رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الحادي عشر 11
بقلم ميفو السلطان
دخل ليل الزريبه انشل مكانه واحس ان قلبه سيتوقف فأمامه منظر اصابه في مقتل.. كانت حوريه تجثو علي الارض وتمد يدها في روث الحيوانات وبجانبها جردل تضع فيه وملابسها متسخه وقدميها متسختان وشعرها يتساقط بجوارها يسقط في الروث كانت بحاله مرعبه وما زاد قهره انتفاضه جسدها فكانت تتنفض وتتشنج وتشهق من البكاء الصامت الذي اهلك قلبها وعيونها الحمراء ودموعها التي تنهال في صمت وجسدها يرتج ويتشنج في صمت مطبق .نظر حوله وجد العامل يتأمل زوجته وهيا بهذا المنظر وفوزيه تقف علي رأسها تنغذها كل حين.
تلبسته الشياطين وصرخ.... انتو بتعملو ايه الله يخرب بيوتكو اتخبلتو اياك..هنجلط منكو لله يا كفره.
نظرت اليه حوريه وارتعبت من منظره.
صرخ... بتعملي ايه انت.
وقفت بلا حول ولا قوه مرعوبه من منظره وتتشنج وترفع يدها بروث الحيوانات بقله حيله وتنتفض و َتنظر اليه في غلب شديد. كان منظرها يخلع القلب.
صرخ في فوزيه... بتعمل ايه دي اهنه وانت واجفه تنغذيها ليه الله يخرب بيتكو جلبي هيجف هتخلصو عليا.
صرخ ببكري... انت يا زباله واجف تتفرج علي ايه هجم عليه ويسكه من رقبته والله لاجتلك بس اصبر عليا. ليستدير ويدفع فوزيه لتقع في الروث... اني هعرفك يا زباله مرتي تنغذيها ازاي.
اقترب منها كانت في حاله بشعه اندفع وشدها الي احضانه لم يهتم بتلوث ملابسه كل ما يهمه ان يوقف نحيبها وخلعه قلبه عليها تنهشه.
هتف..... بطلي بطلي الله يرضي عنك مش جادر هنجلط والله هنجلط. بطلي جلبي هيجف هتحصريني يا جهرتك يا ابن الرفاعي بطلي اني جارك اهه..
الا انها لم تستطع ان توقف نحيبها وانتفاضتها انحني يحَملها بين يديه وصعد بها الي حجرته ودخل بها الي الحمام فتح عليها َماء الحمام لتصرخ.
هتف... اهدي اهدي.
كان الماء دافئا ظل محتضنها لفتره والماء تنهمر عليها كان يريد ان يهدأ كان يحتضنها بقوه ويهمس لها بحنان ان تهدأ.. ابتعد ومسك يدها ليقوم هو بغسل يدها جيدا ظل يغسل يدها كثيرا وينظفها برويه وكلمها وضعها علي انفه اعاد غسلها مئات المرات وهي لا تفعل شئ مستسلمه كالطفله الصغيره لتنضف اخيرا ثم اتجه الي شعرها وبدا في تمسيده وتنضيفه برويه كان يعاملها كانها اميره وهو خادمها ظل اكثر من ساعه .خلع جلبابه ليظهر جسده كان يلبس بنطالا ليظل به فالجلباب اتسخ مد يه الي فستانها فتحه واسقطه عنوه لتصرخ وتنكمش شدها اليه وظل يغسل شعرها وهيا ترتجف وهو يصب عليها من المعطرات ما يكفي كان حانيا يتجلد من منظرها فهيا مهلمه له ولكنه لم يستطع ان يتركها بمنظرها هذا كانت الرائحه فظيعه وهو ينكوي بهيئتها وقربها خلع قلبه ولكنه ظل يصب عليها من المعطرات حتي اجهز علي كل ما بالحمام كان في حاله من الغضب يأكل دواخله وهو يضمها ولا يفلتها وكلما تململت يشدها اليه.
انتهي اخير ومسك شعرها يشمه تنهد انه عاد الي طبيعته شدها اليه يحتضنها بحنان لتتململ مشتعله بحالها.
همس... بالله عليكي اثبتي انا جوايا نار اهدي يا بت الناس خلعتي جلبي اني كت هنشل ظل فتره محتضنها تنهد وقبل راسها ليخرح وياتي ببرنس ويلفها به ويحملها برويه وهيا منهكه متعبه تشعر بارتخاء من المياه وتدليكه لها .وضعها علي السرير وذهب يغير ملابسه المبتله ويعود مسرعا ويجلس بجوارها يشدها الي احضانه.
همس... نامي نامي كفايه غلب لحد اكده انت هتخلصي عليا كلكو هتجيبو اجلي نامي بالله عليكي .ظل يدلك جسدها برويه لتهدا هيا همس... هاه انت منيحه اجبلك حاجه لتهز راسها شدها اليه وهمس... ليه اكده يا بت الناس حد يعمل اكده برضك.
لتنكمش ليدلك جسدها بحنان.
همست.... كنت خايفه يضربوني.
تنهد... مين ده اللي يضربك دانا كت جطعت يده و َرميته للكلاب اوعي لحالك انت مرت ليل الرفاعي.
همست... طنط الي تحت قالتلي هيضربوني كلهم فخفت وقالتلي اعملي الحوان وانا مش فاهمه وقلتلها مابعرفش زعلت وودتني هناك عند القرف لتجهش بالبكاء.
احتضنها اكثر وهتف... خلاص والنبي خلاص جلبي انهري من منظرك طب مانادتيش علي اختك ليه والا ساره ماينفعش تبقي اكده.
هتفت.. ماعرفتش ومش بعرف اعمل حاجه كانت دموعها تتساقط.
ابعدها وهمس.. طب خلاص نامي حجك عليا مش هتتكرر وانت اجمدي اكده انت يتخاف تتسابي لوحدك دا مرار.
همست... طب ممكن تشفلي شغلانه والنبي هيا طنط قالت هنشتغل عشان ناكل ممكن بس والنبي شفلي شغلانه بسيطه وهشتغل كتير والله هتعلم.انا عمري ماشتغلت.
احس بانشقاق في قلبه شدها وهتف بحشرجه من هيجان قلبه.... اسكتي بالله عليكي اسكتي انا كفايه عليا اكده دا مرار.
همست... والله هشتغل واديكو فلوس عشان ماشيلش الحاجات الوحشه دي تاني.
تنهد بقهر... تشتغلي مرت ليل الرفاعي عتشتغل يا مري وتديني حج وكلها يا عارك يا ابن الرفاعي وهتشتغلي ايه دانت ماتنفعيش تخرجي برات المجعد ده.. بطلي انت مرتي واللي يمسك يمسني انت ست الدار اوعي لحالك انت بجيتي رفاعيه تتشالي عالراس نامي بقه عشان الحرج جوايا هيخلص عليا .ظل يمسد عليها ويمسح دموعها لتتململ خجلا وتحاول ان تبتعد.
شدها اليه.. راحه فين انت بتعملي ايه بطلي.
همست... ممكن تبعد.
ابتسم علي خجلها.. شدها الي صدره. لاه ماهبعدش وماهتخرجيش من حضني.
خجلت وهمست... عيب ابعد.
شدها علي صدره.. ايه عيبه مرتي.
همست... طب لو حد دخل هيقول ايه وحبيبتك تقوم زعلانه.
تنهد بغلب.. حد مين اللي هيدخل مجعدي ومين دي اللي تزعل.
همست وعيونها دامعه.. صابحه حبيبتك قالتلي اني هبقي خدامه. وهيا اللي مراتك. كلبش فيها غاضبا لتهمس..... يا ليل انا غلبانه انا مش بعرف اعمل حاجه لما تتجوزها والنبي ماتخليهاش تأذيني وتعاملني خدامه انا عمري ماخدمت. طب بص هشتغل عالنت واصرف علي روحي ولما تتجوز ماليش دعوه بيكو.
صرخ.. ما تنامي بقه بلا اتجوز بلا اتجطرن دا مرار ايه. منك لله يا صابحه هريتي جلب البت. تنهد.. مفيش كلام اكده وانت اهنه ماهيحصلش تاني.
رفعت راسها مره واحده من علي صدره لينهال شعرها عليه ووجهها قريب لتهمس... يعني مش هتعملوني خدامه وهتعامليني حلو يا ليل.
ظل ساهما بوجهها الذي يشع براءه تنهد بغلب.... مرت ليل الرفاعي عمرها ما هتبقي خدامه ونامي بقه والله اخره كلامنا هعمل مصيبه بوشك ده.
انكمشت وتخاف.. همست... ايه هتضربني. والنبي بلاش انا ماعملتش حاجه.
شدها اليه.. ااضربك.. هو ده اللي جه في دماغك.دا غلب ايه ده هستحمل كيف دلوك. تنهد. لاه عمري ماهمد يدي عليكي اطمني.ونامي يلا ماعت متحمل.
شدت نفسها بعيدا تنهد يعيدها ليهتف.. بطلي تبعدي.
همست... مش قولت ماعتش متحمل.
اغمض عينه يسيطر علي نفسه. نظرت اليه. لتهمس.. خلاص ابعد ماتغصبش علي نفسك قربي كده انا مش عشان غلبانه تجبر نفسك تقرب مني ...سالت دمعه من عيونها لتهمس انا مش هضايقك بقربي انا عارفه اني قربي وحش بس بقولك اهوه ابعد ..مدت يدها تمسد علي صدره وهمست.... كتر خيرك لتحاول ان تبتعد.
شدها اليه هاتفا وهو يسيطر علي نفسه.. انت ماهتعديش الليله الا وانت فطسانه اني عارف وهنفضح . انكمشت خوفا تنهد بغلب.. اهه هتتكمش وفاهمه كل حاجه غلط اعمل ايه دلوك البت هتخلص عليا هموت ولا تخرج من حضني وكلامها ياخد العجل..
كانت هيا قاطبه خائفه.. هو عبيط يقلي ماتخافيش وبعدين يقلي هفطسك ملبوس ده.
كانت تقطب جبينها وتلعب بيدها في صدره وتغرز باصابعها لا اراديا ...نظر اليها ليتنهد. طب واخرتها اني عارف ليله غابره من اولها. هيا ما بتنامش ليه. اكيد بتفكر في هبل ماهي هبله ليل الرفاعي متجوز هبله.
تنهد.. بتغرزي في صدري ليه طيب. مسك يدها..... ماعت متحمل الله يسترك.
تنهدت تنكمش ليهتف.. يا بت الناس فيه ايه.
همست... خايفه مش عايزه افطس منك.
انفجر ضاحكا.. بس اني عايز لما هنهبل من كتمتي.
قطبت جبينها.. ليه. عملتلك ايه هتخش السجن.
شدها وهتف.... لاه فطساني ماهيدخلنيش السجن دا هيدخلتي احلي دنيا.
رفعت وجهها تنظر اليه فضحك.. والله عارف انك مافاهمه حاجه دي لوحدها نعمه ونامي بقه كفايه عليا اكده انا علي تكه اقسم بالله نامي يلا. قبل راسها وشدها اكثر.
تنهد ووضع يدها علي صدره ليهتف.. يا رب عالغلب البت جربها هري جلبي. وجدها تغمض عينوها شدها اليه لتندس في احضانه تتلمس الأمان وتنخرط في نوم سريع وهيا في احضانه تحس بالراحه بعد ان كانت في وسط شئ مرعب دخلت فيه عنوه لتتلمس الراحه وتنساب اخيرا بين احضانه وتندس في حنايا صدره.
ظل يتاملها فتره حتي استكانت هز راسه وتنهد فهيا رائعه عيونها تغلقهم واهدابها ترتعش بجمال.
نزل دون وعي يقبل عيونها لتهدا رجفه رموشها ابتعد كان وجهها شاحبا وخدودهاوانفها احمر من البكاء وشفتيها السفلي متورمه من ضغطها عليها.
همس.... انت سحر.. ايه جمالك ده تلمس تلك الشفه المتورمه برويه وانامله تداعبها لتتململ بهدوء .ابتسم علي انسيابها بين احضانه كانت انامله تداعب شفتيها ووجهها ورقبتها نزل يتلمس شفتيها بشفتيه فقط لمسات حانيه دخل عالم السحر كانت شفتاه وانامله تجول وجهها وشفتيها حاول ان يبتعد ولكن وجهها يشده ليغمض عينيه ويتجلد ويبعد عنها كانت تنتفض بين يديه.
هتف... حجك عليا معلهش انت ليه اكده غلبانه ليه اكده وتخلعي الجلب انت عايزه حد يوجف جارك مايهملكيش ثانيه انت ماينفعش تنسابي لوحدك يا ربي ايه ده منظرها خلع جلبي واجفه كيف الجطه والمره السو تنغزها ومحنيه وبتبكي َخلاص مابتعملش حاجه غير انها بتبكي وخلاص دا ايه المرار ده لاه ماهستحَملش اكده اجمد اني كيف دلوك دي ماحدش يجدر يجمد عليها دي تتاخد في الجلب وتتلف في حرير دا ايه المرار ده. ليه يتعمل فيها اكده دا جمر ازاي رجيجه وكيف النسمه.
مسك يدها يتلمسها بشفتيه... يدك دول تشيل الورد تشيل الحلو كلو يجرالك اكده.. لتنتفض فجاه شدها اليه بقوه وهمس لها.. اهدي خلاص والله خلاص.. قبل راسها وهمس... اهدي يا ملاك. انت ملاك والله نازل من السما مش من الدنيا دي.. جنيه حوريه مالهاش في البشر انت عايزه حارس يحرسك ويحطك في عيونه.. انا ايه اللي بيجرالي ده كتير عليا. اجمد عليها كيف دي هيجولو البت ركبته وهنفضح َهيبقي مرار طافح يا رب بقه ....قام بهدوء وخرج اخيرا.
ذهب الي الكلاف وطحنه ضرب صرخ مرتي تجف تبصلها اكده تاني اخلع جلبك فاهم وتاني مره لو حوصلت مالكش عيش اهنه.
ذهب الي فوزيه شدها من ملابسها... عارفه لو ماكتيش مره كت عملت فيكي ايه انت تغوري من اهنه ماشفش وشك.
هتفت... واني مالي يا بيه عمتك هيا اللي جالتلي.
صرخ... مرتي ماحدش ليه حكم عليها فاهمه يا زباله ويلا بره من اهنه.
اتت عمته وقفت له... مالك يا ليل فيه ايه عامل جصه وهوليله اجرمت الوليه.
التفت اليها بغضب.. اني يا عمتي مرتي اخش الاجيها بتكنس الزيبه اني. مرت ليل الرفاعي تعمل اكده.
صرخت... وانت من ميته عملتها مرتك اياك. تكون البت ركبت ودلدلت بت العتمانيه لحست عجل ليل الرفاعي اياك من المحن وجله الادب. ايه الجرف ده يا حسره جلبي علي ولدي زينه الشباب.
انفعل.. هيا مين اللي تلحس عجلي لا عاشت ولا كانت بس دي مرتي في وشي ماهسكتش اني علي الجرف ده.
وقفت اليه ونظرت اليه بغل.. بجي عملتها مرتك ماهي هتاجي اكده الاول تحن وتجول مرتك وفية وشك وبعدين تجلب محن وسبسبه ونلبس العار يابن بدران.
احس بفوران بقلبه صرخ.. اني مش بتاع محن وسبسبه اطلع اجتلها عشان ترتاحي دا ايه المرار ده. اسمعي يا مرت عمي انت اللي ربتينا بعد موت امي وانت في مجام امي وكلمتك سيف علي رجبتي وصاين تربيتي وعمي وما اتوخرتش اني اخد تاره وانت وعيتي لكل ده وحبنا البنته ولبسناهم غصب يبقي تعرفي ان ليل مش بتاع نحنحه بس اسمي واسم ليل مايتهزش واني مرتي ان شالله تكون شيطان ماتتهانش بالشكل ده.
هتفت.... طب يا ابن جلبي ماهنخليهاش تخدم خلاص.
صرخ... وتخدم ليه ما فيه خدم. دي تخدم اصلا والا بتعرف تخدم.
لتقول.... اه دا انت شايفها هانم بقه وعايز تحطها علي راسنا. لاه بنات العتامنه يخدمو ويخدمو بالجوي..
دخلت لولؤ وهتفت بتعالي.. بنات العتامنه مابيخدموش حد يا حاجه..
استدارت تنظر اليها بغل فحوريه لا تنطق ولكن لؤلؤ مختلفه.
هتفت... والله عال ماعادش الا اللي كت بتشيل الزباله من الشوارع..
صرتها في نفسها لؤلؤ واحست بقهر.
هتف جاسر بقوه... مرت عمي خلي بالك مرتي مايتجلهاش اكده.
تنهدت لؤلؤ فهو فعل كما وعدها وتصدي لعمته لتهتف.. مش بشيل بالشرف ياحاجه.. كت عايزاني ابيع شرفي عشان اكل و اكل اختي.. ثم انتي مالك اشيل زباله اشيل طين انت مالك..
هتفت زوجه عمهم.. اتحدتي عدل يا بت انت وتشيلي طين ياختي روحي شيلي ما كل الهوليله دي عشان اختك المعدوله شالت شويه واغش جاموس.
قطبت لؤلؤ... اختي شالت ايه ياختي..
هتف... ليل خلاص خلصنا.
صرخت لؤلؤ.... هو ايه اللي خلصنا يا جدع انت ماتقولي يا وليه اختي شالت ايه..
قلق جاسر وشدها.... طب تعالي وانا هفهمك.
نظرت الي وجهه كان متوترا.
دفعته ....انت... مالك عامل كده ليه ايه واغش الجاموسه ده اللي اختي شالته.
هتفت عمتهم بتشفي.. اختك نضفت تحت البهايم انهارده يا معدوله ايه مش بتجولي نشيل طين اهي شالت تعمل بلجمتها..
نظرت اليها لؤلؤ بعدم تصديق.. اختي انا تنضف تحت البهايم.. حوريه اختي انا.. دا حوريه عمري ماخليتها تخرج تشتغل تقومو تخلوها تنضف تحت البهايم.
هجمت علي ليل ومسكته من هدومه بعنف وقوه وتهزه وتصرخ... بقي يا كافر تخلي مراتك تنضف تحت البهايم اللي عايشه طول عمرها هانم وانا مستتاها يا عره الرجاله يا ديل الست يا نص راجل يا جعانين.
دفعها ليل ورفع يده ليصفعها.
مسك يده جاسر ويقول. مرتي يا ليل مرتي اوعي لحالك ماتمدش يدك.
صرخ ليل.... مش سامع كلامها.
هتف جاسر بغضب .. انت خليت مرتك تنضف تحت البهايم يا ليل انت ازاي تعمل اكده حتي لو بتكرهها تعمل اكده دي مرت ليل الرفاعي.
صرخت لؤلؤ وهجمت عليه مسكها جاسر... لا مش مراته. ولا عمرها هتكون مراته وهيجي يوم اخدها واهرب بيها من هنا انجدها منكو يا كفره ياللي ماهتوردوش علي جنه انا اختي تعمل كده يا قهرتي منكو لله.
صرخ ليل... انا ماكتش اهنه مرت عمك اللي عملت اكده. وبت انت مرت مين اللي هتطفشي بيها دانا كت اجتلك لو بعدتيها عن اهنه دجيجه..
صرخت.... ليه فاكرني هسيبهالك تذل فيها عشان طيبه وغلبانه يا جاحد. انت ازاي شر كده منك لله. بس لا هتشوف ومابقاش لؤلؤ ان مانهشت قلوبكو. انا اختي تعمل فيها كده يا كافر تعمل بلقمتها يا ظلمه سيبونا ننزل نشتغل طيب وناكل نفسينا طالما انتو بيت بخل وقرف دا الناس بتاكل الغلابه لله.
صرخ ليل... بت انت كفايه رط وجرف مين اللي تشتغل.
صرخت... اللي خلتوها تنضف الزريبه يا جاحدين..
هتف ليل ...لم مرتك بقه يا جاسر عشان انا جبت اخري وهفلجها نصين.
وقفت له ودفعت جاسر وهتفت بغل... تفلقني نصين ماتوريني كده يا شاطر عايزه اعرف.
اقترب جاسر... خلاص يا لؤلؤ تعالي معايا.
انفعلت عليه.... بتسكتني بدل ما تزعقله مش مراتك انا وتحامي عني ولا فيه ايه وصاحبك وزفتك.
انسعد من جملتها ليهتف... طب تعالي حجك عليا اني هتصرف.. التفت لاخيه خلي بالك من كلامك مع مرتي يا ليل انا ماتكلمتش عشان انت اخوي الكبير وكبيري. خليك كبيري ليستدير ويشدها ويصعد بها الي الاعلي.
لطمت عمته... يا مرك يا مرت سمعان يا سواد ايامك البت وجفت تتبجح والمعدول وجف لاخوه. يا سوادي يا مري. شفت يا ابن الرفاعي شفت مصيرك لما تنخ وتبقي زي اخوك شفت البت ركبته ودلدلت وبقي كيف الجطه بيرمح وراها يا فضحيتنا يا فضيحتنا.
صرخ... ليل بطلي بقه بطلي.
هتفت بغل... ابطل.... ابطل يا ليل. حاضر هبطل لحد مابنت الرفاعيه تركبك انت كمان لحد ما الحيه اللي فوق تتمسكن وتركب َتدلدل وتقعد تسبسب كيف الحريم مستنيه ولاد الرفاعيه يلبسو طرح.
صرخ.... انت عايزه ايه دلوك كلامك بيجطع جوايا انا بجولك اهه. اني ليل وهفضل ليل جلبي حجر عالي. اصحك تتمألتي عليا اني ماليش في الجرف ده وان كان اخوي انهبل ومشي ورا بت العتمانيه اني اموت حالي ولا اعملهاش انصرف والغضب ينهشه.
لتاتي صابحه... ايوه اكده يا اماي ماتسكتيش كل شويه انغذيه. ليل مش زي جاسر. جاسر حنين هبابه. ليل واعر وجاسي وكل شويه فكريه بحميه التار.
ابتسمت امها.. صبرك عليا يا بت بطني ان ماخليتهم يرموهم برا مابقاش مرت سمعان عن حج..
فتحت صابحه تليفونها لتهتف... بصي يا اماي صورت المحروجه وهيا بتخدم.
نظرت امها اليها بخبث... والله جدعه يا بت اكتمي عليها بقه هنحتاجها بعدين بس يصبرو عليا جايلهم الهم كله ماهسكتش الا اما اخرجهم بفضيحه من اهنه واجلبها نار تاني ويرجع التار لاجل اخد حجي منيهم.
الاهي نشوفك محدوفه علي أقرب مصرف يا حاجه... قولو ان شالله..