قصة من نظرة عين
البارت السادس والعشرون 26 والاخير
الجزء الثالث
بقلم نجلاء فتحي
بعد مرور ٥ سنوات من الأحداث رجع البيت أفضل مما كان
_____
يوم الجمعة عزمت أمل الجميع فى منزلها ،،
فى الحديقة يجلس جاسر وحازم ورضوان، الذين اتحدوا فى مجال الهندسة ووافقوا على أفتتاح شركة للهندسة شركة بينهم ودة بأقتراح من أمل فرضوان حما زين أبن زوجها، ،
والشباب يجلسون فى مكان بالقرب منهم جاسر ويامن ومحمود ومصطفى وزين ،
والبنات دارين وقدر وإيلن مع أمل وهنادى كلهم فى المطبخ الجميع مشغول فى تجهيز الطعام معدآ إيلن فهى حزينة ملهاش فى المطبخ ،،لاحظت أمل ذلك فأعطتها السلطة تجهزها تحت إشرافها حتى تكون شاركت فى الطعام وسعيدة ،
"""""""""""
والأحفاد يلعبون
جاسر أبن حازم ينظر لأطفال ولأول مرة يشتاق لطفلتة التى لم يحضر ميلادها ولا مهتم بيها ،غياب زوجتة أثر فية لكن كرامتة منعتة يردها لعصمتة أو بمعنى أصح طلاقها
جاسر / ولد بتعمل أية تعال هنا
محمد / بلعب يا جدو
جاسر/ بتلعب أية يومك مش معدى سيب بنت عمك
أتى مصطفى فهو كان بيشرب مياة وجلس وقال :-فى أية يا بابا ماسك محمد لية كدة
جاسر/ بيبوس بنتك من بوقها
مصطفى/ ولاااااا ،،،عيب وأنتى يا هنا هانم ممنعتهوش ليييية
هنا بدلع/ عادى أنا بحبة يا بابى وهو بيحبنى ،مامى وأنت بتعملوا كدة
محمد / لما أكبر اتجوزها ثم شدها وجروا يلعبوا
مصطفى بصدمة /الواد شد البت ومشى ياخسارة تربيتى فى بنتى أمال يا هنا لو روحتى المدرسة تعملى أية
محمود / نقرأ فاتحة ههههههه
مصطفى بأنفعال/ بلاش جنان دة هبل،، أوهام عيال صغيرة لعب فى لعب مش عايز بنتى تتجوز ولا تبعد عنى ،،،،دى بتاعتى لا يمكن تتجوز دى ملكى
نظر الجميع لبعض وضحكوا ،،،،فقال هو بتضحكوا على أية
حازم/ الزمن بيعيد نفسة فاكر زمان نفس الكلام إللى بقولة على إيلن انت بتقولة حسيت بيا بقا
هرش مصطفى فى رأسة وحاول يغير الموضوع فهو بيحب بنتة وشكلة سيكون نسخة من حازم حماة فى تعاملة مع بنتة لكن أمل واقفة لية بالمرصاد،،،
ملحوظة بنتة اسمها( هنا )،قريب من أسم حماتة هنادى أيلن طلب كدة
_____
(فى المطبخ)
أمل/ مش ناوية ترجعى فيونا لجاسر
هنادى/ حازم ٠٠
أمل بمقاطعة/ والله حازم دة هو إللى نحسكم أسمعى البت طلعت جدعة ومش رضيت ترفع قضية خلع وأبنك ندل طلقها بعديها ،،حرام يا نااااس فى بنت بينهم ،،أية رأيك نصلح بينهم
هنادى/ مش عارفة
أمل/ كل واحد من الشباب الحمد لله مبسوط فى حياتة معدا ابنك
هنادى/ هو حر
أمل بأعتراض/ غلط مهما عيالنا كبروا حتى لو جدود وأحنا عايشين وهما غلطوا لازم نصلح وراهم، ،،التعيس فى حياتة إللى من غير أب وأم أسألينى أنا ولا عمرى دوقت حلاوة كلمة ماما ولا بابا ،،،المهم أخر مرة كلمتى فيونا أمتى
هنادى/مش فاكرة
أمل/ يابت هى بقت طليقة ابنك ماشى بس عندها حاجة تخصك أول حفيدة ليكى فيونا على تواصل معايا وأنا مش أقرب ليها ،،،،
هنادى بحزن/نفسى أجمع عيالى فى بيتى زيك
أمل بحماس/ يتجمعوا وعايزة 🐕 فيهم يعترض
حضنتها هنادى بقوة
________
بعد وقت أجتمع الجميع على سفرة الطعام وأمل مركزة مع جاسر أبن صاحبتها هنادى وعيونة تنظر للشباب، ،فهمت أنة محروم من جو الأسرة، وحين قام بحجة أنهاء طعامة ،،لاحظت أمل أن طبقة خالى من الطعام ،معنى ذلك لم يأكل ،قامت وراة وشاورت للجميع محدش يقوم وراهم
حازم/ مراتك جريت وراء ابنى لية
جاسر وهو بياكل بهدوء/ البعيد غبى مشكله أمل مراتى شايلة هم الدنيا فوق رأسها
هنادى/ ربنا يصلح بين إيدك يا أمل ويهديك يا أبنى وترجع لمراتك
_______
فى الحديقة بعد نقاش دام وقت بين جاسر أبن هنادى وأمل ،لمست حزنة على فراق ابنتة كل هذة السنوات وأقنعتة برد فيونا لعصمتة تانى فهى رفضت الزواج بأخر ،معنى ذلك تحبة وهو لازم يقدر ذلك وقرر جاسر ردها لعصمتة ،،،دقائق أخرى ووصلت فيونا ومعها بنتها الصغيرة التى جريت لأبوها
أمل/ من غير كلام جاسر عايز يتجوزك تانى ،،،أوعى تعترضى بس هتعيشى معاة فى المنصورة حياتة هناك
فيونا / مش راضى
أمل بحب/ لا ،هيوافق وصفحة جديدة يلا هات البنوتة معايا النهاردة وجرى على المأذون وأقضوا شهر عسل من جديد ومنين مترجعوا خدوا بنتكم ثم غمزت لهم وحملت الصغيرة لحضنها
أمسك جاسر إيد فيونا وجريوا للخارج سعداء
الصغيرة/ بابى ومامى بيجروا لية
أمل/ محرومين أقصد يوة من الأخر هتعيشى تانى مع بابا وماما فى بيت واحد
الصغيرة فرحت وصقفت
نظرت أمل فى أثرهم وقالت الحمد لله كدة أولادنا سعداء
_______
فرح الجميع برجوع جاسر الصغير لزوجتة وأقترحت أمل يامن يترك شقتة الفخمة ويقيم فى الفيلا هو وقدر زوجتة وعيالة مع أبوة حازم وأمة هنادى حتى ياخد حسهم ويكون ونس ليهم ،ووافق يامن بشدة
وبعد ساعات وكل واحد رجع لبيتة وغرفتة
،، (مرت سنوات أخرى )
تحرك جاسر وجلس بجوار زوجتة أمام قبر الشهيد أبنهم محمد وزوجتة ماسة ،،
أمل/ تفتكر لو محمد لسة عايش حياتة تكون أزاى وعيالة شكلهم أية
جاسر/ أستغفرى ربك الشيطان بيلعب بدماغك
أمل مسحت عيونها من الدموع/ أستغفر الله العظيم ،،،، جاسر لازم تطهر مالك بالصدقة
جاسر بضيق/ من يوم موضوع الراجل الكبير وأنا بعمل كدة مش كفاية بقا
أمل / إللى يطلع لله متتكلمش فية لو عليا مش عايزة فلوسك كلها، ،طيرها وأبتدى من الصفر علشان أساسها حرام
جاسر/ تانى كلام فى الموضوع دة
أمل/ أوعدنى بلاش تعمل الغلط مصدقنا عايشين أحنا وأولادنا وأحفادنا فى أمان السنين أللى فاتت
ضمها جاسر لحضنة / من غير وعد بعد موضوع الراجل الكبير خلاص مفيش خطر
جاسر/ لسة حلو فى نظرك
أمل بهيام/ يالهووووووى على عينك إللى لون ولون دوبتنى يا أبو عيون القطط،،،،،،،
قهقهة جاسر من قلبة تملا المكان 😘 قبل إيدها وقال:- لو مش قابلتك كنت زمانى أية دلوقتى مش عارف
أمل بسخرية/ زمانك نسخة من الراجل الكبير ولا رضوان
جاسر بقرف / بوظتى الرومانسية
أمل / رضوان من بكرة هيعيش مع بنتة دارين وجوزها زين
جاسر/ وزين يوافق
أمل/ لا ،،،،عارف لية علشان مش هيعرف يستفرد بدارين هههههه وأبوها موجود المهم الراجل كبر لازم حد معاة ،،،أو هما يعيشوا معاة فى الفيلا دة وحداني وصاحب مرض
جاسر بعشق/ لو أنتى موجودة فى كل عيلة حقيقى مفيش،مشاكل
أمل/ جربت اليتم صحيح كنت عايشة مع عمى وأبن عمى وجوز أختى أبية أحمد الله يرحمة ويسامحة موتة حسيت باليتم فعلا كان كل عيلتى يارب ينور قبرة
جاسر بغيرة/أممم
ضحكت أمل/ حتى وهو ميت غيران منة ،،،الراجل دة كان سندى وظهرى مش أبن عمى ولا جوز أختى ولا حما أبنى لا دى حجات متتوصفش تتحس بس ،بالله نزورة بكرة فى قبرة
جاسر بضيق / حاضر
أمسكت أمل خدة مثل الطفل الصغير/ يا خراشي على كلمة حاضر دى طلعة من المرارة جميلة يا ناس ،،واد هات بوسة
غمز ليها جاسر وقال / تعالى نطلع أوضتنا
أمل/ هههههههه كان زمان يا ضنايا بلاش تحرج نفسك خلينا بوس وتحر*ش بس وأبقا عاملة معاك واجب
جاسر بتزمر/ لا أنا لسة شباب
أمل بلوية بوز/ شباب أزاى ودعمات القلب إللى مركبها من شهرين دى أية جاسر عدى الليلة بوس وخلاص مش ناقصة تفرفر منى وأجرى لعيالك محمود مؤدب مش بتكلم ،أما زين ومصطفى ولاد ستين 🐕 بيحرجونى ،،ولا هباب البرك يامن بيزفنى ،من الأخر هتبوس ولا أطلع أخذ حباية الضغط وأنام
جاسر/ طب أعمليلى كوباية لبن دافية الأول ذى الدكتور م قال وبعدين نبوس
لوت أمل فمها/ لبن يا ضنايا ،قصدك الرضعة ،،ثم لابست شبشبها وقالت:- يانى على حظى حتى البوسة أتحرمت منها ،،،،جذبها جاسر فسقطت على رجلة وصعد بيها الغرفة متجاهل خناقها معاة خايفة على صحتة وقضوا ليلة من ألف ليلة وليلة متجاهلين السن وما يترتب علية من تعب ومرض متجاهلين العالم فحب جاسر وأمل قوى رغم الصعاب
________
نسيت أقولكم
مصطفى بنى لزوجتة آيلن مستشفى هدية بأسمها حتى تكون حرة فى الذهاب لعملها ،،ومقيم فى الفيلا هو وزوجتة وابنة فلم ينجب غيرة مع أمة أمل وأبوة جاسر ،،وحصل على لقب حوت الهندسة الذى تمناة لكن بمجهودة وأمسك مكان أبوة فى الشركة فجاسر بحكم السن ملوش طاقة للشغل ويذهب للعمل ترفية، ،،،
______
محمود/ أصبح من أشهر الرسامين فى مصر وجنة زوجتة فخورة بية وأكتفت بعملها فى المدرسة فقط حتى أبنها محمد نسخة من عمة الشهيد من أول أسمة لحد شكلة وتصرفاتة كأنة نسخة منة وأصبح روح فكاهة البيت مثل عمة، ،، وأبنها التانى أحمد الذى سجلة محمود بأسمة وهو ليس أبنة يعاملة كأنة أبنة ولم يفرق بينة وبين محمد أبنة ومازال محافظ على سرة لا يعلم بية أحد ،،،والطفل متعلق بية جدا وايضا عايشين فى فيلا جاسر وأمل
يامن يعمل فى الشركة وأخذ مكان أبوة حازم ذى ما مصطفى ما عمل مع أبوة ،، وقدر يثبت نفسة فى مجال الهندسة رغم دخل كلية الهندسة غصب عنة،،، وقدر زوجتة تعمل فى المستشفى التى صاحبتها أيلن أو بمعنى أصح فى مستشفى عمها مصطفى وقدر وأيلن إذا أجتمعوا باظ الشغل 🤣🤣،،،وعايش يامن وقدر فى فيلا حازم وهنادى هما وأولادها الذكور فيامن أخر واحد تزوج فى الشباب وأكثر واحد معاة أطفال 🤭 ومشاكل بينة وبين أبوة حازم الذى لا يطيق مشاكل الاولاد وأمل تسلك وتصلح بينهم دائما
جاسر وفيونا وأبنتهم وأبنهم الصغير دول أقاموا وعاشوا فى المنصورة حياة هادئة فجاسر يراعى شركة أبوة الخاصة إللى كتبها لهنادى وجعل جاسر يمسكها حتى تكون هذة الشركة بدون شراكة وملك لاولادة ،،وتكلمت عنها بالتفصيل فى بارت سابق
دارين وزين عايشين فى الفيلا مع رضوان الذى أصيب بالزهيمر وبيقول بلاوي وزين ودارين يداروا علية فهذة البلاوي قد فعلها بالفعل ولا ننسى حبة لأمل الذى إذا أعلن عنة أمام جاسر ف ينقض،علية وأمل تعلم حقيقة الأمر وتنكرة أمام زوجها وتقول رضوان مريض بيخرف ،،
حازم وهنادى دول كناري الحب ذى زين ودارين رغم الخلافات والمشاكل بينهم
زين ودارين كتبوا لقدر أو الدكتورة قدر بنتهم شقة الإسكندرية وشقة القاهرة إللى عايشين فيها قبل إقامتهم فى فيلا رضوان كتبوهم بأسمها وسجلوا العقد وألحت دارين على بنتها إلا تفرط فى الشقتين مهما حصل دى وصيتها ، والسبب تم ذكرة فى فصول الرواية ،،،،
من الأخر الان على الساحة فى مجال الهندسة ليس جاسر ولا حازم ولا رضوان ،،إللى ظاهر مصطفى ويامن وجاسر أخوة حتى نصيب رضوان علشان مش خلف ولد الشباب يدرون نصيبة ثم يعطون الربح لدارين بنتة وزوجها زين الذى محافظ على هذا المال الكثير ،،،،،،أجيال تسلم أجيال
عزيزى القارئ عشنا جو الأسرة والعائلة من أول ابطلنا وأولادهم حتى الأحفاد، ،وأزاى الحب يفعل المستحيل وأزاى أمل كانت عنصر أساسى فى الرواية يمكن أهم من موضوع الرواية نفسة أمرأة قوية بمعنى الكلمة مثال مشرف أتمنى شخصية أمل فى حياتى فهى تحب الخير للغير حتى هنادى صاحبتها تحملت فراقها حتى رجعت علاقتها بيها تانى ورغم كدة تحل ومازالت تحل مشاكل عيالها وكل واحد تعرفة تحل مشاكلة وتدافع عنة
عزيزى القارئ لو أمل موجودة فى حياتك تقول ليها أية ،،
وأتى الجزء الصعب، نودع أبطالنا تعرفنا عليهم ودعناهم حزينة كل الحزن على انتهائها ،،لأنها أكثر من ذلك ستكون مملة ،وتوتة توتة خلصت الحدوتة
_____
سلام أمل وجاسر
سلام هنادى وحازم
سلام أحمد وزينب
سلام رضوان
سلام يامن وقدر
سلام مصطفى وأيلن
سلام محمود وجنة
سلام محمد وماسة
سلام جاسر وفيونا
سلام أية أخت جنة وماسة ،وزوجها وعيالها التى ليها دور ثانوى فقط مش أساسى فى القصة
سلام لمحمد الحفيد الفرفوش
سلام لباقى الأحفاد
سلام شهد التى تزوجت شخص غصب عنها ومازال حب محمود مشبع قلبها ،،
فى أبطال تانية ولا نسيت حد 🤣🤣🤣أيوة سلام الراجل الكبير هههههههههه
تمت بحمد الله
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا
وايضا زورو قناتنا سما للروايات
من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك
كل جديد من لينك التالجرام الظاهر امامك