامحه كت بنكسف من حالي اني ليه وحش اكده كت ساعات ارمح بعيد خايف منك ومن جواتي بس ماجدرش. اللين والطيبه بتفتت الحجر كل هين لين سهل يخش الجلب وانت مش بس خشيتي جلبي دانت انفردتي وربعتي.
لتبتسم.. وانت اتغيرت كتير قوي انت بقيت حلو خالص.
احتضنها. ....يعني ليل ينفع لحوريه اصل الحوريه مالهاش وصف.
همست بخجل.. الحوريه مالهاش الا الليل تعشقه وتنام في قلبه.
همس... طب تاجي اما نشوف قلب الليل والع وعايز حد يطفيه.. ليداعبها صرخت وتتململ.. اوعي هو ايه بطل يلا و قوم عشان ناكل..
شدها... لاه اني ماعايزش اني هاكل حاجه تانيه نار اكده ومالهاش حل.
ظل يشدها وهيا تتململ هتف.... يا بت مش هتجدري عليا اهمدي.
قطبت جبينها... هزعل منك بطل.
تنهد.. ماجدرش يمين بالله ليتنهد طب هاتي بوسه.
ضحكت لتقترب وتغمض عيونه وتقبل عيونه لتهمس.. بحبك يا لولي.
ظل مغمضا لا يفتح عيونه لفتره لتهمس ...لولي.
هتف.. خلاص يا حوريه والله ماجادر هفطس اكده.
ضحكت وقامت لتهتف ...يلا قوم بقه حضرتك حاجتك.. ليقوم لتقترب بدلال... لولي كنت عايزه حاجه.
احتضنها ورفعها من وسطها.. دا حبيبي يأمر.
هتفت.. كنت عايزه اعزم عيلتنا بعد اذنك وعيلتك.
قطب جبينه. .....ليه يا جلبي.
هتفت..... عشان احنا خلاص ربنا أنعم علينا بالحب وربنا قال أطعمو الطعام نلم الناس ونفرح والا ايه رايك.
ابتسم علي قلب حبيبته الدهب ليهتف.. دي دارك تعملي مابدالك هاه .
ابتسمت.. لا دي دار ليل الرفاعي سيد الناس وانا حبيبته ست قلبه.
هتفت..... يا لهوي ياني يا بت عايز اجفل عليكي ماحد يوعالك.
تنهدت ... طب طلب صغنون كمان.
قبلها.... جولي يا جمر.
همست.... زكريا.
احست بجسده يتشنج.. كبت نفسه.. ماله يا جلبي.
هتفت..... لما يجي ماتعاملوش وحش عشان خاطري. زكريا كان قصده خير ماكان قصده يعمل حاجه وحشه كان شايف معاملتك ليا وخايف علينا.
تنهد لتهتف.. انا عارفه انك بتغير عارفه ان زكريا بيحبني. اغمض عينه هتف.. بطلي تجولي دي بتحرجني.
اقتربت اكثر.. عارف لو الدنيا كلها حبتني لو وقف رجاله الكون قدامي انا مش شايفه الا ليلي حبيبي وبس..
تنهد بحب.. حاضر يا جلب ليل عشانك هعمل كل حاجه تريديها. لتتنهد ماهما عزوتنا برضه احنا لا اب ولا ام.
احتضنها.. اني عزوتك وناسك يا جلبي واللي يمسك اكله بسناني.
هتفت.... طب يلا يا قلبي. لتقبله وتتركه يقف سعيدا.. الحمد لله يا رب منيت عليا بنعمه وعهد عليا احافظ عليها ليوم الدين.
كانت لؤلؤ تقف تغني في المطبخ وترقص وهيا توضب الاكل دخل جاسر يشير للخدم بالرحيل اقترب يقرصها من وسطها لتشهق وتستدير ليحتضنها..
خبطته ....انت ايه كل شويه تخضني.
ضحك.... مانت اللي خفيفه يا جلب جاسر ماتتجل يا جمر.
رفعت جبينها.. لا والله اكني خفيفه.. وعايزني اتقل.
ضحك يضمها.. ياختاااي لاه لاه ماهتحملش دا حبيبي رايج وعيونه سما صافيه.
ضحكت وهتفت.. ايوه كده ماتقلبهاش رمادي.
احتضنها وهتف... ولا عمري ليحاوطها ويقترب يقبلها.
دخل ليل لتخجل لؤلؤ وتدفعه نظر اليه جاسر ايه يا طور انت مش تخبط.
هتف ليل.. عشان تحس كان بيتعمل فيا ايه دانتو هرتوني احسن احسن.
خجلت لؤلؤ وانصرفت مسرعه. ضحك ليل ليقترب جاسر شفت الجمرات عملو ايه في الدار دا خلوها جنه.
تنهد ليل... عشان هما جنه يا اخوي احنا ربنا بيحبنا ونجدنا.
لتعاود حوريه ولؤلؤ ينظمون المكان اقترب ليل من لؤلؤ وهتف.. عايز اجولك كلمتين يا مرت اخوي.
نظرت اليه لؤلؤ باستغراب.. اقترب يحتضن زوجته يشدها يقربها منه ويقترب هتف.. اني رايد لو فيه حاجه في نفسك تتراضي من ناحيتي. اني اسف اني مديت يدي عليكي. اني اسف اني بهدلتك وشتمتك. اني اسف اني ظلمتك. ليل عمرة ماتاسف لحد بس اهه اني جاي لحدك باستسمحك يا بت الناس وشايلهالك جميله انك شيلتي مرتي العمر كله. اني اهنه سندك بعد اخوي لو عمل حاجه يمين بالله لاجفله واخلص عليه. انت تنصاني عالراس انت جبل العتامنه اللي مالهاش زي. انت مره بميت راجل واللي مايجدر اكده مايبقاش راجل.. رايد نبتدي حياتنا صافين واي حاجه جلبك شايلها اني عندي استعداد اراضيك العمر كله. مش عشان مرتي وبس لاه.. عشان انت تستجي تتراضي تستجي تتشالي عالراس تستجي الكل يفخر بيكي ان حد زيك بجوتك وتحملك دخل دارنا.. دار الرفاعي دخلهم وردتين ولا كنا نحلم بيهم ...شد زوجته ورده حنينه وطيبه وورده من جوتها تاخد العين. الحفيد الاول منك يا لؤلؤ. وعشان اكده اني عايز منك كلمه سماح ولو مارضاتيش هفضل اطلبها لحد ماموت.
دمعت عين لؤلؤ من كلامه فهذا ليس ليل الذي تعرفه لتعرف انه تغير ابتسمت وهتفت.. ربنا يخليك يا ليل انا من جوايا مفيش حاجه والله احنا غلابه عايزين السند والأمان وكفايه عندي اني اشوف حوريه فرحانه وحاسه بالامان.
احتضنتها اختها. ونزلت دموعهم.
هتف جاسر هو ايه ده.. احنا هنجلبها بكي يلا هتوكلونا والا نروح نجيب نسوان تانيه.
لتستدير لؤلؤ وتقرصه.. يلا روح.
ضحك وشدها.. اني أجدر ماوعي اعملها شدها وخرج بها.
لتقف حوريه تنظر اليه بحب... متشكرة يا ليل بجد انت ماتعرفش كلامك ده اسعدني ازاي
تنهد وهتف.. حجها يا حوريه واللي ينكر الحج يبقي مايعرفش ربنا. لؤلؤ بت بميت راجل واللي مايشوفش اكده يبقي اعمي اني عملت ده عشان هيا تستحج اول حاجه وعملته عشان اسعدك ان اختك تبقي مرضيه.اقتربت منه فاحتضنها وشدها وخرج وتجمع الكل وتشع السعاده
جلس بدران سعيدا...هتف. الفرح عم البيت بدخول بنات العتامنه يا ولادي وعشان اكده هنعمل احلي ليله واحلي عيله ...سعد الجميع وبدا البيت يستعد لاستقبال عائله البنات عن بكره ابيهم متجمعين مع عائله الرفاعي ليصبحو حديث البلد كلها ان هناك فتاتان نزلو من الجنه جمعو العائلتين. ليعم الخير علي العائلة والبلد كلها.
كان الكل يجلس سعيدا ليقوم الجد ويهتف.. في حد عايز ياجي يجابل بناتنا يا ليل تسمح له
.
قطب ليل.. لتقف الفتاتان دخل شاب صغير مبتسما يبدو عليه الخجل اقترب الجد واخذه في احضانه وشده يقربه من الفتاتان ليهتف.. ده أحمد يا حوريه انت ولؤلؤ اخوكو.
دمعت حوريه ودق قلبها وقفت لؤلؤ بداخلها حنين ولكن لاتظهره.
هتف جدهم... ايه ماهتجبلهوش.
هتف احمد.. استني يا جدي.
اقترب من الفتاتان ليقف أمامهم ليهتف.. انا عارف كل اللي اتعمل فيكو من امي وابوي عارف كويس انهم مايستحقوش يبقو ليكو حاجه امي وابويا عايشين عيشه سوده كل واحد بيرمي عالتاني عيبته وانا ماليش ذنب انا اه ابنهم بس ماليش ذنب. انا مش عايز اعيش من غير عيله انا لوحدي في الدنيا لما عرفت انقهرت ازاي يعملو فيكو كده كان اشرف لي اجي لحدهم واشيل تاري. انما انا دلوقتي لابس عار ان اخواتي اترمو بسببي. انا لو أطول ارجع بالزمن ماكتش سيبتكو يمين بالله ماكت اعرف انكو موجودين اصلا. انا مش ذنبي ان ربنا بلاني بأم وأب جاحدين كده. بس انا عايز ابقى لكو اخ. صحيح صغير بس هبقي والله هبقي ويوم ماتحتاجوني انا موجود.انا جيت لجدي وهعيش هنا. العيشه هناك تموت مافيهاش حنيه والبيت بقي جحيم. انا عايز عزوه ونسب عايز اخواتي في حضني.
ابتسمت حوريه فكانت طيبه لتقترب منه وتحتضنه ..وقف ليل فهو رجل ليقترب ويشد حوريه بلين ويحتضنها.. واحنا هنفتح دراعتنا ليك يا احمد.
نظر للؤلؤ ليبتسم.. هتقبليني يا حبيبتي. انا اه صغير بس راجل واعرف في الاصولة.
تنهدت لؤلؤ واقتربت وتحتضنه فهيا دائما سند لاختها لتشعر انها امهم هتفت.. اهلا بيك يا حبيبي انت اخويا بغض النظر عن أي حاجه واحنا اللي يدور علينا خطوه نجريله مشوار انت هتبقي في قلبنا وانا اعتبرني مامتك صحيح مش كبيره بس انا ربنا خلقني اضلل عالكل. احنا مالناش الا بعض.
لتقترب وتشد اختها وتشد أخيها ليحتضنو بعضهم والكل يقف متأثرة ليهم و البهجه تشع والكل ينسعد بذاك التقارب لينتهي اليوم ويقف ليل وجاسر يتاملان الفتاتان وهما يودعان اخيهما وأهلها .
هتف جاسر.. ربنا حنين وكريم شفت الفرح يا اخوي البنات عيونهم بتشع سعاده.
هتف ليل.. هما يستحجو الفرح كله واحنا ربنا بيحبنا انهم دخلو حياتنا من اساسه انا وانت كنا هنعيش ميتين وهيحل علينا غم مايتلم بدخلتهم علينا اتغير الحال حاسس الدنيا براح والنفس بتاخد بالراحه.
اقتربت حوريه ولؤلؤ.
هتفت لؤلؤ ....تعالي يا جاسر نقعد مع الولاد لياخذها وينصرف .
ظلت حوريه واقفه ليقترب ويحتضنها هتف ....مبسوطه يا جلب ليل.
حاوطته وهمست.... انا حاسه ان قلبي هينفلق من السعاده ودخله احمد فرحتني قوي دا طيب قوي عسليه.
ضحك.. بس تبطلي تحضني اكده انت مابتصدجي تلزجي اكده.
قطبت جبينها.. مش اخويا انت ايه هتغير من اخويا.
احتضنها واغير من الهدمه اللي عليكي اغير من النسمة الطايرة عليكي. اخذها وصعد بها دخل لتغير ملابسها ويقف يتاملها تنهد وهتف.. هتطيريلي عجلي يا حوريتي.
لتقترب بدلال وتحاوطه.. عشان ماتبصش بره اموتك.
ضحك.. مين ده مخبول اني داني بعشجك ابص بره.
تنهدت... يعني طول السنه مابصيتش لحد خالص يا لولي.
ابتسم ومسكها وذهب لدولاب يفتحه اخرج علبه قطيفة سوداء قطبت جبينها لتهتف.... ايه ده.. لولي والا الماظ.
هتف.. لاه دا اللي جواه ولا كنوز الدنيا فتح العلبه لتشهق حوريه فبداخلها خصله من شعرها تتوسط العلبه الحرير تنام تلمع في وسط القطيف السوداء.
همست.... ايه ده يا لولي.
هتف.. دي حته من حبيبي كت عايش عليها اتنفسها خدتها اول يوم شفتك فيه ماكانتش بتفارجني كت لما بتوجع جوي اجعد املس عليها.
نظرت اليه دامعه.. لولي انت بتقول ايه. امتي ده.
هتف... خدتها اول ماشفت ونمتي في حضني.
قطبت جبينها.. انا نمت في حضنك.
تنهد... لما كتي جاعده بتغني جربت وجعدت وراكي وشعرك طار علي جلبي خلعه خدت حته مابتفارجنيش بعدها بشويه ميلتي عليا نمتي خدتك في حضني كنت كاتم حالي لتصحي خفت فكرتك جنيه هتفزعي وتطفشي كان كلك علي جلبي وشعرك في يدي حسيت اني هنهبل ساعتها ومن ساعتها وجلبي اتكلبش ولا جدر يبعد. فاكره لما وعيتلك في الواغش حسيت بحسره هتخلص عليا ولما انجلبتي من السور حسيت بروحي بتنسحب كل يوم كان بيعدي بتاخدي جلبي وتشجيه. انت جبتيني علي ملي وشي من غير ماتعملي حاجه جبتيني بجلبك الحنين.
قبل الخصله وضعها واقترب وشد حوريه وهتف.. تجوليلي ابص بره. ان انت لوحدك في عيني بدنيا ولا بشوف صنف حد غيرك. لما غيبتي كان ده ملازي واللي بيهون عليا حرجه جلبي. بتجولي لولي والا الماظ...يمين بالله لو خدو حالي كله واطياني وفوجهم جلبي مافرط فيه لانه حته من حبيبي.
حاوطته بحب.. طب ماحبيبك كله معاك اهوه يا قلب حبيبك. انت كل شويه تفرحني وتسعدني مش عارفه اعملك ايه اسعدك.
حملها يريحها وركن بجوارها.. ماتعمليش بس تكوني جنبي وفي حضني بس تفضل حوريه لليلها. بس عيونك تفضل بصالي برضا. رايد جنه حوريه وبس.
ظلت تداعب وجهه وتتامله بعشق لتقترب من عيونه وتهمس...
ياما عيشت ليالي بتمني اكون انا ليك.
.حلم و كان في خيالي و الليلة انا ملك ايديك.
.و بقيت شايفة دنيتي جنة من يوم ما قابلت عينيك.
.طايرة معاك م الفرحة و عندي الدنيا بحالها.
.و الله ما تسوا لحظة اعيشها و انا مش لامسة ايديك.
.انا جمبك انا مرتاحة و اوصف احساسي بإيه.
.عايشة و حاسة براحة حضنك انا خدت عليه.
.فرحتي ديا مش طبيعية اه بالعالم و ما فيه.
.طايرة معاه م الفرحة و عندي الدنيا بحالها.
.و الله ما تسوا لحظة اعيشها و انا مش لامسة ايدي حبيبي انا بين ايديه..
لتقبل عيونه.. ليلي ودنيتي. احس بانفاسه تتصاعد شدها بقوه ويتوه معها لا يستطيع أن يوقف ذلك العشق الذي انهال عليه من عيونها ليحتضنها ويكلبش فيها بقوه لتحاول ان تبتعد هتف بحشرحه من أنفعاله.. بطلي معتش جادر سيبيني اهدي واحس بحبيبي في حضني ايه الفرح اللي دخلت فيه ده اني استحج اللي بيحصل ده.. ظل محتضنها حتي هدا ليريحها.. بطلي تعملي اكده.
همست.... بلاش اقولك بحبك.
تنهد.... ماهو كتير عليا طيب ماهتحملش وهدور وابهدلك معايا وانت جط صغير ماهتتحمليش.
ابتسمت.. .. انا بحبك وبتحمل اي حاجه انت انا يا لولي ولو طولت لاحطك في قلبي.
تنهد وهمس.. صوح والنبي طب ماتوريني اكده هتحطيني فين.
ليزيح مكان قلبها لتهمس ...هنا جوا ليلي قاعد ومتربع جوا.. قلبي هيموت علي لولتي وبيقول بحب. بحب ليل طلعلي نور دنيتي. لقيته قلبه جامد لان من فرحتي عشقني وصب عليا عشق.. مسكت يده.. شوف بيدق ازاي لتلمس عيونه.. شوف بيحب ازاي. بيحب ويقول عاشق.. بيحب ليل وقلب ليل.. عايز ليله يفضل جواه. حوريه قلبها بيصرخ من حب اتمنته وربنا نزل عليها طوفان حب ماليا كل حاجه جواه بزياده. قلب حوريه بقي ملك ليلها. قلب حوريه بيناجي ليلها. لتقترب وتقبل عيونه.. عايزه عيونك دي دايما مليانه عشق لتغمضهم وتقبل شفتيه برقه وتبتعد.
ظل مغمضا يحس ان ما دخل فيه سيفلق قلبه. فتح عيونه وهمس بعشق صارخ... طب اني بقه ماعتش جادر وكفايه دانا لو جبل كان انجاب نصين من عشج حبيبي شدها وهمس.. رايدك الف مره رايد حبيبي بجماله وحلاوته رايد اعيش دنيتك دنيا الحوريه اللي كتير علي قلب الليل.
همست.. حوريه مش كتير حوريه مالهاش الا ليل وقلب الليل.. لان قلبه ده بتاعي.. مش كده يا لولي بتاعي.
هتف. يا مراري هفطس اكده ايه الدلع ده.. لتهمس مش عايز والا ليه.
شدها.. مين ده طب اسكتي بقه انا ادلع شويه عشان جوايا طوفان والله لحبيبي هشبعه دلع الدنيا ماحبيبي دنيا.
انحني عليها يشبع من حبها ويعشقها بعد ان انفتح قلبه تماما وسكن العشق بداخله من تلك الحوريه حوريه وهيا حوريه ملاك صافي ملاك عاشق وعندما يعشق الملاك يغير من عشقه ويزيل ما بداخله.
كان ليل علي قلبه حجرا من العنفوان لاجل التار والعزوه والقبليه كان الحجر صوان ليصيبه وابل من حنان تلك الجميله. وابل من الرقه والمشاعر لتتركه مفتتا تحول الصلد الي هلام وينساب قلب الليل لقلب تلك الجميله.
لتمر السنين وليل هو السند والحائط الصد لتلك الحوريه وكما وعدها اصبح ليلها وامانها ولا ياتي يوما الا ونامت هيا سعيده راضيه. علم الليل ضعفها وعلم قدراتها وحاول كثيرا ان يسقيها من شخصيته ولكن بحب ورويه لتتغير حوريه قليلا وينكسر ذلك الضعف باحساس الامان والثقه وتقوي ولكنها تظل تلك الحوريه الحالمه التي تهلك بحب زوجها الذي فقد عنفوانه وصلده ورماهم تحت قدميها. لتخطو هيا عليهم وتقوي بهم ليعلم ان بحنانه فقط سيسعدها و ان الحوريه ليس لها منه الا الحنيه والمراعيه. زال العنفوان والتجبر وحل الف حنان والف مراعيه. حل الليل بهدوء وسكونه ليصدح صوتها دائما في قلب الليل ليعيشا اسره سعيده تنجب من الاطفال وتكبر العائله وتصبح هيا واختها سند لبعضهما واولادهم في كتف الاخوين الذان ما ينفكا الا ان يراعي تلك الوردتين التي سقطت عليهم من السماء في ظلمه الليل. لينغرز جاسر في لؤلؤته الجميله و ليتوه الليل ويتوه في حوريته لتدخل حوريه في قلب الليل هائمه سارحه تنام وتشبع من العشق الذي ظنت انه ليس مقدر لها.
نامت حوريه هائمه بعد ان عانت سنين من الخوف خوف من اللامان خوف من الفقد خوف من خوفها هامت حوريه في الدنيا وحيده بلاسند بلا حببب لتقف يوما يصدح صوتها حزينا في قلب الليل ليخترق صوتها ويسري في قلب ليل اخر ليل كان من عنفوانه وقسوته لا يحس بما حوله هو وفقط وقسوته غلفت قلبه لياتي يوما ذلك الصوت ويدخل علي قلب الليل ليذيب ما حوله لتنهال القسوه ويظل القلب نابضا بمفرده لتدخل تلك الحوريه بسحر تلف حول القلب لتعطيه من نعومتها ليفتح قلبه لتدخل ليحس بجمال ما فيه واغلق عليه يحاوط الحوريه التي لم تشعر يوما ان لها مأوي ليكون قلب الليل هو الماوي.. عاشت الجنيه َوحيده شارده الي ان حطت في مكان خفق لها الليل َادخلها قلبه ولكن الاصح هيا من دخلت قلبه عنوه ليفرح القلب ويتسيد العقل الذي حاول مرارا ان يبتعد ويبتعد. ليشده القلب ويحنيه ويسقط العقل راكعا برغبته لذلك القلب الذي نامت بداخله الحوريه.. وقف العقل سعيدا بذلك المنظر الذي تهيم فيه الحوريه بداخل قلب الليل. ليقوم العقل وينفض عنه عنفوانه وقسوته ليعود لذلك القلب يحيطه بهاله من الحنان ليكون عقلا و َقلبا يحاوط تلك الحوريه ولا ياتي يَوما الا وهيا نائمه هائمه لا تصحي يوما الا وقلبها قد شبع من الحب وهلك من الغرام لتتوه اخيرا وتعيش الحوريه في قلب ليلها لتصبح للابد حوريه في قلب الليل.
دمتم سعداء 💖💖💖💖💖💖
قلم ميفو السلطان...
هرتاح شويه عشان هبطت وهبطتكو 😚😚 هتوحشوني....