رواية جنة الجبل
الفصل الخامس عشر 15
بقلم ايلا ابراهيم
اترمت على الأرض وبصت ليه بصدمه هو ازاي يضربها قرب منها ومسك شعرها وقال بغضب انا كنت بعديلك عشان بقول عيله وهتكبر وتنسى لكن توصل بيكي تمسكي فوني وتعملي فيه كده لا يامني مش هسمحلك تعملي كده...
اكبري يامنى اكبري واعقلي انا مش شايفك الا اختى ..والا اقولك لا مش اختى انا شايفك بنتي..زي بنتي بالضبط لو كان عندي بنت..
وكمل بتحذير ابعدي عن حياتي..ابعدي عن حياتي بلاش تكرهيني فيكي يامنى ...سبيني احبك زي الاول يامنى بلاش تجبريني ..اتغابا عليكي..ورماها على الأرض باختناق .
ولسه هتتكلم وتدافع عن نفسها سمعة تحذيره اشششش من غير كدب انا دورت وعرفت انك انتي اللي بتعملي كده..
منى انا بحبك.قالتها بدموع وضعف
مسح وشه بضيق وشدها من الأرض وقال بجمود حبك ده مجرد وهم لما تكبري هتنسيه وهتضحكي على نفسك..
انا وانتي مستحيل نجتمع يامنى ..مستحيل اشوفك غير بنوتي الصغيره اللي باخدها افسحها واجبلها حاجه حلوه...مسح وشها بضيق ماتحاوليش تكرهيني فيكي انا بحب مراتي ومرتاح معاها لو بتحبيني بجد تنسي الوهم اللي معيشه نفسك فيه..
ابعدت يديه عنها بقهر وجريت على اوضتها بسرعه وهي بتعيط جامد...
مسح وشه بتعب منها ورجع على بيته بتعب من اللي بيحصل معاه مش كفايه احمد وجبل كمان منى العيله دي كبرت امتى وبقت تفكر بالكلام الكبير ده لااا مش بس كده دي بتخطط كمان وبتكيد زي الستات...فضل بالصاله مش عايز يدخل اوضته ويصحي نغم .. رجع رأسه على الكنبه بتعب وغمض عنيه ..لما حس بأيدها تمسح شعره وبتهمس عز انت كويس..
فتح عينيها وشافها هي وشها ليه سحر خاص بينسيه كل تعب اليوم..مسك كفها وباس باطنه ولفها. من ورى الكنبه وقعدها بحجره ودفن وشه بصدرها وهمس تعبان يانغم تعبان اوووي حركت كفها على شعره بقلق سلامتك مالتعب ..ايه اللي تعبك..
كان محاوط وسطها بتملك وهمس مش عايز اتكلم انا عاوز انام عاوز انام وانتي فحضني كده..واتمدد على الكنبه وهي بحضنه..
نغم بهمس مش هندخل الاوضه ترتاح هناك ..
عز وهو بيتمتم ولسه دافن وشه بشعرها بيشم ريحتها بأدمان..سيبينا كده انا محتاجك تفضلي بحضني كده...فضلت نغم تلعب بشعره بحيره وقلق لحد مانام وهي غفيت بين اديه كان حاضنها ومشدد بحضنها كأنها هتهرب منه ...
**********-*-************
خرج من الحمام وهو بينشف شعره بعد ماخدها زي عوايده اتصدم لما شافها متكوره على نفسها وماسكه باطنها بوجع..
جبل جري عليها بقلق انتي كويسه .
جنة دارت وشها عنه بتعب ..
جبل جنة انا بكلمك انتي كويسه..
هزت رأسها بدموع ووجع..
جبل بارتباك..ططب هطلب الحكيم انتي البسي اي حاجه تحبي اساعدك هزت رأسها بالرفض بسرعه....
وفعلا غير جبل هدومه واتصل بالحكيم بعد مده وصل الطبيب وكشف عليها وكانت بصاته ليها ولجبل مش مفهومه خرج جبل معاه براا وهو قلقان جدا..
جبل طمني ياحكيم هي كويسه..
الحكيم احم بصراحه ياجبل باشا المدام تعبانه وانا نبهت عليها بلاش ال**** في الفتره دي عشان مش كويسه لا ليها ولا للحمل..
جبل بحرج وهو بيشتم نفسه في سره سال بخوف طب هي كويسه دلوقتي..
الحكيم اه الحمدلله بس لازمها راحه وزي ماقلت حتى لو لابد من ال*****لازم تكون ب"******
ودع جبل الحكيم بعد مااطمن عليها ورجع عليها بسرعه شافها سرحانه..قعد جنبها على السرير وسأل انتي مقولتيش ليه أن الحكيم مانعك عن ال****..
دارت وشها عنه انت مش بتخليلي مجال اتكلم وكأني ****
جبل حس بقهرتها مسح على كتفها لكنها اتكلمت ممكن تسيبني أنام أنا تعبانه ..
جبل محاولش ياخد ويدي معاها طلع برااا الاوضه وقبل مايطلع خد وساده وغطى واتكلم بهدوء انا هنام في المكتب لحد ما تخفي...
جنة ماردتش عليه وفضلت زي ماهيا...
اتضايق جدا من برودها وراح المكتب بتاعه بضيق...
بعد مرور فتره جنة بطنها كبرت ودخلت الشهر السابع...
احمد عايش حياته لكن الكل ملاحظ أنه متجنب جنة جدا..
جبل كان بيراقبها بشوق نفسه ياخدها بحضنه مش عارف هو عايز يصلح كل حاجه مش عارف ازاي
في مكتب جبل..
عز عملت ايه مع مراتك...
جبل وهو مركز في الملف اللي قدامه معملتش ..
عز وانت شايف بكده انت صح..
رجع ظهره بضيق ومسح وشه مش عارف ياعز .
عز انت مش اتأكدت أنها مظلومه..
جبل ...
عز يبقى فبعدك ده بتظلمها اكتر....انك تسببها بتعاني بسبب ظلمك ليها ده بحد ذاته وجع ليها ياجبل..
جبل عايزني اعمل ايه..
عز اعتذر ياأخي مش بتعرف تعتذر...دي مراتك وكلها كم شهر وهتبقى ام ابنك...هي صعبه لدرجادي انك تعتذر..
جبل مش قادر ياعز بصاتها ليا مش عارف اتحملها..
عز عشان اتكسرت منك .. الست لما تتكسر من راجلها مش هتعرف ترجع زي الاول ..
جبل وانا عايزها تنسى تنسى كل اللي فات لكن بصاتها ياعز الوجع اللي فعنيها بيخليني اسكت ومعرفش اعمل ايه دنا حتى ..ليصمت عندما شعر بأنه سيتحدث عن أمورا خاصه بينهما...
عز بتفهم انت بكده بتبني سور مابينكم حاول تصلح الوضع مابينكم واول ماتخلف العيل هيقربكم اكتر..
جبل مش قبل ماجبلها حقها من الللي اذاها..واشفي غليلها وارجع كرامتها من تاني...
عز وانت ناوي على ايه .
جبل هتعرف بالوقت المناسب انا هشربهم من كاس المر اللي داقت منه وعزت جلال الله هخليهم يتتمنى الموت ومش هيطولوه..
عز جبل انت بتفكر بأيه...
جبل كل حاجه بوقتها استنى انت بس...
اتنفض الاتنين لما سمعوا. صوت صريخها من براا وجري جبل بخضها عليها واتصدم بي....