قصة من نظرة عين البارت العاشر 10 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت العاشر 10 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

جاسر/ محمد يا حبيب جدك ،دخلت أزاى المكتب 


مصطفى ببراءة/ من الشباك 

نظر جاسر للشباك وجدة مفتوح فتأكد هذا الصغير يوم عن يوم سيكون مثل عمة الشهيد الذى سمى على أسمة  دائما يفعل هذا ،،،،،فقال سمعت المكالمة يا حبيب جدك

محمد/ أمممم كلها ،لية  يعنى أية ه ه همرين يقصد (هير*وين )


جاسر/ 😲،،،،تقصد هيرو  يعنى بطل قوى شجاع 


محمد/ لا 


جاسر بعصبية/ سمعت غلط أياك حد يعرف حرف من إللى سمعتة 


محمد بعياط/ بتخنقنى لييية 

أقول لتيتا أمل عااااااا😭😭


توتر جاسر/ مش بخنقك أنت حبيبى تعال أديك الكورة بتاعتك جدتك خدتها منك 


محمد/ أنت خايف من تيتا


جاسر/ لا طبعا ،بس بس أأأنا ،أوووف تحب تروح فين دلوقتى  ومتقلش لتيتا حاجة عن المكالمة


محمد بتفكير/ عند عمى زين وأنطى دارين وقدر


جاسر/ دلوقتى 


محمد/ خلاص بلاش أستنا تيتا وأقولها 


جاسر مسح وشة بعصبية وقال طول اليوم تعبان من الشغل،مش قادر أخرج تانى  ،،أية رأيك أتصل على محل لعب وأجبلك لعب كتييير 


محمد / لا مليش فية إللى عايزة تنفذة دة أتفاق رجالة أنت قولت كدة ،،،،تيتا عمرها مضحكت عليا  

نفخ جاسر وقال:- أتزفت ألبس بسرعة 

جرى الصغير يهلل ،وجاسر قال لنفسة طول عمرى حريص يوقعنى عيل صغير  لية يا رب مخلتهوش ذى أبوة وأمة  ،،،طالع نسخة من محمد الله يرحمة  غتت ورخم أوووف. أروح لزين بأى حجة دلوقتى 🤔


_______

(فى بيت أحمد وزينب )

أتصلت أمها بيها ولم تعلن السبب لكى تأتى ،رفضت  هى وأتت فى ميعادها بعد م أنهت الدروس الخصوصية  ،،،فتحت باب الشقة وشمت برفان طليقها  أبتسمت ونظرت لنفسها فهى مرهقة ومتبهدلة وإيدها تريد غسلها من الحبر  ووشها متراكم علية آثر زيوت الوجة والعرق  ،،تجاهلت ذلك وقالت لنفسها مستحيل محمود يجى دلوقتى  تهيأت، ،قبل دخولها لغرفتها أوقفها صوت أبوها وقال جنة تعالى 


جنة/ أغير وأجى


أحمد/ لا تعالى  

دخلت جنة وأتسعت عينها وتفاجأت، طليقها قد نقص وزنة ويرتدى طقم كلاسك شيك ومصفف شعرة كم هو وسيم للغاية وتلقائى نظرت لحالها   وأنحرجت  


أحمد/ أدخلى محدش غريب دة  أبن خالتك  وخالتك 

دخلت جنة بتوجس وتدارى إيدها الغير نظيفة من التراب الموجود فى السنتر والحبر ،،


[[عادى دة حال المدرسين إللى انقلب بيهم الزمن وفى منهم تعب عمرة ضاع ويقعد فى البيت يعمل مشروع كتاكيت  ويبيعها   😔 اكيد فهمتوا قصدى بعد شقى أهاليهم عليهم وفى غمضة عين تخصصهم فشنك يلا خلينا هنا ملناش دعوة ربنا يصلح حالهم   هوووووش🤫🤫]]


أمل بضيق/ أزيك يا بنت أختى


جنة بتوتر وعينها على محمود الوسيم /  بخير


أحمد حكى لبنتة ما قالة طليقها عنها 


جنة بأنفعال/ عايزنى جارية 


محمود بصدمة/ محصلش،أنتى هنتينى عايزانى أعمل أية  بعد كلامك ومش شيفانى راجل عايزانى أصقفلك يا ميس جنة


جنة مصدومة/ ميس جنة هذا اللقب كان يناديها بية قبل زواجهم  معنى ذلك مش يردها لعصمتة أمال جاى لية،،،قالت جاى لية يا فنان 

وهنا رن فون محمود وجدة رقم غريب لم يهتم وكمل مواجهة مع جنة 


محمود/ دايما بتقول عليا مليش كلمة عليها وهى  حرة يا جوز خالتى بنتك روحتها المدرسة معايا ورد الاقيها مع شاب بتضحك وتدلع علية  وجاية أخر الليل وتقولى ملكش كلمة عليا والشاب دة مهم فى حياتى 


أحمد بغيظ من أفعال بنتة/ أنتى قولتى كدة


جنة/ ماهو سلبى فى كل حاجة بتحصل مشاكل فى بيت خالتى وهو ملوش دور عايزة راجل حمش ذى أجواز صحباتي 


أحمد/ عايزة تنضربى صح  عايزة تتشكمى، ،،أنما الطيب إللى واثق فيكى وبيحبك لا  ،،،،وطاااااااخ 


أمل/ أبية  طول عمرك ضد الضرب لية كدة 


جنة وهى تبكى/ منك لله يا محمود مش عايزة أرجعلك  لما تبقى راجل أرجعلى  غير شغلنتك بتكسف أقول لأصحابى جوزى رسام 🎨 


أحمد/ يا ناقصة ربابية  دى غلطتي علشان علمتك ودخلتك الجامعة  تغلطى فى جوزك وأدامى الراجل كان كريم وطلقك واحد غيرة كان ضربك علقة موووووت  

أبعدتة أمل عنها، ،،خلاص يا أبية  كنت جاية أرجع بنتك لأبنى الظاهر هى رافضة 

جلس أحمد بتعب على الكرسى وقال أية أختك معاها دبلوم ومتجوزة واحد على قدة وعمرها ما جات غضبانة وبحس وانا بكلمها فى زعل بينها وبين جوزها  وعلى لسانها الحمد لله  وأختك ماسة إللى معاها برضو دبلوم   ماتت من حزنها على  حبيبها وزوجها ورفضت جوزها التانى يلمسها ،ماسة  دى بقول تتعبني وأهى راحت وحسيت بقمتها وشقوتها  هنا ،،،،طول عمرى بقول عليكى هادية  بضرب بيكى المثل مش حاسة بنعمة جوزك  حتى أبنك رمتية لخالتك تربية ، أبنك دة إللى جيتى وقولتى واخدينة منى 


أمل شهقت من الصدمة  وحكت أن الصغير معها علشان جنة مش فاضية ،،،،وتم ذكرة بالتفصيل فى بارت سابق


رن تليفون محمود تانى بنفس الرقم الغريب وتجاهلة،،


أحمد/ والعمل خلاص من حقك الطلاق يابنى  طب الطفل بينكم مصيرة أي


أمل/ معايا ،أمة متعرفش عنة حاجة ومش فاضية لية 


جنة بعند / صعب أضحى بأسمى علشان زوج وطفل افهمنى يا بابا


أحمد بأنفعال لولا أمل وزينب المحرجة أمام أختها من أفعال بنتها كان أنقض عليها/ أفهم أية  أمل خالتك ضحت بكتير علشان بيتها وعيالها ولسة بتضحى ،،،وأمك أهى،،،


 لية مش موفقة بين جوزك وبيتك والشغل عارفة لية علشان عايشة دور مش بتاعك أنتى بتصحى من النوم على شغلك وترجعي هانم تستريحى وتاكلي من  طبيخ حماتك  دخلتى كام مرة المطبخ  تفرحى جوزك بطبخة بيحبها أمل أهى كانت تجى من شغلها تدخل البيت تقوم بدور الأم والزوجة وكل حاجة  تعملها أى لقمة او بق حاجة يشربها حماكى من إيد حماتك رغم عندها خدم  أنتى بتعملى كدة ليييية مولودة فى بقك معلقة دهب يا جنة  دارين بنت الأكابر  تعتبر سلفتك قايمة بدور الزوجة وشايفة طلبات جوزها وأحنا فى موتة محمد الله يرحمة أكلنا  من إيدها  وفى بنات زيك شغالين وشايفين طلبات بيتهم  


جنة/ محدش حاسس بيا كلكم أنانيين  وأنا 


محمود/ كفاية يا جوز خالتى لحد كدة هى مصممة على موقفها  أنا مستحيل أغير مهنتى  وأبنى يتربى معايا  هى مش فاضية لية ومش أعمل ذى ناس وأقول بعينك تشوفى أبنك لا دة أبنها تنور فى أى وقت وتشوفة  واعمل أعتبار فى يوم تمنتها زوجتى وأم أولادى وشريكة حياتى  ،لا يمكن أبهدلها فى المحاكم وحقوقها تاخدها وهى معززة مكرمة 

،،،،،،يالا يا ماما نمشى 


أمل/ أستنا بس الكلام أخذ وعطا


أحمد ينظر  لبنتة بعتاب فمحمود طلع راجل وأبن أطول حقيقى  فقال :-تسلم تربيتك يا أمل ربيتى راجل وأنا معرفتش أربى


ربتت أمل على كتفة وقبلت إيدة وقالت :-حقك عليا يا أبية متقلش كدة أنا تربية إيدك أنبى متزعل نفسك سيب الدنيا كدة ربما ربنا يصلح الحال دى طلقة واحدة بس وأنتى يا زينب عقلى بنتك  ،،نظرت لجنة وقالت معنديش إعتراض تشتغلى وأتفقنا على المدرسة بس  لية تبهدلى نفسك للدروس الخصوصية  مش لاقية تاكلى ولا جوزك بخيل عليكى  أبوكى يعرف جوزك فاتح ليكى حساب جارى فى البنك من حر مالة  علشان تصرفى منة،،وكل قرش داخل من شغلك مش بياخد منة حتى لو جبتي لنفسك لبانة وهو عرف بيحاسبك عليها 

من فلوسة وبتخديها لعلمك عمك جاسر مش بيعمل إللى جوزك بيعملة معاك وأهو أبنة وأنتى عايشة معانا وشوفتى محدش بيحمد ربنا على إللى فى إيدة. وتركتهم ورحلت ،،


أحمد بغل/ كماااااان مش بياخد فلوسك وبتصرفى فلوسة وأنتى بتغلطى فية ،،،،،وضربها علقة سخنة 

_______

وصل جاسر بيت أبنة زين وطرق الباب لم يجيب أحد ،رن الجرس لم يجيب أحد

فقال/ شوفت محدش جوة


محمد/ أممم يلا على الملاهي

جاسر / نعمممممم ،لييييية 


محمد/ خلاص أقول لتيتا كنت بتخنقنى 


جاسر / أنا زهقت أقولك قولها مش بيهمنى وشاور للحارس يحمل الصغير  ونزلوا من على السلم  

،،،، 

بالداخل زين مع زوجتة فى عالمهم الخاص 🤭 وتجاهلوا إللى على الباب  ،،،لأن قدر لديها مؤتمر فى طنطا مش موجودة فى القاهرة والبيت خالى لذلك الثنائي الذى عايش حياتة 

_____

رجعت  أمل وأبنها الفيلا  وهى حزينة فقالت :- يابنى رد على التليفون صدعنى رن  


محمود/ نمرة غريبة معرفش مين مش مهم مش رايق أتكلم تصبحي على خير 


أمل بقلب الأم/ بتحبها للدرجادى ردها لعصمتك وأستحمل طبعها علشان خاطر أبنك


محمود/ مش عارف وتركها وصعد لغرفتة حزين وصوت فونة يعلو ويعلو  حتى أغلقة  ،،،


صعدت أمل لغرفة محمد تطمن علية لم تجدة أنخلع قلبها أتصلت على جاسر وقالت :-محمد فين مش موجود أكيد خرجت وسبتة الواااااد ضااااع


جاسر / أهدى بقا هو معايا 


أمل/ من أمتى بتخرجوا سوا


جاسر/ حفيدى يا أمل الله  روحى نامى  لا أستنى عملتى أية فى مشوارك


حكت لة أمل على عجالة ما حدث


جاسر/ وأبنها ،،شوفتى يا هانم مجايبك وأهلك


أمل بحدة/ جاااااااسر أتلم مالها مجايبى  دول إختيار أبنك مغصبتش علية ،،،أياك تغلط فى جنة دى بنت أبية أحمد 


جاسر بشدة/  ميت مرة أقولك بلاااااااش تنطقى أسمة  وأكيد حضنك صح


أمل/ أيوة عندك مانع


جاسر/ نععععععم يا رووووووح أمممممممممممك


أمل/ أبية أحمد بعتبرة أخويااااااااا وعيلتى وإللى فى دماغك دة مفيش منه  تصدق أحسن حل ليك أهو ،،،وأغلقت السكة فى وشة

ضرب جاسر زجاج السيارة بقوة ليفرغ طاقة الغضب جواة   لولا الزجاج مضاد الرصاص كان تفتفت


،،،،،ضحك الصغير وقال تيتا أمل جابت حقى هى عارفت منين كنت بتخنقنى


جاسر/ عارفت أزاى بكلمها 


الصغير ببراءة/ كل شوية تقول أمممممل هههههههه تيتا دى قوية هههههههههه


جاسر/ واااااالد أكتم خالص كنت زمانى نايم ليهم حق أبوك وأمك يرموك


نظر الصغير لة وأختفت الضحكة وقال :- يرمونى لا هما مسافرين وبابا جة النهاردة وماما لسة عندها شغل 


جاسر/ أمك بنت****** مش عايزاك ولا عايزة أبوك خلاص هتعيش معانا 


السائق نظر فى المراية لجاسر  وأدايق منة لكن لم يتحدث 


،،،والصغير بكى من قلبة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

على الجانب الأخر، ،قلقت شهد على محمود فهو لم  يجيب على أتصالها  وما قلقها هو إغلاق فونة 

________

【فى غرفة إيلن فى بيت أبيها】


تتسطح على ظهرها على سريرها دموعها نازلة على وشها وتتذكر ماحدث بينها وبين زوجها فى المالديف   وذكرتهم الحلوة فى المياة وقربة فى الغرفة الذى أنتهى بد مار  ،،،لحياتهم، ،،فقالت:-  وحشتنى أوووى يا ترى عامل أية  دلوقتى  🥺🥺

_________

وصل جاسر وحفيدة الذى دخل الفيلا وجد أمل  تنتظرهم أستقبلتة أمل فى حضنها وقالت بخوف:- فيك أية مالك يا محمد جدك ضربك وقعتة سودة


محمد/ ماما فييييين 😭


أمل بتوتر/ فى شغلها مسافرة وقريب ترجع بأذن الله  قول يارب


محمد😭/ جدو قال ماما رمتني، ،ماما مش عايزانى ولا عايزة بابا لييية أنا أنا بحبها هى مش بتلعب معايا ومش بشوفها كتير ،،،والله بحبها قوى قوى عاااايز ماما حبيبتى😭😭😭😭


حضنتة أمل  وحاولت تراضية كيف تقنعة لكى يهدأ  فأذا قالت شئ عكس ذلك سيكون جاسر جدة كاذب فى نظر الطفل  

،،،،أخذتة فى المطبخ وقالت:- جدو قالك كدة  بيهزر معاك هو بيحبك عايزك تقعد معاة  وو و ،بص مامتك الصبح بعتت وهى مسافرة بيتزا إللى بتحبها عند عمو فى المحل نتصل علية يبعتها وتاكلها سخنة 


محمد/ بجد  ماما بتحبنى  


أمل بكذب/ أيوة دى ماما ،،،،هى عندها شغل  وقريب ترجع ليك


محمد/ وحشتنى أووى


أمل/ هترجع يعنى هترجع علشانك يلا يا قلب تيتا نكلم عمو يبعت البيتزا 


محمد / بحبك أووى يا تيتا وحضنها


الساعة أتت الثانية بعد منتصف الليل وأخيرا محمد نام بعد معاناة  وأطمنت أمل علية وعلى محمود  وذهبت بهم فاضح  لجاسر فى غرفتهم أشعلت النور وبسرعة البرق ترجلت للسرير وجدتة نايم على بطنة ونصفة العلوى  بدون ملابس  ،،نفخت فى كفوف إيدها وضربتة على ظهرة بكفوفها  وقالت :- نايم ولا على بالك قوم  نامت عليك حيطة يا بعيييد 


أتنفض جاسر متألم وقال :- يا بنت******** ظهرى أةةةةةةة 

عملت اييييية


أمل بغل/ عملك أسود ومنيل أية إللى قولتة للواااااد دة أنت مش طبيعى دة حفيدك يا مجنووون  


جاسر/ صوووووتك يا أمممممل يمين بالله  أدفنك مكانك وأدوس على قلبى عاااااااادى


أمل/ لولولولولوى،بركة يا شيخ ياريت تريحني  المفروض كنت معايا تحل مشكلة أبنك أمال راجل أعمال أزاااااى  ياتك الأرف فيك وفى معرفتك 


أمسكها جاسر من زراعها وقال ،،الظاهر نسيتى أناااااااا مين يا روووح أمك أنا جااااااسر بية 


زقتة أمل وقالت :- طظ ،،رامى كل حاجة عليااااااا مش ناسية بهدلتك ليا فى الشركة نقذك من الضرايب فكل مرة بتخلينى أنصدم فيك تعرف أية عن عيااااالك كل حاجة فوق دماغى 

،،مصطفى أبنك فيييين مستغلتش علاقااااتك لية وعرفت مكانة  ولا البية كبر وخرف وأتركن على الرف مستحملة غرورك وساكتة ،أنما تزعل حفيدك أقفلك ،، ،وضعت أمل إيدها على وجهها بصدمة فمنذو زواجهم للمرة الثانية وطول هذة السنوات لم يضربها عكس زواجة منها فى المرة الأول (شوفوا الجزء الأول ) 

فقال ببركان/ مستحمل لسانك  وساكت مش ضعف علشان بحبك وأنتى سايقة فيها أنااااا جاسر لو ناسية أفتكرى إللى كنت بعملة فيكى زمااااان 

 

مسحت أمل دموعها التى نزلت غصب عنها وهوووب ردت لة القلم على وشة وبقوة  وقالت :- وأنت نسيت إللى كنت بتضربها  بنت دلوعة مراهقة  وإللى ضربتها دلوقتى وردت ليك القلم على وشك أمل إللى أنت  والظروف صنعتوها   أيااااااك تمد إيدك عليا تاااااانى أنا مش ضعيفة  وحبنا على جنب  وعلاقتنا كزوج وزوجة وفى أطفال وأحفاد ومسؤولية على جنب ،،وربى يا جااااسر لو فكرت تضربنى تانى لكسر إيدك ،،وخرجت برا  لغرفة حفيدها 


جاسر بصدمة قال/ أمل ضربتني أنا أنضرب ومن مين من مرا ، مااااشى يا أمل  هخليكى تندمى على ضربك ليا   


[[⚘️بغض النظر عن المشهد تستاهل يا جاسر فرحانة فيك  الست مش لازم تضرب زوجها لا بس هى إللى بتحدد شخصيتها معاة بمعنى لو سمحت بضربها مبروك أهانتها معاة طول العمر ،، ممكن تعاقبة بطريقتها لو ضربها أو توقفة لحد عندة تعرفوا  أى أنثى جوزها يضربها وتطلع من تحت إيدة متشو*هة،،،،نفس الأنثى دى لو حد قرب لجوزها أو عيالها مش يخرج من تحت إيدها سليم مفيش أنثى ضعيفة   لا أسمها  أنثى تحب تعيش دور الضحية وسلبية ومظلومة كلامى صح ولا غلط  ،، أمل فاهمة شخصية جاسر  لو حس أنها ضعيفة هيدوس عليها ورغم كدة قايمة معاة بكامل واجبتها كزوجة رغم الخلاف الذى يحدث بينهم أمل ملهاش أهل غير أختها زينب وجوزها أحمد   لازم تكون كدة مع جاسر ،، اكتر كومنت عصبنى قال أمل مثال سئ للزوجة  هل أحد يوافقة الرأى حضرتك شكلك قريت الجزء دة فقط  الناس إللى متابعة من الجزء الأول  دة رأيكم فى شخصية أمل  ،،]]⚘️


بالعكس أمل مثال مشرف  لأنثى التى أخذت من ضعفها قوة  وتحولت من فتاة دلوعة للأنثى  إللى داسها جاسر وربت أولادها  وتحملت ظروف صعبة بمفردها  حتى لما رجعت لجاسر للمرة التانية  رمى على عاتقها تربية الأولاد   وشغلها تتركة أوقات وتضحى بية فى سبيل سعادة أولادها  وأوقات جاسر مطلع عينها فى الشغل تروح البيت تعمل لة الأكل إللى بيحبة وتفصل بين البيت والشغل  ومشاكل أولادها  لما كبروا وأتجوزوا واقفة معاهم مش تركتهم ومازالت بتضحى وأكبر صاعقة عليها أستشهاد أبنها محمد العريس   كل دة وأمل مثال سئ أزاى  علشان لسانها الطويل عادى عدوها  فككم من جوا البطلة الكيوت المغلوبة على أمرها فى نموذج فى القصة كدة وياعالم تتغير ولا لا بالمناسبة هنادى مغلوبة على أمرها ونتجتها هتضيع بنتها إيلن علشان ماشية وراء زوجها 

بلاش كومنتات تهاجم القصة أنا بمسح الكومنت  وصل نقدك بذوق من غير ميضر الصفحة بترك التعليق أو النقد  عادى بلاااااش قلة أدب وألفاظ خارجة  من فضلكم أنا محترمة فى سن صغير بيقرأ حتى المشاهد  🤭 بتكون بحدود  وبقدم نصح أحيانا  



           البارت الحادي عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات