قصة من نظرة عين البارت الثاني 2 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت الثاني 2 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

[فى فيلا جاسر]

نزلت أمل من السيارة ودخلت للداخل وهى تحمل حفيدها محمد النائم على كتفها ،،توقفت فجأءة لولا أنتبة جاسر خلفها كان أصتدم بيها ، ،لفت هى لية وأعطت لة الصغير وقالت بأمر :-نومة فى أوضتنا شوية وجاية 


جاسر بضيق/ أوضتنا بقت ملجأ خلاص كنت أرتحت من الموضوع دة ،


أمل خبطت فى كتفة/ يالااااا يا بابا على فوق وتركتة يشتاط نارآ  ،،ترجلت أمل لقبر أبنها الشهيد وجلست على ركبتها وملست على بابة وقالت قلب   ماما عامل أيه!!!،، أنشغلت الصبح عنك معرفتش أصبح عليك  أخوك مصطفى اتجوز أيلن وسافر جزر المالديف   ومحمود أخوك رجع لمراتة متزعلش منى غيرت الأسود وحطيت مكياج أبوك غصب عليا وبدأت تحكى لة ما حدث وأنهت حديثها، ،قبلت باب القبر ومسحت دموعها وقالت وحشتنى يا نور عينى ربنا يجمعنى بيك على خير  وتركتة وصعدت لغرفتها  تنهدت فى طريقها الفيلا خالية من أولادها لا يوجد غيرها هى وزوجها وحفيدها ،،فتحت باب الغرفة لم تجد الصغير على السرير قالت بهدوء محمد فين 


جاسر وهو يدخن و واضع رجل على رجل،،،،فى أوضتة. 


تقدمت لة بهدوء  ،،ركلتة بالرجل فى رجلة وقالت ،،مش خدامة عندك لما أكلمك نزل رجلك أنا أمل ولا نسيت  ووضعت إيدها فى خصرها.  توقفت قبل خروجها على صوتة الغاضب نظرت لة وهى تجمع ما تبقى لها من شجاعة  وقالت بقوة مصتنعة  عايز أية ،،فى أقل من الثانية كانت أمل ظهرها ملازم الباب ومتحاصرة أمامة وهو ساند زراعة على الباب ومحاصرها  أنحنى لها وقال بهدوء  وهو ينظر لعيونها  أنتى قد إللى بتعملية نسيتى أنا مين  


أمل بلعت ريقها من تأثير عينة ليها وقالت بقوة مصتنعة/ أيوة وإللى عندك أعملة فاكرنى عيلة يضحك عليا يا أبو عين القطط أنت و٠٠٠٠٠٠٠ أممممممم ثم أخذت نفسها وأتسعت عينها حين كتم كلماتها بقبلة ساحقة أذبتها وهو أبتسم وتركها كانت تريد المزيد وأكثر من ذلك لكنة أبتسم بمكر وذهب للسرير وأصتنع النوم ،فاقت من فعلته وأتعصبت علية تجاهل غضبها وسبها اللاذع لة وهو يجاهد نفسة من الضحك  وخرجت لغرفة حفيدها  لكى تنام معة  ،،،،،أما هو جلس نصف جلسة على السرير وقال لنفسة تستهلي متجيش غير كدة دة إللى ينفع معاكى، ،،ثم حزن فقبلتة وهى بين إيدة يريد المزيد ،،،جلس ووضع إيدة على خدة وهو يحسد أبنة محمود زمانة هايص دلوقتى مع زوجتة جنة 🤭🤣🤣

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

*******

يامن أغلق الفون مع أمل فهى أرادت الأطمئنان علية  فهو بعد توصيل أختة وزوجها للمطار وابوة طردة هذة الليلة والمفروض يبيت عند أمل قرر اللف بالعربية فى شوارع القاهرة شوية  حتى يخرج قدر من تفكيرة وملابسها التى أشعلت شباب الفرح بيها 


______

وصل جاسر وعروستة المطار وعيون الناس مبهورة بأيلن وهذا يفرحها وتتحول النظرات لنفور أو شفقة حين يَرون  مصطفى  ووشة ،،لم تنتبه أيلن لذلك أما هو مدايق من ذلك   وبعد مرور ساعات وصلوا جزر المالديف  مكان ساحر جدآ كأن الطقس فى جو الشتاء   لكن لا يوجد برودة كيف سبحان الله    وأخيرا دخلوا غرفتهم بعد ما حملها مثل العصفور   بين إيدة  وأغلق عليهم باب واحد   فهو أغلقة برجلة أنزلها فى منتصف الغرفة وهو محاوط خصرها النحيل  وهى مكسوفة أووى 


إيلن/ أبية 


مصطفى  بعشق/ تؤتؤ هنا مصطفى وبس ،،جوزى وبس حبيبى وبس 


توترت أيلن بشدة وحاولت تفك حصرها منة وهو أفلتها بمزاجة بسبب إجهاد السفر فهو تعبان وأكيد هى كمان لازم تستريح 


إيلن/ فين شنطتى 


ألتقط هو شنطة ووضعها على السرير وفتحها  ،،،،،أخذت هى تعبث فى محتواياتها وشهقت ،،أنت مش جايب ليا هدوم 


مصطفى/ لا هدومك


إيلن / فين البيتى فين الخروج دى هدوم عيبة يا أستاذ


مصطفى بمكر / عيبة أية عجبتنى من دولابك  وضبطلك الشنطة 


أيلن / ماشى يا ماما قولتها بلاش الهدوم دى عيبة ودتها فى الدولاب عندك لما أشوفك يا ماما ،،،


شدها مصطفى لحضنة وقال عصفورتى زعلانة لية أى عروسة الهدوم دى عندها وبصراحة كدة بهزر معاكى شنطة هدومك وكل إللى تحتاجية فى  شنطة تانية وشاور عليها ،،،، بهزر معاكى بس الأمر ميسلمش من الهدوم العيبة دى 


توترت أيلن / هو أنا لو قولت عايزة أخلص من فستان الفرح دة بجد تقيل عليا وأخذ شاور وأنام تزعل ولا لازم أقعد جنبك 


مصطفى/ عيل صغير ،،حقك انا مش طايق البدلة حاسس عفنت عليا وضحكوا هما الأثنين سوا، ،، أخذت ملابس بيتية من الشنطة الثانية  ودخلت الحمام وتوقفت على صوتة حين قال أساعدك تعرفى تغيرى الفستان ،،توترت هى أكثر وقالت أيوة خليك مكانك  


حين أغلقت بابا الحمام نظر هو لأنعكاسة فى المراية وتذكر نظرات الناس لة من المطار لحد هنا  تغير البلاد ونوع البشر وثقافتهم ومازالت ينظرون 

لتشو* ة ، يجر حة ،،،،نفسيآ سأل نفسة سؤال ماذا يحدث أذا زهقت إيلن من وشة وكلام الناس هل تنفر منة وهنا أتى لة أتصال  نظر لباب الحمام وتصنت علية سمع مياة الدش تنهمر منة  تنفس وخرج للخارج برا الغرفة فى الممر يكلم شخص ما 


مصطفى/ ألو

 

 ؟؟؟؟؟ / وصلت أمتى 


 مصطفى/لسة واصل من نصف ساعة تقريبا

 

؟؟؟؟؟  / حمدالله على السلامه 


مصطفى/ الله يسلمك


؟؟؟؟؟؟ / ميعادك معاة أمتى      


مصطفى  /  أقابلة بكرة 

؟؟؟؟؟؟/مراتك وصلت بخير ولا السفر تعبها


مصطفى/ معرفش عندها دوار من الجو ، رجعت 🤮كذا مرة بس هى بخير 


؟؟؟؟؟/ خلى بالك منها هى  أول مرة تسافر بعيد عن أهلها  مش معنى أنت عريس تنسى مسافر لية 


مصطفى بضيق/ حاضر 

؟؟؟؟/ سلام

مصطفى/ سلام ، دخل الغرفة وجد أيلن غضبانة و٠٠٠٠٠



                البارت الثالث من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات